Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 2429
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte bàsic d’activitat permanent major al magatzem municipal a l’aire lliure d’elements de mobiliari i materials diversos procedents d’obres municipals per a la seva reutilització. Polígon 22, parcel·la 21 (Son Reus). Palma (Mallorca) (161a/2017)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 15 d'octubre de 2019, i d'acord amb l'article 10. 1. a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018) ,
RESOLC FORMULAR
L'informe d'impacte ambiental sobre el Projecte bàsic d'activitat permanent major al magatzem municipal a l'aire lliure d'elements de mobiliari i materials diversos procedents d'obres municipals per a la seva reutilització. Polígon22, parcel·la 21 (Son Reus) TM Palma (Mallorca) , en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
L'article 7 de la Llei 21/2013 estableix: «. . . 2. Són objecte d'una avaluació d'impacte ambiental simplificada: a) Els projectes compresos a l'annex II. . . ». Entre els projectes inclosos en el grup 9 de l'annex II de la Llei 21/2013 hi ha el següent: «. . . b) Instal·lacions d'eliminació o valoració de residus no incloses a l'annex I que no es desenvolupin a l'interior d'una nau en polígon industrial, o amb qualsevol capacitat si l'activitat es realitza a l'exterior o fora de zones industrials. . . . ».
D'acord a la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental a les Illes Balears està inclòs a l'Annex II (projectes subjectes a avaluació d'impacte ambiental quan així ho decideix l'òrgan ambiental) , Grup 6 (Projectes de gestió de residus) , epígraf 1 (Instal·lacions de tractament de residus no perillosos que facin operacions d'eliminació de la D1 a la D12 de l'annex 1 o operacions de valorització de la R1 a la R11 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau al polígon industrial i no estiguin incloses en l'annex 1 d'aquesta llei. )
Per tant, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.
2. Descripció i ubicació del projecte
El projecte “Activitat permanent major de magatzem municipal a l'aire lliure d'elements de mobiliari urbà, medis auxiliars i materials diversos procedents d'obres municipals per a la seva reutilització” s'ubica dins la parcel·la 07040A022000210000RU de 34836 m2 de sòl rústic qualificada com a sistema general (SGCI/IS- P 53- 04- E Abocador Son Reus) , a la que es pretenen dur a terme les següents actuacions:
Emmagatzematge ocupant una superfície de 14568 m2, a l'aire lliure, de materials diversos, mobiliari urbà, escombraries o runes procedents d'actuacions de conservació, manteniment, reforma o remodelació realitzades pels serveis municipals, per a la seva reutilització, i també àrids, concretament:
Emmagatzematge d'asfalt procedent de fresat de les obres de pavimentació pública;
De paviments petris (lloses de pedra, llombardes) i de formigó (rajoles, pilons, vorades, rigoles,escocells) .
D'elements de mobiliari urbà (bancs, papereres, arquetes de registre) i d'enllumenat públic (faroles, columnes, lluminàries) .
Trituració i transformació de les escombraries en materials aptes (àrids) per a reblert i ompliment de les obres a executar per part de l'ajuntament de Palma. Ocupant 290 m2 de superfície.
A més de les àrees d'emmagatzematge i trituració es projecta:
Zona de serveis (caseta) 1490 m2.
Vial interior 2423 m2.
Zones enjardinades (APT carreteres) 1214 m2.
El sòl de la parcel·la conté una mescla compactada d'àrids, terra, graves i aglomerat asfàltic. Es troba vallada i tancada amb un únic punt d'accés. Es preveuen enjardinaments que actuaran com a barrera visual, vora el tancament exterior i coincidint amb la APT de Carreteres.
L'àrea de Servei comptarà amb una petita caseta de control amb un bany adaptat.
Disposaran dels següents serveis:
- Aigua potable: connexió directa a la xarxa.
- Aigües brutes: fossa sèptica estanca.
- Aigua regenerada: connexió directa a la xarxa i s'emmagatzemarà a un aljub de 48 m3.
- Electricitat: subministrament de 230/400 V a 50 Hz.
- Enllumenat exterior: Punts de llum a columnes de 6 metres d'alçada al vial interior.
- Mesures contra incendis, es disposarà d'extintors separats un màxim de 15 metres.
3. Avaluació dels efectes previsibles
Atesa la natura de l'activitat a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s'apliquen les mesures preventives i correctores de l'estudi d'impacte ambiental.
Les obres generaran els següents impactes: pèrdua de sòl, generació de residus, emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües, paisatge i població.
Durant la fase d'explotació els impactes més importants seran els produïts per les emissions de pols i altres materials, emissions de gasos de combustió, sorolls i vibracions, sobre el sòl i les aigües en cas de vessaments accidentals, impacte a les aigües pluvials, consum energètic, contaminació lumínica, impacte paisatgístic.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
i. En data 20 juliol de 2018, té entrada (RE SAA Núm. 867) informe de la Direcció Insular d'Urbanisme informant el següent:
- En primer terme, tractant- se d'una activitat d'emmagatzematge i tractament de residus a ubicar en un terrenys no qualificats per aquest ús en la vigent revisió del Pla director de gestió de residus urbans de Mallorca, com tampoc per el Pla director sectorial per la gestió dels residus de construcció- demolició, voluminosos i pneumàtics fora d'ús de l'illa de Mallorca, caldrà estar al que sobre l'actuació pretesa dictamini l'administració competent en matèria de residus urbans i de construcció de l'illa de Mallorca.
- En segon lloc, la documentació manca de:
1. Amb la documentació consultada, a la qual hi manca el projecte substantiu, no es pot comprovar l'estat de la tramitació de l'expedient administratiu substantiu de referència.
2. A la parcel·la objecte d'actuació també hi existeixen diferents edificacions (uns 2300 m2 s. c) de les que no s'indica el seu ús (Cases de Son Reus) i també s'esmenta que s'ha condicionat una altra zona per albergar un magatzem municipal, edificacions i usos que no figuren dins l'avaluació.
3. Manca un major estudi de les repercussions ambientals i paisatgístiques d'emmagatzemar a l'aire lliure elements de mobiliari urbà (bancs, papereres, arquetes de registre) i d'enllumenat públic (faroles, columnes, lluminàries) .
4. Manca un estudi d'avaluació acurat de la mobilitat generada, acumulatiu si fos el cas amb la de les activitats dels sistemes confrontants.
ii. En data 30 d'agost de 2018, té entrada (RE SAA Núm. 1019) informe de la Direcció Insular de Residus, informant del següent:
1. El projecte es sotmeti a avaluació d'impacte ambiental ordinària, justificat per:
a- La capacitat de tractament mitjana diària és de 56,99 tn/dia, d'acord als càlculs realitzats a partir dels informes de seguiment fets per l'empresa de detectius Cabanach.
b- L'efecte acumulatiu del projecte amb el conjunt d'instal·lacions industrials de la zona de Son Reus i Can Canut.
c- Per la proximitat al centre sanitari municipal de protecció animal –Son Reus- de l'ajuntament de Palma.
d- Pel potencial impacte sobre l'atmosfera i els aqüífers.
e- Per la proximitat a l'Àrea d'Integració paisatgística de Son Reus i al traçat del ferrocarril de Sóller.
f- Els propis antecedents de la CMAIB: la instal·lació de tractament de residus de construcció i demolició del Consell de Mallorca ubicada a Ses Veles (PT1) , va a ser sotmesa a AIA (BOIB 52 de 8 d'abril de 2006) .
2. L'Ajuntament de Palma pot desenvolupar legítimament a aquesta parcel·la demanial aquells usos urbanístics que li permet el vigent PGOU, si bé amb el límits que imposen d'altres normes legals i reglamentàries anteriorment exposats:
- No són autoritzables activitats de recepció, emmagatzematge, transferència ni tractament de residus sòlids urbans afectes al Servei Públic insularitzat i obligatori de Residus Sòlids.
Concretament:
*20 03 01 Barreja de residus municipals
*20 03 02 Residus de mercats
*20 03 03 Residus de neteja viària
*20 01 08 Residus Biodegradables de cuines i restaurants
*20 02 01 Residus biodegradables de parcs i jardins
*15 01 01 Envasos de paper i cartró
*15 01 07 Envasos de vidre
*15 01 02 Envasos de plàstic
*15 01 03 Envasos de fusta
*15 01 04 Envasos metàl·lics
*15 01 05 Envasos compostos
*15 01 06 Envasos barrejats
*15 01 09 Envasos tèxtils
*20 01 01 Paper i cartró
*20 01 02 Vidre
*20 01 39 Plàstics
*20 01 40 Metalls
*19 08 05 Llots del tractament d'aigües residuals urbans
*18 01 04/18 02 03 Residus sanitaris grup II
*02 01 02 / 02 02 02 Residus de teixits d'animals
*02 02 03 Materials no adequats per el consum o elaboració
*19 12 12 Altres residus (incloses mescles de materials) procedents del tractament mecànic de residus, diferents dels especificats al codi 19 12 11
- No són autoritzables activitats de recepció, emmagatzematge, transferència ni tractament de residus sòlids afectes al Servei Públic insularitzat i obligatori de Residus de Construcció i Demolició i d'altres.
Concretament:
* Família 17 residus de construcció i demolició exceptuant els de codi 17 05 i els que tinguin consideració de residu perillós.
*20 01 36 Equips elèctrics i electrònics
*20 03 07 residus voluminosos
*16 01 03 Pneumàtics fora d'ús
Al seu informe sol·licita a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears que insti a l'Ajuntament de Palma a la restitució de la parcel·la al seu estat primitiu i a la retirada de les més de 8500 tn de residus de construcció i demolició que hi ha abocades a la parcel·la per gestionar- les al Servei públic insular obligatori.
iii. En data 10 d'agost de 2018, té entrada (RE SAA Núm. 957) informe per part del Servei de Residus i Sòls Contaminats, informant que tant la instal·lació del projecte com l'operador estaran sotmesos al règim d'autoritzacions per a la gestió de residus; per la qual cosa s'haurà de fer arribar el projecte d'aquesta instal·lació , la sol·licitud d'operador i les següents correccions al Servei de Residus i Sòls contaminats per tramitar les respectives autoritzacions segons la llei 22/2011 de residus i sòls contaminats. Correccions:
a) Les pàgines 22 i 31 de l'estudi d'impacte ambiental, s'indica que l'operació d'emmagatzematge dels materials prevists (inclosos els residus) no està subjecte a avaluació d'impacte ambiental. Al punt 2 de la pàgina 5 de l'informe emès per la CMAIB en data de 12 de maig de 2017 es diu que la valorització, inclòs l'emmagatzematge fora del lloc de producció, exigeix avaluació d'impacte ambiental simplificada, donat que el projecte es troba inclòs a l'annex II Grup 9 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Per altra banda, el document no informa de les capacitats màximes d'emmagatzematge (tn) , tenint en compte que !a Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les illes Balears també estableix al punt 4 del grup 6 de l'annex 2, que les instal·lacions d'emmagatzematge de residus no perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 i operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sols contaminats, amb una capacitat superior a 100 t i que no es desenvolupin a l'interior d'una nau en polígon industrial, s'hauran de sotmetre a avaluació ambiental simplificada.
b) El document ambiental no inclou un annex d'incidència paisatgística tal i com exigeix la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears al seu article 17. 5.
c) El document ambiental informa que es realitzarà l'emmagatzematge de residus d'enderrocs i reformes, asfalt procedent del fressat de carreteres, paviments, etc. , però no es descriuen ni es caracteritzen conforme la Decisió de la Comissió, de 18 de desembre de 2014 per la qual es modifica la Decisió 2000/532/CE, sobre la llista de residus. Tampoc s'especifiquen les condicions d'emmagatzematge en cas de que els residus siguin perillosos com fustes tractades, materials que continguin amiant com el fibrociment o restes d'aglomerats asfàltics que continguin hulla.
d) El document ambiental menciona l'emmagatzematge i tractament de materials diversos. En cas de que es gestionin materials naturals excavats, s'haurà de justificar el compliment de l'Ordre APM/1007/2017, de 10 d'octubre, sobre normes generals de valorització de materials naturals excavats per a la seva reutilització en operacions de rebliment i obres distintes a aquelles a on es varen generar. Aquesta activitat haurà de ser comunicada a l'òrgan competent en matèria de residus d'acord a l'estipulat a l'article 5 de l'Ordre APM/1007/2017, referent a les obligacions de les entitats o empreses que realitzen les activitats de valorització de materials naturals excavats.
e) A la pàgina 22 del document, es preveu el lloguer ocasional de maquinària per triturar enderrocs i transformar- los amb àrids. En el cas dels residus de la categoria 17, com és el cas de les mescles de residus d'enderroc, a la instal·lació sols es podrà realitzar una operació d'emmagatzematge R13 donat que les operacions de tractament previstes (trituració) , d'acord amb l'establert al Pla director sectorial per a la gestió de residus de construcció- demolició voluminosos i pneumàtics fora d'ús de l'illa de Mallorca BOIB núm. 141 de 23- 11- 2002) , són competència exclusiva del servei públic insularitzat.
iv. En data 02 d'octubre de 2018, té entrada (RE SAA núm. 1172) al·legacions de MAC INSULAR S. L. com part interessada en el procediment, demanant que s'informi desfavorablement a l'avaluació d'impacte ambiental simplificada.
v. En data 02 de gener de 2019, té entrada (RE SAA Núm. 44) informe de l'ajuntament de Palma, rebatent les al·legacions fetes per el Consell i Mac Insular.
vi. En data 21 de març de 2019, té entrada (RE SAA núm. 354) informe emès pel Servei d'Estudis i Planificació, informant desfavorablement al projecte perquè es trobava dins el perímetre de restriccions màximes del pou d'abastiment CAS 676.
vii. En data 11 de juliol de 2019, té entrada (RE SAA núm. 862) l'addenda al informe de 21 de març indicant que s'han fet comprovacions i que el pou es trobava mal ubicat, i la ubicació real es troba fora del perímetre de restriccions màximes i, per tant, que el projecte és compatible amb el Pla Hidrològic.
viii. En data 10 d'octubre de 2019, té entrada (RE SAA núm. 1332) còpia de l'ofici emès pel Servei de Residus i Sòls Contaminats, al qual, informen a l'ajuntament de Palma de les seves obligacions en matèria de residus i l'insta a que presenti la sol·licitud formal de la tramitació pertinent per a l'autorització de la instal·lació de gestió de residus indicada.
5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, en concret:
Característiques del projecte: L'objecte del projecte és l'activitat de recepció, emmagatzematge, transferència i tractament de al aire lliure d'elements de mobiliari urbà, medis auxiliars i materials diversos procedents d'obres municipals per a la seva reutilització.
Ubicació del projecte: s'ubica dins la parcel·la 07040A022000210000RU de 34836 m2 de sòl rústic qualificada com a sistema general (SGCI/IS- P 53- 04- E Abocador Son Reus)
Característiques del potencial impacte: Els impactes més significatius durant la fase de construcció: emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües, destrucció de sòl, efectes sobre flora, fauna, paisatge i població.
Durant la fase d'explotació els impactes més importants seran els produïts per les emissions de pols i altres materials, emissions de gasos de combustió, sorolls i vibracions, sobre el sòl i les aigües en cas de vessaments accidentals, impacte a les aigües pluvials, consum energètic, contaminació lumínica, impacte paisatgístic.
A l'àrea on s'ubica la parcel·la no hi ha presència d'espècies catalogades i amenaçades, ni tampoc d'hàbitats rellevants. L'àmbit tampoc està integrat dins cap espai de rellevància ambiental. Es tracta d'una zona de vulnerabilitat d'aqüífers moderada i fora de les zones vulnerables a la contaminació per nitrats. La zona no está afectada per cap perímetre de restriccions de pous de proveïment urbá. Prop d'aquest sector no hi ha cap massa d'aigua superficial de categoria riu. Tampoc li afecta cap zona de risc. No hi ha elements del patrimoni cultural que es vegin afectats.
Atesa la natura de l'activitat a desenvolupar,si s'apliquen adientment les mesures preventives i correctores no s'espera que hi hagi impactes significatius.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària del projecte d'activitat permanent major de magatzem municipal a l'aire lliure d'elements de mobiliari urbà, mitjans auxiliars i materials diversos procedents d'obres municipals per a la seva reutilització. Polígon 22, parcel·la 21 (Son Reus) . Palma (Mallorca) , atès que es preveu que no pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades a l'Estudi d'Impacte Ambiental i les següents condicions:
- Obtenir l'autorització administrativa d'instal·lació de gestió de residus davant el Servei de Residus i Sòls Contaminats.
- Implantar una barrera vegetal arbòria o arbustiva frondosa en el perímetre de la parcel·la, es farà amb espècies vegetals autòctones i de baix requeriment hídric, per tal de reduir l'impacte paisatgístic i acústic de les instal·lacions. Aquesta pantalla vegetal es mantindrà en bon estat al llarg del període de funcionament de les instal·lacions, substituint els exemplars morts i regant, si escau.
- Fer un control de les emissions de pols. Regar els vials amb aigua amb la periodicitat necessària per minimitzar els possibles núvols de pols, sobretot durant el període comprès entre els mesos de maig i setembre en les zones no pavimentades.
- Netejar amb la periodicitat necessària els accessos,explanades, apilaments temporals, vials i llindars tant de material pulverulent com de materials lleugers susceptibles de ser transportats pel vent. Dur un registre d'aquestes operacions.
- Cobrir o banyar amb aigua les càrregues de material pulverulent.
- Limitar la velocitat de circulació dels vehicles per l'interior de la planta.
- Evitar realitzar operacions de càrrega i descàrrega i moviments de materials en moments de vent fort.
- Minimitzar l'alçada de la descàrrega dels residus.
- Realitzar una compactació de l'abocament immediatament després del seu dipòsit.
- En cas d'apilaments de materials pulverulents s'ha de reduir al màxim l'alçada de les piles i la seva resistència al vent, procurant que tinguin morfologies aerodinàmiques.
Es recorda que:
l'informe de la direcció insular de Residus del Consell de Mallorca de 24 d'agost de 2018, d'acord amb el Pla director sectorial per a la gestió dels residus de construcció- demolició, voluminosos i fora d'ús de l'illa de Mallorca, la llei 25/2006, de 27 de desembre, de mesures tributàries i administratives, i el RD 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició, indica que no són autoritzables les activitats de recepció, emmagatzematge, transferència i tractament de residus sòlids urbans afectes al servei públic insularitzat i obligatori de residus sòlids, ni de residus sòlids afectes al servei públic insularitzat i obligatori de residus de construcció i demolició i d'altres.
En cas que finalment el projecte no sigui autoritzat, s'insta a la retirada dels residus que puguin estar localitzats a la parcel·la.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47. 3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluacions ambientals.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47. 4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47. 6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
Palma, 31 de gener de 2020
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias