Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 3104
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de Parc verd de Muro situat a l’Avinguda Sant Vicenç s/n (37a/2019)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 17 de febrer de 2020, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de Parc verd de Muro situat a l'Avinguda Sant Vicenç s/n, en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Segons s'estableix a la lletra a) del punt 2 de l'article 7 de la Llei 21/2013 són objecte d'una avaluació de l'impacte ambiental simplificada els projectes compresos a l'annex II. Entre el projectes inclosos a l'annex II, l'activitat projectada es pot incloure a lletra e) del grup 9 (altres projectes):

Instal·lacions destinades a la valoració de residus (incloent-hi l'emmagatzematge fora del lloc de producció) que no es desenvolupin a l'interior d'una nau en polígon industrial excloses les instal·lacions de residus no perillosos la capacitat de tractament de les quals no superi les 5.000 t anuals i d'emmagatzematge inferior a 100 t.

Per una altra banda, d'acord amb la lletra a) del punt 2 de l'article 14 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquesta llei. Entre els projectes inclosos a l'annex 2, la deixalleria projectada es pot incloure al punt 3 del grup 6 (projectes de gestió de residus):

Instal·lacions d'emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 o operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. S'han de complir també les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

El projecte integrat d'obres i d'activitats de Parc Verd a Muro realitzat per l'enginyer industrial Joan Mateu Horrach Torrens amb data d'abril de 2018 té com a objecte la remodelació i adaptació a la normativa vigent d'un parc verd al nucli urbà de Muro.

La deixalleria projectada s'ubica a l'Avinguda Sant Vicenç, s/n a una parcel·la amb referència cadastral 4589403ED0948N0001DS. La parcel·la té una superfície de 4.119 m2, dels quals l'activitat projectada n'ocuparà 2.512,63 m2.

Actualment a la parcel·la hi ha els elements següents:

a) Caseta de control amb una superfície de 5,49 m2

b) Bany de 6,28 m2

c) Porxo tancat de 20,28 m2.

d) Tancament perimetral fet amb malla metàl·lica de filferro galvanitzat de 2 m d'alçada sobre mur de formigó i una porta d'accés corredissa de 5 m d'amplada, i d'acer galvanitzat.

e) Les zones destinades als contenidors de residus estan pavimentades amb una solera de formigó.

Les actuacions previstes al projecte són les següents:

a) Adequació del terreny. S'asfaltarà la part de la parcel·la que no té solera de formigó.

b) Accessos. Es realitzaran els accessos adaptats a minusvàlids segons la normativa vigent.

c) Instal·lació d'un edifici principal de d'una planta, prefabricat, amb una superfície total construïda de 15 m2. Aquest edifici constarà de despatx, vestidors i magatzems de neteja.

d) Construcció d'un nou porxo tancat de 76,16 m2 de superfície, amb ferratges d'acer galvanitzat, bigues i pilars de fusta, mur de bloc de formigó, solera de formigó i una coberta de xapa amb panells ondulats. A aquest espai tancat s'ubicaran els contenidors de residus especials perillosos, els olis i greixos no comestibles i, separadament, els RAEE. Segons consta al projecte, a aquest espai està previst l'ús de sistemes com són les gàbies que permetin dipositar els RAEE de forma separada d'acord amb el Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics.

e) Instal·lació dels contenidors, caixes i gàbies necessaris per la recepció i emmagatzematge ordenat dels residus a l'espera de la seva recollida i transport per part dels gestors autoritzats.

f) Es disposarà d'una bàscula industrial per al pesatge dels residus.

g) Pantalla vegetal. Plantació d'arbusts i arbres perennes en algunes zones del perímetre de la instal·lació (actualment ja hi ha una zona verda) per tal de minimitzar l'impacte visual. Els arbres han de mantenir una distància de 4 a 12 metres, segons la mida en estat adult. A mes s'han de situar allunyats de les canonades de drenatge i de les superfícies que es poden alterar per la proximitat de les arrels un mínim de 6 metres.

h) Incorporació de les mesures de seguretat necessàries.

i) Xarxa de recollida d'aigües pluvials on es conduiran totes les aigües pluvials del recinte (netes de les cobertes, les potencialment hidrocarburades i les que puguin contenir qualque vessament accidental de greixos, olis i altres substàncies pròpies de la deixalleria. Tota la superfície estarà impermeabilitzada amb una solera de formigó i un pendent mínim de l'1,5% per tal de facilitar la seva evacuació. Abans de l'abocament a la xarxa de pluvials municipal situada al carrer Joan Massanet es faran passar les aigües pluvials per una arqueta decantadora i separadora de sòlids i de greixos.

j) Sanejament. A la caseta existent on s'hi troba el bany, es realitzarà la corresponent connexió a la xarxa de clavegueram municipal, amb una arqueta sifònica i una canonada de polipropilè.

k) Connexió a la xarxa municipal d'aigua potable.

La parcel·la disposa d'instal·lació elèctrica.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Els impactes més importants previstos durant la fase de construcció seran els següents: emissió de pols i altres materials, emissions de gasos i renous, i efectes sobre el sòl, la població i el paisatge.

Pel que fa als impactes previstos més significatius al document ambiental durant la fase d'explotació seran els següents: emissió de renous ocasionats per l'increment del trànsit dels usuaris i gestors de residus així com de la maquinària i el moviment de materials (afecten a les persones i a la fauna); vessament accidentals de residus o lixiviats, amb risc d'afectació al sòl o a la qualitat del aigua; efectes sobre les aigües pluvials (poden arrossegar vessaments accidentals de greixos, olis i altres substàncies contaminants generades per l'activitat pròpia de la deixalleria, que poden ocasionar impactes al sòl i a les aigües superficials i subterrànies); mala manipulació o trencament de residus especials com són els RAEE, bateries, piles, acumuladors, fluorescents i làmpades (poden generar impactes sobre el sòl i l'aigua); impactes dels residus que contenen amiant; consum energètic; contaminació lumínica i impacte paisatgístic.

Atesa la naturalesa de l'activitat a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims, sense afectació significativa, si s'apliquen les mesures preventives i correctores del document ambiental.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:

Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d'Estudis i Planificació.

Direcció General d'Educació Ambiental, Qualitat ambiental i Residus, Servei de Residus i Sòls contaminats

Departament de Medi Ambient, Direcció Insular de Gestió de Residus.

Departament de Territori i Infraestructures, Direcció Insular Urbanisme.

Conselleria de Salut, Direcció General de Salut Pública i Participació.

 

​​​​​​​A data d'avui dins l'expedient consten el informes següents:

En data 11 de juny de 2019 té entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe sobre el projecte del Departament de Medi Ambient de la Direcció Insular de Gestió de Residus, amb número d'entrada en el registre del Servei d'Assessorament Ambiental 727. Es va concloure el següent:

El projecte s'adequa als punts 3 i 4 del grup 6 de l'annex II de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

El projecte presentat compleix les condicions perquè es pugui subjectar a l'avaluació d'impacte ambiental simplificada.

En data 21 de juny de 2019 té entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe sobre el projecte de la Direcció Insular de Territori i Paisatge, amb número d'entrada en el registre del Servei d'Assessorament Ambiental 789. Es va concloure el següent:

Des del punt de vista de l'ordenació de territori i del paisatge, s'informa la proposta, amb les observacions següents:

1) S'haurien d'analitzar diverses alternatives possibles d'ubicació del Parc Verd ambientalment viables, no només l'opció d'aquest projecte.

2) Referent a la normativa vigent, tenint en compte que el nou Parc Verd serà d'ús públic, s'hauria de complir el CTE. A més, tenint en compte els objectius principals de la nova Llei 10/2019, de canvi climàtic i transició energètica, i els criteris d'eficiència energètica del nou Pla Director Sectorial de Residus no perillosos de l'illa de Mallorca s'haurien d'incorporar mesures ambientals. Es proposa:

- Incorporar plaques fotovoltaiques per tal de reduir el consum d'energia elèctrica de la instal·lació.

- Incorporar panells solars, per tal de cobrir el consum d'ACS.

- Incorporar un sistema de recollida d'aigües pluvials a la coberta del nou porxo a més d'un aljub per tal de poder utilitzar aquesta aigua en el reg de les zones enjardinades, neteja..., i reduir així el consum d'aigua.

3) S'hauria de completar la barrera vegetal proposada en tot el perímetre del solar (excepte els accessos), per tal de reduir l'impacte paisatgístic des de tot l'entorn més proper. Es proposa plantar arbusts a les barreres vegetals del límit oest i est del solar i arbustives i arbres de mida gran a la barrera vegetal del límit nord del solar. En tots els casos, hauran de ser d'espècies autòctones i de baix requeriment hídric, amb mida i frondositat suficient, per tal de reduir l'impacte paisatgístic des de l'entorn més proper. A més, en el límit nord del solar es proposa realitzar un tancament de parcel·la amb la part inferior d'obra (marès, pedra, aterracat) i la part superior de reixa metàl·lica, per tal de reduir la visibilitat i l'impacte paisatgístic des de l'entorn més proper.

En data 2 de juliol es remet a l'Ajuntament de Muro l'informe tècnic del Servei d'Ordenació del Territori de Consell Insular de Mallorca per tal d'esmenar les deficiències detectades (RS CMAAP-GOIB 10145).

En data 17 de juliol l'Ajuntament de Muro va presentar un informe i altra documentació en resposta a l'escrit de juliol de 2019, amb número d'entrada en el registre del Servei d'Assessorament Ambiental 538.

En data 24 de juliol de 2019 té entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe sobre el projecte de la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut, amb número d'entrada en el registre del Servei d'Assessorament Ambiental 939. Es va informar el següent:

Es considera que les mesures preventives presentades pel risc de contaminació d'aigües superficials i subterrànies són adequades.

Per tant, s'informa favorablement condicionat al compliment de la documentació aportada.

En data 12 de setembre de 2019 té entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe sobre el projecte del Servei d'Estudis i Planificació, amb número d'entrada en el registre del Servei d'Assessorament Ambiental 1164. Es va informar el següent:

S'informa favorablement sobre el projecte del Parc Verd de Muro, amb els condicionants següents:

1. Segons l'art. 60.8 del PHIB 2019, i com les aigües pluvials que es volen abocar seran potencialment hidrocarburades, s'haurà d'assegurar que l'arqueta decantadora i separadora de sòlids i greixos projectada, també incorpori el corresponent decantador i separador d'hidrocarburs.

2. Per tal de controlar i prevenir el bon funcionament de la xarxa d'evacuació de pluvials, i per tal d‘assegurar el bon manteniment de dita arqueta, es guardaran els documents acreditatius de les operacions de manteniment.

3. Es recomana, segons l'art. 60 i 63 del PHIB 2019, reutilitzar les aigües pluvials recollides a la corresponent xarxa, per al reg de parcs, jardins i zones verdes urbanes, o per a qualsevol ús, establint els corresponents sistemes de captació, emmagatzematge i tractament.

4. Segons l'article 75.5 del PHIB 2019, per al dimensionat de la xarxa de sanejament de les aigües pluvials prevista, si cal, s'haurà d'incloure un càlcul de cabal màxim (l/s) de drenatge. Aquest cabal tindrà, quan el funcionament hidràulic sigui per gravetat, en tot cas com a mínim la capacitat suficient per poder evacuar el màxim aiguat de freqüència decennal i durada igual al temps de concentració associat a la xarxa.

5. Per evitar el seu deteriorament i que pugui contaminar les aigües continentals, es farà el corresponent seguiment de l'estat de la pavimentació (placa d'asfalt o formigó) de la deixalleria i construccions interiors.

6. Al projecte de l'activitat del Parc Verd, es posarà especial esment en aplicar les mesures preventives i correctores proposades al Document Ambiental presentat, i en particular, en el cas del risc de contaminació del sòl i de les aigües continentals, les detallades en el seu punt 8 (mesures ambientals preventives i correctores), fase de construcció: punt 4, i fase d'explotació: punts 2, 3, 4 i 5

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: el projecte consisteix en la remodelació d'un parc verd al nucli urbà de Muro. El parc verd duu anys en funcionament per la qual cosa les actuacions plantejades al projecte es redueixen pràcticament a la instal·lació d'un porxo tancat per a l'emmagatzematge de residus especials perillosos, olis i greixos no comestibles i RAEE i a la implantació de certes mesures per adaptar-se a la normativa vigent. L'ús de la deixalleria és exclusivament per a l'aportació de residus d'origen domèstic provinents de les llars i, en determinades condicions, de petits comerços, oficines i empreses de servei. L'exercici de l'activitat consisteix en l'emmagatzematge i pre-classificació de residus municipals en l'àmbit de la recollida a l'espera del seu tractament o eliminació.

2. Ubicació del projecte: el parc verd s'ubica a l'Avinguda Sant Vicenç s/n de Muro. La parcel·la, de titularitat municipal, es troba en sòl urbà i urbanitzable segons el Pla Territorial de Mallorca. L'entorn del parc verd està constituït per parcel·les urbanes i es pot considerar com a un entorn periurbà ja que la parcel·la es troba al límit del nucli urbà. El projecte no se situa en paisatge obert o natural, rural o marítim, ni en les voltants de carretera o camí de trajecte pintoresc, ni en l'àmbit de visuals de conjunts urbans de característiques històriques o artístiques.

El projecte no afecta a cap espai de rellevància ambiental, no forma part de Xarxa Natura 2000 i no s'hi troba cap hàbitat d'interès comunitari. Segons les quadrícules 1x1 amb codis 2014 i 2004 i del Bioatles del visor IDEIB no consta cap espècie de fauna i flora amenaçada a la parcel·la o al seu entorn. Tampoc està afectat per les Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'erosió, esllavissament o inundació ni es troba dins Zona d'Alt Risc d'Incendis Forestals. No hi ha elements del patrimoni cultural que es puguin veure afectats. Pel que fa a la protecció de les aigües subterrànies, la vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és alta i a uns 600 m de l'activitat es troba el pou de proveïment urbà CAS_382_Vigent-DI-_33764).

3. Característiques del potencial impacte: el parc verd es troba ja en funcionament i les obres previstes són més bé de poca complexitat. Atesa la naturalesa de l'activitat, no s'espera que hi hagi impactes significatius sobre el medi ambient si s'apliquen adequadament les mesures preventives i correctores establertes al projecte

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte de Parc Verd de Muro situat a l'Avinguda Sant Vicenç s/n, atès que es preveu que no pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades al document ambiental i les condicions següents:

- Es farà un seguiment de l'estat de la pavimentació (placa d'asfalt o formigó) de la deixalleria i construccions interiors per tal d'evitar el seu deteriorament i que pugui contaminar les aigües continentals.

- Segons l'article 75.5 del PHIB 2019, per al dimensionat de la xarxa de sanejament de les aigües pluvials prevista, si cal, s'haurà d'incloure un càlcul de cabal màxim (l/s) de drenatge. Aquest cabal tindrà, quan el funcionament hidràulic sigui per gravetat, com a mínim, la capacitat suficient per poder evacuar el màxim aiguat de freqüència decennal i durada igual al temps de concentració associat a la xarxa.

- Pel que fa a l'arqueta decantadora i separadora dels greixos projectada:

Ha d'incloure també un separador d'hidrocarburs.

Els fangs i greixos separats es buidaran periòdicament i es portaran a un gestor autoritzat. S'hauran de guardar els justificants d'aquest buidats com a mínim dels darrers tres anys.

- El disseny de la instal·lació ha d'evitar l'entrada i l'acumulació d'aigües pluvials a l'interior dels contenidors.

- Durant el temps que duri l'obra s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, etc.) tant de manera accidental com per dur a terme les tasques de manteniment de la maquinària emprada per executar l'obra.

- Pel que fa a la barrera vegetal:

S'empraran espècies vegetals autòctones de la zona, de baix requeriment hídric i de mida i frondositat suficients per tal de reduir de manera efectiva l'impacte paisatgístic i acústic de les instal·lacions i edificacions del Parc Verd des de l'entorn més proper.

Es mantendrà en bon estat al llarg del període de funcionament del punt verd, substituint els exemplars morts i regant, si escau.

- S'ha de completar la barrera vegetal a tot el perímetre de la parcel·la. No obstant això, aquesta mesura no serà necessària a la zona edificada de la part est, la qual disposa d'edificacions de major alçada que el recinte i la zona verda.

Es recomana:

- Reutilitzar les aigües pluvials recollides a la corresponent xarxa, per al reg de parcs, jardins i zones verdes urbanes, o per a qualsevol ús, establint els corresponents sistemes de captació, emmagatzematge i tractament.

- Recollir l'aigua pluvial procedent de les cobertes dels edificis i emmagatzemar-la en un dipòsit per després utilitzar-la per al reg i la neteja de la instal·lació.

- Utilitzar equips d'enllumenat interior eficients i disposar d'un sistema de control que permeti ajustar l'encesa a l'ocupació real de la zona, així com un sistema de regulació que optimitzi l'aprofitament de la llum natural. En relació amb l'enllumenat exterior, s'han d'utilitzar tecnologies eficients i que evitin la contaminació lumínica.

- S'ha de considerar l'aprofitament de fonts d'energia renovable mitjançant instal·lacions d'energia solar fotovoltaica i instal·lacions d'energia solar tèrmica.

Es recorda:

- D'acord amb l'informe de la Direcció Insular d'Urbanisme s'ha de complir amb l'establert al Codi Tècnic de l'Edificació (CTE).

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no és objecte de recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Quint.- Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

 

Palma, 18 de febrer de 2020

El president de la CMAIB ​​​​​​​Antoni Alorda Vilarrubias