Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 1284
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes per les actuacions dutes a terme l’any 2019 pel sector agrari professional de Mallorca
El desenvolupament d'una política de progrés de l'agricultura, necessària per la importància social, econòmica i cultural del sector, que el Parlament de les Illes Balears ha reconegut com a estratègica, no es pot sustentar exclusivament en l'Administració pública, sinó que necessita el suport actiu dels agricultors i dels ramaders i, molt especialment, de les organitzacions professionals agràries i de les cooperatives agràries.
Per tal de no limitar-se a un associacionisme inoperant, el paper d'aquestes organitzacions ha de ser actiu i ha d'incloure actuacions positives i productives per al sector. El suport públic a aquestes actuacions es fonamenta en el seu esforç i en la repercussió que obtenen en el món rural. Per aconseguir la màxima eficàcia en aquest sentit, és convenient, sense coartar gens ni mica la llibertat d'actuació d'aquestes entitats, potenciar les línies en què les sinergies Administració / organitzacions professionals / cooperativisme siguin més positives per als agricultors.
Al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005, es publicà l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, que a l'article 1.2.i assenyala que l'associacionisme agrari ha de ser objecte d'ajudes.
D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.
D'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 23 de desembre de 2005, el FOGAIBA assumeix, des de l'1 de gener del 2006, amb caràcter ple, l'execució de la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer.
Mitjançant el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, en l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
D'acord amb el que disposen l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria d'ajudes destinades a les organitzacions professionals agràries (OPA) de Mallorca i a les entitats associatives de cooperatives per participar en les despeses originades l'any 2019 per la realització de les activitats pròpies d'aquestes associacions i organitzacions, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, que es publicà al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.
2. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes és l'illa de Mallorca.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim de tres-cents quaranta mil euros (340.000,00 €), a càrrec dels pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2020, amb la possibilitat d'ampliar els crèdits assignats.
2. Del total del crèdit que preveu el punt 1 anterior, s'assignen cent mil euros (100.000,00 €) a les actuacions que s'assenyalen en el punt 1.a de l'apartat quart d'aquesta convocatòria.
3. Del total del crèdit que preveu el punt 1 anterior, s'assignen dos-cents quaranta mil euros (240.000,00 €) a les actuacions que s'assenyalen en el punt 1.b de l'apartat quart d'aquesta convocatòria.
Tercer
Beneficiaris
1. Poden beneficiar-se de les ajudes que preveu el punt 1.a de l'apartat quart d'aquesta convocatòria les federacions de cooperatives agràries o les unions de cooperatives agràries que tinguin el domicili social a l'illa de Mallorca i l'àmbit d'actuació a les Illes Balears i que, en la data d'acabament de presentació de sol·licituds, compleixin els requisits següents:
- Estar degudament registrades i complir les obligacions formals d'actualització i lliurament de les seves dades, d'acord amb el que estableix la Llei 1/2003, de 20 de març. Aquest requisit s'ha de comprovar d'ofici, tret de manifestació contrària de la persona interessada, cas en què haurà de presentar el certificat corresponent.
- Tenir més de cinc anys d'antiguitat.
- Estar integrades dins una organització d'àmbit nacional amb una antiguitat de més de cinc anys.
2. Poden beneficiar-se de les ajudes que preveu el punt 1.b de l'apartat quart d'aquesta convocatòria les organitzacions i les entitats que tinguin el domicili social i l'àmbit d'actuació a l'illa de Mallorca, que tinguin un funcionament intern realment i efectivament democràtic i que, en el moment de la presentació de sol·licituds, estiguin integrades en organitzacions professionals agràries de caràcter nacional.
3. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, hauran de complir tots els requisits que preveu l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
4. Els requisits generals que estableixen els punts 1 i 2 anteriors s'hauran de mantenir durant un termini no inferior a un any, a comptar des de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.
5. No es podran beneficiar de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats i les associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no trobar-se dins d'aquestes prohibicions s'efectuarà de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
6. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada amb anterioritat al moment en què es dicti la proposta de resolució de concessió.
L'acreditació del compliment d'aquest requisit es realitzarà mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada podrà autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació a comprovar d'ofici el compliment del requisit esmentat, i en aquest cas no caldrà presentar els certificats corresponents. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.
7. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes a la present Resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart
Activitats subvencionables
1. Constitueix activitat subvencionable:
1.a) La realització de les activitats pròpies de les federacions o unions de cooperatives agràries amb la finalitat de promoure actuacions en matèria de representació i d'informació, fetes entre l'1 de gener del 2019 i el 31 de desembre del 2019 i pagades abans de la sol·licitud d'ajuda.
1.b) La realització de les activitats pròpies de les organitzacions professionals agràries amb la finalitat de promoure actuacions en matèria de representació i d'informació, fetes entre l'1 de gener del 2019 i el 31 de desembre del 2019 i pagades abans de la sol·licitud d'ajuda.
2. Seran despeses subvencionables:
− El salari i els costos de Seguretat Social i de gestoria del personal laboral contractat, així com els honoraris d'altres assessors professionals contractats relacionats directament amb l'activitat de l'entitat.
− Lloguers i despeses dels locals de l'organització, entre d'altres: electricitat, telèfon, neteja.
− Subscripció a publicacions relacionades amb l'activitat de l'organització.
− Material d'oficina fungible.
− Quotes satisfetes per la seva integració en agrupacions o federacions d'àmbit superior i d'altres de caràcter sectorial.
− Manteniment i adquisició d'equips informàtics i fotocopiadores.
− Viatges per assistència a reunions fora de l'illa de Mallorca o, en el cas que l'àmbit d'actuació siguin les Illes Balears, de les altres illes cap a Mallorca.
− Despeses de formació per al personal, contractat i de direcció, de l'entitat.
- Despeses derivades de compravenda d'immobles, entre d'altres, les de notaria, d'inscripció al registre de propietat, d'impost de transmissions patrimonials i actes jurídics documentals, de plusvàlues municipals, de comissions de serveis professionals per a la seva venda (immobiliàries), d'imposts de béns immobles.
3. En qualsevol cas, s'aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
Cinquè
Quantia de les ajudes
1. L'import de l'ajuda serà del 100% de les despeses subvencionables, amb els límits que s'assenyalen en el punt següent.
2. L'import màxim de cada beneficiari de les ajudes que preveu el punt 1.b de l'apartat quart d'aquesta convocatòria es calcularà de la manera següent:
a) S'assignarà el 40% del crèdit disponible de manera directament proporcional al nombre de beneficiaris que compleixin els requisits que assenyala l'apartat tercer d'aquesta convocatòria.
b) S'assignarà el 25% del crèdit màxim disponible de manera directament proporcional al nombre d'afiliats de l'illa de Mallorca que estiguin al dia del pagament de les quotes de l'any 2019.
c) S'assignarà el 20% del crèdit màxim disponible de manera directament proporcional al nombre d'hores impartides en cursos organitzats a Mallorca per l'entitat beneficiària durant l'anualitat 2019.
d) S'assignarà el 15% del crèdit màxim disponible de manera directament proporcional d'acord amb el nombre d'expedients tramitats pels conceptes següents:
- Sol·licituds úniques registrades l'any 2019 d'ajudes comunitàries directes (PAC), de caràcter agroambiental, de pagament compensatori per a zones de muntanya i/o de limitacions naturals. Només es comptabilitzarà com a una única sol·licitud el conjunt de sol·licituds que forma la sol·licitud única.
- Contractacions de temporers al camp des de tercers països formalitzats durant el 2019.
3. En tot cas, l'import de l'ajuda no podrà superar el 100% de les despeses realitzades i degudament justificades.
4. Per determinar les quanties indicades, s'haurà d'aportar la documentació que figura en l'apartat següent, sense perjudici de la comprovació que l'òrgan gestor consideri oportú realitzar.
Sisè
Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds serà des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució fins al 28 de febrer del 2020.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits específics que estableix aquesta convocatòria podran presentar les sol·licituds d'acord amb el model de l'annex 1, que figura al web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar, correctament emplenades en el registre d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o dels consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa o Formentera o en qualsevol dels registres que preveuen l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté el mateix annex.
Aquestes sol·licituds han d'adjuntar la documentació següent:
a) Fotocòpia del NIF de l'entitat sol·licitant.
b) Fotocòpia del document constitutiu de l'entitat i dels estatuts socials correctament inscrits en el registre corresponent.
c) Document que acrediti la representació en virtut de la qual se signa la sol·licitud.
d) Certificat acreditatiu de formar part d'una organització d'àmbit nacional i de l'antiguitat.
e) Memòria d'actuació justificativa de les activitats realitzades i els resultats obtinguts.
f) Relació de justificants imputats, d'acord amb el model de l'annex 3 que figura a la pàgina web del FOGAIBA. S'haurà de facilitar una còpia del document en format digital.
g) Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s'entendrà efectuada mitjançant la presentació de:
g.1. Factures pagades o documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.
g.2. Nòmines pagades del personal laboral contractat.
g.3. Justificants del pagament de la Seguretat Social del personal laboral contractat.
g.4. Justificació del pagament de la retenció a compte de l'IRPF corresponent al personal laboral i/o tècnic contractat.
g.5. Altres justificants de pagament.
Es consideraran justificants de pagament els documents següents:
1r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.
2n. Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, hauran de quedar consignades en la factura les dades següents: la data de cobrament; la identificació amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura, i el segell de l'empresa, aquest darrer facultatiu en cas que l'emissor sigui una persona física.
3r. Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.
4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.
Aquesta documentació quedarà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques per a la realització de qualsevol control que es consideri oportú efectuar.
h) Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses.
i) En cas de sol·licitants de les ajudes que preveu el punt 1.b de l'apartat quart d'aquesta convocatòria, certificat, segons el model de l'annex 2, expedit pel secretari de l'organització sobre:
- Nombre d'afiliats de Mallorca que estan al dia del pagament de les quotes de l'any 2019.
- Relació detallada dels cursos impartits al llarg del 2009, amb indicació del nombre d'hores de cada curs.
- Relació detallada dels contractes de temporers de tercers països formalitzats al 2019.
3. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI del representant o els certificats conforme està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, haurà d'aportar els documents acreditatius corresponents. En cas que no estigui obligada a presentar les declaracions a què fan referència les obligacions tributàries o amb la Seguretat Social anteriors, haurà de presentar declaració responsable del seu compliment.
4. No caldrà presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que en ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no caldrà aportar-lo de nou i n'hi haurà prou amb esmentar l'expedient en què consta o, si escau, que la informació consta a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.
5. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneixen els requisits assenyalats, es requerirà a la persona interessada que esmeni el defecte o que aporti la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. Si no ho fa, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, esmentada, i de la resta de normativa d'aplicació.
Setè
Selecció de beneficiaris
La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. En conseqüència, se seleccionaran totes les organitzacions sol·licitants que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria i que adjuntin la documentació adient a la sol·licitud.
Vuitè
Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme d'ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora d'aquest servei, en el qual s'acreditaran, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.
Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves a banda dels que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a comptar a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i aquesta resolució s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.
4. La pràctica de les comunicacions i notificacions als interessats en aquest procediment es realitzarà de manera telemàtica.
5. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè
Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableixen l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.
2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Desè
Justificació i pagament de les ajudes
El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària, un cop s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha realitzat i acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.
Onzè
Compatibilitats
Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada, però en cap cas l'import rebut, aïlladament o conjuntament, pot superar el valor de les despeses originades per la realització de les activitats.
Dotzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions; els preceptes que s'apliquin i que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa d'aplicació vigent.
Tretzè
Publicació
Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 6 de febrer de 2020
La presidenta del FOGAIBA
Maria Asunción Jacoba Pia de la Concha García-Mauriño