Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 2954
Acord del Consell de Govern de 18 de març de 2020 pel qual es concreten les mesures que s’han d’adoptar en matèria de contractació pública com a conseqüència d’allò que disposa el Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l’Estat d’alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, i de l’Acord del Consell de Govern de 13 de març de 2020 pel qual s’aprova el Pla de Mesures Excepcionals per limitar la propagació i el contagi del COVID-19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'aprovació del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 determina la necessita d'establir mesures que garanteixin el manteniment del servei públic i a la vegada es cohonestin amb la situació d'estat d'alarma i les obligacions de confinament que s'han declarat.

La declaració d'estat d'alarma i les mesures excepcionals aprovades per aquest Consell de Govern ens obliga a adoptar una sèrie de decisions per a la gestió eficient de l'Administració pública, la qual cosa afecta als contractes públics que hagin d'adjudicar els poders adjudicadors de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i també aquells contractes que es troben en execució.

L'Administració ha  d'actuar de manera immediata en la provisió de bens i serveis per atendre necessitats derivades de la protecció de les persones i altres mesures adoptades. La  Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, en l'article 120 preveu que es pugui ordenar l'execució del que sigui necessari per posar remeï, sense l'obligació de tramitar expedient de contractació, en el supòsit en que l'Administració hagi d'actuar de manera immediata a causa d'esdeveniments catastròfics, de situacions que suposin un perill greu o de necessitats que afectin la defensa nacional.

Atès tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, en la sessió extraordinària de 18 de març de 2020 adoptà, entre d'altres,  l'Acord següent:

Pel que fa a la tramitació d'emergència en la contractació, s'ajustarà als següents criteris:

L'adopció per part dels òrgans de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels ens del sector públic instrumental de qualsevol classe de mesura per a fer front al COVID-19 justificarà la necessitat d'actuar de manera immediata, a l'empara del que es preveu en l'article 120 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic.

D'acord amb la previsió establerta en el paràgraf anterior, a tots els contractes que hagin de celebrar-se per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el seu sector públic instrumental  per a atendre les necessitats derivades de la protecció de les persones i altres mesures adoptades pel Consell de Govern per a fer front al COVID-19, els resultarà d'aplicació la tramitació d'emergència.

La tramitació d'emergència, atès que implica l'exclusió dels principis de llibertat d'accés a les licitacions, transparència i publicitat, ha de limitar-se a l'estrictament indispensable en l'àmbit objectiu i temporal per a prevenir o remeiar els danys derivats de la situació d'emergència.

L'òrgan de contractació, sense obligació de tramitar expedient, pot ordenar l'execució de les prestacions necessàries per poder satisfer la necessitat sobrevinguda i contractar lliurement el seu objecte sense subjectar-se als requisits formals que estableix la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic , fins i tot el de l'existència de crèdit suficient. En cas que no hi hagi crèdit adequat i suficient, una vegada adoptat l'acord, s'ha de procedir a la seva dotació de conformitat amb el que estableix la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de Finances de la Comunitat Autònoma de les Illes balears.

S'haurà de donar compte al Consell de Govern en el termini màxim de trenta dies.  El termini d'inici de l'execució de les prestacions no pot ser superior a un mes, comptat des de l'adopció de l'esment acord . Si s'excedeix aquest termini, la contractació de les prestacions esmentades requereix la tramitació d'un procediment ordinari.

Un cop executades les actuacions objecte d'aquest règim excepcional, s'ha d'observar el que disposa aquesta la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic sobre compliment dels contractes, recepció i liquidació de la prestació.

Palma, 18 de març de 2020

 

La presidenta

La secretària del Consell de Govern

Francesca Lluch Armengol i Socias

Pilar Costa i Serra