Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 3064
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) de 28 de febrer de 2020, relativa a la renovació de la concertació del servei d'acolliment residencial bàsic per a infància i adolescència en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 23 de gener de 2019, la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant IMAS) va aprovar l'expedient de convocatòria per procediment d'urgència de la concertació del servei d'acolliment residencial bàsic per a infància i adolescència en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS (BOIB núm. 12, de 26 de gener de 2019).

2. Mitjançant resolució de la presidenta de l'IMAS, de data 26 de febrer de 2019 (BOIB núm. 38, de 23 de març de 2019), es varen adjudicar 194 places del servei d'acolliment residencial bàsic per a infància i adolescència, segons el següent detall:

ENTITAT

CIF

Nº PLACES

IMPORTS

IMPORT 2019

IMPORT 2020

TOTAL

GREC

G07267628

8

369.305,28.-€

72.412,80.-€

441.718,08.-€

NATZARET

G07038714

34

1.569.547,44.-€

307.754,40.-€

1.877.301,84.-€

PADRE MONTALVO

G07138027

20

923.263,20.-€

181.032,00.-€

1.104.295,20.-€

ALDABA

G82453606

24

1.107.915,84.-€

217.238,40.-€

1.325.154,24.-€

AMÉS

G57320012

16

738.610,56.-€

144.825,60.-€

883.436,16.-€

TERCIARIAS T.

R0700111H

40

1.846.526,40.-€

362.064,00.-€

2.208.590,40.-€

MINYONES

G07042013

24

1.107.915,84.-€

217.238,40.-€

1.325.154,24.-€

INTRESS

G08973224

16

738.610,56.-€

144.825,60.-€

883.436,16.-€

AMARANTA

G84913946

12

553.957,92.-€

108.619,20.-€

662.577,12.-€

3. En data 28 de febrer de 2019, es varen formalitzar les col·laboracions objecte d'aquesta concertació mitjançant els respectius acords d'acció concertada amb les entitats adjudicatàries. La vigència d'aquests acords d'acció concertada era d'un any a comptar des de la data de formalització.

4. El president de l'IMAS va dictar, en data 30 de gener de 2020, resolució d'inici del procediment de renovació dels acords d'acció concertada relatius al servei d'acolliment residencial bàsic per a infància i adolescència en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS.

5. Les entitats adjudicatàries del primer concert social del servei d'acolliment residencial bàsic per a infància i adolescència en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS, han manifestat la seva conformitat amb la renovació de l'esmentat concert pel període comprés entre l' 1de març de 2020 i el 28 de febrer de 2021.

6. El 19 de febrer de 2020 va tenir entrada en el Servei Juridicoadministratiu l'informe de la Direcció Insular d'Infància i Família de l'IMAS, de data 17 de febrer de 2020, en el qual es posa de manifest la necessitat de renovar el primer concert social del servei d'acolliment residencial bàsic per a infància i adolescència en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS, pel període comprès entre l' 1de març de 2020 i el 28 de febrer de 2021 i un import total de deu milions sis-cents vuitanta-dos mil tres-cents noranta-sis euros amb seixanta cèntims (10.682.396,60.-€), IVA exempt.

7. Per part del Servei d'Autoritzacions, Registre i Inspecció de Centres i Serveis Socials, en data 28 de febrer de 2020, s'informa favorablement sobre els serveis autoritzats i vigents de les entitats concertades, així com de la inexistència d'expedient sancionador en matèria de serveis socials per infraccions de les que consten en els articles 128 i 129 de la Llei 4/2009, de Serveis Socials de les Illes Balears durant els darrers 24 mesos.

 

8. La Direcció Insular d'Infància i Família de l'IMAS, ha emès nou informe justificatiu, de data 28 de febrer de 2020, en el qual es posa de manifest la necessitat de renovar el primer concert social del servei d'acolliment residencial bàsic per a infància i adolescència en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS en els mateixos termes que l'anterior, així com el degut compliment per part de les entitats concertades de les obligacions adquirides i dels requisits exigits.

9. El Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció Delegada han emès els informes favorables corresponents.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en especial el seu article 70.8 que estableix que el Consell de Mallorca exerceix les competències pròpies en matèria de tutela, guarda, acolliment familiar i adopció.

2. La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i dels drets de la infància i adolescència de les Illes Balears (BOIB núm. 26 de 28 de febrer de 2019), regula a l'article 73 les competències dels Consells Insulars.

3. La Llei 8/1997, de 18 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció de menors.

4. L'Institut Mallorquí d'Afers Socials, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Drets Socials del Consell de Mallorca, és l'organisme que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i menors, de conformitat a l'article 2 dels Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) aprovat per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019.

5. D'acord amb el títol IV de la Llei 17/2006, de 13 de novembre, integral de l'atenció i dels drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears es regula la protecció social i jurídica de la persona menor d'edat que s'entén com el conjunt d'actuacions socials i jurídiques per atendre les seves necessitats que tendeixen a garantir-ne el desenvolupament integral i a promoure una vida familiar normalitzada.

6. La Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor (reformada per la Llei orgànica 8/2015, de 22 de juliol i Llei 26/2015, de 28 de juliol, de reforma del sistema de protecció de la infància i la adolescència).

7. La Llei 9/2017, 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, en el seu article 11.6 estableix que: «Queda exclosa de la present Llei la prestació de serveis socials per entitats privades, sempre que aquesta es realitzi sense necessitat de celebrar contractes públics, a través, entre altres mitjans, del simple finançament d'aquests serveis o la concessió de llicències o autoritzacions a totes les entitats que compleixin les condicions prèviament fixades pel poder adjudicador, sense límits ni quotes, i que aquest sistema garanteixi una publicitat suficient i s'ajusti als principis de transparència i no discriminació».

8. El Decret 46/1997, de 21 de març, pel qual s'ordena, en l'àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'establiment i la regulació dels requisits per a l'acreditació i habilitació de les entitats col·laboradores de l'Administració en matèria de guarda de menors i integració familiar que preveu un procediment específic de concertació amb aquestes entitats. Aquest Decret es va veure parcialment afectat per l'entrada en vigor de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears que estableix un règim incompatible amb l'anterior ampliant el concepte d'entitats col·laboradores o d'iniciativa privada a les entitats mercantils.

9. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, preveu al seu article 3, entre d'altres, objectius que han de guiar l'actuació de les administracions públiques, els següents:

1. Millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones.

2. Prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social.

Per altra banda, l'article 6.e) recull que les persones amb prioritat d'atenció des del serveis socials, entre d'altres, són les que es troben en situació de vulnerabilitat, risc o desemparament per a la gent gran, infants i adolescents.

10. L'article 37.k) de la mateixa Llei 4/2009 estableix que correspon als Consells Insulars concertar la gestió de serveis socials, en el seu àmbit territorial, amb entitats públiques o privades,...”. A l'article 89.1 es disposa que “les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de Prestacions i Serveis Socials de les Illes Balears a través de les fórmules següents: gestió directa, règim de concert previst en aquesta Llei, gestió indirecta en el marc de la normativa de contractació de les administracions públiques i convenis amb entitats sense ànim de lucre”.

11. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018), regula al Capítol I el «Règim de col·laboració privada en la gestió de serveis socials per a les persones mitjançant l'acció concertada» (en endavant Llei 12/2018).

12. Segons l'article 2.1 de la Llei 12/2018, les administracions competents de les Illes Balears, per complementar el sistema públic i garantir una adequada equitat i qualitat de les prestacions incloses en la cartera de serveis o del servei d'orientació professional, poden encarregar la prestació d'aquests serveis de la seva competència, mitjançant el sistema d'acció concertada, a entitats sense ànim de lucre del tercer sector social, tal com es defineixen en els articles 3 i 4 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del Tercer Sector d'Acció Social, o, si escau, a entitats privades, preferentment del tercer sector social, quan existeixin anàlogues condicions d'eficàcia, qualitat i costs, d'acord amb els requisits que estableix aquesta llei i amb respecte als principis de publicitat, transparència i no-discriminació. A més, d'acord amb l'establert a l'article 2.2 de la Llei 12/2018, s'entén per règim d'acció concertada la prestació per tercers de serveis socials inclosos en la cartera de serveis socials i del servei d'orientació professional recollit en la cartera comuna del Sistema Nacional d'Ocupació, el finançament, l'accés i el control administratiu dels quals són públics.

13. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, (BOIB número 132 de 28 d'octubre de 2017) pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (en endavant Decret 48/2017), la vigència del qual s'ha vist parcialment afectada per la Llei 12/2018 i, en conseqüència, resta en vigor en tot allò que no contradigui ni s'oposi al que disposa aquesta llei.

14. Segons l'article 2 del Decret 48/2017, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials, els poders públics, a fi de garantir la prestació dels serveis socials prevists en la cartera de serveis o en la planificació autonòmica o insular, poden subscriure concerts socials amb les entitats d'iniciativa privada que siguin titulars dels serveis, sempre que aquests serveis compleixin els requisits establerts en la Llei 4/2009.

15. La disposició addicional segona del Decret 48/2017, disposa que el «El règim de concert regulat en aquest Decret s'estableix com a diferenciat de la modalitat contractual de concert que regula el Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, i, per tant, està exclòs de l'àmbit d'aplicació d'aquest Text refós».

16. La disposició final primera de la Llei 12/2018 d'excepcions al requisit de l'acreditació determina que «per motius d'urgència o quan es tracti de serveis d'implantació recent, sempre que no es puguin satisfer les necessitats de la població amb altres serveis idonis, l'administració, amb l'acreditació prèvia d'aquestes circumstàncies, pot subscriure acords d'acció concertada amb les entitats d'iniciativa privada que tenguin autoritzats els serveis. Aquests concerts s'han de subscriure per un any i es poden ampliar i renovar si, en aquest període, els serveis obtenen l'acreditació o si subsisteixen les necessitats que n'hagin motivat la formalització.».

17. La disposició transitòria primera del Decret 48/2017 fixa el «Procediment d'urgència» per a la concertació i preveu que els concerts subscrits per aquesta via poden ser ampliats i renovats. En conseqüència, una vegada finalitzada la vigència inicial del primer concert, es considera oportú aplicar el procediment de renovació de concerts previst als articles 21 i 22 del Decret 48/2017.

18. La Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67 de 2018) regula al seu article 3 i 4 les entitats que tenen la consideració d'entitats del tercer sector d'acció social.

19. L'article 14 de la Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, estableix la potestat reglamentària normativa atribuïda als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears.

20. Com s'estableix a l'article 27 i a la disposició final quarta de la Llei 4/2009, cada Consell Insular, en el marc de les seves competències, ha de definir les prestacions pròpies de serveis socials, complementant la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, la qual va ser aprovada mitjançant el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.

21. El Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció insular del registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit insular.

22. En Ple del Consell de Mallorca del 13 de juliol de 2017 es dona aprovació definitiva al reglament pel qual s'aprova la Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017).

23. La resolució de la Presidència de l'IMAS de data 23 de gener de 2019 (BOIB núm. 12, de 26 de gener de 2019) mitjançant la qual s'aprova la convocatòria per procediment d'urgència de la concertació del servei d'acolliment residencial bàsic per a infància i adolescència en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS i, en especial, el seu punt 4 relatiu a la vigència del concert.

24. La resolució de la presidenta de l'IMAS, de data 26 de febrer de 2019 (BOIB núm. 38, de 23 de març de 2019), d'adjudicació del servei d'acolliment residencial bàsic per a infància i adolescència en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS, així com els acords d'acció concertada de data 28 de febrer de 2019 signats entre les parts.

25. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

26. L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'article 7.2.28 dels Estatuts de l'IMAS.

 

RESOLC,

PRIMER.- DECLARAR que subsisteixen les necessitats que motivaren la urgència de la concertació del servei d'acolliment residencial bàsic per a infància i adolescència en situació de guarda o tutela, als efectes de l'establert a la disposició final primera de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018).

SEGON.- RENOVAR els acords d'acció concertada de data 28 de febrer de 2019 relatius al servei d'acolliment residencial bàsic per a infància i adolescència en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS, amb les entitats concertades relacionades, per el període comprès entre l' 1de març de 2020 i el 28 de febrer de 2021; així com AUTORITZAR i DISPOSAR a favor d'aquestes entitats una despesa per import total màxim de 10.682.396,60.-(IVA exempt) amb càrrec a la partida pressupostària 20.23135.22709 del pressupost de despesa de l'IMAS, segons el següent detall:

ENTITAT

CIF

Nº PLACES

IMPORTS

IMPORT 2020

IMPORT 2021

TOTAL

GREC

G07267628

8

369.305,28.-€

71.205,92.-€

440.511,20.-€

NATZARET

G07038714

34

1.569.547,44.-€

302.625,16.-€

1.872.172,60.-€

PADRE MONTALVO

G07138027

20

923.263,20.-€

178.014,80.-€

1.101.278,00.-€

ALDABA

G82453606

24

1.107.915,84.-€

213.617,76.-€

1.321.533,60.-€

AMÉS

G57320012

16

738.610,56.-€

142.411,84.-€

881.022,40.-€

TERCIARIAS T.

R0700111H

40

1.846.526,40.-€

356.029,60.-€

2.202.556,00.-€

MINYONES

G07042013

24

1.107.915,84.-€

213.617,76.-€

1.321.533,60.-€

INTRESS

G08973224

16

738.610,56.-€

142.411,84.-€

881.022,40.-€

AMARANTA

G84913946

12

553.957,92.-€

106.808,88.-€

660.766,80.-€

L'execució de la despesa corresponent a l'exercici 2021 està condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de despesa d'aquest exercici.

TERCER.- PUBLICAR aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la Seu electrònica del Consell de Mallorca i a l'apartat de Transparència del web de l'IMAS.

QUART.- NOTIFICAR aquesta resolució a les entitats concertades, així com a la Direcció Insular de Menors i Família, al Servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada.

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats pel Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.

Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Palma, 19 de març de 2020

El president de l'IMAS

Javier de Juan Martín