Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HISENDA I RELACIONS EXTERIORS

Núm. 2037
Correcció d’errates advertides en la publicació de la Resolució de la consellera d’Hisenda i Relacions Exteriors de 10 de febrer de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria per a l’any 2020 d’ajuts als emprenedors i a la micro, petita i mitjana empresa amb activitat a les Illes Balears per cobrir els interessos i els cost de l’aval d’ISBA, SGR, d’operacions de finançament d’inversions productives i liquiditat

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 20, de 15 de febrer de 2020, s'han detectat errates  tant en la versió catalana com en la versió castellana comeses en la pre-maquetació del text per la publicació de la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 10 de febrer de 2020 per la qual s'aprova la convocatòria per a l'any 2020 d'ajuts als emprenedors i a la micro, petita i mitjana empresa amb activitat a les Illes Balears per cobrir els interessos i els cost de l'aval d'ISBA, SGR, d'operacions de finançament d'inversions productives i liquiditat.

Els errors comesos en els treballs de premaquetació consisteixen en la versió catalana: omissió en el punt 4 de l'annex dels apartats 4.3 i 4.4.. En la versió castellana:omissió en el punto 4 de l'annex 1 dels apartats 4.3 i 4.4.; omissió del punto 5 de l'annex 1, i els apartats 5.1 i 5.1; omissió de l' apartat 13.2 de l'annex 1 de dos paràgrafs:

La conselleria remitent de l'edicte ha instat a l'òrgan competent, la secretaria general de la Conselleria de Presidència, Cultura i Esports, la tramitació de la corresponent corecció d'errates mitjançant la publicació íntegra de la Resolució i els seus annexos.
er això, d'acord amb els articles 19.2 i 19.4 del Decret 68/2012, de 27 de juliol, pel qual es regula el Butlletí Oficial de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

Rectificar les errates advertides en la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de les versions catalana i castellana de la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 10 de febrer de 2020 per la qual s'aprova la convocatòria per a l'any 2020 d'ajuts als emprenedors i a la micro, petita i mitjana empresa amb activitat a les Illes Balears per cobrir els interessos i els cost de l'aval d'ISBA, SGR, d'operacions de finançament d'inversions productives i liquiditat, en el sentit expressat en la motivació d'aquesta resolució. Atesa la naturalesa de l'error la rectificació es fa tornat a publicar el text íntegre de l'edicte

 

Palma, 21 de febrer de 2020

La secretària general María Asunción Sáez Amer

 

Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 10 de febrer de 2020 per la qual s'aprova la convocatòria per a l'any 2020 d'ajuts als emprenedors i a la micro, petita i mitjana empresa amb activitat a les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l'aval d'ISBA, SGR, d'operacions de finançament d'inversions productives i liquiditat

Fets

1. La Llei 2/2012, de 4 d'abril, de suport als emprenedors i les emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa, es va aprovar amb la finalitat de crear unes condicions favorables per al creixement i la competitivitat sostinguda de les petites i mitjanes empreses, a través de l'habilitació de línies d'avals per a emprenedors i emprenedores i per a empresaris i empresàries que cobreixin les necessitats no cobertes pel sistema financer actual.

2. Per complir aquest mandat, la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, mitjançant la Direcció General del Tresor i Política Financera, ha engegat un conjunt d'ajuts per facilitar el finançament de les pimes de les Illes Balears, en especial als emprenedors i les emprenedores.

3. En aquesta matèria, el Decret 29/2011, d'1 d'abril, de mesures urgents en matèria de finançament d'inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes Balears, regula el marc general de la concessió d'ajuts a petites i mitjanes empreses que vulguin acollir-se a línies de finançament d'inversions productives o liquiditat i sol·licitin el subsidi d'interès i els ajuts per cobrir el cost de l'aval. A més, en l'article 5 estableix que les convocatòries que es dictin a l'empara d'aquest Decret s'han d'aprovar per resolució del conseller competent en matèria d'economia i hisenda i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Fonaments de dret

1. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

2. La Llei 2/2012, de 4 d'abril, de suport als emprenedors i les emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa.

3. El Decret 29/2011, d'1 d'abril, de mesures urgents en matèria de finançament d'inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes, que constitueix el marc bàsic per executar aquests ajuts.

4. El Decret 122/2000, d'1 de setembre, pel qual es regulen les aportacions al fons de provisions tècniques de les societats de garanties recíproques i el suport als socis partícips per les conselleries del Govern de les Illes Balears

5. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

6. L'annex I del Reglament (CE) núm. 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014 pel qual es declaren determinades categories d'ajut compatible amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, sobre la definició de micro, petites i mitjanes empreses.

7. L'Acord del Consell de Govern de 31 de gener de 2020, per el qual es concedeix l'autorització prèvia per exercir la competència en matèria d'autorització i disposició de la despesa corresponent a l'expedient de la convocatòria per a l'any 2020 d'ajuts als emprenedors i a la micro, petita i mitjana empresa de les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost d'aval d'ISBA, SGR, d'operacions de finançament d'inversions productives i liquiditat, i s'autoritza, per raons d'interès públic, el pagament anticipat fins al 100 % de l'import de les ajudes, i s'eximeix els beneficiaris de l'aportació de garanties.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria per a l'any 2020 d'ajuts als emprenedors i les emprenedores, i a la micro, petita i mitjana empresa de les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l'aval d'ISBA, SGR, d'operacions de finançament d'inversions productives i liquiditat, que consta en l'annex d'aquesta Resolució.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat la Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 10 de febrer de 2020

La consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors Rosario Sánchez Grau

 

 

ANNEX 1 Convocatòria per a l'any 2020 d'ajuts als emprenedors i a les emprenedores, i a la micro, petita i mitjana empresa de les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l'aval d'ISBA, SGR, d'operacions de finançament d'inversions productives i de liquiditat a les pimes a les Illes Balears

1. Objecte

Aquesta convocatòria té per objecte regular per a l'exercici de 2020 l'atorgament d'ajuts als emprenedors i a les emprenedores, a la micro, petita i mitjana empresa de les Illes Balears que hagin formalitzat operacions financeres avalades per ISBA, SGR, destinades a finançar noves inversions productives o per a liquiditat, formalitzades entre l'1 de desembre de 2019 i el 30 de novembre de 2020.

Les operacions avalades per ISBA SGR han de complir els següents requisits:

  • avals financers vius concedits per ISBA, SGR, i
  • comptar amb el refiançament de la Compañía Española de Reafianzamiento, S.M.E., SA, en un import mínim del 25 %.

Els ajuts es destinen a cobrir el cost de l'aval dels primers quatre anys de les operacions que formalitzin amb ISBA, SGR, i si escau, els interessos de les operacions de finançament d'inversions productives per un termini màxim de set anys, en els termes i condicions que s'estableixen en aquesta Resolució.

2. Requisits que han de complir els beneficiaris

2.1. Poden ser beneficiaris d'aquests ajuts les persones físiques o jurídiques, de naturalesa privada, i les societats civils o comunitats de béns, les agrupacions d'interès econòmic (AIE), les unions temporals d'empreses (UTE) i empreses d'economia social, d'acord amb les definicions i conceptes de l'annex 3 d'aquest Resolució, i que compleixin els requisits de les micro, petita i mitjana empresa en les quals es produeixi algun dels requisits següents:

a) Que financin projectes d'inversions de les pimes, sempre que es facin a centres productius ubicats a les Illes Balears.

b) Que financin operacions financeres de liquiditat de pimes, l'activitat principal de les quals es faci a centres productius ubicats a les Illes Balears.

2.2. Els emprenedors en procés de creació empresarial també poden ser beneficiaris de l'ajut, però han d'acreditar l'inici de l'activitat abans que es pagui l'ajut, en els termes que estableix l'article 17.1 del Decret 29/2011, d'1 d'abril.

2.3. No obstant l'establert a l'apartat 1, i fins al 31 de març de 2020, excepcionalment podran també acollir-se als ajuts regulats per aquesta convocatòria les operacions formalitzades abans de l'1 de desembre 2019 que, per limitacions pressupostàries, no haguessin pogut accedir als ajuts de la convocatòria de 2019 regulada per la Resolució de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 7 de desembre de 2018.

2.4 De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, de igualtat de dones i homes, no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes a la present Resolució les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.

3. Import dels ajuts i els crèdits pressupostaris

Inicialment es destinen a aquesta convocatòria, amb càrrec a la partida pressupostària 14601 141E01 47000 (o la partida que correspongui en cada exercici), els imports màxims següents amb la distribució d'anualitats que s'indica:

a) Ajuts per cobrir el cost de l'aval d'ISBA, SGR: 1.290.000 euros

— Any 2020: 500.000 euros

— Any 2021: 345.000 euros

— Any 2022: 265.000 euros

— Any 2023: 180.000 euros

b) Ajut per cobrir els interessos: 1.330.000 euros, amb càrrec a la partida 14601 141E01 47000 (o la partida que correspongui) de l'exercici 2021 en aplicació del que estableix l'apartat 11.1 d'aquesta convocatòria.

 

4. Ajuts per cobrir els interessos d'operacions financeres finalistes per a noves inversions productives

4.1. L'import de cada ajut serà l'equivalent a 1 punt percentual d'interessos (1 %) quan el finançament sigui finalista per a inversions productives que duguin a terme les pimes.

4.2. No obstant això, l'ajuda serà l'equivalent a 1,5 punts percentuals (1,5 %) en els casos següents:

a. Inversions efectuades per emprenedors o emprenedores

b. Inversions efectuades per dones empresàries

c. Microcrèdits per a inversions d'autònoms, de cooperatives, d'empreses d'economia social, en especial empreses d'inserció, o d'economia col·laborativa en general.

d. Inversions en innovació tecnològica i digitalització

e. Inversions en internacionalització

f. Inversions d'indústries creatives i culturals

g. Inversions en sostenibilitat

Aquesta excepció no s'aplicarà quan l'instrument financer sigui un fons de titulització.

4.3. La quantia màxima de préstec sobre la qual s'ha de calcular l'ajut és de 375.000 euros per beneficiari, amb el màxim dels set primers anys de termini de l'operació, amb independència que es duguin a terme en una o més operacions financeres o que el termini o l'import finançat pugui superar aquestes xifres.

4.4. A l'annex 2 d'aquesta convocatòria s'especifica l'import equivalent dels ajuts establerts en els apartats 4.1 i 4.2 anteriors per cobrir els interessos d'operacions financeres finalistes per a noves inversions productives, per cada 1.000 euros de préstec segons diferents modalitats de termini i de carència d'amortització.

Els ajusts així determinats s'aplicaran malgrat l'operació no s'ajusti estrictament a l'estructura d'amortització i liquidació de quotes amb els quals s'han calculat els ajuts de l'annex 2 indicat. En el cas que el termini d'amortització o de carència de l'operació superi el de les modalitats establertes en l'annex 2, s'ha d'aplicar per defecte la modalitat inferior més favorable.

En cap cas, la novació posterior de l'operació financera avalada, amb establiment de terminis més dilatats en el temps, pot suposar un augment de l'ajut concedit.

5. Ajut per cobrir el cost de l'aval d'ISBA, SGR

5.1. Per acollir-se a aquests ajuts, les operacions financeres que els sol·licitants formalitzin amb les entitats de crèdit o altres fonts alternatives de finançament, incloses les finançades amb fons públics, com el Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI) , o privats, com els fons de titulització, han de disposar necessàriament d'un aval d'ISBA, SGR.

5.2. Les quanties de l'ajut per cobrir el cost del aval d'ISBA, SGR d'operacions financeres que s'acullin a aquesta convocatòria, cobriran com a màxim els quatre primers anys de l'operació i són les següents:

  • El 100 % del cost de l'aval el primer any, amb la limitació del 1,25 % sobre l'import de l'aval, per operacions noves. En el supòsit d'operacions de liquiditat que suposin renovació d'una operació anterior, l'ajut al cost de l'aval del primer any serà del 50%, amb la limitació del 0,625 % sobre l'import de l'aval.
  • El 50 % del segon al quart any, amb la limitació del 0,625 % sobre l'import de l'aval.

5.3. No obstant això, en el cas d'operacions financeres destinades a inversions en sostenibilitat, descrites a l'apartat 4.2.g) anterior, es finançarà el 100 % del cost de l'aval, amb la limitació de l' 1,25 %, durant els quatre primers anys de duració de l'operació original.

5.4. Excepcionalment, les operacions financeres del sector agrícola avalades per ISBA, SGR que hagin sol·licitat ajudes del FOGAIBA podran acollir-se a les ajudes al cost d'aval en la modalitat de liquiditat, sempre que no comptin amb cap altre tipus d'ajuda per aquest concepte ni l'hagin sol·licitada.

6. Entitat col·laboradora

6.1. De conformitat amb l'article 26 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es designa com a entitat col·laboradora ISBA, SGR, la qual ha d'acreditar les condicions de solvència i d'eficàcia que s'estableixi en el conveni de col·laboració corresponent (o assenyalant l'expedient en la qual ja les hagi acreditat davant l'Administració, si escau). Entre altres funcions, s'ha d'encarregar de tramitar els expedients, gestionar-los, fer-ne el seguiment, i, si s'escau, comprovar la inversió i pagar l'ajut.

6.2. D'acord amb els articles 4 i 5 del Decret 122/2000, d'1 de setembre, la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors ha de formalitzar el conveni pertinent amb ISBA, SGR, en què cal especificar les quanties màximes que l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha d'abonar a ISBA, SGR, la documentació justificativa que ISBA, SGR, ha de trametre a la Comunitat Autònoma i la seva periodicitat, i les dades que es considerin necessàries sobre la prestació dels avals.

7. Presentació de sol·licituds

El procediment per a la concessió dels ajuts objecte d'aquesta convocatòria s'inicia a sol·licitud de la persona o entitat interessada.

7.1. Les sol·licituds, amb la seva documentació complementària, s'han de presentar per al seu registre, a través de l'entitat col·laboradora ISBA, SGR, segons els models que hi ha disponibles en el web de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors.

7.2. Juntament amb la sol·licitud s'ha de presentar la documentació que s'indica a continuació:

a) Una còpia del document d'identitat de la persona que signa la sol·licitud, en nom propi o en representació d'una persona jurídica o d'una entitat sense personalitat jurídica.

b) Si són persones jurídiques o entitats sense personalitat jurídica, el document constitutiu de l'entitat degudament inscrit, si és preceptiu, en el registre corresponent, o un certificat d'inscripció registral, com també l'acreditació de la representació amb què actua qui signa la sol·licitud, o una nota simple informativa del registre mercantil en què consti la inscripció de l'empresa i la representació de qui signa la sol·licitud.

c) Una declaració responsable de la persona titular de l'empresa o de qui la representa legalment en relació amb els aspectes següents:

1r. Que el sol·licitant compleix els requisits de petita o mitjana empresa, per la qual cosa ha de consignar-hi expressament la xifra de negoci, el volum d'actius i la plantilla de l'empresa corresponents a l'exercici de l'any 2018 o, alternativament, a l'exercici tancat a 31 de desembre de 2019 quan la persona sol·licitant ja hagi formulat els comptes i s'hagin aprovat, o ja hagi presentat les declaracions tributàries.

Per als emprenedors i les emprenedores i totes les pimes constituïdes o que hagin iniciat la seva activitat amb posterioritat a dia 1 de gener de 2019, si no s'han formulat i aprovat els comptes abans de la data de la sol·licitud, la declaració ha de fer referència a la xifra de negoci, a la plantilla i al volum d'actius que l'empresa prevegi obtenir en el primer exercici complet.

2n. Que és una “empresa autònoma” que compleix el requisit relatiu a la no participació superior al 25 % per una o diverses empreses, en els termes que estableix l'article 3 de l'annex I del Reglament (CE) núm. 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014

3r. Que la persona o entitat beneficiària no està sotmesa a cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per rebre l'ajut segons la legislació vigent.

4t. Que ha sol·licitat o no ha sol·licitat o rebut cap altre ajut de qualsevol entitat, pública o privada, nacional o estrangera, relacionat amb l'operació financera o amb el projecte d'inversió, o, en cas contrari, relació de tots els ajuts i les subvencions sol·licitats o rebuts.

5è. Que, en la data de la sol·licitud, està al corrent dels pagaments de les obligacions tributàries amb l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

6è. Que la persona o entitat beneficiaria no ha estat sancionada o condemnada per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.

7è Adreça electrònica a efectes de notificació.

d) Certificats de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària d'estar al corrent dels pagaments corresponents.

En el cas d'empreses en procés de creació, els certificats de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària podran acreditar que l'empresa no consta en els seus registres.

e) La documentació acreditativa d'estar donat d'alta en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors i en l'impost sobre activitats econòmiques. Els empresaris en procés de creació empresarial, podran eximir-se de presentar aquesta documentació en el moment de la sol·licitud però serà preceptiva al pagament de l'ajut, d'acord a l'article 17.1. del Decret 29/2011, d'1 d'abril.

f) Declaració de dades bancàries.

7.3. A l'efecte de simplificació administrativa, excepte en cas de manifestació expressa contrària de la persona sol·licitant, amb la signatura de la sol·licitud s'entén que autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'entitat col·laboradora per incloure les seves dades personals en els fitxers de dades de subvencions i també per demanar d'ofici, en representació seva, els certificats i la documentació acreditativa prevista als apartats d) i e).

7.4. Quan així ho prevegi el Conveni previst a l'apartat 6, l'entitat col·laboradora serà dipositària i custodi dels documents anteriors.

8. Termini de presentació de sol·licituds

El termini per presentar les sol·licituds és des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i fins al 4 de desembre de 2020.

9. Examen de la documentació

9.1. La Comissió Avaluadora és l'encarregada d'examinar la documentació presentada, i es competent per interpretar les qüestions relatives als expedients i a la documentació a aportar. Està formada per aquests membres:

President o presidenta: el director o la directora general del Tresor i Política Financera

Suplent: el cap o la cap del Departament de Tresoreria

Secretari o secretària: el cap o la cap del Servei de Política Financera i Assegurances

Suplent: un funcionari o una funcionària del Servei de Política Financera i Assegurances

Vocals: un representant d'ISBA, SGR, i dos representants de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors

9.2. La Comissió Avaluadora s'ha de reunir periòdicament, sempre que el president o la presidenta en convoqui els membres. Una vegada examinada la documentació presentada, s'ha de fer constar en l'acta corresponent el seu informe, que ha de servir de base per a la proposta de resolució.

9.3. No s'estableixen criteris de valoració per a la concessió dels ajuts, atès que es durà a terme mitjançant el supòsits prevists als apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Les sol·licituds es resoldran individualment, encara que no hagi acabat el termini de presentació, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent per resoldre-les.

9.4. Si la sol·licitud o la documentació aportada no fos correcta o completa, s'ha de requerir a la persona sol·licitant perquè aporti la documentació o n'esmeni els defectes en el termini de deu dies hàbils, i se l'ha d'advertir que, si no ho fa i no s'amplia expressament el termini a què es refereix l'article 14.4 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, es considerarà que desisteix de la seva petició i es dictarà la resolució que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

9.5. L'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment, segons l'article 9 del Decret 29/2011, d'1 d'abril i per fer la proposta de resolució és el director o la directora general del Tresor i Política Financera.

9.6. El pressupost d'aquesta convocatòria està calculat inicialment i sense caràcter limitador, per concedir tots els ajuts a les operacions que se sol·licitin fins a 40.000.000 euros de principal, dels quals, es preveu destinar 26.000.000 euros al finançament d'inversions i 14.000.000 euros a liquiditat i refinançament, o fins que s'exhaureixin els fons destinats a aquesta convocatòria.

10. Resolució

10.1. L'òrgan competent per resoldre la concessió dels ajuts és la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, segons l'article 9.3 del Decret 29/2011, d'1 d'abril. La resolució s'ha de notificar individualment al beneficiari i a l'entitat col·laboradora.

10.2. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos. Transcorregut aquest termini sense haver-se dictat ni notificat la resolució, la sol·licitud s'entendrà desestimada per silenci administratiu, no obstant la obligació de l'Administració de dictar resolució expressa en el procediment. Ambdós casos, es podran interposar els recursos legalment procedents.

11. Pagament i justificació de l'aplicació dels fons

Les persones o entitats beneficiàries que, d'acord a l'article 17.1 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, no haguessin justificat encara la seva inscripció en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors i en l'impost sobre activitats econòmiques, ho hauran de fer abans de rebre'n el pagament de l'ajut.

11.1. Pagament dels ajuts per cobrir els interessos d'operacions per al finançament d'inversions productives

a) Per a les operacions que financin inversions, el pagament de l'ajut per cobrir els interessos només s'ha de fer una vegada, com a bestreta i un cop que el beneficiari hagi justificat l'execució del projecte d'inversió davant ISBA, SGR en el termini comprès entre l'1 de gener i el 31 d'octubre de 2021. Per aquest motiu, els pagaments en concepte d'ajut per cobrir els interessos es faran durant l'any 2021.

b) D'acord amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions, per acord del Consell de Govern de 31 de gener de 2020, a proposta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, s'autoritza, per raons d'interès públic, el pagament anticipat d'aquests ajuts i, una vegada presentada la documentació acreditativa de l'execució del projecte d'inversió i la formalització de l'operació de finançament. S'eximeix els beneficiaris de prestar garanties en virtut del que disposa l'article 25.3 b del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

c) Els beneficiaris han de justificar davant l'entitat col·laboradora ISBA, SGR, i d'acord a l'article 39 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, l'aplicació dels fons percebuts procedents de l'operació de finançament i el compliment de la resta de condicions per les quals s'hagi concedit la subvenció, per mitjà de la presentació d'un compte justificatiu que ha de contenir els documents següents:

1r. Declaració responsable de la persona titular de l'empresa, o de qui la representi legalment, d'haver aplicat els fons percebuts de l'operació financera a la finalitat que hagi servit de fonament per concedir-la i d'haver dut a terme les activitats per a les quals se sol·licita.

2n. Memòria de les activitats dutes a terme en el projecte d'inversió pel qual s'hagi autoritzat l'operació de finançament, amb el desglossament de cada despesa que s'hagi generat. Quan el projecte d'inversió hagi estat finançat, a més de per l'operació objecte de l'ajut, amb fons propis o altres subvencions o recursos, s'ha de fer constar la quantia, la procedència i l'aplicació d'aquests fons.

3r. Factures o altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, amb una antiguitat no superior als sis mesos des de la data de formalització de l'aval, que justifiquin les despeses incloses en la memòria del punt 2n anterior. En el cas d'adquisició de béns immobles, a més d'aquests documents, s'ha de presentar el certificat d'un taxador independent degudament acreditat i inscrit en el registre oficial corresponent. En el cas de treballs duts a terme per la mateixa empresa per al seu immobilitzat, s'ha d'expedir la factura corresponent en els termes que estableix la normativa de l'IVA.

4t. Certificats de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària d'estar al corrent dels pagaments corresponents. Aquest certificat no pot tenir una antiguitat superior als sis mesos anteriors a la data del compte justificatiu.

d) La justificació de l'aplicació dels fons percebuts fins a la quantia finançada, establerta en l'apartat anterior, s'ha d'efectuar en el termini màxim de deu mesos des de la data de la resolució de concessió de la subvenció, o de dotze mesos si la resolució es va produir abans de l'1 de març, i sempre dins el termini que estableix la lletra a) d'aquest apartat.

e) L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abonarà l'ajut d'interessos directament al beneficiari, segons l'article 16 del Decret 29/2011, d'1 d'abril.

f) No justificar l'execució de la inversió almanco en un 50 % de la quantia finançada o no justificar-la dins el termini que estableix la lletra d) anterior són motius que suposen, la pèrdua de l'ajut per cobrir els interessos i el cost de l'aval, i l'inici del procediment de revocació amb reintegrament de les quanties percebudes.

11.2. Pagament dels ajuts per cobrir el cost de l'aval d'ISBA, SRG

L'Administració de la Comunitat Autònoma durà a terme el pagament anual de l'ajut al cost de l'aval directament a ISBA SGR, per tal que sigui ISBA SGR la que els aboni en nom de l'Administració a les persones i empreses beneficiàries. El pagament de l'anualitat de 2020 s'ha de fer quan s'hagi dictat la resolució de concessió de l'ajut. Per pagar les anualitats següents, ISBA, SGR, ha de presentar trimestralment a la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors un certificat de totes les anualitats que vencen durant cada trimestre.

12. Compte justificatiu en acabar l'operació financera objecte de l'ajut

ISBA, SGR ha de presentar a la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, a l'acabament de l'operació de finançament, o del tram objecte de l'ajut, un certificat acreditatiu del compliment de l'operació d'aval en els termes establerts en la concessió de l'ajut i una declaració responsable que el cost financer de l'operació no ha estat inferior a l'ajut concedit.

13. Revocació i reintegrament de l'ajut

13.1. Es procedirà a revocar, total o parcialment, l'ajut quan la persona o empresa beneficiària incompleixi total o parcialment les condicions establertes en l'acord de concessió, d'acord al que estableix l'article 20.3 del Decret 29/2011, d'1 d'abril.

No justificar la inversió en el termini que estableix l'apartat 11.1 d) d'aquesta Resolució o en l'import mínim que fixa l'apartat 11.1 f) es considerarà equivalent a no executar la inversió, i per tant, motiu de revocació.

13.2. En el supòsit de cancel·lació anticipada voluntària de l'operació de finançament, el reintegrament serà per la part cobrada i no meritada.

  • Les amortitzacions anticipades parcials, si n'hi ha, no poden ser d'una quantia inferior al 20 % del capital inicial, excepte en el cas de cancel·lació.
  • La cancel·lació dins el termini dels dos mesos anteriors a l'acabament del termini de l'operació no es considerarà com a cancel·lació anticipada.

13.3. Tal com es preveu en l'aparat 4 de l'article 8è del Decret 29/2011, d'1 d'abril, en el supòsit que, per l'evolució del mercat de tipus d'interès en el temps, el cost financer efectiu de l'operació de finançament, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions, sigui inferior a la quantia de l'ajut, l'empresa beneficiària ha de reintegrar a la Comunitat Autònoma l'excés de l'ajut cobrat.

14. Notificacions i comunicacions

Les notificacions i les comunicacions a la persona sol·licitant de les resolucions, els requeriments d'esmena i aportació de documentació, o altres que afecten sol·licituds d'ajuts acollides a aquesta convocatòria s'efectuaran per via telemàtica a l'adreça de correu electrònic que hagi designat la persona sol·licitant a efectes de notificacions en el document de sol·licitud.

 

ANNEX 2 Bonificació del tipus d'interès de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

Imports dels ajuts per cobrir els interessos d'operacions financeres per a noves inversions productives de la convocatòria de 2020

 

Per cada 1.000€

Per cada 1.000€

Modalidad de préstamo

Bonificación del 1 %

Bonificación del 1,5 %

3 años / 0 carencia

15,55 €

23,12 €

5 años / 0 carencia

25,40 €

38,60 €

5 años / 1 carencia

30,44 €

46,04 €

7 años / 0 carencia

35,72 €

54,20 €

7 años / 1 carencia

41.00 €

61,16 €

7 años/ 2 carencia

45,32 €

68,60 €

Nota: valor actualitzat net per cada 1.000 € de finançament, calculats per al supòsit de préstecs amb sistema d'amortització francès amb liquidacions d'interessos i amortitzacions mensuals, i pagament de la bonificació per avançat als 12 mesos de la concessió de l'ajut, d'acord amb els apartats 4 i 11 de la convocatòria

 

ANNEX 3 Definicions i conceptes subvencionables. Línia CAIB-ISBA 2020

A. Definicions

1. Emprenedor-a: persona física o jurídica que està iniciant o ja ha iniciat, dins els darrers dos anys naturals anteriors al de la convocatòria, una activitat econòmica en el territori de les Illes Balears, i sempre que no superi els paràmetres de la condició de mitjana empresa. En el supòsit que aquests haguessin optat per una forma societària, tant mercantil com civil, s'aplicaran per analogia els paràmetres establerts per a la dona empresària en l'apartat A.6 b.

2. Activitat econòmica: qualsevol activitat de caràcter empresarial, sempre que suposi l'ordenació per compte propi dels mitjans de producció o els recursos humans, o d'ambdós, a fi d'intervenir en la producció o la distribució de béns o serveis. L'activitat econòmica ha de tenir per objectiu obtenir un benefici econòmic, independentment que es pugui reinvertir o repartir entre els integrants de l'organització. Resten expressament excloses d'aquesta convocatòria les activitats de promoció immobiliària i el joc quan sigui l'activitat principal.

3. Pime: empresa que compleix els requisits següents, d'acord amb l'annex I del Reglament (CE) núm. 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014 pel qual es declaren determinades categories d'ajut compatible amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, sobre Efectius i límits financers que defineixen les categories de les empreses i tipus d'empreses considerats pel seu càlcul:

a) Tenir menys de 250 persones treballadores.

b) Tenir una xifra de negoci anual no superior a 50.000.000 d'euros o un balanç anual no superior a 43.000.000 d'euros.

c) Ser una empresa autònoma, per no estar participada en un 25 % o més del seu capital o dels seus drets de vot per altres empreses o grups d'empreses que no compleixen els requisits anteriors.

En la categoria de pime, es considera petita empresa la que té menys de 50 persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no superen la quantia de 10.000.000 d'euros.

D'altra banda, en el grup de petites empreses, es considera microempresa la que té menys de deu persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no superen la quantia de 2.000.000 d'euros.

4. Innovació tecnològica: ús del coneixement tecnològic per crear o millorar els productes, els processos o els serveis aptes per introduir-los en el mercat.

5. Internacionalització: estratègia corporativa de creixement per diversificació geogràfica internacional, per mitjà d'un procés evolutiu i dinàmic de llarg termini que afecta gradualment les diferents activitats de la cadena de valor i l'estructura organitzativa, amb un compromís i una implicació creixents dels seus recursos i les capacitats amb l'entorn internacional, incloses les inversions estratègiques en immobilitzat expressament destinades a l'elaboració o magatzematge de la producció per a l'exportació.

6. Dona empresària: als efectes d'aquesta línia, els criteris que determinen la condició de dona empresària són:

a) Per a les persones físiques, que siguin dones que, en la data de formalització de l'aval, acreditin estar donades d'alta en l'impost d'activitats econòmiques.

b) Per a les persones jurídiques i assimilats, que siguin d'empreses que, en la data de formalització de l'aval, acreditin que la titularitat de més del 50 % del capital correspon a dones, i que, a més, compleixin els requisits següents:

L'òrgan d'administració ha d'estar compost majoritàriament per dones.

La direcció general o l'òrgan executiu principal han d'estar composts majoritàriament per dones

7. Economia social: a l'efecte d'aquesta convocatòria, es consideren empreses d'economia social les entitats regulades per la Llei 5/2011, de 29 de març, d'Economia Social, quan realitzen una activitat econòmica i empresarial.

Formen part de l'economia social les cooperatives, les mutualitats, les fundacions i les associacions que duguin a terme una activitat econòmica, les societats laborals, les empreses d'inserció, els centres especials d'ocupació, les confraries de pescadors, les societats agràries de transformació (SAT) i, en general, les entitats que es regeixin pels principis establerts a la Llei 5/2011.

B. Conceptes subvencionables en inversió

1. Norma general

Les operacions financeres, el cost de les quals són susceptibles de l'ajut, són les

reavalades d'acord al Conveni de col·laboració entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i ISBA, SGR per al suport de la Societat de Garantia Recíproca signat 22 de novembre de 2019.

2. Microcrèdits per a autònoms, de cooperatives, d'empreses d'economia social, en especial empreses d'inserció, o d'economia col·laborativa en general.

Operacions financeres a llarg termini (tres anys o més) destinades a la iniciació o la millora d'activitats empresarials de dimensió molt reduïda amb una marginalitat manifesta d'accés a fons de finançament, amb un import nominal no superior a 25.000 euros. El microcrèdit no s'ha de complementar amb cap altre finançament aliè addicional. Cobreix necessitats de finançament d'inversió (maquinària, equipament informàtic, mobiliari, immobles, vehicles, actius fixos productius nous o de segona mà, etc., i part del circulant).

 

3. Internacionalització

Finançament d'inversió destinada a garantir els compromisos, financers o no financers, assumits per les pimes i orientats a que s'incrementi la seva activitat internacional.

4. Industria creativa i cultural:

Als efectes d'aquesta convocatòria es considera industria creativa i cultural la definida per l'UNESCO com “Aquellos sectores de actividad organizada que tienen como objeto principal la producción o la reproducción, la promoción, la difusión y/o la comercialización de bienes, servicios y actividades de contenido cultural, artístico o patrimonial.”

5. Innovació tecnològica

Finançament d'inversió en la producció, desenvolupament o implementació de nous o substancialment millorats:

  • Productes, processos i serveis
  • Mètodes de producció o entrega
  • Innovació de processos o innovació organitzativa en la qual existeix un risc d'obsolescència tecnològica, industrial o cessament del negoci.

6. Sostenibilitat

Finançament d'inversió en actius fixos productius destinats a contribuir als objectius de desenvolupament sostenible, fonamentalment en matèries mediambientals, en concret, aquelles que contribuiran a reduir substancialment els riscs per al medi ambient, o altres efectes negatius derivats de l'ús de recursos, en almanco un dels cinc criteris considerats d'inversió sostenible:

  • Descarbonització, eficiència energètica i noves fonts d'energia sostenible
  • Ús eficient de recursos i economia circular aplicada a la millora de reducció dels residus, la reutilització, reciclat i aprofitament de matèries primes secundàries
  • Optimització dels recursos hídrics
  • Manteniment dels ecosistemes marins, costaners i terrestres
  • Millora de la qualitat i productivitat del sòl i implementació de pràctiques sostenibles respecte a aquest.

C. Conceptes subvencionables en liquiditat

Finançament que no estigui directament vinculada a una nova inversió en actius, tingui per objecte cobrir altres necessitats de liquiditat de les pimes i es formalitzi amb un contracte de préstec, pòlissa de crèdit o un altre tipus de document amb una entitat de crèdit o administració i organisme públic. Queden expressament excloses les operacions de factoring sense recurs.

D. Conceptes subvencionables en reestructuració financera

Finançament d'operacions en les quals per raons econòmiques o legals relacionades amb dificultats financeres, actuals o previsibles, del titular, es modifiquen les condicions financeres amb l'objectiu de facilitar el pagament del deute.

E. Conveni CERSA

En relació amb les definicions i conceptes subvencionables del present annex 3, prevaldran els que s'hagin definit en el conveni subscrit per ISBA, SGR amb la Compañía Española de Reafianzamiento, S.M.E., SA (CERSA) dins del Programa d'avals per a pimes i emprenedors de cada any, vigent a la data de formalització de l'operació.