Secció III. Altres disposicions i actes administratius
SINDICATURA DE COMPTES
Núm. 1169
Acord del Consell de la Sindicatura de Comptes pel qual s'aprova la Instrucció relativa a la tramesa a aquesta institució de la informació corresponent a l'exercici del control intern de les entitats locals de les Illes Balears
La Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, quan regula l'abast de la funció fiscalitzadora, estableix que ha de verificar la submissió efectiva de l'activitat economicofinancera dels subjectes inclosos en el seu àmbit d'actuació als principis de legalitat, eficàcia, eficiència i economia (article 8.1).
D'altra banda, l'article 5.1.a d'aquesta Llei estableix que la Sindicatura de Comptes està facultada per «exigir de tots els qui estan subjectes a la seva acció fiscalitzadora que proporcionin els antecedents, les dades, els informes i els documents, qualsevol que en sigui el suport, que considerin necessaris per al coneixement i la comprovació deguts de l'acte fiscalitzable. La Sindicatura pot establir, amb caràcter general, el format en què s'ha de facilitar aquesta informació.»
La utilització dels mitjans electrònics és avui un imperatiu per a les entitats públiques. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, contenen un pronunciament ferm respecte d'això, ja que estableixen que aquestes han d'operar en un entorn en el qual la utilització d'aquests mitjans i la tramitació electrònica dels procediments constitueixin l'actuació habitual. Les lleis esmentades disposen, així mateix, l'obligació de les administracions públiques de relacionar-se entre si per mitjans electrònics i recullen el dret i, en ocasions, l'obligació de les persones de relacionar-se electrònicament amb aquelles.
L'article 218.3 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, estableix que l'òrgan interventor ha de remetre anualment al Tribunal de Comptes totes les resolucions i els acords que hagin adoptat el president de l'entitat local i el ple de la corporació contraris a les objeccions formulades, així com un resum de les principals anomalies detectades en matèria d'ingressos. Aquesta documentació s'ha d'acompanyar, si escau, amb els informes justificatius que presenti la corporació local.
Per Resolució de la Presidència del Tribunal de Comptes de 10 de juliol de 2015, es va publicar en el BOE número 170, de 17 de juliol, l'Acord del Ple de 30 de juny de 2015, pel qual s'aprova la Instrucció relativa a la remissió telemàtica al Tribunal de Comptes d'informació sobre acords i resolucions de les entitats locals contraris a objeccions formulades pels interventors locals i anomalies detectades en matèria d'ingressos, així com sobre els acords adoptats amb omissió del tràmit de fiscalització prèvia.
L'article 15 del Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern a les entitats del sector públic local, estableix que una vegada informat el ple de l'entitat local, en ocasió del compte general, l'òrgan interventor ha de remetre anualment al Tribunal de Comptes i, si s'escau, a l'òrgan de control extern autonòmic corresponent, totes les resolucions i els acords adoptats pel president de l'entitat local i pel ple de la corporació contraris a les objeccions formulades, si s'escau, a l'opinió de l'òrgan competent de l'administració que tingui la tutela al qual s'hagi sol·licitat informe de conformitat amb l'apartat 4 d'aquest article, així com un resum de les principals anomalies detectades en matèria d'ingressos. A la documentació esmentada s'han d'adjuntar, si s'escau, els informes justificatius presentats per la corporació local independentment de la participació d'altres òrgans de control en virtut de l'apartat 4 d'aquest article.
Les principals novetats que el RD 424/2017 incorpora en l'àmbit del control intern local es refereixen a les qüestions següents: determinació del perímetre del control intern de l'entitat local; definició dels drets i els deures de l'òrgan de control com a garantia de la seva autonomia i suficiència; desenvolupament del procediment de resolució de discrepàncies; regulació de l'omissió de la fiscalització prèvia; desenvolupament del contingut i de l'exercici del control financer, en les seves modalitats de control permanent i auditoria pública, i obligatorietat de la seva planificació a través de l'elaboració d'un Pla anual de control financer; sistematització dels resultats del control intern, el seu seguiment i la seva publicitat, mitjançant, entre altres aspectes, l'elaboració per l'òrgan d'intervenció d'un informe resum per remetre al ple i a la Intervenció General de l'Administració de l'Estat —que ha de crear un inventari públic—, la formulació pel president d'un Pla d'acció que determini les mesures que s'han d'adoptar per esmenar les febleses, les deficiències, els errors i els incompliments que es posin de manifest en l'informe resum, així com la publicació en les seus electròniques corporatives dels informes d'auditoria. Especial importància revesteix, des del punt de vista de l'exercici de les funcions pròpies del Tribunal de Comptes, l'obligació de donar-li trasllat dels fets detectats en l'exercici del control intern local que puguin donar lloc a l'exigència de responsabilitats comptables.
Per Resolució de la Presidència del Tribunal de Comptes de 15 de gener de 2020, es va publicar en el BOE número 15, de 17 de gener, l'Acord del Ple de 19 de desembre de 2019, pel qual s'aprova la Instrucció sobre remissió d'informació relativa a l'exercici del control intern de les entitats locals. Aquesta Resolució, a més d'incorporar nous requeriments, elimina el llindar de 50.000,00 euros de l'import de l'expedient comunicat, a partir del qual era obligatori, a més, adjuntar còpia d'una determinada documentació, llindar que de manera molt raonable figurava en la derogada Instrucció del Ple del Tribunal de Comptes de 30 de juny de 2015.
La Sindicatura de Comptes es troba immersa en un progressiu procés d'implantació dels mitjans electrònics, informàtics i telemàtics que coadjuven a aconseguir més eficàcia en l'exercici de les seves funcions.
En l'àmbit del sector públic local, la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, el Tribunal de Comptes i altres cinc òrgans de control extern autonòmics, a l'exercici 2007, varen impulsar la creació d'una plataforma de rendició telemàtica que ha permès assolir una millora continuada en els terminis de rendició dels comptes de les entitats locals.
El 4 de desembre de 2014, es va donar un altre impuls a aquesta plataforma amb la signatura d'un nou conveni entre el Tribunal de Comptes i vuit òrgans de control extern autonòmics (actualment, nou, des de la incorporació de la Cambra de Comptes d'Andalusia el 24 d'abril de 2015), el qual perllongava la vigència fins a l'exercici 2018 de la utilització, l'explotació i el manteniment de les aplicacions informàtiques que integren la Plataforma i del portal de rendició de comptes de les entitats locals.
El 21 de febrer de 2017, es va signar una addenda al conveni de col·laboració entre el Tribunal de Comptes i la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears per a la implantació de mesures de coordinació de la rendició telemàtica de comptes generals de les entitats locals, per la qual se n'amplia l'abast a l'enviament de la documentació relativa als expedients de contractació d'aquestes entitats i als convenis que han formalitzat.
El 17 de juliol de 2019, es va signar un nou conveni de col·laboració entre el Tribunal de Comptes i la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears sobre mesures de coordinació en relació amb la rendició telemàtica dels comptes generals i la remissió d'informació relativa als contractes, els convenis i el control intern de les entitats locals de l'àmbit territorial de les Illes Balears. El termini de vigència d'aquest conveni és de quatre anys i les parts poden acordar-ne una pròrroga per un altre període igual.
L'experiència acumulada ha evidenciat que la implantació d'aquest model ha suposat un gran avanç en termes d'eficàcia, eficiència i economia. Permet, així mateix, optimitzar l'activitat de control extern sobre el sector públic local de les Illes Balears i facilita la realització d'anàlisis comparatives, al mateix temps que permet impulsar una millora en l'actuació de les entitats que l'integren, tant en termes d'agilitació del procediment de tramesa, d'homogeneïtzació i de depuració de la informació presentada com d'afavoriment de més transparència de la gestió pública.
El nou marc reglamentari del control intern local establert pel RD 424/2017, així com l'experiència acumulada fins avui en la recepció i l'explotació de la informació tramesa pels òrgans interventors de les entitats locals de les Illes Balears corresponent als exercicis 2014-2018, fa necessari adoptar aquesta instrucció relativa a la tramesa a aquesta institució de la informació relativa a l'exercici del control intern de les entitats locals de les Illes Balears i consolida aquesta eina com un instrument eficaç a disposició no només del control extern, sinó també de les mateixes entitats locals per a la gestió i el seguiment de les tasques del control intern.
En coherència amb els antecedents anteriors, el Consell de la Sindicatura, d'acord amb el que disposa l'article 5 de la Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes, considera necessari aprovar la Instrucció relativa a la tramesa a aquesta institució de la informació relativa a l'exercici del control intern de les entitats locals de les Illes Balears.
El Servei Jurídic, dia 27 de gener de 2020, en va emetre l'informe corresponent.
Per tot això, a proposta del síndic de l'Àrea d'Auditoria d'Ajuntaments i Entitats Locals, i d'acord amb l'article 16.b de la Llei 4/2004, el Consell de la Sindicatura de Comptes
Acorda
Primer. Aprovar la Instrucció relativa a la tramesa a aquesta institució de la informació relativa a l'exercici del control intern de les entitats locals de les Illes Balears, que s'adjunta com a annex a aquest Acord.
Segon. Donar difusió a la Instrucció esmentada i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 31 de gener de 2020
El síndic major
Joan Rosselló Villalonga
Instrucció relativa a la tramesa a aquesta institució de la informació corresponent a l'exercici del control intern de les entitats locals de les Illes Balears
Article 1. Objecte
Aquesta Instrucció té per objecte regular la forma, l'abast i el procediment que s'han de seguir per a donar compliment al deure de remissió d'informació a la Sindicatura de Comptes dels òrgans d'intervenció de les entitats locals de les Illes Balears establert en l'article 218.3 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (TRLRHL), i en els articles 5.2, 12.5, 15.7 i la disposició addicional cinquena del Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern a les entitats del sector públic local.
Així mateix, aquesta Instrucció regula la remissió d'informació general sobre l'estructura de l'òrgan d'intervenció, de l'activitat que desenvolupa i dels resultats obtinguts. Aquesta informació s'ha de proporcionar en compliment del deure de col·laboració disposat en l'article 5.1a de la Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears; en l'article 7 de la Llei orgànica 2/1982, de 12 de maig, del Tribunal de Comptes, i en l'article 30 de la Llei 7/1988, de 5 d'abril, de funcionament del Tribunal de Comptes.
Article 2. Àmbit d'aplicació
Queden sotmesos al compliment de l'obligació que regula aquesta Instrucció els òrgans d'intervenció de les entitats locals de les Illes Balears definides en l'article 3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, tant respecte de la informació de la mateixa entitat local com de la corresponent a les entitats integrants del sector públic local definit en l'article 2.2 del Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern a les entitats del sector públic local.
Article 3. Drets i garanties
L'aplicació d'aquesta Instrucció s'ha de dur a terme amb submissió a les disposicions que contenen la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals; el Reglament (UE) 2016/679, de 27 d'abril, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que respecta al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, així com la resta de normes específiques que regulen la propietat intel·lectual i el tractament electrònic de la informació.
Article 4. Informació relativa a l'estructura de l'òrgan d'intervenció
1. L'òrgan de control de l'entitat local ha de remetre la informació a la Sindicatura de Comptes sobre les qüestions següents:
a. Estructura de l'òrgan d'intervenció.
b. Sistema de control intern.
c. Resultats del control intern.
d. Actuacions de control financer.
2. La tramesa d'aquesta informació a la Sindicatura de Comptes s'ha d'efectuar en la forma que es detalla en la Plataforma de rendició de comptes de les entitats locals.
Article 5. Informació relativa a acords i resolucions adoptats en contra d'objeccions suspensives formulades per l'òrgan interventor
1. Els òrgans d'intervenció de les entitats locals han de comunicar a la Sindicatura de Comptes la informació relativa als acords i les resolucions adoptats en contra d'objeccions suspensives formulades en l'exercici de la funció interventora, amb el detall que es determina en la Plataforma de rendició de comptes de les entitats locals.
2. En el cas que durant l'exercici no s'hagi adoptat en l'entitat local cap acord contrari a objeccions suspensives formulades per l'òrgan d'intervenció, s'ha de fer constar aquesta circumstància mitjançant la remissió del certificat negatiu que conté la Plataforma de rendició de comptes de les entitats locals.
3. Els òrgans interventors de les entitats locals de les Illes Balears han d'adjuntar, en format «pdf», els documents següents relatius a acords i resolucions adoptats en contra de les objeccions suspensives que ha formulat l'òrgan interventor:
a. Informe d'intervenció en què es plantegi l'objecció.
b. Informe de discrepància de l'òrgan gestor de la despesa.
c. En el seu cas, informe de l'òrgan de tutela financera.
d. Acord o resolució del Ple o del president de l'entitat local en el qual es resolgui continuar la tramitació de l'expedient de despeses en contra del criteri expressat en l'objecció de la intervenció o, en el seu cas, de l'opinió de l'òrgan equivalent de l'Administració que tingui la tutela al qual s'ha sol·licitat informe.
Article 6. Informació relativa a acords i resolucions adoptats amb omissió del tràmit de fiscalització prèvia
1. Els òrgans interventors de les entitats locals han d'aportar informació sobre els acords i les resolucions del Ple, de la Junta de Govern Local i del president de l'entitat local que concloguin expedients administratius de despeses amb omissió de la fiscalització prèvia, amb el detall que es determina en la Plataforma de rendició de comptes de les entitats locals.
2. En el cas que durant l'exercici no s'hagi adoptat en l'entitat local cap acord amb omissió de fiscalització prèvia, s'ha de fer constar aquesta circumstància mitjançant la remissió del certificat negatiu que conté amb aquesta finalitat la Plataforma de rendició de comptes de les entitats locals.
3. Els òrgans interventors de les entitats locals de les Illes Balears han d'adjuntar, en format «pdf», els documents següents:
a. Informe d'omissió de fiscalització emès per l'òrgan d'intervenció.
b. Memòria, subscrita pel responsable directe de l'omissió, que inclogui una explicació de l'omissió de la preceptiva fiscalització o intervenció prèvia i, en el seu cas, les observacions que estimi convenients respecte de l'informe de la intervenció.
c. Acord o resolució del Ple, de la Junta Govern Local o del president de l'entitat local en el qual s'acordi la continuació del procediment.
Article 7. Informació relativa a anomalies en la gestió d'ingressos
1. Els òrgans d'intervenció de les entitats locals han de comunicar les dades referides a les anomalies o incidències que s'hagin advertit en el desenvolupament de les tasques de control intern de la gestió dels ingressos, amb el detall que es determina en la Plataforma de rendició de comptes de les entitats locals.
2. En el cas que durant l'exercici no s'hagin detectat anomalies en matèria d'ingressos, s'ha de fer constar aquesta circumstància mitjançant la remissió del certificat negatiu que conté amb aquesta finalitat la Plataforma de rendició de comptes de les entitats locals.
3. Així mateix, han d'adjuntar, en format «pdf», l'informe de control en el qual s'ha posat de manifest l'anomalia de la qual s'informa.
Article 8. Procediment de remissió i termini
1. La remissió de la informació i la documentació esmentada en els articles 4-7 d'aquesta Instrucció s'ha d'efectuar a través de la Plataforma de rendició de comptes de les entitats locals amb anterioritat al 30 d'abril de l'exercici següent al qual es refereixin.
2. La remissió s'ha d'efectuar d'una vegada per a tota la informació de l'exercici corresponent a l'entitat local principal i a les entitats que integren el sector públic local definit en l'article 2.2 del RD 424/2017.
3. L'enviament d'aquesta informació es pot efectuar mitjançant la introducció de les dades en l'aplicació o mitjançant la importació d'un fitxer en format «xml», d'acord amb els esquemes «xsd» publicats en la Plataforma de rendició de comptes de les entitats locals (<www.rendiciondecuentas.es>).
Article 9. Comunicació dels fets constitutius de responsabilitat comptable
Quan l'òrgan d'intervenció apreciï que els fets acreditats o comprovats poden ser constitutius de responsabilitat comptable, ho ha de comunicar al Tribunal de Comptes i a la Sindicatura de Comptes a través de la Plataforma de rendició de comptes de les entitats locals tan aviat com en tingui coneixement, i ha d'adjuntar, en format «pdf», la documentació acreditativa dels fets comunicats.
Article 10. Requisits de la tramesa
El remitent de la informació i la documentació esmentada en els articles anteriors ha d'utilitzar una signatura electrònica reconeguda basada en un certificat reconegut i produïda per un dispositiu segur de creació de signatura. Les notificacions, les comunicacions o la remissió de documentació així efectuades gaudeixen de validesa i eficàcia, en els termes de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions públiques; despleguen l'eficàcia quan les reben els destinataris i són vàlides sempre que garanteixin l'autenticitat, la integritat, la conservació i altres garanties i requisits que exigeix la normativa aplicable. Són igualment vàlides les còpies de documents originals emmagatzemats per mitjans electrònics sempre que es compleixin els requisits que s'acaben d'esmentar.
Article 11. Validesa de la tramesa davant del Tribunal de Comptes
La tramesa de la informació regulada en aquesta Instrucció, en el suport i el procediment assenyalats anteriorment, es considera un acte únic, també vàlid davant del Tribunal de Comptes, d'acord amb el conveni de col·laboració subscrit entre aquest i la Sindicatura de Comptes, el 17 de juliol de 2019, sobre mesures de coordinació en relació amb la rendició telemàtica dels comptes generals i la remissió d'informació relativa als contractes, els convenis i el control intern de les entitats locals de l'àmbit territorial de les Illes Balears.
Article 12. Requeriment de més documentació
Amb independència de la informació i la documentació assenyalada en aquesta Instrucció, la Sindicatura de Comptes, a conseqüència de l'anàlisi de la informació remesa, pot sol·licitar a les entitats locals de les Illes Balears l'enviament de documentació addicional relacionada amb els expedients d'ingressos i de despeses als quals es refereix la comunicació de dades, o amb altres diferents. En aquest cas, l'entitat local o l'entitat del sector públic local requerida ha de facilitar la informació i la documentació sol·licitades, en compliment del deure de col·laboració que disposa l'article 5 de la Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears. Aquest requeriment ha de ser atès en els termes i els terminis en què s'ha plantejat.
Disposició transitòria
Informació relativa a l'exercici del control intern de les entitats locals de les Illes Balears en els exercicis 2018 i anteriors
1. La remissió al Tribunal de Comptes de la informació relativa a l'exercici del control intern de les entitats locals de les Illes Balears en els exercicis 2018 i anteriors es regeix pel que s'estableix en la Instrucció del Ple del Tribunal de Comptes de 30 de juny de 2015 (BOE núm. 170, de 17 de juliol), relativa a la remissió telemàtica al Tribunal de Comptes d'informació sobre acords i resolucions de les entitats locals contraris a objeccions formulades pels interventors locals i anomalies detectades en matèria d'ingressos, així com sobre els acords adoptats amb omissió del tràmit de fiscalització prèvia.
2. La remissió a la Sindicatura de Comptes de la informació relativa a l'exercici del control intern de les entitats locals de les Illes Balears en els exercicis 2019 i posteriors es regeix per aquesta Instrucció, excepte que la remissió d'aquesta informació relativa a l'exercici 2019 s'hagi realitzat d'acord amb la Instrucció del Ple del Tribunal de Comptes de 30 de juny de 2015 i abans de l'entrada en vigor de la Instrucció del Ple del Tribunal de Comptes de 19 de desembre 2019 sobre remissió d'informació relativa a l'exercici del control intern de les entitats locals.
Disposició final
Entrada en vigor
Aquesta Instrucció entra en vigor l'endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.