Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

AGÈNCIA TRIBUTÀRIA DE LES ILLES BALEARS

Núm. 1438
Instrucció 1/2020, 6 de febrer de 2020, de l’administrador tributari de l’Agència Tributària de les Illes Balears, per la qual s’estableixen els criteris que els serveis d’ajuda i informació de l’Agència Tributària de les Illes Balears han d’aplicar per a l’emplenament de la declaració de l’impost sobre transmissions patrimonials oneroses en determinades transmissions de béns mobles realitzades per particulars per a revendre’ls per part d’empresaris o professionals

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La recent Sentència de la Sala Tercera del Contenciós administratiu del Tribunal Suprem de data 11 de desembre de 2019, per la qual es resol el recurs número 163/2016, fixa en la seva decisió la subjecció de les vendes d'or i metalls preciosos realitzades per particulars a empresaris a l'Impost sobre transmissions patrimonials oneroses, donant així per finalitzada la controvèrsia que en relació amb la subjecció al tribut d'aquest tipus d'operacions s'havia plantejat en els darrers anys.

L'article 83 del Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny, pel qual s'aprova el Text refós de les disposicions legals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, preveu la possibilitat de la realització d'una declaració conjunta en què es declarin diversos fets imposables.

L'activitat que desenvolupen les empreses i professionals que adquireixen de forma habitual i continuada béns mobles a particulars, aconsellen l'aplicació d'aquesta possibilitat, a l'igual que ja s'ha implementat en altres comunitats autònomes. Això exigeix ​​establir els criteris aplicables a la declaració i liquidació d'aquest tipus d'operacions.

D'acord amb el que preveu l'article 6.1 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, els òrgans administratius poden dirigir les activitats dels seus òrgans jeràrquicament dependents mitjançant instruccions i ordres de servei. Per això, es considera convenient dictar unes pautes o criteris d'actuació pels quals s'han de regir els òrgans i les unitats administratives encarregades de la gestió i liquidació de l'impost.

Cal tenir en compte que actualment el model general aprovat per a la declaració liquidació del tribut és el model 600 i que el termini general establert per a la presentació de les declaracions liquidacions és d'un mes, de conformitat amb l'article 82 de Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny.

L'article 2 de la Llei 3/2008, de 14 d'abril, de creació i regulació de l'Agència Tributària de les Illes Balears, atribueix a aquesta entitat, com a Administració Tributària de les Illes Balears, l'aplicació del sistema tributari autonòmic, les funcions de gestió, inspecció i recaptació d'aquest impost. Entre els principis d'actuació de l'Agència cal destacar el de servei als ciutadans, amb una atenció especial a les tasques d'assistència als contribuents, per reduir la pressió fiscal indirecta i per facilitar el compliment voluntari de les obligacions tributàries.

Així mateix correspon al director o directora de l'Agència Tributària de les Illes Balears dictar les instruccions en l'àmbit d'actuació de l'Agència, segons l'article 3, lletra g, de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22 de desembre de 2016 per la qual es regula l'estructura organitzativa i funcional de l'Agència Tributària de les Illes Balears. De conformitat amb el que estableixen els apartats 1 i 3 de l'article 5 d'aquesta Ordre, correspon a l'administrador tributari l'exercici d'aquesta funció en cas de vacant.

Per això, dict la següent:

 

Instrucció

1. Objecte

Aquesta Instrucció té per objecte establir la forma en què ha de constar la declaració liquidació dels contribuents que siguin empresaris i professionals que adquireixen béns mobles, llevat de valors mobiliaris i mitjans de transport a motor, a particulars per a revendre'ls.

 

​​​​​​​2. Declaracions a les que afecta

El procediment d'emplenament i informació que s'estableix en aquesta Instrucció afecta les autoliquidacions que es realitzin per a declarar les adquisicions de béns realitzades a particulars per:

- Empresaris que adquireixen objectes fabricats amb metalls preciosos i que estan obligats a portar els llibres de registre a que fa referència l'article 91 del Reial decret 197/1988, de 22 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'objectes fabricats amb metalls preciosos.

- Empresaris dedicats a la revenda, amb transformació o sense, de béns mobles usats, a excepció de mitjans de transport a motor, embarcacions i valors mobiliaris.

3. Contingut de la declaració liquidació

La declaració comprendrà el valor declarat del total de les adquisicions meritades durant el mes natural.

4. Termini d'ingrés i declaració

El termini d'ingrés i declaració és el que preveu la normativa, és a dir, un mes natural immediatament posterior al mes al qual es refereixen les operacions declarades. Per exemple, la declaració corresponent a les operacions del mes de gener de 2020 es podrà ingressar i liquidar fins al 29 de febrer.

5. Forma de pagament i declaració

De conformitat amb el que preveu l'Ordre del conseller d'Economia i Hisenda de 28 de desembre de 2009, per la qual es regula el procediment de pagament i presentació de documentació amb transcendència tributària per via telemàtica i es crea el Tauler d'anuncis electrònic de l'Agència Tributària de les Illes Balears, el pagament i presentació es farà per via telemàtica a través de la pàgina web de l'Agència Tributària de les Illes Balears (www.atib.es).

6. Model de declaració

Per a la declaració liquidació s'ha d'utilitzar el model 600 i s'han de tenir en compte les següents especialitats:

DADES PRÈVIES

Casella 2: es reflectirà la data de l'últim dia del període de liquidació mensual que correspongui. Per exemple, per a les transmissions realitzades de l'1 de gener al 31 de gener de 2020, s'ha d'anotar com a data de meritació el 31 de gener de 2020.

Casella 4: s'ha de seleccionar el concepte TM1, transmissió d'or, joies i altres.

Casella 83: subjectes passius. S'indicarà: 1.

Casella 84: nombre de transmetents. S'ha d'indicar el nombre d'operacions del mes que es declara. Si un mateix subjecte realitza tres transmissions (vendes) es considerarà com a 3 transmetents.

TRANSMETENT (B)

Es declaren les dades corresponents a l'última adquisició efectuada dins el període de liquidació.

No serà necessari emplenar l'annex en el qual es relacionen els transmetents. No obstant, s'han de conservar els documents justificatius de les operacions, que poden ser requerits per l'Administració Tributària.

DESCRIPCIÓ DEL BÉ, OPERACIÓ O ACTE (D)

Amb caràcter general s'ha de marcar: document privat.

LIQUIDACIÓ (I)

A les caselles 63 total valor declarat i 70 base imposable, s'indicarà la suma del valor real de totes les transmissions (adquisicions) meritades en el mes natural que es declara.

A la casella 66, s'indicarà el mes de meritació de les operacions.

7. Efectes d'aquesta Instrucció

Aquesta Instrucció té efectes a partir de l'1 de gener de 2020. No obstant, també és d'aplicació a les operacions realitzades abans d'aquesta data que siguin objecte de declaració liquidació extemporània sense requeriment previ a partir de la mateixa, amb l'única excepció que el subjecte passiu haurà d'aplicar el recàrrec corresponent, d'acord amb allò que estableix l'article 27 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

 

Palma, 6 de febrer de 2020

L'administrador tributari Justo Alberto Roibal Hernández (Per suplència per motiu de vacant de la Direcció de l'ATIB –art. 5.3 de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22 de desembre de 2016 per la qual es regula l'estructura ​​​​​​​organitzativa i funcional de l'Agència Tributària de les Illes Balears; BOIB núm. 163, de 29/12/2016–)