Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
AJUNTAMENT DE SON SERVERA
Núm. 1817
Resolució recurs de reposició i modificació de bases de la convocatòria d’una borsa de treballadora i treballador social de l’Ajuntament de Son Servera
La Batlia , mitjançant la Resolució núm. 2020-0197, de 17 de febrer, ha resolt el següent:
Expedient 2714/2019
El Decret de la Batlia núm. 2019-1648, de 15 de novembre, procedeix a l'aprovació de la convocatòria, així com les bases (annex I) pel sistema de concurs, d'una borsa de treball de TREBALLADORA I TREBALLADOR SOCIAL, de l'Ajuntament de Son Servera (Illes Balears), per a la cobertura, com a personal funcionari amb caràcter d'interinitat, de les necessitats que puguin subvenir per les necessitats del servei, com ara necessitats urgents derivades de l'augment de la demanda, baixes laborals, vacants, jubilacions, llicències, excedències, etc.
El Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 158, de data 21 de novembre de 2019, procedeix a la seva publicació.
En data 28 de novembre de 2019, s'exhaurí el termini per a la presentació de sol·licituds per formar part del procediment de selecció per a la borsa ressenyada.
El Decret de la Batlia núm. 2019-1825, de 18 de desembre, procedeix a aprovar la llista provisional de persones admeses i excloses, la qual es publica, en Seu electrònica, mitjançant edicte de data 19 de desembre de 2019.
En data de 19 de desembre de 2019, i mitjançant RGE núm. 2019-E-RC-7308, Ignasi Martín i Navarro, amb DNI núm. 43691981P, actuant en qualitat de president del Col·legi Oficial de Treball Social de les Illes Balears, presenta recurs potestatiu de reposició en contra de la Resolució de 18 de novembre de 2019, relativa a l'aprovació de les bases i convocatòria per a la constitució d'una borsa de treball de treballadora i treballador social de l'Ajuntament de Son Servera (Illes Balears).
En data 14 de febrer de 2020, la secretària de la Corporació, emet informe jurídic en relació al recurs de reposició interposat i ressenyat al paràgraf anterior, com segueix a continuació:
“INFORME JURÍDIC
Assumpte: expedient 2714/2019. Interposició de recurs de reposició contra el decret de Batlia núm. 2019-1648, de 15 de novembre de 2019 mitjançant el qual s'aprova la convocatòria i les bases pel sistema de concurs d'una borsa de treball ordinària de TREBALLADORA I TREBALLADOR SOCIAL de l'Ajuntament de Son Servera (Illes Balears).
Catalina Magdalena Servera Gual, secretària accidental de l'Ajuntament de Son Servera, Illes Balears, d'acord amb el manat mitjançant provisió de Batlia de dia 23 de desembre de 2019 i en compliment de l'establert a l'article 3.3 apartat a) del Reial Decret 128/2018, de 16 de març, pel qual es regula el règim jurídic dels funcionaris d'Administració Local amb habilitació de caràcter nacional, emet el l'informe que tot seguit es transcriu:
ANTECEDENTS
Primer.- En data 15 de novembre de 2019 i mitjançant decret de Batlia núm. 2019-1648 es va resoldre aprovar la convocatòria, així com les bases (annex I) pel sistema de concurs, d'una borsa de treball ordinària de TREBALLADORA I TREBALLADOR SOCIAL, de l'Ajuntament de Son Servera (Illes Balears), amb caràcter de funcionari interí, grup/subgrup A2, escala d'Administració especial, subescala tècnica, per a la cobertura de les necessitats que puguin subvenir per les necessitats del servei, com ara necessitats urgents derivades de l'augment de la demanda, baixes laborals, jubilacions, llicències, excedències, etc., el qual, fou publicat al BOIB núm. 158, de 21 de novembre de 2019.
Segon. - En data 19 de desembre de 2019 i amb RGE núm. 2019-E-RC-7308, en termini i forma Ignasi Martín i Navarro, amb DNI núm. 43691981P, en qualitat de president del Col·legi Oficial de Treball Social de les Illes Balears va presentar recurs de reposició contra la resolució de Batlia núm. 2019-1648, de 15 de novembre ressenyada, mitjançant el qual sol·licita l'estimació del recurs i la modificació de les bases de la convocatòria en el sentit de les peticions que figuren en el fons del seu recurs amb la finalitat d'exigir als aspirants que efectivament prenguin possessió de la plaça que estiguin degudament col·legiats.
FONAMENTS DE DRET
PRIMER. Legislació aplicable.- Es conté, essencialment, en el preceptes següents:
Articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, en relació a la regulació del recurs potestatiu de reposició.
SEGON. Proposta tècnica.
2.A) Interposició del recurs de reposició.
El recurs potestatiu de reposició s'ha interposat en data 19 de desembre de 2019 i amb RGE núm. 2019-E-RC-7308, en el termini i en la forma legalment establertes a l'efecte i s'ha interposat per la persona legitimada ( interès directe amb relació a l'objecte de la resolució administrativa impugnada ) i contra una resolució que esgota la via administrativa, per la qual cosa correspon entrar a la valoració el fons del recurs.
2. B) Anàlisi de les al·legacions.
Al·legació única en relació a les bases i fonamentada en la col·legiació obligatòria, d'acord amb els arguments d'un recull de documents, referències a articles de normativa específica, informes de consultors jurídics, jurisprudència, etc., del Col·legi Oficial del Treball Social de les Illes Balears, relatiu tot a la col·legiació obligatòria.
No és objecte de fons d'aquest recurs l'obligatorietat de col·legiació dels empleats al servei de l'Administració Pública sinó la inclusió d'aquesta obligatorietat dins les bases com a requisit i com a condició de pressa de possessió de la plaça a ocupar de forma interina. Si bé la col·legiació sembla obligatòria per imperatiu legal de la Llei 2/1974 de col·legis professionals, article 3.2., que a dia d'avui no ha estat desvirtuada, atès que actualment la competència estatal manté les obligacions de col·legiació obligatòria en el moment d'aprovació de la Llei 25/2009, de 22 de desembre, de modificació de diverses lleis per a la seva adaptació a la Llei sobre l'accés a les activitats de serveis i el seu exercici ( Llei òmnibus ) en tant no s'aprovi i es promulgui la Llei a la qual fa referència la seva Disposició Transitòria Quarta, les bases que s'aproven i que regeixen la convocatòria impugnada no contemplen aquesta obligatorietat com requisit ni tampoc com a condició d'exercici un cop havent resultat l'aspirant seleccionat per al nomenament interí.
Per tot això, i plantejat el deure de col·legiació com a un requisit legal per a l'exercici de la professió, amb la finalitat d'evitar manca d'informació als aspirants que es presentin a la convocatòria i tenint present que l'objecte del recurs interposat no fa referència al contingut mínim previst legalment de les bases d'aquesta convocatòria, que no sembla desvirtuat, la col·legiació de l'aspirant seleccionat podria incorporar-se com a una condició per poder prendre possessió efectiva i poder ser nomenat com a funcionari interí i no com a requisit o condició a reunir l'aspirant. Si bé en el moment de presentació de sol·licituds per prendre part en el procés selectiu no és preceptiva la col·legiació perquè només queda condicionada a l'exercici de la professió, que no es materialitzaria fins el dia de pressa de possessió i que seria condició obligatòria per a l'exercici de les seves funcions dins l'àmbit de l'Administració Pública.
Vists els antecedents, analitzats els fonaments de dret aplicables, i amb l'objecte de donar la major transparència i informació als aspirants que vulguin prendre part en el procés selectiu ressenyat, inform favorablement l'estimació del recurs de reposició presentat per Ignasi Martín i Navarro, amb DNI núm. 43691981P, en qualitat de president del Col·legi Oficial de Treball Social de les Illes Balears, contra el decret de Batlia núm. 2019-1648, de 15 de novembre, mitjançant el qual s'aprova la convocatòria i les bases pel sistema de concurs d'una borsa de treball ordinària de TREBALLADORA I TREBALLADOR SOCIAL de l'Ajuntament de Son Servera (Illes Balears), en el sentit de garantir amb el principi constitucional de transparència com a principi rector de l'accés al treball públic comprès a l'article 55 del Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Tex Refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, i tenint en compte que l'obligatorietat de col·legiació s'ha d'incloure a les bases com a informació addicional, necessària i obligatòria i no com a requisit de l'aspirant per a presentar-se al procés selectiu objecte de la convocatòria ressenyada.
No obstant això, aquest és el meu parer que sotmet a qualsevol altre criteri que, millor fonamentat en dret, es pugui exposar i que amb el seu superior criteri resoldrà la batlessa de l'Ajuntament de Son Servera
Per això i a la vista de les diferents sol·licituds presentades i d'acord amb la base Cinquena de les bases de la convocatòria i d'acord també amb la legislació vigent en matèria de personal, i en ús de les atribucions conferides a l'article 21.1.g) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de Bases del Règim Local i l'article 41.14 del Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'Organització i funcionament de règim jurídic de les Entitats locals
R E S O L C
Primer.- Estimar positivament el recurs de reposició presentat per Ignasi Martín i Navarro, amb DNI núm. 43691981P, en qualitat de president del Col·legi Oficial de Treball Social de les Illes Balears, contra el Decret de la Batlia núm. 2019-1648, de 15 de novembre, mitjançant el qual s'aprova la convocatòria i les bases pel sistema de concurs d'una borsa de treball ordinària de TREBALLADORA I TREBALLADOR SOCIAL de l'Ajuntament de Son Servera (Illes Balears), amb la finalitat de garantir el principi constitucional de transparència com a principi rector de l'accés al treball públic comprès a l'article 55 del Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Tex Refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, i tenint en compte que l'obligatorietat de col·legiació s'ha d'incloure a les bases com a informació addicional, necessària i obligatòria i no com a requisit de l'aspirant per a presentar-se al procés selectiu objecte de la convocatòria ressenyada, i amb l'objecte de donar la major transparència i informació als aspirants que vulguin prendre part en el procés selectiu ressenyat.
Segon.- Modificar la “Base 12. Presentació de documentació”, de les bases de la present convocatòria, resoltes mitjançant el Decret de la Batlia núm. 2019-1648, de 15 de novembre, i publicades al BOIB núm. 158, de data 21 de novembre de 2019, en el sentit d'afegir un apartat més que exigeixi, en el moment previ al nomenament de la persona seleccionada, el certificat de col·legiació adient i, que restarà redactada de la forma següent:
“h) Certificat de col·legiació expedit pel Col·legi Oficial de Treball Social de les Illes Balears.”
Tercer.- Atorgar un nou termini de 7 dies naturals de presentació de sol·licituds en el procediment objecte del present, per a aquelles persones interessades en el mateix, d'acord amb allò ressenyat a la base 3 i 4 de les bases de la present convocatòria, d'acord amb el Decret de la Batlia núm. 2019-1648, de 15 de novembre, i publicat al BOIB núm. 158, de data 21 de novembre de 2019.
Quart.- Les persones que ja han presentat documentació i que formen part del Decret de la Batlia núm. 2019-1825, de 18 de desembre, d' aprovació de la llista provisional de persones admeses i excloses, publicada, en Seu electrònica, mitjançant edicte de data 19 de desembre de 2019, es consideraran per presentades sense necessitat que tornin a presentar, de bell nou, nova sol·licitud i documentació, a excepció de les persones excloses provisionalment, les quals hauran d'esmenar els defectes que motivaren la seva exclusió provisional.
Cinquè.- Notificar el present al Col·legi Oficial de Treball Social de les Illes Balears, per al seu coneixement i efectes.
Sisè.- Publicar el present, mitjançant edicte, al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), per tal de donar-ne coneixement públic.
Contra aquesta resolució que posa fi a la via administrativa, es pot interposar directament recurs contenciós – administratiu, davant el Jutjat o la Sala que resulti competent, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la recepció de la present notificació, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciós – Administrativa. Si s'optés per interposar el recurs de reposició potestatiu no podrà interposar recurs contenciós – administratiu fins que aquell sigui resolt expressament o s'hagi produït la seva desestimació per silenci. Tot això, sense perjudici que es pugui interposar qualsevol altre recurs estimi més convenient en el seu dret.
Son Servera, 18 de febrer de 2018
La Batlessa
Natalia Troya Isern