Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 1369
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es modifica la Resolució del president del FOGAIBA de 20 de febrer de 2018, per la qual es convoquen les ajudes 2019-2023 per a inversions en el sector vitivinícola
El 24 de febrer del 2018 es va publicar al BOIB núm. 25 la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 20 de febrer de 2018, per la qual es convoquen les ajudes 2019-2023 per a inversions en el sector vitivinícola, que va ser modificada mitjançant la Resolució del president del FOGAIBA de 22 de gener de 2019, publicada al BOIB núm. 11, de 24 de gener de 2019.
Aquesta resolució preveu un total de cinc convocatòries i es dicta a l'empara del Reial decret 5/2018, derogat posteriorment pel Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre, per a l'aplicació de les mesures del programa de suport 2019-2023 al sector vitivinícola espanyol.
El dia 26 d'octubre del 2019 s'ha publicat al BOE núm. 258 el Reial decret 608/2019, de 25 d'octubre, pel qual es modifica el Reial decret 1363/2018 esmentat.
Atès que el Reial decret 608/2019, de 25 d'octubre, entra en vigor el dia següent al de la seva publicació i que, d'acord amb el que disposa la seva disposició transitòria tercera, afecta les sol·licituds que es presentin a partir del dia 1 de febrer del 2020, correspon adaptar a la nova normativa les convocatòries quarta i cinquena de la resolució esmentada.
Finalment, s'han detectat uns quants errors a la resolució publicada que s'han de corregir d'acord amb el que disposa l'article 109.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 56 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
En relació amb les convocatòries quarta i cinquena, corresponents als anys 2021 i 2022, es modifica la Resolució del president del FOGAIBA de 20 de febrer de 2018, per la qual es convoquen les ajudes 2019-2023 per a inversions en el sector vitivinícola, publicada al BOIB núm. 25, de 24 de febrer de 2018, en el sentit següent:
1r. El punt 6 de l'apartat quart queda redactat de la manera següent:
“6. Les operacions hauran d'afectar pressupostàriament, com a màxim, dos exercicis FEAGA consecutius immediatament següents a l'exercici FEAGA en què es tanqui el termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda.
L'execució de les operacions podrà tenir lloc des de la data de presentació de la sol·licitud i, si escau, després de l'aixecament de l'acta de no inici corresponent, d'acord amb el que preveu el punt 9 següent.
Només seran admissibles sol·licituds per a operacions anuals en el cas que els conceptes de despesa es limitin al primer exercici immediatament següent a l'exercici FEAGA en el qual es tanqui el termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda objecte de la convocatòria.
Les operacions objecte de pagament en dos exercicis FEAGA hauran de tenir un mínim del 50% de l'import dels conceptes de despesa aprovats inclosos en el primer exercici immediatament següent a l'exercici FEAGA en què es tanqui el termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda objecte de la convocatòria.
No obstant això, en les sol·licituds presentades en la cinquena convocatòria, corresponent a l'any 2022, no serà admissible la presentació d'operacions que afectin pressupostàriament dos exercicis FEAGA, de manera que les accions previstes s'han d'executar, pagar i justificar abans de l'1 de maig del 2023.”
2n. El punt 2 de l'apartat sisè queda redactat de la manera següent:
“2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria podran presentar les sol·licituds d'ajuda, adreçades al FOGAIBA (A04026954), d'acord amb el model de l'annex 1, que figura al web del FOGAIBA. S'han de presentar al registre del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o en qualsevol dels llocs que preveu l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex citat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que contingui el mateix annex.
Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:
a) Fotocòpia del NIF del sol·licitant, en cas de persona jurídica.
b) Acreditació de la representació amb què actua el sotasignat de la sol·licitud, si escau.
c) Projecte d'inversió, en els termes que preveu el punt 8 de l'apartat quart d'aquesta resolució i d'acord amb el model de l'annex 3 que figura al web del FOGAIBA. Els projectes presentats han d'estar desenvolupats de manera suficient per tal de poder-ne avaluar la conformitat amb la normativa i la seva viabilitat tècnica i econòmica, d'acord amb l'article 65 del Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre.
d) Si escau, documentació acreditativa del compliment dels requisits de prioritat establerts.
e) En el cas d'empresa associada o vinculada, certificat d'auditor extern que determini de manera expressa i d'acord amb la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió, de 6 de maig de 2003 ( L 124, de 20.5.2003), les dades del diari oficial referents a nombre de treballadors, balanç general i volum de negoci i en quin tipus d'empresa queda classificat el sol·licitant.”
3r. L'apartat setè queda redactat de la manera següent:
“1. El beneficiari podrà sol·licitar la modificació de l'operació d'inversió aprovada inicialment. Qualsevol modificació de l'operació s'haurà de comunicar al FOGAIBA per a la seva avaluació i haurà d'estar degudament justificada.
2. Qualsevol modificació ha de complir les limitacions que s'assenyalen a continuació:
a) No alterar els objectius estratègics o generals amb què es va aprovar l'operació.
b) No alterar les condicions d'elegibilitat ni la puntuació dels criteris de priorització, si això darrer determina una puntuació inferior a la de la sol·licitud que marca el tall a la llista provisional corresponent.
c) No suposar un canvi de beneficiari, llevat que el nou sigui resultant d'un procés de fusió, de compravenda o d'una transformació del tipus de societat o personalitat jurídica, i sempre que no s'alterin les condicions que s'han tingut en compte per a la concessió de l'ajuda.
d) No suposar un trasllat de pagaments d'un exercici FEAGA a un altre posterior.
e) No suposar una reducció de la inversió objecte d'ajuda superior al 40% de la inicialment aprovada.
3. Les modificacions es classifiquen en dos tipus:
3.1. Modificacions majors.
S'han d'autoritzar amb caràcter previ a la seva execució i requeriran una resolució favorable expressa del FOGAIBA.
Les modificacions majors s'hauran de presentar a l'autoritat competent de la Comunitat Autònoma abans de l'1 de febrer de l'exercici FEAGA en el qual s'ha de sol·licitar el pagament de les inversions objecte de modificació.
3.2. Modificacions menors. Es consideren modificacions menors:
a) Les transferències de pressupost entre les accions d'una operació ja aprovada, sempre que sigui com a màxim el 20% del pressupost definit inicialment per a cada acció i sempre que s'hagin executat totes les accions inicialment aprovades o, si escau, modificades, o s'estigui en disposició d'executar-les dins dels terminis previstos inicialment.
b) Canvis que suposin un estalvi global de fins al 20% de l'import aprovat inicialment per a cada acció.
c) Les modificacions que preveu la part B de l'annex XXIII del Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre.
Les modificacions menors s'han de presentar com a molt tard abans de la comunicació de fi d'actuacions o de la presentació de la sol·licitud de pagament.
4. Independentment del que s'ha esmentat en aquest apartat, el FOGAIBA podrà autoritzar excepcionalment modificacions que no s'ajustin a les condicions indicades als apartats anteriors en els casos de força major o de circumstàncies excepcionals en l'accepció de l'article 2.2 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
5. Les modificacions que suposin una disminució dels pressupostos aprovats suposaran la reducció proporcional de la subvenció concedida.
6. Les modificacions que suposin un increment dels pressupostos aprovats no suposaran cap increment de la subvenció concedida.
7. El beneficiari manté la seva obligació de dipòsit de garantia de bona execució en raó dels imports calculats sobre la concessió de subvenció inicial.
8. Per tal de sol·licitar la modificació, els beneficiaris han de presentar la sol·licitud corresponent dirigida al FOGAIBA, que s'ha d'ajustar al model de l'annex 4 que figura al web del FOGAIBA. Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que contingui el mateix annex.
Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:
a) Nou projecte d'inversió resultant de la modificació sol·licitada.
b) Resum de les modificacions sol·licitades comparades amb el projecte inicial.”
4t. En el punt 2 de l'apartat vuitè, se suprimeix el criteri 1.3, que queda sense contingut, i es modifiquen els criteris 1.8 i 2.1, que queden redactats de la manera següent:
“1.8. Priorització de microempreses, petites i mitjanes empreses, 6 punts.”
“2.1. Priorització de les operacions amb inversions orientades a l'increment de l'eficiència energètica, sempre que això superi el 30% de l'import de la inversió en el moment de la sol·licitud. En tots els casos, el sol·licitant haurà d'aportar un certificat emès per un expert independent que acrediti un estalvi energètic mínim del 15% en els conceptes afectats per la inversió. A l'efecte de valorar aquest criteri, s'entendran inclosos exclusivament els conceptes que es detallen al subapartat II de l'annex XXI del Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre, 12 punts.”
5è. El punt 7 de l'apartat novè queda redactat de la manera següent:
“7. En cas de resolució positiva, en el termini d'un mes següent a la notificació de la resolució de concessió, el beneficiari haurà de presentar al FOGAIBA:
a) L'acceptació de la resolució en els termes establerts.
b) Un document acreditatiu del dipòsit d'una garantia de bona execució, d'acord amb les condicions que preveu el Reglament delegat (UE) núm. 907/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, que completa el Reglament (UE ) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa als organismes pagadors i altres òrgans, la gestió financera, la liquidació de comptes, les garanties i l'ús de l'euro; per un import del 15 per cent de l'import del finançament comunitari, per tal d'assegurar que el beneficiari executa totes les accions que formen part de l'operació.”
6è. S'afegeixen els punts 1.h i 1.i a l'apartat desè:
“h) Acreditar el dipòsit d'una garantia de bona execució, d'acord amb les condicions que preveu el Reglament delegat (UE) núm. 907/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, que completa el Reglament (UE ) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa als organismes pagadors i altres òrgans, la gestió financera, la liquidació de comptes, les garanties i l'ús de l'euro; per un import del 15 per cent de l'import del finançament comunitari, per tal d'assegurar que el beneficiari executa totes les accions que formen part de l'operació.
i) En cas de béns inscriptibles en un registre públic, acreditar en el termini d'un mes a comptar des del dia següent al pagament de l'ajuda, l'anotació en el registre corresponent relativa a l'obligació de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es va obtenir la subvenció per un període mínim de cinc anys, així com l'import de l'ajuda rebuda.”
7è. S'afegeix un tercer paràgraf al punt 1 de l'apartat onzè:
“En el cas que un beneficiari avanci l'execució d'una o diverses actuacions previstes inicialment, segons el seu calendari d'execució, per a la seva justificació en el segon exercici FEAGA objecte de la convocatòria, podrà presentar la sol·licitud de pagament d'aquestes actuacions en el mateix termini que les actuacions previstes per a la seva justificació en el primer exercici FEAGA objecte de la convocatòria. Aquestes actuacions es podran pagar sempre que hi hagi fons disponibles en el primer exercici objecte de la convocatòria, d'acord amb el que estableix l'article 73 del Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre.”
8è. El punt 2 de l'apartat onzè queda redactat de la manera següent:
“2. Dins el termini de justificació establert, els beneficiaris han de presentar la sol·licitud de pagament, que ha d'incloure el compte justificatiu corresponent, el qual s'ha d'ajustar al model de l'annex 2, que figura al web del FOGAIBA, dirigida al FOGAIBA. Serà necessari subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté el mateix annex.
Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:
a) Memòria d'execució valorada, amb la relació de despeses, factures i justificants de pagament. Aquesta memòria ha d'incloure la relació detallada de les diferències existents entre els treballs previstos i els realitzats i, si escau, la justificació de les causes excepcionals o de força major.
b) En el cas d'adquisició d'edificacions, s'haurà d'aportar, a més, un certificat d'un taxador independent degudament acreditat o d'un òrgan o un organisme públic degudament autoritzat en el qual s'acrediti que el preu de compra no excedeix el valor de mercat, desglossant el valor del sòl a preus de mercat.
c) Factures o documents comptables de valor probatori equivalent respecte de la despesa i l'acreditació dels pagaments.
d) Extracte bancari del compte únic a través del qual s'han efectuat els pagaments.
e) Sol·licitud de la llicència d'obres o d'activitat, en els casos en què sigui necessària.
f) En el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s'ha d'aportar fotocòpia de l'escriptura pública, en la qual ha de constar l'obligació de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es va concedir la subvenció així com l'import de la subvenció. En aquest supòsit, no caldrà aportar el justificant de pagament sempre que se'n derivi el pagament efectuat.
g) Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l'article 31.3 de la Llei general de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari, així com també la memòria justificativa de l'elecció, si és procedent.
h) Qualsevol altra documentació exigida per normativa de compliment obligatori.
i) Si escau, presentació dels comptes justificatius de la inversió, verificats per un auditor de comptes o una societat d'auditoria inscrits al Registre Oficial d'Auditors de Comptes. En tot cas, aquesta presentació serà obligatòria si la inversió subvencionable és superior a un milió cinc-cents mil euros (1.500.000,00 €).”
9è. El punt 6 de l'apartat onzè queda redactat de la manera següent:
“6. L'ajuda corresponent al pagament final es pagarà una vegada s'hagi confirmat que totes les accions que formen part de l'operació global coberta per la sol·licitud d'ajuda, inicialment aprovada o modificada, s'han executat totalment i han estat objecte de controls administratius i sobre el terreny, excepte en els casos de força major o de circumstàncies excepcionals en l'accepció de l'article 2.2 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
Si en els controls es comprova que no s'han executat totes les accions que formin part de l'operació global coberta per la sol·licitud d'ajuda, aprovada o modificada inicialment, tret per causes de força major o circumstàncies excepcionals en l'accepció de l'article 2.2 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, no es pagarà cap import d'ajuda. En el cas que ja s'hagin abonat ajudes per accions o actuacions individuals que formin part de l'operació global prevista en la sol·licitud d'ajuda, s'exigirà el reintegrament de les quantitats abonades més els interessos corresponents. En tots dos casos, a més, s'executarà la garantia de bona execució d'acord amb l'article 73 bis del Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre.”
10è. S'afegeix un punt 7 a l'apartat onzè que queda redactat de la manera següent:
“7. La garantia de bona execució tindrà validesa fins al moment de l'últim pagament.
La garantia s'alliberarà quan el FOGAIBA n'acordi la cancel·lació, prèvia comprovació administrativa i sobre el terreny que s'ha realitzat l'operació i el beneficiari ha executat totes les accions que formin part de l'operació global coberta per la sol·licitud d'ajuda, aprovada o modificada inicialment, i està acreditada la situació del beneficiari respecte de les seves obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social, així com pel que fa al reintegrament de subvencions, excepte en els casos de força major o circumstàncies excepcionals a l'accepció de l'article 2 apartat 2 de l' Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell.
En el cas que el beneficiari no executi totes les accions que formin part de l'operació global coberta per la sol·licitud d'ajuda aprovada o modificada inicialment, s'executarà la garantia de bona execució en un percentatge igual a la inversió subvencionable no justificada respecte a la inversió aprovada o modificada inicialment.”
Segon
Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 8 de febrer de 2020
La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño