Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
ESCOLA BALEAR D'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)
Núm. 2200
Resolució de la consellera d’Administracions Públiques i Modernització de 26 de febrer de 2020 per la qual es crea la Comissió d’Avaluació dels cursos de capacitació corresponents a cada categoria de policia local
Fets
1. L'article 30.19 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears estableix que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la competència exclusiva en matèria de coordinació i la resta de facultats en relació amb les policies locals, en els termes que estableixi una llei orgànica.
2. L'article 39 de la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat, concreta les competències de coordinació que corresponen a les comunitats autònomes en matèria de policies locals, i inclou, entre altres funcions, fixar els criteris de selecció de les policies locals, així com també la formació mitjançant la creació d'escoles de formació de comandaments i de formació bàsica.
3. De conformitat amb l'article 34.3 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, els procediments de selecció per accedir a la categoria de policia local es completen amb la superació d'un període de pràctiques, que inclou el curs de capacitació corresponent a la categoria a la qual es vol accedir i la fase de pràctiques al municipi relacionades amb les funcions pròpies de la categoria en qüestió.
4. D'altra banda, l'article 28.3 del mateix text legal estableix que l'Escola Balear d'Administració Pública ha d'impartir el curs de capacitació corresponent a cada categoria de la policia local.
5. Els articles 177 i següents del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears, regulen el curs de formació bàsica per a l'accés a la policia local.
L'article 178 estableix la competència de l'Escola Balear d'Administració Pública per impartir els cursos de capacitació corresponents a cada categoria de la policia local.
6. L'article 18.4 del Decret 31/2012, de 13 d'abril, pel qual s'aproven els Estatuts de l'Escola Balear d'Administració Pública, disposa el següent: «Mitjançant una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria de funció pública es podran constituir comissions específiques en matèria de seguretat pública i emergències integrades per professionals, a l'efecte de garantir la formació dels policies locals [...]».
Així mateix, disposa que la resolució que creï la comissió n'ha d'establir l'estructura, el funcionament i les funcions.
Fonaments de dret
1. L'article 18.4 del Decret 31/2012, de 13 d'abril, pel qual s'aproven els Estatuts de l'Escola Balear d'Administració Pública.
2. L'article 39 de la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat.
3. Els articles 34.3 i 28.3 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.
4. Els articles 15 a 18 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
5. Els articles 17 a 19 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Crear la Comissió d'Avaluació dels cursos de capacitació corresponent a cada categoria de policia local, com un òrgan col·legiat de deliberació, decisió i proposta en les matèries relacionades amb el programa, disseny, seguiment i avaluació dels cursos de capacitació de cada categoria de policia local que es duguin a terme a l'EBAP, en els termes que s'estableixen en l'annex 1 d'aquesta Resolució.
2. Establir que la Comissió d'Avaluació dels cursos de capacitació ha d'actuar sota la dependència jeràrquica de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització.
3. Aprovar les normes de funcionament i les atribucions de la Comissió d'Avaluació dels cursos de capacitació, d'acord amb el que estableix l'annex 1 d'aquesta Resolució.
4. Determinar la composició de la Comissió d'Avaluació dels cursos de capacitació, en els termes que estableix l'annex 2 d'aquesta Resolució.
5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Administracions Públiques i Modernització en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta Resolució, d'acord amb els articles 8.3 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 26 de febrer de 2020
La consellera d'Administracions Públiques i Modernització
Isabel Castro Fernández
ANNEX 1
Normes de funcionament i atribucions
1. Objectius i funcions de la Comissió d'Avaluació dels cursos de capacitació corresponent a cada categoria de policia local
1.1. Objectius
La Comissió d'Avaluació dels cursos de capacitació és un òrgan col·legiat que té com a objectius dur a terme les avaluacions dels alumnes dels cursos de capacitació per a les categories de policia que imparteix l'EBAP, en els casos i de la manera que s'estableix en la resolució per la qual s'aproven la convocatòria, les bases i el manual de l'alumnat que han de regir el curs bàsic de capacitació per a l'accés a la categoria de policia local, així com garantir el compliment de les normes que regulen l'avaluació dels alumnes, d'acord amb el que estableix la resolució a què es fa referència.
1.2. Funcions
Per aconseguir els objectius esmentats, la Comissió té atribuïdes les funcions següents:
a) Proposar el contingut dels cursos de capacitació, quant al disseny i al programa formatiu.
b) Fer el seguiment de l'activitat del personal docent dels cursos de capacitació.
c) Establir els criteris necessaris per al normal desenvolupament dels cursos de capacitació i resoldre'n els dubtes d'interpretació que puguin sorgir al llarg dels cursos.
d) Dur a terme l'avaluació dels cursos de capacitació d'acord amb el que estableixi la convocatòria corresponent.
e) Proposar a la consellera d'Administracions Públiques i Modernització la llista de persones que hagin superat els cursos de capacitació corresponents.
f) Exercir qualsevol altra funció relacionada amb els cursos de capacitació que li encomani la Direcció Gerència de l'EBAP o que se li assigni en el marc de les convocatòries corresponents.
2. Estructura
En els termes que estableix l'annex 2, la Comissió està formada per un president i quatre vocals, un dels quals exerceix de secretari.
D'entre els vocals de la Comissió, en la primera sessió que es dugui a terme, s'ha d'elegir per majoria de vots dels assistents el membre que ha d'ocupar el càrrec de secretari de la Comissió, a qui corresponen les funcions que s'especifiquen en el punt 3.3 d'aquest annex, així com la convocatòria de les sessions, i la resta de funcions inherents al càrrec.
3. Funcionament de la Comissió
3.1. Perquè la Comissió es constitueixi vàlidament —als efectes de les sessions, les deliberacions i la presa d'acords—, es requereix la presència del president, del secretari i, almenys, de dos dels vocals. La convocatòria de la Comissió correspon al secretari, per ordre del president, excepte la primera sessió, en la qual s'ha de dur a terme l'elecció de secretari, que l'ha de convocar el president de la Comissió.
La convocatòria s'ha de notificar als altres membres de la Comissió amb una antelació mínima de quaranta-vuit hores, i s'hi ha d'adjuntar l'ordre del dia fixat pel president, el qual ha de tenir en compte, si escau, les peticions dels altres membres de la Comissió, que s'han de formular amb l'antelació suficient.
3.2. Tots els membres de la Comissió tenen veu i vot. Els acords de la Comissió s'adopten per la majoria dels assistents, i el vot del president dirimeix els casos d'empat en les votacions. En els casos en què sigui necessària la presència del professorat, del personal d'instrucció o del delegat del curs de capacitació durant la sessió, aquests hi assisteixen, amb veu però sense vot, només a fi de tractar de temes específics en relació amb situacions concretes dels alumnes aspirants.
3.3. El secretari de la Comissió ha d'estendre una acta de cada sessió, la qual ha de contenir els punts següents: el dia, l'hora i el lloc en què s'ha duit a terme; el nom i els llinatges de les persones assistents i, si escau, de les absents; l'ordre del dia; els punts principals de deliberació; la forma i el resultat de la votació, i el contingut dels acords.
3.4. Els membres de la Comissió poden fer constar en aquesta acta el vot contrari als acords adoptats, l'abstenció i els motius que la justifiquen, o el sentit del vot favorable.
3.5. A tot el que no especifica aquest annex sobre el funcionament de la Comissió, hi és aplicable la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, o la norma que la substitueixi.
3.6. Als efectes de rebre les comunicacions i d'atendre la resta d'incidències que puguin sorgir al llarg del desenvolupament d'un curs de capacitació, la Comissió té la seu a l'edifici de l'EBAP de l'illa de Mallorca (carrer del Gremi de Corredors, 10, 3a planta, polígon de Son Rossinyol, 07009 Palma).
ANNEX 2
Composició de la Comissió d'Avaluació dels cursos de capacitació corresponent a cada categoria de policia local
La Comissió d'Avaluació dels cursos de capacitació està conformada pels membres següents:
- El president és el cap d'estudis de Seguretat i Emergències de la Prefectura d'Estudis IV de l'EBAP.
- El vocal primer és la persona que ocupa el lloc de feina de coordinador o coordinadora de formació de la Prefectura d'Estudis IV de l'EBAP.
- El vocal segon és una instructora o instructor policial de la Prefectura d'Estudis IV designat per la directora gerent de l'EBAP.
- El vocal tercer és un representant del Servei de Règim Jurídic de l'EBAP designat per la directora gerent de l'EBAP.
- El vocal quart és el director de l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears (ISPIB), de la Direcció General d'Emergències i Interior.
Un dels vocals exerceix les funcions de secretari o secretària de la Comissió. El secretari o secretària s'elegeix de conformitat amb el que estableix l'annex 1.
En cas d'absència, vacant o malaltia del cap d'estudis de Seguretat i Emergències, exerceix les funcions de president la persona titular del Departament de Formació i Selecció de l'EBAP.