Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

AGÈNCIA D'ESTRATÈGIA TURÍSTICA DE LES ILLES BALEARS

Núm. 3082
Resolució del president de l’AETIB de 27 de març de 2020, per la qual es modifiquen l'objecte i el termini establerts a les bases de la convocatoria pùblica de patrocinis amb entitats privades i convenis de col·laboració amb entitats pùbliques per projectes que generin un retorn publicitari per a les marques de les Illes Balears i l'Agència d'Estrategia Turística de les Illes Balears (AETIB), des de l'1 de gener al 31 de maig de 2020,aprovades per Resolució del president de l'AETIB de 3 de desembre de 2019

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 

Al BOIB núm. 167, de 12 de desembre de 2019, es va publicar la Resolució del president de l'AETIB de 3 de desembre de 2019, que establia les condicions per a la realització de contractes de patrocinis amb entitats privades i convenis de col·laboració amb entitats públiques per projectes que generessin repercussió mediàtica per a les marques de les Illes Balears i l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears (AETIB), des de l'1 de gener al 31 de maig de 2020.

La intenció de l'AETIB amb aquesta convocatòria era potenciar l'estratègia turística de les Illes Balears, a través de l'impuls del turisme fora de la temporada d'estiu, per tal de fomentar la desestacionalització, els productes turístics d'hivern, l'ocupació laboral tot l'any i la captació progressiva de turisme durant l'hivern, per tal d'eliminar puntes a l'alça de l'estiu i a la baixa de l'hivern, és a dir, per aconseguir un repartiment equitatiu de l'afluència turística actual durant tot l'any.

A data d'avui, amb la declaració del brot de coronavirus COVID-19 com a Emergència de Salut Publica d'Importància Internacional (ESPII) per part de l'organització Mundial de la Salut, les circumstàncies han canviat substancialment, tant a nivell internacional com nacional, afectant directament les nostres illes.

Amb  la publicació al BOIB num.32 de 12 de març de 2020, de la Resolució de la directora general de Salut Pública i Participació, per la qual s'estableixen mesures de control en relació amb la realització en el territori de les Illes Balears de determinats esdeveniments amb afluència de públic, d'acord amb l'establert pel Ple del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, de 9 de març de 2020, es prohibeix la realització en el territori de les Illes Balears d'esdeveniments amb afluència de públic en els quals es prevegi una concentració igual o superior a mil persones, i en el cas que l'afluència sigui menor, s'ha de sol·licitar autorització a la Direcció General de Salut Pública.

Aquesta prohibició té una durada d'un mes.

Arran d'això, i per Acord del Consell de Govern de 13 de març de 2020, s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la propagació i el contagi del COVID-19, que estableix la vigència de l'annex I fins al 13 d'abril, aquest termini previsiblement s'haurà d'ampliar ateses les circumstàncies canviants diàriament.

Amb el pas dels dies,  el context  a tot el territori espanyol han empitjorat greument, i pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març, es declara l'estat d'alarma per la gestió de la situació de crisi sanitària que ha ocasionat el COVID-19.

Aquestes circumstàncies han provocat que molts esdeveniments que s'han presentat a aquesta convocatòria, amb independència de que hagin obtingut el patrocini o no, estan sofrint les conseqüències d'aquesta pandèmia, que està repercutint a tots els nivells a les nostres illes i especialment al sector turístic, primera fons d'ingressos d'aquesta comunitat autònoma. 

Ens trobem davant unes circumstàncies fortuïtes i de força major: el primer  terme fa referència a aquells fets que no s'hagin pogut preveure, o que previstos, siguin inevitables. En el supòsit de força major, la generació d'aquesta circumstància imprevisible o inevitable suposa l'alteració de les condicions de l'obligació. D'acord amb allò que disposa l'article 1105 del codi civil, fora dels casos expressament esmentats a la Llei, ningú respondrà d'aquells successos que no s'hagin pogut preveure, o que previstos, fossin inevitables.

Davant d'aquesta situació imprevisible i extraordinària, no provocada ni pel patrocinat ni per l'Administració, els efectes del contractes s'han de poder modificar per tal de poder restablir, en la mesura que sigui possible, l'equilibri dels contractes.

Una de les funcions de l'AETIB és la planificació general i el foment de l'activitat econòmica de les Illes Balears que afecti al sector turístic. Els recursos culturals, naturals i patrimonials poden convertir-se en productes turístics rentables, sostenibles e innovadors. L'objectiu de l'AETIB amb aquesta convocatòria era crear una oferta diferenciada que creés valor i que es dirigís a segments específics.

En aquests moments l'Administració ha de donar suport al sector turístic en general, i en particular als afectats dins d'aquesta convocatòria. Atès que per aquestes circumstàncies sobrevingudes i totalment imprevistes, a una de les parts, el patrocinat, li resulta absolutament impossible el compliment de l'objecte del contracte del patrocini sol·licitat.

Es considera imprescindible recolzar les entitats que han presentat sol·licitud de patrocini, i per això resulta adient la modificació de la convocatòria en els següents termes:

Per una banda, modificar l'objecte de la convocatòria, ateses les circumstàncies econòmiques que es preveu que generarà aquest estat d'alarma, serà necessari un fort impuls del sector turístic de les Illes Balears, mitjançant el posicionament dels valors de les marques turístiques Mallorca, Menorca, Ibiza i Formentera, no tan sols en temporada baixa, com estava previst inicialment, sinó durant tot l'any.

Per tot això, es fa necessari donar suport als projectes/accions que suposin l'increment de l'atractiu de la destinació, de la qualitat de l'oferta turística i del producte turístic dins del territori de les Illes Balears, que s'hagin vist avocats a modificar les dades de realització per les circumstàncies que estan patint, no tan sols als que es trobin dins de les dates d'excepció, sinó també a aquells que per aquestes circumstàncies s'hagin vist obligats a replanificar el projecte.

Per altra banda, modificar el termini d'execució de la convocatòria de tal forma que es puguin celebrar els projectes/accions durant tot l'any, és a dir, fins al 31 de desembre de 2020.

Tot i que els terminis s'han suspès d'acord a la disposició addicional tercera del Reial Decret que declara l'estat d'alarma, i s'afegiran el dies una vegada finalitzi l'estat d'alerta, resulta adient modificar aquesta convocatòria en aquests termes per tal de poder donar suport al turisme de les Illes Balears.

Tenint en compte el gran impacte que estam sofrint a les Illes Balears, és molt important recolzar i potenciar aquelles activitats que ajudin a crear una agenda d'activitats, les quals atrauran de nou turistes que reactivaran el motor econòmic, i en conseqüència, s'impulsaran les Illes Balears com a destinació turista de referència.

Per tot això, s'aproven annexes a aquesta Resolució, les modificacions de les condicions generals de la convocatòria en relació a la seva tramitació, depenent de la naturalesa jurídica de les entitats privades que han sol·licitat el patrocini de l'AETIB que concorrin a aquesta convocatòria

 

Resolc

Primer.-Aprovar la modificació de l'Annex A de les bases per a la realització de patrocinis amb entitats privades i les condicions generals que estableixen la col·laboració amb entitats públiques per a projectes que generin repercussió mediàtica per a les marques de les Illes Balears i l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears (AETIB). Aquesta modificació es materialitzarà a l'Annex A Modi.

Segon.- Aprovar la modificació de l'Annex B, plecs de condicions generals que han de regir la tramitació dels expedients de contractació que es derivin de les sol·licituds de patrocinis amb entitats privades per als projectes que generin repercussió mediàtica per a les marques de les Illes Balears i l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears (AETIB), concretament de la clàusula primera,  en relació a la data d'execució del projecte, i la clàusula cinquena, en la qual s'afegeix una causa de suspensió del patrocini. Aquestes modificacions es materialitzaran a l'Annex B Modi.

Tercer.- Ordenar la publicació en el BOIB d'aquesta Resolució i dels annexos que l'acompanyen.

Aquesta resolució tindrà efectes des de l'endemà de la seva publicació en el BOIB.

Interposició de recursos

Contra aquesta resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar recurs potestatiu de reposició davant el president de l'AETIB en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seva publicació en el BOIB, d'acord amb el que estableixen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril) i l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).

També es pot interposar recurs contenciós administratiu davant el jutjat contenciós administratiu, en el termini de dos mesos des de l'endemà de la publicació en el BOIB, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma,  27  de març de 2020

El  president de l' AETIB

Jaume Colom Adrover

(Per Resolució del president de l'AETIB de 16 de gener de 2020, de delegació de signatura)

Documents adjunts