Secció I. Disposicions generals
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
PLE, COMISSIÓ DE GOVERN, CONSELL EXECUTIU I PRESIDÈNCIA
Núm. 2861
Decret de la presidenta del Consell de Mallorca, de data 13 de març de 2020, sobre mesures preventives, de protecció i organitzatives d’aplicació al personal del Consell de Mallorca , l´IMAS i la resta dels seus organismes autònoms i ens depenents amb motiu del coronavirus COVID-19
Aquesta Presidència, avui, ha resolt:
«Fonaments
Seguint les instruccions i recomanacions del Ministeri de Sanitat i de la Conselleria de Salut del Govern de les Illes Balears i atesa la situació d'alerta associada per la transmissió del coronavirus, s'adopten mesures específiques en els centres de treball del Consell de Mallorca, de l´IMAS i la resta dels seus organismes autònoms i ens dependents, per tal de garantir el funcionament regular dels serveis públics i preservar la salut del personal del Consell de Mallorca.
Per tot això, d'acord amb l'article 9 de la Llei 8/2000 de Consells Insulars que atribueix a la Presidència del Consell de Mallorca “dirigir el Govern i l'administració insular” i “Exercir la direcció superior de tot el personal”, dict el següent Decret:
1. Àmbit d'aplicació
Aquestes mesures són aplicables al personal al servei del Consell de Mallorca, IMAS i la resta d'organismes autònoms i ens dependents, sens perjudici de les instruccions específiques que puguin dictar en relació amb col·lectius determinats.
2. Mesures preventives i recomanacions sanitàries de caràcter general
S'observaran les recomanacions i mesures adoptades pel Ministeri de Sanitat i per la Conselleria de Salut del Govern de les Illes Balears per evitar el contagi i la propagació de la malaltia en totes les actuacions que s'hagin de realitzar.
El personal que sospiti tenir el COVID-19 ho haurà de comunicar a les autoritats competents, al seu superior immediat i al secretari tècnic a fi de salvaguardar, a més de la seva pròpia salut, la de la resta del personal.
3. Mesures específiques
3.1 Atenció al públic
En els serveis d'atenció al públic es prioritzarà l'atenció telefònica i telemàtica. En els serveis d'atenció al públic presencials s'aplicaran les mesures preventives següents:
a) Respectar la distància mínima d'un metre entre el treballador i el públic.
b) Rentar-se les mans tan sovint com sigui possible.
c) En cas de tossir, cobrir-se la boca o el nas amb el colze flexionat o utilitzant un mocador d'un sol ús.
Les secretaries tècniques han de prendre mesures per evitar l'exposició al públic del personal inclòs dins dels grups considerats vulnerables per part del Ministeri de Sanitat: majors de 60 anys, hipertensió arterial, diabetis, malalties cardiovasculars, malalties pulmonars cròniques, càncer, immunodeficiències o embaràs.
3.2 Formació
Es suspenen els cursos, jornades, congressos, seminaris i altres activitats de formació de caràcter presencial.
Com alternativa a la formació presencial, es valorarà la possibilitat de realitzar aquesta utilitzant l'ús de les tecnologies digitals (formació en línia).
3.3 Reunions i presentacions
S'evitaran les reunions de treball de caràcter presencial, especialment aquelles que impliquin desplaçament del personal. Les reunions es realitzaran amb les eines i solucions digitals corporatives sempre que sigui possible.
Es suspendran els actes i presentacions, organitzats pels Departaments i la resta d' organismes autònoms i ens dependents.
Es suspendran aquelles reunions presencials convocades que no es considerin imprescindibles per a la prestació del servei públic.
3.4 Viatges
Es suspenen els viatges de treball, llevat d'aquells que siguin estrictament indispensables per a garantir la correcta prestació dels serveis públics.
3.5 Garantia de continuïtat dels serveis essencials o estratègics
Els serveis de caràcter essencial o estratègic s'hauran de prestar, independentment d'aquesta situació excepcional.
Per aquests serveis, es podran habilitar mesures de reorganització interna que garanteixin la seva continuïtat: mobilitat, règim de torns, horaris especials i altres modalitats de prestació de serveis.
Les mesures de l'apartat 3.7 seran d'aplicació en el cas de que es doni compliment als serveis mínims que es puguin establir per la continuïtat d'aquests serveis.
En cas d'haver de substituir personal d'aquests serveis, es podran realitzar les contractacions de forma directa.
3.6 Mesures en cas de suspensió d'activitats
En cas de que s'hagin de suspendre les activitats de forma parcial o total en algun centre de treball, les secretaries tècniques podran d'adoptar les mesures següents:
a) Prestació de serveis en el propi centre de treball tot i que romangui tancat al públic en general
b) Reubicació del personal adscrit als centres en els quals s'han suspès l'activitat a altres unitats del Departament i en cas de necessitat a altres Departaments del Consell de Mallorca, organismes autònoms i ens depenents.
c) Establiment d'altres modalitats de prestació dels serveis de conformitat amb una resolució de la secretaria tècnica o òrgan equivalent
3.7 Mesures davant el tancament de centres educatius, centres d'atenció social o similar naturalesa
Al personal que tinguin persones a càrrec i es vegin afectats pel tancament de centres educatius, centres d'atenció social o de similar naturalesa podran acollir-se a les següents mesures:
a) Establir una flexibilització horària addicional de caràcter temporal durant l'horari d'obertura del centre de treball, respectant el treball a torns programat i garantint, sempre que es pugui, el funcionament del servei en la forma que s'acordi amb la secretaria tècnica de cada departament o òrgan equivalent.
En el supòsit que ambdós progenitors o responsables de la persona sotmesa a cura tenguin la condició de personal al servei de l'Administració del Consell de Mallorca, als seus organismes autònoms i ens depenents, no podran gaudir d'aquesta mesura simultàniament durant les mateixes hores.
b) Per aquell personal amb circumstàncies excepcionals, com puguin ser famílies monoparentals o situacions de similar naturalesa, en cas de ser possible, s'adaptaran mecanismes de prestació de serveis en el seu domicili.
El personal que es vulgui acollir a les mesures abans esmentades haurà de presentar al secretari tècnic corresponent una sol·licitud amb una declaració responsable del compliment dels requisits establerts
4. Vigència
Aquest Decret entra en vigor el mateix dia de la seva signatura i tindrà una vigència inicial revisable de 15 dies. »
Palma, 13 de març de 2020
La presidenta Catalina Cladera Crespí
Model de declaració responsable
D________________________________________________________, major d'edat, amb DNI/NIF núm. ________________________ i amb domicili a ___________________.
DECLARO que compleix amb els requisits per optar a la mesura ______(indicar a ó b) establerta en el punt 3.7 de Decret de la Presidenta del Consell de Mallorca, de data 13 de març de 2020, sobre mesures preventives, de protecció i organitzatives d'aplicació al personal del Consell de Mallorca als seus organismes autònoms i ens dependents amb motiu del coronavirus covid-19.
Declaració que efectuo a tots els efectes legals, conscient de les responsabilitats d'ordre civil i penal que això emporta.
I, perquè consti, signo la present declaració a Palma, ________________