Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSORCI DE RECURSOS SOCIOSANITARIS I ASSISTENCIALS DE LES ILLES BALEARS
Núm. 465
Ratificació de la modificació dels estatuts del Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les illes Balears per adaptar-los a la Llei 7/2010, de 21 de juliol, de sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
En la sessió de 16 de desembre de 2015 es va aprovar per part de la Junta Rectora iniciar els tràmits per adaptar els estatuts a la Llei 7/2010 de 21 de juliol.
De conformitat amb allò que disposen els articles 60 i disposició transitòria segona de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les illes Balears, així com l'article 45 dels estatuts del Consorci es va sol·licitar informe a les conselleries d'Hisenda i Funció Pública i de Presidència.
En data 15 de gener de 2016 la Direcció general de Funció Pública va emetre informe.
En la mateixa data la secretaria general de la conselleria d'hisenda i administracions públiques a través del Departament Jurídic i Administratiu va emetre informe.
En data 27 de gener de 2016 la Direcció General de Coordinació va emetre informe.
En data 15 de febrer de 2016 la Direcció general de pressuposts i va emetre informe.
Els suggeriments dels departaments d'Hisenda, Funció Pública i de Presidència han estat incorporats al text per la qual cosa es va tornar a presentar a la Junta Rectora per la seva aprovació abans de passar a la ratificació pels membres consorciats.
Els suggeriments varen esser per motius d'adaptació d'alguns articles a normativa vigent i a normativa pendent d'entrar en vigor (la Llei 15/2014, de 16 de setembre, de racionalització del sector públic i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic) pel tot el que fa a la dissolució, fusió o integració.
També, a proposta de la Direcció General de Pressuposts es varen eliminar les delegacions territorials.
El Consell de Menorca va ratificar els estatuts (BOIB núm. 90 de 21 de juliol de 2018).
El Consell de Mallorca va ratificar els estatuts (BOIB núm. 85 de 10 de juliol 2018
El Consell de Formentera va ratificar els estatuts (BOIB núm. 34 de 17 de març de 2018).
El Consell d'Eivissa ha aprovat inicialment la ratificació dels estatuts (BOIB núm. 120 de 31 d'agost de 2019).
No obstant l'anterior, i atès el termini transcorregut des de l'inici de la tramitació de l'adaptació dels estatuts, s'han produït canvis legislatius que s'han de recollir en el text definitiu d'aquests estatuts; L'article 32 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic en relació a la Llei 40/2015 d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic fa necessari, a sol·licitud de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, l'eliminació de la possibilitat de que el Consorci sigui considerat mitjà propi de l'administració.
Aquest canvi va fer convenient sol·licitar novament l'emissió d'informe de la conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, de la Direcció general de Funció Pública i de la Direcció general de Coordinació.
En data 7 de novembre la secretària general de la conselleria d'Hisenda va emetre informe en el que deia que atès el canvi esmentat no era substancial no s'havia considerat necessari sol·licitar informe sobre l'esborrany esmentat al departament jurídic i administratiu de la secretaria general i a la Direcció General de Pressuposts, i per tant no es feia cap observació a la modificació proposada de supressió de l'article 6.
En data 25 de novembre la direcció general de funció pública va emetre informe pel qual es considerava el següent:
"En la còpia dels estatuts tramesa manquen les lletres que numeren els subapartats d'alguns articles (Com ara els articles 5,9,10,13 etc...).
En alguns articles inclòs, falten les lletres a què es refereixen les referències internes del text, com ara el paràgraf 6 i el paràgraf 10 de l'article 13 el l'article 18, paràgraf 2, l'expressió <<una titulació mínima d'universitària superior>> no és correcta, convé indicar bé la titulació de grau o superior o només exigir titulació universitària oficial si és aquest el que es vol exigir.
En l'article 18, que regula el o la gerent del Consorci, convé preveure que la persona que cessa continuarà en el càrrec fins a un termini màxim de tres mesos més a partir de la data de cessament, per permetre a l'autoritat el nomenament de la persona substituta.
en l'article 20 la menció al <<cos de tècnics superiors de l'administració general de la comunitat autònoma de les illes balears>> no és correcta, ha de ser <<Cos Superior de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les illes Balears>>"
Aquests suggeriments han estat introduïts al text dels estatuts que s'adjunta.
En data 4 de desembre la Direcció General de Coordinació ha emès informe en el qual s'informa que la direcció general es ratifica en l'informe de 27 de gener de 2016 atès que la modificació soferta per la supressió de l'article 6 no afecta el contingut del mateix.
En data 13 de desembre de 2019 el Consell de Govern va autoritzar prèviament la modificació dels estatuts (BOIB núm. 168, 14 de desembre de 2019).
En la sessió de dia 16 de desembre la Junta Rectora del Consorci adoptà el següent
Acord
- Aprovar definitivament la modificació dels estatuts del Consorci.
- Procedir a la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 13 de gener de 2020
El secretari Juan Manuel Martínez Álvarez
ANNEX I Estatuts del Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears
Capítol I Disposicions generals
Article 1
Constitució i denominació
Amb la denominació Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears es constitueix una entitat per impulsar, programar, executar, promoure i finançar la creació d'infraestructures, d'equipaments, d'instal·lacions i, en general, de tot tipus de recursos sociosanitaris i assistencials a les Illes Balears. Pel que fa a la direcció i el finançament, es constitueix com un ens del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 2
Naturalesa jurídica
El Consorci és un ens de dret públic, i té la consideració d'ens de naturalesa corporativa de base associativa amb personalitat pública i sense finalitat lucrativa. Està dotat de personalitat jurídica pròpia i de patrimoni propi, ambdues coses independents dels seus membres, i es regeix per les disposicions legals i reglamentàries que hi siguin aplicables, i també pel que disposen aquests Estatuts.
Article 3
Capacitat jurídica
1. El Consorci té plena capacitat jurídica i d'actuar per satisfer els seus fins en el marc de la legislació vigent i, per tant, té capacitat per dur a terme actes d'administració i disposició de béns, i també per subscriure contractes, formalitzar convenis, assumir obligacions, interposar recursos, ser beneficiari d'expropiacions i, en general, per dur a terme tots els actes necessaris per aconseguir les finalitats i els objectius que se li encomanin.
2. En l'esfera de les seves competències, corresponen al Consorci les potestats administratives necessàries per acomplir les seves finalitats, a excepció de les potestats reglamentària i expropiatòria.
3. La representació del Consorci, com a persona jurídica, l'exerceixen les persones i l'organització que determinen aquests Estatuts.
Article 4
Principis generals
L'organització i el funcionament del Consorci s'ajusten als principis de cooperació i col·laboració entre els membres que l'integren, legalitat, servei a l'interès general, transparència, participació, eficàcia, eficiència i economia.
Article 5
Finalitats
1. El Consorci té com a finalitats programar, impulsar, executar, promoure, conservar i finançar:
2. Per aconseguir aquestes finalitats, el Consorci està facultat per dur a terme totes les actuacions que siguin necessàries i, entre d'altres, les següents:
a. Encarregar, aprovar i contractar tot tipus de projectes, construccions, obres, reformes, instal·lacions, equipaments, subministraments, serveis, consultories i assistències tècniques.
b. Dur a terme la tramitació de tot tipus de contractes necessaris per a la consecució de les seves finalitats.
c. Adquirir, vendre, permutar, disposar, cedir, arrendar i administrar béns mobles i immobles; constituir, modificar i extingir drets de qualsevol naturalesa, i, en general, fer tots els negocis jurídics que siguin convenients per acomplir les finalitats del Consorci, en els termes prevists en la normativa aplicable.
d. Contractar els recursos humans adequats per aconseguir les finalitats de l'ens.
e. Subscriure convenis, concerts i altres formes de col·laboració reglada amb altres institucions públiques i persones o entitats públiques o privades sense ànim de lucre.
f. Finançar operacions de capital per construir, rehabilitar, adequar, millorar i adaptar recursos sociosanitaris als municipis de les Illes Balears.
g. Qualsevol altra comesa necessària o convenient per al bon fi del Consorci.
3. El Consorci, per acomplir les seves finalitats, pot dur a terme les actuacions que li pertoquen en nom propi o en nom dels subjectes consorciats, per delegació o encàrrec de gestió d'aquests. No obstant això, les administracions consorciades poden actuar en nom propi, amb l'acord previ de l'òrgan col·legiat superior del Consorci en què estiguin representades les administracions consorciades, per a l'exercici de totes les potestats que, com a intransferibles, no poden delegar.
Article 6
Règim jurídic
El Consorci es regeix per les disposicions que contenen aquests Estatuts, per la reglamentació interna que els desplegui, per l'ordenació jurídica pública de l'Administració de la Comunitat Autònoma, especialment la referent als consorcis, en els termes de l'article 58.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per la resta de disposicions legals i reglamentàries aplicables i, supletòriament, per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic o normativa que la substitueixi.
Article 6 bis
Seu i delegacions
1. El domicili del Consorci s'estableix a la plaça de la Drassana, 4, de Palma. No obstant això, aquest domicili es pot modificar per acord de la Junta Rectora.
2. El domicili del Consorci es pot modificar per acord de la Junta Rectora, la qual cosa no comporta un canvi de domicili als efectes dels Estatuts i, per tant, no cal modificar-los si es manté a la ciutat de Palma.
Article 7
Àmbit territorial
El Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears exerceix les seves activitats en el territori de les Illes Balears.
Article 8
Durada
El Consorci es constitueix per temps indefinit i només pot dissoldre's per les causes que estableixen la llei o aquests Estatuts.
Capítol II Membres del Consorci
Article 9
Classes de membres i composició
1. Poden ser part del Consorci dues classes de membres:
2. Els membres promotors constitueixen el Consorci; no obstant això, s'hi poden adherir, sense prerrogatives sobiranes en el funcionament, altres institucions públiques i persones o entitats públiques o privades sense ànim de lucre, que tenen la condició de membres adherits.
Article 10
Membres promotors
1. Són membres promotors del Consorci:
a. L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
b. El Consell Insular de Mallorca.
c. El Consell Insular de Menorca.
d. El Consell Insular d'Eivissa.
e. El Consell Insular de Formentera.
2. És obligació exclusiva de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears transferir anualment les quanties que es fixin en el pressupost del Consorci per sufragar les despeses de personal i les que afecten la realització d'operacions corrents no financeres. Aquestes quanties han de figurar al pressupost de despeses de l'Administració de la Comunitat Autònoma.
3. Són obligacions de tots els membres promotors, en relació amb les operacions que es duguin a terme en l'àmbit territorial respectiu en el qual exerceixen competències:
Totes les aportacions previstes al pressupost d'ingressos del Consorci així com les aportacions de la Junta Rectora han de figurar al pressupost de despeses de l'administració que l'aporti.
4. En compliment de l'article 124 b de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, si les entitats consorciades incomplissin els compromisos de finançament o de qualsevol altre tipus, la Junta Rectora haurà de limitar les activitats del Consorci a la disponibilitat pressupostària real.
La Junta Rectora també haurà d'ajustar les actuacions a realitzar en benefici dels ens consorciats que no aportin les quantitats compromeses d'acord a l'establert anteriorment.
5. Són drets dels membres promotors:
Article 11
Membres adherits
1. Pot ser membre adherit del Consorci, amb l'acceptació prèvia per unanimitat de la Junta Rectora, qualsevol altra administració pública, institució, entitat i persona pública o privada, sense ànim de lucre, que faci aportacions d'acord amb l'article 32 dels Estatuts. L'adhesió de nous membres pot ser temporal o definitiva.
2. Són obligacions dels membres adherits:
a) Satisfer, si escau, les seves aportacions econòmiques en la quantia i en la forma que es convingui.
b) Aportar els béns, els drets o altres recursos a què s'hagin compromès en l'acord d'adhesió o en els instruments posteriors.
3. Els membres adherits poden estar representats en la Junta Rectora, amb veu i sense vot, quan aquesta així ho decideixi i en la forma acordada.
Capítol III Règim orgànic
Article 12
Òrgans
Per acomplir les finalitats que té assignades, el Consorci es regeix pels òrgans següents:
1.1. Els òrgans superiors de direcció:
1.2. Els altres òrgans de direcció:
Article 13
Composició de la Junta Rectora
1. La Junta Rectora és el màxim òrgan de direcció i govern del Consorci, i la integren aquests membres:
c bis) Un membre en representació de la conselleria competent en matèria d'hisenda, designat també pel Consell de Govern, o la persona que delegui.
d. Un membre en representació del Consell Insular de Mallorca, designat i nomenat per aquest, o la persona que delegui.
e. Un membre en representació del Consell Insular de Menorca, designat i nomenat per aquest, o la persona que delegui.
f. Un membre en representació del Consell Insular d'Eivissa, designat i nomenat per aquest, o la persona que delegui.
g. Un membre en representació del Consell Insular de Formentera, designat i nomenat per aquest, o la persona que delegui.
2. En tot cas, en el cas d'adhesió de nous membres al Consorci, s'entén incrementat de ple dret el nombre de representants del Govern de les Illes Balears a la Junta Rectora en una quantitat equivalent al nombre de representants que s'hi incorporin en representació de la nova administració adherida. Això s'entén fins a arribar al nombre màxim legal de membres que pot tenir l'òrgan col·legiat superior de qualsevol ens del sector públic instrumental de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord amb la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. L'aplicació del que disposa aquest paràgraf, implica la modificació els Estatuts.
3. El secretari o secretària de la Junta Rectora ha de ser un funcionari tècnic superior de l'Administració general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o un tècnic superior del departament jurídic del Consorci.
4. Ha d'assistir a les sessions de la Junta Rectora, amb funcions d'assessorament jurídic, amb veu i sense vot, un representant de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma, sense perjudici que pugui delegar les seves funcions en un membre del servei que tengui atribuït l'assessorament jurídic de l'ens.
5. Poden assistir a les sessions de la Junta Rectora, sense dret a vot, els assessors o experts que hi siguin convocats.
6. Els membres esmentats en el punt 1, apartats a i b, adquireixen la condició de membres i són nomenats automàticament quan accedeixen al càrrec com a titulars de la conselleria corresponent. El cessament es produeix igualment de manera automàtica.
7. La resta de membres són designats i nomenats per l'entitat o institució corresponent, que ha d'indicar clarament la condició per la qual designa cada representant, com a persona física particular o pel càrrec que ocupa. A falta d'indicació expressa, s'entén que el nomenament és per raó del càrrec que ocupa cada membre.
8. Els membres designats i nomenats com a persona física particular cessen quan l'entitat o institució corresponent informa del cessament o fa un nou nomenament, o quan cessa la persona que els ha designat.
9. Els membres designats per raó del càrrec públic que ocupen cessen automàticament com a membres de la Junta Rectora del Consorci quan cessen del càrrec per al qual són nomenats. En aquest cas, la plaça es manté vacant a la Junta Rectora fins que l'entitat corresponent nomena el nou càrrec, que adquireix automàticament la condició de membre de la Junta Rectora, a excepció que designi un altre representant.
10. Sense perjudici de la resta de causes ja esmentades, els membres de la Junta Rectora cessen quan es produeixen els supòsits següents:
a. La mort o declaració de mort.
b. La renúncia comunicada amb les formalitats oportunes, només en els casos prevists en els apartats c a g del punt 1 d'aquest article.
c. La incapacitat, inhabilitació o incompatibilitat, d'acord amb la llei.
d. Una resolució judicial.
e. Altres casos que prevegi la legislació vigent.
11. En cas de falta de nomenament d'algun dels membres, no computarà en el càlcul del quòrum de constitució i votació de la Junta Rectora.
Article 14
Competències de la Junta Rectora
La Junta Rectora té, entre altres atribucions, les següents:
Article 15
El president o presidenta de la Junta Rectora
Actua com a president o presidenta de la Junta Rectora i del Consorci la persona que ocupa el càrrec de conseller o consellera competent en matèria de serveis socials, que és nomenada i cessada automàticament per raó del càrrec que ocupa.
Article 16
Atribucions del president o presidenta de la Junta Rectora
1. Corresponen al president o presidenta de la Junta Rectora les atribucions següents:
a) Fixar la formulació definitiva dels plans anuals d'actuacions, sectorials i combinats, de l'entitat, així com les modificacions corresponents, i sotmetre'ls a l'aprovació de la Junta Rectora.
b) Proposar la participació de cada membre del Consorci en el finançament, i proposar la quantia i la proporció amb què els membres del Consorci sufraguen les despeses derivades de les operacions financeres que concerti l'ens.
c) Fixar la formulació definitiva del pressupost general i proposar-lo a la consideració de la Junta Rectora perquè l'aprovi, si escau.
d) Elevar a la Junta Rectora els comptes generals del Consorci que formalitzi el o la gerent.
e) Sotmetre a deliberació de la Junta Rectora la liquidació del pressupost vençut perquè l'aprovi, si escau.
f) Aprovar i contractar els projectes d'obres, serveis i subministraments dins dels límits que estableixi la Junta Rectora.
f bis) Aprovar i contractar els expedients de regulació harmonitzada prèviament autoritzats per la Junta Rectora.
g) Gestionar els recursos financers del Consorci, autoritzar i ordenar despeses i contreure obligacions, d'acord amb el que s'ha pressupostat i dins dels límits que estableixi la Junta Rectora.
h) Organitzar els serveis i l'alta direcció i inspecció del funcionament del Consorci.
i) Proposar les línies i els criteris generals que han de regir les activitats del Consorci.
j) Informar sobre les peticions d'adhesió de membres i elevar-les a la Junta Rectora.
k) Proposar a la Junta Rectora, amb l'autorització prèvia del Consell de Govern, modificacions en els Estatuts del Consorci.
l) Exercir la representació legal del Consorci, amb l'amplitud de poders inherents en aquesta representació orgànica i amb la possibilitat de prendre, en circumstàncies especials o per raons d'urgència, qualsevol decisió que correspongui a la Junta Rectora, llevat dels actes dels quals es puguin derivar conseqüències econòmiques superiors a 50.000 € (IVA exclòs). Posteriorment, el president o presidenta ha de donar compte dels actes duits a terme en virtut d'aquesta facultat a la Junta Rectora, i obtenir-ne la ratificació, si escau.
m) Convocar, mitjançant el secretari o secretària, els membres a les sessions de la Junta Rectora, fixar-ne l'ordre del dia i presidir-les.
n) Dirigir i aixecar les sessions de la Junta Rectora, i dirimir els empats amb el seu vot de qualitat.
o) Coordinar l'execució de les directrius i dels acords que adopta la Junta Rectora.
p) Tenir la signatura del Consorci en qualsevol tipus d'actes, contractes, convenis i operacions d'endeutament que formalitzi el Consorci per desenvolupar les seves activitats que impliquin compromisos ferms davant de tercers.
q) Imposar al personal adscrit al Consorci sancions per faltes lleus i elevar a la Junta Rectora els expedients incoats per faltes greus i molt greus.
r) Exercir les funcions que li delegui la Junta Rectora.
s) Sol·licitar al Consell de Govern l'aprovació prèvia que exigeix la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per modificar els Estatuts de l'entitat, així com d'altres actuacions que requereixin l'autorització prèvia de la Junta Rectora.
12. Es faculta el president o presidenta per delegar les seves funcions, en tot o en part, amb caràcter temporal o permanent, en el vicepresident o vicepresidenta, o en el o la gerent, excepte les que li hagi delegat la Junta Rectora. No es poden delegar en la gerència la representació institucional de l'ens, la fixació de l'ordre del dia i la presidència i direcció de les sessions de la Junta Rectora.
Article 17
El vicepresident o vicepresidenta
1. El conseller o consellera competent en matèria de salut exerceix la vicepresidència del Consorci.
2. El vicepresident o vicepresidenta ha de suplir el president o presidenta i assumir les seves funcions en els casos de vacant, absència, malaltia o causa legal que li impedeixi d'exercir-les i, a més, ha d'exercir les atribucions que li delegui la presidència, amb l'autorització prèvia de la Junta Rectora.
Article 18
El o la gerent del Consorci
1. El càrrec de gerent del Consorci recau en la persona que designa la Junta Rectora, a proposta del president o presidenta.
2. El nomenament del o la gerent ha de recaure en una persona amb una titulació mínima universitària de grau o equivalent o superior i amb experiència en l'àmbit de les finalitats del Consorci, que ha d'exercir-lo amb dedicació exclusiva. El o la gerent ha de mantenir amb el Consorci una relació de naturalesa laboral, com a personal d'alta direcció, que es regeix per les clàusules que estipula el contracte de treball corresponentment i, supletòriament, per les disposicions vigents en matèria laboral. Al o la gerent, li és aplicable la normativa reguladora del règim d'incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs, d'acord amb el que estableix l'article 21.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. La Junta Rectora ha d'aprovar la retribució bruta anual del o la gerent en el moment del nomenament i abans de signar el contracte de treball. Aquesta retribució no pot excedir la retribució anual establerta per als directors generals en les respectives lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma. En tot cas la contractació es farà d'acord amb els informes i autoritzacions prevists a la normativa vigent.
4. El o la gerent, a més dels supòsits establerts en el contracte de treball corresponent i en la normativa laboral aplicable, cessa automàticament quan es disposa el nomenament d'un nou gerent, i també quan cessa la persona que el va proposar per al càrrec. També se'n produeix el cessament en els casos que preveu el punt 9 de l'article 14 d'aquests Estatuts. En tot cas, el cessament s'ha de comunicar al Consell de Govern. No obstant això, i per permetre a la Junta Rectora el nomenament d'un substitut o substituta, en qualsevol cas el gerent continuarà en el càrrec fins un termini màxim de tres mesos més a partir de la data de cessament,.
5. La persona titular de la gerència no pot percebre en el moment del cessament cap indemnització, llevat de les establertes per disposició legal de dret necessari. A aquest efecte, no es poden pactar o subscriure clàusules contractuals que tenguin per objecte reconèixer indemnitzacions o compensacions econòmiques, sigui quina en sigui la naturalesa o la quantia.
6. En el cas que no es disposi de gerència o que es trobi vacant o absent temporalment, correspon a la presidència de la Junta Rectora complir i assumir la totalitat de les funcions i les responsabilitats de la gerència. Malgrat això, en cas que la gerència es trobi vacant, es poden atribuir al responsable de l'àrea econòmica del Consorci les facultats necessàries per a l'execució i la realització de despeses ordinàries inferiors a cinc-cents euros (500 €), amb la delegació prèvia de la presidència i en els termes que aquesta estableixi.
Article 19
Atribucions del o la gerent del Consorci
Correspon al o la gerent dirigir els serveis administratius del Consorci així com organitzar-ne i coordinar-ne el funcionament i, alhora, dirigir, impulsar i supervisar la tramitació de les actuacions necessàries per a la consecució dels objectius que té encomanats l'entitat. D'entre les atribucions específiques de la gerència, són funcions del o la gerent:
Article 20 El secretari o secretària de la Junta Rectora
1. El càrrec de secretari o secretària de la Junta Rectora recau en el funcionari o funcionària del Cos Superior de l'Administració general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o en el tècnic o tècnica superior del departament jurídic del Consorci que designa el president o presidenta de la Junta Rectora, que també pot designar un secretari o secretària suplent del mateix cos.
2. Corresponen al secretari o secretària les funcions següents:
a) Efectuar la convocatòria de les sessions per ordre del president o presidenta i les citacions als membres de la Junta Rectora.
b) Assistir a les sessions de la Junta Rectora, amb veu i sense vot.
c) Conservar la documentació del Consorci i reflectir degudament el desenvolupament de la sessió en el llibre d'actes de les sessions de la Junta Rectora.
d) Expedir els certificats dels acords que adopti la Junta Rectora.
e) Rebre els actes de comunicació dels membres amb l'òrgan i, per tant, les notificacions, les sol·licituds de dades, les rectificacions o qualsevol altra classe d'escrits de la qual hagi de tenir coneixement.
f) Exercir qualsevol altra funció inherent al càrrec.
Capítol IV Règim funcional de la Junta Rectora
Article 21
Sessions
La Junta Rectora pot reunir-se en sessions ordinàries o extraordinàries. El secretari o secretària ha de convocar degudament els membres per ordre del president o presidenta, i ha d'estendre l'acta corresponent, que s'ha d'aprovar en la mateixa sessió o en la sessió ordinària següent.
Article 22
Periodicitat en les sessions
La Junta Rectora es reuneix en sessió ordinària dues vegades l'any. També pot reunir-se amb caràcter extraordinari, a iniciativa del president o presidenta o a petició de, com a mínim, la meitat dels membres amb dret a vot.
Article 23
Règim de convocatòria, funcionament i adopció d'acords
1. El règim de convocatòria, funcionament i adopció d'acords de la Junta Rectora és el que estableixen amb caràcter general per als òrgans col·legiats l'article 15 i els següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i l'article 17 i els següents de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La Junta Rectora es considera vàlidament constituïda quan compareguin, en primera convocatòria, la meitat més un dels membres que la componen. L'ordre del dia pot preveure una segona convocatòria, en la qual és suficient, per a la vàlida constitució de l'òrgan, l'assistència d'un mínim de quatre membres de la Junta Rectora. En qualsevol cas, per a la vàlida constitució d'aquest òrgan, és necessària la presència del president o presidenta i del secretari o secretària, o de les persones que els substitueixin. No obstant això, s'estableixen els quòrums especials de votació següents:
2. L'alteració d'aquests Estatuts que impliqui una modificació substancial, i també la resta d'acords als quals fa referència la darrera lletra de l'apartat anterior, requereixen la ratificació de les entitats que siguin membres del Consorci, amb dret a vot a la Junta Rectora, de conformitat amb les seves pròpies normes.
Article 24
Delegació de vots
Es permet fer votacions mitjançant el sistema de delegació del vot. Si un membre de la Junta Rectora amb dret a vot és absent en la presa de decisions, pot manifestar la seva voluntat i fer ús del dret que té atribuït a través de la delegació en un altre membre de la Junta. La delegació ha de constar per escrit i ha d'indicar clarament la decisió o decisions afectades per la delegació.
Article 25
Règim de suplències
1. Quan un membre de la Junta Rectora no pugui assistir a una o diverses sessions, hi pot assistir en lloc seu la persona que consti com a suplent de la primera, sempre que estigui degudament acreditada.
2. La suplència pot constar, si escau, en el document de nomenament del membre de la Junta Rectora del Consorci o en un document independent.
Capítol V Patrimoni i recursos
Article 26
Patrimoni
1. El patrimoni del Consorci està constituït per aquests béns:
2. Les aportacions de béns al Consorci poden ser plenes, amb reserva de propietat o en la forma que convingui a les finalitats de l'ens.
3. Pel que fa al règim jurídic del patrimoni, el Consorci es regeix per les disposicions de la Llei de patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les disposicions que la despleguen, sense perjudici de l'aplicació de la legislació de béns de les entitats locals respecte als adscrits pels consells insulars de Mallorca, de Menorca, d'Eivissa i de Formentera.
Article 27
Revocació de l'adscripció o cessió de béns
En els acords d'adscripció o cessió de béns de titularitat de membres del Consorci a l'ens consorciat s'han d'establir els mitjans de control i fiscalització necessaris i, si escau, les condicions per revocar l'adscripció.
Article 28
Reversió dels béns adscrits o cedits
Els béns i els drets de qualsevol naturalesa adscrits o cedits funcionalment al Consorci per aconseguir els seus fins reverteixen automàticament a favor dels membres consorciats que els han aportat, una vegada s'han utilitzat per acomplir les finalitats que n'han determinat l'adscripció o la cessió i deixin de ser necessaris per acomplir-ne l'objecte. Aquesta reversió duu implícita, si escau, la de les pertinences, les accessions i totes les revaloritzacions que hagi duit a terme el Consorci, sense cap dret de compensació.
Article 29
Cessió de béns propis del Consorci
1. D'acord amb la finalitat del Consorci i de conformitat amb la legislació de patrimoni aplicable, es poden cedir gratuïtament a les administracions consorciades o, si escau, als ens públics que en depenen, tant la propietat com l'ús dels béns propis del Consorci.
2. L'acord de cessió ha d'expressar la finalitat concreta a la qual s'han de destinar els béns objecte de la cessió.
Article 30
Recursos
1. Per acomplir els objectius i la finalitat institucional, el Consorci disposa dels recursos següents:
a) Les aportacions dels membres promotors.
b) Les aportacions dels membres adherits.
c) Els béns i drets que constitueixen el seu patrimoni.
d) Les subvencions, les aportacions, els ajuts i les donacions de qualsevol tipus que organismes, entitats, empreses o, en general, qualsevol persona física o jurídica, pública o privada, atorguin a favor del Consorci.
e) Els productes, les vendes, les rendes o els increments derivats de la gestió patrimonial del Consorci.
f) El producte de les operacions de crèdit o endeutament a curt o a llarg termini, en els terminis que preveu la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
g) Les participacions o ingressos derivats dels convenis o concerts que estableixi el Consorci amb qualsevol organisme, entitat, empresa o, en general, qualsevol persona física o jurídica, pública o privada.
h) Els ingressos ordinaris i extraordinaris que estigui autoritzat a percebre segons les disposicions pels quals es regeixen.
i) Les transferències, corrents o de capital, que tengui assignades en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o d'altres administracions o entitats públiques.
j) Qualsevol altre recurs que, per qualsevol forma, s'aporti al Consorci.
2. Les aportacions dels membres del Consorci, promotors o adherits, poden fer-se en metàl·lic, en béns o drets, en aportació de mitjans personals, en gestió de projectes i estudis, en finançament d'obres o en qualsevol altra forma.
Capítol VI Aportacions de les administracions consorciades
Article 31
Aportacions
1. La Junta Rectora ha de fixar els recursos dels quals s'ha de dotar el Consorci amb l'aprovació del pressupost general per a l'exercici.
2. Les despeses de personal del Consorci i, si escau, del funcionariat propi del Consorci, i les que afecten a la realització d'operacions corrents no financeres de l'ens, en la quantia que determina el pressupost del Consorci, les ha de sufragar íntegrament, mitjançant les transferències corresponents, l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. Les administracions i els ens consorciats han d'assumir les despeses d'inversió i altres operacions de capital, en la quantia que determina el pressupost general, en les proporcions que acordi la Junta Rectora, sempre d'acord amb el que determina l'article 11 d'aquests Estatuts.
4. El pressupost anual, pel que fa a despeses d'inversió i altres operacions de capital, en tot cas ha de reflectir les obligacions econòmiques previstes en l'avantprojecte del pla anual d'actuacions i inversions que fixa la Junta Rectora mitjançant l'acord adoptat a aquest efecte, que ha de ser immediatament anterior a l'aprovació del pressupost.
5. Les administracions consorciades han d'aportar les despeses derivades de les operacions financeres que concerti el Consorci, en la quantia i la proporció que determini la Junta Rectora, sempre d'acord amb el que determina l'article 11 d'aquests Estatuts.
Capítol VII Pla anual d'actuacions i inversions
Article 32
Contingut del pla
1. El Consorci ha d'elaborar anualment un pla d'actuacions, establert en la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el qual s'han de determinar:
a) Les línies d'expressió dels objectius per complir durant l'exercici, els indicadors corresponents i les línies d'actuació necessàries per assolir-los.
b) Un pla economicofinancer que ha de contenir, entre altres aspectes:
— Les inversions i les operacions de capital que s'han de fer durant el període i les aportacions o recursos que espera obtenir per finançar les actuacions esmentades.
— La participació econòmica de cada ens consorciat en el finançament de les inversions i de la resta d'operacions de capital.
— L'aportació de béns i drets de qualsevol naturalesa en la forma que convingui a les finalitats del Consorci.
— Qualsevol altre recurs que, per qualsevol forma, s'aporti al Consorci com a font de finançament.
c) Les previsions relatives a recursos humans i tecnologies de la informació.
2. Els plans d'actuacions definitius han de ser aprovats per la Junta Rectora de l'ens en el primer trimestre de l'exercici pressupostari corresponent, la qual cosa s'ha de transmetre a la persona titular de la conselleria d'adscripció, que n'ha de donar compte al Consell de Govern.
3. El Consorci pot dur a terme actuacions no incloses en el pla d'actuacions aprovat inicialment, a proposta de la Junta Rectora, amb el vot favorable de la meitat més un dels membres, i sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària.
Capítol VIII Règim economicofinancer
Article 33
Règim jurídic financer aplicable
El Consorci es troba subjecte al règim general establert en la normativa econòmica financera de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i en la resta de normes legals i reglamentàries aplicables.
Article 34
Exercici econòmic
L'exercici anual del Consorci coincideix amb l'any natural.
Article 35
Formació i aprovació del pressupost general
1. El pressupost del Consorci s'integra en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i s'ha d'aprovar sense dèficit inicial entre l'estat de despeses o de dotacions i els estats d'ingressos o de recursos.
2. Cada any, abans de la data que s'estableix per ordre del conseller o consellera competent en matèria d'hisenda i pressuposts, s'ha d'elaborar el pressupost del Consorci per a l'any següent, de conformitat amb el que preveu la legislació de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. El o la gerent del Consorci ha de presentar l'avantprojecte del pressupost, amb un projecte de pla d'actuacions i inversions, al president o presidenta de l'ens, que n'ha de fixar la formulació definitiva i l'ha de sotmetre a la consideració de la Junta Rectora perquè l'aprovi en la data prevista en el punt anterior.
4. Si s'inicia un exercici econòmic sense que hagi entrat en vigor el pressupost general corresponent, s'entén prorrogat el de l'exercici anterior fins que s'aprovi el nou pressupost.
Article 36
Liquidació del pressupost general
El pressupost de cada exercici s'ha de tancar el 31 de desembre de l'any natural corresponent. La liquidació del pressupost s'ha de formular i aprovar en els mateixos termes i pels mateixos òrgans que els comptes anuals. Seguidament, s'ha de trametre a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma juntament amb els comptes, en els termes que estableixen els apartats 5 i 6 de l'article 13 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 37
Aprovació dels comptes generals
1. Els comptes anuals de l'entitat s'han de formular en el termini màxim de tres mesos comptadors des del tancament de l'exercici, i s'han d'aprovar definitivament en els sis mesos següents al tancament de l'exercici, una vegada emès i presentat, si escau, el corresponent informe d'auditoria.
2. Els comptes anuals s'han de transmetre a la Intervenció General en els deu dies posteriors a la formulació i l'aprovació.
3. Correspon al o la gerent del Consorci elaborar i formular els comptes anuals, que el president o presidenta ha d'elevar a la Junta Rectora perquè els aprovi. Posteriorment, n'ha de retre comptes immediatament a les entitats consorciades.
4. L'aprovació dels comptes generals s'ha de fer d'acord amb el que preveu la legislació pressupostària i de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 38
Règim comptable
1. El Consorci ha d'aplicar el Pla General de Comptabilitat Pública de la Comunitat Autònoma o l'adaptació corresponent. El Consorci ha de dur la comptabilitat segons les normes legals establertes, amb independència de la possibilitat de dur els llibres auxiliars que es considerin adequats. La comptabilitat del Consorci ha de romandre a la seu de l'entitat.
2. Els fons del Consorci s'han de custodiar en comptes bancaris oberts directament a nom de l'entitat.
3. La gestió comptable i financera de l'entitat s'ha d'efectuar d'acord amb la legislació pressupostària i de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 39
Obligació de subministrament d'informació
El Consorci ha de transmetre a la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts, mitjançant la conselleria d'adscripció, la documentació i els estats comptables necessaris per subministrar la informació adequada i suficient que permeti conèixer la seva situació econòmica, financera i patrimonial, com també les seves dades principals de gestió i d'activitat, en els termes establerts per la persona titular de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts.
Capítol IX Règim de control
Article 40
Control financer i control permanent
1. El Consorci se sotmet al control financer previst en la normativa autonòmica en matèria de finances.
2. El Consorci queda sotmès al control de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que ha d'exercir les funcions de centre de control intern en els termes establerts per la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per la normativa econòmica financera de la Comunitat Autònoma i per la resta de normes legals i reglamentàries aplicables. Així mateix, el Consorci queda obligat a facilitar la informació i atendre els requeriments, si escau, de la direcció general competent en matèria de pressuposts, que li pot sol·licitar la informació que consideri rellevant per verificar el compliment de les disposicions vigents en matèria pressupostària.
Article 41
Control d'eficàcia i eficiència
1. Sense perjudici d'altres formes de control que pertoquin a altres òrgans de la Comunitat Autònoma, el Consorci es troba sotmès al control d'eficàcia i eficiència exercit per la conselleria a la qual es troba adscrit, que té per finalitat comprovar el grau de compliment dels objectius perseguits, la utilització adequada dels recursos assignats i el compliment dels compromisos específics que pugui haver assumit en virtut de convenis, contractes programa o altres negocis jurídics.
2. Per dur a terme efectivament aquest control, la conselleria corresponent ha de rebre el pla anual d'actuacions i n'ha de donar compte al Consell de Govern.
Article 42
Informe anual d'activitat i declaració de garantia de la gestió
1. Simultàniament a l'aprovació dels comptes anuals, el o la gerent ha de presentar a la Junta Rectora i a la conselleria d'adscripció un informe anual d'activitat i signar una declaració de garantia i responsabilitat sobre les activitats duites a terme per l'ens durant l'any anterior. Ambdós documents han de reflectir la valoració del grau de compliment del pla d'actuacions.
2. L'informe anual d'actuacions ha d'incloure, entre altres aspectes, les dades relatives a les actuacions desenvolupades, els objectius assolits en els termes dels indicadors prevists i el compliment de les previsions relatives al pla econòmic financer, els recursos humans i les tecnologies de la informació. D'aquest informe s'ha de trametre una còpia a la persona titular de la conselleria competent en matèria d'hisenda.
3. La declaració de garantia i responsabilitat ha d'oferir una garantia respecte a la destinació i l'aplicació dels recursos a les finalitats previstes, així com respectar el que estableix l'article 18 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Capítol X Recursos humans
Article 43
Règim de personal
1. El personal al servei del Consorci pot ser:
a) Amb caràcter general, personal funcionari o laboral de les administracions consorciades que hi sigui adscrit.
b) Personal funcionari de qualsevol administració pública que s'hi incorpori per qualsevol procediment de provisió o d'ocupació de llocs de treball, d'acord amb la normativa de funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
c) Personal laboral propi en els casos prevists a la legislació vigent.
2. El personal laboral propi del Consorci es regeix per les disposicions contingudes en l'Estatut bàsic de l'empleat públic que li siguin aplicables i per la resta de normes laborals i convencionals aplicables al personal d'aquesta naturalesa, així com pels preceptes de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i per les normes que els despleguin, com també per les normes d'ocupació pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que ho disposin expressament.
3. El personal funcionari al servei del Consorci es regeix per la normativa de funció pública aplicable i, en particular, per la legislació de funció pública de la Comunitat Autònoma.
4. En tot cas, el personal funcionari al servei del Consorci ha d'exercir les funcions que impliquin la participació en l'exercici de potestats administratives.
5. El Consorci no pot disposar de personal eventual.
6. En tot cas, la selecció, la contractació o l'accés del personal ha de respectar els principis d'igualtat, capacitat, mèrit, així com publicitat i concurrència, així com fer-se amb les autoritzacions i informes prevists a la legislació vigent que li sigui d'aplicació.
7. El Consorci ha d'elaborar i aprovar, en la forma que preveuen aquests Estatuts, una relació de llocs de treball de personal funcionari i laboral propis, amb el contingut que determinin les lleis.
Capítol XI Contractació pública
Article 44
Règim de contractació
1. L'activitat contractual del Consorci es regeix pel que disposa la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la que es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, de conformitat amb el que hi estableix l'article 3.1 d, o normativa que la substitueixi.
2. L'òrgan de contractació serà el president o la presidenta de la Junta Rectora, que podrà delegar la signatura dels contractes menors en el o la gerent.
3. L'òrgan de contractació ha de designar la composició de la mesa de contractació.
4. El càrrec de president o presidenta de les meses de contractació recau en la persona designada per l'òrgan de contractació, que pot ser el o la gerent del Consorci o un membre de la Junta Rectora.
Capítol XII Impugnació d'actes
Article 45
Impugnació d'actes no subjectes a dret administratiu
Contra els actes dels òrgans del Consorci no subjectes a dret administratiu, les persones interessades poden exercir les accions i interposar-hi els recursos que preveu la Llei.
Article 46
Recursos contra actes subjectes a dret administratiu
1. Contra els actes del Consorci subjectes a dret administratiu les persones interessades poden exercir les accions i interposar-hi els recursos que preveu la legislació autonòmica i estatal aplicable. A aquest efecte, posen fi a la via administrativa els actes que dicten la Junta Rectora i el president o presidenta del Consorci en l'exercici de les seves competències.
Capítol XIII Modificació dels Estatuts, dissolució i altres transformacions del Consorci
Article 47
Modificació dels Estatuts
1. La modificació dels Estatuts s'ha d'elevar, en tot cas i amb caràcter previ a l'aprovació per part de la Junta Rectora, d'una banda, al Consell de Govern, perquè en faci l'autorització prèvia, i, de l'altra, als òrgans competents de la resta d'administracions consorciades, perquè duguin a terme els tràmits necessaris d'acord amb la normativa aplicable.
2.Correspon al president o presidenta de la Junta Rectora elevar la modificació dels Estatuts al Consell de Govern i, posteriorment, una vegada acordada l'autorització prèvia, elevar el text definitiu a la Junta Rectora, perquè l'aprovi definitivament.
3. La modificació dels Estatuts s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Article 48
Adhesions de nous membres
1. Qualsevol altra administració pública, institució, entitat o persona pública o privada, amb l'acceptació prèvia de la Junta Rectora per unanimitat dels membres, pot sol·licitar l'adhesió al Consorci.
2. És competència de la Junta Rectora aprovar l'admissió de membres adherits i els acords d'adhesió corresponents.
3. La incorporació de nous membres s'ha de formalitzar mitjançant el conveni d'adhesió corresponent.
Article 49
Separació
1. Les entitats consorciades es poden separar del Consorci, sempre que l'entitat que se separa estigui al corrent dels seus compromisos anteriors i que garanteixi el pagament de la liquidació de les obligacions aprovades fins al moment de la separació. L'exercici del dret de separació comporta l'extinció del Consorci a menys que la resta dels seus membres acordin la continuïtat del mateix, restant com a mínim dues administracions.
El que disposa aquest article només és aplicable quan la separació d'una entitat integrada en el Consorci en permeti la continuïtat amb altres dues entitats consorciades o més. El dret de separació s'haurà d'exercitar-se mitjançant escrit notificat a la Junta Rectora. A l'escrit haurà de fer-se constar, la formulació de requeriment previ del seu compliment i el transcurs del termini atorgat per complir després del requeriment. La separació s'ha de formalitzar mitjançant un conveni de col·laboració entre les entitats consorciades. L'acord de separació ha de concretar els mecanismes necessaris per assegurar la continuïtat de les actuacions que hagi iniciat el Consorci.
En cas que s'aprovi la separació, si és necessari fer una liquidació parcial a instància de l'entitat de què es tracta o per acord de la Junta Rectora, s'ha de dur a terme seguint les regles que estableix l'article 54 d'aquests Estatuts. La separació d'un dels membres promotors implica la necessitat de modificar els Estatuts del Consorci i, per tant, s'hi han d'aplicar les formalitats contingudes en l'article 54 i la resta de la normativa aplicable.
Quan l'exercici del dret de separació no comporti la dissolució del consorci s'aplicaran les següents regles:
a) Es calcularà la quota de separació que correspongui a qui exerciti el seu dret de separació, d'acord amb la participació que li hauria correspost en el saldo resultant del patrimoni net, d'haver tengut lloc la liquidació, tenint en compte el criteri de repartiment disposat en l'article 54 dels estatuts.
b) S'acordarà pel Consorci la forma i condicions en que tendrà lloc el pagament de la quota de separació, en el supòsit en que aquesta resulti positiva, així com la forma i condicions del pagament del deute que correspongui a qui exerceix el dret de separació si la quota és negativa.
2. L'efectiva separació del Consorci se produirà un vegada determinada la quota de separació, en el cas en que aquesta resulti positiva, o una vegada s'hagi abonat el deute, si la quota és negativa.
Article 50
Modificació del Consorci
2. La modificació del Consorci requereix l'acord de la meitat més un dels membres amb dret a vot a la Junta Rectora, amb l'acord previ del Consell de Govern, que s'ha d'adoptar a proposta de la conselleria afectada, i amb l'informe preceptiu de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts. També es requereix l'acord dels òrgans competents de la resta d'administracions consorciades d'acord amb la normativa aplicable.
3. En tot cas, les modificacions que afectin substancialment aspectes propis del pla d'actuació inicial o de l'estudi econòmic financer, a què es refereix l'article 5 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, requereixen l'elaboració d'un nou pla d'actuació i un nou estudi econòmic financer.
Article 51
Fusió i integració
1. La fusió amb altres consorcis requereix l'acord de la meitat més un dels membres de la Junta Rectora amb dret a vot i es regeix per la legislació autonòmica que regula el sector públic.
2. La fusió del Consorci requereix, a més, l'acord dels òrgans de direcció corresponents de cadascun dels consorcis afectats i l'acord previ del Consell de Govern, a proposta conjunta de les conselleries d'adscripció i de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts. Es requereix, també, l'acord dels òrgans competents de la resta d'administracions consorciades d'acord amb la normativa aplicable.
3. En tot cas, les fusions que afectin substancialment aspectes propis del pla d'actuació o de l'estudi econòmic financer, a què es refereix l'article 5 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, requereixen l'elaboració d'un nou pla d'actuació i un nou estudi econòmic financer.
4. El Consorci pot integrar ens d'una altra naturalesa jurídica que integrin el sector públic autonòmic. La integració requereix l'adopció d'acords per la majoria prevista en l'apartat 1 d'aquest article i s'ha de regir per les normes de la Llei 7/2010.
També podrà acordar-se, per unanimitat, la cessió global d'actius i passius a una altra entitat del sector públic jurídicament adient amb la finalitats del Consorci. La cessió global d'actius i passius implicarà l'extinció sense liquidació del Consorci d'acord a l'article 127.5 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre.
Article 52
Dissolució i extinció
1. El Consorci es pot dissoldre per les causes que preveu aquest article. La dissolució de l'entitat implica l'obertura d'un període de liquidació quan correspongui. El procés culmina amb l'extinció de l'entitat.
2. El Consorci es dissol per les causes següents:
a) Per acord de la Junta Rectora, adoptat amb les formalitats i els termes que estableixen aquests Estatuts.
b) Per l'extinció del conveni de col·laboració pel qual es va crear el Consorci.
c) Per la impossibilitat legal o material de dur a terme les finalitats, declarada per l'acord corresponent de la Junta Rectora.
d) Per la impossibilitat de continuar l'activitat associativa, a conseqüència de la separació de tots els membres menys un.
e) Per la cessió global d'actius i passius a una l'altra entitat del sector públic d'acord a l'article 52.4 in fine dels estatuts.
f) Per qualsevol altra causa establerta en la normativa vigent.
4. La dissolució i extinció del Consorci requereix l'acord previ del Consell de Govern. L'acord s'ha d'adoptar a proposta de la conselleria afectada a instància del president o presidenta del Consorci, que ha d'elevar una proposta de dissolució i extinció de l'entitat. Una vegada el president o presidenta de l'ens hagi fet la proposta, la conselleria afectada ha d'obtenir els informes preceptius de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts i de la conselleria competent en matèria de funció pública a què es refereix l'article 59 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5. L'acord del Consell de Govern esmentat en el punt anterior ha d'autoritzar l'extinció del Consorci i ha d'autoritzar la persona titular de la conselleria d'adscripció de l'ens perquè subscrigui el conveni de dissolució i extinció corresponent.
6. Una vegada autoritzada l'operació per part del Consell de Govern, la Junta Rectora ha d'adoptar l'acord de dissolució pertinent i ha d'obrir el període de liquidació, si escau. Seguidament, s'ha de donar publicitat de l'acord adoptat en la forma que es consideri més convenient, amb la finalitat de posar-lo en coneixement de possibles interessats i, especialment, dels deutors i creditors de l'entitat. També s'ha de notificar i informar degudament el personal que presti els seus serveis professionals al Consorci.
7. La dissolució és efectiva una vegada que s'hagin duit a terme les operacions de liquidació corresponents. A aquest efecte, s'ha de formalitzar el corresponent conveni extintiu entre l'ens i les entitats consorciades.
8. El Consorci dissolt mantindrà la personalitat jurídica mentre duri la liquidació i fins que se'n produeixi l'extinció. Fins a aquest moment, es tractarà d'un Consorci en liquidació.
9. Una vegada finalitzat el procés de liquidació quan correspongui, la Junta Rectora ha d'aprovar el balanç final elaborat pel liquidador i ha d'adoptar l'acord d'extinció del Consorci. No obstant això, per a l'extinció efectiva es requereix el compliment de dos tràmits consecutius: primerament, l'acord d'extinció de la Junta Rectora del Consorci i, seguidament, la formalització d'un conveni de col·laboració extintiu per part dels ens consorciats.
10. Amb la finalitat de dur a terme tots els tràmits pertinents per fer efectiva l'extinció del Consorci, el conveni corresponent pot preveure un període transitori en què, malgrat l'extinció de l'ens, es puguin dur a terme determinades actuacions necessàries per a l'extinció correcta de l'entitat i actuacions de comunicació a tercers, públics o privats, per part d'una o diverses persones expressament designades a l'efecte.
11. En aquest procediment de dissolució i liquidació posterior també es requereix l'acord dels òrgans competents de la resta d'administracions consorciades d'acord amb la normativa aplicable.
Article 53
Liquidació dels béns
1. L'acord de dissolució adoptat per la Junta Rectora quan correspongui ha de determinar com s'han de liquidar els béns i els drets que pertanyen al Consorci i com s'han de revertir les obres i les instal·lacions existents.
2. En cas de dissolució del Consorci, els béns immobles que hagin aportat les entitats consorciades han de revertir a l'administració o entitat que els va aportar.
3. El procés de liquidació s'ha de dur a terme d'acord amb les directrius següents:
a) La Junta Rectora del Consorci a l'adoptar l'acord de dissolució nomenarà un liquidador que serà un òrgan o entitat, vinculada o dependent, de la Administració Pública a la que el Consorci estigui adscrit. Aquest òrgan pot designar una comissió liquidadora delegada constituïda per tres experts els quals ajudaran al liquidador ha realitzar la proposta liquidadora.
b) El liquidador, calcularà la quota de liquidació que correspongui a cada membre del Consorci, o d' d'acord a la proposta que faci la comissió liquidadora en el seu cas, calculant la mateixa d'acord amb la participació que li correspongui en el saldo resultant del patrimoni net després de la liquidació, d'acord al criteri de repartiment següent:
Es tendrà en compte tant el percentatge de les aportacions que hagi efectuat cada membre del consorci al fons patrimonial del mateix como el finançament concedit cada any. Si algun dels membres del Consorci no hagués realitzat aportacions per no estar obligat, el criteri de repartiment serà la participació en els ingressos que, en el seu cas, hagués rebut durant el temps que ha estat membre en el Consorci.
c) El liquidador també ha de preparar un inventari i un balanç de l'entitat amb referència al dia de la dissolució. També ha de procurar concloure les operacions pendents i percebre els crèdits i pagar els deutes pendents.
En cap cas, el procés de dissolució i de liquidació del Consorci no pot implicar paralitzar, suspendre o no prestar els serveis i les activitats que dugui a terme el Consorci. Pel que fa a aquests serveis i a aquestes activitats, el Govern de les Illes Balears i, si escau, els consells insulars de Mallorca, de Menorca, d'Eivissa i de Formentera poden adoptar les mesures que considerin adequades per garantir-ne la continuïtat, sense perjudici de mantenir el caràcter autònom del Consorci fins al moment de la liquidació efectiva.
d) El nomenament del liquidador no comporta cap alteració en el funcionament dels òrgans del Consorci.