Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 1661
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’ampliació de la deixalleria municipal al carrer Trinxaters s/n, T.M. Consell (108a/2019)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 3 de febrer de 2020, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'ampliació de la deixalleria municipal al carrer Trinxaters s/n, T.M. Consell, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
Segons l'article 7 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental,
2. Són objecte d'una avaluació de l'impacte ambiental simplificada:
a) Els projectes compresos a l'annex II...
Entre els projectes inclosos a l'annex II:
Grup 9. Altres projectes:
e) Instal·lacions destinades a la valoració de residus (incloent-hi l'emmagatzematge fora del lloc de producció) que no es desenvolupin a l'interior d'una nau en polígon industrial excloses les instal·lacions de residus no perillosos la capacitat de tractament de les quals no superi les 5.000 t anuals i d'emmagatzematge inferior a 100 t
Segons l'article 14 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears,
2. Han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes següents:
a) Els projectes inclosos en l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquesta llei.
A l'annex 2:
Grup 6. Projectes de gestió de residus.
3. Instal·lacions d'emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 o operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.)
En el cas concret del projecte que s'avalua, s'inclou en aquests grups, per tant, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.
2.Descripció i ubicació del projecte
El projecte consisteix en l'ampliació de l'àrea d'aportació existent al municipi de Consell, que ocuparà una superfície de 988,66 m2 a sòl urbà qualificat com serveis urbans (Polígon 1, parcel·la 102, ref cadastral 07016A001001020000DF), dissenyada en dues cotes diferents per facilitar l'aportació dels residus als contenidors de 28 m3. El nivell inferior disposa d'una oficina de recepció, magatzem per a diversos residus, una zona d'instal·lació dels contenidors de gran volum, zona amb diversos contenidors i zona de reutilització. El nivell superior és una plataforma, on s'hi accedeix amb vehicle mitjançant unes rampes i des d'on els usuaris fan les seves aportacions als contenidors.
El pressupost d'execució material és de 112.611,77 euros.
No afecta a cap espai de rellevància ambiental definits a la Llei 5/2005, de 26 de maig LECO (ENP i XN2000) ni la LEN (Llei 1/91, de 30 de gener). No es localitza cap espai Xarxa Natura 2000 a l'emplaçament del projecte o proper a aquest.
No està afectat per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) de cap tipus. La parcel·la està envoltada per APR municipal d'erosió sense que sigui afectada.
A uns 300 m al nord-oest de la parcel·la es troba el torrent de Solleric (també denominat de Biniali o de Sencelles), però no hi ha afecció per Risc Potencial Significatiu per Inundació.
No es troba dins de Zona d'Alt Risc d'Incendis Forestals. Es troba envoltada per terrenys amb risc d'incendis forestals baix.
Quant a la protecció de les aigües subterrànies, el projecte s'ubica a la Massa d'Aigua Subterrània (MAS) 1811M3 «Inca» (bon estat quantitatiu, mal estat químic, presència de nitrats, així com de substàncies prioritàries, amb estat de «manteniment»). Presenta vulnerabilitat baixa a la contaminació d'aqüífers.
No consta cap espècie de fauna i flora catalogada i/o amenaçada a la parcel·la o al seu entorn, atesa les característiques urbanes de la mateixa. No obstant, podria haver presència de Milà reial (Milvus milvus), catalogat com en perill d'extinció, al ser habitual la seva presència a zones de cultius i properes a zones urbanes.
La parcel·la es troba a uns 200 m dels habitatges més propers i no s'espera afecció negativa per renous.
No afecta a cap element classificat com Bé d'Interès Cultural (BIC) o Bé Catalogat.
El paisatge que envolta la parcel·la on s'ubica l'ampliació de la deixalleria de Consell està conformat per un paisatge rural, on s'alternen les parcel·les d'ús agrícola o abandonades que encara no han estat urbanitzades ocupades per vegetació ruderal pròpia amb parcel·les de sòl urbà ocupades per edificis de pisos i cases.
La parcel·la disposa de bona connectivitat, al limitar amb la carretera Ma-2050 que uneix Consell amb Alaró, i amb la carretera Ma-13A, que actua de circumval·lació.
3.Avaluació dels efectes previsibles
Durant la fase de construcció es produiran impactes per l'emissió de pols, sorolls i contaminació atmosfèrica per partícules, pel moviment de terres i la circulació de vehicles i maquinària pesant, que serà temporal. Els aqüífers o sòls poden contaminar-se per abocaments accidentals de substàncies.
Durant la fase d'explotació els impactes es produiran per sorolls ocasionats per la maquinària i el moviment de materials, que afecten a les persones i a la fauna, així com l'increment del trànsit derivat dels usuaris i gestors de residus, i les operacions de càrrega i descàrrega. També es poden donar vessaments accidentals per la gestió de residus especials, amb risc d'afectació al sòl o a la qualitat del aigua. Les aigües pluvials poden arrossegar vessaments accidentals de greixos, olis i altres substàncies contaminants generades per l'activitat pròpia de la deixalleria, que poden ocasionar impactes al sòl i a les aigües superficials i subterrànies. La mala manipulació o trencament de residus especials (RAEE, bateries, piles, acumuladors, fluorescents i làmpades) poden generar impactes sobre el sòl i l'aigua.
L'EIA simplificat no presenta l'annex d'incidència paisatgística establert a l'article 17.4 de la Llei 12/2016, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, però sí que apareix a l'apartat de mesures ambientals, preventives i correctores de manera genèrica i molt poc detallada el impacte paisatgístic i estableix mesures de correcció.
Tampoc inclou l'estudi energètic i sobre canvi climàtic segons l'article 17.4 de la Llei 12/2016, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, que es va introduir per la modificació d'aquesta llei per la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, i obligatori a partir del 2 de maig de 2019.
Es considera molt important i s'haurà d'aplicar els aspectes de millora de l'estudi que es proposa fer sobre l'impacte directe i induït sobre el consum energètic, la punta de demanda i les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, i també la vulnerabilitat davant del canvi climàtic.
Atesa la natura de l'activitat a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims, sense afectació significativa, si s'apliquen les mesures preventives i correctores de l'estudi d'impacte ambiental.
4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:
Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori; DG de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut; Direcció Insular de Territori i Paisatge, Direcció Insular d'Urbanisme del Departament de Territori i Infraestructures i Direcció Insular de Residus del Departament de Medi Ambient del Consell Insular de Mallorca.
A continuació es relacionen i resumeixen els aspectes més importants dels informes rebuts a les consultes fetes sobre el projecte:
1. Segons informe de la Direcció Insular de Residus del Departament de Medi Ambient del Consell Insular de Mallorca, de data 23/07/2019, fa les següents observacions:
Conclusions
Des del punt de vista del compliment del Pla Director Sectorial de Residus No Perillosos de l'illa de Mallorca (BOIB núm. 81 de 18/06/2019), s'informa favorablement el projecte de deixalleria de Consell, carrer Trinxaters s/n, TM Consell sempre i quan s'incorpori al mateix una garantia (de forma independent o mancomunada) de la prestació del servei de recepció, emmagatzematge selectiu i preclassificació de productes usats destinats a la reutilització.
2.Segons informe de la Direcció Insular d'Urbanisme del Departament de Territori i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca, de data 29/07/2019, fa les següents observacions:
Conclusions
[...] s'observa que l'ampliació proposada es troba en la mateixa parcel·la que el parc verd existent i urbanísticament té la mateixa qualificació de sistema de serveis urbans, essent aquests, segons la definició de l'article 98, elements de serveis necessaris per al funcionament del conjunt urbà. S'admeten únicament les activitats i construccions pròpies de la funció que en cada cas tindrà assignada entre les que s'inclouen en la seva definició.
En les NNUU no es regula l'ús de tractament de residus explícitament en cap qualificació prevista.
El reglament general de la Llei 2/2014, de 25 de març, d'ordenació i ús del sòl, per a l'illa de Mallorca (RLOUSM) preveu a l'art.59.4.5.b), les instal·lacions de tractament de residus com un ús d'instal·lacions i serveis.
Essent el parc verd un element de servei necessari per al funcionament del conjunt urbà, tenint en compte l'ús que preveu per aquests el RLOUSM, l'ús que es proposa s'admet a la qualificació urbanística que té la parcel·la.
3. Segons informe de la DG de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut, de data 29/08/2019, fa les següents observacions:
Es conclou:
1. Es considera que les mesures preventives presentades pel risc de contaminació d'aigües superficials i subterrànies són adequades.
Per tant, s'informa favorablement condicionat al compliment de la documentació aportada.
4. Segons informe del Departament de Territori i Infraestructures de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell de Mallorca, de data 16/09/2019, fa les següents observacions:
1) Es proposa incorporar plaques fotovoltaiques a la coberta dels edificis, per tal de reduir el consum d'energia elèctrica (no renovable).
2) S'hauria de completar la barrera vegetal proposada en tot el perímetre de la parcel·la, amb espècies vegetals arbòries i arbustives, autòctones i de baix requeriment hídric, amb mida i frondositat suficient, per tal de reduir l'impacte paisatgístic de de tot l'entorn més proper.
3) S'hauria de mantenir el tancament existent de paret de pedra seca, per tal de millorar la integració paisatgística en l'entorn més proper. En cas de que l'alçada de la paret seca no fos suficient es podria completar amb els elements diàfans executats mitjançant els sistemes tradicionals de la zona.
5. Segons informe del Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori, de data 22/01/2020, fa les següents observacions:
Conclusions
Per tot això, INFORM FAVORABLEMENT sobre el projecte d'ampliació de la deixalleria de Consell, amb els condicionants següents:
a) Per tal de controlar i prevenir el bon funcionament de la xarxa d'evacuació de pluvials:
S'assegurarà, segons l'art. 60.4 del PHIB 2019, com les aigües pluvials que es recullen a la zona pavimentada són potencialment hidrocarburades, que el dipòsit decantador i separador de sòlids i de greixos utilitzat, també incorpori el corresponent decantador i separador d'hidrocarburs.
Es guardaran els documents acreditatius de les operacions de manteniment del dipòsit de greixos/hidrocarburs.
S'assegurarà que dita xarxa pot evacuar les aigües segons l'estipulat a l'article 75.5 del PHIB 2019 (haurà de tenir la capacitat mínima suficient per evacuar el màxim xàfec de freqüència decennal i durada igual al temps de concentració associat a la xarxa).
b) Per evitar el seu deteriorament i que pugui contaminar les aigües continentals, es farà el corresponent seguiment de l'estat de pavimentació (placa d'asfalt o formigó) de la deixalleria i construccions interiors.
c) De la zona de la deixalleria habilitada per compost, s'ha de justificar:
- L'ús real que es fa d'aquest espai i si es troba impermeabilitzat.
- Si es fa compost:
Es complirà amb tot el que disposa el RD 506/2013, sobr productes fertilitzants, incloent també una breu descripció del mètode de compostatge utilitzat.
Haurà de ser objecte d'un seguiment, requerint d'un apartat específic en el programa de vigilància i control mediambiental.
Pe a la recollida dels lixiviats i les aigües de pluja d'aquesta zona, s'haurà de justificar l'existència d'una arqueta amb un garbell separador de sòlids i d'un canal perimetral d'evacuació degudament dimensionat.
Per a l'emmagatzematge dels lixiviats s'ha de justificar l'existència d'un dipòsit i el seu volum.
Es justificarà si es fa qualque ús dels lixiviats i l'excés es lliurarà a un gestor autoritzat.
Com administració afectada, s'haurà de sol·licitar el corresponent informe de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia de la Conselleria d'Agricultura i Pesca
- Si es fa compost i no es poden complir els requisits de l'apartat anterior, es recomana anul·lar l'espai habilitat per compost i utilitzar-lo per un altre ús propi d'una deixalleria.
5.Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. Característiques del projecte: El projecte consisteix en la construcció d'un parc verd (deixalleria) en un terreny municipal de Consell i disposa d'una oficina de recepció, magatzem per a diversos residus, una zona d'instal·lació dels contenidors de gran volum, zona amb diversos contenidors i zona de reutilització. El nivell superior és una plataforma, on s'hi accedeix amb vehicle mitjançant unes rampes i des d'on els usuaris fan les seves aportacions als contenidors. També inclou la implantació dels subministraments d'aigua, electricitat i les instal·lacions de sanejament, drenatge i pluvials, així com el tancament perimetral.
L'ús de la deixalleria és exclusivament domèstic i per a l'aportació dels residus provinents de les llars i generadors singulars no qualificats.
Els residus admesos son residus domèstics, inerts, perillosos, residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE), amiant, olis vegetals usats, residus de la construcció i demolició, envasos, paper-cartró, vidre, metalls i rebuig.
2. Ubicació del projecte: El projecte s'ubica en sòl urbà qualificat com serveis urbans que ocupa una superfície de 988,66 m2, al costat del cementiri de Consell, al carrer Trinxeters s/n (Polígon 1, parcel·la 102, ref cadastral 07016A001001020000DF).
Es troba a un entorn modificat i amb poca rellevància paisatgística, envoltada per paisatge rural, on s'alternen les parcel·les d'ús agrícola o abandonades, ocupades per vegetació ruderal pròpia de parcel·les de sòl urbà ocupades per edificis de pisos i cases.
No afecta a cap espai de rellevància ambiental ni espai Xarxa Natura 2000, ni hi ha presència d'espècies catalogades i amenaçades. Presenta vulnerabilitat moderada a la contaminació d'aqüífers. Tampoc es veu afectat per cap zona amb risc, ni hi ha elements del patrimoni cultural afectat.
No consta cap espècie de fauna i flora catalogada i/o amenaçada a la parcel·la o al seu entorn, atesa les característiques urbanes de la mateixa. No obstant, podria haver presència de Milà reial (Milvus milvus), catalogat com en perill d'extinció, al ser habitual la seva presència a zones de cultius i properes a zones urbanes.
3. Característiques del potencial impacte: Durant les obres es produiran impactes per la emissió de pols, sorolls i contaminació atmosfèrica per partícules, pel moviment de terres i la circulació de vehicles i maquinària pesant, que serà temporal. Els aqüífers o sòls poden contaminar-se per abocaments accidentals de substàncies. Durant la fase d'explotació els impactes es produiran per sorolls ocasionats per la maquinària i el moviment de materials, que afecten a les persones i a la fauna, així com l'increment del trànsit derivat dels usuaris i gestors de residus, i les operacions de càrrega i descàrrega. També es poden donar vessament accidentals per la gestió de residus especials, amb risc d'afectació al sòl o a la qualitat del aigua. Les aigües pluvials poden arrossegar vessaments accidentals de greixos, olis i altres substàncies contaminants generades per l'activitat pròpia de la deixalleria, que poden ocasionar impactes al sòl i a les aigües superficials i subterrànies. La mala manipulació o trencament de residus especials (RAEE, bateries, piles, acumuladors, fluorescents i làmpades, amiant) poden generar impactes sobre el sòl i l'aigua.
Si s'apliquen adientment les mesures preventives i correctores establertes al projecte, no s'espera que hi hagi impactes significatius.
6.Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'ampliació de la deixalleria municipal al carrer Trinxaters s/n, T.M. Consell, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures preventives i correctores proposades a la Memòria Ambiental de data 18/12/2019, redactat pel Llicenciat en Biologia Pere Soberats March i les següents condicions i recomanacions:
-No es produirà compost a les instal·lacions. En cas que es vulgui desenvolupar aquesta activitat s'haurà de sol·licitar autorització a l'administració competent i seguir la tramitació ambiental corresponent, si escau.
-Es col·locaran casetes de serveis estancs, per ser usats pels treballadors de l'obra, realitzant-se el seu buidament periòdicament per gestor autoritzat.
-Per disminuir els impactes sobre l'atmosfera, els acopis de materials s'hauran de ruixar amb aigua; engravar les zones d'entrada i sortida de camions, regar la zona per disminuir l'emissió de pols i els dies amb vent fort aturar les activitats de les obres que puguin donar lloc a l'emissió de pols o partícules.
-No es permet el reg amb aigua potable provinent de la xarxa, ni durant la fase de construcció ni durant la fase de funcionament de la deixalleria. S'utilitzaran aigües pluvials prèviament tractades o aigües regenerades amb els criteris de qualitat establerts per la normativa vigent.
-Evitar les operacions de neteja i manteniment en obra: aquestes operacions hauran de ser realitzades a tallers o llocs adequats (superfície impermeabilitzada) i on els residus o l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs,etc.), generats siguin gestionats adequadament.
-Es farà el seguiment de l'estat de pavimentació (placa d'asfalt o formigó) de la deixalleria i construccions interiors, per evitar el seu deteriorament i que pugui contaminar les aigües continentals.
-Referent a l'apantallament perimetral, haurà d'ésser d'espècies autòctones de baix requeriment hídric, preferentment de l'entorn més proper i de mida i frondositat suficients per tal de reduir de manera efectiva l'impacte paisatgístic.
-Amb l'objectiu d'evitar pertorbacions sobre la possible presència de fauna protegida a la zona, les obres amb renous estridents i moviments de terres s'hauran de fer fora de l'època de nidificació, entre els mesos de febrer i juny, ambdós inclosos.
-El subministrament energètic provindrà 100% d'energies renovables, excepte en cas d'inviabilitat tècnica manifesta que s'haurà de justificar.
-Assignar un responsable mediambiental durant la fase d'obres encarregat de vigilar i fer complir el Pla de Vigilància Ambiental.
-Es mantindrà el tancament existent de paret de pedra seca, per tal de millorar la integració paisatgística en l'entorn més proper.
Es recomana el següent:
-Utilitzar equips d'enllumenat interior eficients i disposar d'un sistema de control que permeti ajustar l'encesa a l'ocupació real de la zona, així com un sistema de regulació que optimitzi l'aprofitament de la llum natural. En relació a l'enllumenat exterior, s'han d'utilitzar tecnologies eficients i que prevegin la contaminació lumínica.
-Aplicar els aspectes de millora de l'estudi que es proposa fer sobre l'impacte directe i induït sobre el consum energètic, la punta de demanda i les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, i també la vulnerabilitat davant del canvi climàtic, segons l'article 17.4 de la Llei 12/2016, d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Segon.- Es publicarà el present informe d'Impacte Ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Tercer.-L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart.- Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
Palma, 4 de febrer de 2020
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias