Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 618
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el pla de prevenció i gestió de residus perillosos de les Illes Balears (7E/2018)
En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 25.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 31 d'octubre de 2019,
DECLARACIÓ AMBIENTAL ESTRATÈGICA
L'art. 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental estableix els plans o programes que són objecte d'una Avaluació Ambiental Estratègica (AAE) ordinària.
1. Antecedents
El Pla Director Sectorial de Gestió de Residus previst a les Directrius d'Ordenació Territorial de les Illes Balears (Llei 6/1999) s'ha d'entendre que resta circumscrit als residus perillosos atesa la transferència de la planificació dels residus no perillosos als consells insulars segons la Llei 2/2001, de 7 de març, d'atribució de competències als consells insulars en matèria d'ordenació del territori.
Actualment a les Illes Balears no hi ha un Pla Director Sectorial vigent en relació a la prevenció i gestió dels residus perillosos.
2. Objecte del pla
L'objecte del Pla és ordenar les infraestructures i els equipaments necessaris i definir el model de prevenció i gestió de residus perillosos a les Illes Balears.
3. Elements ambientals significatius afectats pel Pla i mesures proposades
Les afeccions sobre els factors o variables ambientals que suposaria l'aplicació del Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus Perillosos de les Illes Balears, són les següents:
1)Fauna, flora i biodiversitat: les actuacions previstes en el Pla relacionades amb la reducció en la generació dels residus perillosos així com la seva perillositat i la reducció de la càrrega contaminant que rep el medi ambient per part de les instal·lacions de gestió, reduirà els efectes negatius sobre aquest factor.
2)Sòl: El Pla com a tal no promou activament la instal·lació d'infraestructures, amb l'excepció dels abocadors de residus perillosos, pels quals s'han establert uns criteris específics per a la seva ubicació (annex III).
3)Aigua: les actuacions proposades al Pla tenen l'objectiu de reduir la producció de residus perillosos, millorar la seva gestió i evitar la contaminació de les aigües.
4)Aire, clima i canvi climàtic: l'efecte del Pla en aquesta variable serà positiu sempre que l'objectiu de reducció de residus perillosos de les instal·lacions dugui associada una reducció en el transport i en les despeses energètiques per al seu transport i gestió.
5)Paisatge: les futures construccions d'abocadors de residus perillosos seran susceptibles d'impacte paisatgístic, és per això que els projectes d'abocadors de residus perillosos futurs hauran d'adoptar mesures d'integració paisatgística adequades.
6)Patrimoni: l'aplicació del Pla no afecta a aquesta variable.
Com a mesures per prevenir, reduir i compensar qualsevol efecte negatiu en el medi ambient com a conseqüència de l'aplicació del Pla, es proposen un total de 34, d'entre les quals destaquen les destinades a:
- Elaborar un text normatiu referent a criteris de prevenció en la generació de residus per tal d'integrar-los en els plecs de contractació com a criteris de selecció o adjudicació en compres del sector públic.
- Fomentar la retirada de l'amiant.
- Servei obligatori de recollida de residus domèstics perillosos per part de les deixalleries municipals de les Illes Balears.
- Pla d'actuació ambiental en els camps de tir.
- Millorar la vigilància i la inspecció en quant a la producció i gestió de residus perillosos mitjançant Plans d'inspecció específics (productors, gestors,...etc).
- Promoure cursos de formació i campanyes informatives destinades al públic específic del sector i campanyes de sensibilització dirigides al públic general.
4. Resum del procés d'avaluació
Fase Prèvia de Consultes
Tal com preveu l'art. 19 de la Llei 21/2013, l'òrgan ambiental va redactar el document d'abast en data 12 de juny de 2018, que va ser tramés a la DG d'Educació Ambiental, Qualitat Ambiental juntament amb còpia dels informes rebuts durant la fase de consultes, referits a:
- Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari.
- DG d'Emergències.
- Consell Insular d'Eivissa.
- Consell Insular de Mallorca.
Fase d'informació pública i de consultes
Entre els dies 17 de gener de 2018 i fins dia 6 de febrer de 2018 es va publicar a la pàgina web de participació ciutadana (http://participaciociutadana.caib.es) l'enllaç a la consulta pública prèvia a la redacció del Pla.
El Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus Perillosos de les Illes Balears es va sotmetre al tràmit d'informació pública, en data 27 de desembre de 2018 (BOIB núm. 162) per a un termini de 45 dies hàbils.
Les Administracions Públiques consultades varen ser les següents:
-DG de Recursos Hídrics.
-DG d'Agricultura i Ramaderia.
-DG d'Emergències i Interior.
-DG d'Energia i Canvi Climàtic.
-Ministeri per a la Transició Ecològica.
-FELIB
-Consell de Mallorca: Departament de Territori i Infraestructures, Direcció Insular de Territori i Paisatge, Departament de Medi Ambient, Dir. Insular de Residus, Dir. Insular de Medi Ambient.
-Consell de Menorca: Departament de Medi Ambient Reserva Biosfera.
-Consell d'Eivissa: Departament d'Economia, Hisenda, Medi Ambient i Medi Rural i Marí.
-Consell de Formentera: C. Medi Ambient i Àrea d'Urbanisme Turisme i Activitats Econòmiques.
-Ports de les Illes Balears i Autoritat Portuària de Balears.
Com a entitats interessades i persones de dret privat, es varen consultar un total de: 10 Col·legis oficials, 25 Gestors, 6 Associacions, 9 Associacions professionals, 3 Associacions de consumidors i 9 SIGs (Sistemes Integrats de Gestió).
Dins el termini de consultes, es varen rebre 8 informes d'al·legacions d'Administracions públiques i 9 informes d'al·legacions d'entitats interessades i persones de dret privat.
De totes les al·legacions rebudes, es varen acceptar un total de 13 consideracions, 20 varen ser parcialment acceptades i 50 rebutjades.
5. Conclusions
Per tot l'anterior, es proposa formular la declaració ambiental estratègica favorable respecte el Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus Perillosos de les Illes Balears (PDSPG-RP) atès que, previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures incloses a la documentació presentada i, els condicionats següents:
-La idoneïtat d'ubicació del futur abocador de residus perillosos s'haurà de tramitar ambientalment com a avaluació ambiental estratègica, i haurà de tenir en compte els requisits establerts a l'annex III del Pla.
-L'annex III del Pla (text normatiu) haurà d'incloure:
2.1 Dins l'apartat 1 de restriccions tot el sòl rústic protegit d'acord amb la definició de l'art. 9 de les Directrius d'Ordenació del Territori (DOT).
2.2 Un apartat específic i referent a la prioritat d'ubicació de futurs abocadors en zones ja alterades davant d'altres que no ho estiguin, amb la finalitat de reduir l'impacte ambiental.
Es recomana, en relació al Programa de Vigilància Ambiental, incloure una recopilació de la informació ambiental derivada del control documental de les instal·lacions previstes al Pla, amb la finalitat de tenir una visió de la incidència que té la gestió d'aquestes instal·lacions de residus perillosos en el medi ambient.
Es recorda que els projectes derivats de l'execució del Pla (abocadors de residus perillosos), hauran de ser sotmesos al tràmit ambiental quan els sigui aplicable l'establert per la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental modificada per la Llei estatal 9/2018 i, per la Llei 12/2016, de 17 d'agost d'avaluació ambiental de les Illes Balears modificada també per la Llei autonòmica 9/2018.»
Palma, 13 de desembre de 2019
El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias