Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 1796
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la modificació no substancial, consistent en els nous codis LER autoritzats a gestionar, promogut per Servmar (IPPC M09/2017)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 24 del Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel que s'aprova el texte refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 19 de desembre de 2019,

ATÈS

1.Que SERVMAR BALEAR, S.L. ha sol·licitat una modificació de l'AAI consistent en nous residus autoritzats a gestionar.

2.Que la documentació aportada justifica que es tracta d'una modificació no substancial, en compliment de l'art. 10.4 i 10.5 del Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre.

3.Que els informes emesos pels diferents departaments són favorables, consideren la modificació com a no substancial i proposen una sèrie de condicionants.

ACORDA

Atorgar la modificació no substancial de l'Autorització Ambiental Integrada del centre de recepció i pretractament d'hidrocarburs, olis usats i aigües olioses al dic de l'Oest a Palma, promogut per SERVMAR BALEAR SL, consistent en nous residus autoritzats a gestionar, amb les condicions d'explotació, capacitat i processos indicats al projecte tècnic que acompanya la sol·licitud i amb subjecció a les següents condicions i modificacions:

On diu:

"2. Declaració d'impacte ambiental

En data 27 de gener de 2017 el president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears va resoldre no subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el “Projecte d'una instal·lació de tractament previ de residus MARPOL-1, Parcel·la 6.2.05. Sector Portuari San Carles 6 – Dic de l'Oest al terme municipal de Palma”, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 i amb les mesures correctores contingudes en el document ambiental presentat."

Ha de dir:

"2. Declaració d'impacte ambiental

En data 27 de gener de 2017 el president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears va resoldre no subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el “Projecte d'una instal·lació de tractament previ de residus MARPOL-1, Parcel·la 6.2.05. Sector Portuari San Carles 6 – Dic de l'Oest al terme municipal de Palma”, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 i amb les mesures correctores contingudes en el document ambiental presentat.

En data 20 de setembre de 2019 el president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears va resoldre no subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'emmagatzematge temporal de residus perillosos, no perillosos i RAEE i la valorització de residus perillosos, promogut per Servmar Balear S.L, atès que es preveu que no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre i quan es compleixin els següents condicionants:

Es comprovarà periòdicament que es compleixen totes les mesures preventives i correctores del document ambiental i les observacions fetes en els informes emesos per les administracions consultades. Aquestes comprovacions les durà a terme l'òrgan substantiu que les inclourà dins el pla d'inspeccions establerts a l'autorització ambiental integrada."

 

On diu:

"6.Condicionants de gestió de residus

6.1. Jerarquia de residus

El titular de la instal·lació haurà de fomentar la prevenció en la generació dels residus o, en el seu cas, que aquests es gestionin amb l'ordre de prioritat que disposa la jerarquia establerta a l'article 8 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, és a dir:

- Prevenció

- Preparació per a la reutilització

- Reciclat

- Altres tipus de valorització (inclosa la valorització energètica)

- En cas de que, per raons tècniques o econòmiques, no fos possible l'aplicació d'aquests procediments, els residus s'eliminaran de forma que s'eviti o redueixi al màxim la seva repercussió al medi ambient.

En cas de no compliment d'aquesta jerarquia, s'haurà de sol·licitar una modificació de l'autorització en un termini màxim de 6 mesos. Aquesta sol·licitud anirà acompanyada d'un anàlisi del cicle de vida sobre els impactes de la generació i gestió d'aquests residus que haurà d'esser avaluat per part del Servei de Residus i Sòls Contaminats. Aquest anàlisi del cicle de vida haurà de contemplar els principis generals de precaució i sostenibilitat en l'àmbit de la protecció mediambiental, viabilitat tècnica i econòmica, protecció dels recursos, així com el conjunt d'impactes mediambientals sobre la salut humana, econòmics i socials.

6.2. Informe base del sòl

En el termini màxim de sis mesos, el titular haurà de presentar davant l'òrgan ambiental, l'informe base que estableix l'article 12.1.f) de la Llei 16/2002, d'1 de juliol amb el contingut mínim que es detalla a l'annexo I d'aquesta autorització.

L'informe base haurà de ser realitzat per empresa acreditada per ENAC per activitats d'inspecció de sòls contaminats.

En funció de la valoració que es faci dels resultats obtinguts a l'informe base del sòl, es podran establir a l'autorització ambiental integrada nous condicionants, controls del sòl i/o actuacions posteriors a realitzar.

6.3. Residus autoritzats a tractar

1. Atenent als tipus de residus generats pels bucs, segons l'article 4 del Reial Decret 1381/2002, de 20 de desembre, sobre instal·lacions portuàries de recepció de deixalles generades pels bucs i residus de càrrega, la instal·lació objecte d'aquesta autorització és de Tipus A: Les que reben deixalles generades per bucs o residus de càrrega de petroli cru i aigua de llast contaminada amb petroli cru.

2. Les operacions a autoritzar a la instal·lació, realitzades als residus oliosos procedents dels bucs denominats al projecte bàsic com a residus de tipus Marpol 1, són les següents:

Operacions de valorització,

Segons annex II

de la Llei 22/2011

R12. Intercanvi de residus per sotmetre'ls a qualsevol de les operacions enumerades entre R1 i R11. Queden aquí incloses operacions prèvies a la valorització inclòs el tractament previ, operacions tals com el desmuntatge, la classificació, la trituració, la compactació, la peletizació, l'assecat, la fragmentació, el condicionament, el reenvasat, la separació, la combinació o la mescla, prèvies a qualsevol de les operacions enumerades de R 1 a R 11.

R13. Emmagatzematge de residus en espera de qualsevol de les operacions enumerades de R1 a R12 (valorització).

3. Els residus perillosos de tipus Marpol 1 a gestionar a la instal·lació, les operacions de tractament que s'autoritzen i la capacitat màxima de tractament a autoritzar, són els següents:

Descripció del residu

Codi LER

Operacions de tractament

Capacitat màxima de tractament (t/any)

Olis de sentines recollits als molls

13 04 02*

R12, R13

15.000

Altres combustibles (incloses mescles)

13 07 03*

R13

 

4. La capacitat màxima d'emmagatzematge dels residus a gestionar a la instal·lació a autoritzar és la següent:

Descripció del residu

Codi  LER

Capacitat màxima d'emmagatzematge (t)

Olis de sentines recollits als molls

13 04 02*

120

Altres combustibles (incloses mescles), diferents de fueloil, gasoil o benzina.

13 07 03*

5. Els residus es rebran mitjançant transportistes de residus degudament registrats en la Conselleria competent en matèria mediambiental. A la recepció dels residus s'efectuarà un control dels mateixos, a l'efecte de verificar l'adequació dels residus perillosos als processos autoritzats, etiquetatge i quantitats. El control de quantitats s'efectuarà per control volumètric dels residus bombejables. En el registre figuraran les quantitats valoritzades diàriament en la línia de tractament, assegurant la traçabilitat dels residus tractats.

6. Amb la valorització dels residus Marpol 1, per una banda s'obté un efluent contaminat (sòlids en suspensió i olis i hidrocarburs principalment) denominat ‘aigua salobre amb elevada DQO'. L'objectiu de l'estació depuradora d'aigües residuals industrials prevista a la mateixa instal·lació és la correcció i adaptació mediambiental mitjançant un tractament fisicoquímic per abocar l'aigua tractada a la xarxa de clavegueram sempre i quan es compleixi amb els límits d'abocament establerts a l'autorització, i deshidratar els llots generats, de forma que no sigui necessari entregar l'efluent contaminat a un gestor autoritzat. Per altra banda s'obtenen uns residus sòlids i llots procedents dels residus Marpol 1 recepcionat a planta que són retinguts al filtre previ al sistema de bombeig. Aquests residus tenen consideració de residus perillosos i seran entregats a gestor autoritzat.

7. La fase orgànica obtinguda després del procés de tractament, és a dir, el residu valoritzat, tindrà la consideració de residu perillós i haurà de ser gestionat com a tal a través de gestor de residus autoritzat. La utilització com a combustible d'aquest residu només podrà efectuar-se en instal·lacions que disposin de l'autorització prevista en el capítol IV del Reglament d'Emissions Industrials, aprovat per Reial Decret 815/2013.

6.4. Residus autoritzats a produir

Els residus generats tant en el procés productiu de gestió de residus com en el desenvolupament de l'activitat, són els següents:

Residus perillosos

Codi  LER

Quantitat màxima (tn/any)

Destí

Sòlids i llots deshidratats

13 05 01*

13 05 02*

1,5

Gestor autoritzat

Olis minerals usats

13 02 06*

0,3

Gestor autoritzat

Envasos contaminats d'olis i greixos minerals

15 01 10*

0,025

Gestor autoritzat

Draps contaminats amb olis i greixos minerals

15 02 02*

0,1

Gestor autoritzat

Marpol 1 valoritzat

19 01 07*

1.200

Planta de valorització

TOTAL

1.201,925

 

 

Residus no perillosos

Codi LER

Quantitat màxima (tn/any)

Destí

Aigua salobre amb elevada DQO

16 10 02

10.800

Depuració in situ i abocament a xarxa municipal

Paper i cartró

20 01 01

0,15

Servei portuari de recollida de residus

Residus assimilables a domèstics

20 01 08

0,1

Servei portuari de recollida de residus

Plàstics

20 01 39

0,15

Servei portuari de recollida de residus

Vidre

20 01 02

0,15

Servei portuari de recollida de residus

TOTAL

10.800,55

 

En cas de que les quantitats de residus superin les indicades per causes puntuals, accidentals o imprevistes, s'haurà de donar coneixement al departament competent en matèria de residus.

6.5. Condicions generals

1. El titular de la instal·lació haurà de complir totes les obligacions que li siguin aplicables i que estiguin presents en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, en el Reial Decret 833/1988, pel qual s'aprova el Reglament per a l'execució de la Llei 20/1986, bàsica de residus tòxics i perillosos i la resta de normativa ambiental sectorial vigent en el moment.

2. D'acord amb el que estableix l'article 27.9 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, no s'autoritzarà la transmissió de les autoritzacions mentre no es comprovi per l'autoritat competent que les operacions i instal·lacions compleixen la normativa vigent.

3. De conformitat amb l'article 41 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats l'operador de la instal·lació haurà de presentar anualment davant l'organisme que autoritza, una memòria resum de la informació continguda a l'arxiu cronològic amb el contingut que figura a l'annex XII de la mateixa Llei. D'acord amb el punt 1 de la Disposició addicional novena de la Llei 22/2011, les obligacions d'informació s'hauran de dur a terme per via electrònica quan les administracions públiques ho hagin habilitat amb aquest efecte.

4. Conforme a l'article 29.4 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats s'eximeix la instal·lació de la presentació de la comunicació prèvia exigible als productors de residus, la generació dels quals es produeix com a conseqüència de les operacions de gestió de residus duta a terme a la instal·lació. No obstant, tindrà la consideració de productor de residus a la resta d'efectes de la Llei 22/2011, de 28 de juliol.

5. En allò no especificat en aquesta resolució s'estarà a totes i cadascuna de les obligacions establertes en la normativa vigent en matèria de residus, així com qualsevol altra condició de protecció addicional del medi ambient que pugui determinar l'òrgan ambiental competent en matèria de residus per al desenvolupament de l'activitat.

6.6. Condicions particulars

1. El titular de la instal·lació observarà les obligacions establertes en l'article 20 de la Llei 22/2011 i en les seves disposicions reglamentàries.

2. Respecte a l'emmagatzematge, mescla, envasat i etiquetatge de residus, tant gestionats com produïts en el desenvolupament de la pròpia activitat, es tindrà en compte el que disposa l'article 20.4a) de la Llei 22/2011.

3. L'emmagatzematge i envasat dels residus perillosos es farà segons l'indicat als articles 13 i 15 del Reial Decret 833/1988 i la normativa aplicable en cada cas particular.

4. L'empresa haurà de disposar dels documents d'acceptació a nom de SERVMAR BALEAR, S.L. per al centre productor objecte d'autorització, de tots els residus produïts, perillosos i no perillosos, emesos per gestor autoritzat. Aquests documents han de ser originals (o còpies compulsades), han d'estar segellats pel gestor i han d'estar vigents.

5. D'acord amb l'article 40 de la Llei 22/2011, disposarà d'un arxiu físic o telemàtic on es reculli per ordre cronològic la quantitat, naturalesa, origen, destinació i mètode de tractament dels residus; quan escaigui s'inscriurà també el mitjà de transport i la freqüència de recollida. En aquest arxiu s'incorporarà la informació continguda en l'acreditació documental de les operacions de producció i gestió de residus. La informació arxivada es conservarà com a mínim durant tres anys.

6. Els trasllats de residus que dugui a terme SERVMAR BALEAR, S.L. haurà de complir amb l'establert al Reial Decret 180/2015, de 13 de març, pel qual es regula el trasllat de residus a l'interior del territori de l'estat i demés normativa sectorial d'aplicació.

7. En la seva condició de productor de residus, el titular queda sotmès als preceptes de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats. Constitueixen obligacions del productor relatives a la gestió dels seus residus les establertes en l'article 17 de la Llei 22/2011 i en l'article 20 i 21 del Reial decret 833/1988. La responsabilitat del productor de residus, quan no realitzi el tractament per si mateix, conclou quan els entregui a una empresa o entitat de gestió autoritzada, sempre que l'entrega s'acrediti documentalment i es realitzi complint els requisits legalment establerts. Referent a això haurà de disposar dels corresponents documents d'acceptació originals i vigents de tots els residus generats en el desenvolupament de la seva activitat, emesos per gestors autoritzats.

8. Per a l'emmagatzematge de residus de naturalesa líquida, o que siguin susceptibles de generar abocaments, es comptarà amb cubetes o recipients de contenció o recollida de vessaments accidentals apropiats amb capacitat per retenir el volum de l'envàs de major grandària o el 10% del total emmagatzemat (la major d'ambdues quantitats). Les cubetes hauran de ser individuals per a aquells residus que, per la seva naturalesa i/o composició, la seva mescla suposi un augment de la seva perillositat o dificultat per a la seva correcta gestió.

9. Per a la recollida de possibles fuites o vessaments accidentals de líquids, tant de residus com de matèries primeres, la instal·lació haurà de disposar de material absorbent no inflamable suficient per a tal fi. L'absorbent així utilitzat es gestionarà com a residu perillós o no perillós, segons correspongui a la naturalesa del líquid recollit.

6.7. Garanties financeres

1. Atenent a les previsions de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, (articles 20.4.b i 23.2), la garantia financera en matèria de gestió de residus haurà de ser dipositada davant Tresoreria de la CAIB per aquells que resultin titulars de l'autorització com operador de la instal·lació contemplada en la present AAI i que es calcula en 16.000 €.

2. El titular d'aquesta autorització haurà de comunicar al Servei de Residus i Sòls Contaminats qualsevol modificació que es produeixi en quant a l'empresa explotadora de la instal·lació contemplada en l'AAI als efectes de comprovar la validesa de la seva autorització com operador de les mateixa i constitució de les fiances pertinents, tot seguint els criteris i requisits establerts pel Servei de Residus i Sòls Contaminats.

3. Als efectes de garantir la responsabilitat i restitució ambiental front als danys que es poguessin ocasionar per l'activitat a desenvolupar, es fixa igualment per a l'explotador una assegurança de responsabilitat ambiental per un import mínim de 750.000 euros."

Ha de dir:

" 6. Condicionants de gestió de residus

6.1. Jerarquia de residus

El titular de la instal·lació haurà de fomentar la prevenció en la generació dels residus o, en el seu cas, que aquests es gestionin amb l'ordre de prioritat que disposa la jerarquia establerta a l'article 8 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, és a dir:

- Prevenció

- Preparació per a la reutilització

- Reciclat

- Altres tipus de valorització (inclosa la valorització energètica)

- En cas de que, per raons tècniques o econòmiques, no fos possible l'aplicació d'aquests procediments, els residus s'eliminaran de forma que s'eviti o redueixi al màxim la seva repercussió al medi ambient.

En cas de no compliment d'aquesta jerarquia, s'haurà de sol·licitar una modificació de l'autorització en un termini màxim de 6 mesos. Aquesta sol·licitud anirà acompanyada d'un anàlisi del cicle de vida sobre els impactes de la generació i gestió d'aquests residus que haurà d'esser avaluat per part del Servei de Residus i Sòls Contaminats. Aquesta anàlisi del cicle de vida haurà de contemplar els principis generals de precaució i sostenibilitat en l'àmbit de la protecció mediambiental, viabilitat tècnica i econòmica, protecció dels recursos, així com el conjunt d'impactes mediambientals sobre la salut humana, econòmics i socials.

6.2. Informe base del sòl

En funció de la valoració que es faci dels resultats obtinguts a l'informe base del sòl, es podran establir a l'autorització ambiental integrada nous condicionants, controls del sòl i/o actuacions posteriors a realitzar.

6.3. Residus autoritzats a gestionar

1. Residus no perillosos

RESIDUS

CODI LER (1)

Quantitat gestionada (Tn/any)

Operació de tractament (2)

Residus de tòner d'impressió diferents dels especificats en el codi 08 03 17

08 03 18

0,2

R13-D15

Fragments d'ànodes

10 03 02

0,1

R13-D15

Envasos de paper i cartró

15 01 01

1

R13-D15

Envasos de plàstic

15 01 02

3

R13-D15

Envasos de fusta

15 01 03

1

R13-D15

Envasos metàl·lics

15 01 04

2

R13-D15

Envasos de vidre

15 01 07

3

R13-D15

Pneumàtics fora d'ús

16 01 03

3

R13-D15

Metalls ferris

16 01 17

0,5

R13-D15

Metalls no ferris

16 01 18

0,5

R13-D15

Plàstic

16 01 19

1

R13-D15

Vidre

16 01 20

1

R13-D15

Piles alcalines (excepte les del codi 16 06 03)

16 06 04

0,1

R13-D15

Altres piles i acumuladors

16 06 05

0,1

R13-D15

Residus líquids aquosos diferents dels especificats en el codi 16 10 01

16 10 02

8

R13-D15

Ferro i acer

17 04 05

0,5

R13-D15

Paper i cartró

20 01 01

10

R13-D15

Vidre

20 01 02

3

R13-D15

Residus biodegradables de cuines i restaurants

20 01 08

5

R13-D15

Olis i greixos comestibles

20 01 25

1

R13-D15

Mescles de residus municipals

20 03 01

15

R13-D15

Residus voluminosos

20 03 07

5

R13-D15

2. Residus perillosos

RESIDUS

CODI LER (1)

Quantitat gestionada (Tn/any)

Operació de tractament (2)

Altres àcids

06 01 06*

0,05

R13-D15

Llots del tractament «in situ» d'efluents que contenen substàncies perilloses

07 06 11*

0,4

R13-D15

Altres dissolvents, líquids de neteja i licors mare orgànics

07 07 04*

0,1

R13-D15

Residus de pintura i vernís que contenen dissolvents orgànics o altres substàncies perilloses

08 01 11*

0,2

R13-D15

Llots de pintura i vernís que contenen dissolvents orgànics o altres substàncies perilloses

08 01 13*

0,2

R13-D15

Residus del decapatge o l'eliminació de pintura i vernís que contenen dissolvents orgànics o altres substàncies perilloses

08 01 17*

0,3

R13-D15

Residus de tòner d'impressió que contenen substàncies perilloses

08 03 17*

0,1

R13-D15

Solucions de revelatge i solucions activadores a l'aigua

09 01 01*

0,1

R13-D15

Solucions de fixatge

09 01 04*

0,05

R13-D15

Solucions de blanqueig i solucions de blanqueig-fixatge

09 01 05*

0,05

R13-D15

Càmeres d'un sol ús amb piles o acumuladors inclosos en els codis 16 06 01, 16 06 02 o 16 06 03

09 01 11*

0,05

R13-D15

Emulsions i dissolucions de mecanització sense halògens

12 01 09*

0,3

R13-D15

Ceres i greixos usats

12 01 12*

0,1

R13-D15

Olis minerals clorats de motor, de transmissió mecànica i lubricants

13 02 04*

1

R13-D15

Olis minerals no clorats de motor, de transmissió mecànica i lubricants

13 02 05*

4

R13-D15

Olis sintètics de motor, de transmissió mecànica i lubricants

13 02 06*

5

R13-D15

Olis de sentines recollits en molls

13 04 02*

14.868,00

R12-R13

Sòlids procedents de desarenadors i de separadors d'aigua/substàncies olioses

13 05 01*

3

R13-D15

Llots de separadors d'aigua/substàncies olioses

13 05 02*

3

R13-D15

Aigua oliosa procedent de separadors d'aigua/substàncies olioses

13 05 07*

6

R13-D15

Fuel i gasoil

13 07 01*

2

R13-D15

Altres combustibles (incloses les mescles)

13 07 03*

2

R13

Clorofluorocarbonis, HCFC, HFC

14 06 01*

0.5

R13-D15

Altres dissolvents i mescles de dissolvents halogenats

14 06 02*

0.2

R13-D15

Altres dissolvents i mescles de dissolvents

14 06 03*

0,1

R13-D15

Llots o residus sòlids que contenen altres dissolvents

14 06 05*

0,2

R13-D15

Envasos que contenen restes de substàncies perilloses o estan contaminats per aquestes substàncies

15 01 10*

10

R13-D15

Envasos metàl·lics, inclosos els recipients de pressió buits que contenen una matriu porosa sòlida perillosa (per exemple, amiant)

15 01 11*

1

R13-D15

Absorbents, materials de filtració (inclosos els filtres d'oli no especificats en una altra categoria), draps de neteja i roba protectora contaminats per substàncies perilloses

15 02 02*

5

R13-D15

Filtres d'oli

16 01 07*

10

R13-D15

Anticongelants que contenen substàncies perilloses

16 01 14*

2

R13-D15

Components perillosos diferents dels especificats en els codis 16 01 07 a 16 01 11, 16 01 13 i 16 01 14.

16 01 21*

0,5

R13-D15

Altres residus explosius

16 04 03*

0,05

R13-D15

Gasos en recipients de pressió (inclosos els halons) que contenen substàncies perilloses

16 05 04*

0,15

R13-D15

Bateries de plom

16 06 01*

2

R13-D15

Acumuladors de Ni-Cd

16 06 02*

0,1

R13-D15

Piles que contenen mercuri

16 06 03*

0,1

R13-D15

Residus que contenen hidrocarburs

16 07 08*

0,6

R13-D15

Vidre, plàstic i fusta que contenen substàncies perilloses o estan contaminats per aquestes substàncies

17 02 04*

1

R13-D15

Residus metàl·lics contaminats amb substàncies perilloses

17 04 09*

0,5

R13-D15

Cables que contenen hidrocarburs, quitrà d'hulla i altres substàncies perilloses

17 04 10*

0,1

R13-D15

Terra i pedres que contenen substàncies perilloses

17 05 03*

0,5

R13-D15

Materials d'aïllament que contenen amiant

17 06 01*

0,2

R13-D15

Residus la recollida i l'eliminació dels quals és objecte de requisits especials per prevenir infeccions

18 01 03*

0,1

R13-D15

Cendres de fons de forn i escòries que contenen substàncies perilloses

19 01 11*

1

 

Dissolvents

20 01 13*

0,2

R13-D15

Pesticides

20 01 19*

0,2

R13-D15

Pintures, tintes, adhesius i resines que contenen substàncies perilloses

20 01 27*

0,4

R13-D15

Detergents que contenen substàncies perilloses

20 01 29*

0,4

R13-D15

(1) Decisió 2014/955/UE de la Comissió, de 18 de desembre de 2014 per la que es modifica la Decisió 2000/532/CE, sobre la llista de residus, de conformitat amb la Directiva 2008/98/CE del Parlament Europeu i del Consell

(2) Codificació segons Annex I i II de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats.

3. Residus d'aparells elèctrics i electrònics (perillosos i no perillosos)

Arran de l'aprovació del Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics (establerts en Decisió 2014/955/UE de la Comissió, de 18 de desembre de 2014 per la que es modifica la Decisió 2000/532/CE, sobre la llista de residus, de conformitat amb la Directiva 2008/98/CE del Parlament Europeu i del Consell) s'estableix una equivalència entre les categories d'aparells elèctrics i electrònics, fraccions de recollida de residus d'aparells elèctrics i electrònics i els codis LER-RAEE (Annex VIII del RD 110/2015). La modificació dels LER-RAEE no modifica les capacitats de tractament de residus ni la capacitat d'emmagatzematge.

RESIDUS

CODI LER (1)

Quantitat gestionada (Tn/any)

Operació de tractament (2)

Aparells amb CFC, HCFC, HC, NH3 (origen domèstic)

20 01 23*-11*

0,25

R1201-R1301

Aparells amb CFC, HCFC, HC, NH3 (origen professional)

16 02 11*-11*

0,05

R1201-R1301

Aparells d'aire condicionat (origen domèstic)

20 01 23*-12*

0,25

R1201-R1301

Aparells d'aire condicionat (origen professional)

16 02 11*-12*

0,05

R1201-R1301

Monitors i pantalles CRT (origen domèstic)

20 01 35*-21*

0,1

R1201-R1301

Monitors i pantalles CRT (origen professional)

16 02 13*-21*

0,125

R1201-R1301

Monitors i pantalles: No CRT, no LED (origen domèstic)

20 01 35*-22*

0,1

R1201-R1301

Monitors i pantalles: No CRT, no LED (origen professional)

16 02 13*-22*

0,125

R1201-R1301

Monitors i pantalles LED (origen domèstic)

20 01 36-23

0,1

R1201-R1301

Monitors i pantalles LED (origen professional)

16 02 14-23

0,125

R1201-R1301

Làmpades de descàrrega, no LED i fluorescents (origen domèstic)

20 01 21*-31*

0,15

R1201-R1301

Làmpades de descàrrega, no LED i fluorescents (origen professional)

20 01 21*-31*

0,15

R1201-R1301

Làmpades LED (origen domèstic)

20 01 36-32

0,1

R1201-R1301

Làmpades LED (origen professional)

16 02 14-32

0,125

R1201-R1301

Grans aparells amb components perillosos (origen domèstic)

20 01 35*-41*

0,1

R1201-R1301

Grans aparells amb components perillosos (origen professional)

16 02 13*-41*

0,125

R1201-R1301

Grans aparells (resta) (origen domèstic)

20 01 36-42

0,2

R1201-R1301

Grans aparells (resta) (origen professional)

16 02 14-42

0,2

R1201-R1301

Petits aparells amb components perillosos i piles incorporades (origen domèstic)

20 01 35*-51*

0,1

R1201-R1301

Petits aparells amb components perillosos i piles incorporades (origen professional)

16 02 13*-51*

0,125

R1201-R1301

Petits aparells amb components perillosos i piles incorporades (origen domèstic)

20 01 36-52

0,1

R1201-R1301

Petits aparells amb components perillosos i piles incorporades (origen professional)

16 02 14-52

0,05

R1201-R1301

Aparells d'informàtica i telecomunicacions petits amb components perillosos (origen domèstic)

20 01 35*-61*

0,1

R1201-R1301

(1)Codificació segons Annex VIII Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics

(2)Codificació segons Annex XVI del Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics.

4. Operacions de tractament i capacitat màxima de tractament

Operació de tractament de residus autoritzada (Annex I i II Llei 22/2011)

Descripció de l'activitat que s'autoritza a la instal·lació

Capacitat màxima (Tn/any)

R12

Intercanvi de residus per sotmetre'ls a qualsevol de les operacions enumerades entre R1 i R12

14.868,00

R13

Emmagatzematge de residus en espera de qualsevol de les operacions enumerades de R1 a R12

14.870,00

R1201

Classificació, separació o agrupació de RAEEs.

2,9

R1301

Emmagatzematge de residus en l'àmbit de la recollida, incloses les estacions de transferència

2,9

D15

Emmagatzematge en espera de qualsevol de les operacions enumerades de D1 a D14

63,1

La capacitat màxima d'emmagatzematge de residus perillosos és de 120 tones.

6.4. Residus autoritzats a produir

Els residus generats tant en el procés productiu de gestió de residus com en el desenvolupament de l'activitat, són els següents:

Residus perillosos

Codi LER

Quantitat màxima (tn/any)

Destí

Sòlids i llots deshidratats

13 05 01*

13 05 02*

1,5

Gestor autoritzat

Olis minerals usats

13 02 06*

0,3

Gestor autoritzat

Envasos contaminats d'olis i greixos minerals

15 01 10*

0,025

Gestor autoritzat

Draps contaminats amb olis i greixos minerals

15 02 02*

0,1

Gestor autoritzat

Marpol 1 valoritzat

19 01 07*

1.200

Planta de valorització

TOTAL

1.201,925

 

 

Residus no perillosos

Codi  LER

Quantitat màxima (tn/any)

Destí

Aigua salobre amb elevada DQO

16 10 02

10.800

Depuració in situ i abocament a xarxa municipal

Paper i cartró

20 01 01

0,15

Servei portuari de recollida de residus

Residus assimilables a domèstics

20 01 08

0,1

Servei portuari de recollida de residus

Plàstics

20 01 39

0,15

Servei portuari de recollida de residus

Vidre

20 01 02

0,15

Servei portuari de recollida de residus

TOTAL

10.800,55

 

En cas de que les quantitats de residus superin les indicades per causes puntuals, accidentals o imprevistes, s'haurà de donar coneixement al departament competent en matèria de residus.

6.5. Condicions generals

1. El titular de la instal·lació haurà de complir totes les obligacions que li siguin aplicables i que estiguin presents en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, en el Reial Decret 833/1988, pel qual s'aprova el Reglament per a l'execució de la Llei 20/1986, bàsica de residus tòxics i perillosos i la resta de normativa ambiental sectorial vigent en el moment.

2. D'acord amb el que estableix l'article 27.9 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, no s'autoritzarà la transmissió de les autoritzacions mentre no es comprovi per l'autoritat competent que les operacions i instal·lacions compleixen la normativa vigent.

3. De conformitat amb l'article 41 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats l'operador de la instal·lació haurà de presentar anualment davant l'organisme que autoritza, una memòria resum de la informació continguda a l'arxiu cronològic amb el contingut que figura a l'annex XII de la mateixa Llei. D'acord amb el punt 1 de la Disposició addicional novena de la Llei 22/2011, les obligacions d'informació s'hauran de dur a terme per via electrònica quan les administracions públiques ho hagin habilitat amb aquest efecte.

4. Conforme a l'article 29.4 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats s'eximeix la instal·lació de la presentació de la comunicació prèvia exigible als productors de residus, la generació dels quals es produeix com a conseqüència de les operacions de gestió de residus duta a terme a la instal·lació. No obstant, tindrà la consideració de productor de residus a la resta d'efectes de la Llei 22/2011, de 28 de juliol.

5. En allò no especificat en aquesta resolució s'estarà a totes i cadascuna de les obligacions establertes en la normativa vigent en matèria de residus, així com qualsevol altra condició de protecció addicional del medi ambient que pugui determinar l'òrgan ambiental competent en matèria de residus per al desenvolupament de l'activitat.

6.6. Condicions particulars

1. El titular de la instal·lació observarà les obligacions establertes en l'article 20 de la Llei 22/2011 i en les seves disposicions reglamentàries.

2. Segons l'article 20.4 de la Llei 22/2011, de Residus i Sòls Contaminats es podrà efectuar un emmagatzematge temporal dels residus no perillosos durant un període màxim de dos anys quan es destinen a valorització i un any quan es destinen a eliminació; en el cas dels residus perillosos, en els dos supòsits, el termini màxim serà de sis mesos, des de que es comenci a iniciar el dipòsit dels mateixos i s'han de lliurar a gestor autoritzat, en les condicions i amb els mitjans prevists en el projecte.

En les operacions de gestió de residus s'hauran de tenir en compte les possibles incompatibilitats entre residus perillosos amb diferents característiques.

3. L'emmagatzematge i envasat dels residus perillosos es farà segons l'indicat als articles 13 i 15 del Reial Decret 833/1988 i la normativa aplicable en cada cas particular.

4. L'empresa haurà de disposar dels documents d'acceptació a nom de SERVMAR BALEAR, S.L. per al centre productor objecte d'autorització, de tots els residus produïts, perillosos i no perillosos, emesos per gestor autoritzat. Aquests documents han de ser originals (o còpies compulsades), han d'estar segellats pel gestor i han d'estar vigents.

5. Arxiu cronològic

L'operador de la instal·lació haurà de dur a terme, conforme a l'art. 40 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, un arxiu físic o telemàtic on es recullin per ordre cronològic la quantitat, naturalesa, origen, destí, i mètode de tractament dels seus residus; quan procedeixi s'inscriurà també, el mitjà de transport i la freqüència de recollida. A l'arxiu cronològic s'incorporarà la informació continguda a l'acreditació documental de les operacions de producció i gestió de residus. Es guardarà la informació arxivada durant, com a mínim, tres anys.

A més, d'acord amb l'article 18 del Reial decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics, la informació sobre els RAEE recollits s'ha d'incorporar a la plataforma electrònica de RAEE en els termes que preveu l'article 55 del mateix Reial decret. La incorporació d'aquesta informació serà obligatòria en el moment en què la plataforma electrònica de RAEE estigui en funcionament i, en conseqüència, es garanteixi la traçabilitat dels residus.

6. Els trasllats de residus que dugui a terme SERVMAR BALEAR, S.L. haurà de complir amb l'establert al Reial Decret 180/2015, de 13 de març, pel qual es regula el trasllat de residus a l'interior del territori de l'estat i demés normativa sectorial d'aplicació.

7. En la seva condició de productor de residus, el titular queda sotmès als preceptes de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats. Constitueixen obligacions del productor relatives a la gestió dels seus residus les establertes en l'article 17 de la Llei 22/2011 i en l'article 20 i 21 del Reial decret 833/1988. La responsabilitat del productor de residus, quan no realitzi el tractament per si mateix, conclou quan els entregui a una empresa o entitat de gestió autoritzada, sempre que l'entrega s'acrediti documentalment i es realitzi complint els requisits legalment establerts. Referent a això haurà de disposar dels corresponents documents d'acceptació originals i vigents de tots els residus generats en el desenvolupament de la seva activitat, emesos per gestors autoritzats.

8. Per a l'emmagatzematge de residus de naturalesa líquida, o que siguin susceptibles de generar abocaments, es comptarà amb cubetes o recipients de contenció o recollida de vessaments accidentals apropiats amb capacitat per retenir el volum de l'envàs de major grandària o el 10% del total emmagatzemat (la major d'ambdues quantitats). Les cubetes hauran de ser individuals per a aquells residus que, per la seva naturalesa i/o composició, la seva mescla suposi un augment de la seva perillositat o dificultat per a la seva correcta gestió.

9. Per a la recollida de possibles fuites o vessaments accidentals de líquids, tant de residus com de matèries primeres, la instal·lació haurà de disposar de material absorbent no inflamable suficient per a tal fi. L'absorbent així utilitzat es gestionarà com a residu perillós o no perillós, segons correspongui a la naturalesa del líquid recollit.

10. Prohibició d'actuacions

En base a l'article 5.2. del Reial Decret 679/2006, de 2 de juny, pel qual es regula la gestió dels olis industrials usats, amb caràcter general queden prohibides les següents actuacions:

a) Tot abocament d'olis usats en aigües superficials o subterrànies, en qualsevol zona de la mar territorial i en els sistemes de clavegueram o d'evacuació d'aigües residuals.

b) Tot abocament d'oli usat, o dels residus derivats del seu tractament, sobre el sòl.

c) Tot tractament d'oli usat que provoqui una contaminació atmosfèrica superior al nivell establert en la legislació sobre protecció de l'ambient atmosfèric.

11. Obligacions d'informació

De conformitat amb l'article 41 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats, l'operador de la instal·lació haurà de presentar davant l'organisme autoritzador, anualment i abans l'1 de març de cada any, una memòria resum de la informació continguda a l'arxiu cronològic amb el contingut que figura a l'annex XII de la Llei. D'acord amb el punt 1 de la Disposició addicional novena de la Llei 22/2011, les obligacions d'informació s'hauran de dur a terme per via electrònica quan les administracions públiques ho hagin habilitat amb aquest efecte.

Conforme amb l'article 18.1 del RD 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics i a l'Annex XII d'aquest Reial Decret (Contingut mínim de la memòria resum anual dels gestors de tractament de residus d'aparells elèctrics i electrònics), s'ha de presentar una memòria anual abans del 31 de gener de l'any següent al del període del compliment per cadascuna de les instal·lacions de tractament de residus en els termes que defineix aquest annex.

12. Respecte a la gestió de residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE)

Els residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE) s'han d'emmagatzemar a la nau mitjançant gàbies, contenidors o altres sistemes equivalents que permetin dipositar separadament els RAEE almenys d'acord amb les fraccions que preveu la taula 1 de l'annex VIII del Reial decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre RAEE.

L'operador de la instal·lació ha de subscriure acords que incloguin la preparació per a la reutilització. A aquest efecte cal revisar els RAEE per a aquesta destinació seguint els criteris de l'annex IX.A del Reial decret 110/2015, de 20 de febrer.

Els RAEE de les fraccions de recollida 1, 2 i 4 de l'annex VIII del Reial decret 110/2015 s'han d'identificar adequadament mitjançant etiquetes amb lectura electrònica, o instruments similars, que en garanteixin la traçabilitat. En el cas dels RAEE pertanyents a les fraccions de recollida 3, 5 i 6, la identificació de lectura electrònica s'aplica de la mateixa manera que en el cas anterior, o a través de l'etiquetatge de contenidors o sistemes d'agrupació utilitzats en la recollida i el transport. La identificació dels RAEE amb etiquetes de lectura electrònica, o instruments similars en els termes exposats en el paràgraf anterior, serà obligatòria en el moment en què la plataforma electrònica de RAEE creada mitjançant el Reial decret 110/2015 estigui en funcionament i, en conseqüència, es garanteixi la traçabilitat dels residus.

 

13. Comunicació canvi d'operador

En base a l'article 44.10 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de Residus i Sòls Contaminats de les Illes Balears, l'entitat o persona titular de l'autorització de la instal·lació queda obligada a comunicar a l'òrgan competent en matèria de residus del Govern de les Illes Balears, en tot moment, l'operador de la instal·lació. Aquest operador ha d'estar autoritzat i ha d'acreditar haver constituït les assegurances de responsabilitat ambiental i les garanties financeres previstes per a aquesta instal·lació davant l'òrgan de la Tresoreria del Govern de les Illes Balears, per a la qual cosa s'ha de tenir en compte si es disposa d'un sistema de gestió ambiental implantat a l'empresa, que s'ha d'acreditar als efectes prevists per l'article 49.1 d'aquesta llei, relatiu a la bonificació de fiances.

14. Cessament de l'activitat i clausura de la instal·lació

El titular de la instal·lació haurà de comunicar amb anticipació suficient a l'Administració autoritzant el cessament definitiu de l'activitat de gestió de residus en la instal·lació.

15. Certificació del compliment de les condicions de l'autorització

En base a l'article 44.11 de la Llei 18/2019, de 19 de febrer, de Residus i Sòls Contaminats de les Illes Balears, les entitats o persones titulars de les instal·lacions autoritzades han de presentar cada dos anys un certificat expedit per una entitat acreditada respecte del compliment de la normativa vigent i del manteniment de les condicions establertes en l'autorització. L'incompliment de les condicions de l'autorització pot donar lloc a la revocació en qualsevol moment.

16. Placa identificativa

L'article 44.12 de la Llei 18/2019 estableix que les instal·lacions de gestió de residus autoritzades han d'exhibir a la seva entrada principal una placa identificativa en la qual hi consti la informació relativa a l'autorització atorgada, d'acord amb les indicacions i el model de l'Annex 8 d'aquesta Llei.

17. Ús de l'escut i altres signes

Segons la Llei 17/2001, de 7 de desembre, de Marques, en la darrera actualització publicada en data de 27 de desembre de 2018, l'article 5.1.l) estableix com a prohibició absoluta i no podran registrar-se com a marca els signes següents: els que reprodueixin o imitin l'escut, la bandera, les condecoracions i altres emblemes d'Espanya, les seves Comunitats Autònomes, els seus municipis, províncies o altres entitats locals, llevat que hi hagi la deguda autorització.

6.7. Garanties financeres i asseguradores

D'acord amb l'article 20.4 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, l'article 27 i 28 del Reial Decret 833/1988, de 20 de desembre, l'operador de la instal·lació haurà de mantenir una fiança dipositada a la Tresoreria General de la CAIB per respondre en compliment de les obligacions que, davant l'Administració, es derivin de l'exercici de les activitats desenvolupades d'acord amb aquesta autorització. L'import de la fiança es fixa en 33.050,8 euros.

D'acord amb l'article 20.4 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, l'operador de la instal·lació haurà de subscriure una assegurança o constituir una garantia financera equivalent que cobreixi, en tot cas:

a) Les indemnitzacions degudes per mort, lesions o malaltia de les persones.

b) Les indemnitzacions degudes per danys en les coses.

c) Els costos de reparació i recuperació del medi ambient alterat.

L'import mínim de la cobertura de l'assegurança o garantia financera equivalent es fixa en 600.000 euros. Segons l'esmentat article 6 del Reial decret 833/1988, la pòlissa d'assegurança s'haurà d'actualitzar anualment en el percentatge de variació que ofereixi l'índex general de preus oficialment publicat per l'Institut Nacional d'Estadística. Per a la constitució de les esmentades garanties financeres i assegurances s'utilitzaran els models normalitzats de formularis i se seguiran els criteris establerts a l'efecte per aquesta Direcció General.

La devolució de la fiança es farà efectiva, a petició de la persona interessada comunicant la renúncia a continuar exercint l'activitat de gestió de residus, sempre que l'administració competent no dictamini que s'ha de procedir a reparar danys ambientals com a conseqüència de l'activitat. En tot cas, no es durà a terme la devolució de la fiança a l'operador cessant fins que es faci càrrec de la fiança el nou operador de la instal·lació."

On diu:

" 8.2.1. Focus canalitzats

Focus

Descripció

Potència (kWt)

Codi APCA

Grup

FC-1

Caldera de gasoil

79

03 01 03 03

C

"

Ha de dir:

" 8.2.1. Focus canalitzats

Focus

Descripció

Potència (kWt)

Codi APCA

Grup

FC-1

Caldera de gasoil

79

03 01 03 05

-

"

On diu:

"8.2.2. Focus no canalitzats

Focus

Descripció

Codi APCA

Grup

FNC-1

Dipòsits d'emmagatzematge de residus MARPOL

09 10 09 50

B

FNC-2

Tractament de separació

09 01 09 50

B

FCN-3

Depuradora d'aigües residuals industrials

09 10 01 02

C

"

Ha de dir:

"8.2.2. Focus no canalitzats

Focus

Descripció

Codi APCA

Grup

FNC-1

Dipòsits d'emmagatzematge de residus MARPOL

09 10 09 50

B

FNC-2

Tractament de separació

09 10 09 50

B

FCN-3

Depuradora d'aigües residuals industrials

09 10 01 02

C

".

Palma, 13 de gener de 2020

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias