Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
FUNDACIÓ MALLORCA TURISME
Núm. 1788
Resolució de la directora de la Fundació Mallorca Turisme per la qual es convoquen subvencions per co-màrqueting per fomentar la promoció de Mallorca com a destí turístic
Fets
El dia 1 d'abril de 2018, el Consell Insular de Mallorca va assumir les competències en la promoció turística de Mallorca mitjançant el Decret 7/2018, de 23 de març, de traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i serveis inherents a les competències pròpies d'aquests consells insulars que actualment exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística.
L'article 10 del Decret pel qual es determina l'organització del Consell Insular de Mallorca estableix que la Fundació Mallorca Turisme resta adscrita al Departament de Turisme i Esports.
La Fundació Mallorca Turisme és una entitat sense ànim de lucre, que forma part del sector públic insular, el patrimoni de la qual està vinculat a la realització de finalitats d'interès general, que té com a objectiu fomentar la promoció turística de Mallorca en els mercats nacional i internacional, juntament amb la creació de producte turístic, la gestió dels serveis turístics en general, i qualsevol altra activitat amb l'objectiu de promoure el turisme de l'illa.
Dins l'activitat i finalitats de la Fundació s'inclou gestionar els serveis turístics de Mallorca, organitzar activitats promocionals en l'àmbit de l'illa, de la comunitat autònoma de les Illes Balears, de l'Estat o en l'àmbit internacional, impulsar activitats d'interès turístic que consolidin els diferents productes turístics de Mallorca, així com la seva promoció als mercats nacionals i internacionals.
Com a fites d'actuació concretes per a l'any 2020 el patronat de la Fundació, que és l'òrgan de govern i de representació de la Fundació, va aprovar el pla d'actuació de 2020 que conté els objectius i les activitats que s'han de desenvolupar en aquest exercici. El pla preveu una convocatòria de subvencions per co-màrqueting en la promoció de Mallorca com a destí turístic amb col·laboració amb el sector privat el qual ha d'aportar almenys el 50% del total de la campanya publicitària.
Aquest pla menciona que el co-màrqueting servirà per donar més força a la marca Mallorca no només en els medis publicitaris off-line sinó també en la publicitat en línia (online) mitjançant accions conjuntes amb els medis digitals que permetrà derivar tràfic de potents agents turístics a les nostres plataformes digitals. La voluntat és prioritzar els canals que ofereixen les noves tecnologies el qual permet un impacte més directe, segmentat i acurat en el públic objectiu de la nostra oferta turística. Aquest aprofitament de les noves tecnologies no exclou altres canals de publicitat i promoció de la marca Mallorca que també serveixen per donar a conèixer el destí potser a vegades a altres sectors de la societat que utilitzen vies o camins d'informació més tradicionals.
La Fundació vol mantenir els mercats d'origen ja consolidats com són el mercat alemany, britànic, països nòrdics i el nacional però a la vegada veu una oportunitat de creixement en els mercats francès, rus, suïs, i de Benelux per això considera que aquests són els destins en els quals s'ha d'incentivar la promoció turística de Mallorca que permetrà compartir les despeses de la publicitat amb el sector privat i fer campanyes de publicitat més fortes i amb més impacte.
Per dur a terme la seva activitat la Fundació entén que és d'interès públic fomentar la promoció turística de Mallorca en els sectors estratègics i que influeixen en el turisme de qualitat, per això vol fomentar i col·laborar amb les campanyes publicitàries dutes a terme pel sector privat amb una aportació econòmica i les entitats privades es comprometen a garantir la promoció de la marca turística Mallorca en compensació i en qualitat equivalent a aquesta aportació econòmica de forma que es comparteixen les despeses. La Fundació es serveix de la infraestructura oferta pel sector privat per considerar que és més efectiu, més econòmic i que permet arribar amb més força als destinataris amb un menor cost per la Fundació. Es tracta d'una col·laboració públic-privada en aplicació dels principis d'economia, eficàcia i eficiència en l'actuació de l'administració.
La participació en aquesta convocatòria està subjecta als principis de publicitat, transparència, cooperació i eficiència de la utilització dels recursos públics, i suposa l'acceptació dels termes i condicions en ella establerts. El beneficiari de la subvenció a més està obligat a donar publicitat de l'ajuda de la Fundació Mallorca Turisme en les campanyes de publicitat de la marca Mallorca.
L'article 1 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca estableix que el seu objecte és regular el règim jurídic general de les subvencions atorgades pel Consell Insular de Mallorca, els organismes autònoms que en depenen i les entitats de dret públic amb personalitat jurídica pròpia vinculades o dependents. De conformitat amb el que estableix la Disposició addicional quarta, punt dos, de l'Ordenança general de subvencions, el conseller executiu de Turisme i Esports ha autoritzat amb caràcter previ a la Fundació Mallorca Turisme la concessió de les subvencions previstes en el Pla d'actuacions de 2020.
Fonaments de dret
1. Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, per la qual s'aprova l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, modificat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (BOE núm. 52, d'1 de març del 2007, correcció d'errates al BOE núm. 77, de 30 de març).
2. Decret 7/2018, de 23 de març, de traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d'aquests consells insulars que actualment exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística (BOIB núm. 37, de 24 de març de 2018).
3. Estatuts de la Fundació Mallorca Turisme (BOIB núm. 24, de 23 de febrer de 2019).
4. Article 10 del Decret pel qual es determina l'organització del Consell Insular de Mallorca (BOIB núm. 167, de 12 de setembre de 2019), que estableix que la Fundació Mallorca Turisme resta adscrita al Departament de Turisme i Esports.
5. Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017), modificada pel Ple del Consell de Mallorca en sessió de dia 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96, de 4 d'agost).
6. Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
7. Pla Estratègic de subvencions del Consell Insular de Mallorca, que inclou el Pla estratègic de subvencions de la Fundació Mallorca Turisme, aprovat pel Consell Executiu del Consell de Mallorca en sessió de 22 de gener de 2020, modificat per Acord del Consell Executiu de dia 12 de febrer de 2020 (BOIB núm. 19, de 13 de febrer de 2020), preveu que la Fundació Mallorca Turisme té previst tramitar una convocatòria de subvencions per co-màrqueting en la promoció de Mallorca com a destí turístic.
8. Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions i Reial decret 1337/2005, d'11 de novembre pel qual s'aprova el Reglament de fundacions de competència estatal.
9. Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació.
10. Article 11 de la Llei 11/2016 d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost de 2016).
11. Reglament Europeu 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de mínimis (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352 de 24 de setembre de 2013).
Especialment, pel que estableix l'article 3, apartat 2, segons el qual l'import total de les ajudes de mínimis concedides per un estat membre a una única empresa no pot excedir de 200.000 euros perquè es considera que repercuteix en la lliure competència de les empreses, a calcular a partir de l'exercici en curs i dos exercicis anteriors. D'acord amb l'apartat 4 del mateix article, les ajudes de mínimis es consideraran concedides en el moment en què es reconegui a l'empresa el dret legal a rebre l'ajuda en virtut del règim jurídic nacional aplicable, amb independència de la data de pagament de l'ajuda.
Per tot això, d'acord amb els Estatuts de la Fundació Mallorca Turisme i amb l'autorització prèvia del Departament de Turisme i Esports, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per co-màrqueting per fomentar la promoció de Mallorca com a destí turístic, amb els requisits establerts en l'annex 1 de la convocatòria.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el president del Patronat de la Fundació Mallorca Turisme en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la publicació de l'extracte d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'establert a l'article 121 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i de l'article 12 dels estatuts de la Fundació.
Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el jutjat contenciós administratiu de Palma que correspongui, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del recurs.
Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada, es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el jutjat contenciós administratiu de Palma que correspongui, en el termini de sis mesos, comptadors a partir de l'endemà de la desestimació presumpta, que es produeix tres mesos després d'interposar el recurs d'alçada sense que se n'hagi notificat la resolució.
No obstant l'anterior, es pot interposar, si escau, qualsevol altre recurs que es consideri oportú. Tot això de conformitat amb el que s'estableix en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i amb el que s'estableix en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Palma, 17 de febrer de 2020
La directora de la Fundació Mallorca Turisme Lucía Escribano Alés
ANNEX 1 CONVOCATÒRIA
1. Objecte de la convocatòria
1. L'objecte d'aquesta convocatòria, pública i oberta, és el foment d'actuacions destinades a la promoció turística de Mallorca en els mercats d'origen alemany, britànic, països nòrdics, nacional, francès, Benelux, rus i suïs, mitjançant una col·laboració públic privada, per unir esforços i aconseguir un major impacte en les campanyes de publicitat i incrementar els canals de promoció.
2. La finalitat de la convocatòria és estimular l'atracció de fluxos turístics coherents amb els mercats emissors i segmentes de producte que s'han considerat estratègics, així com potenciar la temporada mitja i baixa.
3. Seran subvencionables les campanyes de promoció o publicitat que es duguin a terme a partir del dia de la publicació de la convocatòria de subvencions en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins al dia 30 de novembre de 2020, ambdós inclosos.
4. Les bases reguladores d'aquesta convocatòria de subvencions són les establertes en l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca.
5. Els segments turístics en els quals ha de versar principalment la campanya publicitària són:
6. En cap concepte es podrà vincular la campanya de màrqueting només al producte “costa i litoral / sol i platja”, sinó que haurà d'estar vinculada com a mínim a un dels segments turístics del punt 5 anterior.
7. El material emprat per la campanya publicitària ha de ser actual. Com a màxim el material utilitzat per a la realització de les campanyes publicitàries (fotografies, vídeos, etc.) pot tenir 1 any d'antiguitat.
8. Les actuacions o campanyes publicitàries que poden ser objecte de subvenció són:
a. Publicitat fora d'internet (off-line): campanyes de continguts en suplements a diaris o revistes nacionals i internacionals, revistes especialitzades, premsa generalista, revistes divulgatives, revistes especialitzades, en mitjans de comunicació com televisió, ràdio, entre d'altres.
b. Publicitat en línia: campanyes de promoció en els canals en línia, com és en pàgines web, microsites, accions especials, publicitat nativa, entre d'altres.
c. Publicitat exterior: opis, mupis, taxis, metro, autobusos, marquesines, entre d'altres.
9. No són subvencionables:
10. En el supòsit que la mateixa campanya publicitària hagi rebut ajudes o patrocinis d'altres entitats públiques es valorarà el retorn publicitari en un 50% del valor total del projecte que és objecte de sol·licitud d'aquesta convocatòria.
2. Beneficiaris
2.1 Poden ser beneficiaris de la subvenció les persones físiques o jurídiques, estatals o internacionals, l'activitat principal de les quals sigui:
o Agències de viatges, tour operadors (TTOO).
o Agrupacions d'agències de viatge i els consorcis d'agències de viatges.
o Plataformes en línia turístiques (agències de viatge en línia – OTA, metabuscadors, bancs de llits -bed banks-, plataformes de continguts de viatges).
2.2 A més, és requisit estar d'alta d'activitats econòmiques, que s'acreditarà mitjançant la presentació del certificat de situació en el cens d'activitats econòmiques de l'AEAT (Agència Estatal de l'Administració Tributària) de l'any en curs, i estar d'alta en la Seguretat Social, si pertoca.
Si el sol·licitant és una entitat estrangera o comunitària no espanyola haurà d'acreditar el seu objecte social o activitat amb la documentació que correspongui segons el seu país d'origen.
2.3 No poden tenir la condició de beneficiaris les persones o entitats en les quals s'esdevingui alguna de les circumstàncies previstes a l'article 8.2, 8.3 o 8.4 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca, i l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2.4 En cas que les comunitats de béns vulguin demanar una subvenció han d'optar entre sol·licitar-la com a comunitat de béns, o bé, com a persona física. Si es presenta com a comunitat de béns s'ha de fer constar de manera explícita en la sol·licitud els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació que també tenen la consideració de beneficiaris. A la resolució de concessió s'ha d'indicar l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cada un d'ells. En tot cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders suficients per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. A les comunitats de béns els hi serà d'aplicació l'article 7.4 i 7.5 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca.
2.5 No poden tampoc tenir la condició de beneficiàries les persones que han rebut, en els tres darrers exercicis fiscals (2018, 2019 i 2020), ajuts atorgats per un import superior a 200.000 € que són considerats ajudes de mínimis per la Unió Europea (art. 3.1 i 3.2 del Reglament núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la UE a les ajudes de mínimis).
3. Import i crèdit pressupostari
3.1 El pressupost de despeses i el pla d'actuació de la Fundació Mallorca Turisme de l'any 2020, preveu la quantitat de 750.000 € per dur a terme una convocatòria pública de subvencions per co-màrqueting en la promoció de Mallorca com a destí turístic, a càrrec de la partida pressupostària 479.
3.2 L'import de 750.000 € previst es distribuirà de la manera següent:
- Línia 1: 150.000 € per co-màrqueting en promoció de Mallorca com a destí turístic a Regne Unit.
- Línia 2: 150.000 € per co-màrqueting en promoció de Mallorca com a destí turístic a Alemanya.
- Línia 3: 150.000 € per co-màrqueting en promoció de Mallorca com a destí turístic en països nòrdics (Suècia, Noruega i Dinamarca).
- Línia 4: 150.000 € per co-màrqueting en promoció de Mallorca com a destí turístic en Espanya.
- Línia 5: 75.000 € per co-màrqueting en promoció de Mallorca com a destí turístic a França o Benelux.
- Línia 6. 75.000 € per co-màrqueting en promoció de Mallorca com a destí turístic a Rússia o Suïssa.
3.3 Les ajudes que s'atorguin seran adjudicades fins al límit del crèdit pressupostari sempre que es compleixin els requisits legals d'aquesta convocatòria i altres normes d'aplicació.
3.4 Si no es concedissin les quantitats inicialment previstes a la convocatòria en qualque línia per manca de sol·licituds, o per manca d'acreditació dels requisits necessaris per presentar-se a la convocatòria, es poden traspassar les quantitats fixades dins les línies 1 a 6 de forma proporcional a totes elles.
3.5 El import de la subvenció ha de respectar els límits següents:
a) No pot ser superior a la quantitat sol·licitada.
b) No pot se superior al 100 % del pressupost subvencionable de cada projecte respectant sempre els límits determinats en els punts 1.10, 3 i 6.
c) Es tracta d'una col·laboració públic-privada i per això el projecte subvencionable ha d'estar sufragat en un 50% mínim per l'empresa privada. La quantia de la subvenció no podrà superar el 50% del projecte total, el qual haurà de ser justificat completament, és a dir, el 100%, en el moment de la justificació.
d) El retorn publicitari de la marca Mallorca ha de tenir o ser d'un valor econòmic equivalent o superior a l'import de la subvenció.
e) Si el mateix projecte ha rebut ajudes o patrocinis d'altres entitats es reduirà en un 50% la proporció de participació de la Fundació.
4. Compatibilitat amb altres ajudes o subvencions
D'acord amb el previst a l'article 16 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca, les subvencions que s'atorguen són compatibles amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol altra administració o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, sempre que l'import no sigui, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o conjuntament amb les altres subvencions, superi el cost de l'activitat.
5. Règim de concurrència
5.1 El procediment de concessió de les subvencions es duu a terme mitjançant concurrència competitiva, en virtut de la qual es comparen, en un únic procediment, totes les sol·licituds presentades amb la intenció d'establir-hi una prelació a través dels criteris de valoració prevists en el punt 9 d'aquesta convocatòria i, d'aquesta manera, concedir les subvencions a les sol·licituds que han obtingut major puntuació, dins els límits recollits en els punts 1.10, 3 i 6 d'aquesta convocatòria i fins a l'import del crèdit pressupostari establert.
5.2 Una vegada aplicats els criteris de valoració, per desempatar, tindrà preferència la sol·licitud presentada abans en el registre, segons rigorós ordre de número d'entrada en el registre, i un cop completat l'expedient, fins a exhaurir el total del crèdit assignat a cada línia.
5.3 No obstant això, no cal establir un ordre de prelació entre les sol·licituds presentades que reuneixen els requisits de la convocatòria, mitjançant l'aplicació del punt 9 quan el crèdit pressupostari sigui suficient per satisfer-les a totes, d'acord amb l'article 17.1 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca.
5.4 Quan la quantia del crèdit de la convocatòria no sigui suficient per cobrir el 100 % del pressupost de la convocatòria, el darrer beneficiari, segon l'ordre de prelació, rebrà com a màxim l'import romanent. En aquest supòsit, si el projecte no es justifica totalment, la subvenció concedida no es reduirà proporcionalment en funció de l'import total justificat, sempre que no impliqui superar el cost total de l'activitat o projecte, un cop deduïts els ingressos aliens o les subvencions que l'han finançat, si n'hi ha.
6. Línies de subvenció i quantia màxima subvencionable
6.1. Les línies de subvenció es diferencien en funció del mercat emissor:
A) Línia 1. Co-màrqueting en promoció de Mallorca com a destí turístic a Regne Unit: 150.000 €.
B) Línia 2. Co-màrqueting en promoció de Mallorca com a destí turístic a Alemanya: 150.000 €.
C) Línia 3. Co-màrqueting en promoció de Mallorca com a destí turístic a països nòrdics: 150.000 €.
D) Línia 4. Co-màrqueting en promoció de Mallorca com a destí turístic a Espanya: 150.000 €.
E) Línia 5. Co-màrqueting en promoció de Mallorca com a destí turístic a França o Benelux: 75.000 €.
F) Línia 6. Co-màrqueting en promoció de Mallorca com a destí turístic a Rússia o Suïssa: 75.000 €.
6.2 Els interessats es poden presentar a més d'una línia de la convocatòria, però la quantia màxima subvencionable per empresa entre totes les línies és de 120.000 €. Si un interessat resulta beneficiari de diferents línies, obtindria la quantia de la segona o ulteriors línies fins a arribar als 120.000 €. Si una entitat presenta més d'una sol·licitud per línia, la Comissió Avaluadora únicament valorarà la primera d'acord amb el registre d'entrada. El càlcul de les posteriors línies també es tindrà en compte per ordre d'entrada en el registre.
6.3 S'entén que aquesta limitació de 120.000 € per empresa beneficiaria inclou també al grup d'empreses entès com aquell grup empresarial format per una o més societats independents jurídicament entre elles però que depenen o es troben baix el control o subordinació d'una empresa matriu que exerceix el control o que estan sotmeses a una direcció unitària. També quan es tracta d'empreses vinculades i són exemples de vinculació si coincideix qualque socis/s de les empreses, o mateixa representació o mateix domicili social, mateixa marca comercial, etc.
6.4 Per a totes les línies l'import de la concessió de la subvenció es determinarà per import cert, d'acord amb l'establert a l'article 24.2 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca.
6.5 La quantia subvencionada no podrà superar en cap cas el 50% del projecte subvencionable, el qual s'haurà de justificar totalment (100%) en el moment de la justificació de la subvenció i abans del seu pagament.
6.6 Despeses subvencionables de quantia superior al contracte menor, és a dir, als 15.000 €. Quan l'import de la despesa subvencionable supera les quanties establertes en la legislació de contractes del sector públic per al contracte menor (a partir de 15.000 €, impostos exclosos), la persona beneficiària ha de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contracció del compromís per prestar el servei o per lliurar el bé, llevat que, per les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de sol·licitar la subvenció.
L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament en una memòria quan no recaigui en l'elecció econòmica més avantatjosa.
Si és preceptiva la sol·licitud de diverses ofertes i aquestes no s'aporten o l'adjudicació s'ha fet sense la justificació adequada a una que no sigui la més favorable econòmicament, l'òrgan que concedeix la subvenció pot recollir una taxació pericial del bé o del servei, i són a càrrec de la persona beneficiària les despeses que s'ocasionin per aquesta causa. En aquest cas, la subvenció es calcula prenent com a referència el més petit dels dos valors: el declarat per la persona beneficiària o el resultant de la taxació.
7. Termini d'execució
a. Les campanyes de publicitat s'han d'executar entre el dia de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins al dia 30 de novembre de 2020, ambdós inclosos.
b. Els justificants de despesa (factures o altres documents admesos per a la justificació) s'han d'haver emès entre el dia de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i el dia 30 de novembre de 2020 (ambdós inclosos) i, com a màxim s'han d'haver pagat el darrer dia del termini de justificació, el 30 de novembre de 2020.
8. Despeses subvencionables
a. Les despeses de publicitat en mitjans de comunicació escrits i audiovisuals: són les relatives a insercions publicitàries que es fan a mitjans de comunicació escrits o audiovisuals, com ara, una falca de ràdio, un espot televisiu, un anunci a un diari o una revista impresa o digital (portada, contraportada, pàgines o mòduls); també les despeses derivades de la inserció de publicitat en plataformes en línia.
b. Les despeses de traducció oficial de la documentació per presentar-se a la convocatòria.
9. Criteris de valoració
Els projectes presentats es qualificaran en funció dels següents criteris (puntuació màxima total 90 punts):
A) Temporada. Es valora si la campanya publicitària afavoreix viatjar en temporada mitjana i baixa. Es vol fomentar les campanyes publicitàries que promocionen els viatges en els mesos en els quals no hi ha tanta afluència de turisme. (Fins a 20 punts)
Temporada |
Punts |
Per viatjar en juny, juliol o agost |
5 punts |
Per viatjar en el mes de maig, setembre o octubre |
10 punts |
Per viatjar durant la resta de l'any |
20 punts |
B) Percentatge de col·laboració en el projecte. En funció de la quantia de participació en el projecte per part de la Fundació (Fins a 20 punts)
Percentatge de col·laboració de la Fundació |
Punts |
50 % de col·laboració públic privada |
0 punts |
De 49% a 40% de col·laboració de la Fundació |
5 punts |
De 39% a 30% de col·laboració de la Fundació |
10 punts |
29% o menys de col·laboració de la Fundació |
20 punts |
C) Espais on s'emet la campanya publicitària. (Fins a 20 punts). Es vol fomentar la publicitat en línia. A més, es dona major rellevància si la publicitat fora línia (of-line) és un 70% mínim en revistes especialitzades i un 30% en mitjans generalistes.
|
Espai publicitari |
Punts |
1 |
Només publicitat fora d'internet i no arriba al 70% en revistes especialitzades. |
0 punts |
2 |
Només publicitat fora d'internet (of-line) i s'emet en quantia igual o superior al 70% en medis especialitzats (revista especialitzada). |
5 punts |
3 |
Campanya compartida en línia i fora d'internet. Per qualsevol cas no tingut en consideració en els punts 4 i 5 d'aquest quadre. |
8 punts |
4 |
Campanya compartida en línia i fora d'internet. No arriba al 60 % en línia. |
10 punts |
5 |
Campanya compartida en línia i fora d'internet. Mínim 60% de campanya en línia i en el percentatge restant (40%) en medis of-line: mínim un 70% ha de ser dedicat a revistes o medis especialitzats (és a dir mínim d'un 28% del projecte total). |
15 punts |
6 |
Campanya publicitària només en línia en medis especialitzats en els segments que volem fomentar (punt 1.5 convocatòria) |
20 punts |
El càlcul del percentatge és en relació amb l'import econòmic del projecte conjuntament amb el càlcul del retorn publicitari de la marca Mallorca.
D) Sol·licitud de col·laboració per diferents mercats. Quantia de línies en les quals participa (Fins a 10 punts). S'ha de presentar una sol·licitud per cada línia (punt 11 de la convocatòria). La puntuació en aquest apartat vendrà donada per la suma dels diferents projectes que ha pogut presentar un mateix beneficiari. També es tindrà per mateix beneficiari quan es tracti d'un grup d'empreses o empreses participades.
Quantia línies |
Punts |
---|---|
1 o 2 línies |
10 punts |
3 o 4 línies |
8 punts |
5 o 6 línies |
5 punts |
E) Quantitat de segments turístics en els quals es duu a terme la campanya publicitària (Fins a 10 punts)
Quantia segments turístics |
Punts |
---|---|
1 o 2 segments turístics |
10 punts |
3 segments turístics |
7,5 punts |
4 segments turístics |
5 punts |
5 o més segments turístics |
2,5 punts |
F) Experiència. Anys d'experiència de l'entitat en el sector en el qual desenvolupa la seva activitat.
Anys |
Punts |
---|---|
Menys de 3 anys |
5 punts |
De 4 a 5 anys |
7,5 punts |
6 anys o més |
10 punts |
10. Campanya publicitària i imatge corporativa
10.1 Les campanyes o accions publicitàries proposades per les entitats sol·licitants de la subvenció han de complir els següents requisits en relació amb la creativitat i la imatge corporativa:
10.2 Es donarà més rellevància i puntuació als projectes que presentin la publicitat en línia amb un mínim d'un 70% en revistes especialitzades o publireportatges i un 30% dedicat a publicitat exterior i publicitat fora internet en mitjans fora internet generalistes (criteri de valoració C) del punt 9).
11 Sol·licitud
11.1 La sol·licitud s'ha de presentar per mitjà del model normalitzat degudament emplenat i signat que s'adjunta a aquesta convocatòria (Annex II), juntament amb els annexos que facilita la Fundació Mallorca Turisme. La sol·licitud ha de contenir les dades necessàries per a identificar correctament l'entitat o persona que sol·licita la subvenció.
El model de sol·licitud és obligatori i no s'admetran altres models de presentació. El model de sol·licitud i els annexos es poden obtenir en la web de la Fundació www.fundaciomallorcaturisme.es i també es poden recollir en les dependències de la Fundació Mallorca Turisme.
11.2 Si l'interessat es vol presentar a més d'una línia és necessari presentar una sol·licitud per cada una d'elles juntament amb el projecte. En aquest cas no serà necessari adjuntar la documentació administrativa amb cada sol·licitud però sí la documentació tècnica del projecte.
Aquesta sol·licitud inclou:
- Una declaració responsable expressa sobre si l'impost indirecte IVA es recuperarà i/o compensarà, o no (si es fan declaracions trimestrals d'IVA es recupera, si no es fan, no es recupera).
- Una declaració responsable que l'entitat beneficiària no ha estat sancionada o condemnada, en els tres darrers anys, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnada per sentència judicial ferma.
- Si ho considera la persona interessada, declaració mitjançant la qual es denega expressament el consentiment perquè l'òrgan instructor obtingui de manera directa l'acreditació de les circumstàncies d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social mitjançant certificats telemàtics. En aquest supòsit el sol·licitant els ha d'aportar amb la sol·licitud.
- Una declaració responsable d'estar al corrent d'obligacions amb la Fundació Mallorca Turisme.
11.3 Han d'acompanyar la sol·licitud amb els següents annexos:
a. Annex III. Declaració responsable de representant legal de l'entitat.
b. Annex IV. Declaració responsable del representant legal de l'entitat sol·licitant de:
c. Annex V. Declaració responsable de:
d. Annex VI. Memòria explicativa detallada del projecte, firmada pel legal representant de la persona/entitat sol·licitant, en la qual cal incloure:
e. Annex VII. Pressupost del projecte subvencionat, amb indicació dels ingressos i despeses, amb el pertinent IVA desglossat. Amb data i signatura del representant legal del sol·licitant de la subvenció i baix la seva responsabilitat.
11.4 La sol·licitud s'ha de lliurar amb la documentació següent:
1) Documentació administrativa:
a. Acreditació de la identitat.
- Si la persona que la sol·licita és persona física: fotocòpia del DNI, passaport o NIE.
- Si qui sol·licita la subvenció és persona jurídica: fotocòpia del CIF de l'entitat, del DNI, passaport o NIE del legal representant de l'entitat, amb la documentació acreditativa de la vigència del càrrec de representant legal en virtut de la qual actua qui signa la sol·licitud.
b. Documentació acreditativa de la constitució de l'empresa, i dels estatuts degudament registrats.
c. Certificació administrativa que acrediti l'epígraf o epígrafs del cens tributari o Registre de l'IAE en el qual està inscrita la persona física o jurídica interessada per comprovar que la seva activitat econòmica té per objecte l'activitat publicitària.
d. Acreditació, si escau, que l'entitat està exempta de declarar l'IVA. Si no es presenta aquesta certificació de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, l'IVA de les factures que es presentin com a part del compte justificatiu no es podran subvencionar (és a dir, no es considera cost subvencionable).
e. Si la persona interessada és estrangera o comunitària la documentació anterior acreditativa de la identitat del sol·licitant, la legal representació, l'activitat econòmica i l'antiguitat de dedicació al sector audiovisual, i el CIF ha d'anar acompanyada de la corresponent traducció jurada oficial a l'espanyol.
f. Certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, i certificat d'estar al corrent d'obligacions amb la Seguretat Social, si s'ha denegat l'autorització perquè la Fundació Mallorca Turisme obtingui els certificats per via telemàtica. En aquest supòsit l'escrit de sol·licitud de patrocini servirà d'autorització perquè el personal del Consell Insular de Mallorca i ens dependents comprovin d'ofici aquesta circumstància. El personal de la Fundació Mallorca Turisme i/o del Consell Insular de Mallorca comprovarà d'ofici que la persona interessada amb la subvenció està al corrent d'obligacions amb el Consell Insular de Mallorca i ens dependents.
Si la persona interessada és estrangera o comunitària.
a. En el cas que l'entitat pertanyi a un Estat membre de la Unió Europea, la capacitat jurídica de l'empresa s'acreditarà mitjançant la presentació de la constitució de l'entitat d'acord amb la normativa del seu país, fent constar els estatuts de la mateixa i l'acreditació de la representació legal corresponent, així com fotocòpia acarada del CIF, tots dos traduïts per un intèrpret jurat o traducció oficial i postil·lada d'acord amb el conveni de la Haia de 1961.
b. En el cas que l'entitat pertanyi a un Estat que no és membre de la Unió Europea, la capacitat jurídica de l'entitat s'acreditarà mitjançant la documentació relativa a la sucursal o filial a Espanya de l'entitat, degudament inscrita en el registre corresponent i fotocòpia acarada del CIF.
c. En qualsevol dels dos supòsits anteriors, s'haurà d'acreditar la capacitat de la persona que representa legalment a l'entitat sol·licitant per actuar en nom seu, així com còpia compulsada del seu passaport/DNI, traduït per intèrpret jurat o traducció oficial i postil·lada d'acord amb el conveni de la Haia de 1961.
d. Les empreses, entitats o persones físiques no espanyoles d'estats membres de la Unió Europea i els restants empresaris estrangers hauran d'aportar la documentació que es detalla:
i. Declaració responsable atorgada davant una autoritat administrativa o organisme professional qualificat o mitjançant acta de manifestacions davant de notari públic, de no incórrer en prohibició de rebre ajudes públiques (annex IV) d'acord amb el que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
ii. Acreditació que la sucursal/filial, si escau, està al corrent de les obligacions tributàries amb l'administració estatal i la Seguretat Social, mitjançant la presentació de l'oportuna certificació, emesa per l'òrgan competent. En el cas que es tractés d'agent autoritzat per actuar en nom de l'entitat no resident que operi mitjançant oficina de representació, haurà d'aportar la corresponent certificació acreditativa d'estar al corrent d'obligacions tributàries amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i la Seguretat Social, emesa per l'òrgan competent.
2) Documentació tècnica:
a) Memòria explicativa detallada del projecte, firmada pel legal representant de la persona sol·licitant, en la qual cal incloure:
- Una descripció de l'actuació o activitat per la qual es demana la col·laboració.
- En cas que els imports indicats en la memòria tècnica siguin superiors dels assenyalats a la sol·licitud, prevaldran les quanties indicades al formulari de sol·licitud. Per tal motiu l'empresa sol·licitant haurà de fer els aclariments necessaris a la memòria tècnica per tal de corregir aquest punt.
- Acreditar a la memòria que l'esdeveniment serveix per impulsar i promocionar la imatge de Mallorca.
- El pla de difusió i promoció publicitària de Mallorca amb indicació de:
- Acreditar a la memòria que l'esdeveniment serveix per impulsar i promocionar la imatge de Mallorca.
- En cas que els import indicats en la memòria tècnica siguin superiors dels senyalats a la sol·licitud, prevaldran les quanties indicades al formulari de sol·licitud. Per tal motiu l'empresa sol·licitant haurà de fer els aclariments necessaris a la memòria tècnica per tal de corregir aquest punt.
b. Acreditació dels requisits exigits al punt 9 de la convocatòria per a la valoració de les sol·licituds.
c. En les comunitats de béns ha de quedar reflectit en els estatuts els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació amb la finalitat de saber l'import de la subvenció que, en qualitat de beneficiaris, se'ls ha d'imputar a cada un d'ells.
12. Termini i lloc de presentació de les sol·licituds
12.1 El termini de presentació de la sol·licitud, tota la documentació i els annexos que l'acompanyen serà de 20 dies hàbils comptats a partir de l'endemà a la publicació de l'extracte d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
12.2 Les instàncies s'han de dirigir a la Fundació Mallorca Turisme, i es poden presentar en el Registre electrònic de la Fundació Mallorca Turisme (https://fundaciomallorcaturisme.net/seu-electronica/ – seu electrònica- o també al Registre de la Fundació Mallorca Turisme situat a plaça de l'Hospital, núm. 4, 2n pis, 07012, de Palma, de 9.00 h a 14.00 h. També es pot presentar en qualsevol registre del Consell Insular de Mallorca com són les terminals situades a la seu del Consell, c/ Palau Reial, 1, de Palma; Llar de la Joventut, c/ General Riera, 111, de Palma; i Llar de la Infància, c/ General Riera, 113, de Palma.
Així mateix també es podran presentar als llocs establerts en l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Quan les sol·licituds es presentin en llocs diferents del registre de la Fundació Mallorca Turisme (electrònic o presencial), s'ha de comunicar aquesta circumstància a la Fundació Mallorca Turisme en el termini màxim de les 24 hores següents a la presentació de la sol·licitud en el registre, mitjançant correu electrònic a info@fundaciomallorcaturisme.net amb l'objecte que l'òrgan instructor tengui coneixement de la presentació de cada sol·licitud.
Si la sol·licitud s'envia per correu, s'ha de presentar a Correus amb el sobre obert perquè segellin el primer full del document, segons s'estableix en l'article 13 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals. En aquest cas igualment s'ha de comunicar la circumstància de la presentació a la Fundació Mallorca Turisme mitjançant e-mail a l'adreça de correu electrònic info@fundaciomallorcaturisme.net.
A l'efecte de determinar la data de presentació a la sol·licitud haurà de figurar el segell d'entrada a l'oficina del registre corresponent.
13. Procediment, òrgan d'instrucció i resolució
13.1 La instrucció de l'expedient administratiu correspon al servei jurídic de la Fundació Mallorca Turisme, que realitzarà d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de resoldre la concessió dels ajuts.
13.2 Si la sol·licitud o documentació presentada no reuneixen els requisits establerts en la convocatòria es requerirà la persona interessada perquè la complementi, en el termini màxim i improrrogable de deu dies hàbils següents, amb indicació que, si no ho fa, se li tindrà per desistit de la seva petició, prèvia resolució dictada en els termes previstos en l'art. 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
13.3 El requeriment de millora de la sol·licitud es remetrà via notificació electrònica a la direcció que ha indicat la persona interessada en l'escrit de sol·licitud de la subvenció.
13.4 Les sol·licituds acceptades es remetran a la Comissió Avaluadora perquè emeti un informe en el qual es concreti el resultat de l'avaluació efectuada.
13.5 Una vegada rebut l'informe de la Comissió Avaluadora en el qual es concreta el resultat de l'avaluació efectuada, l'òrgan instructor enviarà el resultat de l'avaluació efectuada al secretari tècnic del Departament de Turisme i Esports (article 18 de l'Ordenança general de subvencions) qui formularà proposta de resolució de concessió que contindrà les sol·licituds admeses, amb indicació del nom/cognom o raó social, amb indicació del DNI/CIF dels beneficiaris, detallant el projecte presentat, línia de la subvenció, import del projecte, quantia de la subvenció concedida, així com les desestimades o excloses, i les no estimades per exhauriment del crèdit, també els desistiments i les renúncies per part dels sol·licitants.
Així mateix també s'adjuntarà un informe de la direcció de la Fundació Mallorca Turisme fent constar que la de la informació obrant en l'expedient es desprèn que els beneficiaris compleixen tots els requisits necessaris per a accedir-hi (art. 18.2 c de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca).
Aquesta proposta de resolució s'elevarà al conseller executiu de Turisme i Esports perquè dicti autorització prèvia de concessió de les subvencions.
A la direcció de la Fundació Mallorca Turisme li correspon dictar la resolució de concessió de les subvencions del qual se n'adonarà al patronat de la Fundació Mallorca Turisme. A la direcció de la Fundació Mallorca Turisme li correspon reconèixer les obligacions econòmiques en concepte de subvenció.
13.6 La concessió de la subvenció s'instrumentarà mitjançant la signatura d'un conveni de col·laboració en el qual es fixaran els termes de la col·laboració en la campanya publicitària. Abans de la signatura del conveni les parts s'hauran de sotmetre a un procés de negociació previ per definir el contingut de la col·laboració. La comissió de negociació estarà formada per tècnics de diferents àrees de la Fundació Mallorca Turisme i presidida per la direcció de la FMT. A ella s'acordaran tots els detalls de la campanya/acció publicitària proposada. Aquest procés podria implicar que des de la direcció de la Fundació se sol·licités alguna modificació de la publicitat inicial proposta que no pot afectar als criteris de valoració del punt 9 d'aquesta convocatòria.
13.7 El termini màxim per a resoldre el procediment i notificar-ho és de sis mesos des de la data de publicació de l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Una vegada acabat el termini sense que s'hagi dictat la resolució s'entendran desestimades totes les sol·licituds.
13.8 La subvenció es pagarà una vegada calculat el retorn publicitari de la campanya publicitària elaborat per una entitat externa i independent de la Fundació i d'acord amb la justificació de la subvenció establerta en el punt 18 d'aquesta convocatòria.
14. Comissió Avaluadora
Es constitueix una Comissió Avaluadora integrada per:
Presidència
- Un membre de la Fundació que sigui tècnic/a de producte turístic amb funcions de promoció turística, o persona que el/la substitueixi. En cas d'empat tindrà vot de qualitat.
Vocals
- Un/a tècnic/a de màrqueting de la Fundació Mallorca Turisme, o persona que el/la substitueixi.
- Un/a tècnic/a de comunicació, màrqueting i audiovisual de la Fundació Mallorca Turisme, o persona que el/la substitueixi.
- Un/a tècnic/a economista de la Fundació Mallorca Turisme, o persona que el/la substitueixi.
Secretaria
- Un/a tècnic/a jurídic/a de la Fundació Mallorca Turisme, o persona que el/la substitueixi, amb veu i sense vot.
Aquesta Comissió Avaluadora emet un informe en què es concreta el resultat de l'avaluació efectuada, d'acord amb els criteris establerts en la convocatòria. Aquest resultat es trametrà al secretari tècnic del Departament de Turisme i Esports perquè emeti proposta de resolució de la concessió de les subvencions. La Comissió pot instar l'òrgan instructor perquè requereixi als sol·licitants de les subvencions els informes o aclariments que consideri convenients.
15. Modificació del projecte i reformulació
Les persones beneficiàries poden sol·licitar a l'òrgan que concedeix la subvenció, abans que no conclogui el termini per dur a terme l'activitat subvencionada, modificacions de la resolució de concessió que suposin ampliació dels terminis fixats, reducció de l'import concedit o alteració de les accions que s'integren en l'activitat, que s'autoritzen quan tenen la causa en circumstàncies imprevistes o són necessàries per al bon final de l'actuació, sempre que no s'alteri l'objecte o la finalitat de la subvenció i no es danyi el dret de tercers.
L'acceptació de les alteracions per part de l'òrgan concedent en l'acte de comprovació no eximeix el beneficiari de les sancions que puguin correspondre d'acord amb els articles 63 i 64 de l'Ordenança general de subvencions.
D'acord amb allò que es preveu en l'article 26 de l'Ordenança general de subvencions aquesta convocatòria no preveu la reformulació de les sol·licituds.
16. Obligacions dels beneficiaris
16.1 Presentar la sol·licitud implica que el participant accepta les condicions incloses en aquesta convocatòria així com les normes complementàries que es puguin dictar per desplegar-la.
16.2 L'incompliment, la inexactitud, l'omissió o el falsejament de les obligacions establertes en aquesta convocatòria, donarà lloc a la pèrdua del dret a l'obtenció de la subvenció sense perjudici d'altres responsabilitats que es puguin derivar, a més del reintegrament regulat en els articles 56 i 57 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca.
16.3 D'acord amb l'article 9 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca, són obligacions dels beneficiaris:
a) Complir l'objectiu, executar la campanya publicitària objecte de la subvenció, exercir l'activitat o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de les subvencions, amb les condicions i les característiques que es va presentar o, si n'és el cas, amb les modificacions comunicades.
b) Justificar la totalitat del projecte davant la Fundació Mallorca Turisme, el compliment dels requisits i les condicions, la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinen la concessió o el gaudi de la subvenció.
c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que ha d'efectuar l'òrgan que concedeix la subvenció i a qualsevol altra comprovació o control financer que poden dur a terme els òrgans de control competents, tant nacionals com comunitaris, i aportar tota la informació que li requereixen en l'exercici de les actuacions anteriors.
d) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció l'obtenció d'altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos que financin les activitats subvencionades. Aquesta comunicació s'ha d'efectuar tan aviat com es conegui i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.
e) Acreditar, abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió, que està al corrent del compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb el Consell Insular de Mallorca i els organismes autònoms que en depenen, i de les obligacions amb la Seguretat Social.
f) Disposar dels llibres comptables, els registre diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes que s'exigeix en la legislació mercantil i sectorial aplicable a la persona beneficiària en cada cas, així com tots els estats comptables, i els registres específics exigits en la convocatòria de les subvencions, amb la finalitat de garantir l'exercici adequat de les facultats de comprovació i control.
g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, incloent-hi els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control.
h) La persona beneficiària ha de donar publicitat adequada al caràcter públic del finançament del programa, activitat, inversió o actuació objecte de subvenció. Les mesures de difusió han de consistir en la inclusió de la imatge institucional de la Fundació Mallorca Turisme en cartells, plaques commemoratives, materials impresos, mitjans electrònics o audiovisuals, o bé en mencions fetes en mitjans de comunicació o altres que resultin adequades a l'objecte subvencionat per donar difusió de l'ajuda de la Fundació. A tal efecte es pot col·locar en lloc visible una placa on consti el suport de la Fundació Mallorca Turisme, o bé, mitjançant la col·locació del logotip actualitzat o identificacions corporatives de la Fundació Mallorca Turisme.
i) Donar publicitat de les subvencions i ajudes percebudes en els termes i condicions establertes en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. Si es fa ús de la previsió que s'estableix en l'article 5.4 d'aquesta Llei, la Base de Dades Nacional de Subvencions servirà de mitjà electrònic per al compliment de les obligacions de publicitat.
j) Reintegrar els fons percebuts en els casos que es preveuen en l'art. 56 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca.
A més el beneficiari té les obligacions següents:
k) Comunicar a la Fundació Mallorca Turisme l'acceptació de la subvenció en els termes de la resolució de la concessió. En tot cas, aquesta comunicació s'entendrà produïda automàticament si, en el termini de 10 dies naturals des de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució de concessió, no es fa constar el contrari.
l) Proporcionar a la Fundació Mallorca Turisme tota la informació complementaria referent a qualsevol punt de les activitats que consideri oportuna.
17. Termini de justificació
17.1 El termini de justificació de la subvenció acaba el dia 30 de novembre de 2020, inclòs.
17.2 D'acord amb l'article 36.2 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca, transcorregut el termini establert de justificació sense que aquesta s'hagi presentat davant l'òrgan administratiu competent, aquest ha de requerir la persona beneficiària perquè, en el termini improrrogable de quinze dies, la presenti. La falta de presentació de la justificació en el termini establert en aquest apartat comporta l'exigència del reintegrament i altres responsabilitats establertes en la Llei general de subvencions.
La presentació de la justificació en el termini addicional establert en aquest apartat no eximeix la persona beneficiària de les sancions que, d'acord amb la Llei general de subvencions, li corresponen.
18. Justificació i pagament
18.1 Justificació de l'activitat: per abonar les subvencions el beneficiari ha de justificar la realització del projecte subvencionat aportant documentalment totes les despeses ocasionades per a la realització del total projecte, i presentar la memòria i/o informe de la realització de la intervenció duta a terme. S'ha de justificar adequadament el pagament i la valoració del retorn publicitari de la marca Mallorca que ha de ser equivalent o superior a l'import de la subvenció.
18.2 La modalitat de justificació d'aquesta convocatòria és el compte justificatiu de la despesa fet amb l'aportació de justificants de despesa, prevista als articles 38 i 39 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca, integrat per la memòria tècnica i per la memòria econòmica.
18.3 Es perd el dret a cobrar totalment o parcialment la subvenció en cas que falti la justificació o que s'esdevingui alguna de les causes de reintegrament previstes en la legislació vigent i en l'article 56 de l'Ordenança general de subvencions.
18.4 De conformitat amb els principis d'eficàcia i eficiència en l'assignació i utilització dels recursos públics regulats a l'article 5 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca, en el cas que l'import de la pèrdua del dret al cobrament de la subvenció sigui igual i inferior a 100,00 € i sempre que aquest import no superi el 1% de la subvenció concedida, el centre gestor anul·larà d'ofici la diferència entre l'import de la subvenció concedida i l'import de la subvenció reconeguda, sense necessitat d'iniciar el procediment i posterior declaració de la pèrdua del dret al cobrament d'una part de la subvenció, i sense que la persona beneficiària presenti renúncia a cobrar aquesta quantitat.
18.5 No es pot fer el pagament de la subvenció mentre la persona beneficiària no estigui al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat social davant l'Administració de l'Estat, així com de les obligacions tributàries davant el Consell Insular de Mallorca i els organismes autònoms que en depenen, imposades per les disposicions vigents, o sigui deutor per resolució de procedència de reintegrament.
A) Memòria tècnica
És el document amb la qual el beneficiari demostra que ha dut a terme el projecte o que ha realitzat l'activitat subvencionada.
La memòria d'actuacions ha d'estar integrada per la documentació següent.
a. Memòria explicativa de l'activitat realitzada: comentari i avaluació dels resultats obtinguts i de tots aquells aspectes que siguin rellevants. És una memòria explicativa de les actuacions fetes, explicant que l'actuació s'ha realitzat i si s'han assolit els objectius del projecte adjuntat amb la sol·licitud de la subvenció. La memòria ha d'anar signada i datada. S'ha de justificar la valoració del retorn publicitari de la marca Mallorca.
Si no s'ha executat la totalitat del projecte per causes alienes o de força major, la memòria n'ha d'exposar les causes i ha d'explicar la resta del projecte realitzat i quantificar el projecte assolit. També ha d'explicar si hi ha hagut modificacions en relació amb el projecte inicial de la sol·licitud i els motius de les modificacions.
b. Documentació justificativa de la publicitat escrita, gràfica o audiovisual de l'ajuda de la Fundació Mallorca Turisme, amb el logotip actualitzat de la institució.
c. Reportatge fotogràfic del projecte on es demostri la repercussió mediàtica de la campanya publicitària.
d. Resum de la repercussió mediàtica de la campanya i valoració de la promoció turística de la marca Mallorca (clipping). Aquest retorn publicitari no pot ser inferior a l'import de la subvenció concedida, en cas contrari es reduirà proporcionalment l'import de la subvenció.
e. Documentació justificativa de l'increment de vendes per mes del destí Mallorca, YOY (year over year), per valorar l'impacte de la campanya damunt el destí. És important que estigui desglossat per mesos.
f. Qualsevol altra documentació que li sigui requerida a l'efecte de comprovar la realització del projecte subvencionat.
B) Memòria econòmica
És la documentació en la qual el beneficiari justifica el cost del projecte o les activitats fetes, i que ha de contenir la documentació especificada en l'article 39 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca, en concret:
a. Declaració responsable del beneficiari de (Annex VIII):
a. La realització del projecte subvencionat.
b. Que el cost d'adquisició justificat no supera el valor de mercat.
c. Que les despeses relacionades en la memòria econòmica (hi ha de constar una relació amb totes les factures i/o documents justificatius a què es refereix) correspon, sens dubte, a l'activitat subvencionada i s'hi inclouen despeses financeres, d'assessoria jurídica o financera, notarials, registrals, pericials, d'administració específiques, o excepcionalment de garantia bancària, que estan directament relacionades amb l'activitat subvencionada, i que són indispensables per a la preparació adequada o execució del projecte.
d. O documentació acreditativa que la persona beneficiària no recupera ni compensa l'IVA. L'IVA és subvencionable sempre que el beneficiari acrediti amb aquesta declaració responsable que no el recupera ni el compensa.
b. Relació detallada, signada per la persona beneficiària, dels fons propis i d'altres ingressos o subvencions que han finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la procedència. Si no n'hi ha, s'ha d'acreditar mitjançant una declaració responsable (Annex IX).
c. Relació classificada de les despeses i de les inversions de l'activitat, signada per la persona beneficiària, amb identificació del creditor i del document, l'import data d'emissió i la data de pagament (pagament efectuat en els termes que s'assenyalen en l'art. 48.2 de l'Ordenança general de subvencions). En cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'han d'indicar les desviacions esdevingudes (Annex IX).
d. Original o còpia acarada de les factures girades per tercers a la persona beneficiària de la subvenció o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa incorporats en la relació a què es fa referència en el paràgraf anterior, i la documentació acreditativa del pagament.
Les factures han d'expressar:
1. Nom complet i NIF/CIF de la persona o entitat expedidora (també si és comunitari o estranger).
2. Número i data, concepte, IVA i retenció fiscal (si correspon).
3. Dades fiscals del client de la factura.
4. Concepte de la despesa.
5. Si el proveïdor és comunitari o estranger i l'objecte no està sotmès o exclòs de l'IVA s'ha d'indicar aquest fet en la factura o s'ha d'incloure una referència a les disposicions corresponents de la Directiva 2006/112/CE, de 28 de novembre, o als preceptes corresponents de la Llei de l'impost.
6. Si la factura és emesa per entitat estrangera o comunitària s'ha d'ajuntar la traducció a l'espanyol, el qual serà comprovat d'ofici pels tècnics turístics de la Fundació Mallorca Turisme.
e. En cas que al document acreditatiu del pagament hi figuri un import que no coincideix amb l'import del justificant en qüestió, el beneficiari haurà de presentar un certificat o documentació justificativa de l'entitat bancària o qualsevol altre document que justifiqui que dins d'aquell pagament es troba inclòs l'abonament del justificant en qüestió.
f. Si escau, els tres pressuposts que, d'acord amb el punt 6.3 d'aquesta convocatòria, ha d'haver-hi sol·licitat la persona beneficiària. S'ha de justificar expressament quan l'elecció no recau en l'opció econòmica més avantatjosa.
Els factures i els justificants de les despeses de l'activitat subvencionable executada s'han de presentar de forma ordenada, és a dir, s'han d'agrupar en el mateix ordre establert en la relació de despeses que s'ha de presentar juntament amb les factures o documents similars.
18.6 Justificació del pagament: per cobrar la subvenció és necessari que la persona beneficiària acrediti els creditors per raó de la despesa feta. La documentació acreditativa del pagament segons la forma que hagi utilitzat la persona beneficiària ha de ser l'especificada en l'article 48.2 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca. En concret, la documentació acreditativa del pagament segons la forma que hagi utilitzat la persona beneficiària ha de ser la següent:
a) pagament mitjançant transferència bancària o ingressos en un compte bancari:
- Còpia del justificant de l'ordre de transferència bancaria o del document bancari acreditatiu del pagament en el qual figurin el concepte de transferència o l'ingrés, la data del document, l'import, la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb la persona beneficiaria i amb l'emissora de la factura, respectivament, i
- Extracte del compte bancari de la persona beneficiària de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquesta transferència, quan no quedin acreditats els requisits assenyalats en el paràgraf anterior.
b) Pagament mitjançant xec nominatiu:
- Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu emès a nom del proveïdor que expedeix la factura o document equivalent, sempre que estigui vençut; i
- Extracte del compte corrent del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquest xec o pagaré, i
- Certificat de l'entitat bancària en què consti el número de xec, l'import i la identificació de qui el cobra i la data de cobrament (no és necessari presentar l'extracte del compte corrent si el certificat de l'entitat bancària inclou també la identificació del número de compte en què s'ha carregat el xec i el titular del compte, que ha de coincidir amb la persona beneficiària de l'ajuda).
c) Pagament mitjançant pagarés, lletres de canvi o similars:
- Document acreditatiu del càrrec en compte de l'efecte mercantil i
- Extracte del compte en què figuri el càrrec de l'efecte mercantil. Aquesta documentació es pot substituir per un certificat o document similar emès per l'entitat bancària que contengui: el titular i el número de compte en què s'ha carregat l'efecte mercantil, el lliurador i el lliurat de la lletra de canvi, la persona beneficiària, el concepte pel qual es fa l'efecte mercantil, l'import de la lletra de canvi i la data d'emissió de la lletra i de l'abonament per part del lliurat.
d) Pagament mitjançant targeta de crèdit:
- Tiquet de compra en què figuri el pagament amb targeta en cas que no s'indiqui en la factura; i
- Extracte del compte en què figuri el càrrec del pagament amb targeta. L'extracte del compte pot substituir-se per un certificat o títol similar de l'entitat bancària, en què, com a mínim, consti el titular i el número del compte corrent en què es carrega el pagament de la targeta, la persona beneficiària, el concepte pel qual es fa la transferència i l'import i data de l'operació.
e) Pagament mitjançant domiciliació bancària:
- Notificació bancària del càrrec i
- Extracte bancari en què figuri el càrrec de la domiciliació. Aquesta documentació es pot substituir per un certificat o títol similar de l'entitat bancària, en què consti el titular i número del compte corrent en què s'ha fet el càrrec i l'ordenant del càrrec, la persona beneficiària, el concepte pel qual es fa el càrrec i l'import i data de l'operació.
f) Pagament en efectiu: rebut, signat i segellat pel proveïdor, en el qual s'ha d'especificar la despesa a què correspon el pagament, la data i l'expressió “rebut en metàl·lic”. Sota la signatura ha de figurar el nom, els llinatges i el número de DNI de la persona que signa. Només es poden justificar en efectiu els pagaments de factures per un import no superior a 250 €, incloent-hi l'IVA, amb un màxim de 1.000 € per subvenció concedida.
Junt amb la justificació de la subvenció s'ha d'adjuntar:
- L'Annex X: certificat de titularitat bancària, acreditatiu del compte bancari on s'ha d'ingressar l'import de la subvenció, completament emplenat i amb el segell de l'entitat bancària.
- L'Annex XI: Declaració responsable de no ser deutor per una resolució de reintegrament de subvencions.
18.7 Es perd el dret a cobrar totalment o parcialment la subvenció en cas que falti la justificació o que s'esdevengui alguna de les causes de reintegrament previstes en la legislació vigent i en l'art. 56 d'aquesta Ordenança general de subvencions.
18.8 No es pot fer el pagament de la subvenció mentre la persona beneficiaria no estigui al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, així com de les obligacions tributàries davant el Consell Insular de Mallorca i els organismes autònoms que en depenen, imposades per les disposicions vigents, o sigui deutor per resolució de procedència de reintegrament.
19. Revocació i reintegrament
19.1 Les subvencions són de concessió voluntària, revocables i reductibles per les causes previstes en la normativa en matèria de subvencions i en aquesta convocatòria, i no són invocables com a precedent.
19.2 Els òrgans competents de la Fundació Mallorca Turisme poden anul·lar totalment o parcialment les subvencions i les ajudes concedides en el cas d'incompliment per part del beneficiari d'alguna de les obligacions previstes en aquesta convocatòria, el qual queda obligat a reintegrar les quantitats rebudes i els interessos de demora que corresponguin, prèvia la tramitació del procediment corresponent previst en les lleis. El procediment utilitzat serà el contradictori, garantint sempre el dret de l'interessat a l'audiència.
Si el procediment de reintegrament s'ha iniciat a conseqüència de fets que poguessin ser constitutius d'infracció administrativa, aquesta s'ha de posar en coneixement de l'òrgan competent perquè iniciï el procediment sancionador corresponent.
En qualsevol cas, és aplicable el que es disposa en l'art. 56 i 57 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca.
19.3 Amb independència del criteri d'atorgament de la subvenció aplicat, quan la persona beneficiària presenti una justificació definitiva per un import inferior al concedit, el centre gestor podrà cancel·lar d'ofici el romanent de la concessió, amb l'acceptació prèvia de la persona beneficiària. Als efectes indicats, el beneficiari podrà renunciar a l'import romanent no justificat si així ho indica a l'apartat 7 de l'Annex VIII (Declaració responsable de la realització del projecte subvencionat i dels seus ingressos i despeses).
20. Infraccions i sancions
El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que s'estableix en els articles 63 i 64 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca.
21 Publicació de la convocatòria i de la concessió
21.1 En compliment del que preveuen els articles 19.2 i 14 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca, la Fundació Mallorca Turisme ha de trametre informació sobre aquesta convocatòria i sobre les resolucions de concessió que se'n derivin a la Base de Dades Nacional de Subvencions.
21.2 L'extracte de la convocatòria s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears per conducte de la Base de Dades Nacional de Subvencions, s'ha de penjar en el web de la Fundació Mallorca Turisme www.fundaciomallorcaturisme.net, i se li donarà màxima difusió possible entre les persones que hi poden estar interessades.
21.3 La Resolució de concessió de les ajudes es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i es publicarà en el web de la Fundació Mallorca Turisme, www.fundaciomallorcaturisme.net
22. Recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el president del Patronat de la Fundació Mallorca Turisme en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la publicació de l'extracte d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord l'establert a l'article 121 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i de l'article 9 dels estatuts de la Fundació.
Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el jutjat contenciós administratiu de Palma que correspongui, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del recurs.
Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada, es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el jutjat contenciós administratiu de Palma que correspongui, en el termini de sis mesos, comptadors a partir de l'endemà de la desestimació presumpta, que es produeix tres mesos després d'interposar el recurs d'alçada sense que se n'hagi notificat la resolució.
No obstant l'anterior, es pot interposar, si escau, qualsevol altre recurs que es consideri oportú. Tot això de conformitat amb el que s'estableix en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i amb el que s'estableix en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.