Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'ALCÚDIA

Núm. 3096
Decret de Batlia, de suspensió cautelar i temporal de la taxa per expedició dels certificats de convivència, per motiu de la crisi sanitària ocasionada pel virus COVID19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19, entre altres mesures, adopta una mesura de caràcter urgent adreçada a assegurar la protecció dels deutors hipotecaris en situació de vulnerabilitat després de l'aprovació de el Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. El Govern d'Espanya ha justificat dita mesura en que l'atenció de totes les persones en condicions de vulnerabilitat és una de les prioritats estratègiques de Govern i en les actuals circumstàncies han de ser un col·lectiu especialment protegit, considerant que és d'especial importància garantir el dret a l'habitatge als deutors hipotecaris en situació d'especial vulnerabilitat que vegin reduir els seus ingressos com a conseqüència de la crisi sanitària de l'COVID-19. Anteriorment, el Reial Decret 1975/2008, de 28 de novembre, sobre les mesures urgents a adoptar en matèria econòmica, fiscal, d'ocupació i d'accés a l'habitatge; el Reial decret llei 6/2012, de 9 de març, de mesures urgents de protecció de deutors hipotecaris sense recursos; i la Llei 1/2013, de 14 de maig, de mesures per reforçar la protecció als deutors hipotecaris, reestructuració de deute i lloguer social, recentment modificada pel Reial decret llei 6/2020, de 10 de març, pel qual s'adopten determinades mesures urgents en l'àmbit econòmic i per a la protecció de la salut pública; ja havien establert mesures de protecció als deutors hipotecaris. L'experiència acumulada després de la crisi financera de 2008 aconsella ampliar significativament la protecció a aquest col·lectiu perquè puguin accedir a una moratòria en el pagament de les seves hipoteques i evitar la pèrdua dels seus habitatges. Addicionalment, aquesta mesura també beneficia les entitats financeres en la mesura que ajuda a contenir la morositat en una situació extraordinària, com l'actual.

D'acord amb dita motivació l'article 7 de la norma estableix la moratòria del deute hipotecaria per a l'adquisició de vivenda habitual d'aquells que pateixin extraordinàries dificultats per fer-ne front al seu pagament com a conseqüència de la crisi del COVID-19. Per a la seva aplicació, l'article 11 disposa que els deutors han d'acreditar davant l'entitat bancària la concurrència de les circumstàncies justificatives, mitjançant entre d'altres, de la presentació de certificat d'empadronament relatiu a les persones empadronades a l'habitatge, amb referència a el moment de la presentació dels documents acreditatius i als sis mesos anteriors.

Aquest tipus de certificat es troba inclòs dins el tipus de certificat definit als articles 53 i 61 del Reglament de Població i Demarcació Territorial de les Entitats Locals, aprovat per Reial Decret 1690/1986, d'11 de juliol, que ha estat objecte de desenvolupament a través de la Resolució de 30 de gener de 2015, del President de l'Institut Nacional d'Estadística i del Director General de Coordinació de Competències amb les Comunitats Autònomes i les Entitats Locals, per la qual es dicten instruccions tècniques als Ajuntaments sobre la gestió del Padró municipal, trobant-se inclòs dit tipus de certificat dins la norma 8.1.1 de la instrucció, havent-se de realitzar la seva expedició d'acord amb el model de l'Annex V de la mateixa.

D'altra banda, a l'empara de l'establert a l'article 20.4.a)  del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, l'Ajuntament d'Alcúdia va acordar la imposició i ordenació de la taxa per expedició de documents administratius, mitjançant la corresponent ordenança fiscal, actualment vigent.

Entre els supòsits subjectes a la taxa es troba l'expedició de certificats, amb una tarifa, pel cas que ens ocupa, de 2 € per certificat, sent subjectes passius les persones físiques o jurídiques o entitats sense personalitat que sol·licitin l'emissió del certificat, establint l'ordenança l'obligació dels interessats d'ingressar la taxa en les oficines municipals en el moment de la presentació de la sol·licitud davant la tresoreria municipal, sense que es pugui tramitar la sol·licitud sense haver complimentat dit requisit.

De tot l'exposat es fa evident que atesa la situació excepcional que vivim, i degut a les restriccions a la llibertat de circulació de les persones imposades en la declaració de l'estat d'alarma aprovat per Reial Decret 463/2020, per motius de salut pública i seguretat de les persones per tal d'evitar contagis, i atesa la necessitat de les persones beneficiàries de presentar davant l'entitat bancària l'esmentat certificat de convivència per poder obtenir la concessió de la moratòria en el deute hipotecari, i tenint en compte a més, que per a molts de ciutadans resulta encara difícil la possibilitat de realització de tràmits de pagament de forma electrònica, que encara una majoria de ciutadanes del nostre municipi no tenen habilitat, es fa de tot punt necessari per tal que la mesura de moratòria en el deute hipotecari resulti efectiva en el nostre municipi, i per tal de garantir d'altre banda, la salut pública i en evitació de contagis, dictar la mesura de suspensió de la taxa per expedició de documents pel certificat d'empadronament relatiu a les persones empadronades a l'habitatge, amb referència a el moment de la presentació dels documents acreditatius i als sis mesos anteriors, també conegut com a certificat de convivència.

Igualment, i degut a l'excepcionalitat, s'han de donar facilitats als ciutadans i flexibilitzar la presentació dels documents, per motius de salut pública, per la qual cosa procedeix la suspensió del requisit establert en l'ordenança de presentació davant les oficines municipals, i la procedència, pels motius exposats, d'habilitar canals electrònics que ja siguin d'ús general i àgil per a la ciutadania, com és el correu electrònic, per damunt de la presentació en el registre electrònic, sense perjudici que aquest canal del registre electrònic sigui usat també per aquells que ho desitgin.

Finalment i malgrat no tractar-se de la motivació principal, és també de tot punt coherent amb la finalitat i esperit de l'esmentat Reial Decret-Llei la suspensió de la taxa per motius econòmics, en l'afany de contribuir a no agreujar la difícil situació de les nostres conciutadanes i ciutadans en el moment actual.

Així mateix, hem de tenir en compte l'ampli consens que se m'ha transmès des de totes les forces polítiques del nostre consistori en la implantació de dita mesura, a les quals s'ha d'agrair també la seva col·laboració i suport en els actuals moments.

És per això, que a l'empara de l'establert a l'article 21.1.m) de la Llei Reguladora de les Bases del Règim Local, considerant necessària l'adopció de les mesures exposades, sense perjudici de donar compte i elevar-la a ratificació pel Ple de la Corporació,

RESOLC,

Primer.- Suspendre de forma cautelar i temporalment, mentre es mantinguin vigents l'estat d'alarma i les mesures de restricció de la llibertat de circulació de les persones, la vigència de l'ordenança fiscal de l'Ajuntament d'Alcúdia de la taxa municipal per expedició de documents administratius pel que respecta al certificat padronal de convivència, consistent en el certificat d'empadronament relatiu a les persones empadronades a l'habitatge amb referència a el moment de la presentació dels documents acreditatius i als sis mesos anteriors. Durant aquest temps l'expedició dels certificats tendrà caràcter gratuït.

Segon.- Durant el mateix temps de vigència de la mesura del punt primer anterior, la presentació de les sol·licituds d'expedició del certificat padronal de convivència es podrà realitzar per correu electrònic dirigit a l'adreça municipal: estadistica@alcudia.net, havent d'adjuntar fotocòpia del DNI o NIE. Posteriorment, el certificat emès serà remès en arxiu electrònic en format .PDF, a l'adreça electrònica del remetent.

Tercer.- Donar compte de les mesures acordades en el present Decret al Ple de la Corporació, de forma immediata en la primera sessió que es celebri, i elevar-la a la seva ratificació.

Quart- Publicar la present resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la intranet municipal i al taulell d'anuncis de la seu electrònica municipal, tot informant als interessats que de conformitat amb la DA3ª del Reial Decret 463/2020, de 14 de març, els terminis per presentar els recursos corresponents queden suspesos. Un cop perdi vigència aquesta suspensió o les seves possibles pròrrogues, se li indica que contra la present disposició es pot interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, a comptar de l'endemà en què perdi vigència aquesta suspensió o les seves possibles pròrrogues. Tot això sense perjudici que els interessats puguin interposar qualsevol altre recurs que puguin considerar procedent.

 

Alcúdia, 27 de març de 2020    

La Batlessa Bàrbara Rebassa Bisbal

N'he pres raó El Secretari Joan Seguí Serra