Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 209
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el subministrament aigua potable finca Sa Cudia Vella, pol.17, parc. 59, TM Maó (59A/2017)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 26 de setembre de 2019,

DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL

El projecte consisteix en construir una nova canalització subterrània per camí existent fins a l'habitatge de la Finca Sa Cudia Vella, durant 973 m, que connectarà amb la xarxa de subministrament d'aigua potable existent a la carretera de Es Grau i ubicada dins del Parc Natural de s'Albufera d'Es Grau, ANEI i Xarxa Natura 2000.

El projecte del present informe es tramita segons la llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i està inclòs a l'annex 1 (projectes sotmesos a avaluació d'impacte ambiental ordinària) de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, en concret:

Grup 8. Projectes d'enginyeria hidràulica i de gestió de l'aigua

7.Instal·lacions de conducció d'aigua en sòl rústic que no discorrin íntegrament per camí existent quan la longitud sigui superior a 10 km i, en tot cas, les que transcorrin per espais naturals protegits, espais de rellevància ambiental o ANEI d'alt nivell de protecció. En cap cas no es consideraran instal·lacions de conducció d'aigües les instal·lacions de reg dins les finques quan estiguin autoritzades per l'autoritat agrària o hidràulica.

Per tant, amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, procedeix formular la seva declaració d'impacte ambiental, d'acord amb l'art. 41 de la Llei 21/2013.

El projecte està subjecte a declaració d'interès general per part del Consell Insular de Menorca, atès l'article 26 (activitats declarades d'interès general) de la Llei 6/1997, de 8 de juliol, del sòl rústic de les Illes Balears, al ser la normativa d'aplicació en el moment de la seva tramitació.

1. Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció

L'objecte del projecte és la connexió de l'habitatge existent a la finca Sa Cudia Vella a la xarxa de subministrament d'aigua potable que passa per la carretera de Maó a Es Grau (Me-5).

El projecte s'ubica a la parcel·la 54, polígon 14, rústic amb ús agrari, de 948.402 m2 i a la parcel·la 59, polígon 17, urbà i rústic, de 27.950 m2 , amb ús agrari i residencial, on s'ubica l'habitatge unifamiliar.

El promotor del projecte és Pablo Valencia Muñoz i l'òrgan substantiu el Departament d'Ordenació Territorial del Consell Insular de Menorca.

El projecte té un pressupost de 15.431,46 € amb un plaç d'execució estimat de 60 dies.

El projecte consisteix en la construcció d'un armari de comptador localitzat en el límit de la finca, a l'entrada des de la carretera de Maó-Es Grau, a partir del qual sortirà la nova canalització de 973 m seguint el camí existent fins arribar a les cases de la finca. Per això es construirà una síquia de 0,4 m de fondària per 0,4 m d'amplada. Una volta instal·lada la canonada, s'ompliran els primers 20 cm amb arena, els 5 següents amb formigó i la resta amb capes de terra compactada i una capa d'acabat d'acord amb l'entorn. La canalització ocuparà 390 m2 dins camí existent i la caseta de l'armari 0,9 m2.

Segons l'estudi d'impacte ambiental, la previsió del consum anual d'aigua potable s'ha estimat amb una ocupació mitjana de l'habitatge de 8 persones, durant 4 mesos a l'any (ús estival), amb un consum mitjà per persona de 200 litres al dia, donant un consum total de 192.000 litres/any.

2. Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte

Els terrenys on es pretenen fer les actuacions són qualificats com a sòl rústic, amb la categoria d'ANEI (Àrea Natural d'Especial Interès protegit), i també té categoria d'Alt Nivell de Protecció (AANP), en estar inclosos dintre de l'àmbit del Parc natural de S'Albufera des Grau, Illa d'en Colom i Cap de Favàritx, a més de ser un àrea dins Xarxa Natura 2000, en la categoria LIC i ZEPA (ES0000234), àrea de protecció territorial (APT) de carreteres i costes i zona APR (àrea de protecció de riscos) policia de torrents, segons el PGOU de Maó de 2012 (BOIB núm. 20 ext, 08/02/2012) i Norma Territorial Transitòria (aprovada el 22/09/2014 pel Ple del Consell Insular de Menorca, BOIB núm. 3, 05/01/2015).

L'Estudi d'Avaluació d'Impacte Ambiental i Estudi de Repercussions del projecte ha realitzat un inventari ambiental, on es descriu l'àmbit del projecte, vegetació, fauna, riscos, població, economia i patrimoni històric.

En relació a la geomorfologia, es faran moviment de terres i l'excavació per soterrar la conducció d'aigua potable. El terreny té una certa pendent i es prendran mesures per evitar l'erosió.

En relació a la vegetació, la zona està enclavada en el domini ullastrar menorquí (màquia d'ullastre i mata), amb sòls poc profunds i secs. Està constituïda bàsicament per pastures, conreus i vegetació ruderal a les parcel·les que han perdut l'aprofitament agrícola. L'afectació pel projecte sobre la vegetació serà reduït, al fer-se les actuacions en el marge del camí existent, on la vegetació és ruderal, sense presència d'espècies protegides.

Es fa una relació d'espècies potencials de fauna, excloent les aus, destacant la probable presència de tortuga mediterrània (Testudo hermanni). Es considera que les actuacions del projecte s'han d'integrar en el medi rural sense suposar cap afectació negativa i no implicarà la pèrdua de cap hàbitat natural per la fauna.

Quant als riscos, detecta dues zones de risc segons el Pla Territorial Insular (PTI) de Menorca: risc d'inundació a l'est de la caseta del comptador d'aigua a l'entrada de la finca i risc d'erosió mig (de 6 a 25 Tn/ha/any) al nord de l'habitatge existent. La zona d'actuació del projecte es troba fora de l'àrea d'afecció de riscos i no es veu afectada.

En relació a l'aigua, no es troben fonts ni sondejos en la parcel·la d'actuació. L'aqüífer presenta Vulnerabilitat moderada. A més, a la zona d'actuació no transcorren torrents i no s'identifica cap zona susceptible de sofrir inundacions de manera natural.

En relació al patrimoni, el document informa que no existeixen elements que pertanyin al patrimoni històric de la illa. S'ha consultat la capa de Patrimoni Històric del Consell Insular de Menorca i de l'Ajuntament de Maó i no es troba cap element catalogat a l'àmbit d'actuació.

En relació als espais naturals presents, no s'ha inclòs cap referència a l'estudi d'impacte ni en la valoració d'impactes ni a les mesures correctores. La zona està dins el Parc natural de S'Albufera d'Es Grau i Xarxa Natura 2000 (LIC i ZEPA).

3.Resum del procés d'avaluació

Fase d'informació pública i de consultes

El projecte ha passat dues vegades per la fase d'informació pública i consultes.

La primera va ser quan el Consell Insular de Menorca va publicar el 27 de febrer de 2016 al BOIB núm. 27 la informació pública de la declaració d'interès general del projecte, estudi d'incidència ambiental i estudi de repercussions “per a la instal·lació de subministrament d'aigua potable a la finca Sa Cudia Vella, del terme municipal de Maó. Segons certificat del Consell Insular de Menorca de data 31/03/2016, durant el termini de 30 dies d'exposició pública no es va presentar cap al·legació.

Durant la informació pública han estat consultades les següents administracions:

1.Ajuntament de Maó

2.Direcció Insular de Cultura i Patrimoni del CIME.

3.Departament d'Ordenació Territorial i Turística del CIME.

4.Departament de Mobilitat CIME.

5.Consorci Sòl Rústic Menorca.

6.Servei de Planificació al Medi Natural (Xarxa Natura 2000) de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

7.Servei de Gestió Forestal de la DG de Medi Ambient, Educació Ambiental i Canvi Climàtic.

8.DG Recursos Hídrics.

9.DG Emergències i Interior

10.Parc Natural Albufera des Grau.

S'han rebut els següents informes:

1.Informe favorable de l'Ajuntament de Maó de la declaració d'interès general del projecte, segons Acord de la Junta de Govern de data 11/01/2016.

2.Informe favorable de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat sobre l'exclusió d'afectació de la declaració d'interès general del projecte a Xarxa Natura 2000 i a l'àmbit del Parc Natural de s'Albufera des Grau, de data 26/04/2016.

3.Informe de la DG de Recursos Hídrics de data 08/06/2016 concloent que les actuacions proposades no suposen causa de degradació ambiental del torrent que discorre al nord del punt d'instal·lació de l'armari del comptador. A més, informa al promotor que les actuacions d'obra o treball a la zona que puguin afectar torrents requereix d'autorització administrativa emesa per la DG de Recursos Hídrics, independent de qualsevol altra atorgada pels distints òrgans de les Administracions Públiques.

4.Informe favorable del Departament de Mobilitat del Consell Insular de Menorca de data 08/08/2016, amb les següents prescripcions:

-El propietari haurà de demanar autorització expressa al departament de carreteres del CIM.

-El comptador s'haurà de posar a partir de tres metres de l'aresta exterior d'explanació i que es troba a set metres a partir de la línia blanca exterior del carril dret.

-Previ a l'execució de les obres, s'haurà de posar en contacte amb el zelador de carreteres. S'especificarà, a l'hora de replanteig conjunt, la data d'inici de les obres que afecten al vial i el termini d'execució.

-No es permetrà l'acumulació de materials sobre la calçada, voravies, carril bici, andanes ni cunetes, ni dificultar amb l'execució de les obres el trànsit públic.

-Durant l'execució de les obres s'estarà al que disposi el representant de l'administració (Departament de Mobilitat).

-El permís caducarà a l'any de la data sinó se n'hagués fet ús.

-El permís s'entendrà llevat del dret de propietat i sense perjudici de tercers.

-Es tindran en compte i es respectaran els serveis existents, restituint les afeccions, si les hagués.

-No es tallarà el trànsit en la carretera afectada.

-En cap cas, ni sota pretext algun, adquirirà el peticionari dret de propietat ni de possessió sobre els terrenys públics o de domini públic que s'ocupin.

+Informe del departament de Cultura, Patrimoni Històric i Educació del Consell Insular de Menorca de data 06/09/2016 informant sobre la no afecció sobre el patrimoni històric del projecte.

+Certificat del Consorci per a la protecció de la legalitat urbanística en sòl rústic de l'illa de Menorca de data 26/08/2016, informant que no consta l'existència de cap tipus d'expedient de disciplina a l'emplaçament del projecte, sense perjudici del que consti als arxius de l'Ajuntament de Maó.

+Informe desfavorable de l'expedient de declaració d'interès general del projecte per part de l'arquitecta del CIME, de data 15/03/2017, al no haver-se esmenat les deficiències detectades a l'informe de data 18/07/2016, demanant la seva esmena e indicant les prescripcions incloses als informes rebuts pels diferents òrgans administratius.

+Informe favorable de la DG d'Emergències i Interior, de data 07/08/2017.

En data 27/03/2017 el promotor presenta digitalment Estudi d'Avaluació d'impacte Ambiental simplificada i Estudi de Repercussions del PROJECTE DE NOU SUBMINISTRAMENT D'AIGUA POTABLE A LA FINCA SA CUDIA VELLA EN EL TERME MUNICIPAL DE MAÓ. Signat per Antonio Roca Martínez en octubre 2016.

En data 06/04/2017 es torna informar desfavorablement les esmenes presentades pel promotor per part de l'arquitecta del CIME, per no haver-se corregit les deficiències detectades.

En data 12/06/2017 té sortida requeriment d'esmena al Consell Insular de Menorca per part de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, informant que el projecte està sotmès a avaluació d'impacte ambiental ordinària, en estar inclòs dins l'annex 1, grup 88, apartat 7 de la Llei 12/2016, d'avaluació ambiental de les Illes Balears i requerint un seguit de documentacions a presentar, en un termini de 3 mesos.

En data 22/06/2018 té sortida còpia del requeriment de la CMAIB al projecte per part del CIME informant al promotor.

En data 17/01/2019 té entrada a la CMAIB (RE SAA 45) resposta del CIME al requeriment de data 16/06/2017, adjuntant en format digital la següent documentació:

- Estudi d'Incidència Ambiental i de Repercussions de data juny 2013

- Certificat de no haver-se presentat al·legacions 31/03/2016

- Informe tècnic CIME 18/07/2016

- Resolució de suspensió núm. 2016/702

- Informe Dep. Mobilitat CIME 10/08/2016

- Informe tècnic CIME 15/03/2017

- Informe de DG RRHH

- Estudi d'Avaluació d'Impacte Ambiental simplificada i Repercussions 27/03/2017

- Informe tècnic CIME 06/04/2017

- Ofici tramesa documentació Av. simplificada a CMAIB 11/04/2017

- Ofici CMAIB comunicant deficiències 16/06/2017 RE 11807

- Estudi d'Avaluació d'Impacte Ambiental i Estudi de repercussions 26/09/2018

- Sol·licitud d'inici tramitació ambiental 26/09/2018

- Projecte bàsic visat en data 05/06/2013

- Plànols recorregut

- Plànols edificacions

- Sol·licitud d'informe Aj. Maó

- Sol·licitud d'informe DG RRHH

- Sol·licitud d'informe DG ENB

- Sol·licitud d'informe Parc Natural Albufera des Grau

- Sol·licitud d'informe Dep. Mobilitat CIM

- Sol·licitud d'informe Dep. Cultura (Patrimoni)

- Sol·licitud d'informe DG Emergències

- Sol·licitud d'informe Consorci Sòl Rústic

- Justificants de les peticions d'informe a les administracions afectades

- Informació pública del projecte, BOIB núm. 128 de 16/10/2018

- Certificat del CIME d'Exposició Pública

- Certificat Consorci legalitat urbanística en sòl rústic a l'illa de Menorca

- Informe DG d'Emergències 15/11/2018

- Informe Servei de patrimoni del CIM 30/11/2018

El 16 d'octubre de 2018 es va publicar en el BOIB núm. 128 la segona informació pública de l'expedient de la declaració d'interès general per a la instal·lació de subministrament d'aigua potable a la finca Sa Cudia Vella, polígon 17, parcel·la 59 del TM de Maó. Es va penjar l'anunci al taulell d'edictes de la seu del CIME a Maó i a Ciutadella. Segons certificat del Consell Insular de Menorca, durant el termini de 20 dies d'exposició pública no s'ha presentat cap al·legació.

Durant la informació pública han estat consultades les següents administracions:

-Ajuntament de Maó

-DG Recursos Hídrics

-DG Espais Naturals i Biodiversitat

-Parc Natural Albufera des Grau

-Departament de Mobilitat CIME

-Departament Cultura (Patrimoni) del CIME

-DG Emergències

-Consorci Sòl Rústic Menorca.

S'han rebut els següents informes:

+Informe de la DG d'Emergències i Interior, de data 23/10/2018, considerant-se incompetent per emetre l'informe sol·licitat.

+Certificat del Consorci per a la protecció de la legalitat urbanística en sòl rústic de l'illa de Menorca de data 25/10/2018 informant que consta un acta d'inspecció de data 31/08/2016, adjuntant les observacions de l'informe tècnic emès per part dels serveis d'inspecció de data 09/10/2018, on es fa constar el següent:

«Observacions:

1. Les parcel·les es troben en zona classificada com Sòl rústic protegit (SRP), Àrea natural d'especial interès (ANEI), amb risc d'erosió baix i risc d'incendi alt.

2. De la inspecció efectuada amb data: 31-08-16 es conclou que:

«les obres i edificacions realitzades sense la pertinent autorització municipal son:

- Terrassa i graons amb una superfície estimada de: 110,00 m2

- Pèrgola 1) sobre terrassa, amb una superfície estimada de: 30,00 m2

- Pèrgola 2) en zona cuina, amb una superfície estimada de: 25,00 m2»

+Informe del departament de Cultura, Patrimoni Històric i Educació del Consell Insular de Menorca de data 30/11/2018 informant sobre la no afecció sobre el patrimoni històric del projecte

4.Anàlisi tècnica de l'expedient

Alternatives

L'Estudi d'Impacte Ambiental presentat, a l'apartat «3.Examen d'alternatives tècnicament viables i justificació de la solució adoptada», no es presenta cap alternativa viable. Es justifica el projecte com solució adoptada, comparant-lo amb no fer el projecte (Alternativa 0), sense aportar més alternatives, ni de traçat, ni d'emplaçament. Es justifica l'autor de l'EIA per la normativa, que obliga a que la conducció d'aigua potable ha de ser soterrada i ha de seguir camins existents.

Principals impactes de l'alternativa escollida i la seva correcció

L'EIA ha seguit la metodologia proposada per la Conselleria de Medi Ambient, Ordenació del Territori i Litoral de l'any 1999. Inclou una relació d'accions impactants i factors ambientals afectats: Subsistema Físic-Natural, i dins aquest el medi inert (terra-sòl, aigua, processos), i el medi biòtic (vegetació, fauna i processos); Subsistema perceptual (paisatge intrínsec, components singulars del paisatge i recursos científic-culturals) i Subsistema població i poblament (usos del sòl rural, infraestructures i estructura urbana). A més, es consideren els següents factors ambientals indirectes: Subsistema soci-econòmic (densitat de població, renda i activitats relacionades econòmiques) i Subsistema nuclis i infraestructures (infraestructura viària).

S'han identificat i valorat els impactes ambientals, tant directes com indirectes, emprant el mètode de matriu d'interaccions, valorant la magnitud de l'impacte segons la seva intensitat i extensió, i relacionant-los amb les accions generadores d'impacte del projecte a les fases de construcció i funcionament.

Es presenta una identificació dels principals impactes negatius amb les accions del projecte a nivell ambiental de manera genèrica, sense creuar amb cadascú dels factors ambientals valorats anteriorment. En aquesta matriu es valora cada una de les accions del projecte de manera qualitativa segons la seva magnitud (efecte notable o mínim), naturalesa (positiu, nul o negatiu), persistència (permanent o temporal), reversibilitat (reversible o irreversible), moment d'aparició (curt, mig o llarg termini), necessitat de mesures (correctores o compensatòries). La darrera columna valora l'impacte en compatible, moderat, sever o crític.

L'EIA inclou un Programa de Vigilància Ambiental on s'estableixen les pautes per a realitzar el control i seguiment de les mesures protectores, correctores i compensatòries.

Com a conclusió, l'EIA considera que el projecte proposat no suposa un impacte significant sobre qualsevol factor ambiental pel fet del soterrament de la conducció d'aigua seguint el vial de terra existent.

De manera general, els impactes es produiran durant la fase de construcció: moviment de terres i excavació per soterrar la conducció d'aigua potable, afecció a les aigües subterrànies per fugues accidentals d'olis de la maquinària i l'impacte visual durant les obres pels moviments de terra i renous i molèsties a la fauna per la circulació de vehicles i maquinària, emissió de pols, així com la generació de residus.

Els impactes més significatius són l'emissió de pols, renous, generació de residus i impactes sobre el paisatge. En relació als residus es realitzarà una adequada gestió dels residus de construcció i demolició generats durant la fase de construcció i desmantellament, separant-se a l'obra en fraccions.

L'EIA inclou a l'Annex 1 un Estudi de Repercussions, on es valora l'afectació del projecte a Xarxa Natura 2000. L'espai Xarxa Natura potencialment afectat és la ZEPA i LIC de S'Albufera d'Es Grau. Es conclou que cap dels hàbitats es troba proper al lloc on es durà a terme el projecte. Tampoc hi ha afecció a les àrees de nidificació d'espècies protegides ni s'afectarà la dinàmica poblacional de les espècies presents i no es redueix l'estat de conservació actual. Tampoc implica cap amenaça per a la conservació de les espècies ni risc de reducció de les seves poblacions, atès que no es troba en zones sensibles (reproducció, dormidors, campeig).

Estudi d'incidència paisatgística: fa una descripció del paisatge a l'àmbit d'actuació del projecte i s'identifiquen les actuacions del projecte que poden suposar un impacte sobre el paisatge, fonamentalment a la fase de construcció i pel moviment de terres i presència de maquinària pesant. A l'estar la canalització soterrada, seguint el camí d'accés a la pròpia finca, fa que l'impacte visual sigui mínim. L'estudi no aporta cap mesura d'integració paisatgística del projecte amb l'entorn, no obstant, sí s'inclou a l'apartat de mesures correctores de l'EIA. L'EIA considera que l'impacte sobre el paisatge és negatiu, directe, sinèrgic, temporal, a curt termini, reversible i recuperable, valorant-se com a compatible.

Proposta de mesures correctores: a l'EIA es proposen tot un seguit de mesures protectores i correctores amb l'objectiu de disminuir l'impacte sobre el sòl, hidrologia, l'atmosfera, la vegetació i la fauna, els residus, el paisatge i el patrimoni. En destaquen les següents:

-Sòl: senyalització dels accessos pel control de tràfic i maniobres dins l'obra, correcta planificació de les accions de preparació del terreny i formació ambiental dels operaris.

-Hidrologia: per evitar impactes sobre la qualitat de les aigües, no es canviarà l'oli de la maquinària ni es repararà a les zones pròximes.

-Atmosfera: reg periòdic de pistes i accessos, així com de les superfícies obertes. Cal, a més, regar també les acumulacions de terra per tal d'evitar la dispersió de la pols, transport dels materials tapats, correcte manteniment dels vehicles per controlar les emissions de gasos i adequada gestió dels residus produïts. Pel que fa als renous, es farà servir la maquinària a certes hores, quan les molèsties siguin menors, la maquinària es mantindrà en bon estat, es limitarà la velocitat, etc.

-Vegetació: la senyalització correcta de les obres evitarà l'afecció en zones no previstes pel pas de vehicles i maquinària de l'obra. En cas de veure's afectat vegetació que sigui interessant conservar, es trasplantaran, assenyalant-se els exemplars a trasplantar a l'inici de l'obra.

-Fauna: abans de les obres el Responsable Ambiental realitzarà una inspecció visual per salvaguardar la fauna present dins l'àrea d'actuació de les obres. Es produirà un efecte barrera com a conseqüència de l'obertura de la rasa. La mesura proposada delimitant amb malla taronja per evitar que la fauna terrestre entri al recinte no es considera suficient. S'haurien d'aplicar mesures per evitar la caiguda d'animals o, almenys, per permetre la seva sortida, com ara tapar les rases fora de la jornada laboral que hagin quedat destapades o bé situar-hi llistons que permetin la sortida. En el cas de trobar-se un animal mort o ferit, en el cas de que sigui una espècie catalogada o protegida, haurà d'avisar-se a l'112 o als agents de medi ambient del Govern Balear. Es farà un seguiment de fauna, fent constar l'aplicació de mesures previstes i possibles incidències i afectacions, al Diari Ambiental del Pla de Control i Vigilància Ambiental.

-Residus: reutilització del material procedent de l'excavació de les rases, retirada de la terra que sobri a abocador autoritzat. L'eliminació dels abocaments i runes generades en la fase de construcció es farà en abocadors controlats i en ubicacions amb autorització.

-Paisatge: es triaran zones abrigades de vistes per l'emmagatzematge dels materials, utilització de maquinària i elecció d'abocadors per a minimitzar l'impacte originat com a disminució de la qualitat visual del paisatge durant l'execució de les obres. A més, per a la integració de la caseta de comptadors d'aigua a construir, s'empraran materials i colors adequats a l'entorn. Els acopis es faran a camps de conreu, en cap cas a garriga o zona boscosa. Es restauraran les parets de pedra seca que puguin haver estat afectades. Pel que fa als camins, es restauraran en tota l'amplada, no només a la zona de la rasa.

-Patrimoni: s'informarà a l'organisme competent sobre qualsevol incidència relacionat amb l'aparició de jaciments durant l'excavació.

L'EIA inclou un Programa de Vigilància Ambiental que servirà per fer un seguiment i control de les obres (Fase primera) i i durant el funcionament de la nova conducció d'aigua potable (Fase segona). Es presentaran informes durant el funcionament durant el primer any, amb una periodicitat de 6 mesos, on es recollirà l'evolució i eficàcia de les mesures correctores.

Conclusions

Per tot l'anterior, es proposa formular la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del projecte de subministrament aigua potable finca sa Cudia Vella, polígon 17, parcela 59 (T. M. Maó – Menorca) promogut per Pablo Valencia Muñoz atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures preventives previstes a l'EIA, al projecte bàsic i als dos annexos presentats, a més dels següents condicionants:

-El Pla de Vigilància Ambiental ha d'incloure la definició d'uns indicadors clars i específics per fer el seguiment objectiu i documentat.

-Per tal d'evitar emissions de pols, s'haurà de regar les acumulacions de terra, la terra transportada s'haurà de tapar i els dies amb vent fort aturar les activitats de les obres que puguin donar lloc a l'emissió de pols o partícules.

-Vigilar el correcte funcionament dels vehicles i la maquinària en obra. Evitar les operacions de neteja i manteniment en obra: aquestes operacions hauran de ser realitzades a tallers o llocs adient (superfície impermeabilitzada) i on els residus o l'abocament de substàncies contaminants generats (olis, hidrocarburs,etc.), siguin gestionats adequadament.

-Els acopis es faran a camps de conreu, en cap cas a garriga o zona boscosa.

-Els residus produïts seran entregats a gestor autoritzat i reutilitzats els que siguin aprofitables.

-Les obres d'obertura de la rasa per a soterrar la conducció d'aigua s'han de fer fora de l'època de reproducció de les aus que hi són presents. És a dir, no es poden realitzar entre els mesos de març i juliol, ambdós inclosos.

-Durant la realització de les rases, caldrà prendre mesures per evitar la caiguda de fauna raó per la qual, si aquestes han de romandre obertes fora de la jornada laboral, s'haurà de disposar llistons per permetre la seva sortida i realitzar revisions diàries per alliberar els animals que hi hagin pogut caure.

-Es restauraran les parets de pedra seca que puguin haver estat afectades per les obres. Pel que fa als camins, es restauraran en tota l'amplada, no només a la zona de la rasa.

-En el cas de trobar-se un animal mort o ferit, en el cas de que sigui una espècie catalogada o protegida, haurà d'avisar-se a l'112 o als agents de medi ambient del Govern Balear.

-Per a la integració paisatgística de la caseta de comptadors d'aigua a construir, es farà de manera que s'emprin materials i colors adequats a l'entorn.

-S'hauran de complir les prescripcions incloses a l'informe del Departament de Mobilitat del Consell Insular de Menorca de data 08/08/2016:

+El propietari haurà de demanar autorització expressa al departament de carreteres del CIM.

+El comptador s'haurà de posar a partir de tres metres de l'aresta exterior d'explanació i que es troba a set metres a partir de la línia blanca exterior del carril dret.

+Previ a l'execució de les obres, s'haurà de posar en contacte amb el zelador de carreteres. S'especificarà, a l'hora de replanteig conjunt, la data d'inici de les obres que afecten al vial i el termini d'execució.

+No es permetrà l'acumulació de materials sobre la calçada, voravies, carril bici, andanes ni cunetes, ni dificultar amb l'execució de les obres el trànsit públic.

+Durant l'execució de les obres s'estarà al que disposi el representant de l'administració (Departament de Mobilitat).

+El permís caducarà a l'any de la data sinó se n'hagués fet ús.

+El permís s'entendrà llevat del dret de propietat i sense perjudici de tercers.

+Es tindran en compte i es respectaran els serveis existents, restituint les afeccions, si les hagués.

+No es tallarà el trànsit en la carretera afectada.

+En cap cas, ni sota pretext algun, adquirirà el peticionari dret de propietat ni de possessió sobre els terrenys públics o de domini públic que s'ocupin.

-Tal i com indica l'informe de la DG de Recursos Hídrics de data 08/06/2016, es recorda al promotor que les actuacions d'obra o treball a la zona que puguin afectar torrents requereix d'autorització administrativa emesa per la DG de Recursos Hídrics, independent de qualsevol altra atorgada pels distints òrgans de les Administracions Públiques.

Aquesta Declaració d'impacte ambiental s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.“

 

Palma, 28 de novembre de 2019

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias