Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SALUT I CONSUM

Núm. 2777
Resolució de la directora general de Salut Pública i Participació per la qual s’estableixen mesures de control en relació amb la realització en el territori de les Illes Balears de determinats esdeveniments amb afluència de públic, incloent-hi esdeveniments esportius consistents en proves esportives no classificatòries

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

  1. En la sessió de 20 de gener de 2020, el Comitè d'Emergències del Reglament Sanitari Internacional (RSI, 2005)  va declarar el brot del nou SARS-CoV-2, conegut com a coronavirus, una emergència de salut pública d'importància internacional (ESPII).

  2. La situació actual  aconsella l'adopció de mesures de protecció de la salut pública preventives i actives per frenar l'expansió del contagi del SARS-CoV-2 entre la població mundial, de manera que s'eviti en la mesura que sigui possible que pugui afectar persones incloses en els grups de població per als quals la infecció presenta un major risc.

  3. Els casos d'infecció per coronavirus en el territori de les Illes Balears representen a hores d'ara menys de l'1% del total d'infeccions en el territori nacional. Aquesta dada permet que es pugui considerar que el sistema sanitari de les Illes Balears proporciona una resposta ràpida i eficient a les situacions de sospita de contagi i que aquests contagis es produeixen a un ritme baix. No obstant això, la prudència aconsella adoptar les mesures preventives per a la protecció de la salut pública que, sense generar majors perjudicis als potencials interessats, puguin contribuir a evitar les possibilitats de contagi del SARS-CoV-2 entre la població.

  4. Amb aquesta finalitat i atesa l'efectivitat que a l'efecte de contenir i impedir la transmissió del SARS-CoV-2 han tingut en l'àmbit internacional les mesures encaminades a evitar grans aglomeracions de persones en forma d'espectacles, esdeveniments esportius o culturals —mesures que venen motivades pel fet que la proximitat física entre persones afavoreix la possibilitat de contagi del SARS-CoV-2 i la dispersió posterior de l'aglomeració, a més del relativament llarg període d'incubació que en facilita la difusió, es considera adequat limitar en el territori de les Illes Balears la realització d'espectacles, esdeveniments culturals, esdeveniments esportius de transcendència menor i, en general, esdeveniments que suposin concentracions puntuals importants de població.

  5. En aquest sentit, cal recordar que el Ple del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, en la sessió núm. 130 de 9 de març de 2020, va acordar que els grans esdeveniments esportius professionals i no professionals, nacionals i internacionals, que suposassin una gran afluència d'aficionats es farien a porta tancada en tot Espanya, mentre que la realització d'altres esdeveniments de tot tipus que comportassin un gran moviment de població es valorarien i quedarien subjectes al criteri que adoptàs la comunitat autònoma en la qual es duguin a terme.

Fonaments de dret

  1. L'article 43.2 de la Constitució espanyola de 1978 estableix que és competència dels poders públics tutelar la salut pública a través de les mesures preventives i de les prestacions i serveis necessaris, i indica que la llei establirà els drets i deures de tothom sobre aquest tema.

  1. La competència en matèria sanitària s'atribueix a la comunitat autònoma de les Illes Balears, en virtut del que disposen l'article 30.48 i 31.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

  1. De conformitat amb el que estableix l'article 2.7.b) del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2019, de 2 de juliol, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum exerceix, entre d'altres, les competències en l'àmbit material de la vigilància epidemiològica, anàlisi i avaluació de l'estat de salut de la població i de les malalties; prevenció de les malalties i, en concret, l'adopció de les mesures en matèria de protecció de la salut pública que estableix la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública.

  1. L'article 2 de la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, estableix que les autoritats sanitàries competents poden adoptar mesures de reconeixement, tractament, hospitalització o control quan s'apreciïn indicis racionals que permetin suposar l'existència de perill per a la salut de la població a causa de la situació sanitària concreta d'una persona o grup de persones, o per les condicions sanitàries en què es du a terme una activitat.

  2. Així mateix, l'article 3 d'aquesta Llei orgànica disposa que, amb la finalitat de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de dur a terme les accions preventives generals, pot adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que hi estiguin en contacte o que hi hagin estat i del medi ambient immediat, així com les que es considerin necessàries en cas de risc de caràcter transmissible.

  3. L'apartat primer de l'article 26 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, disposa que en cas que hi hagi o se sospiti raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries han d'adoptar les mesures preventives que estimin pertinents, com ara la intervenció de mitjans materials i personals, i totes les que es considerin sanitàriament justificades. En el punt segon disposa que la durada de les mesures a què fa referència l'apartat anterior, que s'han de fixar per a cada cas, sense perjudici de les pròrrogues successives acordades per resolucions motivades, no ha d'excedir del que exigeixi la situació de risc imminent i extraordinari que les justifica.

  4. L'article 51 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, estableix que l'administració sanitària, en l'exercici de les seves competències, ha d'adoptar les mesures adequades d'intervenció provisionals davant situacions de risc per a la salut col·lectiva. Les mesures i actuacions que s'ordenin amb caràcter obligatori i d'urgència o necessitat s'han d'adaptar als criteris expressats en la Llei orgànica 3/1986.

  5. L'article 49.2 de la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears, disposa que quan hi hagi o se sospiti raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut de la població, com a conseqüència d'una situació sanitària concreta d'una persona o d'un grup de persones, es pot ordenar l'adopció de mesures preventives generals i d'intervenció, entre les quals s'inclouen les de reconeixement, tractament, hospitalització o control individual sobre la persona o el grup de persones, mitjançant una resolució motivada, pel temps necessari per a la desaparició del risc. L'adopció de mesures que impliquin privació o restricció de la llibertat o d'un altre dret fonamental està subjecta al que disposen la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, sobre mesures especials en matèria de salut pública.

  6. L'article 8.6 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa, estableix que, així mateix, correspon als jutjats contenciosos administratius l'autorització o ratificació judicial de les mesures que les autoritats sanitàries considerin urgents i necessàries per a la salut pública i impliquin privació o restricció de la llibertat o d'un altre dret fonamental.

Per tot això, dict la següent

Resolució

  1. Prohibir la realització en el territori de les Illes Balears d'esdeveniments amb afluència de públic en els quals es prevegi una concentració igual o superior a les mil persones, incloent-hi els esportius consistents en proves esportives no classificatòries; en aquest cas el còmput d'assistents inclou tant els esportistes participants com els assistents com a públic. En el cas d'esdeveniments de durada prevista superior a un dia, el límit de mil persones com a assistents prevists és de còmput diari.

  2. Disposar que la realització en el territori de les Illes Balears dels esdeveniments de tota casta —incloent-hi els esportius consistents en proves esportives no classificatòries— en els quals es prevegi una concentració inferior a les mil persones entre participants i assistents com a públic i la realització hagi estat autoritzada prèviament o requereixi autorització de les autoritats municipals s'ha de sotmetre a la ratificació d'aquesta autorització per part de la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum. Aquesta ratificació l'ha de sol·licitar l'ajuntament autoritzant o els promotors de l'esdeveniment autoritzat a través del formulari que apareix en la pàgina web http://coronavirus.caib.es.

  3. Prohibir, en tot cas, la realització en el territori de les Illes Balears d'esdeveniments esportius consistents en proves esportives no classificatòries si entre els participis hi ha persones procedents d'àrees geogràfiques que les autoritats competents hagin declarat oficialment zones de risc per possibilitat de contagi del SARS-CoV-2.

  4. Disposar que les prohibicions i restriccions que contenen els tres números precedents tindran una durada d'un mes comptador des de la publicació d'aquesta resolució, sense perjudici que es pugui prorrogar eventualment mitjançant una resolució motivada si subsisteixen les circumstàncies que la motiven o revocar-la si desapareixen.

  5. Establir que els grans esdeveniments esportius professionals i no professionals, nacionals i internacionals, que suposin una gran afluència d'aficionats s'han de fer a porta tancada en el territori de les Illes Balears. Això inclou els partits de primera i segona divisió de futbol i els equivalents de bàsquet i tots els que comportin un nombre important de moviment d'aficionats. Aquesta mesura tendrà una durada de 14 dies naturals, ampliables mitjançant una nova resolució.

  1. Notificar aquesta resolució a l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a l'efecte que la presenti en el jutjat corresponent als efectes oportuns.

  2. Notificar aquesta resolució a la Delegació del Govern a les Illes Balears i als ajuntaments de les Illes Balears, a fi d'establir els controls policials i les mesures pertinents a l'efecte de garantir-ne l'efectivitat. 

  3. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant la consellera de Salut i Consum, en el termini d'un mes comptador des que es publiqui, d'acord amb el que disposen els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Palma, 12 de març de 2020

La directora general de Salut Pública i Participació Maria Antònia Font Oliver