Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 3023
Decret de la presidència del Consell Insular de Menorca núm. 84/2020 de 24 de març, relatiu a l’ampliació i modificació de les mesures organitzatives temporals relatives a les funcions, serveis i personal del Consell Insular de Menorca, els seus organismes autònoms i ens dependents
Mitjançant sengles decrets de presidència números 75 i 76, de 15 de març de 2020, es van adoptar diferents mesures de caràcter extraordinari per a la contenció de la situació extraordinària ocasionada pel COVID-19, el primer d'ells en l'àmbit de l'organització temporal de serveis i funcions, i l'altra, referit a les mesures preventives i organitzatives d'aplicació al personal al servei del Consell Insular, els seus organismes autònoms i entitats vinculades i dependents.
Aquestes mesures van establir un marc general que, en determinats aspectes necessita concretar-se i en altres modificar-se per a adaptar-los a un context particularment variable, amb la finalitat per una banda, de garantir els serveis públics essencials, racionalitzant mitjans i recursos disponibles, i per l'altra, extremar les mesures per protegir la salut i la seguretat tant de la ciutadania com dels empleats públics.
Atesa, finalment, la proposta de la consellera executiva de Mobilitat de data 23.3.2020, en relació al tancament del Servei d'Inspecció Tècnica de Vehicles;
De conformitat amb les atribucions que em confereix l'article 9 de la Llei 8/2000 de 27 d'octubre, de consells insulars,
RESOLC:
PRIMER. Aprovar l'ampliació de les mesures extraordinàries de contenció amb motiu de la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, per a l'organització temporal de funcions, serveis i personal del Consell Insular de Menorca, els seus organismes autònoms i entitats vinculades i dependents, que es transcriuen més avall.
SEGON. Disposar la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la seu electrònica i al portal web del Consell Insular de Menorca. Així mateix disposar-ne la màxima difusió a tots els centres i serveis del Consell Insular, els organismes autònoms i ens dependents.
AMPLIACIÓ I MODIFICACIÓ DE LES MESURES ORGANITZATIVES TEMPORALS RELATIVES A LES FUNCIONS, SERVEIS, I PERSONAL DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA, ELS SEUS ORGANISMES AUTÒNOMS I ENS DEPENDENTS.
1. Àmbit d'aplicació
Aquestes mesures són aplicables a tots els centres i serveis del Consell Insular de Menorca i tots els seus organismes autònoms i ens dependents, sense perjudici de mesures més concretes que puguin aplicar els departaments i ens dependents respecte dels seus centres i serveis propis.
Els consellers executius caps dels respectius departaments queden habilitats per a dictar les instruccions interpretatives internes o per disposar el que sigui necessari per a executar el que preveu aquest decret en cada un dels centres i serveis inclosos dins el seu àmbit material d'actuació. Així mateix, els presidents dels organismes autònoms i ens dependents estaran facultats per a dictar les esmentades instruccions i directrius de caire intern. En el seu cas, les esmentades instruccions o directrius hauran de ser posteriorment ratificades o convalidades per l'òrgan competent.
2. Serveis que es consideren essencials
Es consideren serveis essencials aquells serveis respecte dels quals se n'ha de garantir i preservar la continuïtat en la seva prestació.
Cada departament ha de determinar el contingut i l'abast dels serveis essencials que s'han de prestar i el dimensionament dels efectius personals que s'hi ha de destinar per garantir-ne la prestació preservant la salut i la seguretat dels ciutadans i dels empleats públics.
S'amplien els serveis inicialment declarats essencials mitjançant Decret de presidència número 75/2020, de 15 de març, de forma que la relació d'aquests passa a ser la següent:
2.1 Els serveis assistencials titularitat del Consell Insular de Menorca;
- Serveis residencials;
- Servei residencial per a gent gran
- Servei residencial per a persones amb discapacitat
- Servei d'acolliment residencial per a infants i adolescents
- Servei d'acolliment per a dones víctimes de violència de gènere i els seus fills
- Servei de protecció de menors
- Equip de primera intervenció
- Assessorament jurídic
- Servei assessorament persones migrades
- Seguiment telefònic
- Assessorament jurídic
- Servei de protecció de dones víctimes de violència masclista
- Equip de primera intervenció
- Serveis d'assessorament jurídic
- Servei d'atenció a la drogodependència
- Dispensació de metadona
- Servei d'atenció a Salut Mental
- Seguiment telefònic dels usuaris dels centres de dia, repartiment a domicili de la medicació i coordinació amb els SSCB per assegurar l'assistència bàsica diària dels usuaris que ho precisin
- Servei de Teleassistència domiciliària
2.2 El servei de Prevenció i Extinció d'incendis i Salvament.
2.3 Les brigades d'incidències i emergències de carreteres, així com el servei de conservació per tal que es pugui circular amb seguretat.
2.4 Els Serveis de Secretaria General, Serveis Jurídics i Contractació.
- Formalització i tramitació de decrets de presidència, resolucions dels consellers i en el seu cas, acords d'òrgans col·legiats
- Suport als serveis del CIM per a la interpretació i concreció de la normativa extraordinària per fer front a la crisi sanitària del COVID-19
- Assessorament jurídic urgent
- Tramitació de consultes urgents de contractació i tramitació d'expedients relacionats amb les mesures extraordinària adoptades a conseqüència de la crisi sanitària COVID-19, i la continuació dels serveis essencials
2.5 Els Serveis d'Intervenció i Tresoreria;
- Gestió bàsica d'ingressos i despeses insulars
2.6. Els Serveis de Gestió a les persones;
- Nòmines
- Selecció i Contractació;
- Gestió de borses i altres sistemes excepcionals d'accés
- Altes i baixes a la Seguretat Social
- Comunicació al SEPE dels nous contractes
- Tramitació de les incidències que plantegin els treballadors en relació a la situació actual
- Suport a la corporació en l'organització i coordinació de la situació derivada de l'estat d'alarma
2.7 El Servei insular de seguretat i salut laboral
- Derivació per a la seva valoració, del personal susceptible de ser inclòs en el grup de risc d'acord amb els criteris fixats pel Ministeri de Sanitat.
- Control de mesures de seguretat en tots els centres i serveis del CIM, així com dels ajuntaments de l'illa.
- Atenció a les consultes de treballadors i responsables.
2.8 El Servei d'atenció a la Ciutadania;
- Gestió del Registre general d'entrada i sortida de documents.
2.9 Els Serveis d'informàtica i telecomunicacions, que es presten a través de l'empresa Servei Informàtica Local de Menorca SA ( SILME SA);
- Gestionar l'alta del personal perquè puguin fer teletreball
- Atenció a les incidències informàtiques
- Vetllar per la seguretat del sistema
2.10 Els Serveis de Neteja i vigilància d'edificis.
2.11 El servei de Manteniment d'Edificis;
- Manteniment d'urgència dels edificis
2.12 El Servei de comunicació
- Actualització de la informació del lloc web i a la seu electrònica institucional
- Relació amb els mitjans de comunicació
2.13 Els següents serveis prestats pel Consorci de Residus de Menorca;
- El servei de recollida selectiva de residus
- El servei de recollida de fems als municipis de Ferreries i Migjorn
- El servei de recollida separada d'oli vegetal usat
- L'Àrea de tractament de Residus de Milà
- La xarxa de deixalleries de Menorca
- Servei de producció d'energia elèctrica en el parc eòlic de Milà i xarxa de punts de recàrrega de vehicles elèctrics.
2.14 Els següents serveis/ funcions prestats pel Servei d'agricultura i ramaderia;
- Els tràmits necessaris per a garantir el moviment dels animals de producció.
- Benestar animal.
- Manteniment agropecuari de la granja escola
2.15 El Servei d'acollida d'animals de Menorca
3. Mesures específiques o criteris generals pel que fa al personal que ha prestar serveis essencials.
En tot moment els serveis de caràcter essencial seran prestats de manera continuada, per aquest motiu, tot el personal afectat queda a disposició del CIM per a la seva incorporació immediata, ja sigui de forma presencial, ja sigui per mitjans electrònics. Cada servei haurà de distribuir les tasques i designar a les persones responsables de cada funció a desenvolupar i la forma de fer-ho.
Per aquests serveis es podran habilitar mesures de reorganització interna que garanteixin la seva continuïtat: mobilitat, règim de torns, horaris especials i altres modalitats de prestació de serveis. Així mateix, en el marc d'aquestes mesures excepcionals, es podran modificar o anul·lar els calendaris de vacances i de la resta de permisos acordats.
Els permisos i llicències, així com les mesures de conciliació queden supeditades a l'acompliment de les funcions descrites. En aquells serveis que sigui possible, es posaran mitjans per a la conciliació familiar i laboral, amb distribucions desiguals i/o rotatives.
Els serveis essencials poden ser reforçats, en cas de ser necessari, en aplicació de les mesures excepcionals adoptades davant la present situació de crisi sanitària. En cas d'haver de substituir personal d'aquests serveis o que s'hagin d'adoptar mesures de reforç de personal a conseqüència de l'aplicació de mesures extraordinàries, es podrà contractar nou personal laboral temporal o nomenar funcionaris interins, en concórrer una situació excepcional i ser necessari per a cobrir necessitats urgents i inajornables de conformitat amb el que preveu l'article 19.2 de la Llei 6/2018, de 3 de juliol, de pressupostos generals de l'Estat.
Sempre que s'acrediti la necessitat de la contractació per reforçar i dotar serveis directament relacionats amb el tractament de la situació d'emergència, s'autoritza expressament que s'utilitzin els mecanismes adequats perquè la selecció i la contractació del personal s'efectuïn per mitjà del procediment més àgil i prioritari possible i pel temps indispensable.
4. Mesures generals per a la resta de personal no adscrit a serveis no declarats essencials:
El personal adscrit a serveis no declarats essencials mantindrà la seva activitat per mitjans alternatius, especialment per mitjà del treball a distància, i el Consell Insular adoptarà les mesures oportunes, si això és tècnicament i raonablement possible, i si l'esforç d'adaptació necessari resulta proporcionat.
No obstant l'anterior, per garantir el correcte funcionament dels serveis essencials, el Consell Insular podrà disposar i mobilitzar tot el personal al seu servei, dels seus organismes autònoms i entitats dependents per prestar els serveis necessaris en el seu o altres departaments que així ho requereixin, amb l'objecte de desenvolupar tasques adequades a la seva situació i capacitats.
5. Modificació o ampliació de mesures extraordinàries adoptades sobre serveis i funcions del Consell Insular, els seus organismes autònoms i ens dependents.
- El servei d'acollida d'animals de Menorca no permetrà l'entrada de voluntaris.
- Xarxa de deixalleries de Menorca: Reduirà els seus horaris d'atenció al públic d'acord amb el que en cada moment estableixi el Consorci de Residus i Energia de Menorca.
- Es ratifica el tancament del Servei d'Inspecció tècnica de vehicles de Menorca autoritzat per la Consellera executiva de Mobilitat, que va tenir lloc el passat 16 de març de 2020, i que es mantindrà fins que acabi la vigència de l'Estat d'alarma i de les seves eventuals pròrrogues.
6. Mesures específiques en matèria de contractació;
Contractació d'emergència:
L'adopció de qualsevol tipus de mesura directa o indirecta per fer front al COVID-19 o per a garantir la prestació dels serveis essencials, justificarà la necessitat d'actuar de manera immediata a l'empara del previst a l'article 120 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, que regula la tramitació d'emergència en matèria de contractació.
La tramitació d'emergència ha de limitar-se a l'estrictament indispensable en l'àmbit objectiu i temporal per prevenir o remeiar els danys derivats de la situació d'emergència.
7. Suspensió dels termes i terminis:
De conformitat amb allò establert a la disposició addicional tercera del Reial Decret 463/2020 de 14 de març, queden suspesos els termes i terminis, tant per l'administrat com per l'administració, mentre estigui vigent la declaració de l'estat d'alarma, amb les següents excepcions;
- Per evitar perjudicis greus en els drets i interessos de l'interessat en el procediment, podrà l'òrgan competent podrà acordar mitjançant resolució motivada, adoptar les mesures d'ordenació o instrucció estrictament necessàries per a evitar perjudicis greus en els drets i interessos de l'interessat en el procediment, sempre que aquest manifesti la seva conformitat en què no s'interrompi el termini.
- Aquells procediments que venguin referits a situacions estretament vinculades als fets justificatius de l'estat d'alarma, o siguin indispensables per la protecció de l'interès general o pel funcionament bàsic dels serveis.
- La resta de supòsits prevists expressament per la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020, de 14 de març.
8. Vigència d'aquestes mesures
Aquestes mesures tindran vigència des del dia de la seva adopció i seran vigents mentre segueixi vigent la declaració de l'Estat d'alarma declarada pel govern espanyol i seran d'aplicació sense perjudici de les que aprovin el govern estatal i autonòmic en l'àmbit de les respectives competències.
Maó, 24 de març de 2020
Per delegació de la presidenta,
La secretària
Rosa Salord Olèo
(Decret 427/2019, d'11 de juliol)
(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)