Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA I SECTORS PRODUCTIUS
Núm. 2017
Resolució del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius d’autorització administrativa de construcció d’una instal·lació elèctrica corresponent a l’augment de capacitat de la línia aèria, de circuit simple, Bunyola-Inca, de 66 kV
Antecedents
1. El 26 de novembre de 2015, Red Eléctrica de España, SA (REE), va presentar a la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat una sol·licitud d'autorització administrativa de construcció per a una instal·lació elèctrica les característiques principals de la qual s'assenyalen a continuació.
Denominació de la instal·lació: augment de capacitat de la línia de 66 kV Bunyola-Inca.
Termes municipals: Inca, Lloseta, Alaró, Santa Maria del Camí i Bunyola.
Descripció: l'actuació consisteix en l'augment de capacitat de la línia aèria existent Bunyola-Inca a 66 kV, de circuit simple, mitjançant la substitució de 98 suports i el recreixement d'uns altres dos suports.
La longitud total de la línia és de 21.203 m i els conductors projectats són del tipus LARL-145 i LARL-145E. La capacitat teòrica de transport de la línia després d'aquesta actuació serà de 60 MVA.
Els trams que s'han de repotenciar segueixen el mateix traçat de l'actual línia Bunyola-Inca, per la qual cosa es mantenen les mateixes servituds de pas establertes inicialment per a aquesta línia, raó per la qual no s'aporta una nova relació de béns i drets.
Aquest increment d'alçada permetrà augmentar la distància de seguretat dels cables respecte al sòl i a altres elements, i l'explotació de la línia a major règim de potència amb més sol·licitacions tèrmiques i, per tant, de flexió de la catenària, la qual cosa permetrà perllongar-ne la vida útil en funció del creixement de la demanda.
S'hi adjunta la documentació següent:
Projecte d'execució de la instal·lació, que inclou un annex sobre gestió de residus de construcció i demolició, redactat pel senyor David Gavín Asso, enginyer industrial, visat pel Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials d'Aragó i La Rioja amb el número VD01123-15A i data 5 de maig de 2015.
Estudi d'impacte ambiental de l'actuació, redactat per la consultora Gabinet d'Anàlisi Ambiental i Territorial, de data setembre de 2015.
Informe de camins d'accés i estudi d'afeccions sobre la Xarxa Natura, redactat per la consultora Gabinet d'Anàlisi Ambiental i Territorial, de data setembre de 2015.
Imprès pel qual es justifica el pagament de taxes segellat per l'entitat bancària.
2. Aquesta actuació està inclosa en l'annex D, sobre actuacions en transport d'energia elèctrica, del Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial Energètic (PDSE) de les Illes Balears. També està inclosa en el document Planificación de la red de transporte de energía eléctrica 2015-2020, en què figura la línia Bunyola-Inca a 66 kV (p. 7, annex I.2).
3. El 14 de desembre de 2015, la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB), mitjançant un escrit del seu president, va comunicar que d'acord amb la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, aquesta actuació està sotmesa a avaluació d'impacte ambiental ordinària.
4. En el BOIB núm. 83, de 30 de juny de 2016, es va fer la informació pública d'autorització administrativa del projecte.
5. El 6 de setembre de 2016, el cap de la Secció IV de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic va certificar que cap dels organismes consultats (Ajuntament de Lloseta, Ajuntament d'Alaró, Ajuntament de Santa Maria del Camí, Ajuntament d'Inca, Ajuntament de Bunyola i Direcció Insular de Medi Ambient del Consell de Mallorca) no va emetre cap informe en el procés d'exposició pública.
6. El 6 de setembre de 2016, es va sol·licitar a la CMAIB l'inici de la tramitació AIA ordinària.
7. El 23 de febrer de 2017, la CMAIB, en relació amb les consultes a les administracions públiques afectades, va sol·licitar les consultes següents: al Servei de Planificació al Medi Natural de la Direcció General de Espais Naturals i Biodiversitat, al Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General de Espais Naturals i Biodiversitat, al Departament Tècnic de Coordinació i Gestió de l'Aigua de la Direcció General de Recursos Hídrics, a la Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat del Consell de Mallorca i a la Direcció Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca.
8. El 26 de març de 2018, la CMAIB va sol·licitar un informe de viabilitat jurídica del projecte.
9. El 9 d'abril de 2018, el cap de la Secció IV de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic va informar que aquesta actuació, des de la perspectiva sectorial del Reglament de línies d'alta tensió, no es podia considerar ni com a ampliació ni com a modificació de la línia existent.
10. El 10 d'abril de 2018, es va dictar la resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat sobre la viabilitat jurídica del projecte.
11. El 5 de desembre de 2018, la CMAIB va informar sobre la inviabilitat jurídica del projecte per contradicció amb el Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals de la Serra de Tramuntana.
12. El 14 de desembre de 2018, el cap del Servei de Transport i Distribució d'Energia i Generació Tèrmica va informar que no hi ha incompliment de l'article 95.1 del Decret 19/2007, de 16 de març, pel qual s'aprova el Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals de la Serra de Tramuntana.
13. El 21 de desembre de 2018, el president de la CMAIB va informar que la CMAIB continuaria amb la tramitació de l'expedient.
14. El 17 de maig de 2019, la CMAIB va sol·licitar un informe d'esmena de deficiències.
15. El 12 de setembre de 2019, REE va aportar un escrit amb documentació addicional.
16. El 16 de desembre de 2019, la CMAIB va notificar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic el certificat de 3 de desembre de 2019 del Ple de la CMAIB, de 28/11/2019, sobre l'acord de la declaració d'impacte ambiental favorable a l'augment de capacitat de la línia aèria a 66 kV Bunyola-Inca. Les condicions imposades en l'apartat 6 de conclusions són:
6. Conclusions
Per tot això, es proposa formular la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del projecte d'augment de capacitat i substitució de torres de la línia aèria de transport d'energia elèctrica a 66 kV «SE BUNYOLA - SE INCA», de 21,2 km, TM Inca, Lloseta, Alaró, Santa Maria del Camí i Bunyola, atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin els condicionats establerts en l'EIA i l'annex aclaridor, els proposats per l'Administració i els indicats en aquesta DIA:
1. Complir amb el condicionant del Servei de Protecció d'Espècies de no portar a terme activitats que suposin renou o altres molèsties als nius de milà reial presents a la zona entre els mesos de febrer a juny.
2. Complir amb el condicionant del Servei d'Infraestructures del Consell de Mallorca, complir l'article 33.f) de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la comunitat autònoma de les Illes Balears, sobre la distància mínima a la vora exterior de la calçada i fora de la zona de domini públic de les esteses aèries.
3. Complir amb els condicionants del Servei d'Aigües Superficials de la Direcció General de Recursos Hídrics:
4. Complir amb els condicionants del Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics:
5. Complir les mesures del Servei de Prevenció d'Incendis Forestals:
6. Complir les mesures del Servei de Protecció d'Espècies:
7. Les zones de terra campa, accessos i camins, sobretot els accessos nous, s'hauran de restituir el màxim possible, fent plantacions i revegetacions. Es revegetarà amb vegetació pròpia de la zona, com llentiscle (Pistacia lentiscus) i els peus arboris que hagin estat talats amb una talla mínima que en garanteixi la supervivència, llaurant o removent prèviament la terra que ha estat compactada perquè arrelin bé.
8. A les zones que es troben dintre d'espais protegits no es canviarà la ubicació de les torretes. A més, a les zones d'espais naturals, zones de difícil accés, amb boscs i vegetació natural, amb pendents elevats, es farà servir la ploma per disminuir al màxim o evitar la zona de terra campa.
9. S'han d'eliminar els fonaments dels antics suports, que es demoliran fins als 80 cm de profunditat en terrenys de labor o cultiu (per evitar així el trencament de maquinària agrícola), a la resta de terrenys es picaran les peanyes a 20 cm de la superfície excepte en zones de roca viva, on es podrà demolir fins a ran de terra. Al final de l'obra s'haurà de certificar l'eliminació dels suports, el reompliment amb terra vegetal fins a anivellar el terreny i la revegetació.
10. Les obres es faran preferentment fora de l'època de nidificació; cal revisar si hi ha nius als arbres que es talin i cal avisar la Conselleria en cas de trobar nius grans del tipus de milana. A més, per tal de portar un seguiment de les espècies i exemplars afectats per electrocució i/o col·lisió s'ha de revisar la línia, raó per la qual s'haurà de fer un seguiment abans de les obres per tal de valorar-ne l'afecció i aplicar mesures correctives, entre les quals hi ha la de la necessitat de posar salvaocells. Un any després de la posada en funcionament de la línia, se n'haurà de fer una altra per tal de valorar l'efectivitat de les mesures i corregir-les si fos necessari. El resultat dels estudis s'haurà de presentar al Servei d'Espècies. La persona que faci aquest seguiment haurà de ser un professional reconegut en la matèria.
11. En sòl rústic, no es farà cap anivellament ni compactament del sòl de les zones de trànsit o les zones d'estacionament que modifiqui permanentment el terreny.
12. Minimitzar al màxim el desbrossament i la tala de peus arboris i recuperació del terreny al seu estat original.
13. El responsable del correcte desmantellament i de l'execució de les mesures preventives o correctores proposades és el promotor.
14. S'han d'incloure, en el pressupost del projecte i l'EIA, les partides mediambientals de les mesures que s'han d'aplicar.
15. Tal com s'estableix l'article 29 de la Llei 12/2016, s'ha de designar un auditor ambiental que ha de fer un seguiment estricte del compliment de les mesures proposades en l'EIA i en aquesta DIA, especialment que:
Atès que la línia aèria travessa un camp de futbol i diverses instal·lacions situades en sòl urbà, es recomana tractar de soterrar-la, en coordinació amb l'ajuntament i amb la Junta de Compensació del polígon.
Aquesta declaració d'impacte ambiental s'emet sens perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o dels informes necessaris per obtenir l'autorització.
17. El 6 de febrer de 2020, la Direcció General de Política Energètica i Mines del Ministeri per a la Transició Ecològica va emetre un informe favorable sobre aquesta instal·lació, als efectes del que estableixen l'article 35.2 de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric, i l'article 114 del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, que regula les activitats de transport i distribució d'energia elèctrica.
18. El 13 de febrer de 2020, els serveis tècnics de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic varen informar favorablement sobre la sol·licitud d'autorització administrativa de construcció de la instal·lació elèctrica d'augment de capacitat de la línia aèria de transport a 66 kV, de circuit simple, «SE Bunyola - SE Inca». L'informe indica que s'hauran de tenir en compte els condicionants establerts en el certificat de 3 de desembre de 2019 del Ple de la CMAIB, de 28/11/2019, sobre l'acord de la declaració d'impacte ambiental favorable a l'augment de capacitat de la línia aèria a 66 kV Bunyola-Inca.
Fonaments de dret
1. La Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.
2. El Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, que regula les activitats de transport i distribució d'energia elèctrica.
3. El Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC RAT.
4. El Decret 99/1997, de 11 de juliol, modificat pel Decret 36/2003, d'11 d'abril, que regula el procediment administratiu aplicable a la tramitació de les instal·lacions elèctriques de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
5. El Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears (PDSE), assenyala que l'article 19 del Decret llei 3/2014, de 5 de desembre, de mesures urgents destinades a potenciar la qualitat, la competitivitat i la desestacionalització turística a les Illes Balears, modifica la disposició addicional segona de l'esmentat Decret 96/2005, de 23 de setembre, i estableix que les obres i instal·lacions previstes en la planificació estatal obligatòria de les xarxes de transport d'electricitat, així com les modificacions a les subestacions d'energia elèctrica existents o planificades, desenvolupades d'acord amb les lleis del sector elèctric, queden automàticament incloses en les determinacions del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears amb caràcter general i, especialment, pel que fa als efectes de la utilitat pública energètica.
6. La Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
7. La Resolució de 30 de juliol de 2018 de la Secretaria d'Estat d'Energia per la qual es publica l'Acord del Consell de Ministres de 27 de juliol de 2018 pel qual es modifiquen aspectes puntuals del document planificació energètica. Pla de Desenvolupament de la Xarxa de Transport d'Energia Elèctrica 2015-2020, aprovat per l'Acord del Consell de Ministres de 16 d'octubre del 2015. Hi figura la línia Bunyola-Inca a 66 kV (p. 7, annex I.2).
8. El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
9. La Resolució del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 8 de juliol de 2019 de delegació de competències i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Autoritzar el projecte d'execució de la instal·lació elèctrica que es detalla a continuació:
Titular: Red Eléctrica de España, SA.
Instal·lació: augment de capacitat de la línia de 66 kV Bunyola-Inca.
Termes municipals: Inca, Lloseta, Alaró, Santa Maria del Camí i Bunyola.
Característiques tècniques: l'actuació consisteix en l'augment de capacitat de la línia aèria existent Bunyola-Inca a 66 kV, de circuit simple, mitjançant la substitució de 98 suports i el recreixement d'uns altres dos suports.
La longitud total de la línia és de 21.203 m i els conductors projectats són del tipus LARL-145 i LARL-145E. La capacitat teòrica de transport de la línia després d'aquesta actuació serà de 60 MVA.
Els trams que s'han de repotenciar segueixen el mateix traçat de l'actual línia Bunyola-Inca, per la qual cosa es mantenen les mateixes servituds de pas establertes inicialment per a aquesta línia, raó per la qual no s'aporta una nova relació de béns i drets.
Aquest increment d'alçada permetrà augmentar la distància de seguretat dels cables respecte al sòl i a altres elements, i l'explotació de la línia a major règim de potència amb més sol·licitacions tèrmiques i, per tant, de flexió de la catenària, la qual cosa permetrà perllongar-ne la vida útil en funció del creixement de la demanda.
2. Atorgar l'autorització administrativa de construcció, d'acord amb el projecte d'execució de la instal·lació, redactat pel senyor David Gavín Asso, enginyer industrial, visat pel Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials d'Aragó i La Rioja amb el número VD01123-15A i data 5 de maig de 2015.
3. Obligar el titular a complir les condicions imposades per la CMAIB en l'Acord del Ple de la CMAIB de 28/11/2019.
4. Fixar com a termini màxim per a la realització de aquestes actuacions dos anys des de la data de concessió d'aquesta autorització administrativa, sens perjudici que altres disposicions puguin establir un termini inferior.
5. Comunicar que, d'acord amb l'article 53 de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric, aquesta autorització es concedeix sens perjudici de les concessions i autoritzacions que siguin necessàries relatives a l'ordenació del territori i al medi ambient, i a qualsevol altra motivada per disposicions que hi siguin aplicables.
6. Notificar aquesta Resolució al titular de la instal·lació i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica i Sectors Productius en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 19 de febrer de 2020
El director general d'Energia i Canvi Climàtic
Aitor Urresti González
Per delegació del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius
(BOIB 94/2019)