Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HISENDA I RELACIONS EXTERIORS
Núm. 3075
Resolució de la consellera d’Hisenda i Relacions Exteriors de 25 de març de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria extraordinària per a l’any 2020 d’ajuts a la micro, petita i mitjana empresa amb activitat a les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l’aval d’ISBA, SGR, d’operacions de finançament de liquiditat per mitigar el possible impacte de l'escenari de contenció reforçada del Reial decret 463/2020, de 14 de març
Fets
1. La Llei 2/2012, de 4 d'abril, de suport als emprenedors i les emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa, es va aprovar amb la finalitat de crear unes condicions favorables per al creixement i la competitivitat sostinguda de les petites i mitjanes empreses, a través de l'habilitació de línies d'avals per a emprenedors i emprenedores i per a empresaris i empresàries que cobreixin les necessitats no cobertes pel sistema financer actual.
2. Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març (Butlletí Oficial de l'Estat núm. 67, de 14 de març), es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. Entre altres mesures de limitació de l'activitat econòmica, s'ha suspès l'obertura a públic dels locals i establiments minoristes, i les activitats d'hostaleria i restauració, amb les excepcions que s'assenyalen en el propi Reial decret.
3. Aquesta suspensió de l'activitat minorista, a més de la resta de les mesures adoptades, van a suposar una dràstica disminució dels ingressos de les pimes, l'impacte de la qual, de no moderar-se, pot tenir un efecte dominó sobre l'economia en general.
4. En aquesta situació, i sense perjudici d'altres mesures que es puguin prendre tant a nivell nacional com autonòmic en les pròximes setmanes, cal instrumentar una eina d'aplicació immediata per anar donant solució a l'absència de liquiditat de les pimes.
5. En aquesta matèria, el Decret 29/2011, d'1 d'abril, de mesures urgents en matèria de finançament d'inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes Balears (BOIB núm. 53, de 9 d'abril), regula el marc general de la concessió d'ajuts a petites i mitjanes empreses que vulguin acollir-se a línies de finançament d'inversions productives o liquiditat i sol·licitin el subsidi d'interès i els ajuts per cobrir el cost de l'aval. A més, en l'article 5 estableix que les convocatòries que es dictin a l'empara d'aquest Decret s'han d'aprovar per resolució del conseller competent en matèria d'economia i hisenda i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
6. L'Acord del Consell de Govern de 20 de març de 2020, pel qual es concedeix l'autorització prèvia per exercir la competència en matèria d'autorització i disposició de la despesa corresponent a l'expedient de la convocatòria extraordinària per a l'any 2020 d'ajuts a la micro, petita i mitjana empresa amb activitat a les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l'aval d'ISBA, SGR, d'operacions de finançament de liquiditat per mitigar el possible impacte que pugui tenir l'escenari de contenció reforçada del Reial decret 463/2020 de 14 de març, i s'exceptua l'aplicació de les limitacions de despesa pluriennal.
Fonaments de dret
1. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
2. La Llei 2/2012, de 4 d'abril, de suport als emprenedors i les emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa.
3. El Decret 29/2011, d'1 d'abril, de mesures urgents en matèria de finançament d'inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes, que constitueix el marc bàsic per executar aquests ajuts.
4. El Decret 122/2000, d'1 de setembre, pel qual es regulen les aportacions al fons de provisions tècniques de les societats de garanties recíproques i el suport als socis partícips per les conselleries del Govern de les Illes Balears
5. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
6. L'annex I del Reglament (CE) núm. 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014 pel qual es declaren determinades categories d'ajut compatible amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, sobre la definició de micro, petites i mitjanes empreses.
7. El Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.
8. El Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19, i, en particular, l'article 9.2.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria extraordinària per a l'any 2020 d'ajuts a la micro, petita i mitjana empresa amb activitat a les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l'aval d'ISBA, SGR, d'operacions de finançament de liquiditat per mitigar el possible impacte derivat de l'escenari de contenció reforçada del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, que consta en l'annex d'aquesta Resolució.
2. Determinar que la tramitació d'aquests ajuts a la micro, petita i mitjana empresa amb activitat a les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l'aval d'ISBA, SGR, d'operacions de finançament de liquiditat per mitigar el possible impacte de l'escenari de contenció reforçada del Reial decret 463/2020, de 14 de març, no està afectada per la suspensió dels terminis administratius, per considerar-se inclosa en el supòsit de la protecció de l'interès general i també del funcionament bàsic dels serveis (en concret, de l'activitat econòmica), d'acord amb l'article 9.2 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat la Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 25 de març de 2020
La consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors Rosario Sánchez Grau
ANNEX 1 Convocatòria extraordinària per a l'any 2020 d'ajuts a la micro, petita i mitjana empresa amb activitat a les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l'aval d'ISBA, SGR, d'operacions de finançament de liquiditat per mitigar el possible impacte que l'escenari de contenció reforçada derivada del Reial decret 463/2020, de 14 de març
1. Objecte
Aquesta convocatòria té per objecte regular per a l'exercici de 2020 l'atorgament d'ajuts a la micro, petita i mitjana empresa de les Illes Balears que hagin formalitzat operacions financeres avalades per ISBA, SGR, destinades a finançar una liquiditat extraordinària, per mitigar el possible impacte que l'escenari de contenció reforçada pugui tenir en la micro, petita i mitjana empresa de les Illes Balears davant la suspensió de l'activitat minorista i altres circumstàncies derivades del Reial decret 463/2020, de 14 de març.
Les operacions de liquiditat extraordinària s'hauran d'haver formalitzat entre el 14 de març de 2020 (data de publicació i entrada en vigor del Reial decret 463/2020, de 14 de març) i el 30 de novembre de 2020.
Les operacions avalades per ISBA SGR han de complir els següents requisits:
avals financers vius concedits per ISBA, SGR, i
comptar amb el refiançament de la Compañía Española de Reafianzamiento, S.M.E., SA, en un import mínim del 25 %.
Els ajuts es destinen a cobrir el cost de l'aval de les operacions que formalitzin amb ISBA, SGR i els interessos de les operacions de liquiditat per un termini màxim de cinc anys, en els termes i condicions que s'estableixen en aquesta Resolució.
2. Requisits que han de complir els beneficiaris
2.1. Poden ser beneficiaris d'aquests ajuts les persones físiques o jurídiques, de naturalesa privada, i les societats civils o comunitats de béns, les agrupacions d'interès econòmic (AIE), les unions temporals d'empreses (UTE) i empreses d'economia social, d'acord amb les definicions i conceptes de l'annex 2 d'aquesta Resolució, i que compleixin els requisits de les micro, petita i mitjana empresa que financiïn operacions financeres de liquiditat de pimes, l'activitat principal de les quals es faci a centres productius ubicats a les Illes Balears i que s'hagin vist perjudicades davant la suspensió de l'activitat minorista i altres circumstàncies derivades del Reial decret 463/2020, de 14 de març.
2.2. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, de igualtat de dones i homes, no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes a la present Resolució les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.
3. Import dels ajuts i els crèdits pressupostaris
Inicialment es destinen a aquesta convocatòria, amb càrrec a la partida pressupostària 14601 413G01 47000 00, del programa 413G- Accions públiques relatives COVID-19 (o la partida que correspongui en cada exercici), els imports màxims següents amb la distribució d'anualitats que s'indica:
a) Ajuts per cobrir el cost de l'aval d'ISBA, SGR: 1.724.605 euros
— Any 2020: 625.000 euros
— Any 2021: 468.750 euros
— Any 2022: 392.373 euros
— Any 2023: 158.592 euros
— Any 2024: 79.890 euros
b) Ajut per cobrir els interessos: 1.898.117 euros
— Any 2021: 718.750 euros
— Any 2022: 527.603 euros
— Any 2023: 436.064 euros
— Any 2024: 155.003 euros
— Any 2025: 60.697 euros
4. Ajuts per cobrir els interessos d'operacions financeres de liquiditat extraordinària
4.1. Per a les operacions de liquiditat extraordinària, per mitigar el possible impacte que l'escenari de contenció reforçada pugui tenir en la micro, petita i mitjana empresa de les Illes Balears davant la suspensió de l'activitat minorista i altres circumstàncies derivades del Reial decret 463/2020, de 14 de març, es concedirà una ajuda al tipus d'interès equivalent a 1,5 punts percentuals (1,5 %).
4.2 Per a les operacions de liquiditat indicades en l'apartat 4.1 anterior, la quantia màxima del crèdit sobre la qual s'ha de calcular l'ajuda és de 300.000 euros per beneficiari, amb el màxim dels cinc primers anys de termini, amb independència que es duguin a terme en una o més operacions financeres o que el termini o l'import finançat pugui superar aquestes xifres.
5. Ajut per cobrir el cost de l'aval d'ISBA, SGR
5.1. Per acollir-se a aquests ajuts, les operacions financeres que els sol·licitants formalitzin amb les entitats de crèdit han de disposar necessàriament d'un aval d'ISBA, SGR.
5.2. Les quanties de l'ajut per cobrir el cost del aval d'ISBA, SGR d'operacions financeres que s'acullin a aquesta convocatòria, cobriran com a màxim els cinc primers anys de l'operació i el 100 % del cost de l'aval amb la limitació del 1,25 % sobre l'import de l'aval.
6. Entitat col·laboradora
6.1. De conformitat amb l'article 26 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es designa com a entitat col·laboradora ISBA, SGR, la qual ha d'acreditar les condicions de solvència i d'eficàcia que s'estableixi en el conveni de col·laboració corresponent (o assenyalant l'expedient en la qual ja les hagi acreditat davant l'Administració, si escau). Entre altres funcions, s'ha d'encarregar de tramitar els expedients, gestionar-los, fer-ne el seguiment, i, si s'escau, pagar l'ajut.
6.2. D'acord amb els articles 4 i 5 del Decret 122/2000, d'1 de setembre, la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors ha de formalitzar el conveni pertinent amb ISBA, SGR, en què cal especificar les quanties màximes que l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha d'abonar a ISBA, SGR, la documentació justificativa que ISBA, SGR, ha de trametre a la Comunitat Autònoma i la seva periodicitat, i les dades que es considerin necessàries sobre la prestació dels avals.
7. Presentació de sol·licituds
El procediment per a la concessió dels ajuts objecte d'aquesta convocatòria s'inicia a sol·licitud de la persona o entitat interessada.
7.1. Les sol·licituds, amb la seva documentació complementària, s'han de presentar per al seu registre, a través de l'entitat col·laboradora ISBA, SGR, segons els models que hi ha disponibles en el web de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors.
7.2. Juntament amb la sol·licitud s'ha de presentar la documentació que s'indica a continuació:
a) Una còpia del document d'identitat de la persona que signa la sol·licitud, en nom propi o en representació d'una persona jurídica o d'una entitat sense personalitat jurídica.
b) Si són persones jurídiques o entitats sense personalitat jurídica, el document constitutiu de l'entitat degudament inscrit, si és preceptiu, en el registre corresponent, o un certificat d'inscripció registral, com també l'acreditació de la representació amb què actua qui signa la sol·licitud, o una nota simple informativa del registre mercantil en què consti la inscripció de l'empresa i la representació de qui signa la sol·licitud.
c) Una declaració responsable de la persona titular de l'empresa o de qui la representa legalment en relació amb els aspectes següents:
1r. Que el sol·licitant compleix els requisits de petita o mitjana empresa, per la qual cosa ha de consignar-hi expressament la xifra de negoci, el volum d'actius i la plantilla de l'empresa corresponents a l'exercici de l'any 2018 o, alternativament, a l'exercici tancat a 31 de desembre de 2019 quan la persona sol·licitant ja hagi formulat els comptes i s'hagin aprovat, o ja hagi presentat les declaracions tributàries.
Per totes les pimes constituïdes o que hagin iniciat la seva activitat amb posterioritat a dia 1 de gener de 2019, si no s'han formulat i aprovat els comptes abans de la data de la sol·licitud, la declaració ha de fer referència a la xifra de negoci, a la plantilla i al volum d'actius que l'empresa prevegi obtenir en el primer exercici complet.
2n. Que és una “empresa autònoma” que compleix el requisit relatiu a la no participació superior al 25 % per una o diverses empreses, en els termes que estableix l'article 3 de l'annex I del Reglament (CE) núm. 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014.
3r. Que la persona o entitat beneficiària no està sotmesa a cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per rebre l'ajut segons la legislació vigent.
4t. Que ha sol·licitat o no ha sol·licitat o rebut cap altre ajut de qualsevol entitat, pública o privada, nacional o estrangera, relacionat amb l'operació financera o, en cas contrari, relació de tots els ajuts i les subvencions sol·licitats o rebuts.
5è. Que, en la data de la sol·licitud, està al corrent dels pagaments de les obligacions amb l'Administració de l'Estat, de la Seguretat Social i l'Administració la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
6è. Que la persona o entitat beneficiaria no ha estat sancionada o condemnada per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.
7è. Adreça electrònica a efectes de notificació.
Quan la quantia total de l'ajuda sol·licitada superi l'import 3.000 euros, i no hagués autoritzat l'Administració autonòmica per a demanar-los directament, la declaració prevista en el punt 5è anterior s'acompanyarà dels certificats de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària d'estar al corrent dels pagaments corresponents. Aquest certificat no pot tenir una antiguitat superior als sis mesos anteriors a la data de registre de la sol·licitud.
e) Declaració de dades bancàries.
7.3. A l'efecte de simplificació administrativa, excepte en cas de manifestació expressa contrària de la persona sol·licitant, amb la signatura de la sol·licitud s'entén que autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'entitat col·laboradora per incloure les seves dades personals en els fitxers de dades de subvencions i també per demanar d'ofici, en representació seva, els certificats i la documentació acreditativa prevista als apartats anteriors.
7.4. Quan així ho prevegi el Conveni previst a l'apartat 6, l'entitat col·laboradora serà dipositària i custodi dels documents anteriors
8. Termini de presentació de sol·licituds
El termini per presentar les sol·licituds és des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i fins al 4 de desembre de 2020.
9. Examen de la documentació
9.1. La Comissió Avaluadora és l'encarregada d'examinar la documentació presentada, i es competent per interpretar les qüestions relatives als expedients i a la documentació a aportar. Està formada per aquests membres:
— President o presidenta: el director o la directora general del Tresor i Política Financera
Suplent: el cap o la cap del Departament de Tresoreria
— Secretari o secretària: el cap o la cap del Servei de Política Financera i Assegurances
Suplent: un funcionari o una funcionària del Servei de Política Financera i Assegurances
— Vocals: un representant d'ISBA, SGR i dos representants de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors.
9.2. La Comissió Avaluadora s'ha de reunir periòdicament, sempre que el president o la presidenta en convoqui els membres. Una vegada examinada la documentació presentada, s'ha de fer constar en l'acta corresponent el seu informe, que ha de servir de base per a la proposta de resolució.
9.3. No s'estableixen criteris de valoració per a la concessió dels ajuts, atès que es durà a terme mitjançant el supòsits prevists als apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Les sol·licituds es resoldran individualment, encara que no hagi acabat el termini de presentació, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent per resoldre-les.
9.4. Si la sol·licitud o la documentació aportada no fos correcta o completa, s'ha de requerir a la persona sol·licitant perquè aporti la documentació o n'esmeni els defectes en el termini de deu dies hàbils, i se l'ha d'advertir que, si no ho fa i no s'amplia expressament el termini a què es refereix l'article 14.4 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, es considerarà que desisteix de la seva petició i es dictarà la resolució que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
9.5. L'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment, segons l'article 9 del Decret 29/2011, d'1 d'abril i per fer la proposta de resolució és el director o la directora general del Tresor i Política Financera.
9.6. El pressupost d'aquesta convocatòria està calculat inicialment i sense caràcter limitador, per concedir tots els ajuts a les operacions de liquiditat que se sol·licitin fins a 50.000.000 euros de principal o fins que s'exhaureixin els fons destinats a aquesta convocatòria, en les modalitats de pòlissa a un i tres anys, i préstec a fins a cinc anys amb un de carència.
10. Resolució
10.1. L'òrgan competent per resoldre la concessió dels ajuts és la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, segons l'article 9.3 del Decret 29/2011, d'1 d'abril. La resolució s'ha de notificar individualment al beneficiari i a l'entitat col·laboradora.
10.2. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos. Transcorregut aquest termini sense haver-se dictat ni notificat la resolució, la sol·licitud s'entendrà desestimada per silenci administratiu, no obstant la obligació de l'Administració de dictar resolució expressa en el procediment. Ambdós casos, es podran interposar els recursos legalment procedents.
11. Pagament dels ajuts i justificació del cost de les operacions
11.1. Pagament dels ajuts per cobrir els interessos d'operacions de liquiditat extraordinària:
El pagament de l'ajut per cobrir els interessos es farà anualment i un cop que el beneficiari hagi justificat la liquidació d'interessos corresponents davant ISBA, SGR amb un justificant bancari o document acreditatiu de les liquidacions bancàries corresponents. Per aquest motiu, els pagaments en concepte d'ajut per cobrir els interessos es faran a partir de l'any 2021 i següents.
L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abonarà l'ajut d'interessos directament al beneficiari, segons l'article 16 del Decret 29/2011, d'1 d'abril.
11.2 Pagament dels ajuts per cobrir el cost de l'aval d'ISBA, SRG
L'Administració de la Comunitat Autònoma durà a terme el pagament anual de l'ajut al cost de l'aval directament a ISBA SGR, per tal que sigui ISBA SGR la que els aboni en nom de l'Administració a les persones i empreses beneficiàries. El pagament de l'anualitat de 2020 s'ha de fer quan s'hagi dictat la resolució de concessió de l'ajut. Per pagar les anualitats següents, ISBA, SGR, ha de presentar trimestralment a la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors un certificat de totes les anualitats que vencen durant cada trimestre.
12. Compte justificatiu en acabar l'operació financera objecte de l'ajut
ISBA, SGR ha de presentar a la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, a l'acabament de l'operació de finançament, o del tram objecte de l'ajut, un certificat acreditatiu del compliment de l'operació d'aval en els termes establerts en la concessió de l'ajut i una declaració responsable que el cost financer de l'operació no ha estat inferior a l'ajut concedit.
13. Revocació i reintegrament de l'ajut
13.1. Es procedirà a revocar, total o parcialment, l'ajut quan la persona o empresa beneficiària incompleixi total o parcialment les condicions establertes en l'acord de concessió, d'acord al que estableix l'article 20.3 del Decret 29/2011, d'1 d'abril.
13.2. En el supòsit de cancel·lació anticipada voluntària de l'operació de finançament, el reintegrament serà per la part cobrada i no meritada.
- Les amortitzacions anticipades parcials, si n'hi ha, no poden ser d'una quantia inferior al 20 % del capital inicial, excepte en el cas de cancel·lació.
13.3. Tal com es preveu en l'aparat 4 de l'article 8è del Decret 29/2011, d'1 d'abril, en el supòsit que, per l'evolució del mercat de tipus d'interès en el temps, el cost financer efectiu de l'operació de finançament, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions, sigui inferior a la quantia de l'ajut, l'empresa beneficiària ha de reintegrar a la Comunitat Autònoma l'excés de l'ajut cobrat.La cancel·lació dins el termini dels dos mesos anteriors a l'acabament del termini de l'operació no es considerarà com a cancel·lació anticipada.
14. Notificacions i comunicacions
Les notificacions i les comunicacions a la persona sol·licitant de les resolucions, els requeriments d'esmena i aportació de documentació, o altres que afecten sol·licituds d'ajuts acollides a aquesta convocatòria s'efectuaran per via telemàtica a l'adreça de correu electrònic que hagi designat la persona sol·licitant a efectes de notificacions en el document de sol·licitud.
ANNEX 2 Definicions i conceptes subvencionables
A. Definicions
1. Activitat econòmica: qualsevol activitat de caràcter empresarial, sempre que suposi l'ordenació per compte propi dels mitjans de producció o els recursos humans, o d'ambdós, a fi d'intervenir en la producció o la distribució de béns o serveis. L'activitat econòmica ha de tenir per objectiu obtenir un benefici econòmic, independentment que es pugui reinvertir o repartir entre els integrants de l'organització. Resten expressament excloses d'aquesta convocatòria les activitats de promoció immobiliària i el joc quan sigui l'activitat principal.
2. Pime: empresa que compleix els requisits següents, d'acord amb l'annex I del Reglament (CE) núm. 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014 pel qual es declaren determinades categories d'ajut compatible amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, sobre Efectius i límits financers que defineixen les categories de les empreses i tipus d'empreses considerats per al seu càlcul:
a) Tenir menys de 250 persones treballadores.
b) Tenir una xifra de negoci anual no superior a 50.000.000 d'euros o un balanç anual no superior a 43.000.000 d'euros.
c) Ser una empresa autònoma, per no estar participada en un 25 % o més del seu capital o dels seus drets de vot per altres empreses o grups d'empreses que no compleixen els requisits anteriors.
En la categoria de pime, es considera petita empresa la que té menys de 50 persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no superen la quantia de 10.000.000 d'euros.
D'altra banda, en el grup de petites empreses, es considera microempresa la que té menys de deu persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no superen la quantia de 2.000.000 d'euros.
3. Economia social: a l'efecte d'aquesta convocatòria, es consideren empreses d'economia social les entitats regulades per la Llei 5/2011, de 29 de març, d'Economia Social, quan realitzen una activitat econòmica i empresarial.
Formen part de l'economia social les cooperatives, les mutualitats, les fundacions i les associacions que duguin a terme una activitat econòmica, les societats laborals, les empreses d'inserció, els centres especials d'ocupació, les confraries de pescadors, les societats agràries de transformació (SAT) i, en general, les entitats que es regeixin pels principis establerts a la Llei 5/2011.