Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 1052
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova, mitjançant el procediment anticipat de despesa, la convocatòria, per a l’any 2020, de les ajudes per prorrogar els compromisos assumits per al foment de pastures per a l’aprofitament de la ramaderia ecològica

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears (PDR), per al període 2014-2020, preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen aquesta ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançades pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER). Aquesta ajuda complementa les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre altres mesures, al PDR preveu la submesura 11.2.2, corresponent al foment de pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica, que contribueix clarament als objectius transversals de millora del medi ambient i adaptació i mitigació del canvi climàtic, ja que suposa un foment de pràctiques respectuoses amb el medi ambient i adaptades als ecosistemes.

L‘estratègia nacional per al desenvolupament de l'agricultura ecològica té entre els seus objectius donar suport a la consolidació del sistema de producció ecològica; potenciar el sistema de producció agrària ecològica és equivalent a potenciar, de manera indirecta, alguns dels punts més importants sobre la preservació del medi. Aquest sistema de producció agrària contribueix a la prevenció i la disminució de la contaminació de l'aigua i del sòl, i fa que en millorin les qualitats de manera substancial: incrementa la fertilitat del sòl i ajuda a prevenir-ne l'erosió. Per tant, i a causa d‘aquestes millores, la seguretat alimentària i la conservació de la biodiversitat es veuen influenciades cap a bé. També es dona, tot i que de manera menys perceptible i a petita escala, la disminució d‘emissions dels gasos que contribueixen a aquest efecte d'hivernacle.

Així mateix, i d'acord amb l'estratègia nacional, és necessari potenciar l'arribada al mercat de les produccions animals de qualitat sota etiquetatge ecològic, per tal que les accions d'informació dels consumidors sobre les seves característiques i avantatges i les iniciatives de millora de la comercialització d'aquests productes es vegin degudament complementades.

En data 26 de febrer del 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020 que, a l'article 2, assenyala que serà objecte d'ajuda la mesura d'agricultura ecològica i, concretament, la submesura 11.2, referent al pagament pel manteniment del sistema de producció ecològica.

En data 28 de febrer del 2015, es va publicar al BOIB núm. 30 la Resolució de 27 de febrer de 2015 del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, per la qual s'aproven, per a l'any 2015, les ajudes destinades al foment de les pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica, que posteriorment va ser modificada per les resolucions del president del FOGAIBA de 9 de juny de 2015, publicada al BOIB núm. 87 d'11 de juny de 2015, de 30 de juny de 2016, publicada al BOIB núm. 86 de 7 de juliol de 2016, i de 22 de juliol de 2016, publicada al BOIB núm. 95 de 28 de juliol de 2016. L'apartat novè d'aquesta resolució estableix l'obligació de les persones beneficiàries d'assumir una sèrie de compromisos durant un període de cinc anys.

D'acord amb el punt 3 de l'article 29 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, els compromisos en virtut de la mesura que preveu aquest article es contrauran per un període de cinc a set anys, aspecte que recull el Programa de desenvolupament rural, i que podran ser prorrogats per assolir o mantenir els objectius mediambientals.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'Agricultura i Pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloent-hi les derivades de la Política Agrària Comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 27/2009, de 17 d'abril, es va constituir a les Illes Balears el Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica, una corporació de dret públic de base associativa amb autonomia i capacitat d'obrar pel compliment de les seves funcions de gestió, certificació i control de la producció, elaboració, transformació i comercialització del producte agrari ecològic i que exerceix les funcions d'única autoritat de control al territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i per l'article 3 de l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA, i d'acord amb l'autoritat de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1.  S'aprova, mitjançant el procediment anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per prorrogar, a l'any 2020, els compromisos corresponents a les ajudes destinades al foment de les pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica de l'any 2015, d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2.  Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria tenen com a finalitat donar suport als agricultors que practiquin la ramaderia ecològica, d'acord amb el que estableix el Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020 i l'article 29 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

3.  L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes regulades en aquesta convocatòria és tot el territori de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de dos-cents cinquanta mil euros (250.000,00€), amb possibilitat d'ampliar el crèdit, amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA de l'any 2021.

2.  Les subvencions esmentades les finançaran en un 41,00% el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), un 4,10% el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) i un 54,90% la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).

3. En qualsevol cas, aquesta convocatòria queda sotmesa a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades en els pressuposts del FOGAIBA de l'any 2021.

Tercer

Requisits de les persones beneficiàries i de les explotacions

1. Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques, o agrupacions sense personalitat jurídica, que hagin estat beneficiàries de les ajudes destinades al foment de les pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica convocades per la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears de 27 de febrer de 2015, publicada al BOIB núm. 30, de 28 de febrer de 2015, i que, abans de dictar-se la proposta de resolució, compleixin els requisits següents:

a) Que no s'hagin revocat totalment o hagin desistit o renunciat a l'ajuda esmentada en el paràgraf anterior.

b) Que mantinguin els requisits corresponents a les persones beneficiàries i les seves explotacions que exigeix la convocatòria per a l'any 2015.

c) Que es comprometin a mantenir els compromisos assumits en la convocatòria anterior durant l‘any 2020.

2.  Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també el percentatge de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, que, a més, tenen la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

3. Els requisits generals i els compromisos que estableixen els punts anteriors s'hauran de mantenir durant tot l'any 2020.

4.  La comprovació de la inscripció al Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA) i al Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica (CBPAE) es farà d'ofici, excepte si la persona peticionària manifesta el contrari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén que ja s'atorga aquesta autorització.

5.  A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, hauran de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

6.  D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que les persones beneficiàries estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada amb anterioritat al dictat de la proposta de resolució de la concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la farà el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització perquè es pugui comprovar, excepte si hi ha una manifestació expressa en contra. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se li requerirà que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per comprovar-ho d'ofici.

7.  D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Activitat subvencionable

Podran ser objecte de subvenció les actuacions que consisteixin en el cultiu i el manteniment de superfícies de pastures ecològiques, d'acord amb la normativa genèrica i específica sobre agricultura ecològica i en els termes que preveu l'article 29 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell.

Cinquè

Import de les ajudes

1.  L'ajuda que preveu aquesta resolució es concedirà per un període d'un any.

2.  La prima anual aplicable serà la concedida a cada beneficiari respectiu en la convocatòria del 2015.

3. El nombre d'hectàrees subvencionables està limitat al nombre d'UBM certificades com a ecològiques pel Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica. El càlcul de les UBM es farà aplicant les conversions següents: boví de més de 2 anys: 1 UBM; boví de més de 6 mesos i menys de 2 anys: 0,6 UBM; ovelles i cabres reproductores: 0,15 UBM, i porcins reproductors: 0,5 UBM.

Sisè

Sol·licitud d'ajuda

1. Les sol·licituds d'ajuda es presentaran juntament amb la sol·licitud de les ajudes per a l'exercici 2020 que preveu el Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural i en el mateix termini que preveu la normativa esmentada.

Aquestes sol·licituds s'han de presentar en la forma que prevegi la resolució de convocatòria del president del FOGAIBA, per a l'any 2020, de determinades ajudes comunitàries directes a l'agricultura i la ramaderia.

2. Les sol·licituds d'ajuda han d'adjuntar la documentació següent:

a) Si escau, document acreditatiu de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud. Aquesta acreditació ha de ser vigent en el moment de la sol·licitud.

b) Certificació bancària, acreditativa de la titularitat del compte corrent designat

pel beneficiari per rebre el pagament de l'ajuda. 

3. Segons el que estableix l'article 13 del Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, i a l'article 95.3 del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre de 2014, i sens perjudici de la resta d'exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d'aplicació, s'acceptaran les sol·licituds presentades durant els vint-i-cinc dies naturals següents a l'acabament del període esmentat, però l'import de l'ajuda es reduirà en un 1% per cada dia hàbil de retard, excepte en cas de força major i circumstàncies excepcionals. Aquesta reducció també s'aplicarà respecte de la documentació que s'hagi de presentar, juntament amb la sol·licitud, quan sigui un element constitutiu de l'admissibilitat de l'ajuda. Les sol·licituds presentades posteriorment es consideraran com a no presentades.

4. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 i la resta de normativa d'aplicació.

5. En cas que per la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats anteriorment, no serà necessari tornar-lo a aportar, sempre que es faci constar la data i l'òrgan o la dependència on es van presentar o, si escau, on van ser admesos, i no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual corresponguin. Així mateix, no serà necessari aportar-lo novament si els documents exigits s'han incorporat a la base documental del FOGAIBA que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà requerir a la persona sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals es refereix el document, abans que es formuli la proposta de resolució.

6. La comprovació del DNI del representant la farà d'ofici el FOGAIBA.

En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per comprovar la inscripció al RIA i al CBPAE i per obtenir el DNI i els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s'haurà d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions anteriors o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

7. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no serà necessari presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

Si la sol·licitud té algun defecte o no adjunta tota la documentació esmentada en els punts anteriors, es requerirà a la persona sol·licitant, mitjançant una publicació a la pàgina web del FOGAIBA, perquè en el termini de deu dies esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entendrà com a desistida la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

8. Si en qualsevol dels documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l'expedient es presenten ratllades o esmenes, es considerarà com a no presentat, i es procedirà, en aquest cas, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin es publicaran a la pàgina web els dies 1 i 15 de cada mes o el dia hàbil següent, si aquest és festiu, i cada dilluns.

Setè

Selecció de les persones beneficiàries

1. El procediment per seleccionar les persones beneficiàries de les ajudes convocades mitjançant aquesta resolució serà el de concurrència no competitiva.

2. Per tal d'ajustar la concessió de les ajudes al foment de les pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica objecte d'aquesta convocatòria als recursos pressupostaris disponibles, en el cas que el conjunt de peticions superi la dotació que preveu l'apartat segon d'aquesta resolució, es prorratejarà l'import global màxim entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris.

Vuitè

Instrucció del procediment

1.  L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En cas que sigui necessari notificar la proposta de resolució, es farà mitjançant una publicació a la pàgina web del FOGAIBA, cada dilluns i els dies 1 i 15 de cada més o el dia hàbil següent, si aquests són inhàbils.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan en el procediment no hi figurin, ni es tinguin en compte, altres fets, al·legacions i proves més que els que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats a desenvolupar pel sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar la persona beneficiària a reformular la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció.

Havent examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, que ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció, la seva quantia, el finançament per part de les diferents administracions i la mesura del programa de què es tracti.

2.  La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA a proposta del cap de Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA. Amb anterioritat a l'emissió d'aquesta proposta, la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural emetrà un informe en el qual s'acreditarà si és favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi ha de fer constar el finançament per part de les diferents administracions i la mesura del programa de què es tracti.

3.  El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, en els termes que preveu l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions. Un cop transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat resolució expressa, s'entendrà que la sol·licitud queda desestimada.

Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà acordar l'ampliació del termini màxim per dictar una resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.

4.  Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a partir del dia següent de la seva notificació, d'acord amb el que estableix l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè

Obligacions i compromisos dels beneficiaris

1. Les persones beneficiàries es comprometen i s'obliguen, durant l'any 2020, a mantenir els compromisos assumits en la convocatòria, per a l'any 2015, de les ajudes destinades al foment de pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica, aprovada per la Resolució del president del FOGAIBA de 27 de febrer de 2015, publicada al BOIB núm. 30, de 28 de febrer de 2015.

2.  En cas que es modifiquin les normes o els requisits obligatoris que estableix l'article 29 del Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, els articles 93 i 94 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i el seu annex II, com també els requisits mínims que estableix la legislació autonòmica o nacional, i quan aquesta modificació impliqui uns compromisos més rigorosos que els que ha subscrit la persona beneficiària, aquesta haurà d'assumir els nous compromisos imposats per la modificació. En cas que la persona beneficiària no accepti els nous compromisos, el compromís s'entendrà finalitzat i no s'exigirà cap reemborsament pel període de compromís efectiu.

3.  Aquestes obligacions s'entendran sens perjudici de l'obligació de complir la resta que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.

4.  El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, i sens perjudici del que estableix l'apartat onzè d'aquesta resolució i la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè

Cessió i traspàs de l'explotació

1. Si després que s'hagi presentat una sol·licitud d'ajuda i abans que s'hagin complert totes les condicions per a la seva concessió, una persona beneficiària cedeix una explotació a una altra en la seva totalitat, no es concedirà al cedent cap ajuda en relació amb l'explotació cedida.

L'ajuda sol·licitada per la persona cedent es concedirà a la persona cessionària d'acord amb el que disposa l'article 8 del Reglament (CE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, sempre que la nova persona titular:

  1. Informi al FOGAIBA de la cessió i sol·liciti el pagament de l'ajuda.
  2. Presenti la documentació esmentada a l'apartat sisè d'aquesta resolució.
  3. Es compleixin totes les condicions exigides per a la concessió de l'ajuda respecte de l'explotació cedida.

2. Si durant el període d'execució d'un compromís contret com a condició per a la concessió de l'ajuda, la persona beneficiària transfereix totalment o parcialment la seva explotació a un altra persona, el compromís o la part del compromís que correspongui a la terra i al bestiar transferit podrà ser assumit per la nova persona titular durant el període que falta per complir o caducar, d'acord amb el que disposa l'article 47 del Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sense que s'exigeixi cap reemborsament pel període durant el qual el compromís va ser efectiu.

3. En cas que la nova persona titular vulgui sol·licitar el pagament de l'ajuda o assumir el compromís, respectivament, haurà de presentar una instància en el termini de dos mesos des de la cessió o el traspàs, d'acord amb el model de l'annex I, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, degudament emplenat, adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).

Aquestes sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades davant els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d‘Agricultura, Pesca i Alimentació o a qualsevol altre lloc dels que preveu l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

A aquesta instància, que haurà d'estar signada per les parts interessades, s'hi haurà d'adjuntar la documentació que s'indica a l'apartat sisè d'aquesta resolució, juntament amb el document acreditatiu de la cessió o el traspàs de l'explotació.

Serà necessari el subministrament de totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex I, així com l'assumpció de compromisos, l'atorgament d'autoritzacions i declaracions que conté aquest annex.

4.  La comprovació del DNI i del compliment d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, així com la inscripció al Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA) i al Registre d'operadors del Consell Balear de la producció agrària ecològica es durà a terme d'ofici, excepte si la persona peticionària manifesta el contrari, ja que amb la presentació de la sol·licitud de subrogació de l'ajuda ja s'entén que s'ha atorgat aquesta autorització.

La comprovació de les obligacions tributàries i amb la Seguretat social es farà en els termes que preveu el punt 6 de l'apartat tercer d'aquesta convocatòria.

Onzè

Incompliments i renúncies

1.  Quant al règim de reduccions i exclusions, serà d'aplicació el que disposa la normativa d'aplicació següent:

- Per sobredeclaració de superfícies: s'aplicarà el que disposa l'article 19 del Reglament (UE) núm. 640/2014, d'11 de març de 2014, de la Comissió, d'acord amb l'annex II d'aquesta resolució.

- Per incompliment dels criteris d'admissibilitat: les reduccions i les exclusions per incompliment dels compromisos vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície declarada, tindran com a base l'article 35 del Reglament (UE) núm. 640/2014, d'11 de març de 2014, de la Comissió, i s'aplicaran d'acord amb el que indica l'annex II d'aquesta resolució.

- Per incompliment de la condicionalitat: seran d'aplicació les reduccions o exclusions que preveu l'article 99 del Reglament (CE) núm. 1306/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

En cas d'acumulació de reduccions, aquestes s'aplicaran de conformitat amb el que disposa l'article 41 del Reglament (UE) núm. 640/2014, d'11 de març de 2014, de la Comissió.

2.  En cas que la persona beneficiària no pugui assumir els compromisos subscrits per motius de força major o de circumstàncies excepcionals com les que preveu l'article 2 del Reglament (CE) núm. 1306/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, el pagament corresponent es retirarà proporcionalment pels anys en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional. La retirada només afectarà les parts del compromís per a les quals els costos addicionals o el lucre cessant no s'haguessin produït abans que es produïssin la força major o les circumstàncies excepcionals. No s'aplicarà cap retirada en relació amb els criteris d'admissibilitat i la resta d'obligacions, ni s'imposaran sancions administratives.

La persona beneficiària o el seu drethavent han de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, i han d'adjuntar les proves pertinents per la satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data en què la persona beneficiària o el seu drethavent estiguin en condicions de fer-ho.

3.  En cas que la persona beneficiària no pugui continuar assumint els compromisos subscrits perquè la seva explotació és objecte d'una operació de concentració parcel·lària o d'altres intervencions d'ordenació territorial públiques aprovades per les autoritats competents, s'adoptaran les mesures necessàries per adaptar els compromisos a la nova situació de l'explotació. Si aquesta adaptació resulta impossible, el compromís s'entendrà acabat i no s'exigirà cap reemborsament pel període de compromís efectiu.

Dotzè

Justificació i pagament de les ajudes

1.  La sol·licitud de pagament s'entendrà que s'ha fet juntament amb la sol·licitud de pròrroga del règim d'ajuda.

2.  L'import de l'ajuda concedida s'abonarà a la persona beneficiària mitjançant una transferència bancària, i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, un cop fets els controls i les verificacions corresponents, quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat per a la qual va ser concedida, i sempre abans del dia 30 de juny del 2021.

3.  En qualsevol cas, s'hauran de tenir en compte les reduccions i les exclusions que preveu el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

Tretzè

Ajudes no reintegrables

1. De conformitat amb el que estableix l'article 27 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, i l'article 47.4 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, no es reintegraran les ajudes rebudes quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits a la persona beneficiària sigui a causa d'algun dels casos de força major o circumstàncies excepcionals següents:

a) Mort de la persona beneficiària.

b) Incapacitat professional prolongada de la persona beneficiària.

c) Expropiació de la totalitat o d'una part important de l'explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia en què es va presentar la sol·licitud.

d) Catàstrofe natural greu que hagi afectat greument l'explotació.

e) Destrucció accidental dels edificis ramaders de l'explotació.

f) Epizoòtia o malaltia vegetal que hagi afectat una part o la totalitat del bestiar o dels cultius, respectivament, de la persona beneficiària.

No obstant això, tot quedarà condicionat al compliment per part de la persona beneficiària de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, adjuntant les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data en què la persona beneficiària o el seu drethavent estiguin en condicions de fer-ho.

2. De la mateixa manera, no serà procedent el reintegrament de les ajudes rebudes en la resta de casos que preveu l'article 47 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

Catorzè

Compatibilitats

1.  Les actuacions objecte de les ajudes que preveu aquesta resolució només es poden combinar amb altres compromisos agroambientals quan aquests no siguin incompatibles, és a dir, quan siguin complementaris i compatibles entre si, segons estableix l'article 11 del Reglament (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.

2.  Aquesta ajuda és incompatible amb la mesura 10.1 del Programa de desenvolupament rural 2014-2020 destinada a la producció integrada i la convocatòria 2016 per al foment de les pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica dins el Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

Quinzè

Control de les ajudes

1.  Les persones perceptores de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014, de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2.  Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014, de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc de la present convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel Servei esmentat a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei esmentat.

Setzè

Règim jurídic

Per tots els aspectes que preveu aquesta convocatòria, serà d'aplicació:

-Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell, de 28 de juny de 2007, sobre producció i etiquetatge dels productes ecològics.

-Reglament (CE) núm. 889/2008 de la Comissió, de 5 de setembre de 2008, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrària comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1307/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen normes aplicables als pagaments directes als agricultors en virtut dels règims d'ajuda que s'inclouen en el marc de la política agrària comuna i pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 637/2008 i (CE) núm. 73/2009 del Consell (article 9 “Agricultor actiu”)

- Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

-Reglament delegat (UE) núm. 640 /2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.

- Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.

- Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia (en el qual es regula la condició d'agricultor actiu).

- Reial decret 1078/2014, de 19 de desembre, pel qual s'estableixen les normes de condicionalitat que han de complir les persones beneficiàries que rebin pagaments directes o determinades primes anuals de desenvolupament rural, o pagaments en virtut dels programes de suport a la reestructuració i reconversió o de suport a la collita en verd, de la vinya.

- Reial decret 1749/1998, de 31 de juliol, pel qual s'estableixen les mesures de control, aplicables a determinades substàncies i els seus residus en els animals vius i els seus productes.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

- Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears.

- Resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

 

Dissetè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de notificar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 3 de febrer de 2020

La presidenta del FOGAIBA

María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño

 

ANNEX II

Foment de pastures per l'aprofitament de la ramaderia ecològica

REDUCCIONS I EXCLUSIONS

Foment de la producció integrada

REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions per sobredeclaració de superfícies

La sobredeclaració es calcula per grup de cultiu com el resultat de la diferència entre la superfície declarada a la sol·licitud i la determinada com a resultat dels controls, dividida entre la superfície determinada i multiplicada per 100, és a dir:

                          Superfície declarada – Superfície determinada

Sobredeclaració =   ----------------------------------------------------------------------     X100

                           Superfície determinada      

Les reduccions i les exclusions per sobredeclaració de superfícies es calcularan de conformitat amb el que disposa l'article 19 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, segons s'indica a continuació:

Percentatge de sobredeclaració fins al 3%: es concedirà l'ajuda per la superfície determinada.

Percentatge de sobredeclaració superior al 3% o a 2 hectàrees però inferior o igual al 20% de la superfície determinada: l'ajuda corresponent a la superfície determinada es reduirà en el doble de la diferència en excés per grup de cultiu, excepte en els casos que preveu el Reglament 640/2014.

Percentatge de sobredeclaració de més del 20%: no es concedirà cap ajuda per superfície per al grup de cultiu en qüestió.

Percentatge de sobredeclaració de més del 50%, no es concedirà cap ajuda per superfície per al grup de cultiu en qüestió. A més, la persona beneficiària estarà subjecte a una sanció addicional igual a l'import de l'ajuda corresponent a la diferència entre la superfície declarada i la superfície determinada, segons el que estableix l'article 18 del Reglament (UE) 640/2014.  

2. Reduccions en el cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat, així com de compromisos i altres obligacions

S'entén per criteris d'admissibilitat els compromisos vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície, i es tipifiquen com a excloents.

Les reduccions i les exclusions per incompliment dels criteris d'admissibilitat tindran com a base l'article 35 del Reglament (UE) núm. 640/2014.

Dins dels criteris d'admissibilitat i compromisos se'n poden diferenciar els tipus següents:

- Compromisos excloents (CE): els incompliments que no respecten els criteris i/o els requisits que estableix la concessió i que s'han de mantenir al llarg de tota la durada de l'ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, la seva exclusió i, si escau, se sol·licitarà el reintegrament dels imports dels anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, la persona beneficiària quedarà exclosa de la mesura durant l'any natural de què es tracti i del següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen de la manera següent:

. Compromís bàsic (CB): els compromisos l'incompliment dels quals implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió. Aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-los fi amb mitjans acceptables.

. Compromís principal (CP): els compromisos l'incompliment dels quals implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.

. Compromís secundari (CS): els que no s'ajusten a les definicions anteriors.

Els compromisos de la línia d'ajuda de foment de pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica estan tipificats en el quadre següent:

Mantenir, sense disminuir, la superfície de pastures compromesa en la resolució de concessió de l'ajuda, independentment que pugui variar la ubicació del cultiu dins les parcel·les que integren l'explotació agrària o dels canvis de les parcel·les on s'ubica el conreu: CS.

Mantenir les UBM d'animals certificats com a ecològics durant un període de cinc anys, ampliable a set anys: CS.

Complir a les parcel·les el que estableixen les normes genèriques i específiques de cada cultiu sobre producció ecològica, com és el Reglament (CE) núm. 834/2007, de 28 de juny de 2007, del Consell sobre producció i etiquetatge dels productes ecològics, així com les normes tècniques específiques sobre agricultura ecològica que per a cada cultiu o grup de cultius estableixi la Comunitat Autònoma de les Illes Balears: CB.

Mantenir i actualitzar el quadern d'explotació específic per a l'agricultura ecològica en què s'inscriuran operacions de cultiu i actuacions realitzades (adob, fitosanitaris, conreu, etc.) a cada una de les parcel·les (o grup de parcel·les, en cas que sigui el mateix cultiu), amb indicació de la data de realització i les incidències, si n'hi hagués. CV.

CB: No disposar de quadern d'explotació.

CP: Disposar de quadern d'explotació sense actualitzar o amb incorreccions en un període anterior als últims tres mesos.

CS: Disposar de quadern d'explotació sense actualitzar o amb incorreccions en els últims tres mesos.

Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, necessàries per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos i aportar tota la documentació que es requereixi en l'exercici d'aquestes actuacions: CB.

No superar el valor de 50 kg de nitrogen orgànic per hectàrea i any d'aportació a la superfície declarada a la sol·licitud anualment: CS.

Elements que componen la línia de base: CP.

Per al càlcul de la penalització en cas de reiteració d'incompliments, s'agafarà tot el període 2015-2019 més l'any de pròrroga.

Les sancions i les exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

100% de l'ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

1r any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 25% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 50% de l'ajuda.

2n any o més d'incompliment:

50% de l'ajuda

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

1r any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 2% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.

2n any o més d'incompliment:

10% de l'ajuda

4. EXCLUSIÓ

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a l'any en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, la persona beneficiària quedarà exclosa de la mateixa mesura durant l'any natural en el qual s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.

Quan les persones beneficiàries no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.