Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 214
Acord del Consell de Govern de 10 de gener de 2020 pel qual s’inicia la planificació general del sector del joc en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears i se suspèn la concessió d’autoritzacions per a l’obertura de nous establiments de joc a la comunitat autònoma de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 30.29 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears atribueix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en matèria de casinos, jocs i apostes, amb exclusió de les apostes mútues esportivobenèfiques. Així mateix, aquesta norma atribueix competències a favor de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en relació amb la promoció de l'esport i de l'adequada utilització del lleure.

En desplegament de les competències estatutàries, es va aprovar la Llei 8/2014, d'1 d'agost, del joc i les apostes de les Illes Balears, que regula en el seu àmbit territorial totes les activitats relatives a jocs i apostes en les seves diferents modalitats.

L'article 4 de la norma esmentada disposa que al Consell de Govern li correspon, entre d'altres, la competència d'aprovar la planificació general del sector, tenint en compte la realitat i la incidència social del joc i de les apostes, les seves repercussions econòmiques i tributàries, i la necessitat de diversificar el joc.

En desplegament del disposat a la Llei 8/2014, d'1 d'agost, respecte de les facultats de planificació i amb l'objectiu principal de protegir els col·lectius més vulnerables i donar la màxima seguretat i protecció jurídica als ciutadans, i atesa la necessitat de planificar la ubicació de sales de jocs i locals específics d'apostes respecte als centres d'ensenyament, es va dictà el Decret 42/2017, de 25 d'agost, pel qual s'aprovava el Reglament d'Apostes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i el Decret 42/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprovà el Reglament de Salons de Joc a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que, en relació amb ambdós tipus d'establiments, va establir, entre altres mesures, una distància mínima de 100 metres als accessos d'entrada a centres que imparteixen ensenyament als menors d'edat, zones de lleure infantil i centres permanents d'atenció a les persones menors d'edat.

Alhora obliga els titulars dels establiments a disposar d'un servei de control i admissió amb la finalitat de protegir els col·lectius més vulnerables, abans esmentats.

Les sales de jocs i apostes autoritzades en el nostre territori han experimentat en els darrers anys un notable creixement, i també una elevada concentració en determinades zones de les illes, malgrat la limitació de distàncies entre aquests tipus d'establiments que estan regulades en els decrets esmentats abans.

La Llei 20/2013, de 9 de desembre, de garantia de la unitat de mercat, disposa en l'article 5 que les autoritats competents que, en l'exercici de les seves competències respectives estableixin límits a l'accés a una activitat econòmica o al seu exercici, de conformitat amb el que preveu l'article 17 d'aquesta Llei, han de motivar-ne la necessitat en la salvaguarda d'alguna raó imperiosa d'interès general d'entre les compreses en l'article 3.11 de la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici, que defineix «raó imperiosa d'interès general» com a raó definida i interpretada per la jurisprudència del Tribunal de Justícia de les Comunitats Europees, limitades, entre d'altres, a les següents: l'ordre públic, la seguretat pública, la salut pública i la salut dels consumidors, i la lluita contra el frau.

La intervenció administrativa en matèria de joc és més intensa que en altres sectors econòmics perquè es fonamenta en raons imperioses d'interès general, com ara l'ordre públic, la salut pública, la seguretat i la protecció dels drets dels usuaris dels jocs, d'acord amb el principi de precaució establert a l'article 191 del TFUE. Aquestes raons justifiquen l'establiment de limitacions mitjançant l'adopció de mesures de racionalització de l'oferta dels locals de joc en el nostre territori, per mitjà de la planificació.

L'objectiu d'aquesta planificació és ordenar l'oferta de joc d'acord amb una política de joc responsable i d'especial protecció dels menors i dels col·lectius més vulnerables, sense oblidar el necessari equilibri amb els interessos econòmics del sector, amb la finalitat de prevenir les externalitats negatives que l'activitat de joc pugui ocasionar, corregint les disfuncions que produeix el creixement desordenat d'aquest tipus d'establiments.

L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears considera el joc des d'una perspectiva integral de responsabilitat social, com un fenomen complex, en el qual s'han de combinar accions preventives, de sensibilització, intervenció, control i reparació dels efectes negatius que se'n puguin derivar.

El 1992 l'Organització Mundial de la Salut reconeixia la ludopatia com un trastorn i la incloïa en la Classificació internacional de malalties. Anys després, el Manual diagnòstic i estadístic dels trastorns mentals identificava la ludopatia com una autèntica addicció mancada de substància. Avui nombrosos assajos clínics demostren que es tracta d'una condició que afecta greument no només l'individu, sinó tot el seu entorn familiar, laboral i d'amistats, amb conseqüències econòmiques i emocionals que sobrepassen el mateix malalt.

A fi d'atendre sense demora les esmentades raons d'interès general, i mentre es determina la planificació oportuna (normativa o regulació de la deguda planificació en el sentit preventiu ja exposada) ateses les circumstàncies actuals i la creixent demanda social, per tal de que les administracions públiques tractin el possible efecte addictiu d'aquestes conductes, el Govern ha de fer ús del mecanisme cautelar consistent en la suspensió de la concessió de noves autoritzacions per a l'obertura de qualsevol establiment de joc (casinos, bingos, sales de jocs, zones d'apostes en sales de jocs i locals específics d'apostes) per un període de vint-i-quatre mesos, prorrogable

A tot això, cal afegir que la suspensió acordada mitjançant aquest acord s'empara, així mateix, en l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, com a mesura provisional que asseguri l'eficàcia d'aquesta mesura d'acord amb els principis de proporcionalitat, efectivitat i menor onersitat.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius, en la sessió de dia 10 de gener de 2020 adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Iniciar la planificació general del sector del joc en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Segon. Suspendre la concessió de noves autoritzacions de comercialització i d'instal·lació, obertura i funcionament d'establiments de joc (casinos, bingos, sales de jocs, zones d'apostes en sales de jocs i locals específics d'apostes) a la comunitat autònoma de les Illes Balears i establir que la durada de la suspensió serà de vint-i-quatre mesos des de la publicació d'aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. No obstant això, aquest termini pot ser prorrogat per acord del Consell de Govern.

Tercer. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació d'aquest Acord, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptador des de l'endemà de la publicació d'aquest Acord, d'acord amb els articles 8, 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 10 de gener de 2020

La secretària del Consell de Govern Pilar Costa i Serra