Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 1054
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria, per a l’any 2020, de les ajudes per prorrogar els compromisos assumits per al foment de la producció integrada

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El procés d'abandó de l'activitat agrària es considera una problemàtica essencial a les Illes Balears, no tan sols de cara al manteniment del teixit socioeconòmic de les zones rurals, sinó també des del punt de vista mediambiental en relació amb el manteniment de gran part del territori de l'arxipèlag (en concret, un 73% de la superfície total està ocupada per cultius, pastures amb arbres i arbustos). En aquestes àrees, l'agricultura té una incidència crucial en termes de conservació del paisatge, prevenció d'incendis, qualitat de l'entorn i conservació d'hàbitats, espècies protegides i manteniment de races autòctones i varietats locals.

La producció integrada és el sistema agrícola de producció d'aliments i altres productes d'alta qualitat que té com a objecte reduir els efectes contaminants a les aigües i als sòls amb el foment de l'adopció de metodologies de producció vegetal, que facin servir al màxim els recursos i els mecanismes de producció naturals i assegurin, a llarg termini, una agricultura sostenible i la protecció dels recursos naturals. La producció integrada, a diferència del que passa amb la producció ecològica, permet l'ús de productes agroquímics de síntesi, com adob, pesticides i altres; tot i que l'ús queda restringit a la seva autorització prèvia.

El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears (PDR) per al període 2014-2020 preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural, complementant les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre altres mesures, el PDR preveu la submesura 10.1.1, corresponent al foment de la producció integrada.

Aquesta submesura contribueix clarament als objectius transversals de millora del medi ambient i adaptació i mitigació del canvi climàtic, ja que suposa un foment de pràctiques respectuoses amb el medi ambient adaptades als ecosistemes.

En data 26 de febrer del 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020 que, a l'article 2, assenyala que seran objecte d'ajuda, entre altres activitats, el foment de la producció integrada.

En data 28 de febrer del 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 30 la Resolució de 27 de febrer de 2015 del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears per la qual s'aprova la convocatòria, per a l'any 2015, de les ajudes destinades al foment de la producció integrada que, posteriorment, va ser modificada per les resolucions del president del FOGAIBA de 9 de juny de 2015, publicada al BOIB núm. 87 d'11 de juny de 2015; de 4 de maig de 2016, publicada al BOIB de 7 de maig de 2016, i de 22 de juliol de 2016, publicada al BOIB núm. 95 de 28 de juliol de 2016. L'apartat novè d'aquesta resolució estableix l'obligació dels beneficiaris d'assumir una sèrie de compromisos durant un període de cinc anys.

D'acord amb el punt 5 de l'article 28 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, els compromisos en virtut de la mesura que preveu aquest article es contrauran per un període de cinc a set anys, la qual cosa recull el Programa de desenvolupament rural, i es podran prorrogar per assolir o mantenir els objectius mediambientals.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), a l'article 2.a estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, de conformitat amb l'Autoritat de Gestió, dicto la següent:

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria, corresponent a l'any 2020, per prorrogar els compromisos corresponents a les ajudes destinades al foment de la producció integrada, d'acord amb el que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria tenen com a finalitat fomentar en els agricultors la producció integrada per tal d'incentivar l'ús de mètodes de producció vegetal respectuosos amb el medi ambient, que disminueixin l'ús de productes químics i permetin obtenir produccions agrícoles d'alta qualitat, amb la menor quantitat possible de residus químics indesitjables, d'acord amb el que estableix el Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020 i l'article 28 del Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

3. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes regulades en aquesta convocatòria és tot el territori de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de quatre-cents vuitanta mil euros (480.000,00 €), amb possibilitat d'ampliar-ne els crèdits, amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA de l'any 2020.

2. Les subvencions esmentades es finançaran en un 41,00% a càrrec del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), en un 4,10% a càrrec del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) i en un 54,90% a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).

Tercer

Requisits dels beneficiaris i de les explotacions

1. Poden ser beneficiàries de les ajudes que es preveuen en aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques, o agrupacions sense personalitat jurídica, que hagin estat beneficiàries de les ajudes destinades al foment de la producció integrada, convocades per a l'any 2015, mitjançant la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears de 27 de febrer de 2016, publicada al BOIB núm. 30, de 28 de febrer de 2015, i que, abans de dictar la proposta provisional de resolució, compleixin els requisits següents:

a) Que no se'ls hagi revocat totalment o hagin desistit o renunciat a l'ajuda esmentada en el paràgraf anterior.

b) Que mantinguin els requisits, corresponents als beneficiaris i les seves explotacions, exigits en la convocatòria per a l'any 2015 esmentada.

c) Que es comprometin a mantenir els compromisos assumits en la convocatòria anterior durant l'any 2020.

2. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també el percentatge de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació.

L'agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveu l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre,  de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

3. Els requisits generals i els compromisos que estableixen els punts anteriors s'hauran de mantenir durant tot l'any 2020.

La comprovació de la inscripció en el Registre interinsular agrari (RIA), així com en el Registre d'operadors/productors de la producció integrada, es farà d'ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud de l'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

4. A més, hauran de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, com també els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que les persones beneficiàries estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la farà el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud de subvenció en suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte si hi ha manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se la requerirà perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar la comprovació d'ofici.

6. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Activitat subvencionable

Podran ser objecte de subvenció les actuacions consistents en el cultiu i manteniment de superfícies d'acord amb la normativa genèrica i específica sobre producció integrada.

Cinquè

Import de les ajudes

1. L'ajuda que preveu aquesta resolució es concedirà per un període d'un any.

2. La prima anual aplicable serà la concedida a cada beneficiari respectiu en la convocatòria del 2015.

Sisè

Sol·licitud d'ajuda

1. Les sol·licituds d'ajuda es presentaran juntament amb la sol·licitud de les ajudes per a l'exercici 2020, que preveu el Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural o disposició normativa que el substitueixi.

Aquestes sol·licituds s'han de presentar en la forma que prevegi la Resolució del president del FOGAIBA de convocatòria, per a l'any 2020, de determinades ajudes comunitàries directes a l'agricultura i la ramaderia.

2. Les sol·licituds d'ajuda han d'adjuntar la documentació següent:

a) Si escau, document acreditatiu de la representació amb la qual actua la persona que signa la sol·licitud. Aquesta acreditació ha de ser vigent en el moment de la sol·licitud.

b) Si escau, factures justificatives de la compra de l'adob foliar.

c) Certificació bancària, acreditativa de la titularitat del compte corrent designat pel beneficiari per rebre el pagament de l'ajuda. 

3. Segons el que estableix l'article 13 del Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, i l'article 95.3 del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre de 2014, i sens perjudici de la resta d'exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d'aplicació, les sol·licituds presentades durant els 25 dies naturals següents a l'acabament del període esmentat, a excepció dels casos de força major i circumstàncies excepcionals, seran acceptades, però l'import de l'ajuda serà reduït en un 1% per cada dia hàbil de retard. Aquesta reducció també s'aplicarà respecte de la documentació que s'hagi de presentar juntament amb la sol·licitud quan sigui un element constitutiu de l'admissibilitat de l'ajuda. Si aquest retard és superior a 25 dies naturals, la sol·licitud es considerarà inadmissible i no es concedirà l'ajuda al peticionari.

4. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020 i la resta de normativa d'aplicació.

5. En cas que en ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats anteriorment, no caldrà aportar-lo de nou, sempre que es faci constar la data i l'òrgan o la dependència en què es van presentar o, si escau, emetre, i no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual corresponguin. Així mateix, no caldrà aportar-lo novament si els documents exigits s'han incorporat a la base documental del FOGAIBA, que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans, dels requisits als quals es refereix el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

6. La comprovació del DNI del sol·licitant la farà d'ofici el FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per comprovar la inscripció en el RIA i en el Registre d'operador/productors de la producció integrada així com per obtenir el DNI, els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s'haurà d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

7. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no caldrà presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

Si la sol·licitud té algun defecte o no adjunta tota la documentació esmentada en els punts anteriors, es requerirà a la persona sol·licitant mitjançant una publicació a la pàgina web del FOGAIBA perquè, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, la seva sol·licitud s'entendrà desistida i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

8. Quan en qualsevol dels documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l'expedient es presentin ratllades o esmenes, serà considerat com a no presentat, i es procedirà en aquest cas com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin es publicaran a la pàgina web els dies 1 i 15 de cada mes, o el següent dia hàbil si aquest és festiu, i cada dilluns.

Setè

Selecció dels beneficiaris

1. El procediment per seleccionar els beneficiaris de les ajudes convocades mitjançant aquesta resolució serà el de concurrència no competitiva.

2. Per tal d'ajustar la concessió de les ajudes al foment de la producció integrada objecte d'aquesta convocatòria als recursos pressupostaris disponibles, en el cas que el conjunt de peticions superi la dotació que preveu l'apartat segon d'aquesta resolució, es prorratejarà l'import global màxim entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris.

 

Vuitè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que calgui notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació a la pàgina web del FOGAIBA cada dilluns i divendres i els dies 1 i 15 de cada mes, o el dia hàbil següent si aquells són inhàbils.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves més que els que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats que ha de desenvolupar el sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar al beneficiari la reformulació de la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció.

Havent examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció, la seva quantia, el finançament per part de les diferents administracions i la mesura del programa de què es tracti.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural i previ informe de la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA, en el qual s'acreditarà, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi ha de fer constar el finançament per part de les diferents administracions, i el fons europeu al qual s'imputa la despesa.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos comptats a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i s'ha de notificar mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears. Transcorregut aquest temps sense que s'hagi notificat la resolució expressa, la persona interessada podrà entendre desestimada la seva sol·licitud. 

Excepcionalment i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà acordar l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans que venci el termini i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a partir del dia següent de la seva notificació, d'acord amb el que estableix l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè

Obligacions i compromisos dels beneficiaris

1. Els beneficiaris es comprometen i s'obliguen, durant l'any 2020, a mantenir els compromisos assumits en la convocatòria, per a l'any 2015, de les ajudes destinades al foment de la producció integrada, aprovada per la Resolució del president del FOGAIBA de 27 de febrer de 2015, publicada al BOIB núm. 30, de 28 de febrer de 2015.  

2. En cas que es modifiquin les normes o els requisits obligatoris que estableix l'article 28.3 del Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, els articles 93 i 94 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013, i el seu annex II, com també els requisits mínims que estableix la legislació autonòmica o nacional, i quan aquesta modificació impliqui uns compromisos més rigorosos que els subscrits pel beneficiari, aquest haurà d'assumir els nous compromisos imposats per la modificació. En cas que el beneficiari no accepti l'adaptació als nous compromisos, el compromís s'entendrà finalitzat sense que s'exigeixi cap reemborsament pel període de compromís efectiu.

3. Aquestes obligacions s'entendran sens perjudici de l'obligació de complir la resta que preveu l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.  

4. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, i sens perjudici del que estableix l'apartat onzè d'aquesta resolució, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè

Cessió i traspàs de l'explotació

1. Si després de presentar-se una sol·licitud d'ajuda i abans que s'hagin complert totes les condicions per a la seva concessió, una explotació és cedida per un beneficiari a un altre en la seva totalitat, no es concedirà al cedent cap ajuda en relació amb l'explotació cedida.

L'ajuda sol·licitada pel cedent es concedirà al cessionari d'acord amb el que disposa l'article 8 del Reglament (CE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, sempre que el nou titular:

a. Informi el FOGAIBA de la cessió i sol·liciti el pagament de l'ajuda.

b. Presenti la documentació esmentada a l'apartat sisè d'aquesta resolució.

c. Es compleixin totes les condicions exigides per a la concessió de l'ajuda respecte de l'explotació cedida.

2. Si, durant el període d'execució d'un compromís contret com a condició per a la concessió de l'ajuda, la persona beneficiària transfereix totalment o parcialment la seva explotació a una altra persona, el compromís o la part del compromís que correspongui a la terra transferida el podrà assumir el nou titular durant el període que resta per complir o caducar, d'acord amb el que disposa l'article 47 del Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sense que s'exigeixi cap reemborsament pel període durant el qual el compromís va ser efectiu.

3. En el cas que el nou titular vulgui sol·licitar el pagament de l'ajuda o assumir el compromís, respectivament, haurà de presentar una instància en el termini de dos mesos des de la cessió o el traspàs, d'acord amb el model de l'annex I, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, degudament emplenat, adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).

Les sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades davant els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o a qualsevol altre lloc dels que preveu l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. A aquesta instància, que haurà d'estar signada per les parts interessades, s'haurà d'adjuntar la documentació que s'indica a l'apartat sisè, punt 5 d'aquesta resolució, juntament amb el document acreditatiu de la cessió o el traspàs de l'explotació.

Serà necessari el subministrament de totes i cada una de les dades que s'indiquen a l'annex I esmentat, així com l'assumpció de compromisos, atorgament d'autoritzacions i declaracions que conté aquest annex.

4. La comprovació del DNI i del compliment d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, així como de la inscripció en el Registre interinsular agrari (RIA) i en el Registre d'operadors/productors de la producció integrada, es farà d'ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud de subrogació de l'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

La comprovació de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social es realitzarà en els termes prevists en el punt 5 de l'apartat tercer d'aquesta convocatòria.

Onzè

Incompliments i renúncies

1. Quant al règim de reduccions i exclusions, serà d'aplicació el que disposa la normativa d'aplicació següent:

- Per sobredeclaració de superfícies: s'aplicarà el que disposa l'article 19 del Reglament (UE) núm. 640/2014, d'11 de març de 2014, de la Comissió, d'acord amb l'annex II d'aquesta resolució.

- Per incompliment de criteris d'admissibilitat: les reduccions i exclusions per incompliment dels compromisos vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície declarada, tindran com a base l'article 35 del Reglament (UE) núm. 640/2014, d'11 de març de 2014, de la Comissió i s'aplicaran d'acord amb el que indica l'annex II d'aquesta resolució.

- Per incompliment de la condicionalitat: seran d'aplicació les reduccions o exclusions que preveu l'article 99 del Reglament (CE) núm. 1306/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

En cas d'acumulació de reduccions, aquestes s'aplicaran de conformitat amb el que disposa l'article 41 del Reglament (UE) núm. 640/2014, d'11 de març de 2014, de la Comissió.

2. En cas que el beneficiari no pugui assumir els compromisos subscrits per motius de força major o de circumstàncies excepcionals com les que preveu l'article 2 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, el pagament corresponent es retirarà proporcionalment per als anys en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional. La retirada només afectarà les parts del compromís per a les quals els costos addicionals o el lucre cessant no s'haguessin produït abans que es produís el cas de força major o les circumstàncies excepcionals. No s'aplicarà cap retirada en relació amb els criteris d'admissibilitat i la resta de les obligacions, ni s'imposaran sancions administratives.

3. En cas que el beneficiari no pugui seguir assumint els compromisos subscrits perquè la seva explotació és objecte d'una operació de concentració parcel·lària o d'altres intervencions d'ordenació territorial públiques aprovades per les autoritats competents, s'adoptaran les mesures necessàries per adaptar els compromisos a la nova situació de l'explotació. Si aquesta adaptació resulta impossible, el compromís s'entendrà acabat sense que s'exigeixi cap reemborsament pel període de compromís efectiu.

Dotzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. La sol·licitud de pagament s'entendrà sol·licitada juntament amb la sol·licitud de pròrroga del règim de l'ajuda.

2. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària, i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, un cop efectuades les verificacions i els controls corresponents, quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat per a la qual va ser concedida i sempre abans del dia 30 de juny del 2021.

3. En qualsevol cas, s'hauran de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveu el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

Tretzè

Ajudes no reintegrables

1. De conformitat amb el que estableixen l'article 27 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, i l'article 2.2 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, no es reintegraran les ajudes rebudes quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits al beneficiari sigui a causa d'algun dels casos de força major o circumstàncies excepcionals següents:

a) Mort del beneficiari.

b) Llarga incapacitat professional del beneficiari.

c) Expropiació de la totalitat o d'una part important de l'explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia en què es va presentar la sol·licitud.

d) Catàstrofe natural greu que hagi afectat greument l'explotació.

e) Destrucció accidental dels edificis ramaders de l'explotació.

f) Epizoòtia o malaltia vegetal que hagi afectat una part o la totalitat del bestiar o dels cultius, respectivament, del beneficiari.

No obstant això, tot això quedarà condicionat al compliment per part del beneficiari de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, adjuntant les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estiguin en condicions de fer-ho.

2. Igualment, no serà procedent el reintegrament de les ajudes rebudes en els casos que preveu l'article 47 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

Catorzè

Compatibilitats

1. Les actuacions agroambientals objecte de les ajudes que preveu aquesta resolució només es poden combinar amb altres compromisos agroambientals quan aquests no siguin incompatibles, és a dir, quan siguin complementaris i compatibles entre si, segons estableix l'article 11 del Reglament (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.

2. Aquesta ajuda és incompatible amb la mesura de producció integrada del Programa de desenvolupament rural 2007-2013, com també és incompatible amb la mesura destinada a l'agricultura i ramaderia ecològiques a nivell de grup de cultiu, tant per al període del Programa de desenvolupament rural 2007-2013 com per al període del Programa de desenvolupament rural 2014-2020.

 

Quinzè

Control de les ajudes

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc de la present convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel Servei esmentat a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei esmentat.

Setzè

Règim jurídic

Per a tot el que preveu aquesta convocatòria, serà d'aplicació:

- Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia (en què es regula la condició d'agricultor actiu).

- Reial decret 1078/2014, de 19 de desembre, pel qual s'estableixen les normes de condicionalitat que han de complir els beneficiaris que rebin pagaments directes o determinades primes anuals de desenvolupament rural, o pagaments en virtut dels programes de suport a la reestructuració i reconversió o de suport a la collita en verd, de la vinya.

- Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.

- Reial decret 1201/2002, de 20 de novembre, pel qual es regula la producció integrada de productes agrícoles.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

- Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.

- Resta de la normativa de desenvolupament i aplicació.

 

Dissetè

Eficàcia

L'efectivitat d'aquesta resolució queda condicionada a l'aprovació definitiva per part de la Comissió Europea de la modificació del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020, en els termes que preveu aquesta resolució. En cas contrari, es modificarà amb la finalitat d'adaptar-la al text aprovat.

 

Divuitè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de notificar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  

Palma, 3 de febrer de 2020

La presidenta del FOGAIBA

María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño

  

ANNEX II

Foment de la producció integrada

REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions per sobredeclaració de superfícies

La sobredeclaració es calcula per grup de cultiu com el resultat de la diferència entre la superfície declarada a la sol·licitud i la determinada com a resultat dels controls, dividida entre la superfície determinada i el resultat multiplicat per 100, és a dir:

                       Superfície declarada – Superfície determinada

Sobredeclaració =   ------------------------------------------------------------   X100

                   Superfície determinada      

Les reduccions i exclusions per sobredeclaració de superfícies es calcularan de conformitat amb el que disposa l'article 19 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, segons s'indica a continuació:

Percentatge de sobredeclaració fins al 3%: es concedirà l'ajuda per la superfície determinada.

Percentatge de sobredeclaració superior al 3% o a 2 hectàrees però inferior o igual al 20% de la superfície determinada: l'ajuda corresponent a la superfície determinada es reduirà en el doble de la diferència en excés per grup de cultiu, excepte els casos que preveu el Reglament 640/2014.

Percentatge de sobredeclaració de més del 20%: no es concedirà cap ajuda per superfície per al grup de cultiu en qüestió.

Percentatge de sobredeclaració de més del 50%: no es concedirà cap ajuda per superfície per al grup de cultiu en qüestió. A més, el beneficiari estarà subjecte a una sanció addicional igual a l'import de l'ajuda corresponent a la diferència entre la superfície declarada i la superfície determinada segons el que estableix l'article 18, del Reglament (UE) 640/2014.

2. Reduccions en el cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat així com de compromisos i altres obligacions

S'entén per criteris d'admissibilitat aquells compromisos vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície, i es tipifiquen com a excloents.

Les reduccions i exclusions per incompliment dels criteris d'admissibilitat tindran com a base l'article 35 del Reglament (UE) núm. 640/2014.

Dins dels criteris d'admissibilitat i compromisos se'n poden diferenciar els tipus següents:

- Compromisos excloents (CE): aquell incompliment que no respecta els criteris i/o requisits que estableix la concessió i que s'han de mantenir al llarg de tota la durada de l'ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, la seva exclusió i, quan procedeixi, se sol·licitarà el reintegrament dels imports dels anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural de què es tracti i del següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

  • Compromís bàsic (CB): aquell compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius que persegueix la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-los fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís principal (CP): aquell compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-los fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís secundari (CS): aquell que no s'ajusta a les definicions anteriors.

Els compromisos de la línia d'ajuda de foment de la producció integrada estan tipificats en el quadre següent:

Mantenir, sense disminuir, la superfície compromesa a nivell de grup de cultiu a la resolució de concessió de l'ajuda, independentment que pugui variar la ubicació del cultiu dins les parcel·les que integren l'explotació agrària o dels canvis de les parcel·les on s'ubica el conreu. Aquest compromís es considerarà complert amb una tolerància màxima de disminució de la superfície compromesa d'un 10%. CS

Complir a les parcel·les el que estableixen les normes genèriques i específiques sobre producció integrada. CB

Mantenir i actualitzar el quadern d'explotació específic per a la producció integrada

No disposar de quadern d'explotació: CB.

Disposar de quadern d'explotació sense actualitzar o amb incorreccions en un període anterior als últims tres mesos: CP.

Disposar de quadern d'explotació sense actualitzar o amb incorreccions en els últims tres mesos: CS.

En els tractaments en què s'hagin d'aplicar productes químics, només es podran fer servir les matèries actives autoritzades per a cada cultiu, seleccionades a la norma tècnica de la producció integrada corresponent, d'acord amb criteris de toxicitat, efectes sobre la fauna auxiliar i menor impacte ambiental, entre d'altres, criteris que es revisen periòdicament. CB

Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, necessàries per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos i aportar tota la documentació que sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions. CB

Estar inscrits en el Registre d'operadors/productors de la producció integrada del Consell de la denominació genèrica de la producció integrada i complir les obligacions que se'n derivin. CB

Substituir l'aportació al sòl d'adob nitrogenat per adob foliar. CS

Elements que componen la línia de base. CB

Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les que preveu el quadre resum següent:

Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

100% de l'ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

1r any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 25% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 50% de l'ajuda.

2n any o més d'incompliment:

50% de l'ajuda

 

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

1r any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 2% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.

2n any o més d'incompliment:

10% de l'ajuda

4. EXCLUSIÓ

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament durant els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en el qual s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.