Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR D'EIVISSA

Núm. 2944
Decret de Presidència núm. 2020000251, de mesures preventives, de protecció i organitzatives d’aplicació al personal del Consell Insular d’Eivissa i dels ens dependents amb motiu de la declaració de l’estat d’alarma en relació amb el COVID-19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que en data 17 de març de 2020, el president del Consell Insular d'Eivissa va dictar el següent decret:

“L'Organització Mundial de la Salut (OMS) el passat 11 de març de 2020 va elevar a pandèmia la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la propagació del “Coronavirus” SARS-CoV-2 i la infecció causada pel COVID-19 i va animar a tots els països a prendre mesures adequades per preparar-se per afrontar-la.

El Govern de l'Estat espanyol ha aprovat el Reial decret 463/2020 de 14 de març (BOE núm. 67, de 14 de març de 2020), pel qual es declara l'estat d'alarma a tot l'estat espanyol, amb la finalitat d'afrontar la situació d'emergència sanitària provocada pel Coronavirus Covid-19. El Reial decret, que inicialment té una vigència de 15 dies naturals, recull un seguit de mesures extraordinàries d'efecte immediat, encaminades a protegir la salut i la seguretat dels ciutadans, contenir la progressió de la malaltia i reforçar el sistema de salut pública.

Al seu torn i amb caràcter previ, el Govern de les Illes Balears en data 13 de març de 2020, aprovà el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi del COVID-19 (BOIB núm.33, de 13 de març de 2020), que afecten tot el territori de les Illes Balears, part de les quals afecten directament algunes competències del Consell Insular. S'estableix específicament que aquestes mesures seran d'aplicació sens perjudici de les que dicti el Govern d'Espanya en relació amb les seves competències, precisant que, quan dins un àmbit territorial específic concorrin mesures obligatòries de diferents administracions amb competència concurrent en relació amb una activitat concreta, hi serà d'aplicació la mesura més restrictiva.

D'altra banda, el BOIB número 35, de 16 de març de 2020 ha publicat l'Acord del Consell de Govern de 16 de març de 2020 pel qual s'estableixen mesures d'especial protecció de les persones majors a les residències i dels centres de menors, on al seu apartat sisè recull: ”Sisè.- Comunicar als consells insulars aquest acord als efectes de l'aplicació immediata d'aquestes mesures en les residències de majors i centres de menors de la seva competència.”

Correspon ara, que des del Consell Insular s'adoptin les mesures escaients, en el marc de les ja dictades per part de l'administració estatal i autonòmica.

Per tot això, d'acord amb l'article 9 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, què atribueix a la Presidència la direcció del Govern i l'administració insular i la direcció superior de tot el personal,

RESOLC:

PRIMER. Aprovar les mesures extraordinàries de contenció amb motiu de la situació de crisi sanitària ocasionada pel Covid-19 de caire preventiu, de protecció i organitzatives d'aplicació al personal del Consell Insular d'Eivissa i ens dependents, que es transcriuen en annex.

SEGON. Disposar la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la seu electrònica i al portal web del Consell Insular d'Eivissa. Així mateix disposar-ne la màxima difusió a tots els centres i serveis del Consell Insular i ens dependents.

 

ANNEX MESURES PREVENTIVES, DE PROTECCIÓ I ORGANITZATIVES D'APLICACIÓ AL PERSONAL DEL CONSELL INSULAR D'EIVISSA I DELS ENS DEPENDENTS AMB MOTIU DE LA DECLARACIÓ DE L'ESTAT D'ALARMA EN RELACIÓ AMB EL COVID-19

Preàmbul

Atesa l'entrada en vigor del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, s'adopten per part d'aquest Consell Insular d'Eivissa i com a continuació de la Circular de la Presidència per a tot el personal del Consell Insular d'Eivissa de 15 de març de 2020, una sèrie de mesures extraordinàries d'aplicació en els diferents centres, serveis i ens dependents del Consell, per tal de garantir, d'una banda, la continuïtat de la prestació dels diferents serveis públics que presta el Consell i d'altra banda, contenir la propagació del Covid-19 tot preservant alhora la salut i seguretat dels ciutadans i del personal que ha de prestar els referits serveis, essent conscients del difícil moment en el qual ens trobam i del repte al qual s'enfronta aquesta administració pública, que continua al servei de la ciutadania.

D'altra banda, el BOIB número 35, de 16 de març de 2020 ha publicat l'Acord del Consell de Govern de 16 de març de 2020 pel qual s'estableixen mesures d'especial protecció de les persones majors a les residències i dels centres de menors, on al seu apartat sisè recull: ”Sisè.- Comunicar als consells insulars aquest acord als efectes de l'aplicació immediata d'aquestes mesures en les residències de majors i centres de menors de la seva competència.”

1. Àmbit d'aplicació

Aquestes mesures són aplicables a tots els centres i serveis del Consell Insular d'Eivissa, i dels ens dependents, sense perjudici de mesures més concretes que puguin aplicar els Departaments i ens dependents respecte als seus centres adscrits i serveis propis, en base a les necessitats de prestació dels serveis públics i mentre es mantingui la vigència del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.

Aquestes mesures s'adopten d'acord amb les mesures establertes pel Govern estatal i autonòmic, en conseqüència, quedaran modificades sense necessitat de disposició expressa en cas que aquestes es modifiquin per l'administració competent.

2. Mesures preventives i recomanacions sanitàries de caràcter general

S'aplicaran les recomanacions i mesures adoptades pel Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social i per la Conselleria de Salut i Consum del Govern de les Illes Baleares per evitar el contagi i la propagació de la malaltia en totes les actuacions que s'hagin de realitzar.

En aquest sentit, es recorda a tot el personal la necessitat d'aplicar les següents mesures de contenció, segons indicacions de les autoritats:

- Rentau-vos les mans freqüentment, durant almenys 40 segons, seguint les instruccions dels pòsters penjats als lavabos i a altres indrets de totes les dependències del Consell Insular d'Eivissa.

- En tossir o fer oïssos, cobriu-vos la boca i el nas amb el colze flexionat.

- Si presentau símptomes respiratoris, evita el contacte proper amb altres persones.

- Evitau tocar-vos els ulls, el nas i la boca, ja que les mans en faciliten la transmissió.

- Utilitzau mocadors d'un sol ús per eliminar secrecions respiratòries i tirau-lo després del seu ús.

- Manteniu una distància d'almenys 1 metre i mig entre persones.

El personal del Consell Insular i dels ens dependents que sospiti tenir COVID-19 ho haurà de comunicar al seu superior directe i al director insular, en els supòsits en que existeixi aquesta figura (o en el seu defecte al conseller/a executiu), i haurà de seguir els protocols d'actuació establerts per les autoritats sanitàries fins al moment (com ara trucar al 061).

3. Mesures específiques

3.1 Relació amb la ciutadania

En termes generals, fins el final de la vigència del Reial Decret 463/2020, de 14 de març, i mentre no es dictin noves mesures per part del Govern de l'Estat o de la Comunitat Autònoma, incompatibles amb les que es preveuen en el present decret, tot el personal del Consell Insular d'Eivissa prestarà els seus serveis en els termes que s'indiquen a continuació:

Amb caràcter general, existeix l'obligació d'assistir al lloc de feina de tots els treballadors i treballadores als que no se'ls hagi habilitat teletreball, estiguin en situació de baixa laboral, vacances o similars. Es recorda també, l'opció de flexibilitat horària, en els termes establerts en el cos de present Decret.

Se suspèn l'atenció presencial al públic (si bé es manté l'atenció telefònica i telemàtica), en tots els centres i serveis del Consell Insular, segons la relació següent:

- Seu del Consell d'Eivissa

La seu del Consell d'Eivissa no rebrà a persones que no siguin treballadores de la institució, tinguin o no cita prèvia, tot recordant que l'atenció es prestarà per telèfon, per la seu electrònica del Consell Insular i els corresponents correus electrònics. Així mateix a la pàgina web del Consell Insular d'Eivissa hi ha una accés a la passarel·la de pagament de taxes, que també es podrà fer per via telemàtica a través de la banca electrònica i, si fos necessari, presencialment en qualsevol banc (subjecte a la política d'atenció al públic que apliqui cada entitat). L'oficina d'atenció en matèria de registres (OAMR) no atendrà presencialment.

Aquestes restriccions afecten també els serveis del Govern de les Illes Balears amb presència física a la seu del Consell Insular (IBAVI, Indústria, FOGAIBA, Grup Leader).

- Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV)

El servei no estarà obert al públic. El Consell d'Eivissa anul·larà totes les cites i es comunicarà a les persones interessades les dates de la nova cita.

Com a excepció, sí es donaran cites telefòniques i se realitzaran les inspeccions tècniques respecte dels vehicles de transports i/o els vinculats a serveis essencials.

- Hospital Residència Cas Serres (HRA)

S'aplicarà l'Acord del Consell de Govern de 16 de març de 2020 pel qual s'estableixen mesures d'especial protecció de les persones majors a les residències i dels centres de menors.

S'estableix la restricció absoluta de visites. En supòsits excepcionals, la Direcció del centre, prèvia sol·licitud podrà autoritzar les visites, amb aplicació de mesures de màxima prevenció, dins el marc de les Instruccions que adoptarà la direcció general de Salut Pública.

En conseqüència, no està permesa l'entrada de persones alienes a la residència (que no siguin persones usuàries ni treballadores) i se suspenen les activitats que inclouen la participació de persones de fora la residència així com aquelles que impliquen haver de sortir del centre.

Altrament, queda suspès el servei de Centre de Dia.

- Centre de Menors Pare Morey

S'aplicarà l'Acord del Consell de Govern de 16 de març de 2020 pel qual s'estableixen mesures d'especial protecció de les persones majors a les residències i dels centres de menors.

S'estableix la restricció absoluta de visites, llevat de les autoritzacions dels òrgans judicials competents.

El Centre treballarà a porta tancada excepte per casos extraordinaris que haurà d'aprovar el Departament de Benestar Social i Recursos Humans (Secció Menors) del Consell d'Eivissa. Aquest centre d'acolliment de menors en guarda i/o tutela ha de funcionar amb normalitat pel bé dels menors, sempre atenent a les restriccions de circulació dictaminades per l'Estat i el Govern de les Illes Balears, així com al que indiqui l'autoritat judicial competent.

- Oficines de Promoció Turística

Les oficines de Promoció Turística situades a l'aeroport, al Port d'Eivissa i a la seu del Consell Insular d'Eivissa romandran tancades al públic.

- Centre de Serveis Socials de Cas Serres:

Servei d'Assessorament i Inserció Laboral per a Persones amb Discapacitat (SAIL-PD)

Centre d'Orientació, Formació i Inserció Sociolaboral (COFISOL)

Unitat de Conductes addictives (UCA)

Oficina de la Dona, Igualtat i LGTBI

Menors

El Centre treballarà a porta tancada excepte per casos extraordinaris que haurà d'aprovar el Departament de Benestar Social i Recursos Humans.

La resta de centres i/o serveis no esmentats anteriorment, treballaran a porta tancada, excepte per casos extraordinaris que haurà d'aprovar, en cada cas, el conseller o consellera executiva que resulti competent.

D'acord amb l'Annex Relación de equipamientos y actividades cuya apertura al público queda suspendida con arreglo a lo dispuesto en el artículo 10.3” del Reial decret 463/2020, de 14 de març, romandran tancats al públic els següents centres, serveis i equipaments, encara que seguiran donant servei a la ciutadania operant només per telèfon, per correu electrònic i per seu electrònica:

- Arxiu d'Imatge i So

- Casal d'Entitats de Cas Serres

- Llar Eivissa

- Centre d'Interpretació Arqueològic de sa Capelleta

- Escoleta Infantil Cas Serres

- Escoleta Infantil Es Fameliar

- Escoleta Infantil Ses Païsses

- Escola Universitària de Turisme del Consell Insular d'Eivissa

- Recinte de Fires, Congressos i Esdeveniments d'Eivissa (FECOEV)

- Hipòdrom de Sant Rafel

- Pavelló Poliesportiu de sa Blancadona

- Piscina de Es Raspallar

- Sa Nostra Sala

- Museu Etnogràfic de Can Ros

- Biblioteca insular de Cas Serres

- Finca d'Experimentació Agrària Can Marines

- Finca de Can Pere Mosson

- Auditori de Cas Serres

- Centre d'Exàmens de Conduir de Santa Gertrudis

3.2 Formació

Se suspenen els cursos, jornades, congressos, seminaris i altres activitats de formació de caràcter presencial.

Com alternativa a la formació presencial, i sempre que siga possible, es valorarà la possibilitat de realitzar aquesta utilitzant l'ús de les tecnologies digitals.

3.3 Reunions i presentacions. Sessions d'òrgans col·legiats

S'evitaran les reunions de treball de caràcter presencial, especialment aquelles que impliquin desplaçaments del personal.

Les reunions es realitzaran amb les eines i solucions digitals corporatives sempre que sigui possible.

Se suspendran els actes i presentacions, organitzats pels Departaments i la resta d'ens dependents.

Se suspendran aquelles reunions presencials convocades que no es considerin imprescindibles per a la prestació del servei.

Mentre duri l'estat d'alarma, se suspèn la celebració de les sessions ordinàries del Ple de la Corporació, de la Comissió de Govern, de les Comissions Informatives i de la Junta de Portaveus i de qualsevol altre òrgan col·legiat de la Institució, sense perjudici de poder-ne celebrar, si n'és el cas, sessions extraordinàries o extraordinàries urgents, i a ser possible per mitjans telemàtics.

Les sessions del Consell Executiu no resten suspeses, tot adoptant-se les mesures adients de seguretat en la seva celebració.

3.4 Viatges

Se suspenen els viatges de treball, llevat d'aquells que siguin estrictament indispensables per garantir la correcta prestació dels serveis públics.

3.5 Garantia de continuïtat dels serveis essencials o estratègics

Els serveis de caràcter essencial o estratègics i entesos com aquells que no admeten en cap cas cap interrupció, s'hauran de prestar independentment d'aquesta situació excepcional.

Aquests són:

Servei d'Extinció d'Incendis i Salvament (SEIS)

Hospital Residència Assistida de Cas Serres (HRA),

Centre Pare Morey (protecció menors),

Llars d'Acolliment per a la dona,

Xarxa viària,

Unitat de Conductes Addictives (UCA),

Servei de Renda Mínima d'Inserció,

Serveis d'informàtica i

Tots aquells altres que siguin declarats per Decret de la Presidència del Consell.

Per a aquests serveis, es podran habilitar mesures de reorganització interna que garanteixin la seua continuïtat: mobilitat, règim de torns, horaris especials i altres modalitats de prestació del servei.

Les mesures laborals de l'apartat 3.6 d'aquest Decret seran d'aplicació en el cas de que estiga garantida la correcta prestació d'aquests serveis essencials o estratègics.

En cas d'haver de substituir personal d'aquests serveis o que s'hagin d'adoptar mesures de reforç de personal a conseqüència de l'aplicació de mesures extraordinàries, es podran realitzar les contractacions de forma directa, si es troben exhaurides les corresponents borses de treball.

3.6 Mesures laborals extraordinàries

Continuarà la prestació de serveis en el propi centre de treball tot i que romangui tancat al públic en general.

Es podrà reubicar al personal adscrit als centres en els quals s'ha suspès l'activitat dins del propi Departament, i en cas de necessitat a altres Departaments del Consell Insular d'Eivissa, i ens dependents.

En aquells supòsits en que siga compatible amb l'activitat laboral que es realitza i sempre que el servei quedi cobert, es permetrà la modalitat no presencial de treball (teletreball) prèvia autorització del superior jeràrquic de major rang, segons els departaments (cap de servei, cap de secció o cap de negociat), que per poder autoritzar seguirà el següent ordre de prelació:

1. Aquell personal inclòs dins dels grups considerats vulnerables per part del Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social: majors de 60 anys, hipertensió arterial, diabetis, malalties cardiovasculars, malalties pulmonars cròniques, càncer, immunodeficiències o embaràs.

2. Aquell personal que tengui al seu càrrec persones dels grups considerats vulnerables abans esmentades, que puguin agreujar la seua salut o posar-se en risc vital pel contagi.

3. Aquell personal que siguin famílies monoparentals.

4. Resta de personal.

El personal interessat haurà de sol·licitar-ho per escrit al superior jeràrquic (cap de Servei, cap de Secció o cap de Negociat, segons els departaments) qui serà competent per autoritzar-lo, si n'és el cas, amb el vist-i-plau del conseller/a executiu del Departament. Les autoritzacions de teletreball es comunicaran al Departament de Benestar Social i Recursos Humans (Servei de Recursos Humans), als efectes oportuns.

Per al personal que tengui al seu càrrec persones menors o persones amb discapacitat o dependència o persones incloses dins dels grups considerats vulnerables es permet la flexibilitat de la jornada laboral, dins de la franja horària compresa de les 7.00h a les 22.00h, sempre que el servei quedi cobert. Aquesta flexibilitat de la jornada s'haurà d'autoritzar degudament.

A aquests efectes, el personal de cada dependència haurà de comunicar per escrit la seua situació o necessitats personals per tal d'acollir-se a la flexibilitat de la jornada, per tal que el superior jeràrquic (cap de servei, cap de secció o cap de negociat) ho autoritzi, si n'és el cas, amb el vist-i-plau del conseller/a executiu del Departament. Les autoritzacions es comunicaran al Departament de Benestar Social i Recursos Humans (Servei de Recursos Humans), als efectes oportuns.

En el supòsit que ambdós progenitors o responsables del menor, persona amb discapacitat o grup considerat vulnerables tenguin la condició d'empleats públics de la corporació o ens dependents, no podran gaudir d'aquesta mesura simultàniament durant les mateixes hores del dia.

En relació amb els permisos, llicències, vacances, així com pel que fa a altres figures que permeten la suspensió de la relació laboral, que es recullen a la diferent normativa aplicable als empleats públics, es continuaran autoritzant de conformitat amb els requisits legalment previstos.

3.7 Responsabilitat

L'empleat públic, superior jeràrquic de major rang, de cada dependència administrativa és la persona responsable d'organitzar i verificar que el personal al seu servei compleixi amb les disposicions del present Decret.

Així mateix, els consellers executius i les conselleres executives queden habilitats per a dictar les instruccions interpretatives internes o per disposar el que sigui necessari per a executar el que preveu aquest decret en cada un dels centres i serveis inclosos dins el seu àmbit material d'actuació.

4 Suspensió dels terminis administratius

Pel que fa a la suspensió de terminis administratius i de prescripció i caducitat s'ha d'estar al previst a les disposicions addicionals tercera i quarta del Reial decret 463/2020, de 14 de març, sense perjudici del previst en matèria de contractació en l'apartat següent.

 

5 Mesures en matèria de contractació

5.1 Suspensió de terminis

Es suspenen tots els terminis de tramitació d'expedients de contractació excepte en els casos següents:

- En ordre a evitar perjudicis greus en els drets i interessos dels interessats en el procediment i sempre que aquests manifestin la seva conformitat amb la continuació. S'entendrà que les persones interessades manifesten la seva conformitat amb la no suspensió dels terminis si realitzen les actuacions requerides en el termini indicat.

- Aquells procediments de contractació referits o estretament vinculats als fets justificatius de l'Estat d'alarma. S'entenen, en tot cas, estretament vinculades als fets justificatius de l'Estat d'alarma, mantenir la seguretat i la salubritat de les instal·lacions del Consell Insular que continuïn prestant els seus serveis.

5.2 Tramitació d'emergència

Es podrà utilitzar la tramitació d'emergència de la contractació de l'article 120 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (LCSP) en tot allò relacionat amb la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.

5.3 Meses de contractació

Quant a les meses de contractació, podran celebrar reunions en els supòsits de l'apartat 5.1 anterior o d'altres que siguin necessaris. En aquests casos, mentre no sigui factible la seva celebració per mitjans telemàtics, se celebraran a la sala de plens del Consell Insular. En cap cas no serà admès públic en les mateixes durant el temps de vigència del Reial decret 463/2020, de 14 de març. Per garantir la publicitat prevista al LCSP s'habilitaran les mesures necessàries per a la transmissió en directe de la sessió de la mesa.

6 Vigència

Aquest Decret entrarà en vigor el mateix dia que s'adopti i tindrà la mateixa vigència que el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.

 

Eivissa, 18 de març de 2020

El secretari general acctal.

Antoni Riera Buforn