Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 2009
Acord del Consell de Govern de 21 de febrer de 2020 pel qual s’aprova la previsió de les prestacions i els serveis que s’han de concertar durant l’any 2020 i es declaren els serveis d’interès econòmic general
La gestió dels serveis socials es pot fer mitjançant diverses fórmules. L'acció concertada és la figura de col·laboració entre el sector públic i el privat que més s'adequa als principis que han de regir el sistema de serveis socials, especialment arran de l'aprovació de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears. L'article 2 d'aquesta Llei preveu que les administracions competents de les Illes Balears, per complementar el sistema públic i garantir una adequada equitat i qualitat de les prestacions incloses en la cartera de serveis o del servei d'orientació professional, poden encarregar la prestació d'aquests serveis de la seva competència, mitjançant el sistema d'acció concertada, a entitats sense ànim de lucre del tercer sector social, tal com es defineixen en els articles 3 i 4 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, o, si escau, a entitats privades, preferentment del tercer sector social, quan existeixin anàlogues condicions d'eficàcia, qualitat i costs, d'acord amb els requisits que estableix aquesta Llei i amb respecte als principis de publicitat, transparència i no-discriminació. A més, el mateix article 2 de la Llei 12/2018 defineix el règim d'acció concertada, el qual, concretament, és la prestació per tercers de serveis socials inclosos en la cartera de serveis socials i del servei d'orientació professional recollit en la cartera comuna del Sistema Nacional d'Ocupació, el finançament, l'accés i el control administratiu dels quals són públics.
Amb la finalitat de garantir la publicitat i la transparència, la Llei 12/2018 disposa que, amb una periodicitat anual, les administracions de les Illes Balears competents en matèria social i d'ocupació, com a part de les competències en planificació, han de fer una previsió de les prestacions i els serveis que pretenen que siguin objecte d'acció concertada, juntament amb una taxació del cost i un informe justificatiu de la mancança de mitjans propis per a la gestió, de la idoneïtat de la modalitat de gestió elegida i de la planificació establerta per dotar-se de mitjans propis per a la gestió directa d'aquestes prestacions o serveis quan sigui previsible que s'hagin de prestar permanentment i, a més, siguin essencials per a l'efectivitat dels drets socials.
Aquesta planificació també ha de definir, si escau, els serveis considerats, de manera excepcional, serveis d'interès econòmic general. Per determinar-ne aquest caràcter, s'ha de tenir en compte, com a criteri fonamental, l'arrelament de les persones usuàries als serveis i la implantació dels serveis al territori. En aquest sentit, es preveu que, per a l'any 2020, els serveis d'interès econòmic general són els serveis per a persones grans en situació de dependència (que corresponen als serveis 2.5.2, 2.5.3, 2.5.4, 2.5.6, 2.5.8, 2.5.9 i 2.5.10 de la Cartera de serveis socials) i el servei d'atenció primerenca per a infants amb discapacitat (servei 2.4.3).
És imprescindible comptar amb la col·laboració de la iniciativa privada mercantil per prestar els serveis esmentats a les persones en situació de dependència que els tenen reconeguts com a dret en el pla individual d'atenció. L'oferta pública és insuficient i l'oferta del tercer sector social és pràcticament inexistent. A més, en el cas dels centres residencials, l'arrelament de les persones grans justifica en si mateix la consideració de servei econòmic general. Pel que fa al servei d'atenció primerenca per a infants amb discapacitat, s'ha de tenir en compte la implantació territorial dels serveis del tercer sector social, que obeeix a criteris d'ubicació propis de l'entitat, la qual cosa suposa que, en determinats municipis, l'oferta és clarament insuficient i, en d'altres, és inexistent. La declaració d'aquest servei com a servei d'interès econòmic general permetrà ampliar l'oferta de places a distints municipis i reforçar la disponibilitat actual, tenint en compte l'arrelament dels infants en els centres on actualment se'ls presta el servei.
A més, per donar resposta a les necessitats de serveis residencials i serveis d'estades diürnes per a persones dependents és necessari convocar nous concerts vinculats a la construcció de centres residencials per a persones grans i amb discapacitat en situació de dependència a la zona de Palma, com també d'un centre d'estades diürnes per a persones grans en situació de dependència a la zona de Palma.
Per a l'any 2020, entre els serveis per concertar prevists s'inclou com a novetat el servei d'orientació professional per a la inserció laboral de les persones vulnerables. Aquest servei, tal com constata l'exposició de motius de la Llei 12/2018, es va incloure dins el concepte de serveis a les persones en l'àmbit social perquè és un servei que es troba recollit en la cartera comuna del Sistema Nacional d'Ocupació, adreçat a col·lectius especialment vulnerables, com ara els col·lectius amb discapacitat, col·lectius amb dificultats especials d'inserció laboral, persones amb diagnòstic de salut mental, etc. Té com a objectiu ajudar les persones usuàries a millorar la seva ocupabilitat, promoure la seva carrera professional i facilitar la seva contractació o orientació cap a l'autoocupació.
La Conselleria d'Afers Socials i Esports, en el pressupost de 2020, té assignats un total de 25.689.462,00 euros per a la concertació de serveis socials.
En data 12 de febrer de 2020, el director general de Planificació, Equipaments i Formació de la Conselleria d'Afers Socials i Esports ha elaborat sengles informes sobre el cost i la necessitat de concertar serveis socials per part de la Conselleria i sobre la previsió de les prestacions i els serveis per concertar durant l'any 2020. Igualment, en data 11 de febrer de 2020, la directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears ha emès informes sobre la taxació del cost i la mancança de mitjans propis per a la gestió directa dels serveis d'orientació professional per a col·lectius vulnerables amb dificultats especials d'inserció laboral per al 2021, encara que la convocatòria del concert social es farà dins l'exercici 2020, per la qual cosa es considera adient incloure'l en aquesta previsió.
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en virtut de l'article 30 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, reformat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, té la competència exclusiva en les matèries següents, entre d'altres: acció i benestar social; polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials; polítiques d'atenció a les persones dependents; polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social; protecció social de la família, i protecció de menors. Igualment, la Comunitat Autònoma és competent en l'organització, el règim i el funcionament de les seves institucions pròpies.
D'altra banda, la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials, té per objecte la configuració d'un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones. Entre els objectius destaquen millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups; detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objecte de promoure l'autonomia de les persones; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones, així com detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials. L'article 89.1 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de prestacions i serveis socials de les Illes Balears a través de les fórmules següents: gestió directa, règim de concert previst en aquesta Llei, gestió indirecta en el marc de la normativa de contractació de les administracions públiques i convenis amb entitats sense ànim de lucre.
L'article 89 bis de la Llei 4/2009 disposa que les entitats d'iniciativa privada que ofereixen serveis socials prevists en la cartera de serveis i/o en la planificació autonòmica o insular, es poden acollir al règim de concerts en els termes que estableix aquesta Llei.
Sobre la base dels fonaments anteriors, s'aprovà la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, la qual preveu, entre altres figures i per complementar el sistema públic i garantir una adequada equitat i qualitat de les prestacions incloses en la cartera de serveis o del servei d'orientació professional, el sistema d'acció concertada.
D'acord amb l'article 5 de la Llei 12/2018, poden subscriure acords d'acció concertada totes les entitats del tercer sector d'acció social que prestin els serveis objecte del concert i el sol·licitin expressament en els terminis i la forma que es determinin. No obstant això, en els procediments d'acció concertada de serveis declarats d'interès econòmic general, poden subscriure concerts totes les persones físiques o jurídiques de caràcter privat, amb ànim de lucre o sense, sigui quina sigui la forma jurídica que adoptin, que prestin els serveis objecte del concert i el sol·licitin expressament en els terminis i la forma que es determinin.
L'article 3 del Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials 2017-2020, defineix els serveis que s'inclouen en la Cartera bàsica dels serveis socials del Govern de les Illes Balears com els propis de l'Administració autonòmica, els serveis i les prestacions dels serveis socials comunitaris bàsics i específics, finançats pel Govern de les Illes Balears, els serveis i les prestacions garantides de cobertura de les necessitats bàsiques de l'article 25 de la Llei 4/2009, i els altres serveis i prestacions que estan essent exercits pel Govern perquè encara no se n'ha produït el traspàs als consells insulars.
El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, rectificat pel Decret 22/2019, de 19 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, crea la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació i li atribueix, entre altres competències, la planificació de la política de serveis socials.
Pel que fa al servei d'orientació professional per a la inserció laboral de les persones vulnerables, la Llei 7/2000, de 15 de juny, de creació del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, disposa que aquest organisme ha de planificar, gestionar i coordinar les polítiques actives d'ocupació, amb funcions concretes d'informació, orientació i mediació en el mercat laboral, i també fomentar l'ocupació en tots els vessants i desenvolupar la formació professional per a l'ocupació. D'acord amb l'annex 1 del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, el Servei d'Ocupació de les Illes Balears s'adscriu a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta conjunta del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball i la consellera d'Afers Socials i Esports, en la sessió de 21 de febrer de 2020, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Aprovar la previsió de les prestacions i els serveis que s'han de concertar durant l'any 2020, detallats en l'annex 1, d'acord amb l'article 4.1 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Segon. Definir com a serveis d'interès econòmic general, als efectes dels articles 4.2 i 5.2 de la Llei 12/2018, els serveis que s'indiquen en l'annex 2.
Tercer. Designar el director general de Planificació, Equipaments i Formació, el director general d'Atenció a la Dependència i la directora general d'Infància, Joventut i Famílies, de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, cada un dins el seu àmbit funcional, òrgans instructors dels procediments de concertació dels serveis socials que es detallen en aquest Acord.
Quart. Designar la directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears òrgan instructor del procediment de concertació del servei d'orientació professional per a la inserció laboral de les persones vulnerables.
Cinquè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 21 de febrer de 2020
La secretària del Consell de Govern Pilar Costa i Serra
ANNEX 1 Previsió de prestacions i serveis per concertar
Els serveis per concertar durant l'any 2020 són els que es detallen a continuació.
A. Serveis prevists en la Cartera bàsica de serveis socials 2017-2020 (la numeració es correspon amb la dels serveis de la Cartera, aprovada pel Decret 66/2016)
2.2.6. Servei d'habitatge d'emancipació per a persones majors de 18 anys que han estat tutelades per l'Administració o sotmeses al compliment d'una mesura judicial
Ampliació de places del servei d'habitatge d'emancipació per a persones més grans de 18 anys que han estat tutelades per l'Administració o sotmeses al compliment d'una mesura judicial per a entitats acreditades
Convocatòria per a entitats autoritzades
2.4.3. Servei d'atenció primerenca (servei de desenvolupament infantil i atenció primerenca)
Ampliació de sessions del servei d'atenció primerenca en entitats acreditades
2.5.2. Servei de teleassistència domiciliària per a persones en situació de dependència
2.5.3. Servei d'ajuda a domicili per a persones en situació de dependència
2.5.4. Servei d'estades diürnes per a persones grans en situació de dependència
Concert de construcció o reforma d'equipaments de serveis d'estades diürnes per a persones grans en situació de dependència
2.5.6. Servei residencial per a persones grans en situació de dependència
Concert de construcció d'equipaments de serveis residencials per a persones grans en situació de dependència
2.5.7. Servei residencial per a persones amb discapacitat en situació de dependència
Concert de construcció d'equipaments de serveis residencials per a persones amb discapacitat en situació de dependència
2.5.9. Servei de promoció de l'autonomia personal i prevenció de la situació de dependència
Renovació de l'acció concertada de sessions grupals de manteniment de les capacitats psicofísiques per a la promoció de l'autonomia personal en persones grans en situació de dependència
Renovació del concert del servei d'ajudes tècniques i suport tecnològic per a la promoció de l'autonomia personal
2.6.1. Servei d'habitatge supervisat per a persones amb diagnòstic de salut mental, necessitat de suport extens i discapacitat
Convocatòria per a entitats acreditades
Convocatòria per a entitats autoritzades a Palma
Servei d'habitatge supervisat per a persones amb diagnòstic de salut mental, necessitat de suport extens i discapacitat vinculat a processos de desinstitucionalització penitenciària: convocatòria per a entitats acreditades
2.6.2. Serveis ocupacionals per a persones amb diagnòstic de salut mental, necessitat de suport extens i discapacitat
Renovació del concert amb el servei ocupacional d'Eivissa
2.6.4. Serveis de suport a l'habitatge per a persones amb diagnòstic de salut mental
Renovació dels concerts per a entitats no acreditades
2.8.1. Servei d'atenció social a persones implicades en un procediment judicial
Convocatòria per a entitats acreditades
B. Servei d'orientació professional per a la inserció laboral de les persones vulnerables
ANNEX 2 Serveis que es declaren d'interès econòmic general
Es consideren serveis d'interès econòmic general:
a) Els serveis per a persones grans en situació de dependència que s'indiquen a continuació (d'acord amb la classificació establerta en la Cartera bàsica de serveis socials 2017-2020, aprovada pel Decret 66/2016).
2.5.2. Servei de teleassistència domiciliària per a persones en situació de dependència.
2.5.3. Servei d'ajuda a domicili per a persones en situació de dependència.
2.5.4. Servei d'estades diürnes per a persones grans en situació de dependència.
2.5.6. Servei residencial per a persones grans en situació de dependència.
2.5.8. Servei d'estades nocturnes per a persones en situació de dependència.
2.5.9. Servei de promoció de l'autonomia personal i prevenció de la situació de dependència.
2.5.10. Servei d'estades temporals de respir en un servei residencial per a persones en situació de dependència.
b) El servei d'atenció primerenca per a infants amb discapacitat (servei 2.4.3).