Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 1282
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 4 de febrer de 2020 per la qual es convoca el procediment per acreditar les competències professionals adquirides a través de l’experiència laboral o de vies no formals de formació (Acredita 2019)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional té com a finalitat la creació d'un sistema nacional de qualificacions i formació professional que faciliti la integració de les diferents formes de certificació i acreditació de les competències i de les qualificacions professionals. D'acord amb l'article 3.5 d'aquesta norma, una de les finalitats d'aquest sistema és avaluar i acreditar oficialment la qualificació professional de les persones interessades, sigui quina sigui la forma com s'hagi aconseguit. L'article 4.1 b estableix que un dels instruments per a això és un procediment de reconeixement, avaluació, acreditació i registre de les qualificacions professionals.

A l'article 8.2, la Llei orgànica esmentada estableix que l'avaluació i l'acreditació de les competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació tenen com a referent el Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals.

La Llei 2/2011, de 4 de març, d'economia sostenible indica a l'article 72.h) que un dels objectius en matèria de formació professional és millorar la qualificació dels ciutadans mitjançant l'aplicació del procediment d'avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals.

El Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral determina el procediment únic per avaluar i acreditar les competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació, d'acord amb el que preveu l'article 8.2 de la Llei orgànica 5/2002.

D'acord amb l'article 21.1.b) del Reial decret esmentat, les administracions educatives i laborals competents de cada comunitat autònoma han d'establir conjuntament l'estructura organitzativa responsable d'aquest procediment.

El Decret 55/2011, de 20 de maig, regulador de l'estructura organitzativa del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per l'experiència laboral o vies no formals de formació a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, determina a l'article 2.1 que la Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats i el Servei d'Ocupació de les Illes Balears, conjuntament o separadament, han d'aprovar les convocatòries públiques del procediment d'avaluació i d'acreditació de les competències professionals adquirides per l'experiència laboral o de vies no formals de formació, i han de garantir l'estructura organitzativa necessària per gestionar el procediment. En el cas que s'aprovin de forma separada, és preceptiu un informe favorable vinculant de l'òrgan administratiu no convocant.

El Decret 55/2011 designa a l'article 3.1 l'Institut de les Qualificacions Professionals de les Illes Balears (IQPIB) com a òrgan encarregat de la gestió i la coordinació d'aquest procediment.

El reconeixement de les competències professionals avaluades mitjançant el procediment que regula el Reial decret 1224/2009, quan les persones interessades no completin les qualificacions recollides en el títol de formació professional o en el certificat de professionalitat corresponent, s'ha de fer mitjançant una acreditació parcial acumulable, amb la finalitat de poder completar la formació que els permeti obtenir el títol i/o el certificat indicats i per facilitar a les persones l'aprenentatge al llarg de la vida i la millora de la seva qualificació professional.

El Reial decret 1032/2017, de 15 de desembre (BOE núm. 305, de 16 de desembre) va aprovar l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació 2017-2020 (EEAO), la qual es configura com el marc normatiu per a la coordinació i execució de les polítiques actives d'ocupació i intermediació laboral al conjunt de l'Estat. L'Estratègia incorpora com a objectiu potenciar la formació i, concretament, determina a l'objectiu instrumental 2.3 “Promoure la formació modular acreditable i el reconeixement de les competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral i les vies no formals de formació.”

Segons l'acord del Consell de Ministres, de dia 22 de novembre de 2019, aquesta convocatòria està finançada pel Ministeri d'Educació i Formació Professional, en el marc del Programa Operatiu d'Ocupació, Formació i Educació 2014-2020.

Per tot això, dict la següent

Resolució

  1. Aprovar les bases que han de regir la convocatòria del procediment per acreditar les competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació. Aquestes bases figuren com a annex 1 d'aquesta Resolució.
  2. Aprovar el nombre de places de les qualificacions professionals convocades, amb indicació de les unitats de competència, el certificat de professionalitat, el títol de formació professional i el centre seu (principal i auxiliar) de cada qualificació professional. Tot això figura com a annex 2.
  3. Convocar el procediment per acreditar les competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació en els termes que figuren a les bases que s'inclouen com a annex 1 d'aquesta Resolució. Aquesta convocatòria la duu a terme la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca. Aquests procediments s'ajusten al que regula el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral i el Decret 55/2011, de 20 de maig, regulador de l'estructura organitzativa del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per l'experiència laboral o per vies no formals de formació a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  4. Aquesta Resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i entra en vigor l'endemà de publicar-se.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de publicar-se, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de publicar-se, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 4 de febrer de 2020

El conseller

Martí X. March i Cerdà

 

ANNEX 1

Bases de la convocatòria

 

Primer

Objecte i àmbit d'aplicació

  1. Aquesta convocatòria permet avaluar i acreditar les competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral i/o de vies no formals de formació de les unitats de competència de les qualificacions professionals especificades a l'annex 2.
  2. El procediment i els requisits establerts en aquesta resolució, així com els efectes de l'avaluació i acreditació de competències, tenen abast i validesa a tot el territori de l'Estat.

Segon

Destinataris

Els destinataris són les persones amb experiència laboral o bé amb aprenentatges no formals de formació relacionats amb les unitats de competència de les qualificacions professionals objecte d'aquesta convocatòria i que compleixin els requisits prevists al punt quart.

Tercer

Import de la convocatòria i partida pressupostària

El cost total pressupostat per a la implementació del procediment d'acreditació de competències professionals és de 44.932,43 €. Aquesta quantia fou assignada a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en la sessió de la Conferència Sectorial d'Educació de dia 11 de novembre de 2019. Els acords presos a la Conferència Sectorial es formalitzaren a l'Acord del Consell de Ministres de 22 de novembre de 2019.

 

Quart

Requisits per a la participació

1. Les persones que vulguin participar en el procediment han de complir els requisits següents:

a) Tenir la nacionalitat espanyola, haver obtingut el certificat de registre de ciutadania comunitària o la targeta de familiar de ciutadà de la Unió Europea, o ser titular d'una autorització de residència o de residència i treball a Espanya en vigor, en els termes establerts en la normativa espanyola d'estrangeria i immigració.

b) Tenir, com a mínim, en el moment de fer la inscripció:

  • 18 anys complerts, per a les qualificacions de nivell 1.
  • 20 anys complerts, per a les qualificacions de nivell 2 i nivell 3.

c) Tenir experiència laboral o formació relacionada amb les unitats de competència de les qualificacions professionals que es volen acreditar, d'acord amb el que figura a continuació:

i. En el cas d'experiència laboral, per a les qualificacions de nivell 1, s'han de justificar almenys 2 anys, amb un mínim de 1.200 hores treballades en total els darrers 10 anys.

ii. En el cas d'experiència laboral, per a les qualificacions de nivell 2 i 3, s'han de justificar almenys 3 anys, amb un mínim de 2.000 hores treballades en total els darrers 10 anys.

iii. En el cas de formació, s'han de justificar almenys 200 hores de formació relacionada amb les unitats de competència de les qualificacions professionals de nivell 1 que es volen acreditar, i almenys 300 hores de formació relacionada amb les unitats de competència de les qualificacions professionals de nivell 2 i 3 que es volen acreditar. En els casos que els mòduls formatius associats a la unitat de competència que es pretén acreditar prevegin una durada inferior, s'han d'acreditar les hores establertes en aquests mòduls. La formació indicada s'ha d'haver duit a terme en els darrers 10 anys.

Per establir el període de deu anys anteriors a la convocatòria s'ha de tenir com a referència el dia de publicació al BOIB d'aquesta Resolució.

2. Les persones que compleixin els requisits d'experiència o de formació, més grans de 25 anys i que no puguin justificar-los, poden sol·licitar la inscripció provisional en el procediment sempre que presentin alguna prova admesa en dret que justifiqui l'experiència laboral o la formació no formal d'acord amb el que preveu l'article 11.2 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol. Per a aquests casos la comissió d'avaluació corresponent ha de determinar si se'n permet la inscripció definitiva.

Cinquè

Incompatibilitats

Les persones que vulguin participar en el procediment no poden demanar l'avaluació i l'acreditació de les unitats de competència si:

a) Aquestes unitats s'han acreditat prèviament.

b) Aquestes unitats són convalidables amb mòduls formatius o amb mòduls professionals que ja s'han superat.

c) Estan matriculades, en el moment de formalitzar la inscripció, de mòduls formatius o amb mòduls professionals convalidables.

d) Estan inscrites, en el moment de formalitzar la inscripció, en un procediment d'acreditació de competències d'aquestes unitats de competència.

e) Han sol·licitat l'acreditació i l'avaluació d'aquestes unitats de competència comunes en inscriure's en més d'una qualificació professional.

 

Sisè

Política de privacitat

  1. Les dades es tractaran d'acord amb Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
  2. L'IQPIB durà a terme el tractament estadístic i la gestió del procediment d'avaluació i d'acreditació de les competències professionals. En qualsevol moment es poden exercir els drets reconeguts a la llei esmentada, en particular els d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició adreçant-se per escrit a l'IQPIB, amb el mateix domicili que la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.

Setè

Taxes

1. La inscripció a cadascuna de les tres fases està subjecta al pagament de taxes. Aquest pagament es pot fer per via telemàtica o de forma presencial al moment de fer el tràmit en línia corresponent.

2. En aplicació de la Llei 19/2019, de 30 de desembre, de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2020, i la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors 2 de gener de 2020, per la que s'estableix l'actualització de les bases, els tipus de gravamen i les quotes tributàries de les taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2020, les taxes per a la implantació dels processos de reconeixement de competències professionals assolides per experiència laboral a les Illes Balears són les següents:

Concepte

Euros

1. Inscripció al procés de reconeixement de competències professionals assolides per experiència laboral o vies no formals de formació.

5,68

2. Inscripció a la fase d'orientació i assessorament:

2.1 Per a qualificacions de nivell 1.

28,43

2.2 Per a qualificacions de nivell 2.

39,79

2.3 Per a qualificacions de nivell 3.

45,48

3. Inscripció a la fase d'avaluació i acreditació:

3.1 Per a unitats de competència de qualificacions de nivell 1, sigui quin sigui el nombre d'unitats de competència de les quals se sol·licita avaluació.

11,37

3.2 Per a unitats de competència de qualificacions de nivell 2:

— Si se sol·licita l'avaluació d'una unitat de competència.

11,37

— Si se sol·licita l'avaluació de dues unitats de competència.

17,04

— Si se sol·licita l'avaluació de tres o més unitats de competència.

22,74

3.3 Per a unitats de competència de qualificacions de nivell 3:

— Si se sol·licita l'avaluació d'una unitat de competència.

17,04

— Si se sol·licita l'avaluació de dues unitats de competència.

22,74

— Si se sol·licita l'avaluació de tres o més unitats de competència.

39,79

3. Queden exemptes del pagament de la taxa:

a) Les persones en situació legal de desocupació, sempre que presentin l'informe de període ininterromput inscrit en situació de desocupació del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) o l'organisme equivalent de fora de les Illes Balears que acrediti que està inscrit com a demandant d'ocupació i la condició de desocupat. La data d'aquest document no pot ser anterior en més de trenta dies naturals a l'inici del termini d'inscripció.

b) Les persones amb una discapacitat igual o superior al 33 %, sempre que presentin una còpia compulsada de la targeta acreditativa del grau de discapacitat o un certificat expedit per la Direcció General de Dependència.

c) Els membres de famílies nombroses, sempre que presentin una còpia compulsada del títol de família nombrosa en vigor.

d) Les famílies en situació de vulnerabilitat econòmica especial, sempre que presentin el certificat corresponent.

e) Les persones subjectes a mesures privatives de llibertat, sempre que presentin un certificat expedit pel centre penitenciari.

f) Els joves en acolliment familiar i els joves tutelats i extutelats en vies d'emancipació, sempre que presentin el certificat corresponent.

g) Les persones que hagin estat víctimes d'actes terroristes, i també el cònjuge i els fills, sempre que acreditin documentalment aquesta condició mitjançant la resolució administrativa corresponent. En el cas del cònjuge i els fills, també s'ha de presentar còpia compulsada del llibre de família.

h) Les víctimes de violència de gènere, i també els fills que en depenen, sempre que acreditin documentalment aquesta condició mitjançant qualsevol dels documents prevists per la normativa vigent. En el cas dels fills dependents, també s'ha de presentar còpia compulsada del llibre de família.

i) Els membres de les famílies monoparentals, sempre que presentin una còpia compulsada del llibre de família.

 

Vuitè

Qualificacions professionals i nombre de places convocades

  1. La relació de les qualificacions professionals susceptibles d'acreditació i el nombre de places convocades figuren a l'annex 2.
  2. La directora de l'IQPIB pot fixar que el nombre de places convocades inicialment s'ampliï sempre que s'assignin fons suficients a la partida pressupostària a la qual s'ha d'imputar la despesa corresponent a aquesta convocatòria.
  3. Igualment, si el nombre de places convocades en una qualificació professional no es cobreixen, aquestes es poden redistribuir a altres qualificacions professionals d'aquesta mateixa convocatòria i es cobriran amb candidats que compleixen els requisits però no tenen plaça adjudicada.
  4. En cas que el nombre d'inscrits que compleixen els requisits en una qualificació sigui molt inferior al nombre de places convocades, el conseller d'Educació, Universitat i Recerca, mitjançant resolució, pot ampliar els terminis d'inscripció o, si n'és el cas, anul·lar la convocatòria d'aquesta qualificació.

Novè

Fases del procediment i seus de cada qualificació professional

1. Segons el que disposa el Reial decret 1224/2009, les fases del procediment són:

a) Assessorament.

b) Avaluació de la competència professional.

c) Acreditació i registre de la competència professional.

2. Aquestes tres fases del procediment s'han de dur a terme durant l'any 2020.

3. Les diferents fases del procediment s'han de desenvolupar als centres seu (principal i auxiliar) que s'indiquen a l'annex 2.

Desè

Presentació de documentació

1. La documentació requerida (excepte el dossier i les reclamacions) es pot presentar en línia al moment de realitzar el tràmit telemàtic.

2. En cas de no adjuntar la documentació, aquesta s'ha de presentar preferentment als llocs següents:

a) Mallorca: Registre de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca (c. del Ter, 16, planta baixa, 07009 Palma).

b) Menorca: Delegació Territorial d'Educació a Menorca (c. de Josep Maria Quadrado, 33, 07703 Maó).

c) Eivissa: Delegació Territorial d'Educació a Eivissa (v. Púnica, 23, 07800 Eivissa).

d) Formentera: Delegació territorial d'Educació a Formentera (av. Porto-salè, 87, 07860 Formentera).

3. D'acord amb l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els documents que els interessats adrecin als òrgans de les administracions públiques es poden presentar:

a) Al registre electrònic de l'administració o organisme al qual es dirigeixin, així com a la resta de registres electrònics de qualsevol dels subjectes a què es refereix l'article 2.1.

b) A les oficines de Correus, en la forma que s'estableixi per reglament.

c) A les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger.

d) A les oficines d'assistència en matèria de registres.

e) En qualsevol altre lloc que estableixin les disposicions vigents.

 

Onzè

Sol·licitud d'inscripció al procediment

1. El termini de sol·licitud d'inscripció al procediment és del 21 de febrer al 2 de març.

2. Les persones interessades a participar en aquesta convocatòria han d'emplenar la sol·licitud d'inscripció telemàtica mitjançant el formulari establert a l'efecte que es troba disponible a la pàgina web http://iqpib.caib.es. La tramitació telemàtica només es completa quan s'envia la sol·licitud. No es consideren vàlides les sol·licituds amb la marca d'aigua “sense validesa”, ja que això indica que no s'ha enviat. En el cas d'haver tramitat més d'una sol·licitud només es considera vàlida la darrera que s'ha registrat telemàticament.

3. Per fer efectiva la inscripció al procediment s'ha de presentar, segons el punt desè d'aquesta Resolució, la documentació acreditativa següent:

a) Sol·licitud d'inscripció telemàtica emplenada i signada.

b) Fotocòpia del NIF, el NIE o un altre document justificatiu.

c) Justificant del pagament de la taxa d'inscripció i, si n'és el cas, documentació justificativa de tenir dret a una bonificació de la taxa. En el cas d'exempció del pagament de la taxa cal presentar la documentació que ho justifiqui.

d) Document informatiu del finançament de l'actuació Acredita 2019, el qual es troba disponible a la pàgina web http://iqpib.caib.es.

e) Documentació justificativa de l'experiència laboral dels darrers 10 anys en les unitats de competència de les qualificacions professionals que es volen acreditar:

  • Per a treballadors assalariats:

i. Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de l'Institut Social de la Marina o de la mutualitat a la qual estiguin afiliats, en què constin l'empresa, la categoria laboral (grup de cotització) i el període de contractació.

ii.Fotocòpia dels contractes de treball o certificació de l'empresa o empreses on s'hagi adquirit l'experiència laboral en què constin específicament la durada dels períodes de prestació del contracte, l'activitat exercida i l'interval de temps en què s'ha fet l'activitat.

  • Per a treballadors autònoms o per compte propi:

i. Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de l'Institut Social de la Marina o de la Mutualitat a la qual estiguin afiliats en què constin els períodes d'alta en el règim corresponent.

ii. Certificat d'alta de l'impost d'activitats econòmiques (IAE) en què consti l'activitat o activitats que s'han exercit.

iii. Declaració responsable amb la descripció de l'activitat exercida i l'interval de temps en què s'ha duit a terme.

  • Per a treballadors voluntaris o becaris:

Fotocòpia del certificat de l'organització on s'hagi prestat l'assistència en què constin, específicament, les activitats i les funcions exercides, l'any en què s'han fet i el nombre total d'hores dedicades.

f) Documentació justificativa de la formació no formal dels darrers 10 anys, que ha de reunir els requisits següents:

i. La formació rebuda ha d'estar relacionada amb les unitats de competència que es pretenen acreditar.

ii. A la documentació acreditativa han de constar-hi els continguts, la durada en hores i el període en què es va dur a terme. Si la durada de la formació està expressada en crèdits, se n'ha d'especificar l'equivalència en hores. No s'han de valorar els cursos de durada inferior a deu hores ni l'assistència a jornades, simposis, esdeveniments o similars.

g) Si escau, declaració responsable o prova admesa en dret per justificar els requisits d'experiència laboral o formativa.

4. Tots els documents que no es presentin redactats en llengua catalana o castellana s'han d'acompanyar necessàriament de la traducció oficial corresponent.

5. La falsedat en les dades declarades o aportades comporta la pèrdua del dret a participar en aquesta convocatòria i la no devolució de les taxes abonades.

Dotzè

Criteris per determinar l'admissió al procediment

1. En el cas que el nombre de sol·licituds que compleixin els requisits sigui superior al nombre de places establert en la convocatòria, s'ha d'aplicar el barem següent:

a) Per cada dia d'experiència laboral relacionada amb les unitats de competència que es volen acreditar (com a treballador per compte d'altri i com a treballador de caràcter autònom) s'atorguen 0,0166 punts per dia. Si l'experiència no ha estat a jornada completa, la puntuació anterior s'ha de comptar de forma proporcional a la jornada feta.

b) Per cada 10 hores de feina relacionada amb les unitats de competència que es volen acreditar com a becari o voluntari: 0,033 punts.

c) Per cada 10 hores de formació rebuda relacionada amb les unitats de competència que es volen acreditar: 0,05 punts. Si la formació està expressada en crèdits, un crèdit equival a 10 hores i un crèdit ECTS equival a 25 hores, amb un màxim de 30 punts.

d) Per trobar-se en situació d'atur en el moment de la inscripció: 5 punts (s'ha de justificar amb un certificat emès pel Servei d'Ocupació).

e) Per trobar-se empadronat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el moment de la inscripció: 15 punts (s'ha de justificar amb un certificat d'empadronament).

2. Han de resultar admeses les persones amb més puntuació d'acord amb els criteris de l'apartat anterior fins que es cobreixin totes les places que s'ofereixen en aquesta convocatòria. En cas d'empat, ha de prevaler l'aspirant amb més puntuació en l'apartat 1.a). En el cas que continuï l'empat entre candidats, per resoldre'l s'ha d'aplicar el criteri d'admetre la persona de més edat. Per a això, s'ha de tenir en compte l'any de naixement.

 

Tretzè

Publicació de les llistes provisionals d'admissió al procediment

El 24 de març s'ha de publicar la llista provisional de persones que compleixen els requisits i les que no els compleixen a la pàgina web http://iqpib.caib.es.

Catorzè

Termini de reclamacions a les llistes d'admissió al procediment

  1. Les persones candidates disposen del 25 al 27 de març, ambdós inclosos, per fer les reclamacions oportunes a les llistes provisionals.
  2. Aquesta reclamació s'ha de presentar als llocs indicats al punt desè d'aquesta Resolució i s'hi ha d'adjuntar tota la documentació necessària per esmenar-ne els defectes, les errades en la valoració o l'omissió a les llistes. En el cas que la reclamació no es presenti al lloc especificat en el punt desè 2 s'haurà d'avançar la reclamació al correu electrònic de l'IQPIB (iqpib@dgfpieas.caib.es).

Quinzè

Publicació de les llistes definitives d'admissió al procediment

El 21 d'abril s'ha de publicar la llista definitiva de persones admeses i excloses a la pàgina web http://iqpib.caib.es.

Setzè

Inscripció a la fase d'assessorament

1. El termini de sol·licitud d'inscripció a la fase d'assessorament és del 22 al 29 d'abril.

2. Les persones admeses al procediment han d'emplenar la sol·licitud telemàtica d'inscripció per participar a la fase d'assessorament, mitjançant el formulari establert a l'efecte que es troba disponible a la pàgina web http://iqpib.caib.es. La tramitació telemàtica només es completa quan s'envia la sol·licitud. No es consideren vàlides les sol·licituds amb la marca d'aigua “sense validesa”, ja que això indica que no s'ha enviat. En el cas d'haver tramitat més d'una sol·licitud només es considera vàlida la darrera que s'ha registrat telemàticament.

3. Per fer efectiva la inscripció a la fase d'assessorament s'ha de presentar, segons el punt desè d'aquesta Resolució, la documentació acreditativa següent:

a) Sol·licitud d'inscripció telemàtica a la fase d'assessorament emplenada i signada.

b) Justificant del pagament de la taxa d'inscripció i, si n'és el cas, documentació justificativa de tenir dret a una bonificació de la taxa. En el cas d'exempció del pagament de la taxa cal presentar la documentació que ho justifiqui

c) Dossier del candidat o candidata.

4. Les persones candidates han de preparar el dossier amb tota la documentació relativa a l'historial professional i formatiu relacionat amb les unitats de competència que s'han d'avaluar d'acord amb el manual per a l'elaboració del dossier, que es troba a la pàgina web http://iqpib.caib.es.

5. Tota la documentació que conforma el dossier s'ha d'acarar.

Dissetè

Desenvolupament de la fase d'assessorament

  1. La fase d'assessorament s'ha de desenvolupar d'acord amb el que disposa l'article 15 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol.
  2. Aquesta fase tindrà lloc del 15 de maig al 22 de juny.
  3. Almenys una de les intervencions de la fase d'assessorament ha de ser presencial, individual i ha de quedar recollida en el document justificatiu d'intervenció. La resta d'intervencions es poden desenvolupar per mitjans telemàtics.
  4. En el cas que la persona candidata no comparegui en la data, l'hora i el lloc indicats per a l'assessorament, aquesta disposa de tres dies naturals per presentar el justificant oficial de l'absència a la comissió d'avaluació corresponent. En les intervencions que es facin per mitjans telemàtics, quan aquesta no sigui possible per falta de comunicació imputable a la persona candidata, es considera que la fase d'assessorament no s'ha duit a terme. En tots dos casos s'ha d'entendre que desisteix de continuar participant en el procediment, per la qual cosa, sempre que no presenti el justificant, se l'ha d'excloure. Aquesta circumstància s'ha de fer constar al seu expedient.
  5. Per facilitar l'accés al reconeixement de competències professionals objecte d'aquesta convocatòria, les persones que treballen poden utilitzar els permisos individuals de formació, d'acord amb el que estableix l'article 10.7 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, i la resta de normativa vigent.
  6. Les persones candidates rebran, per mitjans telemàtics, l'informe d'assessorament de la qualificació professional corresponent, al més tard, el 23 de juny.

Divuitè

Inscripció a la fase d'avaluació

1. El termini de sol·licitud d'inscripció a la fase d'avaluació és del 24 al 30 de juny.

2. Les persones admeses a la fase d'assessorament que no hagin desistit de la seva participació poden participar a la fase d'avaluació i emplenar la sol·licitud telemàtica d'inscripció a aquesta fase, mitjançant el formulari establert a l'efecte que es troba disponible a la pàgina web http://iqpib.caib.es. La tramitació telemàtica només es completa quan s'envia la sol·licitud. No es consideren vàlides les sol·licituds amb la marca d'aigua “sense validesa”, ja que això indica que no s'ha enviat. En el cas d'haver tramitat més d'una sol·licitud només es considera vàlida la darrera que s'ha registrat telemàticament.

3. Per fer efectiva la inscripció a la fase d'avaluació s'ha de presentar, segons el punt desè d'aquesta Resolució, la documentació acreditativa següent:

a) Sol·licitud d'inscripció telemàtica a la fase d'avaluació emplenada i signada.

b) Justificant del pagament de la taxa d'inscripció i, si n'és el cas, documentació justificativa de tenir dret a una bonificació de la taxa. En el cas d'exempció del pagament de la taxa cal presentar la documentació que ho justifiqui.

 

Dinovè

Desenvolupament de la fase d'avaluació

  1. La fase d'avaluació s'ha de desenvolupar d'acord amb el que disposa l'article 16 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol.
  2. Aquesta fase tindrà lloc del 10 de juliol al 23 d'agost.
  3. L'avaluació de la competència professional de la persona candidata s'ha de fer de cadascuna de les unitats de competència recollides en aquesta convocatòria a les quals s'hagi inscrit. Aquesta avaluació té com a objecte comprovar si es demostra la competència professional requerida en les realitzacions professionals, en els nivells establerts en els criteris de realització i en una situació de treball, real o simulada, fixada a partir del context professional, seguint els criteris per a l'avaluació establerts en les guies d'evidències.
  4. A la fase d'avaluació almenys una de les intervencions ha de ser presencial, individual i ha de quedar constància en el document justificant d'intervenció .
  5. En el cas que la persona candidata no concorri en la data, l'hora i el lloc indicats per a l'avaluació, aquesta disposa de tres dies naturals per presentar el justificant oficial de l'absència a la comissió d'avaluació corresponent. En cas contrari, s'ha d'entendre que desisteix de continuar participant en el procediment, per la qual cosa, sempre que no presenti el justificant, se l'ha d'excloure. Aquesta circumstància s'ha de fer constar al seu expedient.
  6. Els resultats de l'avaluació de la competència professional en cada unitat de competència s'han d'expressar en els termes de demostrada o no demostrada.
  7. Per facilitar l'accés al reconeixement de competències professionals objecte d'aquesta convocatòria, les persones que estiguin treballant poden utilitzar els permisos individuals de formació, d'acord amb el que estableix l'article 10.7 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, i la resta de normativa vigent.
  8. Les persones candidates han de rebre, per mitjans telemàtics, la comunicació dels resultats de l'avaluació de la qualificació professional corresponent, al més tard, l'1 de setembre.
  9. La persona avaluada, si no està d'acord amb el resultat de l'avaluació, té dret a reclamar davant la comissió d'avaluació. La reclamació s'ha de presentar als llocs indicats al punt desè d'aquesta Resolució en el termini comprès entre el 2 i el 4 de setembre, ambdós inclosos. En el cas que la reclamació no es presenti al lloc especificat al punt desè 2 s'ha d'avançar la reclamació al correu electrònic de l'IQPIB (iqpib@dgfpieas.caib.es).
  10. La comissió d'avaluació ha de comunicar al candidat o candidata el resultat de la reclamació, al més tard, el 15 de setembre.
  11. Contra el resultat de la reclamació es pot presentar un recurs d'alçada davant la directora de l'IQPIB en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació.
  12. El certificat d'acreditació de les unitats de competència demostrades ha d'estar disponible a partir del 9 d'octubre a la secretaria del centre seu (principal o auxiliar). Les persones candidates residents a Formentera o a fora de les Illes Balears l'han de rebre per correu certificat a l'adreça que indiquin a la inscripció.

Vintè

Pla de formació

1. Amb independència dels resultats obtinguts, la comissió d'avaluació ha de proporcionar a totes les persones avaluades el corresponent pla de formació, en el qual s'ha de fer constar:

a) Possibilitats de formació, amb les orientacions pertinents, perquè puguin acreditar en convocatòries posteriors les unitats de competència no demostrades.

b) Possibilitats de formació, amb les orientacions pertinents, per completar la formació conduent a l'obtenció d'un certificat de professionalitat o un títol de formació professional que hi estigui relacionat.

c) Si els candidats compleixen els requisits per obtenir un certificat de professionalitat o un títol de formació professional, s'han d'indicar els tràmits necessaris perquè el puguin obtenir.

2. El pla de formació s'ha de lliurar al candidat juntament amb el certificat d'acreditació de les unitats de competència demostrades. Les persones candidates residents a Formentera o a fora de les Illes Balears l'han de rebre per correu certificat a l'adreça que indiquin a la inscripció.

Vint-i-unè

Fase d'acreditació i registre de la competència professional

  1. La directora de l'IQPIB ha d'expedir el certificat d'acreditació de les unitats de competència avaluades positivament a cada persona candidata, expressades com a demostrades, d'acord amb el model previst a l'annex III A del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol.
  2. L'IQPIB ha de registrar d'ofici en el Registre d'Unitats de Competències Professionals de les Illes Balears, creat mitjançant el Decret 55/2011, les acreditacions d'unitats de competència expedides en el marc del procediment establert pel Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, i ha de transferir els resultats al registre de caràcter estatal del Servei d'Ocupació Estatal, en compliment de l'article 18.2 del Reial decret 1224/2009.
  3. En qualsevol cas, l'acreditació de les competències professionals no implica l'obtenció de l'habilitació per a la professió. Per obtenir-la, s'ha de complir la normativa que regula l'exercici de l'activitat professional corresponent.

Vint-i-dosè

Recuperació de la documentació presentada

  1. Del 9 d'octubre al 20 de desembre els participants poden recuperar a la secretaria del centre seu (principal i auxiliar) la documentació que hagin presentat per acreditar els seus mèrits (dossier). Si la documentació no es retira en aquest termini, s'entén que l'aspirant renuncia a recuperar-la i es destruirà.
  2. Els residents a Formentera han de rebre la documentació per correu certificat a l'adreça que indiquin a la inscripció. Les persones candidates de fora de les Illes Balears que vulguin recuperar el dossier han de sol·licitar-ne la devolució a la comissió i se'n tramitarà l'enviament mitjançant cobrament a destinació.

Vint-i-tresè

Nomenament dels assessors, avaluadors i membres de les comissions d'avaluació

  1. D'acord amb el que preveu l'article 7 del Decret 55/2011, de 20 de maig, s'han de designar els assessors i els avaluadors i establir la composició i el nombre de comissions d'avaluació necessàries per dur a terme aquest procediment.
  2. La directora de l'IQPIB, òrgan responsable d'habilitar el personal assessor i avaluador, designa les persones que han d'actuar com a assessors, avaluadors i membres de les comissions, i el director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors les nomena perquè actuïn com a tals en el procediment d'acreditació.
  3. Els assessors i els avaluadors participants en aquesta convocatòria han d'estar inclosos en el Registre del personal assessor i avaluador del Servei Públic d'Ocupació Estatal de les unitats de competència per a les quals s'ha convocat el procediment.
  4. Aquest nomenament s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web http://iqpib.caib.es.

Vint-i-quatrè

Compensacions econòmiques

Les persones designades com a assessors, avaluadors i membres de les comissions han de percebre una indemnització per raó de servei, la qual està establerta al Decret 4/2019, de 25 de gener, de modificació del Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració autonòmica de les Illes Balears.

 

 

​​​​​​​ANNEX 2

Qualificació professional

Socorrisme en instal·lacions aquàtiques

Família professional

Activitats fisicoesportives

Nivell

2

Codi

AFD096_2

Reial decret

Reial decret 295/2004, de 20 de febrer. Actualització Reial decret 1087/2005, de 16 de setembre, Reial decret 1521/2007, de 16 de novembre, Reial decret 146/2011, de 4 de febrer i Ordre PRE/1340/2016

Places convocades

20

Unitats de competència

UC0269_2. Executar tècniques específiques de natació amb eficàcia i seguretat.

UC0270_2. Prevenir accidents o situacions d'emergència en instal·lacions aquàtiques, vetllant per la seguretat dels usuaris.

UC0271_2. Rescatar persones en cas d'accident o situació d'emergència en instal·lacions aquàtiques.

UC0272_2. Assistir com a primer intervinent en cas d'accident o situació d'emergència.

Certificat de professionalitat

AFDP0109. Socorrisme en instal·lacions aquàtiques (RD 711/2011 modificat pel RD 611/2013)

Títol d'FP

Tècnic esportiu en Salvament i socorrisme (RD 878/2011)

Seu principal

IES Bendinat (av. de l'Arquitecte Francesc Casas, 13, 07181 Calvià)

Seu auxiliar a Menorca

IES Cap de Llevant (c. de Francesc F. Andreu, 2, 07703 Maó)

Seu auxiliar a Eivissa i Formentera

IES Sa Colomina (c. de Vicent Serra i Orvay, 40, 07800 Eivissa)

 

 

Qualificació professional

Socorrisme en espais aquàtics naturals

Família professional

Activitats fisicoesportives

Nivell

2

Codi

AFD340_2

Reial decret

Reial decret 1521/2007, de 16 de novembre

Places convocades

40

Unitats de competència

UC0269_2. Executar tècniques específiques de natació amb eficàcia i seguretat.

UC0272_2. Assistir com a primer intervinent en cas d'accident o situació d'emergència.

UC1082_2. Prevenir accidents o situacions d'emergència en espais aquàtics naturals.

UC1083_2. Rescatar persones en cas d'accident o situacions d'emergència en espais aquàtics naturals.

Certificat de professionalitat

AFDP0209. Socorrisme en espais aquàtics naturals (RD 711/2011 modificat pel RD 611/2013)

Títol d'FP

Tècnic esportiu en Salvament i socorrisme (RD 878/2011)

Seu principal

IES Bendinat (av. de l'Arquitecte Francesc Casas, 13, 07181 Calvià)

Seu auxiliar a Menorca

IES Cap de Llevant (c. de Francesc F. Andreu, 2, 07703 Maó)

Seu auxiliar a Eivissa i Formentera

IES Sa Colomina (c. de Vicent Serra i Orvay, 40, 07800 Eivissa)

 

​​​​​​​

Qualificació professional

Coordinació de serveis de socorrisme en instal·lacions i espais naturals aquàtics

Família professional

Activitats fisicoesportives

Nivell

2

Codi

AFD539_3

Reial decret

Reial decreto 141/2011, de 4 de febrer

Places convocades

25

Unitats de competència

UC0269_2. Executar tècniques específiques de natació amb eficàcia i seguretat.

UC0272_2. Assistir com a primer intervinent en cas d'accident o situació d'emergència.

UC1762_3. Planificar i organitzar recursos humans i materials per prevenir, vigilar i intervenir en cas d'accidents en espais aquàtics.

UC1763_3. Supervisar i avaluar els recursos humans i materials de socorrisme en espais aquàtics.

UC1764_3. Dirigir equips de socorrisme en cas d'accidents en espais aquàtics.

Certificat de professionalitat

AFDP0211. Coordinació de serveis de socorrisme en instal·lacions i espais naturals aquàtics (RD 1076/2012)

Títol d'FP

Tècnic esportiu superior en salvament i socorrisme (RD 879/2011)

Seu principal

IES Bendinat (av. de l'Arquitecte Francesc Casas, 13, 07181 Calvià)

Seu auxiliar a Menorca

IES Cap de Llevant (c. de Francesc F. Andreu, 2, 07703 Maó)

Seu auxiliar a Eivissa i Formentera

IES Sa Colomina (c. de Vicent Serra i Orvay, 40, 07800 Eivissa)