Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE DEIÀ
Núm. 144
Aprovació definitiva del Reglament de Participació ciutadana en el ple municipal de Deià
Es fa públic que durant el període d'exposició pública de l'acord d'aprovació inicial del Reglament de Participació ciutadana en el ple municipal de Deià, adoptat en sessió plenària de dia 30 d'octubre de 2019, BOIB nº 156, de 16 de novembre de 2019, no s'ha presentat cap al·legació, per la qual cosa es considera aprovat definitivament, procedint a la publicació del text íntegre de l'esmentat Reglament:
“REGLAMENT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA EN EL PLE MUNICIPAL DE DEIÀ
Exposició de motius
Atès que no hi ha aprovat en aquest Ajuntament un Reglament Orgànic Municipal ni tampoc cap normativa referent a la participació ciutadana, i davant la necessitat urgent de regular la creixent voluntat de participació del públic assistent en el ple municipal, es considera indispensable l'existència d'aquest Reglament de Participació Ciutadana en el Ple Municipal.
Així mateix, el Ple manifesta la necessitat d'aprovar tant un Reglament Orgànic Municipal com una normativa referent a la participació ciutadana que atenyi el funcionament i les decisions de l'Ajuntament, i que en ser de major abast hauran de suposar la derogació d'aquest Reglament.
Article 1.- Les sessions plenàries seran públiques, excepte en els casos previstos a l'article 2.
Article 2.- En el cas que els assumptes a tractar afectin el dret a l'honor, la intimitat personal o familiar, o a la pròpia imatge de les persones, en els termes establerts en l'article 18 de la Constitució, en relació a l'article 70 de la Llei 7/1985.
Quan es produeixin els supòsits esmentats en l'apartat anterior o qualsevol altre que en justifiqui la mesura, la persona que ostenti la presidència, a iniciativa pròpia o a petició de qualsevol regidor/a, podrà sotmetre al Ple, com a qüestió prèvia, el caràcter secret del debat i de la votació d'un o de més punts de l'ordre del dia. En cas d'estimar-ho favorablement el Ple per majoria absoluta, el tractament dels punts afectats es traslladarà al final de la sessió, i en el moment de tractar el tema la persona que ostenti la presidència disposarà l'abandonament de la sala per part del públic i la finalització de l'enregistrament de la sessió.
Article 3.- Les convocatòries de les sessions plenàries municipals s'hauran de fer públiques, a través de les xarxes socials de l'Ajuntament i d'altres canals de comunicació que es considerin adients. Aquesta publicitat s'haurà de fer amb posterioritat a la convocatòria als regidors, però sempre amb una antelació de 48 hores respecte de la sessió plenària convocada.
Article 4.- Les sessions plenàries seran gravades i difoses per les xarxes socials de l'Ajuntament i d'altres canals de comunicació que es considerin adients.
Article 5.- El Batle o la Batlessa, o la persona en qui hagi delegat la presidència de la sessió, ordenarà el debat i serà qui atorgui les paraules d'acord amb la Llei. A més, les potestats de la Presidència, segons la Llei 7/85, són:
a) Alterar l'ordre dels temes o retirar un assumpte quan la seva aprovació exigeixi una majoria especial i aquesta no pugui obtenir-se en el moment previst inicialment a l'ordre del dia.
b) Cridar a l'ordre o retirar l'ús de la paraula als regidors i les regidores que s'excedeixin del temps atorgat, es desviïn notòriament de la qüestió en debat o pronunciïn paraules ofensives o desconsiderades, o frases atemptatòries al prestigi de les persones o institucions. Així mateix, podrà fer abandonar la sala als regidors/es que, malgrat haver estat cridats/ades a l'ordre, persisteixin en aquesta actitud.
c) Suspendre provisionalment el desenvolupament de la sessió quan es produeixin circumstàncies excepcionals que així ho aconsellin. En aquest cas la sessió es reprendrà, un cop desaparegudes les circumstàncies expressades, dins del mateix dia, o bé serà convocada per fer-se de nou en el termini de tres dies.
d) Expulsar de la sala qualsevol persona del públic que per qualsevol causa impedeixi el desenvolupament normal de la sessió.
Article 6.- El públic no podrà intervenir en cap cas en els punts següents: aprovació d'actes anteriors, resolucions de batlia o de la Junta de Govern i precs i preguntes.
Article 7.- El públic podrà intervenir a la resta de punts, sempre després del debat entre els grups. El/La Batle/essa demanarà si hi ha intervencions, i s'establirà un torn tancat. Cada persona podrà intervenir, identificant-se, dient si intervé a títol individual o col·lectiu sobre el tema del punt de l'ordre del dia, amb un màxim de dos minuts, sense poder replicar-se entre si ni tampoc dirigir-se directament a cap regidor/a o assistent. Les seves intervencions no formaran part de l'acta de la sessió, tot i que sí d'un annex del qual la Secretaria del Ple en guardarà còpia.
Article 8.- En acabar el ple ordinari, s'establirà un torn obert de preguntes i propostes per part del públic assistent. El/La Batle/essa demanarà si hi ha intervencions, i s'establirà un torn tancat. Cada persona podrà intervenir amb un màxim de dos minuts, sense poder replicar-se entre si ni tampoc dirigir-se directament a cap regidor/a o assistent. Si el/la Batle/essa ho considera oportú, es podrà obrir un segon torn tancat d'intervencions, en el qual les intervencions no podran superar el minut.
Pel que fa a les preguntes, es dirigiran sempre al/a la Batle/essa, que decidirà si es respon en aquella sessió, per escrit o a la següent; si el/la Batle/essa decideix delegar la resposta en una altra persona, aquesta podrà contestar-la immediatament o per escrit.
Aquestes intervencions no formaran part de l'acta de la sessió, tot i que sí d'un annex del qual la Secretaria del Ple en guardarà còpia.
Disposició Final
Aquest reglament aprovat per acord del Ple i feta la legal exposició entrarà en vigor una vegada publicat integrament al BOIB.”
Deià, 3 de gener de 2020
El batle Lluís Enric Apesteguia Ripoll