Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

Núm. 2468
Aprovació definitiva Reglament Comissió Assessora d’Artesania del Consell de Formentera

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per acord del Ple del Consell Insular de Formentera de 25/10/2019, s'aprovà amb caràcter inicial el Reglament de la Comissió Insular Assessora d' Artesania del Consell Insular de Formentera. 

L'Institut Balear de la Dona ha realitzat l'informe preceptiu sobre la modificació del Reglament, d'acord amb l'establert a l'article 5 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes i s'han incorporat en el text les recomanacions efectuades a l'informe de 22 de gener de 2020. 

Transcorreguts els terminis d'exposició pública, segons publicació efectuada al BOIB núm. 39/2019, de 26 de març, tauler d'edictes i donada audiència als possibles interessats, sense que s'hagi presentat cap al·legació, l'acord inicial s'entén aprovat definitivament, d'acord amb el que estableix l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, de la qual cosa es va donar compte al Ple del Consell Insular de Formentera en la sessió ordinària de 24 de febrer de 2020. 

S'ha refós el text inicial amb les observacions efectuades per l'Institut Balear de la Dona per tal de procedir a la publicació integra del text definitiu en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), de conformitat amb l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, per a la seva entrada en vigor, una vegada hagi transcorregut el termini previst en l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.  

Reglament de la Comissió Insular Assessora d'Artesania del Consell Insular de Formentera, que s'insereix a continuació:

 

ANNEX Reglament de la Comissió Insular Assessora d' Artesania del Consell Insular de Formentera 

Exposició de Motius 

I. Sobre les competències en matèria d'artesania 

La LO 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, reconeix al seu article 70.14, com a competència pròpia dels consells insulars, la competència en matèria d'artesania, foment de la competitivitat, la capacitació i el desenvolupament de les empreses artesanes, la promoció dels productes artesans i la creació de canals de comercialització.

 No obstant, l'abast de les competències assumides pel Consell Insular de Formentera es circumscriu avui dia a la Llei 8/1999, de 12 d'abril, d'atribució de competències als consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Artesania. El Capítol II de la Llei 8/1999 transferí totes les competències en matèria d'artesania que fins al moment eren exercides pel Consell Insular d'Eivissa i Formentera, reservant-se el Govern de les Illes Balears aquelles matèries de caràcter suprainsular i la representació davant els organismes estatals d'àmbit europeu.

II. Una via de participació eficaç i representativa del sector de l'artesania a Formentera

En el marc jurídic que ofereix la vigent Constitució, la participació activa dels ciutadans/es en l'esdevenir del govern figura com un valor o principi que fonamenta l'Estat Social i Democràtic de Dret. Els nostres poders públics són constitucionalment legítims, no només per procedir d'eleccions lliures i actuar amb subjecció a l'ordenament jurídic, sinó per assumir i desenvolupar la funció de promoure les condicions i facilitar la participació de tots els/les ciutadans/es en la vida política, econòmica, cultural i social. Tot això d'acord amb allò disposat als articles 9.2 i 23.1 del text constitucional.

En aquesta línia, el Consell Insular de Formentera entén que el foment i materialització de la participació ciutadana en matèria d'artesania és cabdal per planificar, regular, promoure i millorar l'artesania formenterera, sens perjudici de què les facultats de decisió segueixin corresponent als Òrgans representatius regulats per llei. 

Per tot això, es vol crear un òrgan consultiu on estiguin representades aquelles persones que directament o indirectament estiguin relacionades amb l'artesania formenterera. 

Article 1 Denominació i objectius 

1. Es constitueix la Comissió Assessora d'Artesania de Formentera com a òrgan de consulta, participació i assessorament del Consell de Formentera en matèria d'artesania. 

2. La Conselleria competent en artesania fomentarà, mitjançant l'esmentada Comissió, la participació ciutadana en l'elaboració d'un Pla bàsic d'actuacions que doni cabuda i coherència de conjunt a les propostes que es facin arribar des de la Comissió. 

Article 2 Funcions

1. La Comissió Assessora d'Artesania del Consell Insular de Formentera és un òrgan de caràcter consultiu, capacitat per assessorar i informar en matèria d'artesania el Consell Insular de Formentera a fi i efecte que les necessitats i aspiracions del sector de l'artesania de Formentera siguin degudament escoltades i valorades. 

2. Les funcions de la Comissió són: 

a) Assessorar la conselleria competent en artesania i mercats artesans en totes les qüestions del sector d'artesania que li siguin proposades així com amb la línia estratègica que es determini des dels departaments competents.

b) Elaborar els estudis, informes i dictàmens en relació amb els assumptes que li encomani el/la conseller/a del departament a qui correspongui la gestió de les competències d'artesania.

c) Proposar les accions que considerin convenients per a la protecció, ordenació, dignificació, millora i promoció de l'artesania.

d) Servir d'òrgan d'informació en relació amb la situació i regulació efectiva del sector artesà a Formentera així com dels resultats de la política que desenvolupa el departament a qui correspongui la gestió de les competències en matèria d'artesania.

e) Vetllar per la representació formenterera en les fires i mercats que s'estimin convenients.

f) Assessorar sobre les sol·licituds de cartes d'artesà i de mestra o mestre artesà i proposar cartes honorífiques.

g) Assessorar al Departament a qui correspongui la gestió de les competències en matèria d'artesania en la millora de la comercialització i diferenciació dels productes artesanals de Formentera, entre d'altres qüestions, d'acord amb l'augment del valor afegit dels productes (qualitat, cultural, etc.).

h) Assessorar el Departament a qui correspongui la gestió de les competències en matèria d'artesania sobre l'estratègia institucional de subvencions.

i) Assessorar al Departament a qui correspongui la gestió de les competències en matèria d'artesania sobre l'establiment, manteniment, usos, funcions i projecció artesanal d'aquells espais que el Consell de Formentera habiliti pel foment, pràctica i comercialització de l'artesania.

j) Realitzar propostes al/la representant del Consell de Formentera a la Comissió de les Illes Balears d' Artesania perquè les faci arribar a aquest fòrum autonòmic.

k) Altres funcions que hi pugui incorporar la mateixa Comissió, acordades per unanimitat dels membres amb dret a vot, no previstes en aquest Reglament. 

Article 3 Composició 

1. La Comissió Assessora del Consell Insular de Formentera estarà presidida pel conseller/a de la Conselleria a qui correspongui la gestió de les competències en matèria d'artesania. La vicepresidència serà designada pel President/a del Consell Insular de Formentera.

2. Desenvoluparà les funcions de secretari o secretària de la Comissió, amb veu i sense vot, una persona designada per la presidència de l'òrgan col·legiat i les seves funcions seran les previstes en la Llei 40/2015, d'1 octubre, de règim jurídic del sector públic, i en la resta de normativa vigent que sigui d'aplicació. 

3. La vicepresidència substituirà la presidència en l'exercici de les seves funcions en cas de vacant, absència, malaltia i qualsevol altra circumstància que la impossibiliti temporalment per exercir- les. 

4. La Comissió Assessora estarà integrada pels membres següents, amb caràcter de vocals, que seran designats pel president/a del Consell Insular de Formentera, entre persones representatives del sector:

4.1.Un/a representant a proposta de cada una de les associacions artesanes de Formentera, i haurà d'estar d'alta al registre d'Associacions del Consell Insular de Formentera.

4.2.Un/a representant a proposta de l'Obra Cultural Balear de Formentera.

4.3.El/la representant del Consell de Formentera a la Comissió d'Artesania de les Illes Balears.

4.4.Dos persones de reconegut prestigi designats pel President/a del Consell Insular.

4.5.Personal tècnic de Patrimoni del Consell Insular de Formentera.

4.6.Un/a representant de l'Associació de Petits i Mitjans Empresaris de Formentera (PIMEF).

4.7.Un/a representant de la Cambra de Comerç d'Eivissa i Formentera.

4.8.Un/a representant de l'artesania a Formentera que s'escollirà per sufragi entre el col·lectiu d'artesans, segons el següent:

a) El Departament competent en matèria d'artesania informarà a les persones interessades de l'obertura d'un període de presentació de candidatures, de com a mínim 15 dies naturals, per què aquelles persones empadronades a Formentera i persones titulars de cartes artesanes o de mestra o mestre artesà que ho desitgin facin oficial la seva candidatura, per a vocal de la Comissió Insular Assessora d'Artesania del Consell de Formentera.

b) Transcorreguts com a mínim 7 dies naturals des del tancament del període d'inscripció, es realitzaran les eleccions per sufragi secret entre les persones empadronades a Formentera i persones titulars de cartes artesanes i de mestra o mestre artesà.

c) En cas d'empat entre dues o més candidatures, serà escollit com a representant a la Comissió aquell artesà o mestra o mestre artesà que pugui acreditar més antiguitat en tal condició.

d) Si expirat el període per presentar candidatures no s'ha formalitzat cap candidatura, el departament a qui correspongui la gestió de competències en matèria d'artesania n'escollirà un representant i una persona suplent en funció de la seva notorietat d'entre els membres del col·lectiu.

e) Perquè l'elecció sigui vàlida, l'electe haurà de comptar amb els vots d'un terç dels censats amb dret a vot. 

5. Amb coherència als punts que figurin a l'ordre del dia el president/a de la comissió, per iniciativa pròpia o a proposta de qualsevol altre membre de la Comissió, pot autoritzar l'assistència de representants d'entitats, persones individuals o bé personal tècnic del Consell Insular de Formentera, a fi d'enriquir la comissió i millorar-ne l'assessorament. Tots ells tindran veu, però no vot. 

6. Dels membres de la Comissió.  

6.1.Per a cada membre de la Comissió s'ha de nomenar una persona titular i una persona suplent.

6.2 Els membres de la Comissió ho són amb caràcter voluntari. Sense perjudici que siguin beneficiaris dels imports descrits en normativa autonòmica respecte a indemnitzacions per raó de desplaçaments i dietes.

6.3 Els membres de la Comissió estan obligats a mantenir la confidencialitat de les deliberacions i els acords quan, pel caràcter d'aquests, ho decideixi la mateixa Comissió.

6.4 El càrrec de membre de la Comissió té una durada de quatre anys, des del moment que es constitueixi aquesta, coincidint amb la legislatura del Consell Insular de Formentera.

6.5 La revocació d'un membre de la Comissió és dura a terme per part de la presidència. Són causa de pèrdua de la condició de membre de la Comissió:

a)Renúncia expressa i per escrit efectuada davant del president o presidenta de la comissió.

b)Incompliment greu per part d'un membre de la Comissió de les seves funcions, prèvia proposta motivada de la meitat més un dels seus membres.

c)La pèrdua de la condició que hagi motivat el nomenament, la defunció o la pèrdua de residència a Formentera.

7. Les persones que perdin la condició de membre de la Comissió seran substituïdes en un termini d'un mes.

8. Al principi de cada mandat del govern del Consell de Formentera s'han de nomenar, en un termini d'un mes, tots els membres d'aquesta Comissió.

9. La condició de membre de la Comissió no suposa l'establiment de cap tipus de relació laboral o funcionariat amb el Consell Insular de Formentera. 

Article 4 Funcionament 

1. El president/a és la persona encarregada de dirigir, de representar i de convocar la Comissió Assessora. Aquesta s'ha de reunir anualment, almenys en una ocasió, com a sessió ordinària, a més de les sessions extraordinàries, que siguin necessàries per al bon funcionament de les seves funcions, les quals podran ser convocades pel president/a, o quan ho sol·liciti per escrit la meitat més un dels seus membres. Les convocatòries extraordinàries hauran de celebrar-se en el termini màxim de 48 hores des de la notificació als membres. 

2. Les convocatòries s'han de formalitzar per escrit i, ordinàriament, amb una antelació de 72 hores, sens perjudici que es puguin convocar amb una antelació inferior en excepcionals casos d'urgència i de forma motivada. La convocatòria ha d'anar acompanyada de l'ordre del dia i de l'acta de la reunió anterior.  

3. L'ordre del dia l'ha de fixar el president/a. Malgrat això, els membres de la comissió poden suggerir-li, per escrit, temes que vulguin incloure en l'ordre del dia. L'ordre del dia no podrà ser modificat excepte en el cas que, per majoria absoluta dels membres assistents a la sessió de la Comissió, així s'acordi.  

4. Correspon al president/a fixar el dia i l'hora en què s'han de dur a terme les sessions de la comissió. 

5. Les sessions de la Comissió no són públiques.  

6. Constitució de la Comissió. 

6.1 La comissió es considerarà vàlidament constituïda, i els seus acords seran vàlids, si hi ha un quòrum de la meitat més un dels membres de la comissió i la presència, com a mínim, de la presidència i/o vicepresidència, i del seu secretari o secretària.

6.2 Si no hi hagués quòrum, la comissió es considerarà constituïda, en segona convocatòria, mitja hora després; sempre que hi siguin presents, com a mínim, la tercera part dels seus membres, la presidència i/o vicepresidència i el seu secretari o secretària.

6.3 Si tampoc no hi ha quòrum en segona convocatòria, es podrà convocar novament la sessió 48 hores després.

6.4 Si, una vegada començada la sessió, s'absenta cap vocal, es podrà continuar la reunió sempre que es mantingui el nombre mínim de membres previst per a la segona convocatòria.  

7. Els acords de la Comissió s'adoptaran per majoria simple i tindran caràcter no vinculant. Els empats es dirimiran pel vot de qualitat del president/a.  

8. Quan un vocal dissenteixi del criteri majoritari formalitzat en el corresponent acord, pot emetre per escrit el seu vot particular. S'anunciarà abans d'aixecar-se la sessió i posteriorment, es remetrà per escrit al/a la secretari/ària de la comissió, en el termini de 48 hores, per a la incorporació a l'acta corresponent.  

9. S'ha d'estendre una acta de cada reunió, la qual s'ha de sotmetre a l'aprovació dels membres assistents en la propera sessió de la comissió. El secretari o secretària és la persona responsable de custodiar i arxivar les actes, a les quals poden tenir accés els membres de la Comissió i qualsevol persona física i jurídica que ho sol·liciti de forma raonada, sempre amb el vistiplau del president/a. 

Article 5 Elaboració d'informes i assessoraments 

1. La comissió podrà emetre estudis i dictàmens a instància del Consell de Formentera, de conformitat amb les funcions que se li atorguen a l'article 2 del present reglament. La comissió haurà d'haver aprovat i remés l'estudi o dictamen al Consell de Formentera en el termini d'un mes des de la recepció de la documentació necessària per portar-lo a terme. 

2. Un o més vocals, amb el vistiplau de la presidència, podran constituir una comissió específica per a abordar un estudi o dictamen el resultat del qual se sotmetrà posteriorment a votació en el si de la Comissió Assessora, admetent les dissensions previstes a l'apartat 8 de l'article 4 del present reglament.  

3. El o la conseller/a competent en matèria d'artesania i el Consell de Formentera podran sol·licitar de la comissió la tramitació de l'informe amb caràcter d'urgència. En aquest cas, l'informe de la Comissió s'emetrà en un màxim de 15 dies des de la recepció de la documentació necessària per portar-lo a terme.  

4. Atenent la complexitat de l'informe sol·licitat o a una altra causa justificada, la Comissió podrà acordar demanar a l'Administració que ha sol·licitat l'informe l'ampliació del termini per a l'emissió. 

Article 6 Modificació del Reglament 

La proposta de modificació del present Reglament es presentarà a la Comissió Assessora d'Artesania, i s'hi sotmetrà a votació, considerant-se aprovada si s'obté una majoria qualificada favorable de dos terços. 

Article 7 Entrada en vigor 

Aquest reglament entrarà en vigor al dia següent de la seva publicació al Bolletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), una volta hagin transcorregut els dies que marca la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears (articles 103.1 i 113).

 

​​​​​​​​​​​​​​Formentera, 4 de març de 2020 

La presidenta Alejandra Ferrer Kirschbaum