Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 1656
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la proposta de revisió del Pla General d’Ordenació Urbana de Maó i adaptació al Pla Territorial Insular de Menorca que afecta els terrenys classificats com sòl urbà de Sa Mesquida, Es Murtar, Sant Antoni i Es Canutells. TM Maó (116e/2019)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 22 de gener de 2020, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe ambiental estratègic sobre la proposta de revisió del Pla General d'Ordenació Urbana de Maó i adaptació al Pla Territorial Insular de Menorca que afecta els terrenys classificats com sòl urbà de Sa Mesquida, Es Murtar, Sant Antoni i Es Canutells. TM Maó, en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
La revisió del PGOU de Maó i adaptació al Pla Territorial Insular de Menorca que afecta els terrenys classificats com sòl urbà de Sa Mesquida, Es Murtar, Sant Antoni i Es Canutells, es tramita a l'òrgan ambiental com una avaluació ambiental estratègica simplificada, atès que es tracta de la revisió del Pla Especial vigent i es circumscriu a un àmbit espacial reduït. Per tant, s'aplica els punts 2 a) i b) de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
2. Descripció de la revisió del Pla
El promotor de la revisió del PGOU de Maó i adaptació al PTI dels terrenys urbans afectats per Xarxa Natura 2000 (Sa Mesquida, Es Murtar, Sant Antoni i Es Canutells) i que varen quedar en suspens durant l'aprovació provisional i definitiva, ha presentat una sol·licitud d'inici de procediment d'avaluació ambiental estratègica simplificada que inclou un Document ambiental «Avaluació Ambiental Estratègica de la revisió del PGOU de Maó pel que afecta els terrenys classificats com sòl urbà de Sa Mesquida, Es Murtar, Sant Antoni i Es Canutells. TM Maó», amb els apartats i la informació requerida a l'article 29 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, juntament al text refós de la revisió del PGOU i adaptació al PTI de Menorca aprovat definitivament, plànols i informes tècnics i jurídics municipals.
De manera genèrica, els objectius de la revisió del PGOU de Maó de 1987 consisteixen en la seva actualització a la normativa urbanística posterior i la seva adaptació al Pla Territorial Insular de Menorca (PTI). L'àmbit d'aplicació de la revisió del PGOU de Maó i adaptació al PTI abasta els articles en suspensió de la versió aprovada definitivament, i que comprenen els sòls classificats de sòl urbà en el PGOU de 1987 que apareixien inclosos en la documentació gràfica de Xarxa Natura 2000 (Sa Mesquida, Es Murtar, Sant Antoni i Canutells).
El document ambiental ha identificat i avaluat les repercussions de la revisió del Pla sobre els terrenys urbans en suspensió afectats per Xarxa Natura 2000, en total 85.523 m2:
- Sa Mesquida: 39.305 m2
- Es Murtar: 22.483 m2
- Sant Antoni: 11.935 m2
- Es Canutells: 11.800 m2
En el Document Ambiental presentat a la sol·licitud d'inici s'han identificat i avaluat els efectes del Pla sobre Xarxa Natura 2000 i les corresponents mesures preventives i correctores per reduir i/o evitar aquests impactes.
3. Avaluació dels efectes previsibles
Els impactes ambientals més importants del desenvolupament de la revisió del PGOU de Maó i adaptació al PTI pel que afecta els terrenys classificats com sòl urbà de Sa Mesquida, Es Murtar, Sant Antoni i Es Canutells a Maó es relacionen amb la potencial ocupació i afectació a terrenys ubicats en Xarxa Natura 2000 que es troben sense urbanitzar i on podrien afectar negativament els hàbitats d'interès comunitari i les espècies de fauna i flora associades.
Les zones amb vegetació natural presents dins la zona urbana de Sa Mesquida no es corresponen a Hàbitats d'Interès Comunitari i no es produirà efectes negatius significatius sobre comunitats naturals vulnerables.
Els terrenys urbans de Sant Antoni que es trobaven dins Xarxa Natura 2000, corresponents amb 1,2579 Ha del LIC i ZEPA ES0000235 de S'Albufera a la Mola, ja no hi formen part, des de la publicació en el DOUE el passat 19 de gener de 2018 de la llista actualitzada de llocs d'importància comunitària de la regió biogeogràfica mediterrània, i s'ha compensat amb la incorporació de 40,35 Ha al mateix LIC i ZEPA dins la finca de Sant Isidre i terrenys de la base militar.
La zona urbana d'Es Canutells es troba a una zona de vulnerabilitat d'aqüífers alta i moderada i i vulnerable a la contaminació de nitrats.
Hi ha una certa vulnerabilitat sobre incendis forestals al límit de la zona urbana d'Es Canutells i el límit urbà de Sant Antoni.
El Document Ambiental presentat proposa les corresponents mesures preventives i correctores per reduir i/o evitar els efectes negatius de la revisió del Pla sobre Xarxa Natura 2000.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i entitats interessades.
D'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del pla:
- Servei d'Estudis i Planificació i Servei Aigües Superficials. Direcció General de Recursos Hídrics. Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.
- Servei d'Espais Naturals. Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat. Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, amb els següents condicionants:
+prèviament a l'obtenció de la llicència d'obres per a la urbanització de la parcel·la de Sa Mesquida s'haurà d'obtenir el certificat d'exclusió d'afectació als espais Xarxa natura 2000 i sinó s'obté, el projecte s'haurà de sotmetre al procediment d'avaluació d'impacte ambiental, sempre que la resolució no declari que es manifestament inviable per raons ambientals.
+mentrestant no s'hagi aprovat el pla de Gestió Natura 2000 de la Costa Est de Menorca els tècnics de l'ajuntament de Maó, durant la tramitació de llicències d'obres localitzades en espais Xarxa Natura 2000, hauran de decidir, cas per cas, si les actuacions que han d'autoritzar poden ser considerades «projecte» d'acord amb la definició establerta a la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. En cas que les actuacions en qüestió siguin considerades «projecte» l'ajuntament haurà de sol·licitar a aquesta direcció general el certificat d'exclusió d'acord amb el procediment establert a la LECO.
+les llicències d'activitats que tot i que la seva seu comercial s'ubiqui fora dels espais Xarxa natura 2000 però que desenvolupin una part de la seva activitat a l'interior d'aquests espais també han d'obtenir, prèviament a l'atorgament de la llicència, el corresponent certificat d'exclusió d'afectació.
- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl. Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat. Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.
- Servei de Costes i Litoral. Direcció General d'Ordenació del Territori. Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.
- Direcció Insular d'Ordenació del Territori. Departament d'Ordenació Territorial i Turística. Consell Insular de Menorca.
- Direcció Insular de Cultura i Patrimoni. Departament de Cultura i Educació. Consell Insular de Menorca.
- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera. Direcció General Energia i Canvi Climàtic. Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, amb els següents condicionants:
D'acord amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, entre d'altres s'ha de tenir en compte l'article 20:
Article 20
Perspectiva climàtica en els instruments de planificació
1. La nova formulació, adaptació o revisió dels plans directors sectorials, els plans territorials insulars i els instruments de planejament municipal, així com qualsevol altre pla sotmès a avaluació ambiental estratègica, han d'incorporar la perspectiva climàtica en el procés d' avaluació ambiental. A aquest efecte, han d'incorporar:
a) Una anàlisi del seu impacte sobre les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle directes i induïdes, així com mesures destinades a minimitzar-les o compensar-les en cas que no es puguin evitar.
b) Una anàlisi de la vulnerabilitat actual i prevista davant els efectes del canvi climàtic i mesures destinades a reduir-la.
c) Una avaluació de les necessitats energètiques del seu àmbit d'actuació i la determinació de les mesures necessàries per minimitzar-les i per garantir la generació d'energia d'origen renovable.
2. En els nous desenvolupaments urbanístics que prevegin els instruments recollits en l'apartat anterior s'ha de reservar una àrea de sòl destinada a la generació d'energia renovable amb una superfície suficient per generar l'equivalent anual a les necessitats energètiques d'aquest desenvolupament.
5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 per a determinar si el pla s'ha de sotmetre a avaluació ambiental estratègica ordinària.
S'han analitzat els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el pla pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. Característiques del Pla: es tracta de la revisió del PGOU de Maó i adaptació al PTI dels terrenys urbans afectats per Xarxa Natura 2000 (Sa Mesquida, Es Murtar, Sant Antoni i Es Canutells) que varen quedar en suspens durant l'aprovació provisional i definitiva per l'Ajuntament de Maó.
2. Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada: els terrenys urbans en suspensió afectats per Xarxa Natura 2000, en total 85.523 m2, es circumscriu a un àmbit espacial reduït (0,103 % respecte a la totalitat del municipi).
Els possibles efectes ambientals negatius que podria tenir sobre els espais naturals, hàbitats d'interès comunitari i prioritaris i espècies protegides que envolten la zona no tenen una importància significativa, que no es puguin evitar o corregir mitjançant mesures preventives i correctores.
Analitzats aquests criteris es pot concloure que la revisió del Pla proposada no tindrà efectes significatius en el medi ambient i els espais que envolten l'àmbit, sempre i quan es considerin les mesures preventives i correctores, així com els condicionants i millores establerts al present informe ambiental estratègic.
6. Conclusions de l'informe ambiental estratègic.
Primer.- No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la revisió del Pla General d'Ordenació Urbana de Maó i adaptació al Pla Territorial Insular de Menorca que afecta els terrenys classificats com sòl urbà de Sa Mesquida, Es Murtar, Sant Antoni i Es Canutells. TM Maó, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures correctores proposades a les normes urbanístiques, el Document Ambiental i els següents condicionants:
1. S'advertirà que els plans, programes i projectes que es desenvolupin d'acord amb el pla, hauran de:
+Incloure l'avaluació de les afeccions negatives de les demolicions de les edificacions existents i establiment de mesures preventives i correctores per evitar o minimitzar el seu impacte ambiental.
Substituir les lluminàries existents per altres de menor impacte, i completar les mesures preventives i correctores amb els requisits establerts a la Llei 3/2005, de 20 d'abril, de protecció del medi nocturn de las Illes Balears, així com la reducció efectiva de la contaminació lumínica, especialment a la zona més pròxima a la costa.
+El reg per a les zones enjardinades previstes no es podrà fer amb recursos hídrics naturals (aigües subterrànies) i a ser possible tampoc amb aigües dessalinitzades. S'hauran d'utilitzar aigües pluvials i aigües regenerades, excepte per raons de salut pública acreditades degudament.
+Per evitar l'impacte de les aigües pluvials a les xarxes de sanejament i drenatge i al seu entorn, s'adoptaran sistemes de drenatge sostenible a les superfícies previstes d'aparcament i zones de lleure, i que permetin l'emmagatzemament per a un ús posterior o la reincorporació al medi.
+Incloure les indicacions de l'informe de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, aplicant els condicionants establerts a la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de Canvi Climàtic i Transició Energètica, així com la resta de mesures en relació a la compensació d'emissions, mobilitat, adaptació al canvi climàtic i altres, i l'elaboració d'un Pla de Gestió Energètica i una gestió intel·ligent de la demanda d'energia dins els plans i projectes de desenvolupament urbanístic.
+Incloure una anàlisi i avaluació de l'impacte paisatgístic de les actuacions proposades, proposant les mesures preventives i correctores adequades per evitar i/o minimitzar el seu impacte.
2. Es mantindrà l'estat de conservació dels hàbitats d'interès comunitari i els inclosos en Xarxa Natura 2000 en aquelles parcel·les urbanes presents destinades a espais verds.
3. Es prioritzaran les actuacions encaminades al desenvolupament de xarxes de sanejament i la seva connexió a depuradores en funcionament, en aquells nuclis urbans sense clavegueram (Sa Mesquida, Es Murterar i Sant Antoni) o sense connexió (Es Canutells), garantint la correcta depuració de les aigües residuals generades.
4. Es garantirà la suficiència hídrica dels nous desenvolupaments urbanístics dins els nuclis urbans de Sa Mesquida, Es Murterar, Sant Antoni i Es Canutells.
5. S'hauran de complir els condicionants establerts al darrer informe del Servei de Planificació del Medi Natural de data 18/11/2019 .
6. Es recorda el següent:
+ Qualsevol actuació que s'hagi d'aprovar en el desenvolupament del Pla i que pugui afectar de manera apreciable els objectius de conservació de LIC i ZEPA, directament o indirectament, ja sigui individualment o en combinació amb altres plans, programes o projectes, hauran de ser sotmesos a la seva avaluació de repercussions ambientals, segons la Llei 5/2005.
Segon.- Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA.
Tercer.- L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
Palma, 23 de gener de 2020
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias