Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
Núm. 3065
Resolució de la presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, de 11 de març de 2020, adjudicació de l’ampliació de places de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS
Antecedents
1. Mitjançant resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant IMAS) de data 23 de gener de 2019 (BOIB núm. 12, de 26 de gener de 2019) es va convocar pel procediment d'urgència la concertació de 8 places del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS.
2. El 27 de novembre de 2019, el president de l'IMAS va aprovar l'expedient de convocatòria d'ampliació de 16 places de la concertació per procediment d'urgència del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS (BOIB núm. 170, de 19 de desembre de 2019).
3. Amb aquesta resolució es va autoritzar la despesa dimanant d'aquest expedient per l'import total màxim de 455.030,72 euros (IVA exempt) amb càrrec a la partida pressupostària 20.23135.22709 del pressupost de despesa de l'IMAS.
4. La convocatòria es va publicar en el BOIB núm. 170, de 19 de desembre de 2019, i una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, han presentat sol·licitud per a l'ampliació de places de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta, les següents entitats:
5. Per part del Servei d'Autoritzacions, Registre i Inspecció de Centres i Serveis Socials, en data 11 de febrer de 2020, s'informa sobre els serveis autoritzats i vigents de les entitats sol·licitants i es determina que les autoritzacions es corresponen amb el servei objecte d'aquesta concertació, així com de la inexistència d'expedient sancionador en matèria de serveis socials per infraccions de les que consten en els articles 128 i 129 de la Llei 4/2009, de Serveis Socials de les Illes Balears durant els darrers 24 mesos.
6. El cap de Servei de Menors i Família, amb el vist-i-plau de la directora insular d'Infància i Família, va emetre informes tècnic, de data 4 i 14 de febrer de 2020, per a la Comissió Avaluadora, en els quals es detallen, entre d'altres, les sol·licituds rebudes i l'anàlisi efectuat per part de la Direcció Insular, així com informe sobre l'estudi relatiu a les places ocupades en el servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta, de data 14 de febrer de 2020.
7. La Comissió Avaluadora es va reunir en dates 5 i 14 de febrer de 2020, acordant, després del pertinent tràmit d'esmenes, admetre a les entitats FUNDACIÓN DIAGRAMA i AMADIBA, i donar-ne trasllat a l'òrgan instructor perquè elabori l'informe proposta per a la concessió de les places d'ampliació de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta.
8. Atès que, en data 2 de març de 2020, va tenir entrada al Servei Juridicoadministratiu la proposta de resolució de la Direcció Insular d'Infància i Família, de data 19 de febrer de 2020, segons la qual es proposa que el president de l'IMAS resolgui l'adjudicació de 16 places de l'ampliació de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta, per el període que va des de l'endemà de la data de la seva formalització fins al 31 de març de 2020, podent renovar-se sempre i quan les entitats concertades, en aquest període, hagin obtingut l'acreditació del servei corresponent o subsisteixin les necessitats que n'hagin motivat la seva formalització, d'acord amb l'establert a la Llei 12/2018, de conformitat a la següent distribució de places:
ENTITATS |
PLACES |
FUNDACIÓN DIAGRAMA |
8 |
AMADIBA |
8 |
9. El Servei Juridicoadministratiu ha elaborat el pertinent model d'acord d'acció concertada mitjançant el que es formalitzaran les col·laboracions derivades de l'ampliació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta objecte d'aquesta ampliació, d'acord amb l'article 5.4 de la Llei 12/2018, de 22 de novembre de 2018.
Consideracions jurídiques
1. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en especial el seu article 70.8 que estableix que el Consell de Mallorca exerceix les competències pròpies en matèria de tutela, guarda, acolliment familiar i adopció.
2. La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i dels drets de la infància i adolescència de les Illes Balears (BOIB núm. 26 de 28 de febrer de 2019), regula a l'article 73 les competències dels Consells Insulars.
3. La Llei 8/1997, de 18 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció de menors.
4. L'Institut Mallorquí d'Afers Socials, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Drets Socials del Consell de Mallorca, és l'organisme que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i menors, de conformitat a l'article 2 dels Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) aprovat per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019.
5. D'acord amb el títol IV de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i dels drets de la infància i adolescència de les Illes Balears es regula el conjunt de mesures i actuacions de prevenció, detecció, intervenció i reparació de situacions de risc, de desemparament i de conductes inadaptades o problemes de conducta en què l'infant o l'adolescent o, si n'és el cas, el concebut es pot trobar, tendents a garantir-ne el ple desenvolupament i autonomia personal, així com la integració familiar i social, i promoure'n la inserció en un context social i familiar normalitzat, amb la prevalença, en tot cas, de l'interès superior de la persona menor d'edat.
6. La Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor (reformada per la Llei orgànica 8/2015, de 22 de juliol i Llei 26/2015, de 28 de juliol, de reforma del sistema de protecció de la infància i la adolescència).
7. La Llei 9/2017, 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, en el seu article 11.6 estableix que: «Queda exclosa de la present Llei la prestació de serveis socials per entitats privades, sempre que aquesta es realitzi sense necessitat de celebrar contractes públics, a través, entre altres mitjans, del simple finançament d'aquests serveis o la concessió de llicències o autoritzacions a totes les entitats que compleixin les condicions prèviament fixades pel poder adjudicador, sense límits ni quotes, i que aquest sistema garanteixi una publicitat suficient i s'ajusti als principis de transparència i no discriminació».
8. El Decret 46/1997, de 21 de març, pel qual s'ordena, en l'àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'establiment i la regulació dels requisits per a l'acreditació i habilitació de les entitats col·laboradores de l'Administració en matèria de guarda de menors i integració familiar que preveu un procediment específic de concertació amb aquestes entitats. Aquest Decret es va veure parcialment afectat per l'entrada en vigor de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears que estableix un règim incompatible amb l'anterior ampliant el concepte d'entitats col·laboradores o d'iniciativa privada a les entitats mercantils.
9. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, preveu al seu article 3, entre d'altres, objectius que han de guiar l'actuació de les administracions públiques, els següents:
Per altra banda, l'article 6.e) recull que les persones amb prioritat d'atenció des del serveis socials, entre d'altres, són les que es troben en situació de vulnerabilitat, risc o desemparament per a la gent gran, infants i adolescents.
10. L'article 37.k) de la mateixa Llei 4/2009 estableix que correspon als Consells Insulars “concertar la gestió de serveis socials, en el seu àmbit territorial, amb entitats públiques o privades,...”. A l'article 89.1 es disposa que “les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de Prestacions i Serveis Socials de les Illes Balears a través de les fórmules següents: gestió directa, règim de concert previst en aquesta Llei, gestió indirecta en el marc de la normativa de contractació de les administracions públiques i convenis amb entitats sense ànim de lucre”.
11. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018), regula al Capítol I el «Règim de col·laboració privada en la gestió de serveis socials per a les persones mitjançant l'acció concertada» (en endavant Llei 12/2018).
12. Segons l'article 2.1 de la Llei 12/2018, les administracions competents de les Illes Balears, per complementar el sistema públic i garantir una adequada equitat i qualitat de les prestacions incloses en la cartera de serveis o del servei d'orientació professional, poden encarregar la prestació d'aquests serveis de la seva competència, mitjançant el sistema d'acció concertada, a entitats sense ànim de lucre del tercer sector social, tal com es defineixen en els articles 3 i 4 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del Tercer Sector d'Acció Social, o, si escau, a entitats privades, preferentment del tercer sector social, quan existeixin anàlogues condicions d'eficàcia, qualitat i costs, d'acord amb els requisits que estableix aquesta llei i amb respecte als principis de publicitat, transparència i no-discriminació. A més, d'acord amb l'establert a l'article 2.2 de la Llei 12/2018, s'entén per règim d'acció concertada la prestació per tercers de serveis socials inclosos en la cartera de serveis socials i del servei d'orientació professional recollit en la cartera comuna del Sistema Nacional d'Ocupació, el finançament, l'accés i el control administratiu dels quals són públics.
13. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, (BOIB número 132 de 28 d'octubre de 2017) pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (en endavant Decret 48/2017), la vigència del qual s'ha vist parcialment afectada per la Llei 12/2018 i, en conseqüència, resta en vigor en tot allò que no contradigui ni s'oposi al que disposa aquesta llei.
14. La disposició addicional segona del Decret 48/2017 de 27 d'octubre, disposa que el «El règim de concert regulat en aquest Decret s'estableix com a diferenciat de la modalitat contractual de concert que regula el Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, i, per tant, està exclòs de l'àmbit d'aplicació d'aquest Text refós».
15. La disposició final primera de la Llei 12/2018 d'excepcions al requisit de l'acreditació determina que «per motius d'urgència o quan es tracti de serveis d'implantació recent, sempre que no es puguin satisfer les necessitats de la població amb altres serveis idonis, l'administració, amb l'acreditació prèvia d'aquestes circumstàncies, pot subscriure acords d'acció concertada amb les entitats d'iniciativa privada que tenguin autoritzats els serveis. Aquests concerts s'han de subscriure per un any i es poden ampliar i renovar si, en aquest període, els serveis obtenen l'acreditació o si subsisteixen les necessitats que n'hagin motivat la formalització».
16. La disposició transitòria primera del Decret 48/2017 fixa el «Procediment d'urgència» per a la concertació.
17. La Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67 de 2018) regula al seu article 3 i 4 les entitats que tenen la consideració d'entitats del tercer sector d'acció social.
18. L'article 14 de la Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, estableix la potestat reglamentària normativa atribuïda als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears.
19. Com s'estableix a l'article 27 i a la disposició final quarta de la Llei 4/2009, cada Consell Insular, en el marc de les seves competències, ha de definir les prestacions pròpies de serveis socials, complementant la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, la qual va ser aprovada mitjançant el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.
20. El Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció insular del registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit insular.
21. En Ple del Consell de Mallorca del 13 de juliol de 2017 es dona aprovació definitiva al reglament pel qual s'aprova la Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017).
22. El Reglament pel qual s'estableix el règim jurídic dels centres d'acolliment residencial per a persones menors d'edat a Mallorca (BOIB núm. 72, de 13 de maig de 2010).
23. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
24. Resolució de la presidenta de l'IMAS, de data 23 de gener de 2019, per la qual es convoca pel procediment d'urgència la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS (BOIB núm. 12, de 26 de gener de 2019).
25. Resolució del president de l'IMAS, de data 27 de novembre de 2019, per la qual es convoca l'ampliació de 16 places de la concertació per procediment d'urgència del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS (BOIB núm. 170, de 19 de desembre de 2019).
26. Una vegada fiscalitzada per la Intervenció Delegada de l'IMAS, l'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'article 7.2.28 dels Estatuts de l'IMAS.
27. En virtut del punt 9.3 de la resolució de convocatòria de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS (BOIB núm. 12, de 26 de gener de 2019), la resolució de concessió o denegació del concert social es notificarà individualment a les entitats interessades i es publicarà en el BOIB i a la Seu Electrònica del Consell de Mallorca.
28. El Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció Delegada han emès informes favorables a la concessió de l'ampliació de places de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS, a favor de les entitats FUNDACIÓN DIAGRAMA i AMADIBA.
Per tot això,
RESOLC
Primer. APROVAR l'adjudicació de 16 places de l'ampliació de concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS, que s'indiquen a continuació, a les entitats relacionades per el període que va des de l'endemà de la data de la seva formalització fins al 31 de març de 2020, podent renovar-se sempre i quan les entitats concertades, en aquest període, hagin obtingut l'acreditació del servei corresponent o subsisteixin les necessitats que n'hagin motivat la seva formalització, d'acord amb l'establert a la Llei 12/2018 i amb els plecs de prescripcions tècniques; i DISPOSAR a favor d'aquestes entitats una despesa per import total màxim de 70.865,44 euros (IVA exempt), segons el següent detall:
ENTITAT |
CIF |
PLACES CONCERTADES
|
IMPORT 2020 |
FUNDACIÓN DIAGRAMA |
G73038457 |
8 |
35.432,72.-€ |
AMADIBA |
G07758667 |
8 |
35.432,72.-€ |
Segon. ALLIBERAR l'import de 384.165,28 euros corresponent al document comptable A amb núm. de referència 22019014982 i al document comptable A Futur amb núm. d'apunt previ 920199000740, atès el període de vigència establert, i revertir aquest import a la partida pressupostària número 20.23135.22709.
Tercer. APROVAR el model d'acord d'acció concertada mitjançant el que es formalitzaran les col·laboracions objecte d'aquesta ampliació, segons l'establert a l'article 5.4 de la Llei 12/2018 i d'acord amb aquest detall:
«Acord d'acció concertada entre l'Institut Mallorquí d'Afers Socials i l'entitat XXXXXX per al servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS.
A Palma, dia xx de xxxxx de 20xx
REUNITS
D'una part, el Sr. Javier de Juan Martín, president de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant IMAS), en virtut del Decret de nomenament dels membres del Consell Executiu del Consell de Mallorca de 8 de juliol de 2019 (BOIB núm. 92 de 09-07-2019) i del Decret d'organització del Consell de Mallorca de 8 de juliol de 2019 (BOIB núm. 92 de 09-07-2019), assistit per la secretària delegada de l'IMAS, en virtut del nomenament publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears número 109, en data 5 de setembre de 2017.
I d'altra part, el Sr./ Sra. xxxxxxx, amb DNI núm. xxxxxxxx-x, en representació de l'entitat xxxxxx (en endevant xxxx), titular del CIF xxxxxxxx, domicili social al C/ XXXXXXXXXX, nº XX, CP XXXXX, de XXXXX, en qualitat de XXXXXXX.
Ambdues parts es reconeixen competència i capacitat, respectivament, per a formalitzar aquest acord d'acció concertada.
EXPOSEN
I. L'Institut Mallorquí d'Afers Socials, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Drets Socials del Consell de Mallorca, és l'organisme que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i menors, de conformitat a l'article 2 dels Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) aprovat per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019.
II. A l'empara de la Resolució del president de l'IMAS, de data 27 de novembre de 2019, per la qual es convocà l'ampliació de 16 places de la concertació per procediment d'urgència del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS (BOIB núm. 170, de 19 de desembre de 2019), s'ha instruït l'expedient administratiu corresponent i s'ha acreditat que l'entitat XXXXXX és titular d'aquest servei i reuneix els requisits exigits.
III. Que, en data XX de XXXXXX de 2020 el president de l'IMAS ha dictat Resolució d'aprovació de l'adjudicació de la present ampliació de places de concert social, i entre les entitats adjudicatàries i prèvia proposta de l'òrgan instructor, s'han adjudicat a l'entitat XXXX un total de XX places del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta.
IV. Que el concert està imputat a la partida econòmica 20.23135.22709 del pressupost de despesa de l'IMAS.
V. Que estant ambdues parts conformes amb la realització, el duen a terme d'acord amb les següents:
ESTIPULACIONS
1. Objecte del concert
L'objecte del concert és la prestació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS per l'entitat XXXXXX, d'acord amb els plecs de prescripcions tècniques que regeixen aquest concert social i pel número de places adjudicades a aquesta entitat, sent de XX places del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta.
D'acord amb l'establert a l'Annex II del Reglament de la Cartera Insular, el defineix com «Acolliment residencial que té per objecte l'atenció integral especialitzada de menors amb problemes de conducta. Aquest servei s'aplica en els casos de separació necessària de la família d'origen, bé sigui per guarda o per tutela»
2. Caràcter de la concertació i règim jurídic aplicable
La present concertació es regirà en quan als efectes i extinció per allò que estableix la Llei 12/2018, de 22 de novembre de 2018 (BOIB 146, de 22 de novembre de 2018), el Decret 48/2017 de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (BOIB Núm. 132, de 28 d'octubre de 2017). A més, del Reglament
publicat al BOIB núm. 87, de 18 de de juliol de 2017, pel qual s'aprova la Cartera Insular de serveis socials i del serveis a menors i família de Mallorca 2017-2020, aprovat pel Ple del Consell de Mallorca en sessió de dia 13 de juliol de 2017 que estableix el conjunt de prestacions del sistema públic de serveis socials d'aplicació a l'illa de Mallorca i que és complementària de la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, així com al Reglament pel qual s'estableix el règim jurídic dels centres d'acolliment residencial de menors a Mallorca, aprovat pel Ple en sessió de dia 8 d'abril de 2010 (BOIB núm. 72, de 13-05-2010). Així com per la convocatòria i els plecs de prescripcions tècniques de la present concertació, els quals s'adjunten com a annex al present document i ambdues parts expressament subscriuen.
3. Durada de la concertació
La vigència d'aquest concert serà des de l'endemà de la data de la seva formalització fins al 31 de març de 2020, podent renovar-se, sempre i quan les entitats, en aquest període, hagin obtingut l'acreditació del servei corresponent o subsisteixin les necessitats que n'hagin motivat la seva formalització, d'acord amb l'establert a la disposició final primera de la Llei 12/2018.
4. Quantia i partida pressupostària
El preu per plaça de la prestació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta és de:
Tenint en compte el nombre de places adjudicades a aquesta entitat, l'import màxim és de XXXXX,XX euros (IVA exempt).
5. Obligacions de les entitats concertades
L'entitat titular del servei concertat contrau les següents obligacions des del moment de subscriure el present concert:
1. Complir amb l'establert en el Plec, així com l'establert a la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials (article 89 bis.2), al Decret 46/1997 de 21 de març pel qual s'ordena l'establiment i la regulació dels requisits per a l'acreditació i l'habilitació de les entitats col·laboradores de l'Administració en matèria de guarda de menors, a la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com al Decret 48/2017 de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
2. Tenir en funcionament el nombre total de places objecte del concert durant tot el període de vigència corresponent.
3. Atendre a totes les persones menors d'edat derivades per part del Servei de Menors i Família de l'IMAS.
4. Aportar tota la documentació requerida sobre el servei concertat o sobre les persones menors d'edat al Servei de Menors i Família de l'IMAS.
5. Participar activament amb la Direcció Insular de Menors i Família en el seguiment i control dels requisits de manteniment del servei.
6. Prestar el servei en les millors condicions possibles segons els principis de bona fe i diligència, ajustant-se estrictament a les condicions i les disposicions legals aplicables, així com als termes del concert.
7. Registrar les altes i les baixes provisionals emeses pel Servei de Menors i Família a l'expedient de la persona menor d'edat i la resolució administrativa, és obligatori conservar-la com a document acreditatiu de l'estància de la persona menor d'edat.
8. Elaborar el projecte educatiu individualitzat (PEI) a partir del Pla de Cas que emet el Servei de de Menors i Família.
9. Presentar els registres acumulatius de les persones menors d'edat de forma semestral, mitjançant el Sistema de Registre i Avaluació en l'Acolliment Residencial (SERAR). Ajuntant els informes significatius de les persones menors d'edat: visites familiars, mèdics, acadèmics, psicològics, i socials.
10. Presentar, a sol·licitud per part del Servei de Menors i Família, els informes de la situació de la persona menor d'edat que reculli la intervenció efectuada i l'evolució respecte de la situació inicial o anterior informe, el PEI vigent, així com les propostes que es puguin dur a terme.
11. Quan una persona menor d'edat ingressada no s'adapti al programa concertat, el servei ha d'emetre un informe de les adaptacions que s'han realitzat per atendre-la i presentar possibles propostes per garantir una correcta atenció de la persona menor d'edat al Servei de Menors i Família.
12. Els serveis d'acolliment residencial també han d'enviar els informes i documents personals, previ requeriment o ofici, a l'autoritat judicial, al Ministeri Fiscal o al Defensor del Poble o Defensor del Menor. Els informes no es poden trametre a cap altra persona o entitat.
13. Realitzar un registre d'observació diària: la direcció del servei ha de disposar que el personal educador socials, el personal auxiliar educatiu i la resta del personal del servei duguin, de forma diària, un registre d'observació. S'ha d'informar al Servei de Menors i Família de les incidències significatives.
14. Registrar les visites que es reben al centre detallant les persones i l'objectiu d'aquestes.
15. Presentar, mensualment, còpia del registre de persones menors d'edat amb dates d'alta i baixa, data de naixement i número d'expedient.
16. L'entitat objecte del concert es compromet a permetre en qualsevol moment la inspecció per part de l'IMAS, del centre i de les seves dependències, inclosos els annexes o altres equipaments de què disposin, sempre que formin part del programa presentat.
17. Les entitats s'obliguen a complir el model d'avaluació dels continguts i les estipulacions recollits en l'acord d'acció concertada, que s'aprovaren mitjançant resolució de la Presidència de l'IMAS, de data XX de XXXXXX de XXXX, segons el que estableix els articles 10.1 i 5.4 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
18. Presentar la memòria anual, com a mínim en idioma català, d'acord amb el punt 11 justificació dels Plecs de prescripcions tècniques.
19. Presentar una auditoria externa de comptes anuals.
20. Un llistat ITA (informe de treballadors en alta en un codi de comptes de cotització) mensual del personal contractat i les nòmines dels treballadors adaptades a les quantitats que varen servir de base per a realitzar l'estudi econòmic del concert o en el seu cas adaptades al conveni col·lectiu de protecció de menors vigent en cada moment, d'acord amb el previst al punt de justificació d'aquests plecs.
21. Fer constar, en tota la documentació del centre relacionada amb les persones menors d'edat, la menció d'aquesta concertació i la llegenda “Entitat Col·laboradora de l'IMAS per a la guarda de persones menors d'edat”, com a mínim en idioma català i ha de reproduir aquesta expressió, i fer constar aquesta condició, en tota documentació relativa al servei destinada a altres entitats, autoritats, institucions i actes públics o oberts del servei d'atenció residencial. Els rètols de les distintes dependències del servei d'atenció residencial també ha d'anar, com a mínim en idioma català.
22. Comunicar els canvis d'accionariat o de titularitat per preservar la identitat institucional que hagi justificat l'acord d'acció concertada.
6. Penalitats
Els incompliments per part de l'entitat concertada segons la seva qualificació assignada per l'IMAS de conformitat a l'establert al punt 16 dels Plecs de prescripcions tècniques seran objecte de les penalitzacions previstes al punt 16.3, sense perjudici de les penalitzacions previstes a la normativa d'aplicació i, en especial, a l'establert als articles 127,128 i 129 de la Llei 4/2009, així com l'establert en cas de sortides no autoritzades.
7. Facturació del servei
a) L'entitat concertada ha de presentar una factura en la qual ha de constar l'import de la liquidació del serveis concertats corresponent al mes anterior. La factura es presentarà en format electrònic a l'aplicació FACe (https://face.gob.es) que és el Punt General d'Entrada de Factures Electròniques de l'administració. A aquesta factura, degudament segellada pel representant legal de l'entitat concertada, ha d'adjuntar una relació detallada de les persones menors d'edat en acolliment residencial, en format paper degudament registrada al registre d'entrada de l'IMAS, així com també electrònicament al Servei de Gestió Econòmica, segons model facilitat per l'IMAS.
b) La justificació ha de tenir el conceptes següents: Nom de l'entitat, CIF, nom del centre, període de facturació, data de facturació, nombre de factura, nombre d'usuaris -relació de places ocupades, no ocupades o en reserva, o places extra autoritzades-, data d'alta o baixa dels menors, data de naixement, número d'expedient personal, nombre de dies, referència del concert i quantia facturada.
La relació de les places s'ha de detallar el període d'ocupació, vacant o extra, i període de sortides no autoritzades per a cada usuari.
Pel cas què, per majoria d'edat de la persona usuària hagi de romandre al servei d'acolliment residencial, es tindrà que especificar aquesta circumstància a la factura, prèvia autorització de l'IMAS mitjançant informe tècnic.
8. Pagament
a) El preu del concert es pagarà mensualment a l'entitat gestora del servei per mensualitats vençudes, amb la presentació prèvia de la declaració de l'ocupació del servei concertat i el llistat de les persones menors d'edat en acolliment residencial. L'Institut Mallorquí d'Afers Socials, mitjançant la Direcció Insular de Menors i Família, ha de tramitar mensualment la proposta de pagament en concepte de cost del servei concertat. El pagament de la quantitat que correspongui es durà a terme mitjançant l'ingrés en el compte corrent que indiqui l'entitat concertada.
b) L'entitat concertada no pot cobrar cap quantitat suplementària en concepte del servei d'atenció residencial o per qualsevol altra prestació que s'hagi de cobrir en virtut del concert subscrit.
c) La percepció indeguda de quantitats per part de l'entitat concertada suposa l'obligació de reintegrar-les, amb la tramitació prèvia del procediment que correspongui, amb l'audiència de la persona interessada.
d) El pagament de les factures estarà sotmès a la comprovació de què l'entitat concertada està al corrent de pagaments amb l'Agència Tributària i amb la Seguretat Social.
9. Condicions tècniques d'execució
L'entitat titular del servei ha de complir, com a mínim, l'establert al Reglament publicat al BOIB núm. 87, de 18 de de juliol de 2017, pel qual s'aprova la Cartera Insular de serveis socials i del serveis a menors i família de Mallorca 2017-2020, aprovat pel Ple del Consell de Mallorca en sessió de dia 13 de juliol de 2017 que estableix el conjunt de prestacions del sistema públic de serveis socials d'aplicació a l'illa de Mallorca i que és complementària de la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, així com al Reglament pel qual s'estableix el règim jurídic dels centres d'acolliment residencial de menors a Mallorca, aprovat pel Ple en sessió de dia 8 d'abril de 2010 (BOIB núm. 72, de 13-05-2010), així com les condicions tècniques i de funcionament que estableix el Plec de prescripcions tècniques, aprovat per la presidenta de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials en el marc de la convocatòria de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS (BOIB núm. 12, de 26 de gener de 2019).
10. Sistema d'accés
El Consell Insular de Mallorca gestionarà directament l'accés, i comunicarà l'ingrés i la delegació de guarda mitjançant resolució del conseller de Drets Socials i president de l'IMAS, previ informe tècnic que justifiqui la necessitat. Per tant, l'entitat concertada es compromet expressament a acceptar les persones usuàries designades per l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, per al servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta.
11. Inspecció i control
El Servei d'autorització i inspecció de l'IMAS pot inspeccionar en qualsevol moment el funcionament del servei concertat, per comprovar si s'ajusta al que estableix aquesta concertació, en tot el que pugui repercutir, en general, sobre els usuaris del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta.
12. Justificació
L'entitat concertada, a més de les factures indicades a la clàusula 7, ha de presentar una memòria justificativa amb els continguts i annexes prevists al punt 11 dels plecs de prescripcions tècniques de la present concertació, a l'any de la formalització del present acord d'acció concertada.
A més, presentarà, mensualment, nòmines i llistat ITA (informe de treballadors en alta en un codi de comptes de cotització) dels treballadors, adaptats a les quantitats que varen servir de base per a realitzar l'estudi econòmic del concert o en el seu cas adaptats al conveni col·lectiu de protecció de menors vigent en cada moment.
13. Causes d'extinció
Els acords d'acció concertada s'extingeixen, d'acord amb el previst a l'article 9 de la Llei 12/2018, pel compliment i venciment del termini, sempre que no s'hagin renovat, o per resolució.
Són causes de resolució dels acords d'acció concertada les següents:
a) Acord mutu de les parts, manifestat amb l'antelació de dos mesos.
b) Renúncia de l'entitat concertada, manifestada amb una antelació mínima de dos mesos per garantir la continuïtat del servei.
c) Incompliment de les normes de caràcter obligatori a què s'han de sotmetre el servei objecte de la present concertació i de les obligacions en matèria de seguretat i instal·lacions.
d) Incompliment dels objectius qualitatius i quantitatius establerts, sempre que l'incompliment sigui imputable a l'entitat concertada, així com de les estipulacions essencials de l'acord i dels plecs de prescripcions tècniques aplicables.
e) Prestació defectuosa de les obligacions acordades.
f) Negació a atendre les persones usuàries derivades per l'IMAS.
g) Infracció amb caràcter greu de la legislació fiscal, laboral, de la Seguretat Social, d'integració social de discapacitats i de prevenció de riscs laborals.
h) Pèrdua sobrevinguda dels requisits de participació a la present convocatòria o de les condicions tècniques, econòmiques i financeres que hagin habilitat l'acord d'acció concertada, així com la revocació o la caducitat de l'autorització d'obertura i funcionament i/o de l'acreditació del servei.
i) Mort de la persona física titular del servei o l'extinció de la persona jurídica a la qual correspon la titularitat, excepte el que preveu l'article 29 del Decret 48/2017.
j) Declaració de concurs de creditors de l'entitat titular del servei, a excepció del previst a l'article 7.4 de la Llei 12/2018.
k) Modificació de les condicions tècniques o de les condicions econòmiques per part de l'Administració, sempre que l'entitat d'iniciativa privada no hi hagi donat la conformitat.
l) No disponibilitat sobrevinguda del títol jurídic que acredita la titularitat del servei durant la vigència de l'acord.
m) Així com també les clàusules de revocació previstes en els plecs tècnics objecte del present servei.
14. Jurisdicció competent
La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d'aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l'extinció.
Les parts concertants es sotmeten expressament als tribunals de Palma, en totes les qüestions que es puguin plantejar i renuncien, en conseqüència, als del seu fur i veïnatge.
I en prova de conformitat de tot quant s'estableix en aquest acord d'acció concertada, ho firmen les parts per duplicat, a un sol efecte, i en el lloc i data abans indicats.»
Quart. ORDENAR la publicació d'aquesta resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la Seu Electrònica del Consell de Mallorca, així com que es formalitzi el concert mitjançant el pertinent acord d'acció concertada.
Cinquè. REQUERIR a les entitats adjudicatàries per tal que compareguin a les dependències de l'IMAS per a la signatura de l'acord d'acció concertada en el termini de deu dies hàbils, a contar des de la notificació de la present resolució.
Sisè. NOTIFICAR aquesta resolució a les entitats sol·licitants, així com a la Direcció Insular d'Infància i Família, al Servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada.
Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats pel Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.
Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.
Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).
No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Palma, 20 de març de 2020
El president
Javier de Juan Martín