Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR
Núm. 1488
Acord de la carrera professional horitzontal dels empleats públics
Aprovat inicialment per l'Ajuntament Ple, en sessió de data 21 d'octubre 2019, l'acord de Carrera Professional Horitzontal dels Empleats Públics de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar i en aplicació de l'establert a l'art. 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local i a l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, dita aprovació va esser sotmesa a informació pública i audiència als interessats mitjançant anunci publicat al BOIB núm. 146/2019. No havent-se presentat reclamacions, objeccions o observacions l'acord s'entén definitivament adoptat i se'n publica el seu text íntegre:
ACORD DE LA CARRERA PROFESSIONAL HORITZONTAL DELS EMPLEATS PÚBLICS
Article 1.- Objecte
Establir els principis generals d'acord amb els quals s'hauran de regir els acords per implantar la carrera professional horitzontal per a tot el personal de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar
La carrera professional horitzontal ve establerta com un dret del personal públic en l'art. 16 del RDLEG 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'estatut bàsic dels empleats i empleades públics (en endavant TREBEP) i també regulada en la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, modificada per la Llei 6/2018, de 22 de juny, per la qual es modifiquen diverses normes de l'ordenament jurídic de les Illes Balears en matèria de turisme, funció pública, pressupostària, de personals, d'urbanisme, d'ordenació farmacèutica, de transports, de residus i règim local, i s'autoritza el Govern de les Illes Balears per aprovar determinats textos refosos, que procedeix a la seva regulació en l'àmbit de l'Administració local.
La carrera horitzontal consisteix en la progressió individualitzada de graus, categories, esglaons o altres conceptes anàlegs sense necessitat de canviar de lloc de feina i de conformitat amb el que estableix la lletra b) de l'article 17 i 20.3 del mateix TREBEP.
El TREBEP estableix l'obligació que les administracions públiques estableixin sistemes que permetin avaluar el desenvolupament i la progressió dels seus empleats. L'esmentada avaluació es defineix com el procediment mitjançant el qual es mesura i valora la conducta professional i el rendiment o els assoliments de resultat.
La carrera horitzontal ha de contribuir, així mateix, a l'actualització i al perfeccionament de la qualificació d'aquest personal i a la millora de la prestació del servei al ciutadà a l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.
Article 2.- Característiques
És voluntària: correspon al personal inclòs dins l'àmbit d'aplicació decidir si s'hi incorpora i el ritme de progressió als diferents nivells que la configuren, tot complint els requisits establerts.
És personalitzada: el reconeixement del nivell té caràcter personal i individual i s'efectuarà considerant els mèrits presentats per la persona interessada de conformitat amb els principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.
És progressiva: com a regla general, l'accés als diferents nivells reconeguts en la carrera professional s'efectuarà successivament i de nivell en nivell, de tal manera que l'accés al nivell superior només s'assolirà si s'ha acreditat el reconeixement del nivell immediatament inferior, exceptuant l'adquisició del nivell inicial, el qual es troba regulat a l'article 4.
És irreversible: el nivell reconegut té caràcter irrevocable i consolidat amb caràcter general.
És incentivada: el reconeixement de cada nivell està retribuït econòmicament mitjançant el complement de caràcter fix i mensual corresponent.
És transparent: les eines del mesurament dels paràmetres i dels criteris que s'hagin d'avaluar es basen en criteris objectius.
És avaluable: es basa en l'avaluació de la competència professional i del desenvolupament del lloc de treball per accedir a cada nivell de la carrera professional.
És oberta: no té limitacions d'accés sempre que es compleixin els requisits bàsics establerts i els criteris definits per obtenir cada nivell.
És homologable: s'han de dur a terme les actuacions que permetin l'accés al sistema de carrera professional al personal que prové d'altres administracions.
És actualitzable mitjançant la revisió periòdica dels elements que es consideren en l'avaluació, de manera que responguin a la realitat i a les necessitats canviants de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar i dels seus professionals.
Article 3. Àmbit d'aplicació
3.1.- Personal que ha de percebre la carrera professional
El personal de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar que té dret a percebre la carrera professional horitzontal són:
El personal funcionari de carrera i personal laboral fix, tant de l'Ajuntament com de l'empresa municipal Bellver SA.
El personal funcionari interí i personal laboral temporal tant, de l'Ajuntament com de l'empresa municipal Bellver SA.
El personal funcionari de la Policia Local en situació de segona activitat, amb destinació o sense.
Personal laboral indefinit no fix, que hagi assolit un nivell, dins l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar o de l'empresa municipal Bellver SA.
3.2.- Personal que no ha de percebre la carrera professional
Personal eventual.
Personal d'alta direcció.
Article 4.- Requisits per adquirir el nivell inicial.
La primera adquisició de nivell s'efectuarà tenint en compte els anys de serveis prestats i les hores de formació determinades per assolir el nivell.
En aquesta primera instància:
Es tindran en compte totes les hores de formació realitzades posteriors a l'any 2009, impartides o reconegudes per l'Institut Nacional d'Administració Pública (INAP), l'Escola Balear d'Administració Pública (EBAP), la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB), la Federació espanyola de municipis i províncies (FEMP) i les impartides per la Universitat i per les escoles tècniques, les impartides per col·legis professionals, les administracions estatal, autonòmica o local, i pels sindicats.
Tots els mesos treballats a l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar, a l'empresa municipal Bellver SA i a qualsevol administració pública es computaran aplicant els següents criteris de ponderació:
Mesos prestats per personal de cossos i escales del grup A1:
Com A1 |
Com A2/b |
Com a C1 |
Com a C2 |
Com a E/AP |
1 |
0,6 |
0,5 |
0,4 |
0,3 |
Mesos prestats per personal de cossos i escales del grup A2/B:
Com A1 |
Com A2/b |
Com a C1 |
Com a C2 |
Com a E/AP |
1 |
1 |
0,6 |
0,5 |
0,4 |
Mesos prestats per personal de cossos i escales del grup C1:
Com A1 |
Com A2/b |
Com a C1 |
Com a C2 |
Com a E/AP |
1 |
1 |
1 |
0,6 |
0,5 |
Mesos prestats per personal de cossos i escales del grup C2:
Com A1 |
Com A2/b |
Com a C1 |
Com a C2 |
Com a E/AP |
1 |
1 |
1 |
1 |
0,6 |
El còmput es realitzarà per mesos complets. Els romanents de dies s'aplicaran al grup corresponent.
Les persones interessades han d'aportar els certificats d'assistència o aprofitament dels cursos realitzats mitjançant el registre d'entrada. A més, s'haurà d'aportar el certificat d'antiguitat per part dels empleats i empleades públics que hagin prestat serveis a altres administracions públiques. En aquest cas, s'hauran d'acreditar els serveis a l'administració pública amb indicació del grup/nivell a què pertany per cada un dels mesos pels quals ha prestat servei. També s'haurà d'indicar si es tracta de funcionari de carrera o interí, personal laboral fix o temporal i que no està inclòs dins l'article 3.2.
Article 5.- Formació requerida.
La formació requerida per l'accés a cada nivell de carrera serà la següent:
TAULA DE LES HORES DE FORMACIÓ PER ASSOLIR NIVELLS DE CARRERA
Personal |
A1 |
A2 |
B |
C1 |
C2 |
ALTRES |
Per cada nivell |
120 |
110 |
110 |
100 |
90 |
60 |
Les hores de formació hauran de realitzar-se fora de la jornada de treball.
Article 6.- Estructura
La carrera horitzontal s'estructura en nivells, en cadascun dels quals han de romandre els professionals un període mínim de cinc anys per adquirir les competències necessàries per accedir al nivell superior.
Es consideren serveis prestats a l'efecte de requisits d'experiència prèvia d'accés a la carrera professional horitzontal els períodes de temps en situació de servei actiu o en situació amb reserva de lloc de feina exercits en un lloc del mateix cos o escala –i especialitats, si escau– o en una categoria professional equivalent a qualsevol administració pública.
També es computen els serveis prestats en altres categories, cossos o escales i especialitats, si escau, o categoria professional.
S'entendrà com a temps de treball efectiu mínim de permanència el temps transcorregut en alguna de les situacions administratives següents:
- Servei actiu.
- Serveis especials.
- Serveis en altres administracions públiques.
- Excedència voluntària per raó de violència de gènere, en els termes que estableix l'art. 89.5 del TREBEP.
- Excedència per cura de familiars.
- Excedència forçosa.
- Excedència especial que es regula en el Decret 5/2012.
- Comissió de serveis.
L'obtenció del nivell dóna dret al reconeixement públic d'aquest nivell.
Article 7.- Calendari d'implantació
La carrera professional s'implantarà, amb efectes econòmics a partir del mes següent a l'entrada en vigor d'aquest reglament, i d'acord amb el calendari següent:
2020: 34% des del mes següent a l'entrada en vigor.
2021: 34% amb efectes des del dia 1 de gener.
2022: 32% amb efectes des del dia 1 de gener.
El empleats de l'Ajuntament amb dret a percebre el complement de carrera professional que compleixin l'edat de jubilació els propers anys, percebran els percentatges del complement de la següent manera:
Percentatge a percebre |
|||
Any Jubilació |
2020 |
2021 |
2022 |
2020 |
100% |
|
|
2021 |
75% |
100% |
|
2022 |
50% |
75% |
100% |
Article 8.- Complement retributiu de carrera professional horitzontal
Una part del Complement retributiu de carrera professional es determinarà en funció del complement de destí de la plaça ocupada pel personal municipal i un altre part en funció del complement específic d'aquesta plaça.
En relació a la part vinculada al complement de destí s'aplicarà el següent:
En el cas de complements de destí situats entre els nivells 1 a 20:
- Pels quatre primer nivells de carrera administrativa l'import equivalent a l'increment de retribucions resultant d'incrementar el complement de destí de la plaça del funcionari afectat en quatre punts de complement de destí, calculat en catorze pagues.
- Pels nivells de carrera següents l'import equivalent a l'increment de retribucions resultant d'incrementar el complement de destí de la plaça del funcionari afectat en un punt de complement de destí, calculat en catorze pagues.
En el cas de complements de destí situats entre els nivells 21 a 30:
- Pels tres primers nivells de carrera, l'import equivalent a l'increment de retribucions resultant d'incrementar el complement de destí de la plaça del funcionari afectat en tres punts de complement de destí, calculat en catorze pagues.
- Pel quart nivell de carrera, l'import equivalent a l'increment de retribucions resultant d'incrementar el complement de destí de la plaça del funcionari afectat en dos punts de complement de destí, calculat en catorze pagues.
- Pels nivells de carrera següents l'import equivalent a l'increment de retribucions resultant d'incrementar el complement de destí de la plaça del funcionari afectat en un punt de complement de destí, calculat en catorze pagues.
En aquells supòsits en que no hi hagi un complement de destí equivalent s'aplicarà un increment del 5,4% per cada punt d'increment del complement de destí.
Per a cada un dels grups de referencia, E o C, s'aplicarà com a mínim el complement de destí màxim al subgrup inferior en el que es trobi enquadrat el personal municipal segons els complements de destí màxim que per a cada subgrup fixa el Real Decret 364/1995, de 10 març pel que s'aprova el Reglament General de Ingrés del Personal de la Administració, Provisió de llocs i Promoció. En aquest cas el complement de carrera serà igual a la diferencia entre el complement de destí recollit al RD 364/95 i aquest incrementat amb els punts de complement de destí que correspongui.
L'import de carrera atribuït a un nivell de complement de destí no podrà ser inferior als imports atribuïts als nivell de complements de destí inferiors.
L'accés a cada nivell requerirà l'acreditació de la formació en cada cas exigida. Els cursos presentats no podran ser anteriors, en el seu cas, a la data d'aprovació de l'anterior carrera administrativa i en cap cas s'admetran cursos anteriors a l'any 2009.
En relació a la part vinculada al complement específic s'aplicarà el següent:
1. El personal amb prestació de serveis menys de tres mesos tendrà dret a un complement de carrera administrativa del: 0% del complement específic fixat per la RLF.
2. El personal amb prestació de serveis de més de 3 mesos i fins a 5 anys 1 tendrà dret a un complement de carrera administrativa del: 15% del complement específic fixat per la RLF.
3. El personal amb prestació de serveis de 6 a 12 anys1 tendrà dret a un complement de carrera administrativa del : 20% del complement específic fixat per la RLF.
4. El personal amb prestació de serveis de més de 12 anys1 tendrà dret a un complement de carrera administrativa del : 30% del complement específic fixat per la RLF.
Serà necessària la petició expressa del personal municipal per passar d'un tram al superior i la carrera es meritarà i generarà el dret a la seva percepció des de la data de la sol·licitud.
En aquest segment de la carrera no serà necessari acreditar formació.
Article 9.- Progressió de nivell
Per tal que el personal públic acollit al sistema de carrera professional horitzontal puguin progressar al nivell superior han de complir la regla següent:
Acreditar el temps de serveis prestats requerit per a cada nivell d'acord amb l'apartat 4, així com les hores de formació detallades a la taula de l'article 5 del reglament, i complir amb la resta de requisits enumerats al present text.
L'acreditació corresponent per tal de poder progressar de nivell es realitzarà mitjançant la presentació de la formació realitzada pel registre general d'entrada abans de dia 1 d'octubre de l'any en curs. L'acreditació del temps de serveis prestats s'efectuarà d'ofici mitjançant l'informe de Recursos Humans elaborat per a l'adquisició del nivell inicial.
Els efectes econòmics derivats de la present carrera professional tindran efectes a partir de dia 1 del mes següent a l'acompliment del nivell assolit per part de la persona interessada.
Article 10.- Personal de nou ingrés.
El personal de nou ingrés podrà sol·licitar el nivell de carrera professional que li correspongui en funció del anys de serveis prestats que s'acreditin devent acreditar les hores de formació acumulades que corresponguin al nivell sol·licitat.
Disposició transitòria de la implantació de la carrera professional
El personal de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar assolirà el nivell de carrera professional que correspongui, d'acord amb el seu grup, en funció del anys de servei i de les hores de formació acreditades.
Les hores de formació per accedir directament a un nivell serà el resultat de sumar les hores de formació d'aquell nivell i les que corresponguin als nivells inferiors.
En el cas del personal municipal que hagi realitzat la carrera professional amb el sistema anterior de carrera accedirà automàticament al nivell que els correspongui en funció del nombre de promoció de carrera aprovades.
En aquest cas, l'import a abonar en concepte de carrera administrativa serà la diferencia entre els imports consolidats amb el sistema anterior i el nou import que correspongui. Aquest import es prorratejarà en funció de l'aplicació percentual que s'acordi de la carrera professional.
El personal que, d'acord amb els anys de serveis prestats, sol·liciti un nivell superior a l'aprovat amb l'anterior sistema de carrera haurà d'acreditar la totalitat de hores de formació acumulades que corresponguin al nivell sol·licitat.
Per a aquell personal que compti amb serveis prestats a distints grups professionals s'aplicaran les regles de ponderació d'aquests serveis regulades a l'article 4 d'aquest reglament.
Disposició final.-
Aquest Reglament entra en vigor el dia de la publicació del text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, que es fa una vegada comunicat l'acord d'aprovació definitiva del reglament, amb la tramesa d'una còpia del text, al Govern de les Illes Balears i a la Delegació del Govern a l'efecte previst a l'article 113 de la LMRIB, i transcorregut el termini de 15 dies hàbils des que aquests organismes reben la còpia.
Contra aquest reglament es podrà interposar, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà de la publicació, recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Palma de Mallorca.
Segon.- Publicar aquest acord al BOIB als efectes corresponents.
Sant Llorenç des Cardassar, 11 de febrer de 2019
El batle Mateu Puigròs Sureda