Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 1760
Conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Formentera i la Conselleria de Transició Energètica i sectors productius del Govern de les Illes Balears per impulsar el pacte de batles i batlesses en l’àmbit de l’illa de Formentera
La Comissió de Govern del Consell Insular de Formentera, en sessió de caràcter Ordinari de 20 de setembre de 2019, va adoptar, entre d'altres, el següent acord:
“(...)
PROPOSTA D'ACORD
PRIMER. Aprovar el conveni entre la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, del Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Formentera per impulsar el Pacte de Batles i Batlesses en l'àmbit de l'illa de Formentera. L'esborrany de conveni s'adjunta com a annex del present acord, tant en la seva versió en castellà com en català.
SEGON. Procedir a la signatura del present conveni entre la persona titular de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius del Govern de les Illes Balears i la persona titular del Consell Insular de Formentera.
TERCER. La formalització del conveni així com l'extinció s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
QUART. Procedir a la designació de dos representants del Consell Insular de Formentera per a que juntament dos representants de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic integrin la Comissió de seguiment del conveni, tot d'acord a la clàusula sisena del conveni.
CINQUÈ. Instar al Govern de les Illes Balears a inscriure el conveni en el Registre electrònic estatal d'òrgans i instruments de cooperació del sector públic estatal, i que estigui disponible en el Registre de convenis i acords de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
SISÈ. Donar compte al Ple de la Corporació local a la propera sessió que tingui lloc del present acord als efectes oportuns.
Formentera, 13 de febrer der 2020
El conseller de Medi Ambient i Serveis d'Inspecció del Consell Insular de Formentera Antonio Jesús Sanz Igual
ANNEX Conveni entre la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, del Govern de les Illes Balears, i el Consell Insular de Formentera per impulsar el Pacte de Batles i Batlesses a l'illa de Formentera
Parts
Juan Pedro Yllanes Suárez, conseller de Transició Energètica i Sectors Productius del Govern de les Illes Balears, d'acord amb el Decret 10/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament de membres del Govern de les Illes Balears, en virtut de les facultats que li atribueix la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Alejandra Ferrer Kirschbaum, presidenta del Consell Insular de Formentera, en virtut de l'Acta del Ple del Consell Insular de Formentera de 15 de juny de 2019, i d'acord amb el que disposen l'article 136 del Reglament orgànic del Consell Insular de Formentera, els articles 34 i 41.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i l'article 9 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.
Antecedents
1. En el Pla d'Acció de l'Eficiència Energètica aprovat a finals de 2006, la Comissió Europea va incorporar la creació d'un pacte de batles i batlesses (covenant of mayors) com a acció prioritària per actuar en l'àmbit local i regional. Es considera que el canvi climàtic és un problema global amb solucions locals: les ciutats generen emissions però també esdevenen llocs on desenvolupar noves idees i projectes innovadors contra l'escalfament global. Per tant, les ciutats i els pobles han d'esdevenir actors líders per implantar les polítiques energètiques sostenibles i han de rebre suport per aquest esforç. Les Illes Balears, com a territori de la Mediterrània vulnerable al canvi climàtic i per assumir una responsabilitat global, havien de liderar aquesta lluita en la reducció d'emissions a través de mesures d'eficiència energètica i energies renovables.
2. El Pacte de Batles i Batlesses de la Comissió Europea es consolida el 2008 per donar suport als esforços que duen a terme les autoritats locals en l'execució de les polítiques per al clima i l'energia sostenible. És un compromís que inclou municipis de diverses mides que es comprometen de forma voluntària a executar els objectius de la UE en matèria de clima i energia amb un enfocament integrat cap a l'adaptació i la mitigació del canvi climàtic.
3. Durant el primer període d'implementació del Pacte de Batles i Batlesses els municipis es comprometien a reduir, com a mínim, un 20 % de les emissions de CO₂ per a l'any 2020 i es va comptabilitzar com a any de partida el 2005. Per assolir aquest objectiu havien de presentar un pla d'acció d'energia sostenible (PAES) per a l'horitzó 2020, amb les mesures i les estratègies de mitigació adients per a la seva realitat.
4. A finals de l'any 2015, amb motiu de la XXI Conferència Internacional sobre Canvi Climàtic (COP21), es varen adoptar objectius nous i més ambiciosos amb l'horitzó 2030:
— La reducció, com a mínim, del 40 % de CO2 per a l'any 2030, amb referència a l'any 2005, per mitjà de mesures d'eficiència energètica i d'un major ús de fonts d'energia renovables.
— L'augment de la resiliència davant els impactes del canvi climàtic.
— L'augment de la cooperació amb les autoritats locals i regionals per millorar l'accés a una energia segura, sostenible i assequible.
Els compromisos concrets de les ciutats i regions són els següents:
— Presentar un Pla d'Acció per a l'Energia Sostenible i el Clima per a l'horitzó 2030 (PAESC) que substitueixi l'anterior PAES. Aquest Pla es constitueix com a eina de treball per a l'anàlisi de riscos i de vulnerabilitat al canvi climàtic i incorpora el paquet de mesures per implementar en matèria energètica i d'adaptació al canvi climàtic.
— Presentar les entitats locals del Pacte cada any un informe públic de seguiment per mostrar l'estat d'avanç del Pla d'Acció, que especifiqui els objectius de reducció de CO2 aconseguits i les accions d'adaptació desenvolupades.
Els compromisos de la Comissió Europea són els següents:
— Finançar la Secretaria del Pacte, que s'encarrega, entre d'altres, de fer el seguiment del progrés, donar suport tècnic i facilitar l'intercanvi d'experiències.
— Negociar amb actors financers i altres la seva contribució al Pacte (ex.: BEI, Comitè de les Regions, etc.).
5. En el marc del Pacte de Batles i Batlesses, les autoritats regionals comparteixen la responsabilitat de les accions relacionades amb el clima amb les autoritats en l'àmbit local. La Comissió Europea reconeix que són aliats importants a l'hora de donar suport als signants del Pacte de Batles i Batlesses en el compliment dels seus compromisos i l'augment de l'impacte del Pacte.
6. Les polítiques del Govern de les Illes Balears i del Consell Insular de Formentera estan en sintonia amb els objectius europeus i es considera convenient impulsar la iniciativa de la Comissió Europea del Pacte de Batles i Batlesses (Covenant of Mayors).
7. La disposició addicional novena de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, disposa que el Govern ha de fomentar l'adhesió dels municipis de les Illes Balears al Pacte de Batles i Batlesses pel Clima i l'Energia impulsat per la Comissió Europea. La mateixa Llei, a l'article 22, estableix que els municipis de les Illes Balears han d'aprovar plans d'acció per al clima i l'energia sostenible, d'acord amb la metodologia adoptada en l'àmbit de la Unió Europea.
8. El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 106, de 2 d'agost de 2019), designa la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, com a òrgan competent, entre d'altres matèries, en temes d'energia i canvi climàtic.
9. La Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, estableix a l'article 70 les competències que els són pròpies. Per la seva banda, d'acord amb el Decret de Presidència de data 03 de juliol de 2019, d'atribució de funcions i competències en les consellers i conselleres del Consell Insular de Formentera (BOIB núm. 102, de 25 de juliol de 2019), sobre estructura organitzativa i competencial del Consell Insular de Formentera, així com les delegacions de Presidència i de Ple per al mandat 2019/2023, les competències relatives a la formulació i la gestió de polítiques per a la protecció del medi ambient i el desenvolupament sostenible resideixen en la Conselleria de Medi Ambient. Aquestes atribucions es relacionen estretament amb els objectius del Pacte de Batles i Batlesses.
10. Per fer possible el coneixement dels convenis i acords subscrits i el seguiment dels compromisos contrets, la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, creà el Registre de convenis i acords, com a instrument de publicitat, transparència i control dels convenis i acords signats per l'Administració autonòmica, i va establir que se n'havien de determinar reglamentàriament el règim jurídic, el funcionament i l'adscripció orgànica (article 82). En compliment d'aquesta remissió s'aprovà el Decret 49/2011, de 20 de maig, pel qual es regula el Registre de Convenis i Acords de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Les parts constaten l'existència d'interessos comuns i consideren positiu plantejar un programa de col·laboració mútua per a l'impuls del Pacte de Batles i Batlesses a l'illa de Formentera.
Les parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest conveni, d'acord amb les següents
Clàusules
Primera
Objecte
Aquest conveni té per objecte establir les línies de col·laboració entre la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, del Govern de les Illes Balears, i el Consell Insular de Formentera per impulsar el Pacte de Batles i Batlesses (Covenant of Mayors) a l'illa de Formentera.
Segona
Compromisos de les parts
La Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, del Govern de les Illes Balears, i el Consell Insular de Formentera es comprometen a col·laborar per dur a terme diverses iniciatives d'impuls del Pacte de Batles i Batlesses a Formentera.
L'àmbit de col·laboració ha d'abastar els aspectes que s'indiquen a continuació, segons la proposta que la Comissió Europea, a través de la Covenant of Mayors for Climate & Energy, estableix per als ens locals i per als coordinadors territorials.
1. Compromisos del Consell Insular de Formentera
a) Promoure l'adhesió de l'illa de Formentera al Pacte dels Batles i Batlesses mitjancant les actuacions següents:
— La disseminació dels materials tècnics i promocionals del Pacte a Formentera.
— L'adaptació dels materials tècnics i promocionals del Pacte o l'elaboració de publicacions específiques relatives a la iniciativa per a la realitat específica de l'illa de Formentera.
— L'organització d'actes dedicats al Pacte de Batles i Batlesses a Formentera (com tallers, seminaris, conferències, etc.).
b) Proporcionar mitjans tècnics i estratègics per adequar l'estructura en què es pugui crear i desenvolupar el PAESC mitjançant les actuacions següents:
— El nomenament de la figura de gestor energètic.
— L'establiment de grups de treball tècnics o equivalents en el Consell Insular per al desenvolupament del PAESC amb el suport de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius.
— L'elaboració de guies tècniques o adaptació de les ja existents a la realitat de l'illa de Formentera.
— L'elaboració, l'execució i el control de l'inventari, del PAESC i dels informes de seguiment.
— La promoció de les activitats (per mitjà d'exemples pràctics o articles de notícies).
— El desenvolupament d'activitats conjuntes amb les parts interessades clau en el territori (per exemple, associacions i agències, cambres de comerç, sindicats, organitzacions ciutadanes, universitats i instituts de recerca, i d'altres).
— Els intercanvis periòdics amb altres coordinadors i promotors del Pacte.
— La participació en les activitats del Pacte dels Batles i Batlesses i la informació periòdica a l'Oficina del Pacte.
2. Compromisos de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius
a) Promoure l'accés de l'illa de Formentera al Pacte dels Batles i Batlesses mitjançant les actuacions següents:
— La promoció a través de la pàgina web del Pacte de Batles i Batlesses a la resta de territoris de les Illes Balears.
— L'organització d'actes dedicats al Pacte de Batles i Batlesses a les Illes Balears, participant i col·laborant amb el Consell Insular de Formentera en els actes que es realitzin a l'illa d'Eivissa.
b) Proporcionar assistència tècnica i estratègica al Consell Insular de Formentera per al desenvolupament del PAESC mitjançant les actuacions següents:
— La col·laboració amb el Consell Insular de Formentera en l'establiment de grups de treball tècnics.
— El suport a la posada en comú d'experiències i coneixements entre els signants del Pacte ja existents i possibles.
— La creació d'oportunitats perquè els signants comparteixin experiències (per exemple, actes, fòrums de discussió, blocs, revisió per experts i tutela per part dels signants amb experiència).
— La col·laboració de manera conjunta amb tots els altres coordinadors i promotors del Pacte en el territori de les Illes Balears.
— La participació en les activitats del Pacte de Batles i Batlesses i la informació periòdica a l'Oficina del Pacte.
Tercera
Coordinació amb altres entitats
Cada una de les parts pot utilitzar les seves plataformes de coordinació amb d'altres entitats per fer arribar les actuacions i donar major eficàcia a les decisions preses.
Quarta
Pla Anual d'Actuacions
Dins el primer semestre de cada any s'ha de consensuar entre les parts un pla anual d'actuacions per a l'any següent, si bé l'aprovació definitiva ha d'estar subjecta a les disponibilitats econòmiques que es prevegin en els diferents pressuposts de la Comunitat Autònoma i del Consell Insular de Formentera.
El Pla Anual d'Actuacions ha de contenir informació sobre els objectius globals del Pla Anual, la descripció de les actuacions, els òrgans que lideren, els òrgans beneficiaris, els objectius específics que s'han d'assolir, els indicadors de seguiment, el calendari i l'estimació pressupostària.
Cinquena
Obligacions econòmiques
D'aquest conveni no deriva cap obligació econòmica directa per a les institucions que el subscriuen. Si bé part de les actuacions que s'han de dur a terme poden comportar l'ús de recursos humans o materials. Algunes de les actuacions, a més, poden ocasionar despeses que ja es preveuen en el marc de les competències de cada una de les parts, i estan subjectes a la normativa de pressuposts, contractació o subvencions corresponent.
Sisena
Comissió de Seguiment, Vigilància i Control
Amb la finalitat de fer el seguiment del conveni i facilitar-ne el de les actuacions concretes, com també la coordinació entre les parts, es crea la Comissió de Seguiment, Vigilància i Control del conveni.
La Comissió està integrada per dos representants de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius del Govern de les Illes Balears, nomenats pel director general d'Energia i Canvi Climàtic; i dos representants del Consell Insular de Formentera, nomenats pel president del Consell. Així mateix, es poden convidar altres parts perquè participin o col·laborin en les reunions de la Comissió.
La Comissió de Seguiment, Vigilància i Control s'ha de reunir, com a mínim, una vegada a l'any, per a l'aprovació del Pla Anual d'Actuacions i per a la valoració de les actuacions duites a terme, sens perjudici que es reuneixi tantes vegades com ho consideri oportú. Ha de dur a terme el seguiment i la interpretació d'aquest conveni i ha de proposar i facilitar una solució, acordada per unanimitat, a qualsevol dubte o discrepància que sorgeixi en l'execució d'aquest. Per tant, s'ha d'encarregar del seguiment, de la vigilància del control de l'execució del conveni i d'assegurar que es compleixen els compromisos adquirits pels signataris.
La Comissió de Seguiment, Vigilància i Control ha de proposar, si escau, les modificacions que siguin necessàries en el transcurs del temps per tal d'assegurar l'adequada execució del conveni. Aquestes modificacions requereixen, en qualsevol cas, l'acord unànime dels signants en consonància amb l'article 49.g) de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
Setena
Conseqüències en cas d'incompliment de les obligacions
Les parts es comprometen a resoldre de manera amistosa els conflictes i totes les qüestions litigioses que sorgeixin amb relació al conveni en l'àmbit de la Comissió de Seguiment prevista en la clàusula sisena d'aquest conveni. Si no es pot arribar a una solució consensuada, en pertoca la competència a la jurisdicció contenciosa administrativa, en la forma regulada per la llei.
Vuitena
Vigència del conveni
Aquest conveni té una vigència de quatre anys des de la data de la formalització prorrogables, a proposta de les parts i amb una antelació mínima de tres mesos, respecte de la data prevista d'acabament del conveni.
Novena
Causes de resolució i efectes
L'article 51 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, estableix que els convenis s'extingeixen pel compliment de les actuacions que en constitueixen l'objecte o perquè s'ha incorregut en causa de resolució.
1. Causes de resolució del conveni
— El transcurs del termini de vigència del conveni sense que se n'hagi acordat la pròrroga.
— L'acord unànime de tots els signants.
— L'incompliment de les obligacions i els compromisos assumits per part d'algun dels signants.
En aquest cas, qualsevol de les parts pot notificar a la part incomplidora un requeriment perquè compleixi en un termini determinat les obligacions o els compromisos que es consideren incomplerts. Aquest requeriment s'ha de comunicar a la Comissió de Seguiment, Vigilància i Control de l'execució del conveni i a l'altra part signant.
Si una vegada transcorregut el termini indicat en el requeriment l'incompliment persisteix, la part que el va adreçar ha de notificar a l'altra part signant la concurrència de la causa de resolució i el conveni s'ha d'entendre resolt.
— Per decisió judicial declaratòria de la nul·litat del conveni.
2. Efectes de la resolució del conveni
El compliment i la resolució del conveni dóna lloc a la liquidació amb l'objecte de determinar les obligacions i els compromisos de cadascuna de les parts.
Aquest conveni s'ha d'entendre complert quan el seu objecte s'hagi duit a terme en els termes i a satisfacció de totes dues parts.
Si quan concorri qualsevol de les causes de resolució del conveni hi ha actuacions en curs d'execució, les parts, a proposta de la Comissió de Seguiment, Vigilància i Control, poden acordar la continuació i la finalització de les actuacions en curs que considerin oportunes.
Desena
Publicació i registre
La formalització del conveni així com l'extinció s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Així mateix, s'ha d'inscriure en el Registre electrònic estatal d'òrgans i instruments de cooperació del sector públic estatal i ha d'estar disponible en el Registre de convenis i acords de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Com a mostra de conformitat, signem aquest conveni en dos exemplars.
Per la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius
Juan Pedro Yllanes Suárez
Pel Consell Insular de Formentera
Alejandra Ferrer Kirchsbaum
Formentera, 13 de febrer de 2020
La presidenta del Consell Insular de Formentera Alejandra Ferrer Kirschbaum