Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ALCÚDIA

Núm. 1122
Aprovar provisionalment l’ordenança de fraccionaments i ajornaments

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'Ajuntament Ple, en sessió celebrada el 21 de novembre de 2019, va aprovar provisionalment l'ordenança de fraccionaments i ajornaments.

Sotmès l'acord al tràmit d'informació pública i no havent-se presentat al·legacions dins del termini, per Providència de Batllia s'ha procedit a elevar automàticament a definitiu l'acord fins aleshores provisional.

De conformitat amb l'establert als apartats 3 i 4 de l'article 17 del Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals -TRLRHL-, s'insereix a continuació el text íntegre de l'ordenança, que entrarà en vigor transcorreguts 15 dies des de  l'endemà de la publicació d'aquest edicte en el Butlletí Oficial dels Illes Balears:

“FRACCIONAMENTS I AJORNAMENTS DEL PAGAMENT DELS DEUTES: 

Article 1. Regulació i àmbit d'aplicació.

Aquesta Ordenança estableix el procediment i els criteris per a la concessió del fraccionament i ajornament del pagament dels deutes de caràcter tributari i altres de dret públic. En allò no previst en la present Ordenança s'aplicarà el que es regula a la Llei General Tributària i al Reglament General de Recaptació.

Els fraccionaments, ajornaments i els terminis de pagament dels cànons que neixen de relacions contractuals, concessions d'obres i serveis, concessions i/o autoritzacions demanials es regiran per el contracte i els plecs de clàusules administratives particulars.

Article 2. Sol·licituds d'ajornament i fraccionament

1. Els deutes tributaris i altres de naturalesa pública que es trobin en període voluntari o executiu podran fraccionar-se o ajornar-se, llevat en els casos exceptuats per llei, prèvia sol·licitud de la persona interessada, quan la seva situació econòmica financera li impedeixi, de forma transitòria, efectuar el pagament en els terminis establerts. 

2. Les sol·licituds d'ajornament i fraccionament es dirigiran al Departament de Rendes i Exaccions, i s'han de presentar dins el següents terminis:

  1. Deutes en període voluntari, abans de la finalització del període voluntari de pagament.

  2. Deutes en període executiu, abans de realitzar el traspàs a l'Agència Tributària de les Illes per a que procedeixi a comunicar la providència de constrenyiment. 

3. Les sol·licituds d'ajornament i fraccionament han de contenir les següents dades:

  1. Nom i cognoms, raó social o denominació completa, número d'identificació fiscal i domicili fiscal de l'obligat al pagament o persona que el representi.

  2. Identificació del deute que sol·licita ajornar o fraccionar, indicant import, concepte i data de finalització del termini d'ingrés en període voluntari.

  3. Causes que motiven la sol·licitud de fraccionament o ajornament.

  4. Terminis i altres condicions de l'ajornament o fraccionament que es sol·licita.

  5. Garantia que s'ofereix o impossibilitat de constituir-la, si s'escau, segons l'article 82.2.b) de la llei general tributària.

  6. Documentació acreditativa de la manca de possibilitat d'efectuar el pagament.

  7. Lloc, data i signatura del sol·licitant. 

4. Juntament amb la sol·licitud d'ajornament i fraccionament, s'ha d'acreditar l'existència de dificultats econòmiques i financeres que li impedeixen de forma transitòria fer front al pagament en el termini establert. En cas de persones físiques, la justificació es realitzarà mitjançant la presentació d'un document acreditatiu dels ingressos mensuals en concepte de nòmina, pensió o altres, a més d'altres documents que l'interessat pugui trobar oportuns que ajudin a justificar la seva situació econòmica (préstecs, despeses periòdiques, situació familiar, etc.) .

En cas de persones jurídiques, la situació financera s'acreditarà amb l'aportació dels comptes anuals aprovats i la previsió de tresoreria durant el període d'ajornament o fraccionament del deute.

No obstant això, l'ajuntament podrà sol·licitar nous documents justificatius si valora que amb la documentació presentada no s'acredita suficientment les dificultats econòmiques que han originat la sol·licitud.  

5. Si la sol·licitud no reuneix els requisits o no s'hi acompanyen els documents citats, es requerirà a la persona interessada perquè en un termini de 10 dies hàbils comptats a partir del dia següent al de la notificació del requeriment, esmeni el defecte o aporti els documents amb indicació que, si no atén el requeriment en termini esmentat, es tindrà per no presentada la sol·licitud i s'arxivarà sense cap més tràmit.

Article 3. Criteris generals de concessió d'ajornaments i fraccionaments

1. Els criteri general de concessió de fraccionaments és:

  1. Els deutes d'import comprès entre 600€ i 1.500€ podran fraccionar-se per un període màxim de 6 mesos.

  2. Els deutes d'import comprès entre 1.500,01€ i 6.000€ podran fraccionar-se per un període màxim de 12 mesos.

  3. Els deutes d'import comprès entre 6.000,01€ i 18.000€ podran fraccionar-se per un període màxim de 18 mesos.

  4. Els deutes d'import superior a 18.000,01€ podran fraccionar-se per un període màxim de 24 mesos.

  5. No seran objecte fraccionament els deutes d'import inferior a 600€. 

2. Amb caràcter general, els deutes podran ajornar-se per un període màxim 18 mesos ( 1 any i mig).

Article 4. Càlcul d'interessos en ajornaments i fraccionaments

1. En cas de concessió d'ajornament, es calcularan els interessos de demora sobre el deute ajornat, pel temps comprès entre el dia següent al del venciment del termini d'ingrés en període voluntari i la data del venciment del termini concedit, sense incloure el recàrrec del període executiu en el càlcul, en el seu cas. Els interessos meritats s'hauran de pagar juntament amb el deute ajornat.

2. En cas de concessió de fraccionament, es calcularan els interessos de demora per cada fracció de deute, excloent de la base per al càlcul el recàrrec del període executiu, en el seu cas. Per cada fracció de deute es computaran els interessos meritats des del dia següent al del venciment del termini d'ingrés en període voluntari fins a la data de venciment del termini concedit. Els interessos meritats s'hauran de pagar juntament amb el deute ajornat.

3. L'interès aplicable serà el de demora, fixat anualment en la llei de pressupostos generals de l'Estat. No obstant, en els supòsits d'ajornament o fraccionament de deutes garantides en la seva totalitat per aval solidari d'entitat de crèdit o societat de garantia recíproca o certificat d'assegurança de caució l'interès de demora exigible serà l'interès legal.

Article 5. Garanties

1. De manera general, s'acceptaran les següents garanties:

  1. Aval solidari d'entitat de crèdit o societat de garantia recíproca o certificat d'assegurança de caució que cobreixi l'import principal del deute i els interessos de demora, més el 25% de la suma d'ambdues partides. Si el deute es troba en període executiu, la garantia haurà de cobrir l'import ajornat o fraccionat, incloent el recàrrec en període executiu corresponent, els interessos de demora que generi l'ajornament o fraccionament, més un 5% de la suma d'ambdues partides. La vigència de la garantia constituïda mitjançant l'aval o assegurança de caució haurà d'excedir almenys en 6 mesos al venciment del termini o terminis garantits.

  2. Qualsevol altra garantia que, a criteri de l'Ajuntament, s'estimi suficient per a garantir els imports corresponents, sempre que es justifiqui la impossibilitat d'aportar aval o assegurança de caució.

  3. La garantia haurà de formalitzar-se en el termini de 2 mes comptats a partir del dia següent al de la notificació de l'acord de concessió, l'eficàcia de la qual quedarà condicionada a aquesta formalització. 

2. No s'exigirà la garantia quant l'import total del deute a fraccionar o ajornar sigui igual o inferior a 12.000€. No obstant, es podrà dispensar total o parcialment la presentació de garantia, excepcionalment, quan la persona interessada acrediti que no té bens suficients per garantir la deute i l'execució del seu patrimoni pugui afectar substancialment a la viabilitat econòmica o continuïtat de l'activitat.

Article 6. Tramitació i Resolució

1. L'òrgan competent per a l'aprovació dels ajornaments i fraccionaments és el batle/batlessa o regidor/a en qui delegui.

2. La resolució de concessió o denegació del fraccionament o ajornament s'ha de notificar en el termini de sis mesos, transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat la resolució, s'entendrà desestimada als efectes d'interposar el recurs corresponent o esperar a la resolució expressa.

Article 7. Conseqüències de la manca de pagament

Si arribat el venciment d'un termini no s'efectua el pagament corresponent, l'Ajuntament realitzarà les actuacions establertes a l'article 54 del Reglament General de Recaptació, en funció de si es tracta d'un ajornament o un fraccionament o si va ser concedit amb dispensa de garantia o amb garantia constituïda sobre el conjunt de les fraccions o amb garanties constituïdes amb caràcter parcial per a cada fracció.

Disposició addicional

En tot el no previst en aquesta ordenança s'estarà al previst en la Llei general tributària 58/2003, el Reglament general de recaptació  939/2005. 

Disposició final

La present ordenança entrarà en vigor el mateix dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balear i serà d'aplicació des de el moment de la mateixa fins a la seva modificació o derogació expressa.”

 

Alcúdia, 4 de febrer de 2020

La batlessa

Bàrbara Rebassa Bisbal