Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 1794
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte ”Aparcament provisional a l'aire lliure polígon 9 parcel·la 172 a Punta Arabí, Es Canar” en el terme municipal de Santa Eulària des Riu (73a/2019)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 27 de setembre de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte ”Aparcament provisional a l'aire lliure polígon 9 parcel·la 172 a Punta Arabí, Es Canar” en el terme municipal de Santa Eulària des Riu promogut per Antonio Ferrer Ferrer, en els termes següents:
1.Antecedents i determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte es troba inclòs a l'annex 2 grup 4.4 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost d'avaluació ambiental de les Illes Baleares, per la qual cosa s'ha de tramitar d'acord amb l'article 45 i següents de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluació ambiental.
2.Descripció i ubicació del projecte
L'objecte del projecte és la construcció d'un aparcament a l'aire lliure de 224 places cinc d'elles adaptades, a una superfície de 8.850,56m². La parcel·la té una superfície total de 86.442m², on també es desenvolupa l'activitat de camping i existeix una vivenda.
L'activitat serà provisional fins que es defineixin les zones d'aparcament en sòl rústic en el municipi.
S'instal·larà una caseta prefabricada un vàter químic i es realitzarà tractament superficial amb grava.
3.Avaluació dels efectes previsibles
Es tracta d'una activitat existent a sòl protegit on no s'han avaluat els possibles impactes que s'hagin pogut ocasionar, no s'ha tengut en compte la degradació que hagi pogut sofrir el medi, no es presenten alternatives de distribució dins la parcel·la ni de l'augment del nombre de places. No es justifica la necessitat de l'augment de places d'aparcament a sòl rústic protegit ni es justifica la solució adoptada tenint en compte els possibles efectes ambientals de les alternatives.
No es realitza una adequada avaluació dels impactes durant les diferents fases del projecte (construcció, funcionament i desmantellamant), no s'avaluen detalladament els impactes sobre el medi, ni el medi limítrof, ni la capacitat de càrrega del medi, ni les sinergies, ni acumulacions amb altres projectes com el càmping.
No es presenta l'alternativa zero, com a tal, no es presenten alternatives ni d'ubicació ni de capacitat.
No es presenten mesures protectores, correctores adients als possibles impactes.
4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
D'acord amb l'article 46 de la llei 21/2013 es varen realitzar les consultes a les administracions següents:
Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics (RS218/19)
Servei de Recursos Marins de la DG de Pesca i Medi marí (RS 220/19)
Servei de Planificació. DG Espais Naturals i Biodiversitat (RS 219/19)
Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (RS 6895/19)
Departament Emergències. DG d'Interior, Emergències (RS 6896/19)
Servei de Costes i Litoral. DG Ordenació del Territori (RS 6895/19)
Servei de Gestió Forestal i protecció del Sòl (RS 221/19)
Dpt Medi Ambient. Consell insular d'Eivissa (RS 6897/19)
Dpt. Territori i Mobilitat Consell insular d'Eivissa (RS 6892/19)
I transcorregut el termini s'han rebut les respostes següents:
-El Servei de Recursos Marins de la DG de Pesca i Medi marí informa que no tenen cap observació (8/05/19)
-El Servei de Planificació de la DG Espais Naturals i Biodiversitat informa el 30/05/2019 que els terrenys es troben fora de la XN2000 i no es preveu cap mena d'afecció que minvi les garanties ambientals de la XN.
-El Consell executiu del Consell Insular d'Eivissa en data 21/06/2019 acorda acceptar el contingut dels informes del Dpt de Territori i del Dpt. de Medi Ambient, en els quals es conclou entre d'altres:
a.Necessitat de declaració d'interès general.
b.Al Consell Insular hi ha un expedient de declaració d'interès general amb el mateix promotor i redactor del projecte a la mateixa parcel·la, però la ubicació no coincideix exactament amb el presentat a través de l'Ajuntament.
c.Es considera necessari realitzar un nou document que avaluï de manera correcta els potencials impactes sobre el conjunt de l'entorn on es situa.
-Dpt D'emergències en data 19/06/19 informa que atesa la data d'entrada de la sol·licitud i atesa la impossibilitat de comptar amb un informe tècnic al respecte en la data de signatura del present informe, es proposa tancar definitivament l'expedient.
-El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl en data 11/06/2019 informa que no té cap consideració a aportar, en qualsevol cas durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre.
Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 d'AA i es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1.Per les característiques del projecte, es tracta d'un projecte que ocuparà 8.850,56m² amb 224 places d'aparcament, la qual cosa suposa unes 560 persones (2,5 per cotxe). Es produeix el consum de sòl, la terra i vegetació natural es veu alternada atès que s'ha desbrossat i es pretén escampar grava.
L'afluència de públic pot augmentar la generació de residus a la zona, l'alternació de la flora i fauna per la presència i trànsit de vehicles, a més de possibles vessaments d'olis i hidrocarburs. No s'ha avaluat la capacitat de càrrega del medi.
Es tracta d'una zona classificada com a lat risc d'incendi i el desenvolupament de l'activitat pot comportar un riscs per a la salut humana i el medi.
2.La parcel·la on es pretén ubicar el projecte és sòl classificat, d'acord amb el Pla Territorial d'Eivissa, coma a sòl rústic protegit , àrea de prevenció de riscos de vulnerabilitat d'aqüífers alta i d'incendis (SRP-APR). A zona de servitud de costes i dins àrea de protecció territorial de costa.
Segons el IV Pla de Defensa contra Incendis Forestals de Balears tota la zona i el seu entorn està catalogada com a zona amb risc d'incendi molt alt.
La zona té un gran valor paisatgístic i es tracta d'una zona forestal on podem observar bosc madur amb zones no alternades (límit est).
3.Ateses les característics del projecte, la ubicació, el medi on es pretén ubicar el projecte es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius si no es realitza una adequada identificació del medi, dels impactes i efectes generats i es prenen les mesures correctores i protectores adequades als impactes i al medi identificat i valorat. Es tracta d'una activitat existent a sòl protegit on no s'han avaluat els possibles impactes que s'hagin pogut ocasionar, no s'ha tengut en compte la degradació que hagi pogut sofrir el medi, no es presenten alternatives de distribució dins la parcel·la ni de l'augment del nombre de places. No es justifica la necessitat de l'augment de places d'aparcament a sòl rústic protegit ni es justifica la solució adoptada tenint en compte els possibles efectes ambientals de les alternatives.
Conclusions de l'Informe d'impacte ambiental
Primer. Subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte ”Aparcament provisional a l'aire lliure polígon 9 parcel·la 172 a Punta Arabí, Es Canar” en el terme municipal de Santa Eulària des Riu promogut per Antonio Ferrer Ferrer” atès que es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluacions ambientals.
L'Estudi d'Impacte Ambiental (EIA) contindrà com a mínim el que estableix l'article 35 de la Llei 21/2013 en els termes desenvolupats a l'annex VI, i les modificacions posteriors.
L'EIA ha d'incloure, en base a l'art. 17.4 de la Llei 12/2016 d'avaluació ambiental de les Illes Balears, un annex d'incidència paisatgística que identifiqui el paisatge afectat pel projecte, els efectes del seu desenvolupament i, si escau, les mesures protectores, correctores o compensatòries. A més, haurà d'anar signat per la persona redactora.
S'hauran d'incloure els aspectes mencionats al present informe i els indicats als informes rebuts de les administracions afectades i les consideracions següents:
-Al tractar-se d'una activitat que ja s'està duent a terme, s'haurà de descriure dita activitat, ocupació, número de places, distribució, anys de l'activitat,...
-S'haurà de realitzar una descripció acurada i detallada dels aspectes ambientals (flora, fauna, hàbitats, sòl, ...) que es poden veure afectat pel projecte, atesa els voltants de la zona i la zona forestal amb bosc madur.
-S'hauran d'avaluar totes les fases del projecte, construcció, funcionament, desmantellament amb especial esment als impactes que s'hagin pogut produir amb anterioritat durant l'ús de l'activitat (descripció del medi abans de l'inici de l'activitat, impactes generats durant l'ús de la mateixa, impactes de l'ampliació,...)
-S'hauran de presentar alternatives del nombre de places i justificar ambientalment i segons les característiques de l'entorn, l'alternativa escollida avaluant també la capacitat de càrrega del medi.
-S'hauran de presentar alternatives d'ubicació i de distribució de les places dins la parcel·la, incloent entre d'altres la zero i l'estat actual (activitat existent).
-S'haurà d'avaluar l'impacte de l'activitat sobre el sòl, les aigües subterrànies, la flora i els hàbitats existent actualment i amb anterioritat, la fauna i l'afecció sobre les àrees de prevenció de risc d'incendis, vulnerabilitat, s'haurà d'avaluar la capacitat de càrrega del medi (costa, platja,..)i proposar les mesures necessàries.
-S'haurà de presentar un plànol on es detalli el pendent de la parcel·la i la justificació de l'ocupació proposada i de les alternatives.
-S'haurà d'avaluar la capacitat de càrrega del medi tant terrestre com marí.
-S'hauran de determinar mesures específiques i concretes per els possibles impactes a totes les fases del projecte.
D'acord amb l'article 39.1 dintre del procediment substantiu d'autorització del projecte, el promotor presentarà davant l'òrgan substantiu, juntament amb la documentació exigida per la legislació sectorial, una sol·licitud d'inici de l'avaluació d'impacte ambiental ordinària, juntament amb la següents documentació:
-El document tècnic del projecte, en format paper i en format digital.
-L'estudi d'Impacte Ambiental, en format paper i en format digital.
D'acord amb l'article 36 de la Llei 21/2013, l'òrgan substantiu sotmetrà el projecte i l'estudi d'impacte ambiental a informació pública per un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i si escau a la seva seu electrònica.
A més, tal com es preveu a l'article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d'informació pública, l'òrgan substantiu consultarà les administracions públiques afectades i a les persones interessades.
Es considera que les administracions públiques afectades i les persones interessades a consultar són les següents:
Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics
Servei de Planificació. DG Espais Naturals i Biodiversitat
Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera
Departament Emergències. DG d'Interior, Emergències
Servei de Costes i Litoral. DG Ordenació del Territori
Servei de Gestió Forestal i protecció del Sòl
Dpt Medi Ambient. Consell insular d'Eivissa
Dpt. Territori i Mobilitat Consell insular d'Eivissa
Ajuntament Santa Eulària des Riu
Els resultats de les consultes i de la informació pública s'hauran de prendre en consideració pel promotor en el seu projecte, així com per l'òrgan substantiu en la seva autorització.
Segon. D'acord amb l'article 18 de la llei 12/2016 ,en els projectes sotmesos a la declaració d'interès general o a la declaració d'utilitat pública, actuarà com a òrgan substantiu aquell al qual correspongui aprovar la declaració d'interès general o la declaració d'utilitat pública, i en aquest ordre.
Tercer. D'acord amb l'article 47.2 de la Llei 21/2013, l'informe ambiental només pot determinar de manera motivada que el projecte s'ha de sotmetre avaluació d'impacte ambiental ordinària o bé que el projecte no té efectes significatius sobre el medi ambient.
Quart. Es recorda i remarca, que a l'article 9 punt 1 de la llei 9/2018, de 5 de desembre, per la qual es modifica la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d' avaluació ambiental s'indica “...No se realizará la evaluación de impacto ambiental regulada en el título II de los proyectos incluidos en el artículo 7 de esta ley que se encuentren parcial o totalmente ejecutados sin haberse sometido previamente al procedimiento de evaluación de impacto ambiental”.
Cinquè. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomitè d'AIA.
Sisè L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Setè. L'informe d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte , si és el cas, d'autorització de projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.
Vuitè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
Palma, 7 de gener de 2020
El president de la CMAIB,
Antoni Alorda Vilarrubias