Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 1352
Conveni de col·laboració entre el Consell Insular d’Eivissa i el Bisbat d’Eivissa en matèria de patrimoni cultural per a la promoció i la difusió de les esglésies de Santa Jordi, de San Josep, de Sant Antoni, de Sant Miquel, de Santa Eulària, de Jesús, de Sant Pere “el Convent”i de Santa Maria Catedral d’Eivissa, any 2019
De conformitat amb allò previst a l'art. 48, de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, a continuació es fa públic el següent conveni:
Conveni de col·laboració entre el Consell Insular d'Eivissa i el Bisbat d'Eivissa en matèria de patrimoni cultural per a la promoció i la difusió de les esglésies de Sant Jordi, de Sant Josep, de Sant Antoni, de Sant Miquel, de Santa Eulària, de Jesús, de Sant Pere “el Convent” i de Santa Maria Catedral d'Eivissa, any 2019
Parts
Vicent Torres Guasch, com a president del Consell Insular d'Eivissa, nomenat en sessió plenària d'aquesta institució de dia 3 de juliol de 2015, en representació del Consell Insular d'Eivissa, amb el NIF S-0733001-B i domicili a l'avinguda d'Espanya, 49, 07800 Eivissa, i de conformitat amb el que disposen l'article 9 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, l'article 34 de la Llei 7/1985, de 2 de abril, reguladora de les bases del règim local, i l'article 52 del Reglament orgànic del Consell Insular d'Eivissa.
Vicente Juan Segura, bisbe de la Diòcesi d'Eivissa, nomenat en data 22 de gener de 2005, presa de possessió en data 14 de maig de 2005, actuant en representació del Bisbat d'Eivissa, amb NIF núm. R0700026H, amb seu a la Casa de l'Església, c. de Pere Francès 12, 2n, d'Eivissa.
Antecedents
I. La Constitució Espanyola disposa, a l'art. 44, que els poders públics promouran i tutelaran l'accés a la cultura, a la qual tothom té dret. Mentre que a l'article 46 disposa que els poders públics garantiran la conservació i promouran l'enriquiment del patrimoni històric, cultural, i artístic dels pobles d'Espanya i dels béns que l'integren, sigui quin sigui el seu règim jurídic i la seua titularitat.
II. El Consell Insular d'Eivissa té competència pròpies en el territori de l'illa d'Eivissa en matèria de patrimoni històric i de cultura, en virtut de l'article 70.6 i 18, respectivament, de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, que exerceix des de l'atribució competencial efectuada per la Llei 6/1994, de 13 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de patrimoni històric, de promoció sociocultural, d'animació sociocultural, de dipòsit legal de llibres i d'esports, a través del seu Departament d'Educació, Patrimoni, Cultura i Joventut en virtut de l'apartat segon del Decret de Presidència núm. 285/2015, de 6 de juliol, d'estructura del govern del Consell Insular d'Eivissa i creació de departaments (BOIB núm. 103, de 10-07-2015 i modificacions posteriors).
III. L'Església catòlica és titular de nombrosos béns integrants del patrimoni històric i cultural de l'illa d'Eivissa, entre els quals hi ha les esglésies de Sant Josep, de Sant Jordi, de Sant Antoni, de Sant Miquel i de Santa Eulària, a més de les de Santa Maria (Catedral d'Eivissa) i de Sant Pere (el Convent), a la ciutat d'Eivissa. Les esmentades esglésies són un exemple immillorable d'arquitectura religiosa que no només cal conservar sinó també difondre, per tenir coneixement de l'herència cultural i poder accedir als béns patrimonials que són testimoni de la història de l'illa d'Eivissa.
IV. En el context del patrimoni cultural eivissenc, les esglésies ocupen, sense dubte, un dels llocs més destacats. No només són el punt de referència visual de la major part dels pobles de l'illa, sinó que, en el marc del la ciutat d'Eivissa, temples com la Catedral i la parròquia de Sant Pere (l'antic Convent) constitueixen monuments de primer ordre. No es tracta sols, però, d'una visualització exterior, ja que l'interior de les esglésies guarda sovent obres d'art importants, algunes d'elles cabdals i, en definitiva, la seua organització arquitectònica i l'ambient que se'n desprenen són una part inseparable essencial. És per això que, per a la difusió del patrimoni de l'illa d'Eivissa, l'obertura al públic d'aquestes esglésies resulta clau en l'oferta cultural, de la qual s'han de beneficiar no només els que habiten de manera permanent l'illa, sinó també els milers de visitants que es reben cada any.
V. L'article 4 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears, estableix que l'Església catòlica, com a titular d'una part molt important del patrimoni històric, haurà de vetlar per la protecció, la conservació i la difusió d'aquest patrimoni i, amb aquesta finalitat, haurà de col·laborar amb les diverses administracions públiques de les Illes Balears.
VI. Les esglésies de Sant Josep, de Sant Jordi, de Sant Antoni, de Sant Miquel, de Santa Eulària i de Jesús són els elements més importants dels seus respectius conjunts històrics, declarats béns d'interès cultural (BIC) pel Ple del Consell Insular en data 29 de març de 1996 (BOE 138 de 7/06/96; BOIB 64 de 25/05/96). Així mateix, a Dalt Vila, dins el conjunt monumental que ha estat declarat patrimoni de la humanitat per la UNESCO en data 4 de desembre de 1999, hi ha les esglésies de Santa Maria (Catedral d'Eivissa) i de Sant Pere (el Convent), immobles d'una singularitat excepcional que, a més, han estat declarats BIC, amb la tipologia de monument, per acord del Ple del Consell Insular d'Eivissa de data 24 de març de 2003 (BOE 176 de 27/07/03; BOIB 101 de 15/07/03).
VII. És voluntat d'ambdues institucions que aquestes esglésies tenguin un horari de visita adequat per tal que tothom pugui gaudir d'aquest patrimoni històric i cultural en les millors condicions possibles. A aquests efectes els darrers anys s'ha estat signant entre ambdues parts un conveni de col·laboració per tal d'instrumentar una subvenció directa per a aquests efectes.
VIII. El Pla estratègic de subvencions del Consell Insular d'Eivissa per als anys 2018 i 2019, aprovat per acord del Consell Executiu de data 16 de març de 2018 i publicat al BOIB núm. 37 de 24.03.2018, preveu una subvenció directa prevista nominativament al Pressupost General del Consell Insular d'Eivissa, per part del Consell Insular d'Eivissa al Bisbat d'Eivissa per a la col·laboració en la difusió del patrimoni historicocultural de l'Església, facilitant l'accés als seus béns patrimonials per donar-los a conèixer.
IX. El Bisbat d'Eivissa en data 8 d'abril de 2019, RGE núm. E/2019005942, va presentar declaració responsable i pressupost de l'activitat que es pretén subvencionar mitjançant aquest conveni.
Les dues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Conveni, d'acord amb les següents
Clàusules
1. Objecte
L'objecte del present conveni és instrumentar la concessió d'una subvenció directa per part del Consell Insular d'Eivissa al Bisbat d'Eivissa i establir els termes i les condicions de col·laboració entre ambdues administracions per promocionar i difondre el patrimoni històric cultural que són les esglésies de Sant Josep, de Sant Jordi, de Sant Antoni, de Sant Miquel, de Santa Eulària, de Jesús, Sant Pere (el Convent) i de Santa Maria Catedral d'Eivissa, mitjançant l'obertura al públic d'aquests centres perquè puguin ser visitats pel públic, en general.
2. Obligacions de les parts
2.1. Bisbat d'Eivissa
El Bisbat d'Eivissa durà a terme les actuacions necessàries per a la prestació dels serveis d'obertura, vigilància, informació al públic i foment del patrimoni cultural de les esglésies indicades a la clàusula primera. Concretament:
a) Entre el 15 d'abril i el 15 de novembre de 2019 obriran les esglésies següents en els horaris que per a cada cas s'indiquen:
Esglésies de Sant Josep, de Sant Jordi, de Sant Antoni, de Sant Miquel, de Santa Eulària i de Jesús 20 hores setmanals en horari de dimarts a dissabte de 10 a 14 hores.
Esglésies de Santa Maria (Catedral d'Eivissa) i Sant Pere (el convent) 35 hores setmanals, de dimarts a dissabte de 10 a 14 h i de 17 a 20 o de 18 a 21 h.
b) El Bisbat facilitarà les visites que es puguin programar per part del Consell Insular d'Eivissa dins de l'horari d'obertura.
2.2. Consell d'Eivissa
El CIE donarà suport econòmic al Bisbat d'Eivissa per a les despeses que es derivin del compliment de les obligacions assumides pel Bisbat d'Eivissa i descrites en l'apartat anterior, mitjançant la concessió d'una subvenció directa per import màxim de vuitanta mil euros (80.000 €) amb càrrec a l'aplicació pressupostària 3360 48913 del pressupost de 2019, amb la justificació prèvia de les actuacions realitzades en la forma establerta en aquest Conveni.
El pagament d'aquesta subvenció es farà en la forma següent:
3. Beneficiari de la subvenció
El Bisbat d'Eivissa ha de reunir els requisits per obtenir la condició de beneficiari de conformitat amb l'establert a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
A més, el Bisbat queda sotmès al compliment de les següents obligacions:
4. Justificació de la subvenció
El termini màxim de temps previst per a la justificació definitiva de l'ajuda concedida serà el 20 de desembre de 2019, data límit per a la presentació del compte justificatiu de l'activitat realitzada entre els mesos d'abril i novembre de 2019. El compte justificatiu contendrà:
- memòria de l'activitat realitzada, indicant el calendari d'obertura dels centres, les dades estadístiques d'afluència de públic i el compliment dels objectius.
- una relació detallada de totes les despeses que han originat l'activitat objecte d'aquest Conveni, amb identificació del creditor i del document , del concepte, del seu import, de la data d'emissió i de la data de pagament.
- liquidació detallada dels ingressos i despeses de l'activitat desenvolupada.
- documentació justificativa de les despeses realitzades pel compliment de l'objecte de la subvenció: nòmines, liquidacions de la Seguretat Social, liquidació d'impostos, factures oficials i altres documents de valor probatori equivalent. Per justificar la despesa es requerirà l'acreditació del pagament d'aquestes despeses.
Seran objecte de subvenció les següents despeses:
- nòmines del personal responsable de l'obertura de les esglésies
- despeses de seguretat social del personal responsable de l'obertura de les esglésies
- despeses d'assessoria laboral
- subministrament de llum i/o aigua de les esglésies objecte del conveni
- neteja de les esglésies objecte del conveni
S'acceptaran els documents acreditatius de despeses amb el NIF de les parròquies d'Eivissa objecte del conveni, que figuren com a annex d'aquest conveni.
En cap cas es consideraran subvencionables els impostos indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació ni els impostos personals sobre la renda. Per la qual cosa el Bisbat d'Eivissa (i en el seu cas les parròquies de les quals es presentin justificants de despesa) haurà d'acreditar que els impostos inclosos en els justificants de despesa s'han abonat efectivament i no pot recuperar-los o compensar-los.
S'entendrà correctament justificada l'ajuda encara que no es respectin les quantitats màximes previstes per cada concepte objecte de subvenció o no es presenti justificació per tots els conceptes objecte de subvenció, sempre que la suma de tots aquestos sigui igual o superior a la quantitat concedida.
El Consell Insular d'Eivissa podrà utilitzar qualsevol mitjà de control com inspeccions, visites, sol·licitud d'aportació de nous documents i/o aclariments, etc. per a l'aplicació correcta de l'ajuda concedida. El Departament d'Educació, Patrimoni, Cultura i Joventut comprovarà la justificació de l'aplicació de la subvenció, la realització de l'activitat i el compliment de l'objecte i la finalitat pels quals es concedeix, d'acord amb el que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, que aprova el text refós de la Llei de subvencions.
5. Reintegrament i revocació
5.1. Si amb la documentació presentada no s'arriba a justificar el 100 % de la despesa prevista per a l'activitat objecte del Conveni, l'ajuda es reduirà proporcionalment a la despesa justificada, de manera que l'ajuda cobreixi només les despeses correctament justificades.
5.2. De conformitat amb l'article 17.3.n de la Llei general de subvencions, en relació amb l'article 37.2 de la mateixa llei, s'estableixen el següents criteris de graduació del possible incompliment material de l'activitat objecte d'aquesta subvenció, i sempre que els beneficiaris acreditin una actuació inequívoca tendent a la satisfacció dels seus compromisos:
GRAU DE COMPLIMENT MATERIAL |
PERCENTATGE DE REDUCCIÓ |
70-74 % |
15 % |
75-79 % |
12 % |
80-84 % |
9 % |
85-89 % |
6 % |
90-94 % |
3 % |
95-99 % |
0 % |
L'òrgan instructor aplicarà aquests criteris per determinar la quantitat que finalment haurà de percebre l'entitat beneficiària, o en el seu cas, l'import a reintegrar.
L'ajuda concedida es podrà revocar mitjançant resolució del òrgan competent.
5.3. D'acord amb el que disposa l'article 43 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es revocarà la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció. En tal cas, quedarà sense efecte l'acte de concessió, com a conseqüència de la revocació, i pertocarà reintegrar totalment o parcialment l'ajuda rebuda per l'entitat beneficiària i, si escau, l'exigència de l'interès de demora, en els casos previstos en l'article 44 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
El reintegrament es realitzarà pel procediment establert al títol II de la Llei general de subvencions, en el qual s'ha de garantir l'audiència dels interessats. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
5.4. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en el títol V del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Tot això sense perjudici de les responsabilitats penals o civils en què es pugui incórrer.
6. Compatibilitat
La concessió d'aquest ajut és compatible amb la concessió d'altres ajuts que puguin concedir aquesta o altres administracions, però en cap cas l'import no pot ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ingressos públics o privats, superi el cost del servei subvencionat, de conformitat amb el que disposa l'article 19 de la Llei 38/2003, general de subvencions i l'article 20 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, que aprova el text refós de la Llei de subvencions.
7. Responsabilitat
L'activitat objecte d'aquest conveni no implicarà l'establiment de cap relació laboral de les persones contractades pel Bisbat amb el Consell Insular d'Eivissa.
El Consell Insular d'Eivissa no assumirà cap tipus de responsabilitat derivada de la realització de l'activitat objecte d'aquest conveni.
El Bisbat d'Eivissa assumeix el compromís que les activitats objecte del present conveni es desenvolupin dins el termes legals que en cada cas corresponguin, i que hi hagi les assegurances i els permisos pertinents.
8. Seguiment del conveni
Cada una de les parts acorda el nomenament de les persones responsables per supervisar i fer el seguiment dels objectius del conveni.
- Per part del CIE, es nomena el Sr. Joan Ramon Torres, tècnic de Patrimoni i la Sra. Maria Catalina Serra Cardona, administrativa del Departament d'Educació, Patrimoni, Cultura i Joventut.
- Per part del Bisbat d'Eivissa es nomena el Sr. Vicente Ribas Prats, vicari general del Bisbat d'Eivissa i el Sr. Juan Serapio Planells.
- La missió dels responsables del conveni serà:
La comunicació entre les parts de totes aquelles circumstàncies que puguin produir-se, la resolució de les situacions excepcionals que puguin sorgir sobre la interpretació, la modificació, la resolució i els efectes que es puguin derivar d'aquest conveni per tal d'arribar a un acord amistós.
9. Extinció del conveni
Aquest conveni s'extingirà per l'acompliment de les actuacions que en constitueixen l'objecte o perquè s'incorri en causa de resolució.
Són causes de resolució:
a) L'incompliment de les obligacions per part de qualsevol de les parts signants, o d'ambdues.
En aquest cas, qualsevol de les parts podrà requerir a l'altra part per tal que compleixi en un determinat termini amb les obligacions o els compromisos que es considerin incomplerts. Aquest requeriment serà comunicat als responsables del seguiment, la vigilància i el control de l'execució del Conveni.
Si transcorregut el termini indicat al requeriment persisteix l'incompliment, la part requeridora notificarà a l'altra part la concurrència de la causa de resolució i s'entendrà resolt el Conveni. La resolució del Conveni per aquesta causa podrà derivar en una indemnització dels perjudicis causats a la part complidora.
b) La dissolució de les entitats que subscriuen el Conveni.
c) L'anul·lació o la revocació de l'acte de concessió de la subvenció.
d) La impossibilitat material o legal de complir les obligacions que es deriven de l'objecte del conveni.
e) El mutu acord de les parts.
f) La denúncia de qualsevol de les parts manifestada per escrit i, en tot cas, feta amb un mes d'antelació a la finalització d'aquest conveni.
g) La resta de les causes previstes a la normativa d'aplicació.
La modificació d'aquest conveni requerirà l'acord unànime de les parts i la formalització de la modificació mitjançant la signatura del document corresponent.
10. Règim jurídic i jurisdicció competent
En tot allò no previst en el present Conveni, serà d'aplicació l'establert a la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, a la Llei 38/2003 de 17 de novembre, general de subvencions, al Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament de la Llei 38/2003, i al Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. Així com la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears i la Llei 16/1985, de 25 de juny, del patrimoni històric espanyol.
En la realització de les activitats objecte d'aquest conveni s'han d'observar les prescripcions contingudes a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades i garantia dels drets digitals, al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades) (DOUE 4.5.2016), i a la resta de legislació vigent en matèria de protecció de dades personals que hi sigui d'aplicació.
Les parts que subscriuen aquest Conveni es comprometen a intentar resoldre en comú les diferències que puguin sorgir en l'aplicació i la interpretació d'aquest Conveni. Però si això no fos possible, les qüestions litigioses que puguin afectar la interpretació i l'execució d'aquest Conveni han de ser del coneixement i de la competència de l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu.
11. Vigència
Aquest conveni tendrà vigència des de la seua signatura i fins al dia 31 de desembre de 2019.
Com a mostra de conformitat, signam aquest Conveni en dos exemplars.
Eivissa, 17 de maig de 2019
El president El bisbe
Vicent Marí Torres Vicent Juan Segura
ANNEX al Conveni de col·laboració entre el Consell Insular d'Eivissa i el Bisbat d'Eivissa en matèria de patrimoni cultural per a la promoció i difusió de les esglésies de Sant Jordi, de Sant Josep, de Sant Antoni, de Sant Miquel, de Santa Eulària, de la Mare de Déu de Jesús, de Sant Pere “el Convent” i de Santa Maria Catedral d'Eivissa, any 2019
NIF de les parròquies:
Església de Sant Miquel R-0700574-G
Església de Sant Antoni R-0700563-J
Església de Sant Josep R-0700455-I
Església de Sant Pere R-0700558-J
Església de Santa Eulària R-0700583-H
Església de Sant Jordi R-0700555-F
Església de la Mare de Déu Jesús R-0700585-C
Església de Santa Maria Catedral d'Eivissa R-0700026-H
Eivissa, 20 de gener de 2020
El cap de secció del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni del Consell Insular d'Eivissa
José Vicente Garibo Redolat