Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 3103
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la proposta de la Modificació puntual número 7 de les NNSS de Sant Josep de Sa Talaia, relativa a l’execució de la sentència del TSJIB número 876 en la qual es classifiquen com a sòl urbà terrenys al nucli de Can Salines i s'adeqüen al PRUG del Parc desclassificant 3 parcel·les (239e/2018)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 19 de febrer de 2020, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe ambiental estratègic sobre la Modificació puntual número 7 de les NNSS de Sant Josep de Sa Talaia, relativa a l'execució de la sentència del TSJIB número 876 en la qual es classifiquen com a sòl urbà terrenys al nucli de Can Salines i s'adeqüen al PRUG del Parc desclassificant 3 parcel·les, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
La Modificació núm. 7 de les NNSS de Sant Josep de sa Talaia es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada ja que està inclosa en l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental i la tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents de la Llei.
2.Descripció i ubicació del pla
L'objecte de la modificació puntual és, per una banda, i d'acord amb la documentació aportada, rectificar l'error material de les Normes Subsidiàries en relació a la classificació d'un espai que és sòl urbà i que en les Normes figura gràficament com a sòl NO urbanitzable, executant la sentència del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, número 876 de data 21.09.2001.
Per altra banda, l'objecte de la modificació també és la desclassificació de 3 parcel·les del nucli urbà de Can Salines, amb una superfície d'uns 10.000 m², que varen ser desclassificades amb l'aprovació del PRUG del Parc Natural de Ses Salines d'Eivissa i Formentera i que implica una reducció neta d'edificabilitats, de superfície de sòl residencial i de capacitat de població.
3. Avaluació dels efectes previsibles
Es presenta una anàlisi dels efectes ambientals més significatius en relació als canvis derivats de l'aplicació de la sentència, als canvis derivats de l'aplicació de la delimitació del PRUG, i als canvis materials resultants nets: sentència i PRUG.
La modificació proposada no augmenta la quantitat de sòl urbà disponible, respecte de les previsions de la planificació urbanística vigent en el moment.
En conjunt, la modificació puntual implica una reducció neta de sòl urbà residencial de 3 parcel·les i 8.600 m² i una reducció de capacitat de població de 9 habitants.
De forma general els efectes negatius per la introducció de la parcel·la a urbana són baixos, i positius els derivats de la desclassificació de 3 parcel·les, perquè implica una reducció de la demanda de recursos i de necessitat de dotacions, reducció d'efectes paisatgístics negatius, reducció de riscos d'incendis, etc.
Amb tot l'esmentat, i tenint en compte que els informes de Xarxa Natura i del Parc Natural són favorables, es troba que, des del punt de vista ambiental, el projecte no tindrà impactes significatius adversos.
El document indica que no és necessària l'aplicació de millores ambientals específiques, atès que es tracta d'una adequació a instruments jurídics i urbanístics d'obligat compliment.
4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
El 7 de gener de 2019 la CMAIB sol·licita consulta, segons l' article 30 de la Llei 21/2013, a diferents administracions afectades.
En data 28/1/19 es rep informe d'ABAQUA en què indiquen que la modificació no afectarà el sistema general de sanejament i depuració gestionat per l'ABAQUA, però indica que el nucli de Can Salines NO es troba connectat al sistema de sanejament i depuració de l'EDAR de Platja d'en Bossa.
En relació a això, la DT 4ª de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears indica que en els sòls urbans d'ús predominantment residencial existents que no disposin de xarxa de sanejament ni comptin amb exenció de la implantació de la xarxa de sanejament, només es podran atorgar llicències d'edificació de nova planta per a ús residencial, així com els corresponents finals d'obra, llicències de primera ocupació i cèdules d'habitabilitat d'acord amb la normativa aplicable, si es compleixen en una sèrie de requisits. Per a la resta, primer s'haurà de connectar el nucli a la xarxa de sanejament o obtenir l'exoneració prevista a la llei.
En data 28/1/19 es rep informe del Servei de Protecció d'Espècies informa favorablement la modificació puntual.
En data 8/2/19 es rep informe del Servei de Residus i Sòls contaminats que informa que no té res a dir.
En data 13/2/19 es rep informe del Servei de Canvi Climàtic en què indiquen que únicament es tracta de corregir una classificació de terrenys conforme a una sentència judicial, que no suposa un desenvolupament urbanístic nou, que sí que s'haurà de definir en un futur si es decideix construir. Conclouen que en un futur, quan s'hagi de desenvolupar el Pla Parcial o l'Estudi de Detall segons la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, es tindran en compte aspectes de canvi climàtic, contaminació atmosfèrica i energia, en el corresponent estudi ambiental estratègic. Per tal d'elaborar aquest estudi es tindran en compte, entre d'altres, els preceptes que s'indiquin a la pròxima Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica de les Illes Balears.
En data 19/3/19 el Consell executiu del CI d'Eivissa acordaren aprovar el projecte i, atesa l'escassa incidència ambiental de la modificació, només es fan les següents recomanacions, aplicables si es considera que correspon a la modificació recollir aspectes tan concrets:
1)«Que consti que a la zona a què es restituirà la condició urbana es troba en Zona d'Alt Risc d'Incendi (ZARI) i de vulnerabilitat d'aqüífers alta, i que es recordi que qualsevol desenvolupament que s'hi dugui a terme, haurà de tenir en compte aquestes circumstàncies i preveure mesures preventives adients.
2)Que es recordi la conveniència d'evitar que les obres de la parcel·la es duguin a terme durant la temporada de nidificació
En data 19/3/19 es rep informe del Servei de Gestió Forestal en què indiquen que s'informa el següent pel que fa a la gestió forestal, la protecció del sòl i el risc d'incendi forestal:
«Donat l'elevat risc d'incendi forestal a la zona objecte de modificació així com la naturalesa dels terrenys quant a la protecció ambiental i en compliment de la normativa existent en matèria urbanística, d'emergències, d'autoprotecció i de prevenció i extinció d'incendis forestals, la modificació puntual nº7 de les NNSS de Sant Josep de Sa Talaia ha de considerar i reflectir l'obligatorietat d'execució de les actuacions en matèria d'autoprotecció i prevenció d'incendis forestals a les parcel·les objecte d'urbanització.
Pel que fa a la cartografia del IV Pla de Defensa contra Incendis Forestals de les Illes Balears, el planejament urbanístic haurà de tenir en compte que els terrenys grafiats com a Sòl Urbà i que ara es grafien com a Sòl No Urbanitzable no s'incloguin a la cartografia de ZAR per considerar-se urbans durant el moment del càlcul però estan catalogats al mapa de risc com terrenys amb risc d'incendi molt alt i hauran de considerar-se com tal a efectes de possibles afeccions per APR incendis.»
En data 20/5/19 es rep informe del Servei d'Espais Naturals i Biodiversitat informa favorablement la modificació puntual núm. 7 (Can Salines) de les NNSS del municipi de Sant Josep de sa Talaia perquè no es preveu que pugui tenir afectacions significatives sobre els hàbitats i les espècies d'interès comunitari del ZEC i ZEPA ES0000084 Ses Salines d'Eivissa i Formentera.
En data 5/11/19 es rep informe del Parc de Ses Salines d'Eivissa i Formentera que, vist el document, informa favorablement.
4.Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013
S'analitzen els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 d'AA i ateses les característiques de la modificació, de l'àrea afectada i els impactes previstos NO es preveu que el pla pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient.
5.Conclusions de l'Informe ambiental estratègic
Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la Modificació puntual número 7 de les NNSS de Sant Josep de Sa Talaia, relativa a la execució de la sentència del TSJIB número 876 en la qual es classifiquen com a sòl urbà terrenys al nucli de Can Salines i s'adeqüen al PRUG del Parc desclassificant 3 parcel·les, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 sempre que es compleixen les condicions del i del Servei de Gestió Forestal. S'haurà de definir correctament la parcel·la afectada amb coordenades.
Segon. Els projectes i usos que es pretenguin implementar a la parcel·la hauran de complir la normativa i autoritzacions previstes a la normativa del PORN i PRUG del Parc i de Xarxa Natura.
Es recorda que, tal com s'estableix a la DT 4ª de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears, només es podran atorgar llicències d'edificació de nova planta per a ús residencial, així com els corresponents finals d'obra, llicències de primera ocupació i cèdules d'habitabilitat d'acord amb la normativa aplicable, si es compleixen en una sèrie de requisits. Per a la resta, primer s'haurà de connectar el nucli a la xarxa de sanejament o obtenir l'exoneració prevista a la llei.
Tercer. S'hauran de tenir en compte les consideracions de l'informe jurídic de la CMAIB de 6 de març de 2020:
a) D'acord amb l'article 29 de la LECO, el PRUG té caràcter vinculant i el planejament urbanístic i territorial s'ha de revisar d'ofici per adaptar-se a les prescripcions del PRUG. En qualsevol cas, en aquest cas concret, s'ha de tenir en compte també el que determina la disposició transitòria primera de la Llei 17/2001 i l'article 56 del PORN de ses Salines d'Eivissa i Formentera.
b) La sentència del TSJIB 876/2001, anterior a la Llei 17/2001 i al PRUG de ses Salines d'Eivissa i Formentera, considera com a sòl urbà la finca Can Mariano Mayans -U.A.3- i l'informe de 14 d'octubre de 2019 del tècnic i la directora del Parc Natural de ses Salines d'Eivissa i Formentera, considera que el PRUG conté un error material.
Quart. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA.
Cinquè. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.
Sisè. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.
Setè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
Palma, 6 de març de 2020
El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias