Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES I MODERNITZACIÓ
Núm. 926
Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització per la qual s'acorda la concessió de la Creu al Mèrit Policial amb Distintiu Blau
Fets
1. El dia 5 de març de 2019, la batlessa de Son Servera va emetre el certificat de l'acord del Ple de l'Ajuntament de Son Servera de data 15 de novembre de 2018 de la proposta de sol·licitud de concessió de la Creu al Mèrit Policial amb Distintiu Blau a les persones següents: els policies locals de Son Servera Juan Domingo Lado Sánchez, Bernardo Miralles Nadal, Juan Esteban Bordoy Font i César Muñoz Pérez; els voluntaris de l'Agrupació de Protecció Civil de Son Servera Manuel Alonso Figueiredo, Tomeu Ballester Zamorano, Javier Benítez Gallardo, Jaime Nieto Sancho, Antonio Torres Ayala i Alonso Olivares Olaya; i el conductor d'ambulància de l'empresa SSG Mateo Gayà Barceló.
2. El dia 2 d'octubre de 2019, el director general d'Emergències i Interior va firmar la Resolució d'inici del procediment per a la concessió de la Creu al Mèrit Policial amb Distintiu Blau a les persones esmentades al punt 1. En la mateixa resolució també va nomenar l'instructor i el secretari.
3. El dia 30 d'octubre de 2019 l'instructor del procediment va emetre la proposta de resolució de concessió de la creu al Mèrit Policial amb Distintiu Blau a les persones indicades al punt 1, les quals anteposaren, per sobre de totes les circumstàncies adverses i de qualsevol temor per la seva integritat, un elevat esperit de solidaritat i de sacrifici per salvar, protegir i socórrer les víctimes que es trobaven en una situació de perill extrem, sobre la base dels aspectes següents:
a) L'horabaixa del dia 9 d'octubre de 2018 es varen produir gravíssimes inundacions al municipi de Sant Llorenç des Cardassar, arran de les quals, la situació es va convertir en caòtica, tant al mateix poble com a la localitat costanera de s'Illot, i la seva patrulla de policia va quedar incomunicada pel desbordament del torrent de la localitat, motiu pel qual no podia atendre les demandes de servei que rebia.
b) En aquells moments, la central d'emergències (112) es va posar en contacte amb la policia de Son Servera per comunicar-li que no podia contactar amb la policia de Sant Llorenç des Cardassar, fet que va provocar que, una vegada confirmada la situació d'emergència descrita al punt anterior, els policies de Son Servera es posassin a la seva disposició.
c) Arran d'aquesta situació varen ser comissionats al municipi de Sant Llorenç per atendre un servei en el qual una dona es trobava atrapada al seu cotxe per les inundacions.
d) Per poder arribar al lloc on estava aquesta persona, els agents varen haver de travessar calçades inundades, amb el perill que això suposava. Juntament amb ells, també va fer el trajecte una ambulància de transport privat de l'empresa SSG.
e) Una vegada al lloc, per poder rescatar la persona els agents varen haver de formar una cadena humana per dins l'aigua fins el vehicle, i després de treure-la del cotxe, un dels agents la va dur damunt l'esquena fins a la vorera de la calçada aferrat als seus companys, on estava l'ambulància de l'empresa SSG.
f) Acabada aquesta intervenció, s'adonaren que a pocs metres hi havia una altre vehicle amb dues persones a l'interior en les mateixes circumstàncies, a les quals varen rescatar de la mateixa manera.
g) A continuació varen fer una inspecció de la zona i varen trobar a un home que intentava aguantar-se al damunt d'un arbre, però per la distància entre ells i la quantitat d'aigua que transcorria enmig, varen decidir cridar l'agrupació de voluntaris de protecció civil de Son Servera, que arribaren tot d'una.
h) El rescat es va planificar conjuntament i amb una corda els voluntaris varen rescatar l'home, gairebé nu perquè la força de l'aigua li havia arrencat la roba.
Fonaments de dret
1. L'article 52 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, modificat per la Llei 11/2017, de 20 de desembre, de modificació de la Llei 4/2013, determina la possibilitat de concedir premis i distincions als membres de la policia local de les Illes Balears en els termes que s'estableixin reglamentàriament.
2. El Capítol V del títol VIII del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears, regula les característiques i la concessió de premis i condecoracions. En concret, l'article 130, regula les circumstàncies per les quals es pot atorgar la Creu al Mèrit Policial amb Distintiu Blau; l'article 137, regula qui pot formular la proposta de sol·licitud de concessió del guardó; i l'article 138 regula el procediment ordinari de concessió.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Acordar la concessió de la Creu al Mèrit Policial amb Distintiu Blau a les persones que s'indiquen a continuació:
- Senyor Juan Domingo Lado Sánchez, policia local.
- Senyor Bernardo Miralles Nadal, policia local.
- Senyor Juan Esteban Bordoy Font, policia local.
- Senyor César Muñoz Pérez, policia local.
- Senyor Manuel Alonso Figueiredo, voluntari.
- Senyor Tomeu Ballester Zamorano, voluntari.
- Senyor Javier Benítez Gallardo, voluntari.
- Senyor Jaime Nieto Sancho, voluntari.
- Senyor Antonio Torres Ayala, voluntari.
- Senyor Alonso Olivares Olaya, voluntari.
- Senyor Mateo Gayà Barceló, conductor ambulància.
2. Notificar aquesta resolució a les persones guardonades i a l'Ajuntament de Son Servera.
3. Ordenar la inscripció d'aquest acord al Registre de policies locals en la forma legalment determinada.
4. Ordenar la publicació d'aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Administracions Públiques i Modernització en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i de l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 13 de desembre de 2019
La consellera d'Administracions Públiques i Modernització
Isabel Castro Fernández