Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 285
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 9 de gener de 2020 per la qual es convoquen els membres de la comunitat educativa i el professorat de centres docents públics que imparteixen educació infantil, educació primària o educació secundària de les Illes Balears a participar en el programa formatiu «Dissenyant futurs sociocomunitaris» per al curs 2019-2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. La Constitució espanyola de 1978 estableix, en l'article 27, que totes les persones tenen dret a l'educació, i que aquesta tindrà per objecte el ple desenvolupament de la personalitat humana en el respecte als principis democràtics de convivència i als drets i llibertats fonamentals.

2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada parcialment per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix en el preàmbul la necessitat que tots els components de la comunitat educativa col·laborin per assolir la qualitat educativa, com un dels tres principis fonamentals de la Llei. L'article 102.1 regula que la formació permanent constitueix un dret i una obligació de tot el professorat i una responsabilitat de les administracions educatives. En l'article 132 de la Llei es determinen les competències de les directores i directors de centres docents i, en l'apartat l), es concreta que han d'aprovar els projectes i les normes a què es refereix el capítol II del títol V de la Llei, envers l'autonomia dels centres.

3. El Decret 10/2008, de 25 de gener, pel qual es crea l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar de les Illes Balears, n'assenyala com a mitjà per assolir la seva finalitat el disseny d'activitats socioeducatives que fomentin la creació de vincles positius entre els membres de la comunitat escolar, en col·laboració amb altres administracions i entitats, així com el suport als centres educatius per a l'elaboració d'actuacions i plans destinats a promoure la convivència i l'èxit escolar.

4. El Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures dels alumnes i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears, en l'article 3 ordena que els centres han de promoure espais i condicions per a la participació i la implicació activa del professorat, l'alumnat, les famílies i el personal no docent, i per a la col·laboració amb les institucions públiques i les associacions socioeducatives que treballen en l'entorn de l'escola; així mateix, dicta que els centres han d'impulsar la convivència a través de propostes específiques per concretar les competències socioemocionals en la pràctica educativa i facilitar la formació adreçada a tota la comunitat escolar per desenvolupar actituds i adquirir habilitats comunicatives i implantar estratègies per a la prevenció i la gestió positiva dels conflictes.

5. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix en l'article 8.1e), com una de les modalitats de formació, els programes d'experiència formativa que impulsin i reconeguin la participació en experiències d'innovació, en experiències formatives en empreses i institucions, en intercanvis, en participació en programes europeus i en projectes per a la investigació educativa.

6. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix en l'article 15 que la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat podrà dictar les instruccions en relació amb les característiques de la modalitat d'experiència formativa, els requisits, les condicions d'avaluació i el procediment per reconèixer-la.

7. El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020, aprovat per mitjà de la Resolució del conseller d'Educació i Universitat de 16 de març de 2016, preveu els programes d'experiència formativa com una modalitat de formació.

8. Així, doncs, esdevé necessari convocar el procediment per sol·licitar, per part dels centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca que imparteixin educació infantil, educació primària o educació secundària obligatòria, la participació en el programa d'experiència formativa «Dissenyant futurs sociocomunitaris» per al curs 2019-2020.

Fonaments de dret

1. La Constitució espanyola de 1978 (BOE núm. 311, de 29 de desembre).

2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada parcialment per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (BOE núm. 295, de 10 de desembre).

3. El Decret 10/2008, de 25 de gener, pel qual es crea l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar de les Illes Balears (BOIB núm. 15, de 31 de gener).

4. El Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures dels alumnes i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears (BOIB núm. 187, de 23 de desembre).

5. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 90, de 16 de juliol).

6. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 54, de 6 de maig).

7. La Resolució del conseller d'Educació i Universitat de 16 de març de 2016 per la qual s'aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020 (BOIB núm. 41, de 31 de març).

Per això, dict la següent

Resolució

1. Aprovar les instruccions per al desenvolupament del programa formatiu «Dissenyant futurs sociocomunitaris» per al curs 2019-2020 adreçat als centres docents públics de les Illes Balears que imparteixen educació infantil, educació primària o educació secundària (annex 1), així com la proposta de formació (annex 2).

2. Aprovar la sol·licitud de participació en aquesta convocatòria (annex 3).

3. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en els llocs web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (http://dgice.caib.es) i de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar (http://convivexit.caib.es).

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca, en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb el que s'estableix als articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s'estableix en l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 9 de gener de 2020

La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa Amanda Fernández Rubí

 

ANNEX 1 Instruccions per al desenvolupament del programa formatiu «Dissenyant futurs sociocomunitaris» per al curs 2019-2020 adreçat als membres de la comunitat educativa i el professorat de centres docents públics que imparteixen educació infantil, educació primària o educació secundària de les Illes Balears

Primer

Objecte i àmbit d'aplicació

Convocar el programa formatiu «Dissenyant futurs sociocomunitaris», de la línia estratègica 2, convivència i educació emocional, de 12 hores de durada, per al curs 2019-2020, adreçat als membres de la comunitat educativa i el professorat de centres docents públics que imparteixen educació infantil, educació primària o educació secundària de les Illes Balears.

 

Segon

Objectius del programa

Els objectius del programa són:

a) Crear vincles entre les famílies i el professorat per tal que mares, pares i tutors legals d'alumnes se sentin part de la comunitat educativa.

b) Generar espais compartits de comunicació i d'aprenentatge entre professorat i famílies.

c) Millorar l'acompanyament escolar de l'alumnat en comunitat.

d) Orientar sobre habilitats i estratègies que permetin millorar la tasca educadora.

e) Millorar el pla de convivència.

f) Crear un producte final en comunitat.

 

Tercer

Destinataris

1. Membres de la comunitat educativa (mares, pares, tutors i tutores legals, alumnes del centre (si també hi participen el pare, la mare o tutor o tutora legal), personal d'administració i serveis, educadors i educadores, policies tutors, etc.) i professorat d'educació infantil, primària o secundària de centres docents públics de les Illes Balears. Els dos col·lectius més nombrosos (famílies i docents) hi han d'estar representats.

2. El nombre mínim de participants és de 15 persones. El nombre de participants de les famílies ha de superar el de docents.

3. Els centres que ja han participat en la convocatòria «Dissenyant futurs sociocomunitaris» (curs 2018-2019) en l'àrea de formació en pràctiques restauratives han de triar una altra temàtica.

 

ANNEX 2 Proposta de formació

Quart

Continguts

Hi ha tres tipus de temàtiques formatives, totes elles amb caràcter presencial: formació en pràctiques restauratives, educació emocional i mindfulness.

1. Formació en pràctiques restauratives:

a) La formació bàsica es realitza mitjançant el repàs dels elements constitutius:

- Aspectes preventius: dinàmiques de cohesió grupal i cercles de diàleg.

- Repertori de pràctiques restauratives: escolta, expressions afectives, conversa i diàleg restauratiu, mediació, cercles, reunió restaurativa.

- Finestra de les relacions i procés just.

- Pràctiques restauratives i pla de convivència.

b) L'objectiu final és promoure en el pla de convivència del centre alguna proposta relacionada amb la millora de la convivència i en la qual l'entorn familiar hi tingui relació directa.

2. Educació emocional:

a) Intel·ligència emocional com a recurs d'autoconeixement per incidir en les relacions d'equip, alumnes i famílies.

b) Coneixement de les eines necessàries per tenir una actitud positiva d'autoconfiança i bona comunicació.

c) Experiència vivencial per assolir els aprenentatges i fomentar la transferència a l'aula, al centre i a tota la comunitat educativa.

3. Mindfulness:

a) Coneixement dels principis del mindfulness i la psicologia positiva.

b) Potenciació de la comunicació entre docents i famílies.

c) Aportació de coneixements i tècniques concretes que es puguin integrar en el model educatiu.

d) Treball de la capacitat d'autoobservació i consecució d'un major discerniment sobre els aspectes emocionals propis i/o dels altres.

e) Identificació dels rols personals que actuen enfront de les dificultats, i ajudar així a ser persones més flexibles i creatives.

f) Fortaleses i valors. Què són? Identificar-les a nivell personal i grupal.

g) La felicitat. Com potenciar-la.

h) La compassió i l'autocompassió.

 

Cinquè

Places

Hi ha places per a 30 centres docents de les Illes (10 per a cada temàtica formativa).

Sisè

Temporalització

Cada àrea formativa té una durada de 12 hores, distribuïdes en quatre sessions, que s'han d'acordar entre el centre docent i la persona formadora. Les sessions s'han de desenvolupar abans del 30 d'abril de 2020.

Setè

Horari i lloc

Els programes formatius s'han de dur a terme en els respectius centres docents, en horari a concretar pels propis equips directius amb la persona formadora.

Vuitè

Coordinació de la formació

En cada formació hi ha d'haver una persona coordinadora, que ha de ser membre de l'equip directiu del centre o la persona coordinadora de convivència i/o coeducació, que ha de participar en la formació. Aquesta persona té les següents funcions:

1. Organitzar i coordinar la formació, en col·laboració amb els assessors tècnics docents responsables de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar i la persona formadora de cada programa.

2. Assistir a les reunions relacionades amb la formació que es convoquin.

3. Donar a conèixer el programa formatiu a la comissió de convivència del centre, i presentar-ho per tal que sigui tractat pel consell escolar i aprovat pel centre.

4. Responsabilitzar-se de l'assistència al programa formatiu mitjançant control de signatures.

5. Fer difusió a la comunitat educativa dels aspectes més rellevants de la formació.

6. Coordinar, elaborar i lliurar la memòria final del programa formatiu, que s'ha de realitzar amb l'ajut de les persones participants en la formació.

Novè

Professionals formadors

1. Formació en pràctiques restauratives:

- A Mallorca: docents formadors membres de l'Associació de Justícia i Pràctica Restaurativa de les Illes Balears (AJPR).

- A Menorca: docents formadors membres de l'Associació de Justícia i Pràctica Restaurativa de les Illes Balears (AJPR).

- A Eivissa i Formentera: Thaïs Puig, psicòloga familiar, formadora en pràctiques restauratives i comunicació no-violenta, i docents formadors membres de l'Associació de Justícia i Pràctica Restaurativa de les Illes Balears (AJPR).

2. Educació emocional:

- A Mallorca:

  • Lina Torres, diplomada en Relacions Laborals i experta en artteràpia, Gestalt, ioga i meditació. Forma part de l'equip creador de l'Emogranja, una granja escola d'educació emocional a Santa Maria del Camí.
  • David Camps, Especialista Universitari en Aplicacions Docents i Professionals de les Competències Emocionals (1a promoció UIB). Col·laborador en formació en educació emocional amb els CEP de Palma i Manacor. Membre de l'Associació Balear de Mindfulness, de l'Associació Balear de Pràctiques Restauratives i de la Xarxa Europea en Competències Socioemocionals.

 

-A Menorca:

  • Josep Cortès, mestre i assessor de convivència i de competències socials i emocionals al CEP de Menorca.

-A Eivissa i Formentera:

  • Mònica Yern, llicenciada en Matemàtiques, amb 20 anys d'experiència docent, actualment treballa a l'IES Sa Blanca Dona. Ha cursat l'Expert Universitari en Intel·ligència Emocional per la UNIR, tres cursos d'IE vivencials a l'Escuela Inteligencia de Madrid, a més d'altres formacions. Ha impartit xerrades i formacions per a famílies i també per a professorat.
  • Berta Oliva, formadora en educació emocional, actualment desenvolupa tasques d'assessora en la formació permanent del professorat al CEP d'Eivissa.

3. Mindfulness:

-A Mallorca:

  • Carme Aguiló, psicòloga general sanitària i instructora de mindfulness, formada per l'Associació Espanyola de Mindfulness.

-A Menorca:

  • Neus Recasens, psicòloga per la UOC i experta en mindfulness i gestió emocional.

-A Eivissa i Formentera:

  • Victòria Alemany, professora especialista en educació física i expressió corporal, actualment desenvolupa tasques d'assessora en la formació permanent del professorat al CEP d'Eivissa.

Desè

Inscripció

1. El període d'inscripció comença el 20 de gener i acaba el 28 de gener de 2020.

2. Un membre de l'equip directiu del centre ha d'enviar una petició de sol·licitud a l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar al correu electrònic convivexitilles@gmail.com, segons el model de sol·licitud de participació establert en aquesta Resolució (annex 3).

Onzè

Selecció d'admesos

1. Les places s'assignen per rigorós ordre d'inscripció. Les sol·licituds que no reuneixin els requisits d'inscripció establerts quedaran excloses.

2. Els centres que el passat curs escolar 2018-2019 varen participar en aquest programa «Dissenyant futurs sociocomunitaris» en l'àrea de pràctiques restauratives no poden repetir la temàtica, segons l'establert en el punt 3.3 de l'annex 1.

3. La llista d'admesos es publicarà el dia 31 de gener de 2020 en el web de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar, dins l'apartat de «Formació» (https://intranet.caib.es/sites/convivexit/ca/formacia/).

Dotzè

Coordinació general

La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, a través de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar, coordina aquests programes formatius amb els assessors tècnics docents:

- Pràctiques restauratives: Aina Amengual (aamengual@dgpice.caib.es).

- Educació emocional: Alexandre Camacho (acamachoprats@dgpice.caib.es).

- Mindfulness: Jaume Font (jfont1@dgpice.caib.es).

 

 

Tretzè

Certificació

1. El professorat assistent que acrediti com a mínim un 85 % de la formació i que entregui l'activitat de transferència proposada té dret a rebre la certificació.

2. La resta de participants membres de la comunitat educativa que hagin assistit a un mínim del 85 % de la formació, obtindran una certificació de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar.

Documents adjunts