Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 1296
Acord del Consell de Govern de 7 de febrer de 2020 pel qual s’atorga l’autorització prèvia per a la modificació estatutària de la Fundació Balear d’Innovació i Tecnologia

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per l'Acord del Consell de Govern de 7 de setembre de 2012 es va autoritzar la creació de la Fundació Balear d'Innovació i Tecnologia amb la finalitat d'integrar les societats anònimes Bitel Balears Innovació Telemàtica i Parc Bit Desenvolupament, així com també la Fundació Illes Balears per a la Innovació Tecnològica. Aquest Acord, juntament amb els Estatuts de l'entitat, es varen publicar en el Butlletí Oficial dels Illes Balears núm. 135, de 13 de setembre de 2012.

Posteriorment, mitjançant els acords del Consell de Govern de 13 de maig de 2016 i de 28 de juliol de 2017, s'atorgà l'autorització prèvia per a sengles modificacions estatutàries de la Fundació Balear d'Innovació i Tecnologia, publicats, respectivament, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el 14 de maig de 2016 i el 29 de juliol de 2017. 

Mitjançant el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma dels Illes Balears, la Fundació Balear d'Innovació i Tecnologia s'adscriu a la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització.

La nova configuració de l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que resulta del decret esmentat aconsella fer una modificació dels articles 12 i 13 dels Estatuts, relatius a la composició i l'exercici del càrrec dels membres del Patronat, per adaptar-los a la nova estructura de l'Administració autonòmica.

D'altra banda, l'article 32 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, estableix una nova regulació dels encàrrecs dels poders adjudicadors a mitjans propis personificats i estableix, en l'apartat 2.d), que la condició de mitjà propi personificat de l'entitat destinatària de l'encàrrec respecte del concret poder adjudicador que fa l'encàrrec ha de reconèixer-se expressament en els seus estatuts o actes de creació, per la qual cosa es modifica l'article 4 dels Estatuts que estableix el règim de la Fundació com a mitjà propi personificat. Així mateix, el poder adjudicador del qual l'entitat pública ha de ser mitjà propi ha de donar la conformitat o autorització expressa.

L'article 57.3 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears disposa que les modificacions dels estatuts de les fundacions del sector públic han d'elevar-se, en tot cas i amb caràcter previ a l'aprovació per l'òrgan de l'entitat que correspongui, al Consell de Govern perquè, amb l'informe preceptiu de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts, en faci l'autorització prèvia.

Atès l'abast de les modificacions estatutàries assenyalades es considera adient que aquest Acord d'autorització de modificació d'estatuts ordeni que es publiqui íntegrament en el Butlletí Oficial dels Illes Balears i no tan sols els articles afectats per la modificació.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització, en la sessió de 7 de febrer de 2020, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Donar la conformitat a la condició de la Fundació Balear d'Innovació i Tecnologia de mitjà propi personificat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats del sector públic dependents d'aquesta que s'hagin de considerar poders adjudicadors d'acord amb la Llei 9/2017 esmentada, com també dels consells insulars, d'acord amb el que estableix la disposició addicional dissetena de la Llei 7/2010.

Segon. Atorgar l'autorització per modificar els articles 4, 12 i 13 dels Estatuts de la Fundació Balear d'Innovació i Tecnologia.

Tercer. Ordenar la publicació d'aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com el contingut íntegre dels Estatuts de la Fundació.

 

 

Palma, 7 de febrer de 2020

La secretària del Consell de Govern Pilar Costa i Serra

 

ANNEX ESTATUTS DE LA FUNDACIÓ BALEAR D'INNOVACIÓ I TECNOLOGIA

CAPÍTOL I CONSTITUCIÓ DE LA FUNDACIÓ

Article 1

Denominació, nacionalitat i naturalesa

La Fundació Balear d'Innovació i Tecnologia és una organització de nacionalitat espanyola, sense ànim de lucre, de titularitat pública de naturalesa institucional amb personificació privada, que té afectat de manera duradora el seu patrimoni a la realització de les finalitats d'interès general que es detallen en aquests Estatuts.

Article 2

Personalitat jurídica, començament d'actuacions i durada temporal

1. La Fundació tindrà personalitat jurídica des de la inscripció de l'escriptura pública de constitució en el Registre de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, en conseqüència, des de llavors pot dur a terme tots els actes que siguin necessaris per al compliment de la finalitat per a la qual ha estat creada, amb subjecció a l'ordenament jurídic.

2. La Fundació té una durada temporal indefinida. No obstant això, si en algun moment els fins propis de la Fundació es poden estimar complerts, o resulten de realització impossible, el Patronat en pot acordar l'extinció d'acord amb la legislació vigent i amb l'article 33 d'aquests Estatuts.

Article 3

Règim jurídic

1. La Fundació es regeix per aquests Estatuts, per les normes de règim intern que dicti el Patronat i per la legislació que hi sigui aplicable, especialment per la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions; pel Decret 61/2007, de 18 de maig, de regulació del Registre Únic de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i d'organització de l'exercici del protectorat i per la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. La Fundació es regeix per l'ordenació jurídica privada excepte en els aspectes establerts en la Llei 7/2010 i en la resta de normativa de dret públic que li sigui aplicable.

Article 4

Règim de la Fundació com a mitjà propi personificat

1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, la Fundació té el caràcter de mitjà propi personificat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats del sector públic dependents d'aquesta que s'hagin de considerar poders adjudicadors d'acord amb la Llei 9/2017 esmentada, com també dels consells insulars, d'acord amb el que estableix la disposició addicional dissetena de la Llei 7/2010.

2. Aquests poders adjudicadors exerceixen sobre la Fundació un control conjunt anàleg al que tenen sobre els serveis i unitats propis i poden realitzar encàrrecs que són d'obligat compliment per a la Fundació dins del seu objecte social, d'acord amb les instruccions fixades unilateralment pel poder adjudicador que realitzi l'encàrrec, conforme a la regulació jurídica i administrativa continguda en la Llei de contractes del sector públic i altra normativa d'aplicació.

La Fundació no pot participar en licitacions públiques convocades pels poders adjudicadors dels quals és mitjà propi personificat, sense perjudici que, quan no hi concorri cap licitador, se li pugui encarregar l'execució de la prestació objecte de les licitacions.

3. Els poders adjudicadors poden encarregar a la Fundació les prestacions pròpies dels contractes d'obra, subministrament, serveis, concessions d'obra i concessions de servei inclosos en les activitats fundacionals que li són pròpies a canvi d'una compensació que s'ha d'establir per referència a tarifes aprovades per l'entitat pública de la qual depèn la Fundació i que es calcularan de manera que representin els costos reals de realització de les unitats directament executades per la Fundació i atenent al cost efectiu suportat per la Fundació per a les activitats objecte de l'encàrrec que se subcontractin amb empresaris particulars en els casos en què aquest cost sigui inferior al resultant d'aplicar les tarifes a les activitats subcontractades.

Article 5

Domicili i àmbit d'actuació

1. El domicili de la Fundació és al carrer de Laura Bassy, Centre Empresarial Son Espanyol, ParcBIT (07121), de Palma.

2. La Fundació du a terme les activitats en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i pot col·laborar en qualsevol altre àmbit territorial amb altres organitzacions i entitats per a la consecució dels seus fins.

 

CAPÍTOL II FINS I BENEFICIARIS DE LA FUNDACIÓ

Article 6

Finalitats

Són fins de la Fundació:

a) Planificar, coordinar, executar i optimitzar les estratègies i polítiques públiques de recerca, desenvolupament tecnològic i innovació de les Illes Balears, des de la generació de coneixement fins al foment de la competitivitat empresarial, en col·laboració amb les direccions generals competents en matèria de recerca, desenvolupament tecnològic i innovació.

b) Col·laborar en l'elaboració dels plans de tecnologia, recerca, desenvolupament tecnològic i innovació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, oferir suport per executar-los i dissenyar mètriques i sistemes d'informació per avaluar-los i fer-ne el seguiment.

c) Col·laborar en l'acció de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears relativa als sistemes i les estratègies de recerca, desenvolupament tecnològic, innovació i empresa per optimitzar-ne l'alineament, l'eficàcia i l'eficiència.

d) Exercir les funcions d'oficina tècnica de projectes del sistema de ciència, tecnologia i innovació.

e) Impulsar la participació dels agents d'innovació i les empreses de Balears en iniciatives i convocatòries de finançament a l'R+D+I, en l'àmbit autonòmic, nacional i europeu.

f) Col·laborar en la coordinació dels recursos autonòmics en l'àmbit de la recerca, el desenvolupament i la innovació, així com desenvolupar iniciatives per a l'explotació de sinergies en instruments de finançament a la recerca, el desenvolupament i la innovació.

g) Representar instrumentalment l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els ens de dret públic o de dret privat integrats en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l'àmbit de la recerca, el desenvolupament i la innovació davant d'agents i organismes nacionals i internacionals.

h) Definir i desenvolupar polítiques de captació, retenció, capacitació i gestió de talent innovador a les Illes Balears.

i)   Gestionar la divulgació tècnica de la ciència i la innovació a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears fomentant l'interès i la participació de la societat civil en la recerca, el desenvolupament tecnològic i la innovació, mitjançant l'ús de portals temàtics i xarxes socials, així com la realització de jornades, seminaris, taules d'experts i formats de divulgació tradicionals.

j) Planificar i gestionar infraestructures físiques i de comunicacions al servei de les polítiques de recerca, desenvolupament tecnològic i innovació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, incloent-hi infraestructures d'emprenedoria de base tecnològica i laboratoris. La Fundació s'ha d'ocupar en particular de la realització de totes les operacions que resultin necessàries per a la planificació, la urbanització, la promoció, el desenvolupament integral i la gestió del Parc Balear d'Innovació Tecnològica, d'ara endavant ParcBIT.

k) Donar servei de suport a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i als ens instrumentals que en depenen mitjançant la realització d'activitats de provisió de serveis i d'enginyeria de sistemes en el camp de les tecnologies de la informació i de les telecomunicacions.

l) Promoure la generació de coneixement en l'àmbit científic i tècnic en les àrees de coneixement establertes en els plans de ciència, tecnologia i innovació de les Illes Balears.

m)  Realitzar iniciatives formatives que permetin la implantació dels fins fundacionals.

n)  Qualsevol altre relacionat amb els que ja s'han esmentat que acordi el Patronat de la Fundació.

o) Conservar les obres d'urbanització i mantenir les dotacions i instal·lacions dels serveis generals del ParcBIT.

 

 

​​​​​​​Article 7

Activitats fundacionals

Per a la consecució de les finalitats esmentades en l'article anterior i per tal d'obtenir el finançament necessari per fer-ho, la Fundació pot dur a terme activitats l'objecte de les quals estigui relacionat amb els fins fundacionals o siguin complementàries o accessòries de les anteriors, amb submissió a les normes reguladores de la defensa de la competència, com, per exemple, les activitats següents:

a) La recerca, l'enginyeria, el disseny, el desenvolupament, la integració, la promoció i l'aplicació de tota classe de principis, equips, components i sistemes utilitzats, directament o indirectament, en el sector de la innovació i la tecnologia, així com el suport, manteniment i actualització d'aquests.

b) La fabricació o producció i, en general, totes les formes d'activitat industrial, així com l'adquisició, alienació i arrendament, i les altres formes d'activitat comercial, relacionats amb els sectors esmentats.

c) La promoció, l'estudi, el desenvolupament, l'assessorament, la mediació i la participació en empreses comercials o industrials, relacionades, directament o indirectament, amb els sectors de les telecomunicacions, les noves tecnologies de la informació, l'energia i els sistemes de ciència, tecnologia i innovació.

d) La realització d'activitats de provisió de serveis i d'enginyeria de sistemes en el camp de les tecnologies de la informació i de les telecomunicacions, incloent-hi la consultoria, el disseny, el desenvolupament, la implantació i l'explotació, així com la formació, la realització d'estudis, l'assessoria i l'assistència tècnica d'aquests sistemes i serveis.

e) La introducció al mercat de projectes específics o singulars amb tecnologia complexa o diversificada.

f)  La sol·licitud de qualsevol classe d'ajut econòmic, públic o privat, nacional, comunitari, estranger o supranacional, així com la gestió, adjudicació i administració d'aquests ajuts, aplicables a l'objecte social.

g) La promoció de programes d'anàlisis i estudis, com també jornades de debat i informació.

h) La prospecció i obtenció de fons per dur a terme projectes innovadors que contribueixin a implantar-los en la societat de la informació.

i) La comercialització de mobles d'oficina i màquines i equips d'oficina i aparells informàtics i de telecomunicacions i dels seus components, complements i consumibles.

j) La prestació de serveis tècnics qualificats per a les instal·lacions pròpies o vinculades d'acord amb les exigències normatives de cada especialitat.

k) El desenvolupament de programes de recerca en l'àmbit científic i tècnic en les àrees de coneixement establertes en els plans de ciència, tecnologia i innovació de les Illes Balears

l) Qualsevol altra activitat que pugui contribuir a la consecució dels fins fundacionals.

m) La prestació de servei de conservació i de manteniment del Parc Balear d'Innovació Tecnològica (ParcBIT) i els serveis corresponents. A títol enunciatiu i no limitatiu, s'entenen compresos com a elements i serveis del ParcBIT la xarxa viària; els espais lliures, forestals i de jardineria; la neteja; la recollida de residus; la seguretat, el control i la protecció del recinte; les infraestructures i instal·lacions integrades en les parcel·les de serveis; l'enllumenat públic i la xarxa de proveïment, sanejament i subministrament, i la generació i distribució d'energia elèctrica i tèrmica.

 

Article 8

Beneficiaris

Els beneficiaris de la Fundació i dels seus fins fundacionals s'han d'elegir amb criteris d'imparcialitat i no discriminació. En tot cas, en poden ser-ne beneficiaris:

a) L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els ens de dret públic o de dret privat integrats en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

b) El sector relatiu a la generació de coneixement i innovació: investigadors, tecnòlegs, universitats i centres públics i privats de recerca, desenvolupament tecnològic i innovació.

c) El sector empresarial de base tecnològica o amb potencial innovador de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

d) La societat balear especialment i l'espanyola en general.

 

Article 9

Aplicació dels recursos al compliment de les finalitats

1. La Fundació destinarà efectivament el patrimoni i les seves rendes al compliment de les finalitats fundacionals de la Fundació.

S'han de destinar al compliment dels fins fundacionals, almenys, el 70 % dels resultats de les explotacions econòmiques que es desenvolupin i dels ingressos que s'obtinguin per qualsevol altre concepte, en els termes prevists per la legislació vigent. La resta s'ha de destinar a incrementar la dotació fundacional o les reserves, segons un acord del Patronat.

2. El termini per complir aquesta obligació és el comprès entre l'inici de l'exercici en el qual s'hagin obtingut i els quatre anys següents al tancament d'aquest exercici.

 

CAPÍTOL III GOVERN DE LA FUNDACIÓ

Article 10

Òrgans de direcció

1. Els òrgans de direcció de la Fundació són els següents:

1.1. Els òrgans superiors de direcció:

a) El Patronat

b) El president

1.2. Els altres òrgans de direcció:

a) El gerent

b) El delegat territorial de la Fundació a l'illa de Menorca

 

Article 11

Naturalesa del Patronat

1. El Patronat és l'òrgan de govern, administració i representació de la Fundació, i ha d'executar les funcions que li corresponguin amb subjecció a l'ordenament jurídic i a aquests Estatuts.

2. Correspon al Patronat complir els fins fundacionals i administrar amb diligència els béns i drets que integren el patrimoni de la Fundació, mantenint-ne el rendiment i la utilitat.

Article 12

Composició del Patronat

Són membres del Patronat:

a) President: la persona titular de la conselleria d'adscripció de la Fundació.

b) Vicepresident: la persona titular de la direcció general competent en matèria de planificació i ordenació de les comunicacions i de les noves tecnologies de la informació.

c) Vocals:

a) La persona titular de la secretaria general de la conselleria d'adscripció.

b) La personal titular de la direcció general competent en matèria de divulgació de la recerca i el desenvolupament i impuls del coneixement.

c) La persona titular de la direcció general competent en matèria de pressuposts.

d) La personal titular de la direcció general competent en matèria de promoció de polítiques d'investigació i d'informació sanitàries.

e) La persona titular de la direcció general competent en matèria de planificació i ordenació econòmiques generals i promoció de l'economia productiva.

f) La persona titular de la direcció general competent en matèria de foment de l'activitat industrial.

g) La persona titular de la direcció general competent en matèria de fons europeus.

h) La persona titular de la direcció general competent en matèria d'impuls a la innovació i foment d'aquesta innovació.

 

Article 13

Exercici del càrrec dels membres del Patronat

1. Els patrons exerceixen les seves funcions de manera indefinida mentre ocupin el càrrec pel qual varen ser nomenats.

2. Els patrons exerceixen el seu càrrec gratuïtament i en cap cas no poden percebre cap retribució per exercir aquestes funcions.

Article 14

Acceptació del càrrec de patró

1. Els patrons entren a exercir les seves funcions després d'haver acceptat expressament el càrrec en document públic, en un document privat amb firma legitimada per notari o mitjançant compareixença realitzada a aquest efecte en el Registre de Fundacions.

2. Igualment, es pot acceptar el càrrec davant el Patronat, amb l'acreditació a través d'un certificat expedit pel secretari, amb firma legitimada notarialment.

3. En tot cas, l'acceptació s'ha de comunicar formalment al Protectorat i s'ha d'inscriure en el Registre de Fundacions.

Article 15

Substitució i cessament dels patrons

1. El cessament dels patrons es produeix en els supòsits prevists en l'article 18 de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions. També se'n pot produir el cessament a proposta del mateix òrgan que els va nomenar.

2. La renúncia pot dur-se a terme per qualsevol dels mitjans i mitjançant els tràmits prevists per a l'acceptació del càrrec de patró.

3. La substitució i el cessament dels patrons s'ha d'inscriure en el Registre de Fundacions corresponent.

Article 16

Facultats del Patronat

1. Correspon al Patronat el govern, la representació i l'administració de la Fundació, així com la interpretació i modificació d'aquests Estatuts.

2. Amb independència de les funcions que li atorguin aquests Estatuts i sense perjudici de sol·licitar al Protectorat les autoritzacions preceptives, són facultats del Patronat, a títol merament enunciatiu, entre d'altres, les funcions següents:

a) Exercir l'alta direcció, la inspecció, la vigilància i l'orientació de les tasques de la Fundació.

b) Nomenar apoderats generals o especials.

c) Interpretar els Estatuts fundacionals i executar-los amb els acords oportuns, si s'escau. També, prendre acords sobre la modificació dels Estatuts, sempre que resulti convenient per als interessos de la Fundació o per aconseguir els seus fins.

d) Elaborar i trametre al Protectorat el pla d'actuació a què es refereix l'article 25.8 de la Llei 50/2002.

e) Aprovar i trametre a la persona titular de la conselleria d'adscripció el pla d'actuació a què es refereix l'article 17.2 de la Llei 7/2010.

f) Aprovar els comptes anuals i l'avantprojecte de pressupost anual, i proposar les modificacions d'aquest durant l'exercici i la liquidació del pressupost en els sis mesos següents al tancament de l'exercici.

g) Prendre acords sobre la fusió, l'extinció i la liquidació de la Fundació en els casos que estableix la llei, amb l'autorització prèvia del Consell de Govern, en els casos prevists en la legislació vigent.

h) Acordar les mesures per a l'administració dels béns i drets de la Fundació.

i) Acordar l'obertura i el tancament dels centres, oficines i delegacions.

j) Determinar els supòsits en què és necessària l'autorització prèvia del Patronat per contractar obres, serveis, subministraments i, si escau, autoritzar-ne la contractació.

k) Fixar els criteris d'ordenació de pagaments i assignar en aquesta matèria les atribucions del gerent, sense perjudici de la coordinació superior i el control de la gestió de la tresoreria a càrrec dels òrgans competents de l'Administració de la Comunitat Autònoma, en els termes que estableix l'article 11 de la Llei 7/2010.

l) Autoritzar, disposar i ordenar els pagaments la competència dels quals no s'hagi atribuït a un altre òrgan de la Fundació. Quan es tracti d'expedients de despesa dels quals es puguin derivar obligacions econòmiques superiors a 50.000 euros, la iniciació requereix l'autorització prèvia de la persona titular de la conselleria d'adscripció d'acord amb l'article 15.2 de la Llei 7/2010 o, en cas que superin la quantia de 500.000 euros, del Consell de Govern, a proposta de la conselleria d'adscripció.

m) Contractar tot tipus d'operacions financeres i de crèdit a curt o llarg termini, amb les limitacions establertes en l'article 12 de la Llei 7/2010.

n) Delegar les seves facultats en un o més patrons amb excepció de les matèries l'acord de les quals requereixi majoria absoluta segons l'article 18.3 d'aquests Estatuts, així com els actes que requereixin l'autorització del Protectorat.

o) Dissenyar la política de personal de la Fundació, amb les limitacions que, si s'escau, s'estableixin reglamentàriament, en els termes prevists en l'article 20.6 i en la disposició addicional cinquena de la Llei 7/2010.

p) Qualsevol altra facultat no atribuïda expressament a altres òrgans de la Fundació.

 

Article 17

Reunions del Patronat i convocatòries

1. El Patronat s'ha de reunir tantes vegades com sigui necessari per a la bona marxa de la Fundació i, com a mínim, les necessàries per aprovar els plans d'actuació a què es refereixen els apartats d) i e) de l'article anterior, així com per aprovar els comptes anuals, l'avantprojecte de pressupost anual i les seves possibles modificacions i la liquidació del pressupost. Correspon al president convocar les reunions a iniciativa pròpia o bé quan ho sol·liciti, almenys, un terç dels membres del Patronat.

2. El secretari n'ha de cursar la convocatòria i l'ha de fer arribar a cada un dels membres, almenys amb cinc dies d'antelació a la data en què s'hagi de dur a terme, utilitzant un mitjà que permeti deixar constància de la recepció. Cal indicar-hi el lloc, el dia i l'hora de la reunió, així com l'ordre del dia.

3. No cal convocatòria prèvia quan es trobin presents tots els patrons i acordin per unanimitat la celebració de la sessió.

Article 18

Forma de deliberar i adoptar acords

1. La sessió del Patronat queda vàlidament constituïda quan s'hi presenten almenys la meitat més un dels membres. El Patronat pot prendre acords quan hi sigui present o representada la majoria absoluta dels patrons.

2. Els acords són executius immediatament i es prenen per majoria dels patrons presents o representats en la reunió. El president disposa de vot de qualitat en els casos d'empat.

3. No obstant això, es requereix el vot favorable de la majoria absoluta dels membres del Patronat per aprovar els acords referits als assumptes següents:

a) La reforma o modificació dels Estatuts.

b) El nomenament de nous patrons i càrrecs en el Patronat.

c) El cessament de patrons i càrrecs, amb causa legal o estatutària.

d) La disposició i el gravamen dels béns integrants del patrimoni de la Fundació.

e) La fusió i extinció de la Fundació.

f) L'aprovació de l'avantprojecte de pressupost anual, els comptes anuals i els plans d'actuació a què es refereixen les lletres d) i e) de l'apartat 2 de l'article 16.

4. El secretari ha d'aixecar l'acta corresponent de les reunions del Patronat, que s'ha de sotmetre a l'aprovació de tots els membres presents. Aquesta acta s'ha de transcriure en el llibre corresponent i l'ha de signar el secretari amb el vistiplau del president.

5. El càrrec de patró que recaigui en una persona física s'ha d'exercir personalment. No obstant això, pot actuar en el seu nom i representació un altre patró designat per ell. Aquesta actuació és sempre per a actes concrets i ha d'ajustar-se a les instruccions que, si escau, el representat formuli per escrit.

La persona a qui correspongui la substitució pot actuar en nom de qui sigui cridat a exercir la funció de patró per raó del càrrec que ocupi.

Article 19

Obligacions del Patronat

1. En la seva actuació, el Patronat s'ha d'ajustar al que preceptua la legislació vigent i a allò que estableixen aquests Estatuts.

2. Correspon al Patronat complir les finalitats fundacionals i administrar els béns i drets que integren el patrimoni de la Fundació i mantenir-ne plenament el rendiment i la utilitat.

3. El Patronat ha de donar informació suficient sobre les finalitats i les activitats de la Fundació perquè les coneguin els beneficiaris i la resta de persones interessades.

Article 20

Responsabilitat dels patrons

1. Els patrons han d'ocupar el càrrec amb la diligència d'un representant lleial.

2. Els patrons han de respondre solidàriament davant la Fundació dels danys i perjudicis que causin per actes contraris a la llei o a aquests Estatuts, o pels duits a terme sense la diligència amb què han d'ocupar el càrrec. Queden exempts de responsabilitat els patrons que hagin votat en contra d'un acord i els qui provin que, sense haver intervingut per prendre'l i executar-lo, desconeixien que s'havien pres o que, sabent-ho, haguessin fet tot el possible per evitar el dany o que s'haguessin oposat expressament a executar-los.

3. Els patrons han d'assistir a les reunions a què siguin convocats i complir en les seves actuacions d'acord amb el que determinen les disposicions legals vigents i aquests Estatuts.

Article 21

El president

Correspon al president:

a) Exercir la representació de la Fundació davant tota classe de persones, autoritats i entitats públiques o privades, en tots els actes i negocis jurídics sempre que el Patronat no l'hagi atorgada expressament a cap altre dels seus membres.

b) Convocar les reunions del Patronat, fixar l'ordre del dia, presidir-les, dirigir-ne els debats i visar les actes de les reunions a les quals assisteixi.

c) Vetllar per l'execució correcta dels acords que adopta el Patronat.

d) Qualsevol altra facultat que legalment o estatutàriament se li concedeixi.

e) El president disposa de vot de qualitat per dirimir els empats que poguessin produir-se en les votacions que es facin en el Patronat.

 

Article 22

El vicepresident

Corresponen al vicepresident les funcions següents:

a) Substituir al president i exercir les seves funcions en els casos de vacant, absència o malaltia.

b) Les que per escrit li delegui el president o el mateix Patronat.

 

Article 23

El secretari

1. El Patronat nomena el secretari de la Fundació, càrrec que pot recaure en una persona aliena a aquest, cas en què tindrà veu però no vot.

2. Correspon al secretari certificar els acords del Patronat, custodiar tota la documentació pertanyent a la Fundació, estendre les actes corresponents a les reunions del Patronat, expedir els certificats, emetre els informes que siguin necessaris i totes les funcions que el Patronat li encomani expressament. En els casos de malaltia, absència o vacant, el vocal més jove del Patronat ha d'exercir les funcions de secretari.

Article 24

El gerent

1. El Patronat, a proposta del president, ha de nomenar un gerent com a òrgan de direcció de la Fundació amb funcions de gestió. El nomenament del gerent de la Fundació s'ha de comunicar al Consell de Govern, d'acord amb el Reial decret 1382/1985, d'1 d'agost, pel qual es regula la relació laboral de caràcter especial d'alta direcció; la llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de les Illes Balears, la normativa que les substitueixi i altra normativa concordant.

2. El gerent manté amb la Fundació una relació de naturalesa laboral, com a personal d'alta direcció. Li és aplicable la normativa reguladora del règim d'incompatibilitats dels membres del govern i dels alts càrrecs, d'acord amb l'article 21.2 de la Llei 7/2010. La formalització d'aquest contracte d'alta direcció està condicionada a l'informe preceptiu i vinculant de la direcció general en matèria de pressuposts i de la direcció general competent en matèria de funció pública del Govern de les Illes Balears.

3. La retribució bruta anual del gerent és aprovada pel Patronat en el moment del nomenament. Aquesta retribució no pot excedir de la retribució anual establerta per als directors generals en les respectives lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. El gerent, a més de fer-ho en els supòsits establerts en el contracte de treball corresponent i en la normativa laboral aplicable, cessa quan ho fa el president del Patronat que el va proposar. No obstant això, als efectes operatius i de gestió, el contracte mantindrà la vigència durant un termini màxim d'un mes des del cessament de l'autoritat que el va nomenar. En tot cas, el cessament s'ha de comunicar al Consell de Govern.

5. La persona titular de la gerència no percep en el moment del cessament cap indemnització excepte la que li pugui correspondre d'acord amb l'article 21.4 de la Llei 7/2010.

Article 24 bis

El delegat territorial a l'illa de Menorca

1. El nomenament i cessament de la persona titular de l'òrgan unipersonal de direcció per a la delegació territorial de la Fundació a Menorca, l'efectua lliurement el Patronat de l'ens, que ha de comunicar la circumstància que pertoqui al Consell de Govern, d'acord amb el Reial decret 1382/1985, d'1 d'agost, pel qual es regula la relació laboral de caràcter especial d'alta direcció; la llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de les Illes Balears, la normativa que les substitueixi i altra normativa concordant.

2. La formalització del contracte d'alta direcció del càrrec definit en aquest article està condicionada a l'informe preceptiu i vinculant de la direcció general en matèria de pressuposts i de la direcció general competent en matèria de funció pública del Govern de les Illes Balears.

3. El règim jurídic d'aquest òrgan unipersonal de direcció, igualment que el de la Gerència, és el que preveu l'article 21 de la Llei del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o la normativa que la substitueixi o desplegui.

Article 25

Funcions del gerent

1. Corresponen al gerent les funcions següents:

a) Establir, aprovar i fer complir les normes globals de funcionament intern de la Fundació i de cadascuna de les unitats organitzatives.

b) Elaborar i proposar al Patronat l'avantprojecte de pressupost anual d'ingressos i despeses i, si escau, les modificacions pressupostàries, així com formular els comptes anuals i la liquidació del pressupost de l'any anterior.

c) Elaborar i proposar al Patronat l'aprovació dels plans d'actuació a què es refereixen les lletres d) i e) de l'apartat 2 de l'article 16.

d) Administrar i gestionar amb caràcter ordinari el patrimoni de la Fundació, d'acord amb les lleis i les atribucions conferides pel Patronat, davant el qual ha de retre comptes i mantenir degudament actualitzat l'inventari de béns.

e) Ordenar els pagaments i gestionar la tresoreria d'acord amb els criteris aprovats pel Patronat.

f) Adquirir els béns i serveis i contractar les obres, els subministraments i els serveis d'acord amb les quanties i els límits que estableixi el Patronat. La contractació s'ha d'ajustar a l'article 46.5 de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions, en relació amb allò que hi sigui aplicable de la Llei de contractes del sector públic.

g) Vigilar el compliment dels principis i els criteris aplicables a la comptabilitat i supervisar-la.

h) Desenvolupar la política de personal dissenyada pel Patronat. A aquest efecte, concertar o rescindir relacions laborals, seleccionar el personal laboral, acordar les sancions i executar les actuacions que, en aquesta matèria, li siguin encomanades. En tot cas, la contractació de personal requereix les autoritzacions o informes previs exigits per la normativa vigent en matèria de funció pública i de pressuposts.

i) Exercir la direcció del personal al servei de la Fundació i mantenir la relació amb els òrgans de representació del personal.

j) Comunicar a la conselleria competent en matèria de funció pública i en matèria d'hisenda i pressuposts, amb l'antelació suficient, les reunions dels òrgans de negociació de les condicions del personal, així com responsabilitzar-se de la legalitat de les contractacions del personal de la Fundació d'acord amb les disposicions addicionals novena i onzena de la Llei 7/2010.

k) Informar regularment, i almenys trimestralment, el Patronat dels resultats de gestió, operatius i financers.

l) Emetre l'informe anual d'activitat i la declaració de garantia i responsabilitat i informar-ne el Patronat, de conformitat amb el que es disposa en els apartats 2 a 4 de l'article 18 de la Llei 7/2010.

m) Exercir, en cas d'urgència, les accions, les excepcions, els recursos i les reclamacions judicials i administratives necessàries en defensa dels drets i els interessos de la Fundació, de la qual cosa ha de retre compte al Patronat en la primera reunió que es faci.

n) Qualsevol altra facultat que legalment o estatutàriament se li atribueixi.

2. El gerent ha de respondre de les seves funcions davant el Patronat de la Fundació, amb independència i sense perjudici de qualsevol altra responsabilitat en què pugui incórrer.

 

​​​​​​​Article 25 bis

Funcions i competències del delegat territorial de l'illa de Menorca

El delegat territorial de l'Illa de Menorca que es nomeni és responsable, davant la Gerència, de la gestió de l'ens en la seva delegació territorial, en el marc de les competències que li atribueixi el Patronat en el seu nomenament, vinculades en tot cas amb els objectius generals de la Fundació, sens perjudici d'altres funcions que li puguin encarregar específicament els òrgans de direcció de l'entitat.

 

CAPÍTOL IV RÈGIM ECONÒMIC DE LA FUNDACIÓ

Article 26

Patrimoni

1. El Patrimoni de la Fundació està format per tots els béns, drets i obligacions susceptibles de valoració econòmica que n'integrin la dotació, així com pels que adquireixi la Fundació amb posterioritat a la seva constitució, s'afectin o no a la dotació.

2. La Fundació ha de figurar com a titular de tots els béns i drets integrants del seu patrimoni i ha de constar en l'inventari anual.

3. El Patronat ha de promoure la inscripció a nom de la Fundació dels béns i drets que integren el seu patrimoni en els registres públics corresponents.

4. La dotació patrimonial de la Fundació està integrada per tots els béns i els drets que constitueixin la dotació inicial de la Fundació i pels que en el futur s'aportin amb aquest caràcter.

5. En tot cas, les modificacions en la dotació patrimonial de la Fundació que puguin determinar la pèrdua del caràcter de fundació del sector públic autonòmic requereixen l'autorització prèvia del Consell de Govern, d'acord amb el que disposa l'article 56.1 de la Llei 7/2010.

Article 27

Finançament

1. La Fundació, per al desenvolupament de les seves activitats, es finança d'acord amb l'article 10 de la Llei 7/2010, amb els recursos econòmics següents:

a) Els béns i drets que constitueixen el seu patrimoni.

b) Els recursos que provinguin del rendiment del seu patrimoni.

c) Els ingressos ordinaris i extraordinaris que estigui autoritzada a percebre segons les disposicions per les quals es regeix.

d) Les transferències, corrents o de capital, que tinguin assignades als pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o d'altres administracions o entitats públiques.

e) Les subvencions, corrents o de capital, que procedeixin de les administracions o entitats públiques.

f) Les donacions, els llegats i qualsevol altra aportació, dinerària o no dinerària, que pugui percebre d'entitats privades i de particulars.

g) L'endeutament a curt o llarg termini en els termes prevists per la llei, i en particular per l'article 12 de la Llei 7/2010.

h) Qualsevol altre recurs que se li pugui atribuir.

2. La gestió patrimonial de la Fundació es regeix per la legislació aplicable a les fundacions, sense perjudici de l'aplicació dels principis generals d'eficàcia, eficiència i transparència a què es refereixen els articles 3 i 25.2 de Llei 7/2010.

3. El Patronat queda facultat per fer les variacions necessàries en la composició del patrimoni de la Fundació, de conformitat amb el que aconselli la conjuntura econòmica de cada moment i sense perjudici de sol·licitar la deguda autorització o de fer la comunicació escaient al Protectorat.

Article 28

Règim financer i pressupostari

1. L'exercici econòmic coincideix amb l'any natural.

2. La Fundació ha de dur una comptabilitat ordenada i adequada a la seva activitat que permeti un seguiment cronològic de les operacions duites a terme. Per fer-ho ha de dur necessàriament un llibre diari i un llibre d'inventaris i de comptes anuals, i els altres llibres obligatoris que determini la legislació vigent.

3. En la gestió econòmica i financera, la Fundació s'ha de regir pels principis i criteris generals determinats en la normativa vigent i ha d'aplicar les normes específiques contingudes en aquests Estatuts i, especialment, les previstes per a les entitats que integren el sector públic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. Abans de la data que estableixi l'ordre d'elaboració dels pressuposts del conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts de cada any, el Patronat ha de debatre i ha d'aprovar, a proposta del gerent, l'avantprojecte del pressupost de la Fundació per a l'any següent, de conformitat amb l'establert en els articles 31.2, 64.1, 65 i 66 del Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny.

En tot cas, les modificacions de les dotacions als pressuposts de la Fundació durant l'exercici s'han d'ajustar a allò previst en l'article 8 de la Llei 7/2010, i en els apartats 2 i 3 de l'article 64 del Text refós de la llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb caràcter general no es poden transferir dotacions de despesa de capital a despesa corrent, excepte les despeses de capital que, d'acord amb els pressuposts de la Fundació, estiguin finançades amb ingressos derivats de l'activitat pròpia d'aquella.

Així mateix, l'adopció de compromisos de despesa pluriennal s'ha d'ajustar a les normes contingudes en l'article 9 de la Llei 7/2010 i en les normes reglamentàries que la despleguin.

5. Els mateixos òrgans de la Fundació han de formular i aprovar la liquidació dels pressuposts en els mateixos terminis que els comptes anuals i els han de trametre a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma.

Article 29

Règim de control intern

1. La Fundació queda sotmesa al control de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que ha d'exercir les funcions de centre de control intern d'acord amb la Llei 7/2010, la normativa econòmic financera de la Comunitat Autònoma i la resta de normes legals i reglamentàries aplicables. Així mateix, la Fundació ha de subministrar a la direcció general competent en matèria de pressuposts la informació rellevant per verificar el compliment de les disposicions en matèria pressupostària que li requereixi.

2. Amb caràcter previ a l'inici de qualsevol expedient de despesa per part de la Fundació del qual es puguin derivar obligacions econòmiques per a aquesta, superiors a 50.000 euros, s'ha de requerir l'autorització prèvia de la persona titular de la conselleria d'adscripció o, en cas que superin la quantia de 500.000 euros, del Consell de Govern, a proposta de la conselleria d'adscripció d'acord amb l'article 15.2 de la Llei 7/2010.

3. La Fundació està sotmesa al control d'eficàcia i eficiència per part de la conselleria d'adscripció, sense perjudici del que correspongui a la Intervenció General o a altres òrgans. Aquest control té la finalitat de comprovar el grau de compliment dels objectius i de la utilització adequada dels recursos assignats, així com del compliment dels compromisos específics que, si escau, hagi assumit la Fundació en virtut de conveni, contractes o altres negocis jurídics.

4. Igualment, són aplicables a la Fundació les mesures addicionals de control previstes en l'article 19 de la Llei 7/2010.

Article 30

Comptes anuals i plans d'actuació

1. El Patronat ha d'elaborar i trametre al Protectorat, en els últims tres mesos de cada exercici, el pla d'actuació a què es refereix la lletra d) de l'apartat 2 de l'article 16, que ha d'incloure els objectius prevists i les activitats que es prevegin realitzar durant l'exercici següent. Així mateix, i després de l'aprovació del pressupost, el Patronat ha d'aprovar, durant el primer trimestre de l'exercici corresponent, el pla d'actuació a què es refereix l'apartat e) de l'article 16.2 en el qual s'ha d'incloure, entre altra documentació, un pla econòmic financer i les previsions relatives a recursos humans i tecnologies de la informació.

2. Simultàniament a l'aprovació dels comptes anuals, el gerent ha de presentar al Patronat i a la conselleria d'adscripció un informe anual d'activitat i signar una declaració de garantia i responsabilitat sobre les actuacions duites a terme per la Fundació durant l'any anterior, d'acord amb l'article 18 de la Llei 7/2010.

3. El gerent ha de formular els comptes anuals en el termini màxim de tres mesos des del tancament de l'exercici i els ha d'aprovar el Patronat en el termini màxim de sis mesos des del tancament de l'exercici, sense que pugui delegar aquesta funció en altres òrgans de la Fundació. Els comptes anuals s'han de presentar al Protectorat dins dels deu dies hàbils següents a l'aprovació, acompanyats d'un certificat, expedit pel secretari amb el vistiplau del president, de l'acord d'aprovació del Patronat en el qual figuri l'aplicació del resultat.

4. Els comptes anuals, que comprenen, com a mínim, el balanç, el compte de resultats i la memòria, han de mostrar la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera i del resultat de la Fundació. La memòria completa amplia i comenta la informació continguda en el balanç i el compte de resultats i ha d'incloure un inventari dels elements patrimonials. A més, ha d'incloure les activitats fundacionals, els canvis en els òrgans de govern, direcció i representació, i el grau de compliment del pla d'actuació. A més, ha d'incloure els recursos emprats, d'on provenen i el nombre de beneficiaris com a conseqüència de cada actuació realitzada, els convenis subscrits amb altres entitats per a aquesta finalitat i el grau de compliment de la finalitat a què estaven destinades les rendes i els ingressos.

5. Els documents als quals es refereix l'apartat anterior han de sotmetre's a l'examen i informe d'auditoria pública o, si escau, al control financer permanent d'acord amb les normes que estableix el Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Llei 7/2010 i les normes reglamentàries que les despleguin.

6. El Protectorat ha d'examinar els comptes anuals i dipositar-los posteriorment en el Registre de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

7. Els comptes s'han de trametre també a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en els deu dies posteriors a la formulació i a l'aprovació.

 

CAPÍTOL V MODIFICACIÓ, FUSIÓ I EXTINCIÓ

Article 31

Modificació

1. El Patronat pot modificar aquests Estatuts sempre que resulti convenient als interessos de la Fundació. En qualsevol cas, ha de modificar els Estatuts quan les circumstàncies que varen presidir la constitució de la Fundació hagin variat de manera que aquesta no pugui actuar satisfactòriament conformement als Estatuts en vigor.

2. Per adoptar acords de modificació estatutària cal un quòrum de votació favorable d'almenys la meitat més un dels membres del Patronat, d'acord amb l'article 18.3 d'aquests Estatuts, així com l'autorització prèvia del Consell de Govern en els termes prevists en la Llei 7/2010.

3. La modificació dels Estatuts acordada pel Patronat s'ha de comunicar al Protectorat. Si el Protectorat no s'oposa motivadament i per raons de legalitat a la modificació estatutària, el Patronat ha d'elevar a escriptura pública la modificació dels Estatuts. Posteriorment, s'ha d'inscriure en el Registre de Fundacions.

Article 32

Fusió

1. El Patronat de la Fundació pot acordar la fusió amb una altra fundació o la integració amb un altre tipus d'ens del sector públic, ja sigui de dret privat o de dret públic, sempre que resulti convenient en interès de la mateixa. Aquest acord s'ha de comunicar al Protectorat. Si aquest no s'hi oposa motivadament i per raons de legalitat, el Patronat ha d'elevar a escriptura pública la fusió. Posteriorment s'ha d'inscriure en el Registre de Fundacions.

2. La proposta de fusió s'ha d'elevar, en tot cas i amb caràcter previ a l'aprovació del Patronat, al Consell de Govern perquè l'autoritzi prèviament, conjuntament, si escau, amb el pla d'actuació i l'estudi econòmic i financer.

L'acord de fusió l'ha de prendre el Consell de Govern a proposta de la conselleria d'adscripció amb els informes preceptius de les conselleries competents en matèria d'hisenda i pressuposts i en matèria de fundacions, i també, si escau, de la conselleria competent en matèria de funció pública.

3. L'acord de fusió ha d'aprovar-se amb el vot favorable d'almenys la meitat més un dels membres del Patronat, d'acord amb l'article 18.3 d'aquests Estatuts.

4. La fusió, l'absorció o la integració no comporten l'obertura del procediment de liquidació conforme a l'article 56.4 de la Llei 7/2010.

Article 33

Extinció i liquidació

1. La Fundació s'extingirà per les causes i d'acord amb els procediments que estableix la legislació vigent.

2. L'extinció requereix l'acord previ del Consell de Govern a proposta de la conselleria d'adscripció amb els informes preceptius de les conselleries competents en matèria d'hisenda i pressuposts, en matèria de fundacions i en matèria de funció pública.

3. L'extinció de la Fundació determinarà l'obertura del procediment de liquidació que realitzarà el Patronat sota el control del Protectorat, excepte en els supòsits als quals es refereix l'apartat 4 de l'article anterior, en què no serà necessària la liquidació de la Fundació.

4. Els béns i drets resultants de la liquidació es destinaran a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a entitats del sector públic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l'objecte social o activitat de les quals estigui relacionat amb la innovació, la recerca o el desenvolupament tecnològic.