Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 1048
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria, per a l’any 2020, de les ajudes per prorrogar els compromisos assumits per al foment de la lluita biològica
Les mesures agroambientals són necessàries per donar suport al desenvolupament sostenible de zones rurals i respondre a la demanda, cada vegada més gran, de la societat de serveis ambientals.
L'ús excessiu i indiscriminat de productes fitosanitaris d'origen químic en l'agricultura com a única acció contra plagues pot provocar una contaminació del sòl i dels recursos hídrics a causa de la seva descomposició lenta i difícil, ja que es poden acumular i persistir en l'ambient.
Els mètodes biològics de control de plagues es basen en la incorporació de mesures preventives o d'acció, que afecten l'organisme invasor sense pertorbar el cultiu.
L'ús d'enemics naturals per combatre plagues proporciona grans beneficis, no només a l'agricultor, que obté un producte net de residus, sinó també al medi ambient, ja que afavoreix enormement la biodiversitat dels cultius i les zones circumdants. És important conservar l'equilibri ecosistèmic de l'explotació agrícola, per mantenir o augmentar la capacitat de l'ecosistema de generar beneficis per a la societat, distribuint de manera equitativa beneficis i costos, de manera sostenible a llarg termini.
El Programa de desenvolupament rural (PDR) de les Illes Balears, per al període 2014-2020 , preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), complementant les disposicions comunes per als Fons estructurals i d'inversió europeus, que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre altres mesures, el PDR preveu la submesura 10.1.2, corresponent al foment de la lluita biològica, que contribueix clarament als objectius transversals de millora del medi ambient i adaptació i mitigació del canvi climàtic, ja que suposa un foment de pràctiques respectuoses amb el medi ambient adaptades als ecosistemes.
En data 26 de febrer del 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020 que, a l'article 2, assenyala que serà objecte d'ajuda, entre altres activitats, el foment de la lluita biològica.
En data 19 de març del 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 38 la Resolució de 17 de març de 2015 del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears per la qual s'aprova la convocatòria, per a l'any 2015, de les ajudes destinades al foment de la lluita biològica, que posteriorment va ser modificada per resolucions del president del FOGAIBA de 9 de juny de 2015, publicada al BOIB núm. 87, d'11 de juny de 2015, de 4 de maig de 2016, publicada al BOIB núm. 61, de 14 de maig de 2016 i de 22 de juliol de 2016, publicada al BOIB núm. 95, de 28 de juliol. L'apartat novè d'aquesta resolució estableix l'obligació dels beneficiaris d'assumir una sèrie de compromisos durant un període de cinc anys.
D'acord amb el punt 5 de l'article 28 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, els compromisos en virtut de la mesura que preveu aquest article es contrauran per un període de cinc a set anys, la qual cosa està recollida al Programa de desenvolupament rural i es podran prorrogar per assolir o mantenir els objectius mediambientals.
D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.
D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA i de conformitat amb l'autoritat de gestió, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria, corresponent a l'any 2020, per prorrogar els compromisos corresponents a les ajudes destinades al foment de la lluita biològica, d'acord amb el que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.
2. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria tenen com a finalitat fomentar la utilització de tècniques de lluita biològica, d'acord amb el que estableix el Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020 i l'article 28 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
3. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes regulades en aquesta convocatòria és tot el territori de les Illes Balears.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de cinquanta mil euros (50.000,00 €), amb possibilitat d'ampliar-ne els crèdits, amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA de l'any 2020.
2. Les subvenciones esmentades les finançarà en un 41,00% el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), en un 4,10% el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) i en un 54,90% la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).
Tercer
Requisits de les persones beneficiàries i de les explotacions
1. Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques, o agrupacions sense personalitat jurídica, que hagin estat beneficiàries de les ajudes convocades per la Resolució de 17 de març del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears per la qual s'aprova la convocatòria, per a l'any 2015, de les ajudes destinades al foment de la lluita biològica i que, abans de dictar-se la proposta provisional de resolució, compleixin els requisits següents:
a) Que no se'ls hagi revocat totalment l'ajuda esmentada en el paràgraf anterior o que hi hagin desistit o renunciat.
b) Que mantinguin els requisits que exigeix la convocatòria esmentada per a l'any 2015, corresponents als beneficiaris i les seves explotacions.
c) Que es comprometin a mantenir els compromisos assumits en la convocatòria anterior durant l'any 2020.
2. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també el percentatge de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació.
L'agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveu l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
3. Els requisits generals que estableixen els punts anteriors s'hauran de mantenir durant tot l'any 2020.
4. La comprovació de la inscripció al Registre Interinsular Agrari (RIA) es farà d'ofici, excepte si la persona peticionària manifesta el contrari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén que ja s'atorga aquesta autorització.
5. A més, hauran de complir els requisits que preveu l'article 10 del text refós de l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, com també els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
6. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, haurà de quedar acreditada amb anterioritat al dictat de la proposta de resolució de concessió.
La comprovació del compliment del requisit esmentat la farà el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud de subvenció suposa l'autorització perquè es pugui comprovar, excepte si hi ha una manifestació expressa en contra. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.
En cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se li requerirà que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per comprovar-ho d'ofici.
7. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart
Activitat subvencionable
1. Podran ser objecte de subvenció les actuacions consistents en la detecció i el tractament, per mediació d'agents biològics, de les plagues dels conreus de cítrics i/o hortícoles mitjançant l'aplicació d'un programa de lluita biològica que prevegi l'amollada periòdica de predadors i parasitoides (agents biològics), durant la campanya 2020 que acabarà el 31 de desembre del 2020.
Cinquè
Import de les ajudes
1. L'ajuda que preveu aquesta resolució es concedirà per un període d'un any.
2. La prima anual aplicable serà la concedida a cada beneficiari respectiu en la convocatòria del 2015.
Sisè
Sol·licitud d'ajuda
1. Les sol·licituds d'ajuda es presentaran juntament amb la sol·licitud de les ajudes per a l'exercici 2020, que preveu el Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, com també sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural o la disposició normativa que el substitueixi.
Aquestes sol·licituds s'han de presentar en la forma que preveu la Resolució del president del FOGAIBA de convocatòria, per a l'any 2020, de determinades ajudes comunitàries directes a l'agricultura i la ramaderia.
2. Les sol·licituds d'ajuda han d'adjuntar la documentació següent:
a) Si escau, document acreditatiu de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud. Aquesta acreditació ha de ser vigent en el moment de la sol·licitud.
b) Factura o factures justificatives de la compra dels agents biològics.
c) Certificació bancària, acreditativa de la titularitat del compte corrent designat pel beneficiari per rebre el pagament de l'ajuda.
3. Segons el que estableixen l'article 13 del Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, i a l'article 95.3 del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre de 2014, i sens perjudici de la resta d'exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d'aplicació, les sol·licituds presentades durant els vint-i-cinc dies naturals següents a l'acabament del període esmentat, a excepció dels casos de força major i circumstàncies excepcionals, seran acceptades, però l'import de l'ajuda es reduirà en un 1% per cada dia hàbil de retard. Aquesta reducció també s'aplicarà respecte de la documentació que s'hagi de presentar juntament amb la sol·licitud quan sigui un element constitutiu de l'admissibilitat de l'ajuda. Si aquest retard és superior a vint-i-cinc dies naturals, la sol·licitud es considerarà inadmissible i no es concedirà l'ajuda a la persona peticionària.
4. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com de les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015.
5. En cas que per la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats anteriorment, no serà necessari tornar-lo a aportar, sempre que es faci constar la data i l'òrgan o la dependència on es van presentar o, si escau, on es van emetre, i no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual corresponguin. Així mateix, no serà necessari aportar-lo novament si els documents exigits s'han incorporat a la base documental del FOGAIBA, que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document.
En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà requerir a la persona sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans, dels requisits als quals es refereix el document, abans que es formuli la proposta de resolució.
6. La comprovació del DNI del representant la farà d'ofici el FOGAIBA. En cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per comprovar la inscripció al RIA i per obtenir el DNI i els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s'haurà d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.
En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què fan referència les obligacions anteriors o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.
7. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no serà necessari presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.
Si la sol·licitud té algun defecte o no adjunta tota la documentació esmentada en els punts anteriors, es requerirà a la persona sol·licitant, mitjançant una publicació a la pàgina web del FOGAIBA, perquè en el termini de deu dies esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entendrà com a desistida la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
8. Si en qualsevol dels documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l'expedient es presenten ratllades o esmenes, es considerarà com a no presentat i es procedirà, en aquest cas, d'acord amb l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin es publicaran a la pàgina web els dies 1 i 15 de cada mes o el dia hàbil següent, si aquest és festiu, i cada dilluns.
Setè
Selecció dels beneficiaris
1. El procediment per seleccionar les persones beneficiàries de les ajudes convocades mitjançant aquesta resolució serà el de concurrència no competitiva.
2. Per tal d'ajustar la concessió de les ajudes al foment de la lluita biològica objecte d'aquesta convocatòria, als recursos pressupostaris disponibles, en cas que el conjunt de peticions superi la dotació que preveu l'apartat segon d'aquesta resolució, es prorratejarà l'import global màxim entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris.
Vuitè
Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En cas que sigui necessari notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació a la pàgina web del FOGAIBA cada dilluns i divendres i els dies 1 i 15 de cada mes o el dia hàbil següent, si aquests són inhàbils.
Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets, al·legacions i proves més que els que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
Quan la subvenció tingui per objecte finançar les activitats que ha de desenvolupar el sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar la persona beneficiària a reformular la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.
En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció.
Després d'haver examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, que ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció, la seva quantia, el finançament per part de les diferents administracions i la mesura del programa de què es tracti.
2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural i previ informe de la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA, en el qual s'acreditarà, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi han de fer constar el finançament per part de les diferents administracions i el fons europeu al qual s'imputa la despesa.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos comptats a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i s'ha de notificar mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears. Un cop transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat resolució expressa, la persona interessada podrà entendre com a desestimada la seva sol·licitud.
Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà acordar l'ampliació del termini màxim per dictar una resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.
4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a partir del dia següent al de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè
Obligacions i compromisos dels beneficiaris
1. Les persones beneficiàries es comprometen i s'obliguen, durant l'any 2020, a mantenir els compromisos assumits en la convocatòria, per a l'any 2015, de les ajudes destinades al foment de la lluita biològica, aprovada per la Resolució de 17 de març del 2015 del president del FOGAIBA, publicada al BOIB núm. 38, de 19 de març de 2015.
2. En cas que es modifiquin les normes o els requisits obligatoris que estableixen l'article 28.3 del Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, els articles 93 i 94 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i el seu annex II, com també els requisits mínims que estableix la legislació autonòmica o nacional, i quan aquesta modificació impliqui uns compromisos més rigorosos que els que ha subscrit la persona beneficiària, aquest haurà d'assumir els nous compromisos imposats per la modificació. En cas que la persona beneficiària no accepti els nous compromisos, el compromís s'entendrà finalitzat i no s'exigirà cap reemborsament pel període de compromís efectiu.
3. Aquestes obligacions s'entendran sens perjudici de l'obligació de complir la resta que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.
4. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, i sens perjudici del que estableix l'apartat onzè d'aquesta resolució és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Desè
Cessió i traspàs de l'explotació
1. Si després que s'hagi presentat una sol·licitud d'ajuda i abans que s'hagin complert totes les condicions per a la seva concessió, una persona beneficiària cedeix una explotació a una altra en la seva totalitat, no es concedirà al cedent cap ajuda en relació amb l'explotació cedida.
L'ajuda sol·licitada per la persona cedent es concedirà a la persona cessionària d'acord amb el que disposa l'article 8 del Reglament (CE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, sempre que la nova persona titular:
2. Si durant el període d'execució d'un compromís contret com a condició per a la concessió de l'ajuda, la persona beneficiària transfereix totalment o parcialment la seva explotació a una altra persona, el compromís o la part del compromís que correspongui a la terra transferida podrà ser assumit per la nova persona titular durant el període que falta per complir o caducar, d'acord amb el que disposa l'article 47 del Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sense que s'exigeixi cap reemborsament pel període durant el qual el compromís va ser efectiu.
3. En cas que la nova persona titular vulgui sol·licitar el pagament de l'ajuda o assumir el compromís, respectivament, haurà de presentar una instància en el termini de dos mesos des de la cessió o el traspàs, d'acord amb el model de l'annex I, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, degudament emplenat, adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).
Les sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades davant els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o a qualsevol altre lloc dels que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. A aquesta instància, que haurà d'estar signada per les parts interessades, s'haurà d'adjuntar la documentació que s'indica a l'apartat sisè d'aquesta resolució, juntament amb el document acreditatiu de la cessió o el traspàs de l'explotació.
Serà necessari el subministrament de totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex I, així com l'assumpció de compromisos i l'atorgament d'autoritzacions i declaracions que conté aquest annex.
4. La comprovació del DNI i del compliment d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, així com de la inscripció en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA), es durà a terme d'ofici, excepte si la persona peticionària manifesta el contrari, ja que amb la presentació de la sol·licitud de subrogació de l'ajuda s'entén que s'ha atorgat aquesta autorització.
La comprovació de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, es farà en els termes que preveu el punt 6 de l'apartat tercer d'aquesta convocatòria.
Onzè
Incompliments i renúncies
1. Quant al règim de reduccions i exclusions, s'aplica el que disposa la normativa d'aplicació següent:
- Per sobredeclaració de superfícies: s'aplicarà el que disposa l'article 19 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, d'acord amb l'annex II d'aquesta resolució.
- Per incompliment de criteris d'admissibilitat: les reduccions i les exclusions per incompliment dels compromisos vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície declarada, tindran com a base l'article 35 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, i s'aplicaran d'acord amb el que indica l'annex II d'aquesta resolució.
- Per incompliment de la condicionalitat: s'aplicaran les reduccions o les exclusions que preveu l'article 99 del Reglament (CE) núm. 1306/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
En cas d'acumulació de reduccions, aquestes s'aplicaran de conformitat amb el que disposa l'article 41 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014.
2. En cas que la persona beneficiària no pugui assumir els compromisos subscrits per motius de força major o de circumstàncies excepcionals com les que preveu l'article 2 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, el pagament corresponent es retirarà proporcionalment per als anys en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional. La retirada només afectarà les parts del compromís per a les quals els costs addicionals o el lucre cessant no s'haguessin produït abans que es produeixin la força major o les circumstàncies excepcionals. No s'aplicarà cap retirada en relació amb els criteris d'admissibilitat i la resta d'obligacions, ni s'imposaran sancions administratives.
3. En cas que la persona beneficiària no pugui seguir assumint els compromisos subscrits perquè la seva explotació és objecte d'una operació de concentració parcel·lària o d'altres intervencions d'ordenació territorial públiques aprovades per les autoritats competents, s'adoptaran les mesures necessàries per adaptar els compromisos a la nova situació de l'explotació. Si aquesta adaptació resulta impossible, el compromís s'entendrà acabat i no s'exigirà cap reemborsament pel període de compromís efectiu.
Dotzè
Justificació i pagament de les ajudes
1. La sol·licitud de pagament s'entendrà que s'ha fet juntament amb la sol·licitud de pròrroga del règim de l'ajuda.
2. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà a la persona beneficiària mitjançant una transferència bancària, i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, un cop fets els controls i les verificacions corresponents, quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat per a la qual va ser concedida i sempre abans del 30 de juny del 2021.
3. En qualsevol cas, s'hauran de tenir en compte les reduccions i les exclusions que preveu el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
Tretzè
Ajudes no reintegrables
1. De conformitat amb el que estableixen l'article 27 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 i l'article 47.4 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, no es reintegraran les ajudes rebudes quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits a la persona beneficiària sigui a causa d'algun dels casos de força major o circumstàncies excepcionals següents:
a) Mort de la persona beneficiària.
b) Llarga incapacitat professional de la persona beneficiària.
c) Expropiació de la totalitat o d'una part important de l'explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia en què es va presentar la sol·licitud.
d) Catàstrofe natural greu que hagi afectat greument l'explotació.
e) Destrucció accidental dels edificis ramaders de l'explotació.
f) Epizoòtia o infermetat vegetal que hagi afectat una part o la totalitat del bestiar o dels cultius, respectivament, de la persona beneficiària.
No obstant això, tot quedarà condicionat al compliment per part de la persona beneficiària de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, adjuntant les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data en què la persona beneficiària o el seu drethavent estiguin en condicions de fer-ho.
2. De la mateixa manera, no serà procedent el reintegrament de les ajudes rebudes en la resta de casos que preveu l'article 47 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
Catorzè
Compatibilitats
1. Les actuacions objecte de les ajudes que preveu aquesta resolució només es poden combinar amb altres compromisos agroambientals quan aquests no siguin incompatibles, és a dir, quan siguin complementaris i compatibles entre si, segons estableix l'article 11 del Reglament (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.
2. Aquesta ajuda és incompatible amb les ajudes que es puguin rebre, per al mateix concepte, per les línies de programes operatius o agrupacions de defensa vegetal.
Quinzè
Control de les ajudes
1. Les persones preceptores de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.
3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics, a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest servei a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, d'aquest servei.
Setzè
Règim jurídic
Per a tot el que preveu aquesta convocatòria, s'apliquen els següents:
- Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.
- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrària comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.
- Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
- Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
- Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia (en què es regula la condició d'agricultor actiu).
- Reial decret 1078/2014, de 19 de desembre, pel qual s'estableixen les normes de condicionalitat que han de complir els beneficiaris que rebin pagaments directes o determinades primes anuals de desenvolupament rural, o pagaments en virtut dels programes de suport a la reestructuració i reconversió o de suport a la collita en verd, de la vinya.
- Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
- Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.
- Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.
- Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.
- Resta de normativa de desenvolupament i aplicació.
Dissetè
Publicació
Aquesta resolució s'ha de notificar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 3 de febrer de 2020
La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño
ANNEX II Foment de la lluita biològica
REDUCCIONS I EXCLUSIONS
1. Reduccions per sobredeclaració de superfícies
La sobredeclaració es calcula per grup de cultiu com el resultat de la diferència entre la superfície declarada a la sol·licitud i la determinada com a resultat dels controls, dividida entre la superfície determinada i el resultat multiplicat per 100, és a dir:
Superfície declarada – Superfície determinada
Sobredeclaració = ------------------------------------------------------------- X 100
Superfície determinada
Les reduccions i exclusions per sobredeclaració de superfícies es calcularan de conformitat amb el que disposa l'article 19 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, segons s'indica a continuació:
Percentatge de sobredeclaració fins al 3%: es concedirà l'ajuda per a la superfície determinada.
Percentatge de sobredeclaració superior al 3% o a 2 hectàrees però inferior o igual al 20% de la superfície determinada: l'ajuda corresponent a la superfície determinada es reduirà en el doble de la diferència en excés per grup de cultiu, excepte els casos que preveu el Reglament 640/2014.
Percentatge de sobredeclaració superior al 20%: no es concedirà cap ajuda per superfície per al grup de cultiu en qüestió.
Percentatge de sobredeclaració superior al 50%: no es concedirà cap ajuda per superfície per al grup de cultiu en qüestió. A més, la persona beneficiària estarà subjecta a una sanció addicional igual a l'import de l'ajuda corresponent a la diferència entre la superfície declarada i la superfície determinada segons el que estableixen l'article 18 del Reglament (UE) 640/2014.
2. Reduccions en cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat, així com de compromisos i altres obligacions
S'entén per criteris d'admissibilitat els compromisos vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície, i es tipifiquen com a excloents.
Les reduccions i exclusions per incompliment dels criteris d'admissibilitat tindran com a base l'article 35 del Reglament (UE) núm. 640/2014.
Dins dels criteris d'admissibilitat i compromisos es poden diferenciar els tipus següents:
- Compromisos excloents (CE): aquell incompliment que no respecta els criteris i/o els requisits que estableix la concessió i que s'han de mantenir al llarg de tota la durada de l'ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, la seva exclusió i, si escau, se sol·licitarà el reintegrament dels imports dels anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, la persona beneficiària quedarà exclosa de la mesura durant l'any natural de què es tracti i del següent.
- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen de la manera següent:
Els compromisos de la línia d'ajuda de foment de la lluita biològica estan tipificats en el quadre següent:
Mantenir, sense disminuir, la superfície compromesa en l'àmbit de grup de cultiu a la resolució de concessió de l'ajuda, independentment que pugui variar la ubicació del cultiu dins les parcel·les que integren l'explotació agrària o dels canvis de les parcel·les on s'ubica el conreu. Aquest compromís es considerarà complert amb una tolerància màxima de disminució de la superfície compromesa d'un 10%: CS.
Dur un registre de les actuacions en matèria de lluita biològica, amb indicació dels tractaments duts a terme i la data en què s'han efectuat. El compliment d'aquest compromís es verificarà en un control de camp mitjançant la comprovació en l'explotació del registre: CB.
Amollar predadors i parasitoides en la superfície acollida al compromís: CB.
Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que escaiguin per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, necessàries per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos, i aportar tota la documentació que es requereixi en l'exercici d'aquestes actuacions: CB.
Elements que componen la línia de base: CP.
Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les que es preveuen en el quadre resum següent:
Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:
1. COMPROMISOS BÀSICS
100% de l'ajuda
2. COMPROMISOS PRINCIPALS
1r any d'incompliment:
1 compromís incomplert: 25% de l'ajuda.
2 o més compromisos incomplerts: 50% de l'ajuda.
2n any o més d'incompliment:
50% de l'ajuda.
3. COMPROMISOS SECUNDARIS
1r any d'incompliment:
1 compromís incomplert: 2% de l'ajuda.
2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.
2n any o més d'incompliment:
10% de l'ajuda.
4. EXCLUSIÓ
Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més la persona beneficiària quedarà exclosa de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.
Quan les persones beneficiàries no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.