Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 1834
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la xarxa de BT per alimentar emplaçament remot per a TDT, Puig de Can Roca, TM Sant Joan de Labritja (4575/2011)
En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 19 de desembre de 2019,
DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL
1.Antecedents
En data 02/03/2012 el projecte s'informà d'acord amb l'article 22 de la llei 11/2006 i es sol·licità informe a la fase de consultes prèvies a les administracions previsiblement afectades.
El projecte i l'estudi d'impacte ambiental han estat sotmesos al tràmit d'informació pública d'acord amb l'article 28 de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques, modificat pels articles 8, 9 i 10 de la Llei 6/2009, de 17 de novembre, de mesures ambientals per impulsar les inversions i l'activitat econòmica a les Illes Balears
L'article 10 d'aquesta mateixa llei estableix que els projectes recollits a l'annex I han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental
En data 30/06/2015 el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears acorda no emetre informe fins que no es solventin una serie de qüestions a la documentació presentada i s'informe que s'ha de tornar sotmetre a exposició pública el projecte i l'EsIA.
El projecte i l'estudi d'impacte ambiental han estat sotmesos al tràmit d'informació pública d'acord amb l'article 28 de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques, modificat pels articles 8, 9 i 10 de la Llei 6/2009, de 17 de novembre, de mesures ambientals per impulsar les inversions i l'activitat econòmica a les Illes Balears.
En data 28 de març de 2019 té entrada documentació per part de l'òrgan substantiu.
2. Informació descripció del projecte
L'objecte del projecte és la definició de la infraestructura necessària per a la instal·lació d'un emplaçament remot per a la transmissió de TDT i la dotació de subministrament elèctric per alimentar-lo. Aquest centre remot permetrà la comunicació entre dos centres actualment existents a Sant Joan de Labritja i el de Cala Sant Vicenç, cosa que actualment no és possible per falta de visibilitat.
La instal·lació consisteix en la estesa d'una xarxa soterrada de baixa tensió de 400V de 90m des del centre de transformació existent (CT) núm. 31645 “Venda des Murtar” fins a l'estació de TDT, denominada 19-EIV-ESMURTAR.
La línia projectada transcorre totalment per la parcel·la 116 polígon 7 del TM de Sant Joan de Labritja.
La línia transcorre camp a través, mitjançant rasa amb tubs de polietilè de 160mm, un dels tubs de reserva, la rasa tendrà una amplada de 40cm i una profunditat de 103cm.
La zona afectada és de dimensions 10 *10m la qual serà formigonada.
La caseta que albergarà els equips es realitzarà damunt solera de formigó de base 5,6*3,4m.
La caseta serà un contenidor prefabricat de formigó de dimensions interiors de 4,18*2,19*2,3 (ampla, llarg, alt).
El tancament serà de 10*10m fomigonat i amb paret de pedra amb reixa metàl·lica.
Per el suport de les antenes s'instal·larà una torre de gelosia de 20m d'altura, per la transmissió de TDT s'instal·laran dos panells de 4 dipols tipus MOYANO.
3. Elements ambientals significatius a l'entorn del projecte
El projecte es desenvolupa a sòl classificat com a Àrea d'alt nivell de protecció (AANP), afectat per APR d'incendis, APR d'erosió i zona amb vulnerabilitat d'aqüífers moderada. Dins espai natural protegit XN 2000 LIC ES5310112 “Nord de Sant Joan”
No s'observen torrents propers.
Els hàbitats presets o potencialments presents a la zona són Cneoro tricocci-Pistacietum lentisci i Teucrio piifonti-Corydothymetum capitati.
Cal recordar que la zona va sofrir un greu incendi el 2011 que va arrasar amb tota la vegetació de la zona. Actualment la zona es troba en proceés de regeneració post incendi.
Respecte a la fauna cal destacar la presència entre d'altres d'aus incloses a l'annex I de la Directiva 79/409/CE com poden ser falco peregrí, Sylvia balearica (Buscaret coallarga), Galerida theklae (cucullada), totes elles incloses al llistat d'espècies silvestres en règim de protecció especial o en perill
Amb les dades del Bioatles s'observa la presència segura a la zona del projecte de dragons i la sargantana, espècies vulnerables.
4. Resum del procés d'avaluació
4.1. Actuacions prèvies
D'acord amb l'article 22 de la Llei 11/2006 es redacta l'informe de la fase prèvia de consultes de data 2/03/2012 i es realitzen les consultes a les administracions afectades i es reben els informes següents:
- Servei de Planificació DG de Biodiversitat
- Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics
- Servei de gestió forestal i protecció del sòl
4.2. Tramitació
L'expedient es tramita d'acord amb la Llei 21/2013 d'avaluacions ambientals atès que la documentació per donar per començat l'expedient va tenir entrada el 09/03/2015 a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears.
S'envia justificant d'exposició pública al BOIB núm. 150 de 1/11/2014 i els informes de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja i del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, el Servei d'Aigües Superficials i del Servi d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics.
En data 30 de juny de 2015 el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears acorda no emetre informe fins que no se subsanin una sèrie de deficiències.
En data 7/01/2016 es comunica a l'òrgan substantiu la necessitat de realització d'una nova exposició pública, atès que s'havia modificat el projecte i l'EsIA
4.3. Fase d'informació pública i consultes
En data 28/03/2019 té entrada a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears la següent documentació:
- Projecte Visat en data 19/04/2010
- Estudi d'Impacte Ambiental d'octubre de 2015
- Còpia de les consultes a les administracions públiques
- Còpia de la informació pública BOIB núm. 22 de 16 de febrer de 2016.
Transcorregut el termini s'han rebut les següents respostes:
1)Acord del Subcomitè de XN2000 de 23/03/2016 d'exclusió d'afectació atès que no es preveu que pugui afectar de forma apreciable a les espècies i hàbitats del LIC Nord de Sant Joan.
2)Informe favorable del Servei d'Estudis i Planificació sense condicionants.
3)L'ajuntament de informa que no es considera necessari la realització de nous requeriments de caire ambiental.
Al·legacions
Certifcat del Secretari de la Comissió Insular d'ordenació del Territori de que durant l'exposició pública publicada (BOIB 22 de 16/02/2016) no s'han rebut al·legacions.
No s'han realitzats consultes transfronteneres al no considerar-se necessari.
5. Anàlisi tècnica de l'expedient
5.1. Alternatives
A l'EsIA es presenten 6 alternatives d'emplaçament, que s'avaluen d'acord amb sis criteris: visibilitat radioelèctrica, inclusió XN2000, fàcil d'accés, proximitat a vivendes, proximitat a transformadors i cost d'ocupació de terrenys. Un cop valorats aquest criteris s'obta per l'alternativa núm. 2 per menor visiblitat i a menor alçada, complint amb els altres criteris.
Es presenten 3 alternatives de traçat de la xarxa de BT
- Alternativa 0: de no realització del projecte. Deixant sense cobertura algunes poblacions o la instal·lació d'un grup electrogen amb el corresponent emissió de renou i gasos.
- Alternativa 1: realitzar-la camp a través amb una longitud de 80m.
- Alternativa 2: realitzar la rasa per camí existent amb una longitud de 223,59m.
Es justifica l'elecció de l'alternativa 1 camp a través atès que té una menor longitud, és el més curt entre els dos punts i menor cost econòmic.
5.2. Principals impactes de l'alternativa escollida i la seva correcció
Les alternatives escollides tant d'ubicació com de traçat de la línia tenen els següents impactes s'han avaluat tant a la fase de funcionament com de construcció.
a) Sòl i subsol
Els impactes sobre el sòl es consideren moderats atès que es produirà moviment de terres, obertura de rasses i possibles vessaments sobre el terreny.
b) Emissions
Les emissions que es produiran a la fase d'execució són principalment les emissions de pols i partícules pel moviment de terres i el desbrossament de vegetació, emissió de contaminants atmosfèrics pel trànsit de maquinària i vehicles, s'indica que l'impacte serà compatible sobre la qualitat de l'aire.
Durant l'execució de les obres es produirà un increment del nivell sonor que es considera temporal i reversible un cop acabin les obres.
c) Hidrologia
Durant les fases d'execució i funcionament no s'observen impactes sobre la hidrologia superficial, atès que no s'observa cap curs de torrents propers.
Respecte a la hidrologia subterrània cal indicar que els principals impacte es podran produir per contaminació d'olis, hidrocarburs, substàncies químiques si no es prenen les mesures protectores adequades.
d) Biodiversitat (flora i fauna)
Es produeix una afecció sobre la vegetació existent arbustiva i herbàcia als 100m² de l'explana i a uns 72m² de la rassa per desbrossament i ocupació del territori.
Els principals impactes sobre la fauna es produir durant la fase de construcció, a destacar la possible afecció sobre les aus provocades pels renous, emissions de partícules, el trànsit de persones i maquinària, el moviment de terres, la pèrdua d'hàbitat,...
Durant la fase de funcionament l'impacte es considera compatible, cal destacar el possible impacte per col·lisions d'aus del qual no es fa referència.
Les actuacions no es duran a terme durant els mesos de març a juny.
e) Àrees protegides
Tal com s'ha comentat anteriorment l'actuació es desenvolupa al LIC ES 5310112, es veu afectada una zona de 100m² per a la nova ubicació del TDT i 71,52m² de desbrossament per a l'obertura de la rasa.
D'acord amb les fotografies aèries el centre de TDT s'ubica a una zona plana amb baixa escassa vegetació natural.
Es prenen mesures per a la protecció d'espècies de flora i fauna que s'han descrit en els apartats anteriors.
Cal indicar que la zona auxiliar per a l'aplec de materials s'ubica a una zona sense vegetació.
f) Residus
La generació de residus es produirà principalment durant la fase de construcció i seran principalment residus de contrucció-demolició, ferrella, pintures,... S'indica que seran gestionats correctament i es realitzarà una separació en origen.
Es reutilitzarà el total de les quantitats estimades de terra en el reompliment de la rasa.
g) Paisatge
Es presenta un estudi d'incidència paisatgística en el qual es realitza un estudi de la conca visual i la vista des de l'interior.
El terreny s'ubica a 348m les zones visibles sumen un total de 1.674,9ha de les quals el 80% es troba a l'oest i a l'est, sense tenir en compte les pantalles visiauls naturals (arbres) o antròpiques (edificacions).
Des del nucli de Sant Joan de Labritja aquesta estructura serà visible.
Es presenten una seria de mesures correctores per tal de disminuir l'impacte com és :
- l'adequació de la caseta als models de construcció de la zona
- la malla perimetral de color verd (RAL 6005)
- pintar la torre
h) Població
Es considera un impacte positiu atès que es tracta d'una millora de les telecomunicacions.
i) Àrees amb risc
El projecte es desenvolupa a àrea d'alt risc d'incendi forestal per la qual cosa es considera un impacte significatiu les actuacions que es pretenen desenvolpar.
Com a mesura es proposa una franja sense vegetació de 5m a cada costat del camí d'accés i del voltant del tancament.
El projecte es desenvolupa a APR d'erosió i no es fa cap referència ni s'estableixen mesures en tot el document.
5.3. Seguiment ambiental
S'indica que es disposarà d'un responsable Ambiental de l'Obra (DAO) que s'encarregarà de la correcte execució de les mesures proposades, l'execució del Pla de Vigilància Ambiental (PVA) per tal de fer complir les mesures proposades.
Dins el PVA s'estableix un programa amb les mesures a controlar per a cada vector ambiental.
No es presenta el cost que suposa la implantació de les mesures protectores i correctores, ni l'execució del Pla de vigilància ambiental i ni el seguiment ambiental proposat.
5.4. Altres consideracions
Tal com s'ha indicat anteriorment la vegetació de la zona és la natural després d'un incendi, el fet d'actuar sobre ella per a la construcció de la rasa suposaria la destrucció d'aquesta i el retrocés en la progressió post-incendi de la mateixa, amés d'un augment del risc d'erosió. Cosa que no succeeix si la rassa és realitza per camins existents.
No es fa referència a la fase de desmantellament.
6. Conclusions
Per tot el exposat es proposa, formular la declaració d'impacte ambiental favorable sobre el projecte “xarxa de baixa tensió i instal·lació d'un emplaçament remot per a telecomunicacions” al Puig de Can Roca en el terme municipal de Sant Joan de Labritja promogut per l'IBETEC, al concloure's que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sempre que es compleixen les mesures incloses en l'EIA i, els condicionants següents:
1.La rassa s'haurà de realitzar pels camins existents i no camp a través, com es proposa, per tal de disminuir el risc d'erosió i l'afecció a la vegetació.
2.S'hauran d'establir mesures per a la protecció de les aus front a la col·lisió.
3.A la fase de desmantellament aquesta s'haurà de dur a terme amb totes les mesures de protecció indicades, i s'haurà de tornar el medi al seu estat original.
4.No es podran realitzar tasques de manteniment ni reparació de maquinària, sense que es prenguin les mesures adients de protecció del sòl.
5.S'hauran de tenir en compte totes les mesures de protecció d'incendis indicades al Decret 125/2007 de l'ús del foc.
6.Les obres s'executaran, preferentment, del 16 d'octubre al 31 de març, fora de l'època de risc d'incendis i de nidificació d'aus.
7.Es mantindrà una àrea de baixa càrrega de combustible al voltant dels armaris o caixes de distribució que es localitzin en terreny forestal.
Aquesta DIA s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
Palma, 13 de gener de 2020
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias