Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 2196
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de declaració de no subjecció a l’avaluació d’impacte ambiental del projecte de modificació d’activitat de reciclatge de paper i cartó, electrodomèstics i electrònica de gamma blanca, a Arboçera, solar 6 i 7, TM Bunyola (137a/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

En data 4 de juliol de 2018 té entrada ofici de l'Ajuntament de Bunyola, al qual adjunta “Proyecto de modificación de actividad permanente mayor destinado a reciclaje de papel y cartón, electrodomésticos y electrónica de gama blanca (SIN CFC-HFC-HCFC-CH y logística” de 9 de febrer de 2018, sol·licitant document d'abast de l'estudi d'impacte ambiental del projecte, i als efectes previstos a l'article 39 de la llei 21/2013.

En data 17 de juliol de 2018 es tramet requeriment a Angel 24, SL, promotor del projecte, de la documentació exigida per l'article 34.2 de la llei 21/2013.

En data 25 de juliol de 2018 s'informa a l'Ajuntament de Bunyola del requeriment efectuat al promotor.

En data 4 de desembre de 2018 es tramet ofici al promotor i a l'òrgan substantiu informant de la documentació necessària per iniciar l'avaluació d'impacte ambiental simplificada (AIAS) del projecte. També es recorda que, d'acord amb l'article 14.1.d) de la llei 12/2016, el promotor d'un projecte subjecte a l'AIAS, pot sol·licitar que es tramiti per mitjà d'una avaluació ordinària.

En data 27 d'agost de 2019 té entrada ofici de l'Ajuntament de Bunyola, al qual s'adjunta documentació relativa al projecte, incloent el projecte de 9 de febrer de 2018 ja presentat, un annex “fe de erratas” del projecte i un document ambiental “fase de inicio de la Evaluación de Impacto Ambiental Simplificada)”, sol·licitant que es formuli la declaració d'impacte ambiental.

Fonaments de dret

1.L'article 14 de la llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, estableix els projectes que han de ser objecte de l'avaluació d'impacte ambiental. Pel que és rellevant al cas que ens ocupa:

1. Han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària els següents projectes:

a) Els projectes inclosos en l'annex I de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 1 d'aquesta llei, i també els projectes que es presentin fraccionats i assoleixin els llindars d'aquests annexos per l'acumulació de les magnituds o les dimensions de cada un.

b) Els projectes inclosos en l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquesta llei, quan així ho decideixi, cas per cas, l'òrgan ambiental en l'informe de impacte ambiental d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

c) Qualsevol modificació de les característiques d'un projecte consignat en els apartats anteriors, quan aquesta modificació compleixi els llindars que estableixen l'annex I de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o l'annex 1 d'aquesta llei.

d) Els projectes subjectes a avaluació d'impacte ambiental simplificada quan el promotor sol·liciti que es tramiti per mitjà d'una avaluació d'impacte ambiental ordinària.

2. Han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els següents projectes:

a) Els projectes inclosos en l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquesta llei.

b) (...)

c) Qualsevol modificació de les característiques d'un projecte dels annexos I o II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o dels annexos 1 o 2 d'aquesta llei, diferent de les modificacions descrites en l'apartat 1.c) anterior, que sigui posterior a la declaració d'impacte ambiental o l'informe ambiental, o d'un projecte ja autoritzat, executat o en procés d'execució, que pugui tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient.

d) (...)

e) (...)

2.El grup 9 de l'annex 1 de la llei 12/2016 indica els projectes de tractament i gestió de residus que han de ser objecte d'avaluació ordinària:

1. Instal·lacions de tractament de residus perillosos que realitzin operacions d'eliminació de la D1 a la D12 de l'annex 1 o operacions de valorització de la R1 a la R11 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

2. Instal·lacions de tractament de residus no perillosos que realitzin operacions d'eliminació de la D1 a la D12 de l'annex 1 o operacions de valorització de la R1 a la R11 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, amb una capacitat de tractament superior a 50 t / dia.

3. Abocadors de residus no perillosos amb una capacitat de tractament superior a 10 t / dia, o capacitat total superior a 25.000 t.

El grup 8 de l'annex 1 de la llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, estableix que els projectes de tractament i gestió de residus que han de ser objecte d'avaluació ordinària són:

a) Instal·lacions d'incineració de residus perillosos definits en l'art. 3.e) de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, així com les d'eliminació d'aquests residus mitjançant dipòsit en abocador, dipòsit de seguretat o tractament químic (com es defineix l'epígraf D9 de l'annex I de la Llei 22/2011).

b) Instal·lacions d'incineració de residus no perillosos o d'eliminació d'aquests residus mitjançant tractament fisicoquímic (com es defineix l'epígraf D9 de l'annex I de la Llei 22/2011), amb una capacitat superior a 100 t diàries.

c) Abocadors de residus no perillosos que rebin més de 10 t per dia o que tinguin una capacitat total de més de 25.000 t, exclosos els abocadors de residus inerts.

3.El grup 6 de l'annex 2 de la llei 12/2016 indica els projectes de gestió de residus que han de ser objecte d'avaluació simplificada:

1. Instal·lacions de tractament de residus no perillosos que realitzin operacions d'eliminació de la D1 a la D12 de l'annex 1 o operacions de valorització de la R1 a la R11 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau al polígon industrial i no estiguin incloses a l'annex 1 d'aquesta llei.

2. Instal·lacions d'emmagatzematge de ferralla, d'emmagatzematge de vehicles fora d'ús, centres autoritzats per a la recollida i la descontaminació de vehicles que no es desenvolupin a l'interior d'una nau al polígon industrial.

3. Instal·lacions d'emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 o operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau al polígon industrial.

4. Instal·lacions d'emmagatzematge de residus no perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 i operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, amb una capacitat superior a 100 t i que no es desenvolupin a l'interior d'una nau al polígon industrial.

5. Abocadors de residus no perillosos amb una capacitat de tractament inferior o igual a 10 t / dia i capacitat total igual o inferior a 25.000 t, així com els projectes de clausura d'abocadors quan no estiguin inclosos en el seu autorització inicial o no hagin estat sotmesos a tramitació ambiental.

Al grup 9 de l'annex 2 de la llei 21/2013 s'estableix que han de ser objecte d'avaluació simplificada, entre d'altres projectes:

b) Instal·lacions d'eliminació o valorització de residus no incloses en l'annex I que no es desenvolupin a l'interior d'una nau al polígon industrial, o amb qualsevol capacitat si l'activitat es realitza a l'exterior o fora de zones industrials.

d) Instal·lacions d'emmagatzematge de ferralla, d'emmagatzematge de vehicles rebutjats i instal·lacions de desballestament i descontaminació de vehicles que no es desenvolupin a l'interior d'una nau al polígon industrial, o amb qualsevol capacitat si l'activitat es realitza a l'exterior o fora de zones industrials.

e) Instal·lacions destinades a la valorització de residus (incloent l'emmagatzematge fora del lloc de producció) que no es desenvolupin a l'interior d'una nau al polígon industrial excloses les instal·lacions de residus no perillosos amb una capacitat de tractament no superi les 5.000 t anuals i d'emmagatzematge inferior a 100 t.

4.L'annex al projecte presentat en data 27 d'agost de 2019 (“Anexo fe de erratas (...)”) descriu l'objecte del projecte de la següent manera:

L'objecte del projecte és la modificació d'una activitat existent que actualment disposa d'autorització per a gestió de residus de construcció.

S'ampliarà l'activitat de gestió de residus per realitzar en el mateix edifici existent, el reciclatge de paper i cartró, electrodomèstics pertanyents al codi LER 20.01.36 sense gasos fluorats o olis (CFC, HFCF, HC, HFC) i logística.

L'activitat rep paper i cartró de diferents proveïdors, que emmagatzema, sense realitzar cap actuació sobre ells, per posteriorment lliurar-lo a la nau adjacent per a la seva gestió i separació.

Pel que fa al reciclatge dels electrodomèstics segons codi LER 20.01.36 i equips electrònics:

-No es realitzarà gestió de cap residu que disposi de gasos fluorats o olis dels anomenats anteriorment, (neveres, aires condicionats, etc).

-Únicament electrodomèstics segons codi LER 20.01.36

-Tota l'activitat es realitzarà en l'interior de la nau proposta, ja existent.

-A la zona de campa exterior no es realitzarà cap activitat vinculada als residus a tractar, ni tan sols el seu emmagatzematge previ.

- Els camions que transportin els elements objecte de l'activitat, descarregaran a l'interior de la nau, accedint seva part posterior per les portes existents.

-No es produeix cap operació de destrucció.

-Les valoracions seran les R12 i R13, segons la llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

5.Atès que el projecte presentat consisteix en un projecte de modificació d'una activitat existent, cal en primer lloc analitzar si són d'aplicació l'apartat 1.c) o el 2.c) de l'article 14 de la llei 12/2016.

Per fer-ho, la instal·lació existent actualment hauria de ser un projecte dels annexos I o II de la llei 21/2013, o dels annexos 1 o 2 de la llei 12/2016. Com hem vist, s'afirma que l'activitat existent actualment disposa d'autorització per a gestió de residus de construcció. A més, no es té constància que hagi estat subjecte a l'avaluació d'impacte ambiental, ni es disposa d'informació que permeti determinar que ho hauria d'haver estat.

Per tant, es parteix del supòsit que la instal·lació actual no és un projecte dels annexos I o II de la llei 21/2013, o dels annexos 1 o 2 de la llei 12/2016, i s'ha d'analitzar si el projecte de modificació compleix per si mateix qualsevol altre dels apartats de l'article 14 de la llei 12/2016.

6.Als apartats 4.3 i 4.4 del document ambiental presentat s'analitza si el projecte es pot subsumir dins qualcun dels tipus de projectes que han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental, d'acord amb els annexos de les lleis 12/2016 i 21/2013, arribant a la conclusió que el projecte no s'ha de subjectar a avaluació d'impacte ambiental.

No obstant això, s'afirma que en aplicació del principi de prevenció es presenta la documentació adient per tramitar l'avaluació d'impacte ambiental simplificada del projecte.

7.Vista la normativa apuntada, un projecte s'ha de subjectar a avaluació d'impacte ambiental només si es dóna cap dels supòsits prevists a l'article 14 de la llei 12/2016. Aquest article preveu la possibilitat que el promotor d'un projecte sotmès a avaluació simplificada sol·liciti que es tramiti com una avaluació ordinària. Però no és aquesta la situació que es planteja al present expedient, ja que, d'acord amb la nova documentació presentada en data 27 d'agost de 2019, no es dóna cap dels requisits exigits per inserir el projecte dins cap de les categories especificades als annexos de les lleis 12/2016 i 21/2013.

A la instal·lació de tractament de residus es projecta que:

-no es realitzaran accions d'eliminació,

-les operacions de valorització seran les catalogades com R12 i R13,

-l'activitat es durà a terme a l'interior de nau industrial a polígon industrial.

Per tant, el projecte de modificació de l'activitat existent presentat no es pot incloure dins cap de les categories previstes als annexos, i atès que no es dóna cap dels supòsits exigits per l'article 14 de la llei 12/2016, el projecte no s'ha de subjectar a l'avaluació d'impacte ambiental.

7.L'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, estableix que són competència del president de la CMAIB totes les que la legislació vigent assigni a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sense precisar-ne l'òrgan i que no estiguin expressament atribuïdes al ple de la CMAIB en l'article 9.

Per tot això, i vist l'informe jurídic amb proposta de resolució de 9 de setembre de 2019, dict la següent:

Resolució

1. Declarar que el projecte de modificació d'activitat de reciclatge de paper i cartó, electrodomèstics i electrònica de gamma blanca, a Arboçera, solar 6 i 7, TM Bunyola, no està subjecte a l'avaluació d'impacte ambiental, d'acord amb el previst a l'article 14 de la llei 12/2016.

2. Notificar aquesta resolució al promotor i a l'òrgan substantiu.

Palma, 30 de gener de 2020

El President de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias