Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 1053
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria, per a l’any 2020, de les ajudes destinades al pagament compensatori en zones de muntanya a les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per tal d'evitar l'abandonament de la terra en zones de muntanya calen ajudes destinades a compensar les dificultats naturals, que indemnitzin pels costos addicionals en què incorren els agricultors que desenvolupen l'activitat agrària en determinades zones elegibles de muntanya de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per assegurar l'ús continuat i sostenible de les terres, i d'aquesta manera evitar els riscos naturals i socials derivats de la seva falta d'ús. Així mateix, amb aquesta submesura es contribueix a mantenir el paisatge tradicional balear com a part de la seva riquesa social i natural i a mantenir una comunitat rural viable.

Aquesta submesura contribueix als objectius transversals de millora del medi ambient i adaptació i mitigació del canvi climàtic, ja que el manteniment de l'activitat agrària és necessari per evitar la degradació del medi i lluitar contra les amenaces erosives, els incendis forestals, etc.

El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears, per al període 2014-2020, preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural, finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), que complementa les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell.

Amb la finalitat de garantir que el nou marc jurídic que estableixen els reglaments esmentats funcioni correctament i s'apliqui de manera uniforme, s'ha facultat la Comissió per adoptar determinades disposicions als efectes de la seva execució. Com a resultat, es dicta el Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i hi introdueix disposicions transitòries, que completen el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell i el Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

En data 26 de febrer del 2015, es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020 que, a l'article 2, assenyala que seran objecte d'ajuda les activitats executades dins de zones amb limitacions naturals i, en concret, la submesura 13.1 referent a les ajudes destinades al pagament compensatori per a zones de muntanya.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), a l' article 2.a estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, de conformitat amb l'autoritat de gestió, dicto la següent

 

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria, corresponent a l'any 2020, de les ajudes destinades al pagament compensatori per a zones de muntanya, d'acord amb el que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2. Les ajudes d'aquesta convocatòria tenen com a finalitat indemnitzar els agricultors per la totalitat o una part dels costos addicionals i les pèrdues d'ingressos derivats de les dificultats que planteja la producció agrícola en zones de muntanya, així com evitar riscos naturals i socials derivats de la seva falta d'ús i mantenir el paisatge tradicional balear com a part de la seva riquesa social i natural, d'acord amb el que estableix el Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020 i els articles 31 i 32 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

3. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions seran totes les zones desafavorides de muntanya elegibles de les Illes Balears, de conformitat amb el que estableix la Directiva 86/466/CEE del Consell, de 14 de juliol de 1986, relativa a la llista comunitària de zones desafavorides, segons la Directiva 75/268/CEE, de 28 d'abril de 1975, i que comprèn els municipis següents: Alaró, Andratx, Banyalbufar, Bunyola, Calvià, Campanet, Deià, Escorca, Esporles, Estellencs, Fornalutx, Lloseta, Mancor de la Vall, Pollença, Puigpunyent, Selva, Sóller, Santa Maria del Camí i Valldemossa.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de vuit-cents mil euros (800.000,00 €) amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2020, quantia que es podrà incrementar amb crèdits que es puguin destinar a aquesta finalitat.

2. Les subvencions esmentades es cofinançaran en un 41,00 % a càrrec del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), en un 4,10 % a càrrec del MAPAMA i en un 54,90 % a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Tercer

Requisits dels beneficiaris i de les explotacions

1. Requisits específics dels beneficiaris

Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques que en el moment de la sol·licitud d'ajuda:

a) Siguin agricultors actius d'acord amb el capítol I, títol II del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural.

b) Tinguin la consideració d'agricultors no pluriactius en funció del que recull l'annex V “Agricultor pluriactiu. Mesura 13” del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020.

Es considerarà agricultor no pluriactiu aquell que reuneixi els requisits següents:

- Que tingui com a activitat principal l'agricultura. Es considerarà que un agricultor té com a activitat principal l'agricultura quan el 50% dels seus ingressos provinguin de l'activitat agrària.

  • S'entén com a activitat agrària la producció, la cria o el cultiu de productes agraris, incloent-hi la collita, la munyida, la cria d'animals i el manteniment d'animals a efectes agrícoles, així com el manteniment d'una superfície agrària en estat adequat per a la pastura o el cultiu sense cap acció preparatòria que vagi més enllà dels mètodes i la maquinària agrícoles habituals, o la realització d'una activitat mínima definida a l'annex IV del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural, o a la disposició normativa que el substitueixi, en superfícies agràries naturalment mantingudes en un estat adequat per a pasturatge o cultiu.
  • S'entén com a ingressos agraris aquells rebuts per l'agricultor procedents de l'exercici de l'activitat agrària a la seva explotació, incloses les ajudes concedides per aquesta activitat agrària, així com els ingressos procedents de la transformació de productes agrícoles de la seva explotació, sempre que aquests productes transformats continuïn sent propietat de l'agricultor i que aquesta transformació tingui com a resultat un altre producte agrícola.

c) Siguin titulars d'una explotació agrària inscrita en el Registre Interinsular Agrari (RIA).

2. Requisits específics de les explotacions

Les explotacions agràries per a les quals sol·liciti el pagament compensatori hauran de reunir, en el moment de sol·licitud d'ajuda, els requisits següents:

a) Estar ubicades, totalment o parcialment, en els municipis inclosos en l'àmbit territorial d'aplicació d'aquesta resolució, d'acord amb el punt 3 de l'apartat primer. L'ajuda només es concedirà a la superfície elegible de l'explotació inclosa en zona desafavorida de muntanya.

b) Les explotacions que sol·licitin el pagament hauran d'estar inscrites a nom del peticionari en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA).

3. Els requisits generals que estableixen els dos punts anteriors s'hauran de mantenir fins al 15 d'octubre de 2020, moment en què finalitza la campanya.

4. La comprovació d'inscripció en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears es farà d'ofici, excepte que la persona peticionària es manifesti en contra, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

5. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, hauran de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, com també els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

6. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, pel qual s'aprova el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment d'aquest requisit la farà el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte que es manifesti expressament el contrari. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se la requerirà perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA perquè efectuï la comprovació d'ofici.

7. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Superfícies agrícoles indemnitzables i mòduls de base

Les superfícies agrícoles indemnitzables seran les que s'especifiquen en els punts següents:

- Superfícies de cultius permanents, cereals, pastures permanents i altres conreus herbacis en secà, excepte hortícoles, declarades com a tals a la sol·licitud única, s'aplicarà una prima de 380 €/ha.

- Superfícies de cultius permanents, cereals i altres conreus herbacis en reguiu i hortícoles, declarades com a tals a la sol·licitud única, s'aplicarà una prima de 25 €/ha.

 

Cinquè

Import de les ajudes

1. Les ajudes per explotació es calcularan d'acord amb el procediment que descriu l'apartat quart d'aquesta resolució i segons el sistema de modulació següent:

Fins a 25 ha ................................. 100%

Més de 25 ha i fins a 50 ha .......... 50%

Més de 50 ha ................................ 10%

2. L'import mínim establert per a aquestes ajudes és de 25 €/ha i 300 € per expedient.

Sisè

Sol·licituds

1. Les sol·licituds d'ajuda del pagament compensatori per a l'any 2020 es presentaran juntament amb la sol·licitud de les ajudes per a l'exercici 2020, que preveu el Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural o disposició normativa que el substitueixi.

2. Aquestes sol·licituds s'han de presentar en la forma que preveu la Resolució del president del FOGAIBA de convocatòria, per a l'any 2020, de determinades ajudes comunitàries directes a l'agricultura i la ramaderia.

3. Segons el que estableix l'article 13 del Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, i l'article 95.3 del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre de 2014, i sens perjudici de la resta d'exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d'aplicació, les sol·licituds presentades durant els vint-i-cinc dies naturals següents a l'acabament del període esmentat, a excepció dels casos de força major i circumstàncies excepcionals, seran acceptades, però l'import de l'ajuda es reduirà en un 1% per cada dia hàbil de retard. Aquesta reducció també s'aplicarà respecte de la documentació que s'hagi de presentar juntament amb la sol·licitud quan sigui un element constitutiu de l'admissibilitat de l'ajuda. Si aquest retard és superior a vint-i-cinc dies naturals, la sol·licitud es considerarà inadmissible i no es concedirà l'ajuda al peticionari.

4. La sol·licitud de pagament compensatori, ha d'anar acompanyada de la documentació següent:

a) En cas de persona física

- Declaració de la renda de les persones físiques (IRPF) del període impositiu més recent.

- Si no s'ha fet, es pot presentar el model 036 (alta censal) com a prova de l'inici d'activitat agrària i completar-ho amb la declaració d'IRPF de l'exercici 2019, quan es tingui.

b) En cas de persona jurídica

- Estatuts, reglament o escriptura de constitució de l'entitat, degudament inscrits en el registre corresponent. Si escau, documentació que acrediti la representació legal de la persona que signa la sol·licitud, que haurà de ser vigent en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda.

- Impost de societats del darrer exercici fiscal (model 200).

- Resum anual de l'IVA del darrer exercici fiscal (model 390) i factures de les vendes agràries gravades al 10% d'IVA.

- Certificat emès per l'administrador de l'entitat jurídica titular de l'explotació agrària que indiqui quins són els ingressos agraris de l'entitat que corresponen al darrer exercici fiscal, acompanyat de la relació de factures i/o documents que justifiquin els ingressos esmentats i quins són els ingressos totals.

- En cas d'entitats en règim d'atribució de rendes, hauran d'aportar el model 184 de Declaració Informativa Anual o la declaració de renda de les persones físiques (IRPF) del període impositiu més recent dels socis.

- En el cas dels agricultors que elaborin vi, s'haurà d'aportar la declaració de collita de la campanya anterior, així com una declaració jurada del percentatge de raïm que és de producció pròpia i el que és comprat a un tercer. La producció pròpia haurà d'estar justificada amb la inscripció corresponent al registre vitivinícola.

- En el cas que es compri part de producte agrari a un tercer i es comercialitzi per part de l'agricultor sol·licitant, aquest ha de justificar econòmicament quina quantitat de producte i import és adquirit a un tercer i quina part és producció pròpia, mitjançant factures, si escau.

5. En el supòsit que, per la tramitació d'altres expedients en el FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats, no caldrà aportar-lo de nou, sempre que es faci constar la data i l'òrgan o dependència on es va presentar o, si escau, que el va emetre, i no hagin passat més de cinc anys des de la finalització del procediment al qual correspongui, a excepció de les certificacions acreditatives del compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social que, d'acord amb l'article 23 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, tenen una validesa de sis mesos a comptar des de la data de l'expedició. Així mateix, no caldrà aportar-lo novament si el document exigit s'ha incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document. No obstant això, l'acreditació de facultats ha d'estar vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà requerir a la persona sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans, dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.

6. La comprovació del DNI, tant de la persona beneficiària com del representant, i de la declaració d'IRPF de la persona beneficiària, la farà d'ofici el FOGAIBA. Si es vol denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, o d'inscripció en el Registre Interinsular Agrari (RIA), s'haurà d'aportar un document de denegació i els certificats o la declaració responsable corresponents.

En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o documents als quals es refereixen les obligacions anteriors, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'acreditarà el compliment mitjançant una declaració responsable.

7. Sens perjudici de les penalitzacions que preveu el punt 3 anterior, si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada, o si els documents que calgui presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà a les persones sol·licitants, mitjançant una publicació a la pàgina web http://www.caib.es, que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, així com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit més.

Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin es publicaran a la pàgina web, els dies 1 i 15, o el següent dia hàbil si aquest és festiu, de cada mes, i cada dilluns i cada divendres

8. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

Setè

Selecció dels beneficiaris

1. El procediment per a la selecció dels beneficiaris del pagament compensatori convocades mitjançant aquesta resolució serà el de concurrència no competitiva.

2. Per tal d'ajustar la concessió de les ajudes al pagament compensatori en zones de muntanya objecte d'aquesta convocatòria als recursos pressupostaris disponibles, en el cas que el conjunt de peticions superi la dotació que preveu l'apartat segon d'aquesta resolució, es prorratejarà l'import global màxim entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser beneficiaris.

Vuitè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que calgui notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació a la pàgina web http://www.caib.es. Les diferents propostes de resolució es publicaran a la pàgina web els dies 1 i 15, o el dia hàbil següent si aquest és festiu, de cada mes, i cada dilluns i cada divendres.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap de Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural. Abans de dictar-se la proposta, la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural emetrà un informe en què s'acreditarà, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda, el seu import, així com les anualitats a les quals s'ha d'imputar l'ajuda concedida. A la resolució de concessió de l'ajuda es farà constar el finançament per part de les diferents administracions i la mesura del programa de què es tracti.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos comptats a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i s'ha de notificar mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears. Transcorregut aquest temps sense que s'hagi notificat la resolució expressa, la persona interessada podrà entendre desestimada la seva sol·licitud.

Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà acordar ampliar el termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d'un mes, a partir del dia següent de la seva notificació, d'acord amb el que estableix l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. Sens perjudici que la notificació es faci de la manera que estableixen els punts anteriors i en compliment de la publicitat per realitzar en aplicació del que preveuen els articles 111, 112 i 113 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà amb caràcter informatiu al Butlletí Oficial de les Illes Balears, com també a la web http://www.caib.es, la llista de beneficiaris de les subvencions que es concedeixin en el marc del que preveu aquesta resolució, amb expressió de la convocatòria, nom, raó social o nom complet de l'associació, programa, municipi, quantitat concedida i finalitat o finalitats de la subvenció.

Novè

Obligacions i compromisos dels beneficiaris

1. Són compromisos i obligacions dels beneficiaris:

a) Mantenir l'activitat agrària almenys durant la campanya, excepte en el cas de jubilació o força major i mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a les condicions de l'explotació i beneficiari durant aquest període.

b) Exercir l'agricultura sostenible, d'acord amb els requisits i compromisos de condicionalitat que defineixen el Reial decret 1078/2014, de 19 de desembre de 2014, i el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, com també facilitar tota la informació que aquests òrgans els requereixin en relació amb les ajudes concedides.

2. Aquestes obligacions s'entendran sens perjudici de l'obligació de complir amb la resta que preveuen l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 11 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com la resta que se'n deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.

3. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè

Traspàs de l'explotació

1. Quan, durant el període d'execució d'un compromís contret com a condició per a la concessió de l'ajuda, es transfereixi totalment o parcialment l'explotació afectada a una altra persona, el compromís o la part d'aquest compromís que correspongui a la terra transferida el podrà assumir el nou titular durant la part restant del període esmentat o caducar, sense que s'exigeixi reemborsament pel període durant el qual el compromís va ser efectiu, d'acord amb el que disposa l'article 47 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

Si escau, per sol·licitar aquesta subrogació, la persona interessada haurà de presentar una instància, segons el model que figura a l'annex II, degudament emplenada, adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, als registres d'entrada del FOGAIBA (A04026954), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o a qualsevol altre lloc dels que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta instància, que haurà d'estar signada per les dues parts que actuen en el traspàs, s'haurà d'adjuntar a la documentació que indica el punt 4 de l'apartat sisè d'aquesta resolució, juntament amb el document acreditatiu de traspàs de l'explotació.

2. La comprovació de la inscripció en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA), així com l'obtenció de dades que consten en els registres esmentats, es farà d'ofici, excepte que la persona peticionària manifesti el contrari, ja que amb la presentació de la sol·licitud de subrogació s'entén atorgada aquesta autorització.

3. Igualment, la comprovació del DNI i del compliment d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, la faran el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, atès que la presentació de la sol·licitud de subrogació de l'ajuda en suposa l'autorització per a la seva comprovació, llevat que es manifesti expressament el contrari. Quan la persona sol·licitant no estigui obligada a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions anteriors, se n'acreditarà el compliment mitjançant una declaració responsable.

Onzè

Pagament de les compensacions en zones de muntanya

1.El pagament de les ajudes es farà mitjançant una transferència bancària, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, un cop dictada la resolució de concessió, ja que amb caràcter previ s'ha acreditat que es troba en situació que motiva la concessió i que compleix els requisits exigits per tal de concedir-la, en les anualitats que així es determinin a la resolució de concessió, d'acord amb els crèdits disponibles que s'indiquen a l'apartat segon d'aquesta convocatòria.

2. En qualsevol cas, s'hauran de tenir en compte les reduccions i les exclusions que preveu el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat i el Reglament 640/2014 de la Comissió, així com les que preveu l'annex III d'aquesta resolució.

Dotzè

Ajudes no reintegrables

1. De conformitat amb el que estableixen l'article 27 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 i l'article 2.2 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, no es reintegraran les ajudes rebudes quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits al beneficiari sigui a causa d'algun dels casos de força major o circumstàncies excepcionals següents:

a) Mort del beneficiari.

b) Llarga incapacitat professional del beneficiari.

c) Expropiació de la totalitat o d'una part important de l'explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia en què es va presentar la sol·licitud.

d) Catàstrofe natural greu que hagi afectat greument l'explotació.

e) Destrucció accidental dels edificis ramaders de l'explotació

f) Epizoòtia o malaltia vegetal que hagi afectat una part o la totalitat del bestiar o dels cultius, respectivament, del beneficiari.

No obstant això, tot això quedarà condicionat al compliment per part del beneficiari de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major i les circumstàncies excepcionals, juntament amb les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estiguin en condicions de fer-ho.

2. Igualment, no es reintegraran les ajudes rebudes en els casos que preveu l'article 47 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

Tretzè

Incompatibilitats

El pagament compensatori és incompatible amb la percepció per part del beneficiari de les ajudes que, per a la mateixa actuació concreta, pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Catorzè

Control de les ajudes

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol II del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics, a través del canal habilitat a l'efecte per aquest servei, a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Quinzè

Règim jurídic

Per a tot el que preveu aquesta convocatòria, s'aplicarà:

- Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrària comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.

- Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural.

- Reial decret 1078/2014, de 19 de desembre, pel qual s'estableixen les normes de condicionalitat que han de complir les persones beneficiàries que rebin pagaments directes o determinades primes anuals de desenvolupament rural, o pagaments en virtut dels programes de suport a la reestructuració i reconversió o de suport a la collita en verd, de la vinya.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

- Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Llei 3/2019, de 31 de gener , agrària de les Illes Balears.

- Resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

 

Setzè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

   

Palma, 3 de febrer de 2020

La presidenta del FOGAIBA,

María Asunción Jacoba Pía de la Concha García- Mauriño

  

 

“ANNEX III

Pagament compensatori per a zones de muntanya

REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions per sobredeclaració de superfícies

La sobredeclaració es calcula per grup de cultiu com el resultat de la diferència entre la superfície declarada a la sol·licitud i la determinada com a resultat dels controls, dividida entre la superfície determinada i el resultat multiplicat per 100, és a dir:

                                       Superfície declarada – Superfície determinada

Sobredeclaració =   --------------------------------------------------------------   X 100

                                                           Superfície determinada      

Les reduccions i exclusions per sobredeclaració de superfícies es calcularan de conformitat amb el que disposa l'article 19 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, segons s'indica a continuació:

Percentatge de sobredeclaració fins al 3%: es concedirà l'ajuda per la superfície determinada.

Percentatge de sobredeclaració de més del 3% o de més de 2 hectàrees: l'ajuda corresponent a la superfície determinada es reduirà 1,5 vegades de la diferència en excés per grup de cultiu, excepte els casos que preveu el Reglament 640/2014.

L'import de la sanció addicional no superarà el 100% del corresponent a la superfície declarada.

2. Reduccions en el cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat, així com de compromisos i altres obligacions

S'entén per criteris d'admissibilitat aquells compromisos vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície.

Les reduccions i exclusions per incompliment dels criteris d'admissibilitat tindran com a base l'article 35 del Reglament (UE) núm. 640/2014.

Dins dels criteris d'admissibilitat i compromisos es poden diferenciar els tipus següents:

- Compromisos excloents (CE): aquell incompliment que no respecta els criteris i/o requisits establerts a la concessió i que s'ha de mantenir al llarg de tota la durada de l'ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, la seva exclusió i, si escau, se sol·licitarà el reintegrament dels imports dels anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament durant els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural de què es tracti i del següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen de la manera següent:

  • Compromís bàsic (CB): aquell compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-los fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís principal (CP): aquell compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-los fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís secundari (CS): aquell que no s'ajusta a les definicions anteriors.

Els compromisos d'aquesta convocatòria estan tipificats de la manera següent:

Compromisos excloents (CE):

1. Mantenir l'activitat agrària durant la campanya i mantenir els requisits i les condicions exigides per ser beneficiari de l'ajuda fins al 15 d'octubre del 2020.

2. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control.