Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 382
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes per a les agrupacions de defensa sanitària ramaderes per al desenvolupament dels programes sanitaris corresponents a l’any 2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'Ordre del conseller d'Agricultura i Pesca, de 26 de maig de 1992, modificada per l'Ordre de 3 de juliol de 2001 i complementada mitjançant l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 16 de març de 2007, regula les agrupacions de defensa sanitària (ADS) ramaderes de les Illes Balears i defineix aquestes agrupacions com a entitats associatives integrades per ramaders d'una mateixa espècie, amb la finalitat d'aconseguir, mitjançant la posada en pràctica d'un programa sanitari comú, la millora sanitària i productiva de les explotacions ramaderes.

El Reial decret 81/2015, de 13 de febrer, pel qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions estatals destinades a les agrupacions de defensa sanitària ramaderes, publicat al Boletín Oficial del Estado núm. 50, de 27 de febrer, atribueix a les comunitats autònomes la competència er convocar les subvencions corresponents a les associacions de defensa sanitària, el domicili social de les quals estigui en el seu àmbit territorial, per la qual cosa resulta necessari convocar aquestes ajudes en l'àmbit territorial de la comunitat de les Illes Balears, adaptades a les seves particularitats organitzatives i procedimentals.

El Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, estableix l'exempció de l'obligació de notificació de l'article 108, apartat 3 del Tractat, per a determinades ajudes concedides a pimes dedicades a la producció primària de productes agrícoles. Concretament, a l'article 26 del Reglament esmentat, s'estableixen les condicions que han de tenir les ajudes corresponents a les malalties animals i plagues vegetals, i les ajudes per reparar els mals causats per malalties animals i plagues vegetals.

D'acord amb aquesta normativa, el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) ha notificat les ajudes d'estat esmentades a la Comissió Europea, amb el número de referència SA.40306 (2014/XA).

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a assenyala que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i altres règims d'ajudes prevists per la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, el FOGAIBA assumeix l'execució de la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, a partir de l'1 de gener de 2006.

Mitjançant el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, la convocatòria d'aquestes ajudes s'ha d'aprovar per resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes per a les agrupacions de defensa sanitària (ADS) ramaderes de les Illes Balears, per al desenvolupament dels programes sanitaris corresponents a l'any 2020, previstes al Reial decret 81/2015, de 13 de febrer, pel qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions estatals destinades a les agrupacions de defensa sanitària ramaderes, publicat al Butlletí Oficial de l'Estat núm. 50, de 27 de febrer.

2. L'objecte d'aquestes ajudes és la compensació del cost de les actuacions de prevenció, control, lluita i erradicació de malalties dels animals incloses en els programes o en les actuacions sanitàries.

3. Aquestes ajudes es concediran d'acord amb l'article 26 del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda als sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, publicat al Diari Oficial de la Unió Europea d'1 de juliol de 2014.

4. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria, es destina un import màxim de quatre-cents quaranta-cinc mil euros (445.000,00 €), amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA i d'acord amb la distribució anual següent:

Any 2020: 175.000,00 €

Any 2021: 270.000,00 €

No obstant això, aquesta quantia es podrà incrementar amb fons destinats a aquestes finalitats.

2. L'import previst al punt 1 anterior es distribuirà de la manera següent:

- 90% per a les actuacions que s'assenyalen als punts 1.a, 1.b, 1.c i 1.d de l'apartat quart d'aquesta Resolució.

-10% per a l'actuació que s'assenyala al punt 1.e de l'apartat quart d'aquesta Resolució. 

Si no es presenten sol·licituds o les sol·licituds que es presenten no poden cobrir la dotació de l'actuació, el pressupost restant s'assignarà a l'altra actuació, si és deficitària.

3. Aquesta ajuda es podrà finançar, fins a un màxim del 50% del programa sanitari, amb càrrec als crèdits que a l'efecte pugui destinar el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, d'acord amb el que estableixen els articles 7 i 9 del Reial decret 81/2015, de 13 de febrer.

El finançament per part de l'Administració General de l'Estat queda subjecte a la condició suspensiva de la transferència de crèdit adequat i suficient per part del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació. Si n'és el cas, la resolució de concessió ha de determinar els fons que procedeixen dels pressuposts generals de l'Estat.

4. De conformitat amb el que preveu l'article 58 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la quantia prevista al punt 1 es podrà incrementar amb la quantia addicional d'un màxim de dos-cents mil euros (200.000,00 €), condicionada l'efectivitat d'aquesta quantia addicional a la declaració de disponibilitat de crèdit, com a conseqüència de les circumstàncies esmentades a l'apartat a del punt 2 de l'article 58 esmentat, amb l'aprovació prèvia de la modificació pressupostària corresponent, si escau, abans de la resolució de concessió de la subvenció.

Tercer

Beneficiaris

1. Poden tenir la consideració de beneficiaris directes i demanar les ajudes previstes en aquesta Resolució les ADS integrades per productors que compleixin els requisits del punt 2 d'aquest apartat i que, abans de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds o d'un altre, si així es determina, compleixin els requisits següents:

a) Que estiguin legalment constituïdes i reconegudes de conformitat amb el que estableixen el Reial decret 842/2011, de 17 de juny (BOE núm. 168, de 14 de juliol de 2011), i l'Ordre del conseller d'Agricultura i Pesca, de 26 de maig de 1992, per la qual es regulen les agrupacions de defensa sanitària ramaderes de les Illes Balears, que va ser modificada mitjançant l'Ordre de 3 de juliol de 2001 i complementada mitjançant l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 16 de març de 2007.

b) Les agrupacions reconegudes, a més, s'han d'inscriure i comunicar al Registre nacional d'agrupacions de defensa sanitària ramadera.

c) Que, abans de dictar-se la proposta de resolució, disposin d'un programa sanitari aprovat per la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, amb el contingut mínim que estableix l'Ordre esmentada de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 16 de març de 2007, segons l'espècie animal.

d) Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i complir la resta dels requisits de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els termes previstos al punt 4 següent.

e) No estar subjectes les explotacions a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.

f) Que no es tracti d'empreses en crisi, tal com es defineixen a l'article 2 del Reglament (UE) núm. 702/2014, de la Comissió, de 25 de juny de 2014, i a les directrius comunitàries sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi, d'acord amb les directrius sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisi (Comunicació 2014/C249/01 de la Comissió, de 31 de juliol de 2014).

L'acreditació del compliment dels requisits previstos als epígrafs a, b i c la realitzarà d'ofici el FOGAIBA davant dels òrgans competents de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, amb l'autorització prèvia de la persona interessada. En cas de no autoritzar aquesta comprovació, s'hauran de presentar els certificats corresponents.

2. Poden ser beneficiaris finals de les ajudes previstes en aquesta Resolució les petites i mitjanes explotacions agràries integrades en una de les agrupacions de defensa sanitària ramaderes (ADS) de les Illes Balears que, amb anterioritat a l'emissió de l'informe de la unitat gestora previst al punt 2 de l'apartat vuitè, compleixin els requisits següents:

a) Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i complir la resta dels requisits de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els termes previstos al punt 4 següent.

b) Que siguin titulars d'explotacions ramaderes en actiu inscrites al Registre General d'Explotacions Ramaderes. La comprovació de ser titular d'una explotació ramadera la farà d'ofici el FOGAIBA, llevat de manifestació contrària de la persona interessada, atès que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització i, en cas de denegar-la, s'haurà de presentar un certificat de la inscripció al Registre d'explotacions ramaderes de les Illes Balears.

c) Que les explotacions tinguin la condició de pimes, d'acord amb l'annex I del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda als sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea.

d) No estar subjectes les explotacions a una ordre de recuperació pendent després una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.

e) Que no es tracti d'empreses en crisi, tal com es defineixen a l'article 2 del Reglament (UE) núm. 702/2014, de la Comissió, de 25 de juny de 2014, a les directrius comunitàries sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi, d'acord amb les directrius sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisi (Comunicació 2014/C249/01 de la Comissió, de 31 de juliol de 2014).

L'acreditació del compliment del requisit previst a l'epígraf b la farà d'ofici el FOGAIBA davant dels òrgans competents de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, amb l'autorització prèvia de la persona interessada. En cas de no autoritzar aquesta comprovació, s'haurà de presentar el certificat corresponent.

3. No podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució els qui incorrin en alguna de les prohibicions establertes a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

4. D'acord amb el que disposa l'article 13.2.e de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social s'haurà d'acreditar abans de dictar la proposta de resolució de concessió i en el moment del pagament.

L'acreditació del compliment del requisit esmentat es realitzarà mitjançant la presentació de les certificacions previstes a l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada podrà autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per a la comprovació dels requisits esmentats i, en aquest cas, no serà necessària la presentació dels certificats corresponents. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions previstes al paràgraf anterior, se n'acreditarà el compliment mitjançant una declaració responsable.

5. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les empreses i entitats sol·licitants que hagin estat sancionades o condemnades als darrers tres anys, per una resolució administrativa o per una sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

6. A més dels requisits establerts als punts anteriors, han de complir els requisits previstos al Reial Decret 81/2015, de 13 de febrer, pel qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions estatals destinades a les agrupacions de defensa sanitària ramaderes, i previstos a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Quart

Activitats subvencionables

1. Podran ser subvencionables les despeses següents, derivades de les actuacions relacionades amb la realització, per part de les ADS, dels programes i actuacions sanitaris comuns, en relació amb les malalties recollides a la llista de malalties animals de l'Organització Mundial de Sanitat Animal (OIE) o les malalties animals i zoonosis enumerades als annexos I i II del Reglament (UE) núm. 652/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, pel qual s'estableixen disposicions per a la gestió de les despeses relatives a la cadena alimentària, la salut animal i el benestar dels animals i relatives a la fitosanitat i als animals de reproducció vegetal, i pel qual es modifiquen les directrius 98/56/CE, 2000/29/CE i 2008/90/CE del Consell, els reglaments (CE) núm. 178/2002, (CE) núm. 882/2004, (CE) núm. 396/2005 i (CE) núm. 1107/2009 del Parlament Europeu i del Consell, i la Directiva 2009/128/CE del Parlament Europeu i del Consell, i pel qual es deroguen les decisions 66/399/CEE, 76/894/CEE i 2009/470/CE del Consell:

a) Els controls sanitaris, proves diagnòstiques, anàlisis de laboratori o altres mesures de detecció de malalties animals, incloses les de l'actuació professional dels veterinaris de les ADS. S'entenen excloses les despeses derivades de l'actuació professional dels veterinaris de les ADS en la presa de mostres o la realització de diagnòstics en el marc dels programes nacionals d'erradicació de malalties que rebin cofinançament de la Unió Europea.

b) La compra i l'administració de vacunes, medicaments veterinaris, biocides o altres productes zoosanitaris, incloses les despeses de l'actuació professional dels veterinaris de les ADS.

c) El sacrifici d'animals o la destrucció de caseres, quan estiguin malalts o se sospiti que puguin estar-ho, i les despeses de l'actuació professional dels veterinaris de les ADS per aquestes actuacions, excloses les despeses per aquestes actuacions que, en el marc dels programes nacionals d'erradicació de les malalties animals, rebin cofinançament de la Unió Europea.

d) Les despeses de destrucció de productes d'origen animal i la neteja i desinfecció de l'explotació i de l'equip, incloses les de l'actuació professional dels veterinaris de l'ADS.

e) Les despeses de programes de vacunació davant de focus de febre Q. Poden sol·licitar aquests fons les explotacions ramaderes que hagin comunicat l'existència d'un brot d'avortaments en els quals s'hagi confirmat la infecció per Coxiella burnetii o que, després de la recerca corresponent, es consideri com a causa probable la infecció per aquest bacteri.

2. Únicament seran subvencionables les despeses efectuades i pagades a partir de la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda i fins al 31 de desembre del 2020.

3. En tot cas, les despeses subvencionables seran avalades per proves documentals clares, específiques i actualitzades.

4. L'impost sobre el valor afegit (IVA) no serà subvencionable, excepte quan no el pugui recuperar el beneficiari.

5. Quant a les despeses subvencionables, serà d'aplicació el que estableixen els articles 31 a 33 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, com també el que estableix l'article 83 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

6. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de divuit mil euros (18.000,00 €), en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents abans de contractar el compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, per raó de les característiques especials de les despeses subvencionables, no existeixi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o ofereixin, o quan la despesa s'hagi realitzat abans de sol·licitar la subvenció, quan així s'hagi establert.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'hauran d'aportar en la justificació de la subvenció, es farà d'acord amb criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa de l'elecció en una memòria quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

Cinquè

Quantia de les ajudes

1. Amb caràcter general, l'import de les ajudes serà del 100% de les despeses derivades de les actuacions relacionades amb la realització, per part de les ADS, dels programes i actuacions comuns, amb un límit màxim de tres mil euros (3.000,00 €) per beneficiari final.

2. L'import màxim que cada ADS ha de percebre es determinarà d'acord amb els criteris següents:

 

- Agrupacions de bestiar oví i caprí de carn:

11,50 € per unitat de bestiar major (UBM)

5,50 € per explotació

- Agrupacions de bestiar oví i caprí de carn amb característiques específiques:

26,50 €/UBM (màxim, 1.000 UBM; la resta, 9,90 €/UBM)

5,50 € per explotació

- Agrupacions de bestiar oví i caprí de llet:

26,50 €/UBM

5,50 € per explotació

- Agrupacions de bestiar porcí:

27,50 €/UBM

5,50 € per explotació

- Agrupacions de bestiar boví de llet:

9,80 €/UBM

5,50 € per explotació

- Agrupacions de bestiar boví de carn:

13,30 €/UBM

5,50 € per explotació

Als efectes previstos en aquest punt, el càlcul de les UBM de reproductores i engreix de porcí es realitzarà d'acord amb el quadre d'equivalències següent:

Reproductores de boví de llet: 1,00 UBM

Reproductores de boví de carn: 1,00 UBM

Reproductores d'oví i caprí: 0,15 UBM

Reproductores de porcí: 0,30 UBM

Porcí d'engreix: 0,16 UBM

3. Les ADS d'oví i caprí de carn amb característiques específiques seran les que siguin l'única ADS de l'espècie a l'àrea insular que disposi d'un nombre d'explotacions inferior a 190, amb una mitjana d'animals per explotació inferior a 60, o bé les que siguin d'una zona de muntanya amb gran dispersió i amb una mitjana d'animals per explotació inferior a 60.

4. Amb caràcter general, per al càlcul de la subvenció s'han de tenir en compte les explotacions actives i els censos de reproductores d'aquestes explotacions de cada ADS declarats al Registre general d'explotacions ramaderes (REGA). En cas del boví, s'han de tenir en compte les explotacions que constin al REGA i les femelles de més de 24 mesos que figurin al Registre d'identificació individual d'animals (RIIA). A aquest efecte, es tindran en compte les dades que constin en la data d'acabament del termini de presentació de les sol·licituds. Només es tindran en compte les dades de les explotacions els titulars de les quals compleixin els requisits del punt 2 de l'apartat tercer d'aquesta convocatòria.

5. De l'import màxim dels costs o pèrdues que donen dret a l'ajuda, se n'hauran de reduir els imports rebuts d'acord amb els règims d'assegurança.

6. L'import de la subvenció no pot superar el cost total de l'activitat objecte de la subvenció ni els límits establerts al Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, publicat al Diari Oficial de la Unió Europea d'1 de juliol de 2014.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució al BOIB i acabarà el dia 28 de febrer del 2020.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits previstos en aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de l'annex 1, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04013550). Les sol·licituds s'han de presentar, correctament emplenades, al registre d'entrada del FOGAIBA, al registre de la Conselleria de Agricultura, Pesca i Alimentació o en qualsevol dels llocs que preveuen l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex esmentat, assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions contingudes al mateix annex.

Aquestes sol·licituds han d'adjuntar la documentació següent:

a) Una fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant.

b) L'acreditació de la representació amb la qual actua qui signa la sol·licitud.

c) Un pressupost detallat de les despeses per les quals se sol·licita la subvenció. Aquest pressupost ha d'incloure les despeses previstes per al compliment efectiu del programa sanitari comú i l'ha d'elaborar el veterinari de l'ADS o el cap dels veterinaris, si n'hi ha més d'un, i l'ha de signar el president de l'ADS.

d) La relació dels veterinaris/àries que executen les actuacions sanitàries a l'ADS, amb indicació del nom, els cognoms i el NIF.

e) La relació, signada pel secretari, dels ramaders que constitueixen efectivament l'ADS en el moment de presentar la sol·licitud; aquesta relació ha d'incloure, com a mínim, el nom i els llinatges, el NIF de cada associat i els codis d'explotació d'acord amb l'article 5 del Reial decret 479/2004, de 26 de març, que estableix i regula el Registre general d'explotacions ramaderes (REGA). En cas que el soci sigui una persona jurídica, s'haurà d'aportar el NIF de l'associat.

f) Una declaració responsable de cada associat, d'acord amb el model d'annex 4 que figura a la pàgina web del FOGAIBA, degudament emplenat. Si la declaració presentada no conté totes les dades d'aquest annex 4, o bé presenta ratllades o esmenes, serà considerada no presentada. El beneficiari ha de presentar aquestes declaracions de forma ordenada i numerada d'acord amb la relació de ramaders que hagi presentat.

g) Documentació que demostri que el beneficiari no pot recuperar l'IVA, en cas de sol·licitar la subvencionabilitat de l'IVA: el certificat 036 o una resolució d'excepció.

3. D'acord amb allò que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no serà necessari presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

A més, en cas que, en ocasió de la tramitació d'altres expedients, ja s'hagi presentat al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació algun d'aquests documents, no serà necessari aportar-lo de nou i n'hi haurà prou que s'esmenti l'expedient en què consta o, si és el cas, que la informació figuri a la base de dades documental prevista al Decret 53/2006, de 16 de juny. No obstant això, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenti la sol·licitud.

4. La comprovació del DNI de la persona beneficiària, del seu representant o dels membres de l'agrupació en cas d'entitats sense personalitat jurídica la farà el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament al FOGAIBA per a l'obtenció del DNI, dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, n'haurà d'aportar els certificats corresponents. En cas que no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, haurà de presentar una declaració responsable que n'acrediti el compliment.

5. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que sigui necessaris no reuneix els requisits indicats, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini de deu dies, repari la falta o adjunti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud, amb una resolució prèvia, que s'haurà de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del contingut d'aquesta convocatòria, de les bases reguladores establertes al Reial decret 81/2015, de 13 de febrer, i de la resta de la normativa aplicable.

Setè

Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència no competitiva; en conseqüència, se seleccionaran tots els beneficiaris sol·licitants que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria i adjuntin a la seva sol·licitud la documentació necessària.

2. En cas que el conjunt de les sol·licituds amb dret a ajuda superin l'import que

es destina a aquesta convocatòria, es reduirà a cada beneficiari la quantia revocada, per incompliment de la persona beneficiària, a la darrera convocatòria d'ajudes tramitada per a les ADS ramaderes per al desenvolupament dels programes sanitaris i, si no es suficient, es reduiran els imports resultants en el mateix percentatge unitari corresponent a l'ajustament pressupostari.

 

​​​​​​​Vuitè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca. La unitat gestora emetrà un informe en el qual s'ha d'acreditar, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l'ajuda, s'ha de fer constar que ha estat finançada amb càrrec als pressupostos del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, si és el cas.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a comptar des de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i s'ha de notificar individualment als interessats. Si transcorre aquest temps sense que s'hagi notificat cap resolució expressa, s'ha d'entendre que la sol·licitud ha estat desestimada.

4. Les comunicacions i notificacions als interessats en aquest procediment es faran de manera telemàtica.

5. Contra la resolució abans esmentada, es podrà interposar un recurs d'alçada davant del conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a comptar des del dia següent de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les establertes a l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, com també col·laborar activament amb les autoritats competents en sanitat animal amb l'execució de proves diagnòstiques de camp, amb les vacunacions i amb les recollides de mostres dels animals de les explotacions ramaderes integrades, previstes als programes que la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural elabora per tal de complir el que estableixen els programes nacionals de vigilància, control i erradicació de malalties animals en l'àmbit del territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions esmentades és el que estableixen el Reial decret 81/2015, de 13 de febrer, i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, amb les especificitats procedimentals i organitzatives previstes al Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per justificar l'execució de l'actuació i les despeses objecte de subvenció acaba el 31 de març del 2021 i en són elegibles aquelles activitats o inversions que el beneficiari hagi realitzat i pagat entre la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda i el 31 de desembre del 2020, tret de les despeses corresponents als salaris i la Seguretat Social del mes de desembre i les retencions de l'IRPF del darrer trimestre de l'any, que es podran pagar fins al dia 31 de gener del 2021.

2. Quant a la forma de justificació de la despesa realitzada i els justificants de la despesa, és aplicable el que disposen l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els capítols II i III del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris han de presentar la sol·licitud de pagament, que ha d'incloure el compte justificatiu corresponent, el qual s'ha d'ajustar al model de l'annex 2 que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears. Caldrà subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen a l'annex esmentat, com també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions contingudes al mateix annex.

Aquestes sol·licituds han d'adjuntar la documentació següent:

a) La memòria de les activitats realitzades, dels resultats obtinguts i del grau de compliment dels objectius establerts al programa sanitari comú presentat.

b) Una relació de justificants imputats, d'acord amb el model de l'annex 3 que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

c) Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s'entendrà efectuada mitjançant la presentació de:

- Factures que compleixin els requisits i les formalitats previstos al Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.

- Nòmines dels treballadors i justificants de pagament dels sous.

- Els documents TC1 i TC2, juntament amb una llista en què figurin, de manera detallada per mes i per treballador, els imports corresponents al total meritat a la nòmina i els justificants de pagament.

- El document de l'IRPF i el justificant de pagament.

Es podran considerar justificants de pagament els documents següents:

1r. Un extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament realitzat, mitjançant la indicació del concepte, l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

2n. Una factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o de la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, han de quedar consignats a la factura la data de cobrament, la identificació, amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura, i el segell de l'empresa, el qual serà facultatiu en cas que l'emissor sigui una persona física.

3r. Un comprovant de transferència bancària en què quedi identificat el pagament realitzat, mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.

No s'admetran pagaments en efectiu iguals o superiors a dos mil cinc-cents euros (2.500,00 €), en els termes previstos a l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i lluita contra el frau.

Aquesta documentació romandrà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, per a la realització de qualsevol control que es consideri oportú efectuar.

d) Indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses, si és el cas.

e) Els tres pressuposts que, en aplicació de l'article 31.3 de la Llei general de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari, com també la memòria justificativa de l'elecció, si és el cas.

f) Una declaració dels imports rebuts com a conseqüència de règims d'assegurances, si escau.

g) Una declaració expressa, si escau, de les altres ajudes rebudes per a la mateixa finalitat, i l'aportació de la documentació justificativa de les ajudes rebudes, per tal de comprovar els límits previstos a l'apartat onzè d'aquesta convocatòria.

4. En cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per a l'obtenció dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributaries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s'ha d'aportar el document de denegació i els certificats corresponents.

En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s'ha de presentar una declaració responsable del seu compliment.

5. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari per mitjà d'una transferència bancària, una vegada que hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que estableix el punt 2 de l'apartat novè d'aquesta Resolució.

6. A petició del beneficiari, es podrà fer un pagament parcial, amb la justificació prèvia de les despeses realitzades efectivament, per un mínim del 50% del cost de l'actuació objecte d'ajuda, en els termes establerts en aquest apartat. Els pagaments parcials i les obligacions de justificació que se'n deriven no eximeixen el beneficiari de l'ajuda de l'obligació de justificar la realització completa i el cost total de l'activitat subvencionada.

7. L'Agrupació de Defensa Sanitària que vulgui sol·licitar el pagament parcial de les actuacions realitzades ho haurà de fer mitjançant la sol·licitud de pagament i la documentació previstes al punt 3 d'aquest apartat, que ha d'adreçar al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.

8. La sol·licitud d'un pagament parcial implica la justificació de totes les actuacions realitzades per al període per al qual se sol·licita aquest pagament i no es podran incorporar les actuacions no justificades a altres pagaments parcials a la liquidació final.

9. Els pagaments parcials i les obligacions de justificació que se'n derivin no eximeixen el beneficiari de l'ajuda de l'obligació de justificar la realització completa del programa sanitari aprovat.

 

​​​​​​​Onzè

Compatibilitat de les ajudes

1. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que el beneficiari pugui rebre, per a la mateixa finalitat, de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada, nacional o internacional.

2. L'import de l'ajuda, ja sigui aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ajudes d'altres administracions públiques o ens públics o de persones físiques o jurídiques, o procedents del règim d'assegurament, que cobreixin el mateix objecte d'aquestes ajudes, no pot superar el límit del 100% de la despesa en les actuacions subvencionables que preveu l'article 26.11 del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea. Aquestes ajudes no s'acumularan amb cap ajuda de minimis corresponent als mateixos costos subvencionables si aquesta acumulació dona lloc a una intensitat o a un import de l'ajuda superior al límit esmentat.

3. L'obtenció concurrent d'ajudes atorgades per a la mateixa finalitat per altres administracions o ens públics o privats, nacionals o internacionals, o de pagaments de règims d'assegurament que cobreixin el mateix objecte i les mateixes finalitats d'aquestes ajudes, quan l'import total de les subvencions percebudes per cada beneficiari superi el cost de tota l'activitat subvencionable que s'hagi de desenvolupar, donarà lloc a la reducció proporcional que correspongui en l'import de les subvencions regulades en aquesta convocatòria, fins a ajustar-se al límit esmentat. Si, a més, la suma de subvencions suposa una intensitat de l'ajuda superior als percentatges màxims establerts a l'article 7 del Reial decret 81/2015 o a la normativa estatal o comunitària aplicables, es reduirà fins al límit esmentat.

Dotzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableix el Reial decret 81/2015, de 13 de febrer, pel qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions estatals destinades a les agrupacions de defensa sanitària ramaderes; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb les especificitats procedimentals i organitzatives previstes al text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i altra normativa d'aplicació.

Tretzè

Publicació

Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 14 de gener de 2020

La presidenta ​​​​​​​María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño