Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 2870
Decret de la presidència del Consell Insular de Menorca núm. 76/2020 de 15 de març, relatiu a les mesures preventives, de protecció i organitzatives d’aplicació al personal del Consell Insular de Menorca, els seus organismes autònoms i ens dependents
L'Organització Mundial de la Salut (OMS) el passat 11 de març de 2020 va elevar a pandèmia la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la propagació del “Coronavirus” SARS-CoV-2 i la infecció causada pel COVID-19 i va animar a tots els països a prendre mesures adequades per preparar-se per afrontar-la.
El Govern de l'Estat espanyol ha aprovat el Reial Decret Llei 463/2020 de 14 de març ( BOE núm. 67 de 14.3.2020), pel qual es declara l'estat d'alarma a tot l'estat espanyol, amb la finalitat d'afrontar la situació d'emergència sanitària provocada pel Coronavirus Covid-19. El Decret llei, que inicialment té una vigència de 15 dies naturals, recull un seguit de mesures extraordinàries d'efecte immediat, encaminades a protegir la salut i la seguretat dels ciutadans, contenir la progressió de la malaltia i reforçar el sistema de salut pública.
Al seu torn i amb caràcter previ, el Govern de les Illes Balears en data 13 de març de 2020, aprovà el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi del COVID-19 (BOIB núm.33 de 13.3.2020), que afecten tot el territori de les Illes Balears, part de les quals afecten directament algunes competències del Consell Insular. S'estableix específicament que aquestes mesures seran d'aplicació sens perjudici de les que dicti el Govern d'Espanya en relació amb les seves competències, precisant que, quan dins un àmbit territorial específic concorrin mesures obligatòries de diferents administracions amb competència concurrent en relació amb una activitat concreta, hi serà d'aplicació la mesura més restrictiva.
Correspon ara, que des del Consell Insular s'adoptin les mesures escaients, en el marc de les ja dictades per part de l'administració estatal i autonòmica.
Per tot això, d'acord amb l'article 9 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, què atribueix a la Presidència del Consell Insular de Menorca la direcció del Govern i l'administració insular i la direcció superior de tot el personal,
RESOLC:
PRIMER. Aprovar les mesures extraordinàries de contenció amb motiu de la situació de crisi sanitària ocasionada pel Covid-19 de caire preventiu, de protecció i organitzatives d'aplicació al personal del Consell Insular de Menorca i tots els seus organismes autònoms i ens dependents, que es transcriuen en annex.
SEGON. Disposar la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la seu electrònica i al portal web del Consell Insular de Menorca. Així mateix disposar-ne la màxima difusió a tots els centres i serveis del Consell Insular, els seus organismes autònoms i ens dependents.
MESURES PREVENTIVES, DE PROTECCIÓ I ORGANITZATIVES D'APLICACIÓ AL PERSONAL DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA, ELS SEUS ORGANISMES AUTÒNOMS I ENS DEPENDENTS AMB MOTIU DEL CORONAVIRUS COVID-19.
1. Àmbit d'aplicació
Aquestes mesures són aplicables al personal de tots els serveis i centres del Consell Insular de Menorca i de tots els seus organismes autònoms i ens depenents, sens perjudici de les instruccions específiques que puguin dictar en relació amb col·lectius determinats.
Els consellers executius caps dels respectius departaments, sempre sota la coordinació del conseller executiu de Serveis Generals, queden habilitats per a dictar les instruccions interpretatives internes o per disposar el que sigui necessari per a executar el que preveu aquest decret en cada un dels centres i serveis inclosos dins el seu àmbit material d'actuació. Així mateix, els presidents dels organismes autònoms i ens depenents estaran facultats per a dictar les esmentades instruccions i directrius de caire intern. En el seu cas, les esmentades instruccions o directrius hauran de ser posteriorment ratificades o convalidades per l'òrgan competent.
2. Mesures preventives i recomanacions sanitàries de caràcter general
S'aplicaran les recomanacions, instruccions i mesures adoptades per l'Organització Mundial de la Salut, el Ministeri de Sanitat i de la Conselleria de Salut i Consum del Govern de les Illes Balears en matèria de prevenció i per evitar el contagi i la propagació de la malaltia en totes les actuacions que s'hagin de realitzar.
El personal que pugui tenir símptomes del COVID-19 s'haurà de posar en contacte i comunicar-ho a les autoritats sanitàries competents i comunicar-ho al seu superior immediat i al Servei de Gestió de Persones a fi de salvaguardar, a més de la seva pròpia salut, la de la resta del personal, sempre atenent les instruccions que es dictin des del Servei de Gestió de persones.
S'ha posat a disposició de tot el personal, a través de la intranet institucional i als edificis públics, informació i mesures sobre la malaltia Covid-19 ampliable amb la informació als portals oficials de les institucions competents
Els períodes d'aïllament o el contagi dels empleats públics com a conseqüència del Covid-19 es consideren com a situació assimilada a accident de treball a efectes de la prestació econòmica d'incapacitat temporal. Per tant, els treballadors que es trobin en aquesta situació han de percebre el 100 % de les retribucions des del primer dia de la baixa.
El Servei de Gestió de Persones i el Servei Insular de Seguretat i Salut Laboral han de prendre totes les mesures necessàries per protegir el personal considerat de risc o vulnerable per part del Ministeri de Sanitat evitant les tasques d'atenció directa a la ciutadania. Es consideren persones de risc o vulnerables, aquelles que compleixen amb una o més de les següents condicions personals: majors de 60 anys, hipertensió arterial, diabetis, malalties cardiovasculars, malalties pulmonars cròniques, càncer, immunodeficiències o embaràs.
Per exercir aquesta protecció es podran prendre les mesures establertes al punt 3.6.
3. Mesures específiques
3.1 Atenció al públic
Com a mesura extraordinària, i de forma temporal, el Consell Insular de Menorca limitarà l'atenció al públic de caire presencial a aquells supòsits que es considerin imprescindibles i prioritzarà l'atenció telefònica i telemàtica.
En el supòsits d'atenció presencial, s'aplicaran mesures tendents a garantir la salut dels empleats públics i evitar al màxim els riscos de contagi. Si fos necessari, s'establiran els torns imprescindibles per a garantir la prestació d'aquest servei.
En l'atenció al públic presencial s'aplicaran les mesures preventives següents:
a) Respectar la distància mínima d'un metre entre el treballador i el públic.
b) Rentar-se les mans tan sovint com sigui possible.
c) En cas de tossir, cobrir-se la boca o el nas amb el colze flexionat o utilitzant un mocador d'un sol ús.
3.2 Formació
Es suspenen els cursos, jornades, congressos, seminaris i qualsevol tipus d'activitats de formació de caràcter presencial.
3.3 Reunions i presentacions
En la mesura del que sigui possible s'evitaran les reunions de treball de caràcter presencial, especialment aquelles que impliquin desplaçament del personal. Les reunions es realitzaran amb les eines i solucions digitals corporatives sempre que sigui possible.
Es suspendran els actes i presentacions, organitzats pels Departaments i la resta d'organismes autònoms i ens dependents.
Es suspendran aquelles reunions presencials convocades que no es considerin imprescindibles per a la prestació del servei públic.
3.4 Viatges
Es suspenen els viatges de treball o per assistència a activitats formatives així com els trasllats durant la jornada laboral que siguin prescindibles, llevat d'aquells que siguin estrictament indispensables per a garantir la correcta prestació dels serveis públics.
3.5 Garantia de continuïtat i de reforç dels serveis essencials
Als efectes del que preveu aquest Decret i de la resta de decrets que dicti la Presidència del Consell Insular de Menorca en el marc de les actuacions del Coronavirus COVID-19, respecte a la prestació de serveis i a les mesures que afecten el personal, es consideren serveis essencials:
• els serveis assistencials titularitat del Consell Insular de Menorca, ja estiguin gestionats directament per aquest o a través d'entitats vinculades o dependents o, de manera indirecta, per tercers.
• el servei de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvament
• el servei de les brigades d'incidències i emergències de Carreteres
En tot moment els serveis de caràcter essencial seran prestats de manera continuada, podent alguns d'ells ser reforçats, en cas de ser necessari, en aplicació de les mesures excepcionals adoptades davant la present situació de crisi sanitària.
Per aquests serveis es podran habilitar mesures de reorganització interna que garanteixin la seva continuïtat: mobilitat, règim de torns, horaris especials i altres modalitats de prestació de serveis. Així mateix, en el marc d'aquestes mesures excepcionals, es podran modificar o anul·lar els calendaris de vacances i de la resta de permisos acordats.
En cas d'haver de substituir personal d'aquests serveis o que s'hagin d'adoptar mesures de reforç de personal a conseqüència de l'aplicació de mesures extraordinàries, es podrà contractar nou personal laboral temporal o nomenar funcionaris interins, en concórrer una situació excepcional i ser necessari per a cobrir necessitats urgents i inajornables de conformitat amb el que preveu l'article 19.dos de la Llei 6/2018 de 3 de juliol, de pressupostos generals de l'Estat.
Sempre que s'acrediti la necessitat de la contractació per reforçar i dotar serveis directament relacionats amb el tractament de la situació d'emergència, s'autoritza expressament que s'utilitzin els mecanismes adequats perquè la selecció i la contractació del personal s'efectuïn per mitjà del procediment més àgil i prioritari possible i pel temps indispensable.
3.6 Mesures en cas de suspensió d'activitats
En cas de que s'hagin de suspendre les activitats de forma parcial o total en algun dels centres o serveis del Consell Insular de Menorca, dels seus organismes autònoms i/o dels ens depenents, el conseller executiu de Serveis Generals o la presidència dels organismes autònoms, consorcis i resta d'ens adscrits o depenents podran d'adoptar les mesures següents:
a) Prestació de serveis en el propi centre de treball tot i que romangui tancat al públic en general.
b) Reubicació del personal adscrit als centres en els quals s'han suspès l'activitat a altres unitats del Departament i en cas de necessitat a altres serveis del Consell Insular de Menorca, dels seus organismes autònoms i/o ens dependents.
c) Establiment d'altres modalitats de prestació dels serveis
3.7 Mesures davant el tancament de centres educatius, centres d'atenció social o similar naturalesa
Al personal que tinguin fills menors de 12 anys, o persones grans o discapacitades al seu càrrec i es vegin afectats pel tancament de centres educatius, centres d'atenció social o de similar naturalesa, exceptuant el personal assignat a prestació dels serveis essencials, podran acollir-se a les següents mesures:
a) Establir una flexibilització horària addicional de caràcter temporal durant l'horari d'obertura del centre de treball, respectant el treball a torns programats i garantint, sempre que es pugui, el funcionament del servei en la forma que s'acordi amb el director insular corresponent o l'òrgan competent en el cas d'organismes autònoms i resta d'entitats dependents.
En el supòsit que ambdós progenitors o responsables de la persona sotmesa a cura tenguin la condició de personal al servei de l'Administració del Consell Insular de Menorca, els seus organismes autònoms i ens dependents, no podran gaudir d'aquesta mesura simultàniament durant les mateixes hores.
b) Per aquell personal amb circumstàncies excepcionals, com puguin ser famílies monoparentals o situacions de similar naturalesa, en cas de ser possible, s'adaptaran mecanismes de prestació de serveis en el seu domicili.
c) Reducció de jornada habitual que estableix el Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic. L'article 48 h) preveu que per raons de guarda legal, quan el funcionari tingui la cura directa d'algun menor de menys de dotze anys, d'una persona gran que requereixi especial dedicació o d'una persona amb discapacitat que no exerceixi cap activitat retribuïda, té dret a la reducció de la seva jornada de treball, amb la disminució de les retribucions que correspongui.Té el mateix dret el funcionari que s'hagi d'encarregar de la cura directa d'un familiar, fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, que per raons d'edat, accident o malaltia no es pugui valer per si mateix i que no exerceixi cap activitat retribuïda. Durant la vigència d'aquest decret, aquesta reducció es pot acumular, excepcionalment, en jornades senceres.
El personal que es vulgui acollir a les mesures abans esmentades haurà de presentar al Servei de Gestió a les persones la corresponent una sol·licitud amb una declaració responsable del compliment dels requisits establerts.
El conseller executiu cap del Departament de Serveis Generals o les persones que ocupin la presidència dels organismes autònoms i ens depenents hauran de concretar les possibles mesures de flexibilització o reducció horària i les diferents modalitats no presencials de treball amb l'objectiu de que quedi garantida en tot moment la prestació del servei públic.Així mateix, i de forma excepcional podran establir torns entre els diferents empleats públics que hagin sol·licitat alguna de les mesures previstes en aquest apartat de forma que l'atenció a la ciutadania quedi coberta en tot moment.
4. Vigència
Aquest Decret entra en vigor el mateix dia de la seva signatura i serà vigent mentre segueixi vigent la declaració de l'Estat d'alarma declarada pel govern espanyol.
Maó, 15 de març de 2020
Per delegació de la presidenta, La secretària Rosa Salord Olèo (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)