Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS
Núm. 2867
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports de 12 de març de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per executar projectes de cooperació al desenvolupament per a l’any 2020
Identificador BDNS: 500038
Fets
1. El Pla Director de la Cooperació al Desenvolupament de les Illes Balears 2020-2023 és l'eina de planificació que assenyala el camí que ha de seguir la política autonòmica de cooperació al desenvolupament i posa l'accent en la millora de la qualitat, la coordinació i la complementarietat entre els diversos actors, l'alineament amb les estratègies locals de desenvolupament, i la informació i la transparència.
2. El Pla Director segueix les directrius que marca la llei, tot i que considera que la lluita contra la pobresa i les seves causes són un objectiu en si mateix. També incorpora l'enfocament de drets com una eina per avançar de manera més sostenible cap al desenvolupament, mitjançant l'anàlisi i la lluita contra les desigualtats i les relacions injustes de poder. Juntament amb els drets humans, la participació, l'equitat de gènere i la sostenibilitat ambiental constitueixen el marc transversal que ha de determinar el conjunt de les polítiques i les actuacions de desenvolupament de les Illes Balears. Les estratègies descrites des de cadascun d'aquests enfocaments s'integren en les línies estratègiques i els objectius d'aquest Pla.
3. L'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2019-2020 (BOIB núm. 31, de 10 de març) indica que la Direcció General de Cooperació, de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, pot establir una convocatòria de subvencions en matèria de cooperació al desenvolupament en països on es coopera.
4. Normativament, aquesta convocatòria es regeix pel Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l'exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (BOIB núm. 72, de 12 de juny). Els ajuts s'adrecen a les entitats jurídiques privades sense ànim de lucre radicades a les Illes Balears que duguin a terme activitats en matèria de cooperació al desenvolupament i solidaritat.
Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; a proposta de la directora general de Cooperació; amb l'informe previ del Servei Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports; amb l'autorització prèvia del Consell de Govern; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per executar projectes de cooperació al desenvolupament en països en desenvolupament per a l'any 2020, d'acord amb els punts que consten en l'annex 1 d'aquesta Resolució i la resta d'annexos adjunts.
2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 3.065.000,00 € (tres milions seixanta-cinc mil euros).
3. Autoritzar una despesa de 3.065.000,00 € (tres milions seixanta-cinc mil euros) amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2020:
4. Designar la directora general de Cooperació òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.
5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 12 de març de 2020
La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez
ANNEX 1 Punts de la convocatòria
1. Objecte i finalitat
1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria és establir les subvencions per executar projectes de cooperació al desenvolupament, per a l'any 2020, en els països en desenvolupament segons les prioritats que estableix el Pla Director de la Cooperació al Desenvolupament de les Illes Balears 2020-2023.
1.2. Aquestes subvencions tenen la raó de ser en la necessitat de contribuir a erradicar la pobresa en els països en desenvolupament del món i, en conseqüència, millorar les condicions de vida de la població. Amb aquesta línia de subvencions, es facilita la participació de la societat civil de les Illes Balears en projectes solidaris. També es pretén promoure la conscienciació de la societat sobre la realitat dels països en desenvolupament.
1.3. Com estableix el Pla Director, tenen preferència els projectes que s'executin en els països classificats com a prioritaris:
1. Àfrica subsahariana: Senegal, Mali, Burkina Faso, Níger, Etiòpia, Burundi i República Democràtica del Congo.
2. Amèrica central i Carib: Haití, Guatemala, El Salvador, Hondures i Nicaragua.
3. Regió andina: Equador, Perú i Bolívia.
4. Regió mediterrània: Marroc, República Àrab Sahrauí Democràtica, Algèria, Tunísia i Palestina.
En cas de projecte transnacional, es tindrà en compte el país amb més puntuació.
No obstant això, també es poden presentar projectes a la resta de països receptors d'ajuda oficial al desenvolupament (AOD) del Comitè d'Ajuda al Desenvolupament (CAD) de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) així com als països menys avançats (PMA).
1.4. També tenen prioritat els projectes que incideixin en els sectors d'acció que prioritza el Pla Director 2020-2023:
1.5. La finalitat és contribuir al reconeixement i el compliment efectiu dels drets humans, i a les metes de l'Agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible, generant en els agents locals capacitats perquè siguin protagonistes de les seves lluites i demandes, posant especial atenció a l'enfocament de gènere en el desenvolupament (GED), contribuint a transformar els sistemes que generen desigualtats i treballant per a la conservació i l'accés equitatiu als recursos naturals. En l'establiment del barem dels projectes presentats, tindran més consideració els que intervenguin en els sectors definits com a prioritaris en el Pla Director 2020-2023.
1.6. Aquesta convocatòria es regeix pel Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l'exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (BOIB núm. 72, de 12 de juny).
2. Import i crèdit pressupostari
2.1. L'import màxim que es destina a la convocatòria és de de 3.065.000,00 € (tres milions seixanta-cinc mil euros) amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2020:
a) 2.235.000,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00
b) 830.000,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.78000.00
Aquesta distribució té caràcter estimatiu i l'alteració eventual no exigeix la modificació de la convocatòria, sens perjudici de la tramitació del procediment pressupostari i comptable que pertoqui, si escau.
2.2. L'import màxim previst es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta ampliació no implica ampliar el termini per presentar sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
3. Forma i termini de presentació de sol·licituds
3.1. Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds i els formularis de projectes, degudament emplenats, d'acord amb els models facilitats per la Direcció General de Cooperació i disponibles al web http://dgcooper.caib.es.
3.2. Les sol·licituds que es presentin telemàticament s'han d'adreçar a la Direcció General de Cooperació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (codi DIR3 A04013498) i s'han de presentar de telemàticament per mitjà del Registre electrònic comú (REC) de l'Administració General de l'Estat (https://rec.redsara.es), d'acord amb l'article 14, apartats 2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
3.3. Les sol·licituds es podran presentar en el Registre de la Conselleria d'Afers Socials i Esports (plaça de la Drassana, 4, 07012 Palma) o a qualsevol dels llocs que estableixen l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, i l'article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Les sol·licituds que es presentin en oficines de correus han d'anar en un sobre obert per ser datades i segellades abans de ser certificades, d'acord amb l'article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals. En cas que l'oficina de correus no dati i segelli la sol·licitud, s'entén com a data vàlida de presentació la d'entrada en el Registre de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.
Si la sol·licitud es presenta a un lloc diferent de la seu de la Direcció General de Cooperació, s'ha d'enviar per fax (al 971 17 60 40) o per correu electrònic (info@dgcooperacio.caib.es) el full de la sol·licitud, amb el segell d'entrada dins el termini, a la Direcció General de Cooperació, en el termini màxim de les 24 hores següents a la presentació. De la mateixa manera, si s'envia per correu certificat, s'ha d'enviar per fax o per correu electrònic el full de la sol·licitud, datat i segellat per l'oficina de correus, en què consti que s'ha tramès dins el termini hàbil de presentació.
3.4. El termini per presentar les sol·licituds és de vint dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3.5. La presentació de la sol·licitud de subvenció implica l'acceptació de les prescripcions contingudes en aquesta convocatòria i en el Decret 15/2018.
3.6. Amb la sol·licitud s'ha de presentar el formulari del projecte i el pressupost adjunt, en format electrònic (document de text i full de càlcul).
3.7. La sol·licitud s'ha de presentar amb tots els apartats emplenats.
3.8. El formulari s'ha de presentar amb tots els apartats emplenats, atès que els que es deixin buits o incomplets no obtindran puntuació. Només es valorarà la informació que consti en el formulari. La manca de presentació del formulari o d'algun dels apartats no és esmenable.
3.9. La presentació del formulari en un model distint del que s'estableix per a aquesta convocatòria implica l'exclusió i la no valoració del projecte.
4. Entitats beneficiàries i requisits
4.1. De conformitat amb l'article 4.2.b) del Decret 15/2018, poden ser beneficiàries de les subvencions que estableix aquesta convocatòria les entitats jurídiques privades sense ànim de lucre radicades a les Illes Balears que duguin a terme activitats en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat. S'entén per radicades a les Illes Balears que estiguin inscrites en el Registre d'Associacions o en el Registre de Fundacions de les Illes Balears o, en el cas que estiguin inscrites en un registre d'àmbit estatal, que disposin d'una seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears. S'entén per disposar de delegació permanent i activa tenir seu social o delegació amb establiment permanent a les Illes Balears, i disposar d'un equip de gestió o un òrgan de treball amb capacitat de decisió a les Illes Balears que pugui assumir la responsabilitat directa dels projectes o les actuacions per als quals se sol·licita la subvenció, així com estar en condicions de facilitar en qualsevol moment a la Direcció General de Cooperació qualsevol aclariment, informació i documentació sobre la comptabilitat i la gestió del projecte durant les fases de seguiment, execució i justificació.
4.2. Les entitats esmentades en el punt anterior han de complir els requisits següents:
a) Estar vàlidament constituïdes de conformitat amb la normativa vigent i inscrites en el registre corresponent. Cal que la constitució legal de l'entitat i la seva presència efectiva a les Illes Balears s'hagin produït com a mínim dos anys abans de la publicació de la convocatòria. Als efectes del que s'estableix respecte al requisit de l'antiguitat que han d'acreditar les entitats beneficiàries, en el cas de successió d'entitats, s'ha de respectar l'antiguitat originària de l'entitat sempre que aquesta circumstància s'acrediti en els nous estatuts.
b) Disposar de l'organització i la capacitat suficients i necessàries a les Illes Balears per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció i, en els casos en què ho estableixi la convocatòria, acreditar l'experiència en cooperació i la capacitat operativa necessàries mitjançant la memòria d'activitats.
c) Tenir en els estatuts, entre els seus objectius, la realització d'activitats o projectes relacionats amb la cooperació al desenvolupament i el foment de la solidaritat amb els pobles.
d) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. Els estats, les organitzacions internacionals de dret públic creades per tractat o acord internacional i les persones jurídiques estrangeres, públiques o privades, sense ànim de lucre, han de complir aquest requisit quan sigui exigible legalment.
e) Haver justificat suficientment les subvencions o ajudes rebudes anteriorment del Govern de les Illes Balears, si és el cas.
f) No estar sotmeses a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques o a cap procediment sancionador.
g) Executar els projectes mitjançant l'actuació d'un soci local en el país empobrit. S'entén per soci local o contrapart estrangera la persona jurídica legalment creada i reconeguda en el registre oficial corresponent com a entitat nacional, sense ànim de lucre, d'acord amb la legislació del país on s'ha de desplegar l'acció, que manté relacions de col·laboració amb l'entitat beneficiària i que assumeix en tot o en part l'execució directa de les actuacions objecte d'ajuda. De manera excepcional, es consideren també socis locals entitats que, malgrat no tenir personalitat jurídica reconeguda en el país on s'executa el projecte, no tenguin ànim de lucre, si s'acredita que desenvolupen actuacions en el país on s'executa el projecte i que poden dur a terme activitats en matèria de cooperació al desenvolupament, mitjançant un certificat de l'entitat sol·licitant. Aquest requisit addicional s'ha d'acreditar amb l'aportació de la documentació que, si s'escau, s'ha d'adjuntar a la sol·licitud d'ajuda.
h) No incórrer en cap de les prohibicions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
i) Estar inscrites en el Registre d'ONGD de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 43 del Decret 15/2018.
5. Documentació que s'ha de presentar
5.1. Totes les entitats sol·licitants han de presentar la sol·licitud, signada per la persona que les representa legalment, i el formulari de projectes de cooperació al desenvolupament, degudament emplenat, segons el model normalitzat disponible al web http://dgcooper.caib.es i seguint la guia facilitada amb aquesta finalitat. Per a l'admissió de la sol·licitud és indispensable presentar dins termini el formulari del projecte en suport informàtic. A més, s'ha de presentar l'original o una còpia compulsada de la documentació següent:
a) Estatuts actualitzats de l'entitat. En el cas de les associacions, han d'estar adaptats a la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació, i en el cas de les fundacions, a la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions.
b) Inscripció en el Registre d'Associacions o en el Registre de Fundacions de les Illes Balears.
c) En el cas d'entitats d'àmbit estatal, original o còpia compulsada del certificat acreditatiu de la inscripció en un registre d'àmbit estatal i del fet que disposen d'una delegació o seu a les Illes Balears.
d) Documentació acreditativa de la representació legal de l'entitat i de la delegació a les Illes Balears, si escau.
e) Document d'identitat de la persona que representa legalment l'entitat.
f) Número d'identificació fiscal de l'entitat.
g) Declaració responsable relativa a la veracitat de les dades bancàries (la titularitat ha de ser de l'entitat sol·licitant), d'acord amb el model normalitzat disponible al web http://dgcooper.caib.es. En cas que el compte ja estigui d'alta a la Comunitat Autònoma, basta indicar en quin s'ha de fer el pagament.
h) En el cas de les fundacions, document acreditatiu d'estar al corrent en el compliment de les obligacions comptables amb el protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.
i) En el cas de desplaçament de personal expatriat, informe signat per la persona que representa legalment l'entitat que en justifiqui la necessitat, les tasques que s'han de fer, el temps de dedicació i la retribució.
j) Declaració responsable relativa al compliment de les disposicions del Reial decret 519/2006, de 28 d'abril, pel qual s'estableix l'Estatut dels cooperants, especialment les relatives a l'assegurança dels cooperants.
k) En el cas de no autoritzar la Direcció General de Cooperació, en la sol·licitud, per comprovar que l'entitat està al corrent en el pagament de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, els certificats administratius corresponents.
l) Les declaracions responsables següents, segons els models facilitats al web http://dgcooper.caib.es:
5.2. Pel que fa al soci local, s'ha de presentar una còpia de la documentació següent:
a) Estatuts de l'entitat formalment inscrits en el registre que correspongui.
b) Certificat expedit per l'organisme oficial competent que acrediti que l'entitat té personalitat jurídica al país on radica.
c) Document d'identificació del responsable legal i el seu nomenament com a tal.
d) En cas que el soci local sigui una administració pública, original o còpia compulsada del certificat de compromís de la seva participació en el projecte.
Tota la documentació del soci local s'ha de presentar en qualsevol de les dues llengües oficials de les Illes Balears, en anglès, en francès o en portuguès.
5.3. En relació amb la documentació que determinen els apartats anteriors, s'ha de notificar a la Direcció General de Cooperació qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es notifiqui el tancament de l'expedient.
5.4. En els projectes que ho requereixin, cal presentar documents probatoris de titularitat de propietats o drets sobre els immobles, sempre que estiguin intrínsecament vinculats, de manera exclusiva o proporcional, a la intervenció que s'ha de desenvolupar.
5.5. L'entitat sol·licitant pot presentar qualsevol altra documentació addicional que avali la bona execució del projecte, per exemple: material gràfic o audiovisual que complementi la informació presentada; mapes generals i de localització detallada de l'actuació; estudis d'identificació prèvia a l'actuació, estudis de viabilitat, pla o programa marc de desenvolupament (comunal, municipal, departamental, estatal, regional o d'un altre àmbit) en el qual encaixi la intervenció; carta o document de consentiment previ informat de les persones destinatàries de l'actuació; documents estratègics de l'entitat o el soci local; factures proforma; pressuposts professionals o peritatges; memòria de les entitats, etc. Aquesta documentació complementària s'ha de presentar com a annex i únicament en suport informàtic. Juntament amb la documentació, s'ha d'incloure una llista dels annexos presentats. En cap cas, l'aportació d'aquest material no substitueix la informació inclosa en el formulari.
5.6. En cas que les sol·licituds no compleixin els requisits o no incorporin la documentació esmentada, s'ha de requerir l'entitat interessada perquè esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l'advertiment que, si transcorre el termini de deu dies hàbils i no l'ha esmenat, es considerarà que desisteix de la petició i s'arxivarà l'expedient sense més tràmits, amb la resolució prèvia corresponent, en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015. Així mateix, si el procediment de concessió posteriorment es paralitza per qualsevol causa imputable a l'entitat sol·licitant de l'ajut, l'òrgan instructor l'ha d'advertir que, transcorregut un termini de quinze dies, se'n produirà la caducitat. Si acaba aquest termini i l'entitat sol·licitant no ha duit a terme les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l'òrgan instructor ha de proposar a l'òrgan competent per resoldre el procediment l'arxivament de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, l'ha de notificar a l'entitat interessada.
5.7. No és necessari presentar els documents que estableix el punt 5.1, a excepció dels que s'indiquen en els apartats h), i), j), k) i l) —que s'han de presentar necessàriament—, si no s'ha produït cap modificació des de la darrera sol·licitud de subvenció presentada en qualsevol convocatòria de subvenció de la Direcció General de Cooperació. En aquest cas, la persona que representa legalment l'entitat ha de fer constar aquesta circumstància en una declaració escrita.
6. Nombre de projectes i durada
6.1. Cada entitat sol·licitant pot presentar un màxim de dos projectes en aquesta convocatòria, sempre que la suma de les sol·licituds de subvenció dels projectes no superi els 125.000,00 €.
6.2. Les entitats beneficiàries han de comunicar l'inici de l'execució del projecte en el termini de deu dies des de la notificació de la resolució de concessió. Aquest inici es pot efectuar des de l'1 de gener de 2020.
6.3. Les entitats beneficiàries que no puguin dur a terme el projecte aprovat sense l'ajut econòmic sol·licitat disposen d'un termini màxim de trenta dies naturals, comptadors des del pagament de la subvenció, per iniciar l'execució del projecte, fet que han de comunicar formalment a la Direcció General de Cooperació durant aquest mateix termini, amb indicació de la data d'inici del projecte (dia, mes i any).
6.4. Les entitats beneficiàries que hagin iniciat l'execució del projecte aprovat a partir de la publicació de la convocatòria i no el puguin continuar sense l'ajut econòmic sol·licitat, ho han de comunicar formalment i de manera immediata a la Direcció General de Cooperació i en poden deixar en suspensió l'execució fins que el pagament es faci efectiu, sempre que aquesta suspensió no afecti la viabilitat del projecte. Des del pagament de la subvenció, disposaran d'un termini màxim de trenta dies naturals per reprendre, durant el mateix termini, el projecte, i també per comunicar la data, amb indicació del dia, el mes i l'any. La suma d'ambdós terminis d'execució no pot ser superior a l'aprovada inicialment i, en cap cas, no es poden imputar despeses corresponents al període en el qual el projecte ha estat en suspensió.
6.5. La durada màxima del projecte que es presenti és de divuit mesos, comptadors des de la data d'inici.
6.6. Es considera que els projectes subvencionats han acabat una vegada transcorregut el termini d'execució previst, comptador des de la data d'inici del projecte.
7. Tipus de despeses subvencionables
7.1. Es consideren despeses subvencionables les que, de manera indubtable, responguin a la naturalesa de l'activitat objecte de l'ajut.
7.2. Aquestes despeses s'han de pressupostar en l'apartat corresponent del formulari amb la classificació següent:
a) Despeses directes
Primer. Terrenys o immobles (compra). S'inclouen en aquesta partida totes les despeses necessàries per a l'adquisició dels terrenys i els immobles i la inscripció legal corresponent en els registres locals de propietat: imposts, taxes, despeses notarials, llicències legals, etc., quan siguin imprescindibles per a la consecució dels objectius. Se n'exclou la compra de seus administratives o d'habitatges per al personal local o expatriat. Tots els béns immobles adquirits amb càrrec a la subvenció han de ser propietat de la població destinatària del projecte, del soci local o de les entitats públiques. Aquesta propietat s'ha d'acreditar a la memòria final del projecte.
Segon. Construcció o reforma d'immobles i infraestructures. S'inclouen en aquesta partida totes les despeses relacionades directament amb treballs de construcció i reforma inclosos en la intervenció. No es poden imputar a la subvenció, en cap cas, despeses per reformes o reparacions en l'habitatge del personal expatriat, ni tampoc les efectuades en locals o seus de l'entitat beneficiària o de la contrapart local, excepte si coincideix amb la població destinatària final o si els immobles o infraestructures es transfereixen a la població destinatària o a les entitats públiques al final de la intervenció.
Tercer. Equips i materials inventariables. Els materials inventariables són aquells que formen part dels béns mobles. S'inclouen en aquesta partida totes les adquisicions d'immobilitzat material, mobiliari, maquinària i eines, vehicles i maquinari de conjunts informàtics (CPU, pantalla, teclat, etc.). Per a l'adquisició de vehicles, l'entitat ha de presentar amb el formulari un informe que en justifiqui la necessitat per a l'execució del projecte. Se n'exclouen l'equipament i l'adquisició de materials inventariables per a habitatges del personal del projecte o per a seus administratives.
Quart. Materials no inventariables i subministraments. El material no inventariable és aquell que es consumeix amb l'ús i que requereix reposició. S'inclouen en aquesta partida totes les adquisicions de material fungible, reparacions i manteniment de maquinària, programari informàtic (sistemes operatius i aplicacions) i material d'oficina, així com els subministraments associats que estiguin relacionats directament amb la consecució dels objectius del projecte. Se n'exclouen l'adquisició de subministraments per a habitatges del personal del projecte o per a seus administratives.
Cinquè. Funcionament sobre el terreny. S'han d'imputar a aquesta partida les despeses corrents de funcionament d'electricitat, aigua, comunicacions, manteniment, seguretat, neteja, lloguers i altres despeses anàlogues esdevingudes en el país d'intervenció, en el període d'execució i lligades al manteniment de les seus, dels locals necessaris per a l'execució de les activitats i a l'organització del soci local, generades per la gestió del projecte aprovat.
Sisè. Personal. S'inclouen en aquesta partida les despeses derivades de la contractació del personal al servei del projecte, sempre que hi hagi una relació laboral, fixa o temporal, entre l'entitat i el treballador o treballadora. No són imputables a la subvenció despeses originades pels membres de les juntes directives o consells de direcció de les entitats. La imputació de les despeses derivades del personal serà total o parcial segons la dedicació en l'actuació concreta de què es tracti. En la formulació, és necessari indicar el percentatge de jornada laboral que el personal dedicarà al projecte i imputar-hi només la part proporcional de la retribució. S'inclouen en aquesta partida salaris, assegurances socials a càrrec de l'entitat i altres provisions de fons de dipòsit obligats d'acord amb la legislació local i, en cas de personal a l'exterior, altres assegurances subscrites a nom del personal o dels seus familiars de primer grau. Aquestes darreres assegurances, si no són obligatòries per la legislació laboral que correspongui, han de constar en el contracte laboral subscrit per l'entitat. No s'hi inclouen penalitzacions o compensacions per incompliments del contracte imputables a l'entitat beneficiària, contraparts locals, ni recàrrecs per impagament o retards en imposts retinguts o de la Seguretat Social, que no són imputables a la subvenció. Hi ha tres subpartides per a aquest concepte:
a) Personal local: personal contractat per l'entitat beneficiària o el soci local per dur a terme tasques relacionades directament amb la intervenció, sotmès a la legislació laboral del país on s'executa la intervenció i en el qual presta els serveis, o d'un tercer país, sempre que sigui receptor d'ajuda oficial al desenvolupament, d'acord amb el règim laboral, el salari base i els complements salarials corresponents.
b) Personal expatriat: personal contractat per l'entitat beneficiària de les Illes Balears, sotmès a la legislació corresponent, que presta els serveis en el país d'execució i les tasques del qual es vinculen directament a la intervenció. La relació amb l'entitat beneficiària s'ha de regir pel Reial decret 519/2006 i per la resta de la legislació aplicable. L'entitat ha de presentar amb el formulari un informe justificatiu de la necessitat de la presència de personal expatriat en el projecte. El personal nacional del país on s'executa el projecte no es pot considerar personal expatriat.
c) Personal en la seu: personal contractat per l'entitat beneficiària a les Illes Balears, sotmès a la legislació corresponent i que presta els serveis a les Illes Balears, amb independència dels desplaçaments ocasionals o regulars al país d'execució. La imputació pot ser total o parcial segons la vinculació al projecte. Aquest tipus de despeses no poden ser superiors al 3 % del projecte aprovat.
En tots els casos, el personal contractat ha de disposar del contracte de treball corresponent i, si escau, del complement de destinació en cas de cooperants, o d'altres complements, d'acord amb la normativa aplicable en cada cas. En els contractes s'han d'especificar les tasques per les quals s'ocupa el treballador o treballadora, la modalitat de contractació, la categoria professional i el salari. En el cas que un contracte de treball sigui anterior a la concessió de la subvenció o que el treballador o treballadora només es dediqui parcialment a activitats relacionades amb l'execució d'un projecte determinat, no és necessari que constin expressament en el contracte les activitats que du a terme en relació amb aquest projecte.
Setè. Serveis tècnics i professionals. Són els serveis necessaris per a la realització de capacitacions, seminaris, informes (diferents dels d'identificació i avaluació, que s'imputen a les partides corresponents), projectes d'obra, publicacions, control de gestió o altres tasques que no impliquin relació laboral i no es puguin incloure en altres partides. Si escau, també s'hi poden incloure les despeses de la cura d'infants de les persones participants durant les capacitacions, els tallers, etc. S'ha de prioritzar la contractació de professionals locals i, en cas que els serveis només es puguin dur a terme per personal expatriat, l'entitat ha de presentar amb el formulari un informe justificatiu de la necessitat.
Vuitè. Viatges, allotjaments i dietes. S'han d'incloure en aquesta partida totes les despeses relacionades amb desplaçaments, viatges, estades i dietes tant del personal vinculat al projecte com de la població subjecte (persones destinatàries), relacionats directament amb les actuacions previstes, que s'han d'ajustar als preus del mercat local. Aquestes despeses no poden superar el 5 % del projecte aprovat. Només en el cas de projectes de formació i enfortiment de capacitats en què s'impliquin diverses comunitats locals separades geogràficament, aquestes despeses poden ser fins a un màxim del 15 % del projecte aprovat, sempre que en quedin provades la pertinència i la necessitat.
Novè. Despeses financeres. Inclou despeses d'assessories jurídiques o financeres, despeses notarials i registrals, indispensables per a l'execució de la intervenció i que no derivin de males pràctiques o incompliments legals de l'entitat beneficiària o les contraparts locals. S'hi han d'incloure les despeses bancàries dels comptes que constin a nom del projecte. També s'han d'incloure en aquest apartat les despeses derivades de les compulses de documents per notaris o autoritats locals, i les despeses de traducció de documents.
Desè. Avaluació externa. Es poden imputar com a despeses directes les relatives a l'avaluació externa del projecte. Aquest tipus de despeses no poden ser superiors al 8 % del projecte aprovat. En qualsevol cas, només s'acceptaran aquestes despeses quan el projecte inclogui un pla d'avaluació com a document annex. L'avaluació ha de valorar el grau de compliment de l'objectiu específic del projecte i dels resultats assolits partint dels criteris de pertinència, eficàcia, eficiència, impacte i sostenibilitat.
Onzè. Auditoria externa. Es poden imputar com a despeses directes les relatives a l'auditoria externa del projecte. Aquest tipus de despeses no poden ser superiors al 3% del projecte aprovat.
b) Despeses indirectes o administratives
Es corresponen a despeses del funcionament regular de l'entitat sol·licitant i que també serveixen per sostenir l'execució de la intervenció. Aquestes despeses s'han d'especificar en el desglossament pressupostari del projecte i és necessari indicar les que ha d'assumir el soci local i les que corresponen a l'entitat sol·licitant de la subvenció. Les despeses s'han d'imputar dins el període d'execució de la intervenció, i les entitats beneficiàries les han d'acreditar mitjançant una declaració responsable signada per la persona que les representa legalment. Aquest tipus de despeses indirectes no poden ser superiors al 8 % del projecte aprovat. La conveniència de les despeses indirectes o administratives es valora tenint en compte el conjunt del projecte.
7.3. Les despeses inventariables derivades dels punts primer, segon i tercer són amb càrrec al capítol 7 (transferències de capital) del pressupost disponible per a la convocatòria; totes les altres despeses són amb càrrec al capítol 4 (transferències corrents).
7.4. Les entitats han de posar tots els mitjans necessaris perquè els costs objecte de subvenció siguin els més adequats en preu i qualitat, i han de prioritzar l'ús de recursos materials i humans disponibles en el mercat local o regional. En cap cas, el cost d'adquisició de les despeses objecte de l'ajut no pot ser superior al valor de mercat.
7.5. Les entitats beneficiàries han de reinvertir en el projecte aprovat, com a despeses directes i en les partides que no tenguin limitació percentual, tots els interessos, ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi a Espanya o al país d'execució fins al moment en què es faci la despesa.
7.6. En el cas d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, l'entitat sol·licitant ha de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es concedeixi la subvenció durant el temps mínim de deu anys per als béns susceptibles d'inscripció en un registre públic i de cinc anys per a la resta de béns. Aquestes actuacions han de respectar la normativa del país pel que fa a permisos i llicències, prevenció de riscs, protecció ambiental, etc.
7.7. Quan l'import de la despesa susceptible d'ajut superi la quantia de 40.000,00 € (quaranta mil euros) en el cas de cost d'execució d'obra, o de 15.000,00 € (quinze mil euros) en la resta de casos, l'entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes d'empreses proveïdores diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que, per les característiques especials de les despeses subvencionables, en el mercat no hi hagi un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o excepte que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'adjuntar a la memòria final del projecte, s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència, economia i prevenció de riscs laborals. Quan no s'elegeixi la proposta econòmica més avantatjosa, s'ha de justificar expressament en la memòria. En les despeses imputades a terrenys i a construcció d'immobles vinculats a la intervenció, s'ha d'especificar el règim de propietat i la titularitat, i se n'ha de presentar documentació probatòria suficient, segons el que disposa l'apartat 5.5 d'aquesta convocatòria.
7.8. Les despeses s'han de justificar d'acord amb el punt 18 d'aquesta convocatòria, i la subvenció s'ha de reduir proporcionalment a la part del pressupost deixat de justificar.
7.9. En cap cas, no són subvencionables les despeses següents:
A. Interessos deutors de comptes bancaris.
B. Interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals, i interessos d'aplicació a la mora dels pagaments.
C. Despeses de procediments judicials derivats de l'activitat o del projecte subvencionat, o que hi estiguin relacionats.
D. Imposts indirectes, quan siguin susceptibles de recuperació o compensació.
7.10. En cap cas, la subvenció atorgada no es pot utilitzar per a despeses i atencions protocol·làries, per a indemnitzacions per acomiadaments, ni per a despeses de promoció genèrica de l'entitat o del soci local, captació de socis o voluntaris, o actuacions d'apadrinament.
8. Òrgans competents per iniciar, instruir i resoldre el procediment
8.1. La iniciació del procediment de concessió de subvencions es produeix d'ofici per resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports i es fa efectiva mitjançant la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
8.2. La competència per a la instrucció del procediment correspon a la directora general de Cooperació, que ha de verificar el compliment dels requisits i formular la proposta de resolució, d'acord amb el que estableix l'article 18 del Decret 15/2018.
8.3. La competència per resoldre el procediment correspon a la consellera d'Afers Socials i Esports.
8.4. Les resolucions, tant de concessió com de denegació, han de ser motivades i s'han de dictar en el termini màxim de tres mesos comptadors des de la data final de presentació de les sol·licituds. La resolució s'ha de notificar individualment a cada entitat.
8.5. Contra la resolució de concessió o denegació, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. No obstant això, no es pot interposar cap recurs contenciós administratiu fins que no s'hagi resolt expressament el recurs de reposició interposat o se n'hagi produït la desestimació presumpta.
9. Ordenació i instrucció del procediment
9.1. Correspon a la Comissió Avaluadora examinar les sol·licituds presentades i estendre una acta de la sessió, que han de signar el president o presidenta i el secretari o secretària i que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
9.2. El règim de constitució i funcionament de la Comissió Avaluadora s'ha d'ajustar al que disposen els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
9.3. La Comissió Avaluadora està formada pels membres següents:
a) President o presidenta: el cap del Servei de Cooperació o la persona que delegui
b) Vocals:
a) Dos funcionaris o funcionàries de l'equip tècnic de la Direcció General de Cooperació que ha de designar el president o presidenta.
b) Un funcionari o funcionària de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, que ha de designar el secretari general d'aquesta Conselleria.
c) Secretari o secretària: un funcionari o funcionària de la Direcció General de Cooperació, que ha de designar el president o presidenta, amb veu però sense vot.
9.4. Quan el president o presidenta de la Comissió Avaluadora ho estimi necessari, es poden incorporar a la Comissió, amb veu però sense vot, les persones que es considerin adequades, amb coneixements o experiència en matèria de cooperació al desenvolupament o expertes en la matèria objecte del projecte, o les que hagin valorat el projecte.
9.5. L'òrgan instructor, atès l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució i l'ha de notificar individualment a cada una de les entitats sol·licitants.
10. Forma d'adjudicació de les subvencions
10.1. L'import màxim que es pot sol·licitar per a cada projecte és de 125.000,00 € (cent vint-i-cinc mil euros). En el cas que l'entitat presenti dos projectes, la suma de les dues sol·licituds de subvenció no pot superar els 125.000,00 €.
10.2. En tots els casos, es pot sol·licitar una subvenció equivalent al 100 % del pressupost total del projecte.
10.3. La concessió de la subvenció s'ha de dur a terme pel procediment de concurs. A aquest efecte, s'entén per concurs el procediment per mitjà del qual els ajuts o subvencions es concedeixen a partir de la comparació de les sol·licituds presentades, per establir-hi una prelació amb l'aplicació dels criteris de valoració que fixa l'annex 2, fins a obtenir un nombre de punts comprès entre 0 i 100.
10.4. Són susceptibles de finançament els projectes que obtenguin la puntuació mínima següent en cada un dels blocs que estableix l'annex 2:
a) Bloc I: ONGD sol·licitant i soci local (mínim de 12 punts).
b) Bloc II: descripció del projecte (mínim de 18 punts).
c) Bloc III: recursos, viabilitat i seguiment del projecte (mínim de 10 punts).
10.5. Els projectes que obtenguin la puntuació mínima fixada en el punt 10.4 i que, a més, tenguin una valoració igual o superior a 65 punts poden ser finançats íntegrament, sens perjudici que s'hi apliqui algun factor de correcció, sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària. Els ajuts s'han de repartir d'aquesta manera fins a exhaurir la disponibilitat pressupostària.
10.6. Si la disponibilitat pressupostària no és suficient per subvencionar tots els projectes que hagin obtingut la puntuació prevista en el punt 10.5, s'han de finançar per ordre decreixent de punts. Si hi ha diferents projectes que hagin obtingut la mateixa puntuació, per determinar quins són els que es proposen per obtenir l'ajut, s'han de comparar successivament cada un dels apartats següents:
a) L'apartat 1.2 de l'annex 2, relatiu al soci local.
b) L'apartat 1.1 de l'annex 2, relatiu a l'entitat sol·licitant.
c) La formulació tècnica del projecte d'acord amb el bloc 2 (descripció del projecte) de l'annex 2.
d) Els enfocaments transversals i les prioritats segons el bloc 4 de l'annex 2.
S'ha de proposar atorgar la subvenció a la primera entitat sol·licitant que obtengui més puntuació en un dels apartats esmentats segons l'ordre establert.
10.7. Si una vegada distribuït successivament el crèdit entre els diferents projectes el crèdit pressupostari disponible és insuficient per subvencionar l'import total sol·licitat pel darrer possible beneficiari, es notificarà la proposta de resolució a l'entitat interessada perquè accepti o no la subvenció proposada, o reformuli el projecte, d'acord amb el punt 11 d'aquesta convocatòria i l'article 19 del Decret 15/2018. En el cas que l'entitat no accepti la subvenció o presenti una reformulació que l'Administració no admeti, es proposarà l'atorgament de la subvenció de manera successiva a tots els beneficiaris que segueixin l'ordre de prelació fixat de conformitat amb el punt anterior.
10.8. En el cas que alguna entitat beneficiària renunciï a l'ajut, l'òrgan que el concedeix l'atorgarà a l'entitat sol·licitant o a les entitats sol·licitants següents per ordre de puntuació, sense necessitat de fer una nova convocatòria, sempre que, amb la renúncia d'alguna de les entitats beneficiàries, s'hagi alliberat crèdit suficient per atendre les sol·licituds que hagin superat la puntuació prevista en l'apartat 10.5 per a les quals manca crèdit pressupostari. L'òrgan que concedeix l'ajut notificarà la proposta a les entitats interessades. Una vegada que l'entitat sol·licitant o les entitats sol·licitants hagin acceptat la proposta, es dictarà l'acte de concessió i es notificarà.
11. Factors de correcció i reformulació del projecte
11.1. Segons l'article 9.4 del Decret 15/2018, l'òrgan instructor pot aplicar factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia, que ha de constar en l'acta de la Comissió Avaluadora, en la proposta i en la resolució.
11.2. Si la proposta de resolució provisional de la subvenció és d'una quantia inferior a la sol·licitada, l'òrgan instructor pot donar audiència prèvia a l'entitat sol·licitant perquè presenti una proposta de reformulació pressupostària i tècnica del projecte inicial que s'ajusti a la quantia proposada. La reformulació ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts. En tot cas, cal atenir-se al que disposa l'article 19 del Decret 15/2018.
11.3. El termini d'audiència prèvia i reformulació del projecte és de trenta dies comptadors des de l'endemà que s'hagi rebut la proposta de resolució provisional.
11.4. La reformulació s'ha de presentar en suport informàtic, segons el formulari proporcionat per la Direcció General de Cooperació, disponible al web http://dgcooper.caib.es. En el cas que s'apreciïn defectes esmenables en la reformulació presentada, s'ha de concedir a l'entitat interessada un termini de deu dies perquè pugui esmenar-los.
12. Acceptació o renúncia de la subvenció
12.1. L'òrgan instructor notificarà individualment la proposta de resolució de concessió a cada entitat que hagi obtingut la puntuació exigida i li donarà un termini de deu dies hàbils comptadors des de la notificació per acceptar la subvenció o renunciar-hi.
12.2. En el cas d'acceptació, dins aquest termini, la persona que representa legalment l'entitat ha de comunicar per escrit a la Direcció General de Cooperació la data definitiva d'inici del projecte, amb indicació del dia, el mes i l'any. Així mateix, la renúncia a la subvenció s'ha de dur a terme de manera expressa per qualsevol mitjà que en permeti la constància.
12.3. En qualsevol cas, l'acceptació s'entendrà produïda automàticament si en el termini indicat des de la notificació de la proposta de resolució no es fa constar el contrari. S'entén que la data d'inici és la que consta en el projecte. En cas que l'entitat hagi indicat únicament el mes i l'any d'inici del projecte, es considerarà que la data d'inici és el primer dia del mes indicat. En tot cas, el projecte s'ha d'iniciar en el termini de trenta dies naturals des que s'hagi fet efectiu el pagament de la subvenció a l'entitat interessada, fet que ha de comunicar per escrit amb indicació de la data d'inici del projecte (dia, mes i any).
13. Pagament de les subvencions
Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria s'han de pagar íntegrament una vegada resolta la concessió de la subvenció, mitjançant una bestreta del 100 %. Les entitats beneficiàries no han de presentar cap de les garanties a què fa referència l'article 25.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atesa l'autorització prèvia del Consell de Govern de 21 de febrer de 2020, d'acord amb l'article 37 del Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 25.3 del Decret 75/2004.
14. Obligacions de les entitats beneficiàries
14.1. Són obligacions de les entitats beneficiàries, a més de les que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 21 del Decret 15/2018, les següents:
a) Comunicar l'acceptació o la renúncia respecte de la proposta de resolució de concessió. En tot cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, en el termini de deu dies des de la notificació de la proposta, no es fa constar el contrari.
b) Comunicar, en el termini de tres dies hàbils, l'obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, i especificar-ne la quantia exacta, la procedència i la finalitat que es donarà a aquests fons. Aquest fet pot donar lloc, si escau, a modificar la resolució de concessió de la subvenció, d'acord amb l'article 24 del Text refós de la Llei de subvencions.
c) Comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.
d) Informar en tot moment, a requeriment de la Direcció General de Cooperació, de l'estat d'execució del projecte.
e) Facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan de control financer corresponent.
f) Lliurar l'informe tècnic de seguiment de l'execució del projecte sis mesos després del començament de l'activitat objecte d'ajut. Aquest informe s'ha de presentar en suport informàtic, d'acord amb el model disponible al web http://dgcooper.caib.es, i no ha d'incloure factures o altres justificants de les despeses. El termini per presentar aquest informe és de quinze dies una vegada complert cada període de sis mesos d'execució. Aquest termini no és susceptible d'ampliació.
g) Incorporar de forma visible al material imprès o a les actuacions derivades de la intervenció subvencionada el logotip oficial del Govern de les Illes Balears proporcionat per la Direcció General de Cooperació, per identificar l'origen dels ajuts. Si l'entitat beneficiària també hi inclou el seu propi logotip, ambdós han d'aparèixer amb les mateixes dimensions i en les mateixes condicions de visibilitat.
h) Reinvertir en el projecte aprovat, com a despeses directes, tots els interessos o els ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi a Espanya o al país d'execució fins al moment en què es faci la despesa.
i) Lliurar les quanties rebudes a les contraparts gestores de les accions.
j) No transferir els fons atorgats ni permetre que siguin gestionats per organitzacions intermediàries diferents de les entitats beneficiàries i dels socis designats en el formulari.
k) Obligar-se que tots els béns mobles i immobles adquirits amb la contribució de l'Administració autonòmica de les Illes Balears quedin formalment vinculats al projecte. En tot cas, quan es tracti de béns o altres drets reals, hi haurà un termini de deu anys per als béns susceptibles d'inscripció en un registre públic, i de cinc anys per a la resta de béns. L'entitat haurà de presentar amb la memòria final els documents que n'acreditin el règim de propietat i titularitat. En el cas d'immobles, haurà de presentar l'original o una còpia compulsada de la inscripció en el registre de propietat a nom dels destinataris, del soci local o de l'administració pública corresponent.
l) Quan els projectes prevegin l'enviament de personal expatriat, fer-se responsable de facilitar-li la formació necessària per executar el projecte, formalitzar les assegurances corresponents i complir l'Estatut dels cooperants.
m) Presentar informes de seguiment tècnic amb una descripció del progrés en la consecució dels objectius i els resultats, i també de les activitats duites a terme durant el període, d'acord amb el punt 16 d'aquesta convocatòria, com també l'informe final en el termini de tres mesos des del final de l'execució del projecte.
n) Respectar i complir les lleis i les normes vigents en el país d'execució del projecte.
o) En el cas que hi hagi una missió de seguiment en el terreny per part de la Direcció General de Cooperació o una avaluació externa finançada per aquesta Direcció General, facilitar la visita als llocs d'execució del projecte i el contacte amb la població subjecte, així com la revisió de la documentació lligada al projecte.
15. Modificació del projecte aprovat i ampliació de terminis
15.1. Les entitats que hagin rebut ajuts queden obligades a comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.
15.2. És necessària l'autorització prèvia i expressa de l'òrgan que concedeix l'ajut en el cas de modificacions substancials. Es consideren modificacions substancials:
a) Les que afecten aspectes bàsics com ara objectius, resultats, població beneficiària, ubicació territorial, soci local o contrapart.
b) Respecte al pressupost, la creació de partides no previstes inicialment en el projecte, i les variacions en les partides que, sense alterar la quantia total de l'ajuda i del valor del programa, superin el 10 % respecte del pressupost aprovat. Les variacions successives en la mateixa partida pressupostària inferiors al 10 % respecte del pressupost aprovat, però que sumades arribin a aquest límit, passaran a tenir la consideració de modificació substancial.
c) Les que suposin una ampliació del termini d'execució superior als tres mesos.
A aquests efectes, l'entitat beneficiària, després de l'acte de concessió i abans que acabi el termini màxim d'execució o de justificació de l'activitat, pot sol·licitar la modificació del contingut del projecte, per raó de la concurrència de les circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat objecte de l'ajut. En aquests casos, l'òrgan que concedeix l'ajuda pot autoritzar l'alteració, sempre que no impliqui un increment de la quantia de l'ajuda concedida inicialment ni cap perjudici a tercers, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas.
15.3. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament després de l'aparició de les circumstàncies que les justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin. L'entitat beneficiària ha de presentar —per escrit i en suport informàtic— la nova matriu de planificació i el pressupost detallat modificat.
15.4. Les modificacions que, sense alterar la quantia total de la subvenció i del valor del programa, no superin el percentatge previst estan condicionades a la comunicació a la Direcció General de Cooperació. En aquest cas, les entitats poden compensar les variacions produïdes entre les diferents partides, i això no implica la necessitat de modificar el contingut de l'acte de concessió de l'ajut, dins el mateix capítol pressupostari.
15.5. El termini màxim per acabar l'activitat es pot ampliar d'acord amb l'article 10.3.b) del Decret 15/2018.
15.6. L'entitat beneficiària pot sol·licitar una segona ampliació del termini d'acabament, si es produeixen situacions excepcionals, com ara desastres naturals, enfrontaments armats, crisis humanitàries, etc., que afectin directament l'execució del projecte i s'acreditin fefaentment. La sol·licitud de la segona ampliació s'ha de cursar sempre abans que conclogui el termini d'execució, en el qual s'han de considerar inclosos el termini inicial d'execució i la primera ampliació.
15.7. Una vegada acabada l'execució del projecte, l'entitat beneficiària pot sol·licitar, de manera motivada, una ampliació del termini màxim de justificació, sempre que no excedeixi la meitat del termini inicial, d'acord amb el que estableixen l'article 10.4 del Decret 15/2018 i l'article 32 de la Llei 39/2015.
16. Seguiment tècnic del projecte aprovat
16.1. L'entitat beneficiària està obligada a lliurar un informe tècnic de seguiment de l'execució del projecte cada sis mesos, com a màxim, des del començament de l'activitat objecte de l'ajut.
16.2. Aquests informes s'han de presentar en suport informàtic, d'acord amb el model disponible al web http://dgcooper.caib.es, i no han d'incloure factures o altres justificants de les despeses.
16.3. El termini per presentar els informes tècnics de seguiment no és susceptible d'ampliació.
16.4. En qualsevol moment durant l'execució del projecte, la Direcció General de Cooperació pot requerir a l'entitat beneficiària qualsevol document, informe o aclariment tècnic.
17. Justificació tècnica del projecte aprovat
En el termini de tres mesos des de la data d'acabament de l'execució del projecte, l'entitat beneficiària ha de presentar, en suport informàtic, la justificació de la totalitat del projecte aprovat, que ha de contenir la documentació següent:
— Un informe tècnic complet i detallat del projecte executat en conjunt, que ha d'especificar amb el màxim detall els objectius assolits, els resultats obtinguts, l'impacte, les activitats duites a terme i la sostenibilitat del projecte, sobre els quals s'han d'aportar dades rellevants i fonts de verificació objectives, d'acord amb el model de la Direcció General de Cooperació, disponible al web http://dgcooper.caib.es. En el cas de projectes que incloguin una avaluació externa, la memòria final ha d'incloure l'informe final d'aquesta avaluació.
— Una justificació econòmica, en els termes indicats en el punt 18 d'aquesta convocatòria
18. Justificació econòmica del projecte aprovat
18.1. Les subvencions atorgades per un import superior a 80.000 euros s'han de justificar necessàriament mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb informe d'auditoria. La Instrucció del director general de Cooperació per la qual s'estableix el procediment d'auditoria en la revisió dels comptes justificatius de subvencions concedides a l'empara del Decret 15/2018, publicada al web http://dgcooper.caib.es, estableix els criteris d'actuació de les empreses auditores de comptes, la informació i els procediments que s'han de seguir en les tasques de revisió de comptes justificatius de subvencions de cooperació al desenvolupament.
18.2. Les subvencions atorgades per un import inferior o igual a 80.000 euros s'han de justificar, a opció de l'entitat beneficiària, o bé mitjançant la modalitat de compte justificatiu o bé mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb l'informe d'auditoria esmentat en el punt anterior. En el primer cas, aquestes subvencions s'han de justificar amb un compte justificatiu, amb la relació numerada de les factures o d'altres documents de valor probatori equivalent, amb indicació de la quantia en euros i el concepte corresponent a cada factura, segons el model facilitat per la Direcció General de Cooperació al web http://dgcooper.caib.es. Així mateix, s'hi han d'adjuntar els documents següents:
a) El balanç final del projecte aprovat, que ha de contenir les despeses finançades pel Govern de les Illes Balears, les finançades per altres entitats o administracions públiques i les finançades amb fons propis. Així mateix, s'hi ha d'incloure la relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la procedència.
b) La justificació de les despeses de la partida de personal local: una còpia compulsada del contracte laboral i del document d'identitat de tots els treballadors.
c) La justificació de la partida de construccions: originals o còpies compulsades dels certificats d'obra i el certificat de final d'obra, si escau.
d) Comprovants de les transferències efectuades amb els fons del projecte subvencionat per acreditar les divises.
e) Documents acreditatius del tipus de canvi, originals o còpies compulsades (documents bancaris de les transferències rebudes pel soci local).
f) Una declaració responsable signada per la persona que representa legalment el soci local que acrediti haver rebut els fons al país destinatari i en què es faci referència a la Direcció General de Cooperació com a finançadora, el número d'expedient, el títol del projecte i l'any d'execució.
g) El certificat d'un taxador independent degudament acreditat i inscrit en el registre oficial corresponent, en el cas d'adquisició de béns immobles o declaracions d'autoritats públiques locals amb competència acreditada en valoració de béns immobles.
h) Una declaració responsable signada per la persona que representa legalment l'entitat beneficiària que acrediti les quantitats imputades a l'ajut en concepte de despeses indirectes, les quals, segons l'article 33.3 del Decret 15/2018, no necessiten justificació.
D'acord amb el que preveu l'article 32.1.b) del Decret 15/2018, s'aplicarà un sistema de justificació basat en el mostreig estadístic per partides, segons la informació facilitada per l'entitat en el compte justificatiu presentat. La mostra de justificants que es requeriran serà estadísticament representativa en el conjunt de la partida i del compte justificatiu. El procés que s'adopti requereix uns estimadors descriptius per a un nivell de confiança del 95,50 % per una distribució normal estàndard. Addicionalment, la Direcció General de Cooperació, en qualsevol moment, pot requerir les factures que consideri adients per garantir l'aplicació correcta dels fons atorgats. En qualsevol cas, si la Direcció General de Cooperació troba deficiències en els justificants requerits segons el sistema de mostreig, sol·licitarà a l'entitat la presentació de tots els justificants de despesa del projecte per l'import total del projecte aprovat.
En relació amb el tipus de canvi, a l'hora de convertir en euros les despeses efectuades en moneda estrangera, es pot optar entre dos mètodes per aplicar els tipus de canvi:
El mètode serà el que triï l'entitat adjudicatària, d'acord amb el que s'ajusti millor als seus sistemes de gestió. En la gestió i la justificació d'una mateixa subvenció, no es poden utilitzar diferents mètodes d'aplicació dels tipus de canvi. En la llista de despeses s'ha d'indicar el mètode utilitzat per a l'aplicació dels tipus de canvi i el tipus de canvi aplicat a cada despesa. Sigui quin sigui el mètode aplicat, s'ha de basar sempre en el tipus de canvi que realment hagi intervingut entre els euros desemborsats per la Direcció General de Cooperació i la moneda local en què s'hagin abonat les despeses; és a dir, es tracta de determinar el cost real d'una despesa per a l'entitat adjudicatària. Per tant:
— Es tindran sempre en compte els tipus de canvi aplicats a les transferències al país d'execució, tant si s'han fet abans com després de l'execució de la despesa, pel fet d'haver anticipat els fons del soci local, tot i que ha d'existir correspondència entre les quanties globals transferides i les gastades.
— No s'admetran documents que acreditin tipus de canvi oficials de manera genèrica.
— No s'han de basar mai en estimacions de futur. Així, en un conveni de justificació econòmica anual, si es fa servir un tipus de canvi mitjà ponderat, el període màxim en què es pot fer la ponderació és el que abasta l'informe econòmic rendit.
— Les operacions de tipus de canvi s'efectuaran en mercats oficials i s'han d'acreditar amb els justificants emesos per les entitats que operen en aquests mercats.
Excepcionalment, i sempre que no sigui possible aplicar cap dels dos mètodes esmentats, es pot aplicar el tipus de canvi que estableix Inforeuro, d'acord amb les instruccions del web http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/inforeuro/index_en.cfm. L'entitat ha d'acreditar aquesta excepcionalitat.
18.3. La justificació de la despesa corresponent als ajuts concedits a organitzacions internacionals de dret públic creades per tractat o acord internacional, o a les entitats que les representen en l'àmbit de les Illes Balears, pot fer-se mitjançant l'aportació d'un certificat relatiu a l'aplicació correcta dels fons emès per l'òrgan de control propi de l'estat o l'organització, d'acord amb les normes corresponents dels estats o les organitzacions internacionals beneficiaris de les subvencions i els ajuts o segons els mecanismes establerts en els acords o altres instruments internacionals aplicables.
18.4. Quan en el projecte concorrin diverses subvencions i ajuts procedents d'altres administracions, l'entitat beneficiària ha de justificar davant la Direcció General de Cooperació l'import de la despesa subvencionada, a més de les aportacions pròpies i de tercers finançadors que no siguin administració pública. Respecte a les aportacions d'altres administracions públiques, únicament s'ha d'acreditar l'aplicació dels fons a les activitats previstes, per a la qual cosa és suficient aportar els certificats que emetin la resta d'administracions públiques que hagin finançat el programa, projecte o activitat, que incloguin l'import subvencionat. Les previsions que conté aquest apartat no alteren les funcions que la legislació vigent atorga a la Intervenció General de l'Administració autonòmica.
18.5. Els justificants requerits en aplicació del sistema de mostreig han de ser originals o còpies compulsades, numerats correlativament del primer al darrer sense diferenciar-ne les partides, segons la llista de les despeses efectuades del compte justificatiu presentat, i han de dur un segell d'acord amb el model disponible al web http://dgcooper.caib.es, que ha d'acreditar l'origen del finançament. La resta de justificants no requerits per la Direcció General de Cooperació però imputables al projecte han de ser documents originals amb el segell d'imputació i han d'estar a la seu de l'entitat a disposició dels requeriments que pugui fer la Direcció General en aplicació del punt 18.2 i per a les tasques de control de la despesa. L'article 33 del Decret 15/2018 estableix els requisits per considerar que la còpia està degudament compulsada.
18.6. Les despeses que s'imputin a la subvenció de la Direcció General de Cooperació s'han d'haver produït dins el termini d'execució real del projecte. Pel que fa a despeses d'avaluació externa, s'admeten factures efectuades en el període de justificació del projecte.
18.7. Quan els documents justificatius de les despeses estiguin en un idioma diferent dels oficials de les Illes Balears, s'ha de signar una declaració jurada que certifiqui que els conceptes i les quanties corresponents són els que detalla el compte justificatiu. Així mateix, la descripció del concepte corresponent a cada factura en el compte justificatiu ha d'estar en alguna de les dues llengües oficials de les Illes Balears.
18.8. Com a aportacions locals, en concepte de despeses susceptibles d'ajut, es poden acceptar valoracions, sempre que estiguin acreditades suficientment i vinculades intrínsecament, de manera exclusiva o proporcional, a la intervenció que s'ha de desenvolupar. Aquestes valoracions s'han d'ajustar als preus del mercat local. Es consideren valoracions les aportacions de terrenys, locals, equips, materials i serveis per part de la població destinatària final, socis locals i altres entitats locals distintes de les entitats beneficiàries, com també la mà d'obra de les persones destinatàries finals vinculades directament a l'execució de les activitats pressupostades i que, en cas de terrenys, locals o equips, s'hagin de transferir definitivament quan acabi l'execució, juntament amb la resta de béns adquirits amb càrrec al projecte objecte d'ajut. També es poden valorar els béns i els locals posats temporalment a disposició de l'execució directa del projecte, per un import equivalent al lloguer durant el temps en què s'utilitzin en el termini d'execució. Les valoracions s'han d'acreditar amb un certificat de la contrapart, de la població destinatària final del projecte o de l'entitat que aporti els béns i els serveis. En aquest certificat, o en un document annex, s'ha de descriure i quantificar l'aportació, amb indicació del nombre d'unitats, les hores de treball, els preus unitaris, si correspon, i la valoració total. Les valoracions s'han d'ajustar als preus del mercat local i, en el cas d'equips i béns, han de tenir en compte l'antiguitat. En la justificació final del projecte, en cas que es produeixin augments en les valoracions del soci local respecte del pressupost aprovat, no poden suposar una disminució de la justificació de l'import subvencionat per la Direcció General de Cooperació.
18.9. Tant la declaració responsable signada per la persona que representa legalment l'entitat sol·licitant en concepte de despeses indirectes com el certificat per justificar les valoracions a les quals fa referència l'apartat anterior, queden excloses del sistema de justificació per mostreig descrit en l'apartat 18.2 i s'han de presentar amb la justificació final del projecte.
18.10. També es poden utilitzar rebuts de caixa com a justificants de la despesa. A aquest efecte, s'entenen per rebuts de caixa els documents que emet la mateixa entitat o subjecte que efectua el pagament, signats pel proveïdor dels béns o serveis, els quals, d'aquesta manera, acrediten que s'ha rebut l'import que s'hi indica. Els rebuts de caixa han de contenir, com a mínim, la informació següent: lloc i data d'emissió, descripció del bé o servei, quantitat rebuda, nom i signatura de la persona donadora i de la rebedora. Amb caràcter general, la utilització de rebuts de caixa l'ha d'autoritzar prèviament l'òrgan que concedeix l'ajut, sens perjudici que la pugui validar posteriorment, sempre que consideri que l'autorització s'hauria produït si s'hagués sol·licitat amb caràcter previ. Per a activitats duites a terme a les Illes Balears no s'admeten rebuts de caixa. Així mateix, es poden utilitzar rebuts de caixa, en lloc de factures, sigui quin sigui l'import o la quantia que representen sobre l'ajut concedit i sense necessitat d'autorització prèvia, sempre que la documentació justificativa inclogui l'acreditació d'un organisme públic que els perceptors d'aquests pagaments no estan subjectes a obligacions impositives en el país on s'ha efectuat la despesa. Aquesta acreditació s'ha d'efectuar mitjançant la presentació de la norma corresponent o d'un document oficial expedit per un organisme públic competent o, en cas que no sigui possible, per un òrgan de representació d'Espanya en el país (ambaixada, consolat o oficina tècnica de cooperació), o, si no n'hi ha, per l'ambaixada del país de la Unió Europea que exerceixi la representació d'Espanya.
18.11. Si s'esdevé alguna causa justificada que impedeixi raonablement el compliment de l'obligació de presentar la justificació en el termini de tres mesos des de l'acabament del projecte, l'entitat ha de sol·licitar una pròrroga mitjançant un escrit en el qual s'ha de justificar i motivar suficientment la sol·licitud d'ampliació. La sol·licitud s'ha de presentar sempre abans del venciment d'aquest termini. En cap cas, no s'ampliarà un termini vençut. Les particularitats de l'ampliació es duran a terme de conformitat amb el que estableix l'article 32 de la Llei 39/2015. Si la petició de pròrroga és procedent, la Direcció General de Cooperació autoritzarà expressament l'ampliació del termini de justificació mitjançant una resolució.
18.12. Si de la memòria final es desprèn que el cost total definitiu del projecte és inferior a l'import previst inicialment, l'entitat ha de tornar la part de la subvenció no utilitzada, sens perjudici que sigui aplicable l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
18.13. En cas que l'òrgan competent per comprovar la justificació i l'aplicació de l'ajut apreciï defectes en la justificació de l'ajut, ho comunicarà prèviament per escrit a l'entitat beneficiària amb la finalitat que els esmeni. L'entitat disposa d'un termini de 45 dies hàbils per esmenar-los.
19. Compatibilitat
Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajuts i subvencions, independentment de la naturalesa i de l'entitat que les concedeixi, sempre que, conjuntament o aïlladament, no superin el cost total de l'activitat objecte d'ajut.
20. Responsabilitat i règim sancionador
20.1. L'entitat beneficiària de la subvenció és l'única responsable de la realització del projecte que és el fonament de la concessió, en la forma i les condicions establertes, com també de la justificació de les despeses que deriven d'executar-lo.
20.2. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les responsabilitats i al règim sancionador establerts en la normativa en matèria de subvencions sobre infraccions administratives.
21. Reintegrament, revocació i criteris de gradació
21.1. Com a pressupòsit de l'obligació de l'òrgan competent d'iniciar el procediment de revocació o de reintegrament total o parcial de la subvenció concedida i no justificada totalment o parcialment, s'ha de dictar i notificar una liquidació de la subvenció, en el termini de nou mesos comptadors des de la presentació de la justificació, d'acord amb el que estableix l'article 42 bis del Text refós de la Llei de subvencions.
21.2. Pertoquen la revocació de la subvenció i el reintegrament de les quanties percebudes en els casos que preveu la normativa vigent en matèria de subvencions.
21.3. Pel que fa a la revocació i el reintegrament de la subvenció, cal atenir-se al que disposen els articles 37 i 38 del Decret 15/2018. En aquest sentit, s'estableixen els criteris següents de gradació dels incompliments de les condicions imposades amb motiu de l'atorgament de la subvenció:
a) Incompliment total dels objectius o finalitats per als quals s'hagi atorgat la subvenció: 100 %.
b) Incompliment total de l'obligació de justificació: 100 %.
c) Introducció de modificacions substancials sense l'autorització preceptiva: 100 % de les despeses que superin el percentatge per al qual es necessita l'autorització prèvia.
d) Subvenció no executada per qualsevol causa: 100 %.
En el supòsit d'incompliment de les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció, la fixació de la quantia que hagi de ser reintegrada es determinarà en aplicació del principi de proporcionalitat, el qual, no obstant això, es pot modular tenint en compte el fet que el compliment s'aproximi significativament al compliment total i que s'acrediti una actuació inequívoca tendent al compliment dels compromisos. Entre aquests possibles incompliments, són objecte de reintegrament els següents, tenint en compte el principi de proporcionalitat i els percentatges que s'indiquen:
a) Incompliment del termini d'execució de l'activitat sense l'autorització de la pròrroga o ampliació corresponent: fins al 20 % de les despeses executades fora de termini.
b) Justificació insuficient o deficient: fins al 10 % de la subvenció, proporcionalment a la documentació obligatòria no presentada o deficient.
c) Incompliment del requisit de mesures de difusió: proporcionalment, fins al 10 % de la subvenció.
d) Incompliment del requisit de disposar d'un equip de gestió o un òrgan de treball amb capacitat de decisió a les Illes Balears que pugui assumir la responsabilitat directa dels projectes o actuacions per als quals se sol·liciti una subvenció i estar en condicions de facilitar en tot moment al Govern de les Illes Balears qualsevol aclariment, informació i documentació sobre la comptabilitat i la gestió del projecte durant les fases de seguiment, execució i justificació: proporcionalment, fins al 20 % de la subvenció.
ANNEX 2 Criteris objectius per concedir la subvenció
Bloc 1. Entitat sol·licitant i soci local (30 punts)
1.1. Entitat sol·licitant (fins a 15 punts)
1.1.1. Presència activa a les Illes Balears i treball en xarxa (fins a 6 punts):
1.1.2. Experiència projectes de cooperació al desenvolupament (fins a 3 punts):
1.1.3. Experiència en la zona o al país (fins a 2 punts):
1.1.4. Experiència en l'àmbit d'intervenció (fins a 2 punts):
1.1.5. Estratègia o perspectiva de gènere (1 punt):
1.1.6. Línies de treball en cooperació de l'entitat sol·licitant (1 punt):
1.2. Soci local (fins a 15 punts)
1.2.1. Línies de treball en cooperació del soci local (fins a 3 punts):
1.2.2. Experiència de treball amb la comunitat destinatària (fins a 3 punts):
1.2.3. Experiència en projectes i actuacions socials de desenvolupament (fins a 3 punts):
1.2.4. Experiència en l'àmbit d'intervenció del projecte (fins a 2 punts):
1.2.5. Experiència prèvia amb l'ONGD sol·licitant (fins a 4 punts):
Bloc 2. Descripció del projecte (34 punts)
2.1.1. Antecedents i fonamentació del projecte (fins a 11 punts):
2.1.2. Població destinatària (fins a 7 punts):
2.1.3. Estratègia del projecte: matriu de planificació i resultats (11 punts):
2.1.4. Activitats i cronograma (fins a 5 punts):
Bloc 3. Recursos, viabilitat i seguiment del projecte (fins a 20 punts)
3.1. Recursos necessaris i valoració econòmica del projecte (fins a 6 punts)
3.2. Viabilitat i sostenibilitat (fins a 5 punts)
3.3. Seguiment i avaluació (fins a 6 punts)
3.4. Activitat de sensibilització o informació (fins a 3 punts)
Bloc 4. Enfocaments transversals i prioritats (fins a 16 punts)
4.1. Enfocaments transversals (fins a 4 punts)
4.2. Prioritats geogràfiques i sectorials (fins a 8 punts)
4.3. ODS i Agenda 2030 (4 punts)
En cas de projecte transnacional, es tindrà en compte el país amb més puntuació (prioritari, preferent, etc.).
BLOC 1: Entitat sol·licitant i soci local 30 PUNTS
BLOC 2: Descripció del projecte 34 PUNTS
BLOC 3: Recursos, viabilitat i seguiment del projecte 20 PUNTS
BLOC 4: Enfocaments, prioritats i ODS 16 PUNTS
TOTAL DEL BAREM: 100 PUNTS